eitaa logo
تاملات
733 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📮 مهمترین اثر مناظره‌ها و برنامه‌های نامزدهای گفتمان عدالت و پیشرفت، باید ایجاد شوق برای رسیدن به قله‌های پیشرفت باشد و نیز مشخص شود مردانی هستند که راههای نجات کشور از بحران‌ها را می‌دانند و می‌توانند. مناظره دوم بیشتر به این سمت حرکت کرد و تلاش کارمندان گفتمان ناامیدی ناکام ماند. ✍️ علیرضا پناهیان 🔻پ.ن: فردا درباره شیوه مناظره‌ها و روش مناظره، بیشتر خواهیم نوشت... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰علامه طباطبایی و تفکر نوصدرایی ✍️ محمد فنایی اشکوری 📍علامه طباطبائی فیلسوف صدرائی است؛ آیا می توان گفت او فیسوف نوصدرائی است؟ نو بودن یک نظام فلسفی چه معنایی دارد؟ نوصدرائی به این معنا است که علامه طباطبائی همچنان فیلسوف صدرائی است اما در فلسفه ملاصدرا یک مرحله جدیدی با علامه طباطبائی آغاز شده است که در چارچوب فلسفه ملاصدرا است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علامه طباطبایی و تفکر نوصدرایی ✍️ محمد فنایی اشکوری 📍علامه طباطبائی فیلسوف صدرائی است؛ آیا می توا
✔️ ادامه.... 🔘 بخش 1 از 2 🔸یکی از وجوه تفکر فلسفی تحول در ساختمان نظام فکری است که لزوما در مواد و اجزا نیست که هندسه و ساختمان وقتی متحول و متفاوت شد می توان گفت این فلسفه وارد دوره جدیدی شده است؛ یکی از کارهای علامه طباطبائی وارد کردن مباحث معرفت شناسی و طرح بحث اعتباریات است. 🔹برای زمینه و پشتوانه عقلانی بسیاری از فلسفه های مضاف مانند فلسفه اجتماعی، حقوق، فقه، سیاست و فلسفه های اجتماعی و غیره، علامه طباطبائی از نخستین کسانی است که دامنه فلسفه اسلامی را توسعه داده است و از محدود شدن به مبانی هستی شناسی محض خارج کرده است و وارد عرصه های دیگر فلسفه شده است؛ کتاب علامه طباطبائی فلسفه اولی هستند و فلسفه به معنای عام نیستند. چگونگی نقش فلسفه در تمدن سازی 🔸یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد؟ در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است. 🔹علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است اما در عمل بر خلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است. با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰علامه طباطبایی و تفکر نوصدرایی ✍️ محمد فنایی اشکوری 📍علامه طباطبائی فیلسوف صدرائی است؛ آیا می توا
✔️ ادامه.... 🔘 بخش 2 از 2 🔸در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است. مارکسیت در آن زمان بود و کمتر کسی پاسخ به آن را داشت چراکه دارای جاذبه بسیاری در ادبیات بود و پشتوانه آن فلسفه مادی بود؛ علامه طباطبائی به صورت عمیق وارد بحث شده است و ماتریالیست را مورد بحث قرار داده است. 🔹اگر شرح علامه طباطبائی بر فلسفه نبود فلسفه این همه مورد استقبال قرار نمی گرفت؛ این متن و شرح با ویژگی تغییر دادن ساختار فلسفه و تطبیقی بودن و ناظر به مسائل روز بودن توانست تأثیرگذاری داشته باشد؛ می توان به جرأت گفت که در نیم قرن گذشته هیچ کتاب فلسفی مورد استقبال نبوده است. 