eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش نخست | تشنگان توجه 🔸رابرت گرین، در کتاب خود با عنوان قانون طبیعت انسان (2018)، از هفت گروهی نام می‌برد که حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی، بدون ارتباط رودررو، آرامش کاربران را بر هم می‌زند. در بین هفت گروهی که گرین نام می‌برد، نام گروهی دیده می‌شود با این نام: تشنگان توجه (Greene 2019). 🔹هرچند، نام‌گذاری گرین درباره این گروه، نام‌گذاری انتقادی و جهت‌داری است، این گروه جدید از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، تحت عنوان میکروسلبریتی و نام‌های مشابه آن (مانند سلبریتی، واینر، اینفلوئنسر، چهره‌های خودساخته و از این دست) ظهور کرده و به‌سرعت، در حال گسترش هستند. 🔸تعامل این دسته از کاربران در فضای مجازی با دنبال‌کننده‌های خود، تنها، به مصرف محتوای تولیدشده توسط آنها خلاصه نمی‌شود. برای مثال، بسیاری از این کاربران نوظهور در فضای مجازی، با گرفتن سفارش‌های تبلیغی، دنبال‌کننده‌های بالقوه خود را به صاحبان برندهای گوناگون می‌فروشند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. 🔹دربیانی کنایه‌آمیز، مول به نقل از مایکل آپانا می‌گوید: «امروزه، دشوار بتوان اینفلوئنسری یافت که روکش دندان نداشته باشد» (مول، 1398). حضور جذاب سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها در فضای مجازی، با به نمایش درآوردن تفریحات، مسافرت‌ها و سایر عناصر سبک زندگی، عطش توجه و رسیدن به شهرت را در میان سایر کاربران نیز به وجود آورده است. 🔸آنچه از سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها در فضای مجازی، به‌ویژه اینستاگرام در ایران، دیده می‌شود، صرفاً، تصویری از زندگی روزمره آنهاست که در بسیاری اوقات، با تحسین دنبال‌کننده‌ها همراه است؛ تحسینی که خود را در قالب‌هایی نظیر لایک، بازاشتراک‌گذاری، ظهور صفحات طرفداری و نظردهی خود را نشان می‌دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |علوم انسانی و انقلاب اسلامی 🎙 سعید زیباکلام سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست چهارم ⏰ ۲ اسفند ۱۳۹۵ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙 سلسله نشست‌های 🔹 . . 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰صفحه شطرنج سیاست ✍️ دکتر موسی نجفی 🔸 «آنی که وارد عرصه‌ی سیاست میشود، باید مثل یک شطرنج‌باز ماهر هر حرکتی را که میکند، تا سه تا چهار تا حرکت بعد از او را هم پیش‌بینی کند. شما این حرکت را میکنی، رقیبت در مقابل او آن حرکت دیگر را خواهد کرد؛ باید فکرش باشی که تو چه حرکتی خواهی کرد. اگر دیدی در آن حرکت دوم، تو درمیمانی، امروز این حرکت را نکن؛ اگر کردی، ناشی هستی.» مقام معظم رهبری 🔹صحنه سیاست مثل صفحه شطرنج می ماند. سیاستمدار کار کشته باید مثل شطرنج باز ماهر عمل کند ، یعنی نه تنها به چندین حرکت بعد از حرکت حاضر خودش فکر کند ، بلکه حرکت و حرکات بعدی رقیب را هم سنجیده و حدس بزند. او بایستی برای انجام هر حرکتی پیش بینی لازم را بنماید و البته مهمتر از آن بتواند نقشه نهایی طرف مقابل را ذهن خوانی و حدس بزند ؛ چرا که حرکت مهره ها در شطرنج و همچنین در سیاست تابع نقشه راه و یا هدفی کلی بازیگر است. این اهداف و نحوه استفاده از شرایط پیش آمده و یا برنامه ریزی شده است که تکلیف و ارزش هر حرکت و هر مهره ای را در نهایت تعیین می نماید. 