eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰زندگي؛ ليـلة القدري است تا مطلع ‌الفجرِ قيامت ✍️ علی اصغر طاهرزاده 🔘 بخش چهارم | بخش سوم 🔸موحد يعني کسی که توانسته است به درجه‌ای برسد که «کثرت را در وحدت و وحدت را در کثرت» بنگرد زیرا توحید مشاهده‌ی جمع است در عین تفصیل، و مشاهده تفصیل است در عین جمع، که همان تمیز حق است از خلق و فانی نمودن خلق است در حق و همه‌ی عالم را در حیطه‌ی علم خدا دانستن و تصدیق این آیه شریفه که فرمود: «وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ اِلاّ يَعْلَمُها» هیچ برگی فرو نمی‌افتد مگر این‌که خداوند به آن علم دارد و در حیطه‌ی اختيار او است. 🔹اگر فعلی در عالم واقع ‌شود و اگر صفتی ظهور کند همه و همه آینه‌ی نمایش انوار و اسماء الهی هستند. انبیاء (علیهم السلام ) می‌خواهند از طریق عبادات الهی ما را موحد کنند تا جز حق را نبینیم. خدا هم در بسیاری امور نشان‌مان می‌دهد كه ببينیم همه‌ی کارها به دست اوست. ملاحظه کرده‌اید چگونه به همه‌ی افراد امید داشتیم و کارمان حل نشد و بر خلاف همه‌ی كساني كه به آن‌ها اميدوار بوديم، خداوند مسأله‌ی ما را حل ‌كرد، پس او را باید دید. 🔸حيف كه باز يادمان ‌مي‌رود و از زیباترین عقیده که همان توحید است و قرآن برای چنین توحیدی در شب قدر نازل شده، محروم می‌شویم. اگر شیطان همين توحيد را از ما بگيرد همه چيز را از ما گرفته ‌است و با بسته‌شدن شیطان در ماه رمضان إن‌شاءالله به‌مرور با روزه به جايي مي‌رسيم كه همه‌چيز را از خدا مي‌دانيم، یا به عبارت دیگر در ضیافت الهی به جايي مي‌رسيم كه خدا خود را به ما مي‌ دهد. 🔹اين روايت را در ماه‌رمضان فراموش نفرمائید و امیدوارانه کار را دنبال کنید كه حضرت ‌حق فرمود: «براي هر نيكي ده برابر تا هفتصد برابرِ آن پاداش است مگر روزه، كه آن براي من است و من پاداش آن هستم.» به وعده‌ی الهي اميد داشته باشيد و معني ضيافت الهي هم به همين معني است و در شب قدر این ضیافت به اوج خود می رسد. ✔️[ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 علی (ع) در منابع اهل‌سنت 🔸 استاد رحیم‌پور ازغدی 🔹🔹چند دقیقه برای تفکر 🔻پ.ن: ویژه شب‌های قدر، سخنرانی‌های رحیم‌پور ازغدی با موضوع امیرالمومنین(ع) در این کانال منتشر خواهد شد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5792184103587546299.mp3
29.56M
🔉 سخنرانی 🔶 علی(ع) در منابع اهل سنت 🔸 استاد 🔹🔹«دوستی علی سپر آتش دوزخ است؛ او امام انسانها و پریان است؛ او در حقیقت جانشین مصطفی و تقسیم کننده بهشت و دوزخ است.» ⚜️ @taammolat74
🔰 دعای شب قدر بیست و سوم یَا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَاعِلَهَا خَیْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ رَبَّ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْبِحَارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنْوَارِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ یَا بَارِئُ یَا مُصَوِّرُ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا اللهُ یَا رَحْمَانُ یَا اللهُ یَا قَیُّومُ یَا اللهُ یَا بَدِیعُ یَا اللهُ یَا اللهُ یَا اللهُ لَکَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْیَا وَ الْکِبْرِیَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی یَقِینا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِیمَانا یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِیقِ وَ ارْزُقْنِی فِیهَا ذِکْرَکَ وَ شُکْرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیْکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ. ⚜ @taammolat74