🔸یکی از دلایلی که فلسفه در حوزه و دانشگاه مشتاق دارد وجود کتاب علامه طباطبائی است که با فارسی نوشتن فلسفه عمومیت داده شده است و با شرح شهید مطهری همراه شده است؛ همه این فعالیت ها با استفاده از مبانی صدرائی است. 🔹هنر علامه این است که می تواند از اصول صدرائی در ابواب دیگر در نقد آرای اندیشه های غربی استفاده کند و فلسفه های مضاف در حوزه و دانشگاه مطرح می شود که این سنت حسنه وام دار علامه طباطبائی است؛ ما هنوز در آغاز تحول هستیم اما او فلسفه نوصدرائی را کلید زده است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰 عقلانیت اسلامی و مکتب نوصدرایی ✍️ حجت‌الاسلام رشاد 🔸به رغم‌ آنكه‌ عقلانیت‌ اسلامی‌ هنوز از غنی‌ترین‌ و استوارترین‌ جریانهای‌ فكری‌ جامعه‌ بشری‌ است، اما به‌ نظر نگارنده، حكمت‌ اسلامی‌ امروز نیازمند احیأ و تحول‌ اساسی‌ است‌ و این‌ احیاگری‌ و دگرگون سازی‌ باید دقیقاً‌ ناظر به‌ چالشهای‌ طرح‌ شده‌ از سوی‌ گرایشهای‌ نامبرده‌ و نیازهای‌ زمانه‌ صورت‌ بندد. 🔹خوشبختانه‌ چندی‌ است‌ این‌ تحول‌ فرخنده‌ فام‌ آغاز شده‌ است. گفتمان‌ فلسفی‌ی ای كه‌ از دهه‌ بیست‌ قرن‌ حاضر خورشیدی‌ (دهه‌ چهل‌ قرن‌ بیستم‌ میلادی) با علمداری‌ علامه‌ بزرگ‌ سید محمدحسین‌ طباطبایی‌ و قلمداری‌ شهید سترگ‌ استاد مرتضی‌ مطهری‌ و دیگر تلامیذ علامه‌ در ایران‌ آغاز گردید، مطلع‌ این‌ دگرگونی‌ بود، هرچند عهد طفولیت‌ این‌ جنبش‌ حكمی‌ به‌ درازا كشید، اما چالشهای‌ تازه‌ ای كه‌ طی‌ دهه‌ هفتاد شمسی‌ در حوزه‌های‌ شناختارپژوهی، هستی‌شناسی‌ و الهیات، در ایران‌ ظهور كرده‌ است، بستر بسیار مساعدی‌ را برای‌ بالیدن‌ و بارور شدن‌ این‌ نهال‌ جوان‌ فراهم‌ ساخته‌ است. 💢اگر بازپیرایی‌ و بازسازی‌ یك‌ مكتب‌ فلسفی‌ و فكری‌ متناظر به‌ دانش‌ها و چالش‌های‌ عصری، ضمن‌ تحفظ‌ بر مبانی‌ و عناصر جوهری‌ آن‌ جریان‌ نوسازی‌ آن‌ بنامیم، حق‌ داریم‌ جنبش‌ جدید فلسفی‌ ایران‌ را «مكتب‌ نوصدرایی» بنامیم. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بررسی جریان نوصدرایی 🎙 استاد عبدالرسول عبودیت دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور به مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتألهین مجمع عالی حکمت ⏰ 1 خرداد 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔰زمانی غیر زمان‌ها درباره‌ی تفسیرهای عرفانی از انقلاب اسلامی ایران ✍️ علیرضا سمیعی 📍 آن‌ها که در ابتدا درکی حضوری از انقلاب داشتند، بعدها رسم آشنایی را به طاق نسیان سپردند و به قول مرحوم مددپور، در جای فهم حضوری، فهم حصولی را گذاردند و باز به قول وی حصول‌شان هم حصول بدی بود (مدد پور حصول بد و حصول خوب را جدا می‌کرد). می‌بینیم که نفس تاریخ سیاسی/نظری ایران، خود نشان از ناکامی توضیحاتی دارد که از نگرش‌های عرفانی اعتزال دارند. در این‌جا عرفان درمعنای موسع کلمه استفاده می‌شود و ادب و آداب خاصی را نشان نمی‌دهد. اما مطالعه‌ی عرفانی انقلاب نیز از ابتلائات خالی نیست. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰زمانی غیر زمان‌ها درباره‌ی تفسیرهای عرفانی از انقلاب اسلامی ایران ✍️ علیرضا سمیعی 📍 آن‌ها که در