🔸یک شباهت دیگر هم در شطرنج وجود دارد و آن این است که بازی شطرنج بازی برد - برد نیست ، بلکه یکی می برد تا دیگری ببازد. شطرنج بازی که به فکر کیش دادن و مات کردن حریف نباشد به زودی خودش کیش و مات خواهد شد ۰ سیاستمداری که به این قواعد بازی شطرنج در سیاست فکر نمی کند، به درد بازی مذاکره نمی خورد ! این نقد به "شطرنج برجام" وارد است که چرا مهره های اصلی خود را برای ادامه بازی حفظ نکردید؟! ⚜️ @Taammolat74
🧠 💠این روزها ما با حس ناامنی در رابطه‌هایمان و اضطرابِ ناشی از صمیمیت‌هایمان، از فناوری می‌خواهیم راهی پیشِ‌پایمان بگذارد تا هم رابطه داشته باشیم و هم از خودمان در برابر رابطه محافظت کنیم. زمانی که راهمان را از میان انبوه پیام‌های متنی پیدا می‌کنیم، زمانی که با یک روبات تعامل داریم، چنین چیزی می‌تواند رخ دهد. انگار سومین بار است که شاهد یک نقطه عطف در انتظاراتمان از فناوری و یکدیگر هستیم. ما با نوعی نگرانی جدید، تسلیم این موجود بی‌جان می‌شویم. ما از ریسک‌ها و سرخوردگی‌های روابطمان با دیگر انسان‌ها می‌ترسیم. ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم.‌‌ ‌ 📚 «تنها در کنار هم: چرا ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم»، شری تورکِل، سوره مهر ⚜️ @Taammolat74
🔰 بزرگترین موانع تشکیل دولت جوان انقلابی ✍️ سعید درخشان 🔸 برای عبور از مشکلات فعلی کشور حتما باید دولت جوان حزب الهی تشکیل بشود. اما این انقلاب مهم مدیریتی موانعی دارد. 1️⃣ مانع اول جریان غربگراست که تشکیل دولت جوان انقلابی را به منزله مرگ خود قلمداد میکند لذا از هیچ توطئه و خیانتی فروگذاری نمیکند 2️⃣ موانع بعدی اما درون خود جریانات ارزشی و انقلابی و اصولگرایان است. 🔹 مهمترین این موانع جریانات پدرخوانده ای هستند که در طی دو دهه اخیر تلاش زیادی برای کسب جایگاه مدیریت اجرایی کشور کردند اما همیشه ناکام بودند . 🔸 این جریان فرسوده و ناکارآمد برای انتخابات ۱۴۰۰ دوباره روی همان چهره های تکراری و شکست خورده در انتخابات های گذشته سرمایه گذاری کرده است و به هیچ عنوان پذیرای پدیده های جوان انقلابی و نوظهور نیست . 🔹 اما مانع بعدی درون جریان انقلابی جوانانی هستند که صرفا بخاطر کسب مدارک تحصیلی عالیه و کمی فعالیت رسانه ای خود را مصداق دولت جوان حزب الهی قلمداد میکنند بدون اینکه حتی مدیریت یک پروژه عمرانی یا اقتصادی کوچک را هم در پرونده خود داشته باشند . این قشر متوهم باعث بدبینی و یا ناامیدی از تشکیل دولت جوان انقلابی میشوند. 