29.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مداحی سید ▶️ ( آی نسیمی که آلان توو حرمی ...) 🔸کلیپ تصویری، حرم مطهر رضوی ⚜️ @taammolat74
🔰 عدالت یا ولایت؟! ✍️ جعفر حسن خانی 🔸این پرسش غلط است؛ نسبت این دو «تباین» نیست که از کلمه «یا» استفاده شود. بهتر است از فضیلت یکی بر دیگری پرسش شود. درباره پرسش از فضیلت عدالت و ولایت بر دیگری می توان پاسخ فقهی و کلامی دست و پا کرد، اما باید بدین موضوع توجه داشت که این پرسش در کنه خود فلسفی است و از نظرگاه فلسفه سیاسی باید بدان پاسخ داد. 🔹این پرسش را خواجه نصرالدین طوسی درقرن هفتم در کتاب اخلاق ناصری از نظرگاه فلسفه سیاسی پاسخ داده است. ولایت از جنس محبت است و خواجه نصیر درباره نسبت محبت و عدالت می نویسد: «اشارتی کرده ایم به تفضیل محبت بر عدالت؛ و علت در آن معنا آن است که عدالت مقتضی اتحادی است صناعی و محبت اتحادی طبیعی...» 🔸از نظر خواجه نصیر محبت بر عدالت فضیلت دارد چرا که حاصلش منجر به اتحاد و انسجام طبیعی است. خواجه نصیر در ادامه توضیح می‌دهد که فقدان محبت به لزوم عدالت می انجامد. عدالت امر طبیعی نیست بلکه صناعت بشر است برای اتحاد و انسجام و محافظت نظام نوع. خواجه نصیر در این باره می گوید: «اگر محبت میان اشخاص حاصل بودی، به انصاف و انتصاف احتیاج نیافتادی» فقدان ولایت و محبت است که فضیلت عدالت را ضروری می کند . از نظر خواجه نصیر هدف محبت و عدالت یکی است و هر دو در طول هم اند، فقط آنکه ولایت و محبت اصالت دارد و بر عدالت فضیلت می یابد. 🔹مو لای درز منطق خواجه نصیر الدین طوسی نمیرود او حرف آخر را زده فقط آنکه ما از بنیان های نظریمان دور افتاده ایم و صرفا به تاملات خودمان «بسنده» می کنیم. تاملاتی که کمتر فلسفی و منطقی است و بیشتر سطحی، روزمره و بی بنیان. ⚜️ @taammolat74
🔰شب قدر ، سه گانه ی معرفت ،محبت واطاعت وخطایی که مرتکب می شویم ✍️ محمد علی عبداللهی 🔸شیخ صدوق در کتاب اَمالی آورده است : اِحیای شب های قدر(شب ۲۱ وشب۲۳ ماه مبارک) با مذاکره ومباحثه ی علمی اَفضل است. معنای سخن شیخ صدوق این است که کسب علم برترین عبادت در بهترین شب است. خداوند قران را در شب قدر نازل کرده است ونخستین آیه آن بخوان به نام خدای خالق است. 🔹سخنِ شیخ صدوق با منطق قرآن منطبق است. بر اساس منطق قران ، عبادت باید از سرچشمه محبّت ومحبت ریشه در معرفت داشته باشد. سه گانه ی معرفت ،محبت و اطاعت (عبادت ) بنا به گفته ی علامه طباطبایی وجه ممیزه دین اسلام از سایر ادیان است.سه گانه ی یاد شده زیست انسان را از زیستی تاجرانه به زیستی عاشقانه تبدیل می کند. برای اینکه انسان به کمال وجودیِ خود برسد، عبادت کاسبکارانه چندان سودی ندارد ، بلکه انسان را تبدیل به موجودی تاجر پیشه می کند که یکسره حساب سود وزیان ،حور وقصر و نَهر می کند وصاحب اصلی خانه را از یاد می برد. 