✔️ ادامه... 🔹در مقدمه گفته شد که زمانی، زمانه گوش‌های نیوشایی بهر حرف‌های عرفانی داشت طوری که کنایه‌ی سعدی را درمی‌یافت. اما امروزه غیر از اعتزال و کناره‌گیری باید به تنوع و البته خطا‌های چندی اشاره کرد که گریبان‌گیراند. بسیار دیده می‌شود که افراد بعد از ارائه‌ی تحلیل‌های به اصطلاح علمی در باب یک ماجرای اجتماعی، نمی‌دانم چرا نابهنگام به آیه‌ و یا حدیثی استناد می‌کنند که موضوع را از سنت‌های الهی قلمداد ‌کنند. 🔸مسلم اینکه من با اعتقاد به سنت‌های الهی مخالفتی ندارم، بلکه آمیختن آن‌ها چونان زیورهایی حاشیه‌ای به تحلیل‌های علمی را نمی‌فهمم. نگرش‌ها، بنیادهای مختلفی دارند و این تفاوت‌ها از قبیل سوءتفاهم‌های خانوادگی نیست که با کدخدامنشی حل و فصل شود؛ خاصه نگاه آسمانی و زمینی که با هم غریب اندر غریبه‌اند. 🔹با این‌حال، ما از آسیب‌های التقاط برکنار نماندیم. اما همین‌قدر هست که افرادی در انقلاب، به ذوق حضوری نظر کرده‌اند. دکتر «رضا داوری اردکانی» در «انقلاب و وضع کنونی ما در عالم» ناآشنایان به عوالم باطنی را با انقلاب غریبه قلمداد کرد. شهید «آوینی» در «آغازی بر یک پایان» تذکر به مطالعه‌ی تاریخ باطنی می‌دهد و بشیر عالمی دیگر می‌گردد که احیانا ما بدان رهسپاریم. 🔸مرحوم «عباس معارف» در «مبانی فقهی اقتصاد اسلامی» نظمی را توصیف و پیشنهاد می‌کند که گویا مردمانی که حال عرفانی دارند برمی‌گزینند. او که در فقه، نگاهی فتوتی داشت و در دانشگاه، حقوق خوانده بود، در نوشتن قانون کار جمهوری اسلامی بسیار اثر گذاشت که هم اکنون در کنار آثارش قابل مطالعه است. 🔹«اکبر جباری» در «حکمت صامت» سعی کرد نشان دهد جملات عامیانه‌ی امام (ره) از کدام مبانی‌ در عرفان نظری برمی‌خواست. حجت‌الاسلام «حمیدپارسانیا» در «عرفان و سیاست» پرسید که عرفان و سیاست چه رابطه‌ای با هم دارند و اگر مردمانی عرفانی بیندیشند کدام سیاست و اجتماعی را بنیان می‌گذارند. 💢در این میانه کتاب «زمانی غیر از زمان‌ها» نوشته‌ی «لیلی عشقی» به ترجمه‌ی «احمدنقیب‌زاده» کار متفاوتی‌ست. او انقلاب سال 57 را رویدادی ملکوتی می‌داند و برکنار از کلیشه‌پردازی، با کاربست یک نوع پدیدارشناسیِ عرفانی، به سراغ چند و چون ماجراجویی ایرانیان می‌رود. عشقی، در فرانسه زندگی می‌کند و با این کار ایذاء ضدانقلاب‌هایی را به جان خریده که اثرش را جانبدارانه فرض کرده‌اند. 🔗 بخش نخست را اینجا بخوانید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰مناظره دوم: مظلومیت فرهنگ! ✍️احمدحسین شریفی 🔸موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست ج