💢 در جبهه انقلاب جوانان توانمند و برومندی داریم که با ویژگی های نخبگانی و پاکدستی توانسته اند در سالیان اخیر بزرگترین پروژه های اقتصادی و صنعتی و پالایشگاهی و کشاورزی را در کشور مدیریت کنند و شگفتی های بزرگ بیافرینند . بدون تردید تشکیل دولت جوان انقلابی خود مصداق یک انقلاب است و این انقلاب خود مجاهدت ها می‌طلبد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه دهم ⏰ 4 آذر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه دهم 🔹تبیین شناخت قلمرو دین 🔹جایگاه عقل در هندسه نظام دین ما جایگاه عقل را کم نشمرده‌ایم. صحبت سر عقل عملی است برای کشف بایدها و نبایدها چه میزان می‌تواند به عقل متکی بود؟ در این مسائل بیشتر باید متکی به درون دینی و اتکاء به وحی باشد. 🔹در فرهنگ غربی امروز وقتی منبع دیگری را برای شناخت معرفی می‌کنند، یک بار منفی دارد. یعنی چنین القاء می‌کنند که این شناخت‌ها عقلانی نیستند! معنای تعبدی را بی دلیل و جزاف معنا می‌کنند! در حالی که باید توضیح داد دلیل تعبدی ما نیز بر اساس عقل است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی در مقام پاسخگویی پاسخگو نیستیم! گفتگو جنجالی دکتر حداد عادل با حبیب رحیم‌پور برنامه هفته گذشته در باب وضعیت علوم انسانی ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @ponezs
📣 اطلاعیه 🔶 برنامه تلویزیونی |قسمت دوم «چراغ مطالعه» با حضور مسعود امیدی مترجم کتاب «افسانه طبقه متوسط: پیرامون کار، فناوری، طبقه اجتماعی و مبارزه طبقاتی» 💢 کتاب افسانه طبقه متوسط مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف است که مسعود امیدی جمع آوری و ترجمه کرده است و سیر شکل‌گیری این مفهوم در آمریکا، دلایل تبلیغ آن و انتقادات وارد بر آن را بررسی و تشریح می‌کند. هری ساموئل مگداف شناخته شده‌ترین چهره در میان نویسندگان این کتاب از مفسران برجسته سوسیالیست آمریکایی است. چراغ مطالعه در این فصل در ۱۳ قسمت با نویسندگان و مترجمان آثار حوزه علوم اجتماعی به گفتگو خواهد نشست. ⏰شبکه 4 سیما، شنبه‌ها ساعت 21 ⚜️ @Taammolat74
🔰هویت، قربانی استعمار 🔸ايدۀ جهانی شدن مخالف جدي هويت واحد و منطقه‌اي است. استعمار، هويت جهاني يكدست مي‌خواهد و بر اين اساس خواستار ريشه‌كن‌سازي حس تعلق به سرزمين در يكايك افراد است. سلب مليت، بيگانگي هويت را تسهيل مي‌سازد و بيگانگي هويت، تغيير هويت را هموار مي‌كند. پاك‌كردن حافظۀ تاريخي يك ملت از آن‌چه بر سرش آمده است نيز در اين مسير مورد توجه قرار مي‌گيرد. 🔹تئوری پردازان استعمار فرانو در جهت تحقق راهبردهاي هويتي خود در حوزۀ جهاني‌سازي فرهنگي به دنبال اشاعۀ جهان‌بيني اومانيستي در بين مسلمانان‌اند. هم‌زمان با تغيير جهان‌بيني، استحالۀ فرهنگي و هويتي به راحتي صورت خواهد گرفت. ترفندهايي چون تضعيف ايمان و گسترش شاخص‌هاي نازل غربي و مادي (پول‌پرستي، تجمل‌پرستي، طمع‌ورزي، دنياطلبي) در همين رهگذر انجام مي‌شود. 🔺ايمان‌گرايي، نفي سلطه‌گري و سلطه‌پذيري، نكوداشت باورهاي اخلاقي، استقلال‌طلبي، آزادي‌خواهي و روحيۀ اتكا به خويش براي هر ملتي موجبات رشد و ترقي است و استعمارگران فرانو به دنبال سلب اين خصايص از داشته‌هاي يك ملت‌اند. راهبردهاي هويتي غربيان در جريان استعمار فرانو در قالب روش‌هايي چون مواجهه مستقيم با آموزه‌هاي اسلامي، تبليغ مسيحيت در جوامع مسلمان، فرقه‌‌سازي و ايجاد نحله‌هاي دروغين مذهبي و بسط تفكرات التقاطي صورت گرفته است. 