تاملات
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شه
✔️ادامه...
🔸اما کار خدا فقط قضاوت نیست، فقط نشستن روی صندلی در آن روز اصلی نیست، خدا در خلال تماشاگری، سخن هم میگوید؛ نه سخن وحی که برای انبیاست، نه معجزه که گفتهاند برای اولیاست، نه رفع حاجت که مال فقراست، نه در همین متن روزمره عجیب؛
🔹خدا سخن دارد، زبان دارد، هست پشت مناسبات اما زبانش زبان دیگری است، قوی ترین زبان برای بیان هستی ناگفتنی؛ زبان «سکوت» و خدا قویترین زبان را برای حضور در متن این مناسبات ما به کار میگیرد.
🔸زبان خدا اما کجاست که ما نمیشنویم، سکوت را باید کجا شنید و کجا حس کرد؟
من برآنم که خدا جایی به زبان سکوت ظاهر میشود که باید باشد، اما نیست! لحظاتی که ما فکر میکنیم باید وسط معرکه باشد، اما پیدایش نیست، باید حرف بزند اما نمیزند، باید حق بگیرد اما نمیگیرد، باید طرفداری کند اما نمیکند.
🔹قدرتمندترین سکوت جهان، این سکوت خداست. سکوت میکند تا تو بیخود شوی، سکوت میکند که به خودت شک کنی، سکوت میکند که از پوستت دربیایی، بروی آن طرف مدعی بایستی، سکوت میکند که شاید خودت را حق ندهی، بروی حق را بسازی!
💢میخواهد عمیقترین امر بیان نشدنی را برای تو بیان کند، اما این سکوت خدا، آدمی را که میشنود چنان بنیادین جابه جا میکند که هستیاش عوض میشود... تو هم گوش کن، شاید سکوت خدا رو شنیدی...
📚 اینستالوژی، ص17
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش ششم (نهایی)
🔸 در میان چند آیهی مربوط به رمضان در سورهی بقره، آیهای را میبینیم که ظاهراً ربط مستقیمی به آیهی قبل و بعد که ناظر به احکام روزه است ندارد: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مىدهم.» (بقرة: ۱۸۶)
🔹اما پیام این آیهی دلنواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که فرصت رمضان و روزهداری را برای نیایش و دعا که روح و مغز عبادت است غنیمت بشماریم. پیامبر(ص) گفتهاند: «الدعاء هو العبادة؛ دعا، همان عبادت است.» (سنن أبوداود و ترمذی)؛ «الدعاء مُخُّ العبادة؛ دعا، مغزِ عبادت است»(سنن ترمذی) و بر خلاف شیوههای رایج، اصل در ذکر و نیایش آن است که نهانی و با صدایی آهسته باشد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً؛پروردگارتان را به زارى و نهانى بخوانيد.» (اعراف: ۵۵) «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ؛ و پروردگارت را در دلت به زارى و بيم و بدون بانگ برداشتن ياد كن.» (اعراف: ۲۰۵)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «کرونا، فضای مجازی و انتخابات»
🎙محمدعلی شکوهیانراد
پژوهشگر مطالعات راهبردی سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران
⏰ 23 فروردین 1400
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
120612_002.mp3
36.49M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «#کرونا، فضای مجازی و #انتخابات»
🎙محمدعلی #شکوهیانراد
💥 فوق العاده مهم و استراتژیک
🔹 مطالبات برزمین مانده حکومتی مقام معظم رهبری از ستاد کرونا
🔹 کرونا چگونه بر انتخابات آینده تأثیر میگذارد؟ کنایه رئیسجمهور به تأخیر انتخابات چه منظوری داشت؟
🔹 تقابل دانش سایبرنتیک با دانش علوم سیاسی موجود چیست؟
🔹 نفوذ غرب از طریق حکمرانی سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟
🔹 جنگ جهانی چهارم؛ نبرد استراتژیک ایران و غرب؟
🔹و...
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون شرح...
🔹نابسامانی ستاد کرونا عمدی است؟!
🔹چه کسانی دستشان به خون ملت آغشته است؟
🔹 پشت صحنه و صحنه گردان کرونا...؟!
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ در ساختار قدرت سیاسی ما نیز گونهای سادهسازی و تقلیل مسائل بنیادین به شعارها و رجزخوانیهای سطحی و سیاسی دیده میشود.