🔰 سهم هیچ برای «هنر» نقدی‌بر دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ 📍 باید این واقعیت را پذیرفت که «فرهنگ» این بار هم همچون همیشه و همچون تمام چهار دهه گذشته، در عرصه تاخت و تاز تبلیغاتی نامزدهای پست «ریاست دولت» برای توفیق در میدان انتخابات، مهجور مانده است و اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم باید اعتراف کنیم که مهجور هم باقی خواهد ماند؛ انتظار معجزه نباید داشت! 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 سهم هیچ برای «هنر» نقدی‌بر دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ 📍 باید این واقعیت را پذیرفت که «فرهنگ» این
✔️ ادامه... 🔸برای تبیین و تشریح این مهجوریت احتمالاً نیاز به تلاش نیست و همه مخاطبان دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌خصوص آن گروه که حداقل دغدغه‌ای در این حوزه دارند به‌خوبی نشانه‌های عیان این «بی‌محلی» و «تخفیف» را نه فقط در پاسخ‌ها و جمله‌سازی‌های «تبلیغاتی» نامزدها که حتی در ترکیب و ادبیات پرسش‌های به‌ظاهر کارشناسی‌شده برای این گفتگوی جمعی، مشاهده کرده‌اند. 🔹این شرایط در حالی است که مقام معظم رهبری همین یک سال پیش و در تبیین اولویت‌های کشور به بهانه آغاز به کار مجلس یازدهم دو مقوله «فرهنگ» و «اقتصاد» را هم‌تراز با هم، در صدر اولویت‌های کشور مورد تأکید قرار دادند؛ اولویت‌هایی که به نظر می‌رسد برخلاف دیدگاه کارشناسانه رهبر انقلاب، در اتاق‌های فکر طراحی «شعارها و رویکردهای تبلیغاتی» برای نامزدهای ریاست جمهوری، چندان هم‌تراز دیده نشده‌اند و به همین بهانه هم «غم معاش» و «سفره‌های خالی مردم» هدف‌های جذاب‌تر برای «شکار رأی بیشتر» قلمداد شده است. 🔸این ماجرا زمانی تراژیک‌تر می‌شود که فراتر از رویکرد نامزدهای انتخابات، زمانی که فرصت مطالبه و پرسش‌گری از آن‌ها در قاب «رسانه ملی» فراهم شده و قرار است بر مبنای سوالات طراحی شده دیدگاه‌های آنان در موضوع «فرهنگ» به چالش کشیده شود، این فرصت به‌راحتی سوخت می‌شود و در کمال تعجب حتی یک سوال در موضوع مرتبط با حوزه «فرهنگ و هنر» پیش روی نامزدها قرار نمی‌گیرد. ▪️▪️اهم سرفصل‌های مورد پرسش از نامزدها در مناظره‌ای با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» را مرور کنیم؛ محیط زیست، برجام، نظام سلامت، ازدواج، فعالیت‌های میان بخشی دولت، دانش علمی و هسته‌ای، امید، ناباروری، فاصله طبقاتی، سند تحول آموزش و پرورش، نظام آموزشی، تحریم و... گفتنی‌ها درباره غفلت از «فرهنگ و هنر» بسیار است و پخش دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تنها بهانه‌ای برای طرح چندباره قصه این مهجوری شد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 ۱۰ چالش فرهنگی رئیس جمهور آینده به روایت پیام فضلی نژاد ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |سرقتِ عدالت فرهنگی ۱۰چالش سرنوشت‌ساز‌ رئیس‌جمهور جدید در عرصه فرهنگ 🎙 پیام فضلی‌نژاد میز نقد اندیشه برنامه «سلام‌تهران» ⏰ 22 اردیبهشت 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سرقت عدالت فرهنگی - قسمت اول.mp3