📚ماهنامه زمانه، شهریور و مهر 1392، شماره 31 و 32، ص 47 ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم اجتماعی دوپارادایمی در ایران ✍️ محسن ملاباشی 📍بی‌گمان، بعد از کتاب انقلاب‌های علمی توماس کوهن، مفهوم پارادایم با وجود ابهام‌های فراوان به‌دلیل کاربردهای زیاد در معناهای گوناگون، از جایگاه ویژه‌ای در علم، از جمله علوم انسانی و علوم اجتماعی برخوردار شد؛ تا حدی که در علوم اجتماعی روش‌ها و نظریه‌های گوناگون را بر اساس آن دسته‌بندی و فهم و نقد می‌کنند؛ زیرا چنان‌که مورگان می‌گوید، از این مفهوم چهار برداشت در علوم اجتماعی وجود دارد: موضع هستی‌شناختی، موضع معرفت‌شناختی، باورهای مشترک در یک زمینۀ پژوهش و مثال‌های نمونه. این چهار برداشت در کنار هم عملاً بیشتر گسترۀ علم اجتماعی را در بر می‌گیرند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸صرف‌نظر از این کاربردهای مفهومی گوناگون پارادایم در علوم اجتماعی، دربارۀ انواع آن نیز نظرهای بسیاری در بین فیلسوفان علوم اجتماعی وجود دارد؛ چنان‌که بلیکی معتقد است یازده پارادایم در علوم اجتماعی وجود دارد، شش پارادایم کلاسیک و پنج پارادایم معاصر: اثبات‌گرایی، منفی‌گرایی، تاریخی‌گری، عقل‌گرایی، هرمنوتیک، تفسیرگرایی و نیز نظریۀ انتقادی، رئالیسم، هرمنوتیک معاصر، نظریۀ ساخت‌یابی و فمنیسم. 🔹اما نیومن به وجود سه پارادایم اصلی در گسترۀ علوم اجتماعی باور دارد: اثبات‌گرایی و تفسیرگرایی و انتقادی. در هر صورت، علوم اجتماعی را به دو پارادایم و آن هم به شکل خاصی از آن‌ها محدود نمی‌دانند. 💢جالب اینکه با وجود این‌همه بحث و درگیری نظری و تخصصی دربارۀ جایگاه پارادایم و چیستی و انواع آن در علوم اجتماعی، ما در ایران فارغ از همۀ این بحث‌ها، دهه‌های متمادی به انجام‌ پژوهش‌هایی ذیل پارادایم اثباتی مشغول بودیم. بالاخره، در یکی‌دو دهۀ اخیر کم‌کم بعد از ترجمۀ تعدادی از منابع روش‌های کیفی، تا حدی پژوهش‌های تفسیری هم در ایران رونق گرفت؛ اما بی‌گمان، هنوز پارادایم اثباتی به‌صورت آشکار و پنهان بر ذهن و قلم ما در علوم اجتماعی مسلط است. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸عجیب اینکه در این فضای اثباتی‌‌زدۀ جامعۀ علمی ما که انجام‌‌دادن پژوهش‌هایی ذیل پارادایم تفسیرگرایی، در برهه‌ای، به نوعی مد روز و مخالفت با جریان حاکم بر علوم اجتماعی در ایران تبدیل شده بود، پژوهش‌های اجتماعی به همین دو پارادایم اثباتی و تفسیری محدود شد؛ گویا هیچ پارادایم دیگری در علوم اجتماعی وجود ندارد. 🔹در ایران با پارادایم انتقادی تا چه اندازه آشناییم؟ چند کتاب ترجمه‌ای و تألیفی در این زمینه در دسترس دانشجویان و پژوهشگران علوم اجتماعی در ایران قرار دارد؟ چند پژوهش ذیل این پارادایم انجام‌ داده‌ایم یا دیده‌ایم که پژوهشگران دیگر انجام داده باشند؟ اگر باشد، آیا تعداد آن‌ها با پژوهش‌های اثباتی یا دست‌کم، پژوهش‌های تفسیری قابل‌مقایسه است؟‌ همین پرسش‌ها را می‌توان دربارۀ پارادایم‌های دیگر هم پرسید. 