✅ سخن من این است که برای توسعه و پیشرفت ما نیاز به حضور حقیقی و واقعی مردم در عرصههای گوناگون حیات اجتماعی داریم.
📚 تفکر به منزله کنش سیاسی، ص79 و 106
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
ما أفضَلُ الأعمالِ فيهذا الشَّهرِ؟ فقالَ : يا أباالحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ في هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللّه عزوجل.
رسول خدا(ص):
برترين كارها در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود : اى اباالحسن! برترين كارها در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداوند عزوجل است.
📚 «إمالي الصدوق،جلد4، صفحه 84»
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 تسریع در نیکی، تعجیل در ظهور
(قسمت هفتم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸یکی از نکتههای بسیار مهم در موضوع مسارعه در خیر، تسریع در حرکت تاریخ به سمت ظهور است. هر مقدار سرعت در خیر و تراکم در نیکیها بوجود میآید، تاریخ در حرکتاش شتاب میگیرد، و هر مقدار شتاب تاریخ بیشتر میشود ما به سمت ظهور (نقطه کمال تاریخ) نزدیکتر میشویم.
🔹همینطور، اگر تاریخ در رفت و برگشت بین خیر و شرّ تکامل مییابد و ازدیاد نیکیها به تکامل شرور، و رشد شرور نیز به ارتقاء خیرات در جامعه میانجامد (حرکت حلزونی تاریخ در بیان استاد شهید مطهری)، آنگاه هر میزان نیکان در عمل نیکشان اهل سعی و سرعت و سبقت باشند، دنیا به برخورد نهایی (tipping point) میان خیر و شر نزدیکتر خواهد شد و در همان نقطۀ اوج هم ظهورِ موعود رخ خواهد داد. انشاءالله.
⚜️ @Taammolat74
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه
✍️ رسول لطفی
📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای در تفسیر نورانی خویش به شرح آیات ابتدایی سوره انفال میپردازد. ابتدا مقدماتی درباره انفال و جایگاه حکومتی رسول در عرصه حکمرانی اشاره میکنند. انفال از مسائل بسیار مهم و پربحث، در حوزه اقتصاد اسلامی است. در شریعت ما «انقال یعنی ثروتهایی که به عموم مسلمانان متعلق است... ثروتهایی را میگویند که متعلق به یک فرد خاص یا به یک جمع خاص نیست، در اختیار همگان است، از آن تمامی ملت است.»
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش هفتم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه ✍️ رسول لطفی 📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای
✔️ ادامه...
🔸درباره انفال، نزاعی بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که شهید مطهری در ذیل تفسیر سوره انفال به آن اشاره دارد: «اهل تسنن میگویند انفال یعنی غنائم جنگی؛ آیه انفال هم مربوط به غنائم جنگ است... ائمه ما گفتهاند انفال اختصاص به غنائم جنگی ندارد؛ انفال یعنی هر ثروتی که بشر آن را با کار تحصیل نکرده و مفت و مجانی به دست او رسیده است مثل ثروتی که در طبیعت خود به خود به وجود میآید مانند جنگلها و منابع استفادهای که در کوهستانهاست از مراتع و غیر آن. اینها مال خدا و پیغمبر است. یعنی پیغمبر در زمان خودش و امام در زمان خودش، به حکم اینکه حاکم مسلمین است اینها را صرف مصالح عمومی و راه خدا میکند.»
🔹بر همین اساس، منازعه بین اهل تسنن و تشیع، یک مناقشه تاریخی و منازعه بیاساس نیست بلکه در مفهوم و بطن معنایی واژه انفال تغییر رخ میدهد. تفسیر شیعی از انفال یک ماهیت و وجوه دیگری پیدا میکند که متناسب با وجه حکمرانی است لذا شهید مطهری در ادامه میفرماید: « آن طور که شیعه تفسیر میکند، یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلامی و از نظر دیگر ارتباط پیدا میکند با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی.» (آشنایی با قرآن، ج3، جلسه ششم سوره انفال)
🔸همین امر در نظام فکری اجتماعی آیتالله خامنهای پررنگ است. پرسش و زاویه ورود ایشان به بحث، از وجه مصرف انفال است که خداوند متعال آنرا مختص به خدا و رسول میداند. پرسش بنیادی و کلیدی در این است که چرا بعد از خدا، رسول موضوعویت مییابد؟ آیتالله میفرماید: « [انقال] گرچه باید به مصالح عموم مسلمانان و بندگان واقعی خدا برسد، اما به مصلحت عموم رساندن، به این معنا نیست که بل بشو بشود، هرکه هرچه دلش خواست مصرف کند، لازم است یک مرکزیتی باشد.» لذا وجه بارز رسول و امام در جامعه طبق بیان ایشان، مرکزیت و محوری بودن رسول در جامعه است، «یک دست قدرتمندی باشد که نماینده خدا و قیّم امور مردم محسوب بشود!»