10.73M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |سرقتِ 🎙 میز 🔹 انتقاد پیام فضلی نژاد از سیاست‌گذاری فرهنگی دولت‌ها 🔹مسئولیت اصلی رئیس جمهور آینده بازسازی فرهنگ است. 🔹 رئیس‌‌جمهور جدید باید به «بازسازی فرهنگ» بپردازد و با سرقت عدالت فرهنگی مبارزه کند. 🔹کاندیداها خود را در برابر گفت‌وگوهای سخت فرهنگی قرار دهند و مدیران فرهنگی خود را معرفی کنند. 🔹 رئیس‌جمهور آینده باید فهم خود را از هویت «ایران فرهنگی» و ژئوپلیتیک آن ارائه کند ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |بازخوانی آرای موافقین و مخالفین معلم انقلاب 🎙 عباس سلیمی نمین سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست ششم ⏰ ۲۹ خرداد ۹۶ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
006-AOE-Salimi.mp3
21.67M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |بازخوانی آرای موافقین و مخالفین 🎙 عباس سلسله نشست‌های 🔹 ایشان نگاه جدید دکتر شریعتی به دین و اهل بیت (ع) را که در کتاب‌هایی مثل "فاطمه فاطمه است" و "پدرمادر ما متهمیم" نمایان است در تضاد کامل با نگاه‌های متحجرانه به دین و اهل بیت(ع) دانست اما این نکته هم افزود که دکتر شریعتی مواقعی در مقابله با متحجرین دچار افراط شده است. 🔹دکتر عباس سلیمی نمین با اشاره به مارکسیست ها و متحجرین به عنوان مخالفین عمده اندیشه دکتر شریعتی در پیش از انقلاب و غربگرایان، انقلابی‌های استحاله شده و تفکرات تاثیر پذیرفته از متحجرین به عنوان مخالفان کنونی دکتر شریعتی،طرح مسئله امت و امامت را دلیل حملات و انتقادات غربگرایان و انقلابی های استحاله شده دانست. 🔹 ایشان هم چنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شریعتی اپوزوسیون انقلاب اسلامی است ضمن مخالفت با این گزاره،علت به وجود آمدن این شکل گزاره ها را دوری بدنه کارشناسی و مردمی انقلاب از شریعتی و دیگر بزرگان انقلاب و همچنین مصادره به مطلوب شخصیت ایشان توسط جریان های خاص عنوان کرد و از جلسات و کنفرانس هایی که به نام شریعتی برگزار می شود ولی مبانی فکری شریعتی نفی می کنند انتقاد کرد. 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
32.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ارتقای کیفیت حکمرانی 🎙مرتضی فیروزآبادی (معاون سابق طرح و برنامه آستان قدس رضوی) (مدیر سابق شبکه کانون‌های تفکر ایتان) 🗣 ارائه‌های کوتاه (TED Talk) : 🔴 ۱۳ دقیقه پیرامون دولت سیزدهم 🔴 🔹وقتی کشور از یک طرف قله‌های خوب و از طرف دیگر قله‌های روبه‌افول دارد، در یک خط کارویژۀ دولت سیزدهم ارتقای کیفیت حکمرانی است. 🔹 اولین لازمه‌اش این است که کسی که وارد عرصۀ ریاست جمهوری می‌شود، مسئله‌اش حل مسائل کشور باشد. برخی حتی برای یک ساعت بعد از پیروزی در انتخابات فکر نکرده‌اند. 🔹 دومین لازمه، توان تشخیص و تصمیم شخص رئیس جمهور است. باید بتواند ده مسئلۀ اساسی کشور را درست تشخیص دهد و تصمیم درست بگیرد. 🔹 مطلب بعدی این است که توان تشخیص رئیس جمهور باید متکی بر مبانی نظری جمهوری اسلامی باشد. به طور خاص در اقتصاد باید عدالت‌خواه باشد... رئیس جمهور باید پای تصمیمش بایستد. دلیل حل نشدن بسیاری از مسائل کشور تعارض سنگین منافع است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 گفتگو در باب دولت آینده ✍️ سیدجواد میری 📍 ممکن است لابه‌لای بحث‌های سیاسی که این روزها با توجه ب