💢متأسفانه، ما پس از دوران اثبات‌گرایی‌زدگی، امروزه گرفتار نگاه تنگ و محدود پارادایمی به پژوهش‌های اجتماعی و بی‌توجه و بی‌اعتنا به دیگر پارادایم‌ها و نقد و اصلاح و بهبود پارادایم‌های اثبات‌گرایی و تفسیرگرایی و البته تکرار کلیشه‌وار الگوهای حاضر پژوهش اجتماعی هستیم. البته آنچه گفتیم، به‌معنای نادیده‌انگاشتن تلاش‌های اهالی علوم اجتماعی در دهه‌های گذشته نیست؛ بلکه به‌معنای ضرورت نقد و بازبینی مداوم علوم اجتماعی از منظر فلسفۀ علوم اجتماعی است که می‌کوشد زمینۀ پویایی علوم اجتماعی را فراهم سازد. ⚜️ @Taammolat74
🧠 کسانی که عقل برای آن‌ها به منزلۀ فصل مقوّم است، به تمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (ع) «عقیلة بنی هاشم» است و زینب کبرا (س) نیز «عقیلة بنی هاشم»؛ این «تاء»، «تا» ی مبالغه است، نه «تا» ی تأنیث. وقتی می‌گویند انسان خلیفةالله است به همین صورت است. آدم خلیفةالله است نه خلیف الله، چرا؟ برای اینکه این «تاء»، «تا» ی مبالغه است. همان طور که می‌گوئیم فلان شخص علامه است. بنابراین هم وجود مبارک حسین بن علی (ع) عقیلۀ بنی هاشم است و هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزلۀ فصل مقوّم بود. اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، کمالات از او نشأت می‌گیرد؛ مقهور اوست و نه مسلّط بر او. کسانی هستند که کمال، آن‌ها را حفظ می‌کند [اما] برخی از افراد، حافظ کمالند. 📚آیت الله جوادی، درس نهج البلاغه ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه یازدهم ⏰ 11 آذر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه یازدهم 🔹چرا خداوند عقل انسانی را به گونه‌ای قرار نداد که ما را از نیازمندی به وحی بی نیاز سازد؟ 🔹حجیت عقل از کجاست؟ 🔹نقد و بررسی شبهات اختلاف قرائت‌ها، اختلاف فقهاء و اختلاف نظر در باب مسائل نظری و ظنی دین 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 لایو مجازی |مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه 🔸 دکتر محمدهادی توکلی 👈عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ⏱یکشنبه شب ساعت 19 🌐 https://www.instagram.com/fekratnet/ ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @fekrat_net
📮اگر ما به جای کربلا بودیم، حوادث را چطور روایت می‌کردیم؟ روایت ما در خدمت دستگاه یزید بود یا سیدالشهداء (ع)؟ از روایت ما مقابل جنود ظلم در می‌آمد یا غیرت و هیبت ناصران امام؟ سهم روایت ما از (ما رایت الا جمیلا) چقدر بود؟ ، تنها دیدن خوبی‌ها نیست، خوب دیدن هم هست! ‏تعریف داغ در نظرت جور دیگری ست ای کربلا به چشم تو زیباتر از همه... . سلام و صلوات بر "پیام بر" و "خبرنگار" حقیقی کربلا، که "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود..." ✍️ محسن مهدیان ⚜️ @Taammolat74