💢لذا این آیه یکی از شئون رسالت غیر از نبوت را تبیین میکند که همان اداره جامعه است. «موارد و مصادیقی که برای انفال ذکر شده، اگر چه برای همگان است، اما بالاخره باید در اختیار یک قدرتمند الهی که همان حاکم الهی است، قرار داشته باشد.»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰عادی شدن «قرآن کریم» برای ما
🔸به دلیل عادی شدن خواندن قرآن کریم و کلمه ها و جمله ها و آیه های قرآن برای ما، عظمت قرآن را چنان که باید حس نمی کنیم، و به هنگام خواندن قرآن یا گوش دادن به آن، آنگونه که باید در مدار روحانیت قرآن قرار بگیریم قرار نمی گیریم و بارش کلمات و آیات را، به صحرای عطشناک دل و روح خود نمی رسانیم و به مرحله نزول آیات قرآنی بر قلب خویش نمی رسیم و قلب خود را با قلب پذیرنده اصلی قرآن یعنی پیامبر اکرم(ص) منطبق نمی سازیم بلکه نزدیک به این مرتبه والا نیز نمی شویم.
🔹در صورتی که رحمت عام محمدی «بالمومنین رئوف رحیم»و حرصی که پیامبر بر صیرورت قرآنی هر فرد مسلمان داشته است «حریص علیکم»موجب قطعی آن است که اگر ما در این راه همتی به خرج دهیم و در دل بر سخن خدا بگشاییم، در رده «من کان له قلب»در آییم و دلهامان از تشعشعات فوق ملکوتی «ان القرآن الفجر کان مشهودا» نورباران گردد.
📚 پیام جاودانه، ص ۲۶۰
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | دین، تجربه و دانش بشری
🎙دکتر سید علی سیدیفر
بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشست صدرنا؛ بازخوانی نظرات آیت الله سید محمدباقر صدر درباره علوم جدید و دین
⏰ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دین، تجربه و دانش بشری.mp3
43.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | دین، #تجربه و #دانش_بشری
🎙دکتر سید #علی_سیدیفر
نشست #صدرنا
🔹علم امری منقطع و جدای از امور انسانی نیست و ارتباطش با این امور انسانی به قدری شدید است که شاید نتوان بین علم، دین، علایق، ارزشها و در کل نوع ارتباط انسان با هستی تمایز دقیقی قائل شد؛ این ارتباط آنقدر وثیق است که به واسطهٔ آن میتوان از فلسفههای متفاوت و علوم انسانی مختلف صحبت کرد. به این ترتیب میتوان و باید، از فلسفهٔ ما و اقتصادِ ما صحبت کرد!
🔹کوششهای علمی انسان برای یافتن نسب خود در تیرههای حیوانی و تفسیر انسانیت انسان براساس شکلپذیری عینی میسر نشده است به جز با قطع ارتباط او با آسمان؛ حال اگر ماجرا را برعکس بخوانیم چه؟ آیا نگاه به آسمان باعث شکلگیری نوع دیگری از این کوششها میشود؟
در واقع، رابطهی جهانبینی بشر با نظریههای علمی او چیست؟
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌙ماه رمضان
🔷🔹 رمضان نهرى است كه مى شود در آن شست و شو كرد
و چشمه اى است كه مى شود از آن آشاميد
و راهى است كه مى شود با آن تا قرب حق رفت.
🔶🔸 در اين ماه، بايد شناختها، محاسبه ها،
عشق و ايمان،
عمل و اطاعت
رزق هاى وسيع ما باشد
و مغز و قلب و روح و عقل ما را سرشار كند.
🔻و براى اينكه در اين مراحل به طور كامل بتوانيم پيش برويم،
بايد براى رزق بدنمان هم فكرى كنيم
كه حركت و عمل صالح، وابسته به رزق سالم است.