🔸به گفته فروغی بسطامی: گر شبی در خانه ی جانانه مهمانت کنند گول نعمت را مخور مشغول صاحبخانه باش عبادت مبتنی بر محبت ومحبت مبتنی بر معرفت مارا از افتادن در دو ورطه ی نادرست نجات یکی تجارت کردن با دین ودیگری باطن گرایی و یا فرقه گرایی های تقلیدی و خانقاهی . 🔹تحلیل یاد شده اقتضا می کند که ما از اطاعت ها وعبادت های صرفا کمّی در فرصت های مقتضی ،به ویژه شبهای قدر دست برداریم . اینهمه بندگان خدا را به پای منابرِ تجارت محور نکشانیم . آنان را در عبادتگاه ها خسته ودلزده نکنیم. بگذاریم بندگان خدا خصوصا جوانان لذّتِ مناجات عاشقانه را هرچند برای لحظه ای بچشند وبا محبوبِ خود ناز و کرشمه کنند . 🔸این حجمِ بسیار از عبادت ها و دعاهایِ بدون محبت ومعرفت چه نتیجه ای دارد ؟. جوان مومن ومتدین ممکن است از رویِ عادت و یا به دلیلِ ترسِ محروم شدن از تجارتِ سودمند هر سال در این مراسم شرکت کند ولی چنین حضوری معرفت بخش ومحبت افرین نیست . شک ندارم که بعضی از اهلِ منبر،مداحان وبرنامه ریزانِ هیات ها ومساجد در تعلیمِ اطاعتِ بدون معرفت و اموزشِ دینِ منفعت اندیش، موثراند. 🔹به گمان نگارنده اما سهم صدا وسیما از همه بیشتر است. امسال کرونا باعث شد حجم زیاد وخسته کننده ی دعا های طولانی و سخنرانی های مایوس کننده کمتر شود . با این حال چرا صدا وسیماچنین مراسم خسته کننده ی نا معرفت بخش را تبلیغ ،ترویج وپخش می کند؟ . دربعضی از همین مجالسی که شب قدر به پا میشود جوانان _ گاهی هم کودکان بی گناه خواب الوده _ 🔸در حالی که به شدت خسته اند وپاسی از شب گذشته است چرا باید به سخنانِ بی پابه ومبنای کس یا کسانی گوش دهند که فریاد می زند کدامین گناه باعث شده است اشک نریزی . براستی این جوان با خود چه فکر می کند ؟ چرا باید شادی معنوی،لذت عبادت ومعاشقه با خداوند وسرخوشی طلب استغفار را به یاس و نا امیدی که خود گناهی بزرگ ونابخشودنی تبدیل کنیم. در چنین مجالسی که ماترتیب میدهیم مومن نه تنها لذّتی از شب قدر نمی برد که دچار نوعی خود گناهکار پنداری هم میشود. 🔹بیایید به جوانانمان بیاموزیم که شب قدر، شبِ معرفت افزایی وعاشق پیشگی است. شب چشیدن لذت مناجات است.شب ذکر و فکر است، نه شب مداحی وناامیدی. علامه طباطبایی که اهل عبادت ِحُبّی ،مناجات عاشقانه واحیای شب قدر است، تفسیرِ گرانقدرالمیزان را در شب ۲۳ سوم ماه مبارک به پایان برده است. شب بیست وسوم از میان شبهای دیگر احتمال قدربودنش بیشتر است.این نشان می دهد که او به درستی می دانسته است بهترین عمل در شبِ قدر، مطالعه ، تعلیم وتعلم است. ⚜️ @taammolat74
🔰صدا و سیما نیاز به نقد جدی دارد! برای کشف «نفوذ» در رسانه ملی دنبال یک شخص نگردید. ✍️ محسن مقصودی 🔘 بخش ۱ از ۳ 🔹۱.حدود هشت ماه پیش و پس از پخش سریال سیاه «بوی باران» (عروس تاریکی) وحید جلیلی یادداشت های تند و تیزی نوشت و‌ انتقادهایی از نگاه انقلابی و‌ بر مبنای مطالبات مردم و رهبر انقلاب از صدا و سیما مطرح کرد، حقیر البته برخی از کلمات و‌ واژه های بکار رفته در آن متن را نمی پسندیدم، اما منهای برخی جملات و قضاوت ها که می‌توانست لحن بهتری داشته باشد، کلیت انتقاد او را از آنجا که دلسوزانه و با رویکردی انقلابی از ظرفیت‌های مغفول رسانه ملی سخن گفته بود درست و به حق می دانستم و این روزها البته شاید بیشتر از هشت ماه قبل به یادداشت دلسوزانه وحید جلیلی فکر میکنم. ای کاش او آن یادداشت را با لحنی آرامتر نوشته بود تا بهتر خوانده میشد! 