✔️ ادامه... 🔘 بخش سوم 🔸 حاکمیت نیازمند یک نوع الهیات اجتماعی است که در آن الهیات اجتماعی، انسان یا شهروند به‌عنوان یک بازیگر مسئول شناخته می‌شود و اتفاقا نگاه حاکمیت باید این گونه باشد که در این چارچوب آن انسان مسئول، ابزاری برای پاسخگو کردن حاکمانش داشته باشد و این ممکن نیست مگر اینکه در جامعه نوعی تشکل وجود داشته باشد و جامعه در برابر امر سیاسی بی‌پناه نباشد. امر اجتماعی باید قدرت تشکل‌زایی خود را داشته باشد. 🔹 آنچه در جامعه ما در ساحت نظری و عملی اتفاق افتاده این است که در ساحت نظری گفتمان‌هایی مثل گفتمان‌های ملکیان و دیگران به سمت الهیات فردی رفته‌اند و خودِ این امر به نوعی تقویت سیاست‌های جامعه‌زدایی هم بوده است. حرفم به این معنا نیست که ملکیان و گفتمان‌هایی از این دست مثل شبستری، آگاهانه با حاکمیت یک بازی تعریف و صورت‌بندی کرده باشند که جامعه بی‌پناه شود. اما واقعیت این است که اینها هرچقدر بیشتر به سمت الهیات فردی رفته‌اند و در آن سو هم حاکمیت به سمت جامعه‌زدایی رفته، درنهایت این دو خط به هم رسیده‌اند و جامعه بی‌پناه شده است. 🔸امروز امر اجتماعی نیازمند نوعی بازسازی است و آن الهیات اجتماعی است. در جامعه‌ای که هیچ بنیانی را باقی نگذاشته و هیچ مصلحت عامی را درنظر نمی‌گیرد، رستگاری فردی ممکن نیست. [روال جاری] آموزش‌وپرورش، دانشگاه، سیاست، اقتصاد، بازار یا بانک، منابع عمومی مصلحت عام را درنظر نگرفته و [نهایتا] به سمت نوعی خویشاوندسالاری رفته‌است. 🔹جامعه‌سازی به معنی قائل بودن به استقلال امر اجتماعی از امر سیاسی است. یعنی ما قائل به این باشیم که امر اجتماعی فی‌نفسه قدرتمند شود و ذیل امر سیاسی قرار نگیرد، بلکه در دادوستد با امر سیاسی باشد. این به معنای تقابل با امر سیاسی هم نیست، [بلکه معنایش این است که] ذیل آن نباید قرار گیرد. 🔸آنچه به‌نظر من در این 4 دهه شکل گرفته، روند متداومی که دیده‌ایم این بوده که امر سیاسی تشکل‌های همراه را تقویت کرده و تشکل‌های جامعه‌محور یا ذیل امر اجتماعی به حاشیه رانده شده‌اند و در یک وضعیت فرسایشی قرار گرفته‌اند و امر اجتماعی تا زمانی -به‌مثابه یک مولفه- قابل پذیرش بوده که ذیل امر سیاسی و در خدمت امر سیاسی قرار بگیرد. 🔗 بخش دوم را اینجا بخوانید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🗳 پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | درآمدی بر جریان نوصدرایی ↙️ جریان حکمت و عقلانیت اسلامی در سیر تطورات و گذر زمانی‌اش همواره خودش را بروز کرده است. ازحکمت مشاع، حکمت اشراق، حکمت یمانی و فلسفه میرداماد و بنیان حکمت صدرایی تا امروز هم جریانی به نام حکمت نوصدرایی شکل گرفته است و از مرحوم حکیم و مرحوم