🔻و بعد از اينكه به خودمان فكر كرديم، بايد برنامه اى براى رمضان مان داشته باشيم؛
از دعايش گرفته تا قرآنش تا ديدارش
و از روابط ما با حق و با خلق و با خودمان.
✅ با خودمان و با خلق او، لحظه هايى داشته باشيم و با خود او هم باشيم.
با او باشيم تا بتوانيم خودمان را و خلق را پر كنيم.
✔️و با خودمان باشيم تا بدانيم كه از او چه بايد بگيريم.
✔️ و با خلق او باشيم تا بتوانيم
شكر داده هاى او را بكنيم و به زيادتى ها برسيم؛ كه
❇️ «لَإِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ».
✍️استاد علی صفایی حائری
📚کتاب بهار رویش، ص ۱۱۷
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «مسارعه» و «مارپیچ سکوت»
(قسمت هشتم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸نظریۀ «مارپیچ سکوت» از ناحیه الیزابت نوئل نیومن در واکنش به سکوت همگانی برای همرنگ شدن با سلیقۀ عام مطرح شده است. نیومن میگوید قدرت رسانهها یا سلیقه عموم میتواند عقاید مخالف یا اقلیت را مأیوس کند و آنها را در یک مارپیچ سکوت به فراموشی بسپارد. در مورد اینکه چگونه میتوان از این چاله سکوت و انزوا (یا اقلیت) رسانهای خود را بیرون کشید، ایدههای مختلفی مطرح شده است.
🔹در این باره به نظر میرسد یکی از راههای مهم و مُلهَم از قرآن برای خروج از این چاله، حرکت سه مرحلهای «سعی»، «مصابره» و «مسارعه» است (مصابره در قرآن را بعدا توضیح خواهم داد). فرایند مسارعه طیّ زمانی کوتاه میتواند اقلیت را به اکثریت بدل کند. خروج از حفره سکوت و انزوای اقلیت از رهگذر مسارعه، نه فقط در فضای رسانهای قابل طرح است، بلکه در فرایند حرکت تاریخی و خروج از انزوای تاریخی (یا بگویید استضعاف تاریخی) نیز قابل استفاده است. از رهگذر مسارعه میتوان نه فقط از مارپیچ سکوت و سکون در تاریخ درآمد، بلکه هرمی از فریاد و حرکت در تاریخ (حرکتی حلزونی) درست کرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 حقیقت ایمان
✍️ رسول لطفی
📍در ذیل تفسیر سوره انفال، در ادامه نظام فکری که آیتالله خامنهای ترسیم میکند به تبیین حقیقت ایمان میپردازد و نسبت آن با عمل را مشخص میسازد. اولین نکته این است که در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، جوهر اصلی جامعهی اسلامی عبارت است از تعبّد، ایمان و عمل صالح آحاد ملّت است.(بیانات 1399/04/22 در دیدار با نمایندگان مجلس) لذا ایمان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش هشتم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 حقیقت ایمان ✍️ رسول لطفی 📍در ذیل تفسیر سوره انفال، در ادامه نظام فکری که آیتالله خامنهای ترسیم
✔️ ادامه...
🔸جوهر بودن جامعه اسلامی یعنی با فقدان آنها، این جامعه از هم میگسلد و تهی میشود. معیار اسلامی بودن جامعه نیز نه به میزان عقلانیت بلکه به تعبّد جامعه گره میخورد. از اینروست که ایشان در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت 9 دی در باب اهمیت ایمان در جامعه فرمودند: «ایمان دینی، آن معجزهگری است که قادر است اولاً همهی مردم را بسیج کند و بیاورد، ثانیاً آنها را در صحنه نگه دارد، و ثالثاً سختیها را برای آنها هموار و آسان کند.»(بیانات ۱۳۹۰/۰۹/۲۱)
🔹نکته دیگر در باب رابطه ایمان با علم است. آیتالله خامنهای معتقد است که «ایمان و گرویدن، نوعی تسلیم است؛ تسلیم حقیقتی شدن. گاهی انسان حقیقت را می فهمد، اما دلِ خود را تسلیم این حقیقت نمی کند و در مقابل آن می ایستد. لذا می بینید در مقابل علم، جهل و شک است؛ اما در مقابل ایمان، جهل نمی آورند؛ در مقابل ایمان، کفر میآورند؛ یعنی پوشاندن... هر چیزی که شما آن را حقیقت می پندارید، اگر به آن ایمان آوردید، این می شود پایه ی عمل شما.»(بیانات ۱۳۸۳/۰۸/۲۰)
🔸اما در باب حقیقت ایمان، نکته حائز اهمیت پیوند آن با عمل میباشد. در منطق قرآن به به صرف اینکه قلب انسان به یک قطبی وابسته است، اما شعاع این وابستگی در عمل منعکس نیست بهدرد نمیخورد؛ بلکه اصلاً نام ایمان از نظر اسلام به او صدق نمیکند. آن وقتی ایمان بهصورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق ایمان «عمل» کند:«مسئله ایمان، این گروش عقلی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی به یک مطلب، به یک شخص، به یک قطب و به یک مرکز، که نامش ایمان است، تنها به همین خلاصه نمیشود که در قلب انسان این گروش و گرایش و گرویدگی را داشته باشد، آن وقت ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند.»