🔸 ۲.پس از آن یادداشت و‌ واکنش های جنجالی مخالفان و موافقان به آن، حقیر هم در اواخر شهریورماه سال گذشته در یادداشتی با عنوان «رسانه ملی و چالش نقد» ، به ضرورت نقد رسانه ملی پرداختم و گفتم که رسانه ملی باید از نقدها استقبال کند و خودش باید پیشتاز تولید برنامه هایی‌صریح و‌ دوطرفه و غیر تشریفاتی برای نقد سریال ها، برنامه ها و حتی مدیریت شبکه ها و رویکردهای کلان رسانه ملی باشد. نمونه هایی را مثال زدم و‌ عرض کردم چندین بار هم به مدیران پیشنهاد داده ام،‌ ثریا آماده است اولین برنامه ای باشد که به صورت صریح و دو طرفه و‌شفاف در برنامه ای زنده به نقد کشیده شود و‌ پاسخ بگوید و از نقدها استفاده کند. 🔹 ۳. دو هفته بعد در ۶ مهر ماه ۹۸؛ روابط عمومی صدا و سیما خبر از تولید و پخش برنامه ای به نام «ساختمان شیشه ای» با موضوع نقد برنامه های صدا و سیما داد که قرار است از روز جمعه همان هفته (۱۲ مهرماه) ، هر هفته جمعه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما پخش شود. من خوشحال شده بودم و راضی که اگر نتیجه همه این انتقادها همین یک برنامه هم باشد خیر است! و چقدر ساده بودیم ما و‌ خوش باور! هنوز و پس از گذشت هشت ماه هیچ خبری از آن جمعه نشده است! 🔸 ۴. پس از انتقادها به پایتخت ۶ برنامه ای برای نقد و بررسی آن از شبکه یک پخش شد که به جای نقد بیشتر به عذرخواهی و دلجویی از عوامل پایتخت اختصاص داشت. اما نقد صریح‌تر و‌ مبنایی تر می‌توانست کمک بیشتری حتی به پایتختی ها بکند که باز هم فرصت از دست رفت. ✔️[ادامه دارد...] ⚜️@taammolat74
📘دانلود pdf | ششمین شماره نشریه تاملات رشد ♨️ ویژه نامه ✍️ صاحب امتیاز: مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🔸«عنوان سال 99 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام «جهش تولید» نامگذاری شد. انتخابی که در ادامه عناوین اقتصادی سال‌های دهه نود شمسی بود. شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و گسترش بحران جهانی شیوع ویروس کرونا، بیش از گذشته توجه به تقویت بنیه «تولید ملی» را ایجاب می‌کند. 🔹لازم به ذکر است شماره شش نشریه «تأملات رشد» با موضوع «جهش تولید» مشتمل بر ۲۳ نگاشت تخصصی است که به همت «مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام آماده و منتشرشده است. این نشریه در چهار بخش به ابعاد گوناگون سیاست‌گذاری، چالش‌ها و رویکردهای تحقق جهش تولید در بخش‌های مختلف با توجه به ابعاد اقتصادی بحران کرونا پرداخته است. 🖌 هیئت تحریریه: اسحاق سلطانی، رامین مددلو، حسین سرآبادانی تفرشی، محمد رحمتی، وحید تارویردی زاده، حسین زیبنده ⏰ بهار 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تأملات-ششم.pdf
8.8M