علامه طباطبایی تا به امروز، مرحوم آشتیانی و معاصرینی که امروز هستند و این جریان را پرچم‌داری می‌کنند. به تناسب اول مقارنت اول خرداد با سالروز یادبود ملاصدرا حکیم متأله جهان تشیع، به بحث از تبیین و نظرات جریان نوصدرایی پرداختیم و زوایی از این مسئله را روشن ساختیم... ✍️ تنقیح حکمت صدرایی ✍️ سرآغاز جنبش نوصدرایی / شهید مرتضی مطهری ✍️ ملاّصدرا عرفان محی‌الدین را به زبان عقل فلسفی مدون کرد / مقام معظم رهبری ✍️ جریان نوصدرایی و حکمت صدرایی / حجت‌الاسلام خسروپناه ✍️ مکتب نوصدرایی در مقابل چه جریان‌هایی قرار گرفته است؟ / حجت‌الاسلام خسروپناه ✍️ حکمت صدرا از دوران مشروطه تاکنون آسیب دیده است! / حجت‌الاسلام حمید پارسانیا ✍️ طباطبایی بنیان‌گذار حکمت نوصدرایی / همایون همتی ✍️ نیاز به تفکر نوصدرایی / عماد افروغ ✍️ جریان نوصدرا در فلسفه اسلامی / محمد فنائی اشکوری ✍️ فلسفه نوصدرایی تکیه گاهی برای معماری اسلامی / رضا غلامی ✍️ جریان تفکر نوصدرایی / مهدی جمشیدی ✍️ علامه طباطبایی و تفکر نوصدرایی / محمد فنایی اشکوری ✍️ عقلانیت اسلامی و مکتب نوصدرایی / حجت‌الاسلام رشاد ✍️ ملاصدرا در دنیای امروز ما حضور دارد؟ / عبدالله صلواتی ✍️ دقیقا از چه سخن می‌گوییم وقتی تعبیر نوصدراییان را بکار می‌بریم؟ / مسعود معینی‌پور 🔉 نقش علامه‌ طباطبایی در تکوین جریان نوصدرایی / دکتر محمد فنائی اشکوری 🔉 ویژ‌گی‌های مکتب نوصدرایی / حجت‌الاسلام خسروپناه 🔉 بررسی جریان نوصدرایی / عبدالرسول عبودیت 🔉 چه نیازی است به صدرا؟ بخش نخست / آرش رستگار بخش دوم / رضا درگاهی‌فر بخش سوم / علی مهدیان بخش چهارم / اصغر طاهرزاده ⚜️ @Taammolat74
🚨 |بیانیه "علی لاریجانی" خطاب به شورای نگهبان پیرامون مسئله عدم احراز صلاحیت باسمه تعالی 🔹با تبریک سالروز بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و گرامی‌داشت روز دختر؛ از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید 🔹حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید. 🔻پ.ن: حجت بر شورای نگهبان تمام شد و آلان زمان شفاف‌سازی است...! 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🚨#فوری |بیانیه "علی لاریجانی" خطاب به شورای نگهبان پیرامون مسئله عدم احراز صلاحیت باسمه تعالی 🔹با
♨️سخنگوی شورای نگهبان پاسخ لاریجانی را داد؛ اعتراض به عدم احراز صلاحیت در قانون پیش‌بینی نشده! 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
♨️ راند آخر؛ مشکلات مردم 🔹مشکلات و دغدغه مردم موضوع سومین دور از مناظرات سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری است. مردم انتظار دارند در این مناظره نامزدها برنامه خود را برای حل مشکلات اصلی جامعه به صورت واضح تبیین نمایند. مناظره سوم در حالی شروع شد که با تغییراتی همراه است. هر کدام از نامزدها 7 دقیقه فرصت طرح نظریه خود در رابطه با دغدغه های مردم دارند. 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