🔹از منظر ایشان، در حقیقت «ایمان، پایهی عمل و حرکت انسان است. تا انسان به چیزی دلسپرده و گرویده نباشد، در راه آن حرکت نمیکند.»(بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۳/۰۸/۲۰) به همین دلیل حضرت امیر (علیهالسّلام) در بیان مهمی میفرمایند: «فَبِالْإِیمَانِ یُسْتَدَلُّ عَلَى اَلصَّالِحَاتِ»(نهجالبلاغه، خطبه۱۵۶)؛ یعنی «از راه ایمان، انسان به اعمال صالح میرسد. ایمان است که انسان را میکشاند و به عمل صالح دلالت میکند.»(بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۳/۰۸/۲۰) لذا توجه به امر ضروری است که در نظام فکری قرآن، حقیقت ایمان با عمل صالح گره خورده است و اگر شعاع وابستگی دل به عمل منعکس نشود، به درد نمیخورد و صدق ایمان بر او ندارد.
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📮 محصولی که زندگی طبیعی محض برای انسانها به ارمغان آورده، تکاپو و تنازع در راه بقا بوده که تا امروز اجازه نداده است اکثریت چشمگیر مردم جوامع، از تاریخ طبیعی حیوانات به تاریخ انسانی انسانها گام بردارند.
✍️ علامه جعفری
🔵 #حیات_معقول
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | حاکمیت و سیاست، بخش انکارشدۀ روانشناسی
🎙سید محمدمهدی روحانی
بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشست صدرنا؛ بازخوانی نظرات آیت الله سید محمدباقر صدر درباره علوم جدید و دین
⏰ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
صدرنا (جلسه دوم).mp3
39.02M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | #حاکمیت و #سیاست، بخش انکارشدۀ #روانشناسی
🎙سید #محمدمهدی_روحانی
نشست #صدرنا
🔹این بار تلاش میکنیم تا این ایده را در معرض نقد قرار داده و نشان دهیم که چگونه تفکر اجتماعی دانشمند، پیوند عمیقی با فلسفه و تفکر علمی او دارد.
بنابراین میتوان و باید تلاش کرد تا نقش حاکمیت و سیاست در روانشناسی را، از پس پردهی انکار خارج کنیم.
🔗 جلسه قبل: دین، تجربه و دانش بشری ، سخنرانی: سیدعلی سیدیفر
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
💥ویژهبرنامۀ «آیه در آینه»
— سلسله گفتوگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزۀ اخلاق
🎙 به میزبانی خانۀ اخلاقپژوهان جوان
🗓 زمان: از ۱۴ رمضان (۷ اردیبهشت) تا ۲۳ رمضان (۱۶ اردیبهشت)
⏰ ساعت: ۱۴ عصر
🗓 با موضوعات:
◾️ محمد لگنهاوسن:
وظایف اخلاقی خداوند در قرآن
◾️ محسن جوادی:
اوصاف اخلاقی قرآن از دریچۀ فرا اخلاق
◾️ امیر غنوی:
نگاهی نو به مبانی اخلاق در قرآن کریم
◾️ سید طاهر غفاری:
اخلاق در قرآن کریم از منظر نصایح لقمان حکیم
◾️ سید احمد فقیهی:
اخلاق قرآنی و اخلاق یونانی؛ تفاوتها، شباهتها
◾️ مهدی علیزاده:
رهیافت اخلاقی قرآنپژوهان از دریچۀ مبانی کلامی
◾️ سید حسن اسلامی اردکانی:
دعوت به شگفتی
◾️ حمید پارسانیا:
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
◾️ محمد حاجابوالقاسمی:
ارزشهای قرآنی، عصری یا فراعصری؟
◾️ محمد عالمزاده نوری:
ما و مسیر تربیت اخلاقی
🌐 پخش زنده از صفحۀ اینستاگرام خانۀ اخلاقپژوهان جوان
اینجا چراغی روشن است...!💡
⚜️ @Taammolat74
♨️ پشت پرده انتشار فایل صوتی تندوتیز ظریف
🔸فایلی صوتی از محمدجواد ظریف در شبکه سعودی منتشر شده که در آن به انتقاد از برخی سیاستهای دفاعی کشور و نیز مسائل منطقه ای می پردازد. این فایل جنجال به پا کرده است. بهنظر میرسد ایجاد دوقطبی مذاکره یا مقاومت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ از اهداف پنهان انتشار این فایل بوده است.