📘دانلود pdf | ششمین شماره نشریه ♨️ ویژه نامه ✍️ صاحب امتیاز: مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🔸نشریه حاضر مشتمل بر بیش از 23 نگاشت تخصصی پیرامون این موضوع و در چهار بخش تنظیم و تدوین‌شده است. پنجره اول با عنوان «هدایت تولید» به الزامات و موانع سیاستی در جهت تحقق «جهش تولید» پرداخته است. «فرهنگ تولید» عنوان بخش دوم نشریه است که نگاه نظام معرفتی اسلام به بخش تولید را مورد واکاوی قرار داده است. پنجره سوم با عنوان «واقعیت تولید» به بررسی زمینه‌های تحول در بخش تولید در حوزه‌های مشخص و اجرایی پرداخته است. در نهایت بخش پایانی با توجه به اهمیت و گستردگی بحران کرونا برای تولید ملی، با عنوان «کرونا و تولید» آثار و پیامدهای این بحران بر بخش تولید کشور را زیر ذره‌بین قرار داده است. 🔹در این شماره علاوه بر پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، برخی از چهره‌های شاخص نیز نوشته‌های خود را در این شماره منتشر کرده‌اند. دکتر مدرس خیابانی (سرپرست وزارت صمت)، دکتر میرزاخانی (سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد) و حجت‌الاسلام دکتر بیاتی (رئیس دانشگاه عدالت) ازجمله نویسندگان این شماره هستند. ⚜️ @taammolat74
🔰اربعین و شرایط کرونایی ✍️ سیدمجید امامی 🔸راهبرد و ابعاد تحقق سناریوی زیارت اربعین در شرایط کرونا را،مثلث مرجعیت(تولیت ها)،دولت و خادمان رقم خواهند زد. 🔹در این بین احصا و تدقیق عالمانه ضرورت ها؛ محدودیت ها و مشروطیت‌ها مهم است. 🔸نظام کارشناسی دولت در پیوند کرونا و مناسک،باید متشکل از کارشناسان بهداشت، مناسک(فرهنگ دینداران) و نخبگان استراتژیک باشد و نه فقط پزشکان محترم. 🔹ستاد مرکزی کرونا نشان داد در بسیاری موضوعات منفعلانه، سرد مزاج، و البته تهدیدمحور عمل می‌نماید و این در میان مدت محکوم به شکست است. 💢آیا نخبگان علمی و فعالان مدنی به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟! ⚜️ @taammolat74
🔰 تاخر فرهنگی و خودروهای برقی ✍️ محمد سلیمی 🔸ما در مواجهه با بسیاری از پدیده های نوظهور دچار هستیم. یعنی قبل از این که فرهنگ آن پدیده به ما برسد و یا در ما ایجاد شود، سر و کله خودش پیدا می شود و باعث های فراوانی می گردد؛ و ما سالیانی را در برطرف کردن ناشی از آن به خود می لولیم و تباه می کنیم. 🔹یکی از دلایلی هم که و ما به برخی از نوپدیدها رو نمی آورند همین مساله است. به طور مثال یک هو با چیزی به نام "خودروهای برقی" مواجه می شوند که کار از کار گذشته و بدون شناخت نسبت به جوانب اش ناچارند به آن تَن در دهند. خوب یا بد، آن پدیده به سرعت می آید و خودش و فرهنگش، همه را زیر می گیرند و در افق محو می شود. 🔸یک بابایی در گوشه ای از عالَم نشسته و گفته چگونه می شود وسیله نقلیه ای ساخت که فرضاً آلایندگی نداشته باشد و کمترین آسیب محیطی را دارا باشد، نهایتا رسیده به مدل های برقی. ما کجای این هستیم؟ همیشه رده دومی بوده ایم و مصرف کننده. اصلن نشسته ایم فکر کنیم که آیا برای حمل و نقل می توان به مدیوم های دیگری هم رسید؟ اگر ما صرفاً مادی نیست، آیا می توان به مقوله حمل و نقل و جابه جایی، غیرمادی نگریست؟؟؟ اساسا تا وقتی که مدل ها بومی نشده اند و اورجینالیته خودمان را نَجُسته باشیم تا ابدالدهر جهان چندمی" خواهیم ماند. 🔻پ.ن: به بهانه تلاش دوستان عزیزم در طراحی و تولید . ⚜️ @taammolat74