🔰 سیاست تعامل به جای حذف! ✍️ داود مهدوی‌زادگان 🔸حکمرانی دینی مبتنی‌بر اصل ولایت‌فقیه به‌طور کلی سیاست حذف را کنار گذاشت و به این فکر نیفتاد که به‌تلافی به‌حاشیه راندن حوزه‌های علمیه در رژیم سابق، فعالیت دانشگاه‌ها را محدود سازد یا حوزه را بر آن برتری دهد، بلکه اصل همکاری حوزه و دانشگاه را مطرح کرد. در این دیدگاه، جامعه انقلابی به ظرفیت‌ها و توان علمی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه نیاز دارد و باید دوشادوش هم، ایران خود را کنیم آباد. 🔹این دو نهاد، در حوزه علوم‌انسانی نیز می‌توانند و لازم است از طریق گفت‌وگوهای علمی- انتقادی به همدیگر مساعدت کنند. باید روحیه و رویکرد تعامل را جایگزین تقابل و تنافر کرد. نظام اسلامی همچنان بر اصل همکاری حوزه و دانشگاه پافشاری کرده است، اما از همان آغازِ کار، پیدا بود که بازماندگان یا متاثران از ایده «گسست و تقابل» برابر اصل همکاری حوزه و دانشگاه سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی خواهند کرد. آنان به بهانه‌های مختلف سعی خواهند کرد تحقق پیدا نکند. 💢 نگارنده بی‌آنکه بخواهد همه یا برخی از این جماعت را به اندیشه و روحیه سکولارمنشی و دین‌جدایی متهم سازد، احساس نگرانی آنها را متاثر از همین امر می‌داند. اندیشه دین‌جدایی، به‌ویژه به‌دنبال استقرار حکمرانی دینی، بیش از گذشته به‌سمت افراط و کین‌توزی با حاملان و مراکز دینی پیش رفته است. متاسفانه این کین‌توزی در حد نفی موجودیت‌های علمی- دینی است. این امر باعث شده هرگونه اقدام اصلاحی با استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های دینی-حوزوی، خواسته و ناخواسته ازسوی جماعتی از تحصیلکردگان دانشگاهی، انکار و نفی شود. ⚜️ @Taammolat74
🧠 💠تا به حال دیده‏ اید چیزی بیخود و بی جهت اختراع شده باشد؟! هر کدام از ما زمانی آرزوی مخترعمان بوده‏ ایم. برای رفع نیازی خلق شده‏ ایم. از همین در خودکار و شارژر عزیز گرفته تا نمکدان محترم و سطل آشغال زحمت کش. کافیست نباشیم تا زندگی سخت‏تر از این بشود که هست، تا دنیا جای بدتری بشود برای زیستن. اصلا همین که اختراع شده‏ ایم یعنی مهمیم. حتما لازم نیست تلویزیون باشیم یا یخچال. اتوموبیل باشیم یا مبل و موبایل. فرش باشیم یا کولر و کامپیوتر و بخاری و هواپیما. یک ناخنگیر ساده هم که باشیم کافیست. همین که هر چند وقت یکبار به وجودمان احتیاج باشد، همین که زندگی بدون ما چیزی کم داشته باشد و سخت بگذرد بس است برای مهم بودن. ایمان بیاورید به خودتان. اینها را آینه ای میگفت که پیامبر اشیاء بود. ⚜️ @Taammolat74
🔰آیا شورای تحول در پی خودآگاهی است؟ ✍️ محمد علی‌بیگی 📍حضور استاد آقای دکتر غلامعلی حدادعادل در برنامه زاویه، گرچه نه با اظهار مطالب نویی همراه بود و نه باب تازه‌ای در بحث از علوم‌انسانی و لزوم تحول آن گشود، آنقدر بود که بتوان باز ایشان را مخاطب قرار داد. گرچه که مطابق اذعان خودشان، نه‌تنها اختیاری در علوم‌انسانی کشور ندارند، بلکه هیچ ضعف و نقصی در علوم‌انسانی هم به‌عهده‌شان نیست، پس لابد پرسش از ایشان هم بلاوجه خواهد بود ولی به‌هرحال همچنان امید است که بتوان پرسش‌هایی راجع‌به موضوع بحث‌شان و شورای مطبوع‌شان پیش‌آورد. چه ایشان اگر هم نقشی در «بال اجرایی» علوم‌انسانی نداشته باشند، لابد در «بال نظری» آن سهیمند و این هر دو تعبیر از خود ایشان است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔸در بحث از بال نظری، می‌توان به سخنان ناآزموده و نیز عدم‌انسجام سخنان ایشان پرداخت که فعلا اولویت با عدم‌انسجام است و به آن دیگری، در قسمت‌های آتی باید پرداخت (البته اگر نوشته شوند). باری عدم انسجام سخنان ایشان را لااقل در یک مورد می‌توان دید و نشان داد و آن «جایگاه علوم‌انسانی» و «نحوه تحول آن» است. 