💢فارغ از چالشهای سیاسی و امنیتی؛ کلیدواژه مهم در کل سخنان ظریف شاید، کلیدواژه «میدان» باشد که محل دقت دوستان حزباللهی و انقلابی نیز قرار گرفت. در مصاحبه ظریف، واژه «میدان»، اسم مستعاری است برای «سپاه»/ ظریف میگوید دیپلماسی فدای میدان شد! اما آنچه لازم در سطح اندیشه مورد بررسی قرار گیرد، تبیین همین گرهشناختی است که ظاهرا دستمایه انتخاباتی جریان غربگراست.
🔹 ظریف همچنین در اواخر سال گذشته در گفتگویی با عصر اندیشه بیان کرده بود: «کسی که در میدان عمل وارد میشود، باید بهعنوان فردی مورد وثوق در همین چارچوب مشخص حرکت کند. حال اگر فرد حرکت خود را آغاز کرد اما هر از چند گاهی پارازیتها و مداخلاتی از این سو و آن سو صورت گرفت، طبیعتاً مانع ایجاد نموده و منجر به اختلال میگردد... این قبیل اظهارات، آثاری بسیار مخرب بر عملکرد دیپلماتهای ما در صحنه بینالمللی دارد. وقتی هم که به برخی ازاین دوستان خُرده میگیریم که شما چرا در حوزه سیاست خارجی مداخله میکنید، میگویند این نظر شخصی ماست! اما توجه ندارند که وقتی شما در یک سِمَت و جایگاه رسمی هستید، اظهارنظر شخصی شما به نام حاکمیت تعبیر و تفسیر میشود.»
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
♨️ پشت پرده انتشار فایل صوتی تندوتیز ظریف 🔸فایلی صوتی از محمدجواد ظریف در شبکه سعودی منتشر شده که د
🔰رمز انتخاباتی؛ پرش از دیوار به #میدان
✍️ داود_مدرسییان
🔸درصورتی که تولید و انتشار فایل صوتی ظریف کاملاً یک سناریوی مشخص بوده باشد تحلیل درست همین است: "رمز انتخابات؛ پرش ازکلیدواژه دیوار به #میدان"! حسن روحانی توانست با شعار مذاکره و رفع تحریمها و متهم کردن رقیب به دیوارکشی درخیابانها، سالهای ۹۲و۹۶ رای و نظر مردم را جلب کند.
🔹حیات سیاسی جریان سیاسی اصلاحات، در عملیات روانی ودوقطبیسازیهای غیرواقعی است. آنان همیشه با دوقطبی سازی توانستند در انتخاباتها برنده شوند و البته این از ضعف جدی ساختار انتخاباتی کشور است که یک ماه قبل از انتخابات نامزدها مشخص میشوند و هیجان و امواج رسانهای تعیین کننده است.
🔸حالا؛ ظریف و جریان اصلاحات که بعد از ۸ سال، در حد یک جمله هم خود را پاسخگوی وضعیت موجود نمیدانند، میخواهند تمام مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی و شکست تفکر مذاکره را به میدان ربط دهند! اگر روزی از قِبَل برچسب دیوار و دیوارکشی به رقیب نان خوردند حالا میخواهند از میدان بخورند!