♨️هشدار علی قلهکی از احتمال جبهه‌گیری رضایی علیه رئیسی و جبهه‌انقلاب در مناظره سوم 📮‏اگر فردی می‌خواهد نقشِ "ولایتیِ 92" را در مناظره 1400 بازی کند، باید تُف و لعنت تاریخ را هم به جان بخرد! 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ راند آخر؛ مشکلات مردم 🔹مشکلات و دغدغه مردم موضوع سومین دور از مناظرات سیزدهمین دوره‌ انتخابات ری
♨️ چند نکته در باب مناظره سوم امروز روز آخر مناظرات هست، سبک سوال پرسیدن و پاسخ دادن کاندیداها تغییر کرده اما چند نکته: 1. از همه دعوت کنید که این مناظره مهم رو ببینند. 2. در این مناظره هدف اصلی آیت الله رئیسی و دکتر جلیلی خواهند بود. 3. محسن رضایی امروز متفاوت تر از قبل عمل خواهد کرد و امیدوارم که به سبک سال 92 عمل نکند. 4. زاکانی امروز برای گفتمان انقلاب اسلامی هزینه خواهد داد. 5. حملات به آیت الله رئیسی از حمایت مردم خوزستان از ایشون و تجمع ورزشگاه تختی اهواز شروع خواهد شد. 6. همتی و مهرعلیزاده امروز راهی جز انتحار سیاسی کردن ندارند. 7. تا این لحظه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان(ناسا) به سرکردگی خاتمی، اجازه دیدار به همتی و مهرعلیزاده نداده است. 8. قاضی‌زاده امروز در فضای تقابلی کمک جریان انقلاب خواهد کرد. 9. مهرعلیزاده صرفا برای بی اخلاقی علیه آیت الله رئیسی عمل خواهد کرد. 10. دکتر جلیلی، همتی رو به گوشه رینگ خواهد برد و همتی در این قسمت انتحار خواهد کرد. و... 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @BDON_SANSOR
تاملات
♨️ راند آخر؛ مشکلات مردم 🔹مشکلات و دغدغه مردم موضوع سومین دور از مناظرات سیزدهمین دوره‌ انتخابات ری
♨️ قاضی زاده هاشمی روحانی به مناظره دعوت کرد! قاضی‌زاده هاشمی: 🔹من خطاب به مسئولین مربوطه از جمله آقای روحانی می‌گویم امروز کسی نیست که عملکرد دولت را بر عهده بگیرد. 🔹ایشان از دفتر خودشان بیرون بیایند و در صدا و سیما حاضر شوند من حاضرم درباره مسائل مختلف مناظره کنم! 🔹لازم است مشکلات مردم ریشه یابی شود؛ نرخ بیکاری در حال افزایش است 🔹منابع کشور به صورت نادرست درحال توزیع است؛ مردم این را از چشم مدیریت ناکارآمد مسئولان می‌بینند...! 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ راند آخر؛ مشکلات مردم 🔹مشکلات و دغدغه مردم موضوع سومین دور از مناظرات سیزدهمین دوره‌ انتخابات ری
♨️ قرار است رئیس جمهور بعدی تکرار قبلی ها باشد؟ محسن رضایی: 🔹چادر مشکی، ذرت، گوشت و... در اختیار یک عده‌ است؛ آقازادگی داریم، رانت و فساد داریم و ... چرا این‌ها وجود دارد، پس مسئولین چه می‌کنند؟ 🔹حاشیه سازی و جنگ زرگری ایجاد می‌کنند تا نگذارند دولت‌ها متمرکز شود روی مسائل مهم کشور 🔹نیاز به دو جراحی بزرگ هست: اصلاح از درون قدرت؛ مسئله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران باید معماری شود. 🔹دوباره یک حرکتی مثل انقلاب، دوران دفاع مقدس حرکتی را شروع می‌کنیم؛ یارانه ۴۵۰هزارتومان را پرداخت می‌کنیم و مشکلی در منابع نداریم 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74