🔹ایشان در آن سخنرانی/مصاحبه می‌‌فرمودند که منظور از تحول در علوم‌انسانی همانا «رستن از تقلید» و «پرسشگری» و «خودآگاهی» است. پرسش از چه چیز؟ از مبادی و مبانی علوم‌انسانی. این مبادی و مبانی هم مطابق اقوال ایشان «فلسفی» هستند چنان که فرمودند: «علم غربی، چه علوم‌تجربی و چه علوم‌انسانی، ریشه‌ای دارند و آن فلسفه علم است. هیچ علمی در زادگاه و خواستگاه خودش بدون ریشه و فلسفه به وجود نمی‌آید.» 🔸به‌فرض که چنین باشد و علم در زادگاه و خواستگاهش تابع فلسفه و تالی آن بوده باشد - که البته لااقل به‌لحاظ تاریخی (کرونولوژیک) مثال نقض فراوان دارد اما به‌فرض اگر که ایشان درست فرموده باشند پس لابد بنای شورای تحول این است که در مبادی و مبانی علوم‌انسانی بحث شود، چنانکه خود ایشان در همان برنامه زاویه می‌فرمودند: «ما باید فضای نقد ایجاد کنیم و به مبانی مراجعه کرده و این مبانی را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که این مبانی مورد قبول ما هست یا خیر؟» 🔹پس لابد باید کار بررسی این مبانی و مبادی به اهل فلسفه واگذار شده باشد درحالی که گزارش ایشان از رویه و روند شورا چیزی غیر از این است چنان که گفته‌اند: «اصولا در شورای تحول علوم‌انسانی کار را به دست استادان هر رشته سپرده‌ایم.» و نیز گفته‌اند: «این تحول را به دست متخصصان همین رشته‌ها داده‌ایم و علاوه‌بر آن، این متخصصان نیز هم‌عقیده‌اند که نباید علوم‌انسانی ما تقلیدی از غرب باشد.» 💢لااقل راقم این سطور، از سخنان آن استاد همین‌قدر می‌تواند بفهمد که معلوم نشد جای طرح و شعار اصلی ایشان در تحول، یعنی خودآگاهی، کجای برنامه آن شوراست بلکه روشن شد آن مبادی و مبانی «ما» - که ایشان داعیه‌دار آنند- لابد به‌دست متخصصان و اهالی هر رشته است و نه مثلا نزد اساتید فلسفه اسلامی. آخر بنای ایشان بر این بود که علوم مبانی فلسفی دارند و بحث در مبانی فلسفی «ما» هم لابد در فلسفه اسلامی است و نه نزد متخصصان هر رشته از رشته‌های علوم‌انسانی. ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |ظرفیت‌های فقه برای تحقق علوم اسلامی ▪️ استاد امین اسدپور (استاد سطح عالی حوزه علمیه) ▪️دکتر محسن برهانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز # وحدت_حوزه_و_دانشگاه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ⏰پنجشنبه ۲۷ آذر 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |ظرفیت‌های فقه برای تحقق ▪️ استاد (استاد سطح عالی حوزه علمیه) ▪️دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔹برگزار شده در پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰، در اسکای روم، توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔹به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @almorsalaat