💢آیا این دوقطبی در جامعه زنده خواهد شد؟ متاسفانه هنوز بخشی از مردم ما به واقعیت ماجرا پی نبردهاند که ریشه مشکلات اقتصادی کشور داخلی است و اگر این مشکلات حل نشود هیچ مذاکرهای سودمند نیست! و مذاکره به سبک روحانی و ظریف دوسه دهه امتحان شده و هیچوقت پیروزی در آن هم نبوده! از طرفی، اقشار متوسط و ضعیف جامعه که امروز به یقین رسیدهاند مذاکره با آمریکا، سودی به حال اقتصاد کشور ندارد حرف از تحریم انتخابات میزنند در حالیکه حامیان سیاسی این طیف، با یک جنگ رسانهای و ترساندن، پای صندوق رای خواهند آمد! لذا هر احتمالی در انتخابات وجود دارد.
🔹چاره کار در مشارکت حداکثری، روشنگری و تبیین است. مطالبه از شورای نگهبان جهت ردصلاحیت عناصر متخلف و ناکارآمد و نامطلوب بجای خود باقی است. اما بالاخره میزان رای ملت است. این ملت ایران است که باید بر سر این دو راهی یک راهش را انتخاب کند. راهی که خروجیاش #هشت_سال_خسارت بوده یا راهی که برای اصلاح اقتصاد و نظام بانکی کشور و پشتیبانی از تولید حرکت کند. آیا ملت، مجدداً وزرای با ثروتهای افسانهای و متخلف و بعضاً فاسد انتخاب میکند یا عناصر پاکدست و اهل کار و تلاش!
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پشت پرده انتشار فایل صوتی تندوتیز ظریف 🔸فایلی صوتی از محمدجواد ظریف در شبکه سعودی منتشر شده که د
🔰کلید واژه "میدان" در پروژه فایل صوتی
✍️ محسن مهدیان
🔸مقصد نهایی انتشار فایل صوتی ظریف چیست؟ ؛ پاسخ به این پرسش راهبردی است.
مواضع شاذ و اختلافی ظریف نسبت به جهت گیری کلان انقلاب پوشیده نبود و البته با این صوت دقیقتر شد. اما قاعدتا هدف اصلی از انتشار صوت، افشاگری و پر کردن پشت دست منتقدان ظریف نبوده است.
🔹توجه دادن به هدف نهایی چرا مهم است؟ کمک میکند سبک مواجهه ما با موضوع روشن شود که ناخواسته پازل منتشرکننده ها را پرنکنیم.
ظریف با این فایل صوتی و تقابل با قهرمان میدان به مرز نابودی سیاسی و اجتماعی رسید؛ اما فراتر از ظریف چیست که او را هم هزینه می کند؟
فرامتن این فایل صوتی در یک جمله خلاصه است؛ برخلاف تصور رایج در جمهوری اسلامی نه تنها رئیس جمهور اختیار ندارد، بلکه برخلاف تصور پیشین حاکمیت دوگانه نیز وجود ندارد و تنها و تنها قاعده حاکم در اداره کشور، قواعد «میدان» است و راه بری نظامی.
🔸هدف منتشر کنندگان این فایل صوتی را باید از ثمره نهایی آن تحلیل کرد. ایران اینترنشنال از شب گذشته سلسله گفت وگوها و گزارش هایی را در گفت وگو با کاظمیان، نامور، مراد ویسی، متین و غیره منتشر کرده است و تنها با یک گزاره به بازنمایی این فایل صوتی پرداخته است. کدام گزاره؟ "کشور توسط رئیس جمهور اداره نمی شود و در اختیار سپاه است." این همان خطی است که چند ماه است بخش رادیکال و نزدیک به برانداز اصلاح طلب داخلی آنرا پی گیری می کند.
🔹ظریف می گوید عین الاسد را بی خبر بودم. تعداد حملات اسرائیل به سوریه را نیز. ماجرای هواپیمای اوکراین را هم من و رئیس جمهور اطلاع نداشتیم. حتا وزیر راه درباره پرواز هما به سوریه خبر نداشت. او همه این موارد را فهرست می کند که بگوید میدان در جمهوری اسلامی میدان دار است. وی حتا به برخی موارد در منطقه اشاره می کند که با شهید میدان همراه بوده است، اما بازهم سیاست کلی میدان اجازه تغییر وضعیت را نداده است.
🔸سارقان و منتشر کننده های این فایل صوتی دو هدف را دنبال کردند. اول اینکه هرچه مشکل هست و حتا اگر برجام هم نتیجه نداده است به جهت میدان داری میدان است پس هرچه فریاد دارید بر سر میدان بزنید.
دوم اینکه ریاست جمهوری در ایران نقش ندارد و با جابجایی رئیس جمهور نیز مشکل حل نمی شود.
💢ثمره نهایی خناسان ازین پروژه دل کندن مردم از تغییر از طریق صندوق و قهر با انتخابات است. پروژه ای که ماه هاست جنون وار در رسانه های شیطانی واهریمنی پیگیری می شود.
خلاصه اینکه مشکل در جمهوری اسلامی جائی است خارج از صندوق رای و در میدان...و نبرد در میدان با میدان یعنی اسم رمز فتنه جدید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پشت پرده انتشار فایل صوتی تندوتیز ظریف 🔸فایلی صوتی از محمدجواد ظریف در شبکه سعودی منتشر شده که د
🔰تحلیلی بر ماجرای ظریف گیت
✍️ روزنه
🔸انتشار صوت(سه ساعته) مصاحبه ظریف که حاوی مسائل محرمانه نظام و محور مقاومت است، آنهم دقیقا در آستانه #انتخابات۱۴۰۰ و همزمان با #مذاکرات_وین(بخوانید سازش بیثمر با #بایدن)، آنهم توسط #رسانههای_معاند، امری عجیب، بیسابقه و بسیار پیچیده است!
🔹یک سؤال مهم و جدی راستی آزمایی ادعای وزارت خارجه در مورد علت و کیفیت ضبط این مصاحبه است و اینکه اساسا ممکن است این مصاحبه با انگیزه انتشار و با اهداف سیاسی، ضبط شده باشد!
مسئله دیگر نحوه انتشار آن در این شرایط خاص و حساس است که اقلا نشانگر فعالیت قدرتمند #نفوذیها در دل وزارت خارجه است!
🔸جنبه مهم دیگر، تلاش گسترده محافل ضدانقلاب برای سرکوب #نهادهای_نظامی، خصوصا #سپاه با کلیدواژه #کاندیدای_نظامی است که در داخل نیز دنبال تفصیلا دنبال شد! انتشار فایل جلسه محرمانه سپاه توسط #bbc و ساخت مستند #کودتای_خزنده که گفتمان تخریبی آن توسط #بیت_منتظری تأمین شده بود، تکهای از همین پازل و بلکه آتش تهیه اصلی آن بود که الحمدلله با هوشیاری نخبگان سیاسی و نهادهای نظامی و دیگران، با برخورد دقیق و بهنگام مواجه شد.
🔹حالا فایل ظریف را باید تکه دوم از گفتمان تخریب سپاه پاسداران و گل سر سبد آن #حاج_قاسم_سلیمانی تلقی کرد که بعد از بیمصرف ماندن فایل موسوم به کودتای خزنده، اینبار از دریچهای دیگر زمینه تهاجم علیه محور مقاومت و نهادهای انقلابی را فراهم کرده است!
🔸وجه دیگر ماجرا به انتخابات۱۴۰۰ مربوط است و تلاش مذبوحانه جریان غربگرا برای #احیای_برجام و #امتداد_خط_سازش و #تکرار_اعتدال!
آنها حالا که بازی سیاسی را باخته میبینند، تلاش دارند تا با التهاب آفرینی و دوقطبی سازی، زیر میز بازی بزنند و زمینه فریب و انحراف افکار عمومی را فراهم آورند تا بلکه کاندیدای جریان سازش بتواند از صندوق رأی(ولو با درصد آرای پایین مانند روحانی) بیرون بیاید!
🔹مسئله مهم دیگر، تلاش ظریف برای #تطهیر خود در ماجرای برجام است؛ او مدام تلاش میکند خود را مسلوب الاراده نشان دهد و همه مسئولیت تصمیمات خسارتبار خود را به گردن #نظام و #رهبری بیاندازد و سهم خود را #صفر_درصد قلمداد میکند.
💢این رویه ظریف یادآور رویه و سیره #تقیزاده است که سالها بعد از افشای نقش خیانت بارش در ماجرای واگذاری نفت در عهد رضاخان، در تریبون مجلس خود را #آلت_فعل معرفی نمود و مدعی شد؛ «اگر من امضا نمیکردم کس دیگر این عمل را انجام میداد!» و «امضا نکردن من هیچ تغییری در آنچه واقع شد به وجود نمیآورد!»
⚜️ @Taammolat74
⚜️ rozaneebefarda