eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |از چه چیزهایی در بیاموزیم؟ 🎙حجت‌الاسلام هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق 🔹به نظر مي‌رسد فلسفة اخلاق، عنوان ديگري براي «فرا‌اخلاق» است و شامل مباحث اخلاق توصيفي و هنجاري نمي‌شود؛ زيرا فلسفة اخلاق درواقع به بحث و بررسي درباره مبادي تصوري و تصديقي علم اخلاق و گزاره‌هاي اخلاقي مي‌پردازد؛ يعني هم به تعريف و تبيين تصورات و مفاهيم و گزاره‌هاي اخلاقي مي‌پردازد و هم مسائلي را مورد توجه قرار مي‌دهد كه پرداختن به تصديقات و احكام اخلاقي متوقف بر آنهاست. 🔹به‌عبارت‌ديگر، چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسائل مورد بحث در اخلاق هنجاري است، بنابراين نمي‌توان بررسي مسائل اخلاق هنجاري را نيز از جمله مسائل فلسفة اخلاق به‌حساب آورد. 💢به‌هر‌حال منظور از فلسفة اخلاق، علمي است كه به تبيين اصول و مباني و مبادي علم اخلاق مي‌پردازد و بعضا مطالبي از قبيل تاريخچه، بنيان‌گذار، هدف، روش تحقيق و سير تحول آن را نيز متذكر مي‌شود ⚜️ @Taammolat74
🔰 پارادایم غرب مدرن ✍️دکتر منوچهر صانعی 🔸معمولاً تفکرات فلسفی یک چهارچوب‌های فکری را به وجود می‌آورند که به عنوان یک پارادایم مطرح می‌شود و متناسب با ظرفیتی که این چهارچوب‌ها برای جواب‌گویی به سؤالات انسان‌ها دارند، شرایط فکری و فرهنگی و اجتماعی مردم را برنامه‌ریزی می‌کنند. شاید مناسب‌ترین نمونه، نمونه‌ی فلسفه‌ی ارسطو باشد که با توجه به ساختاری که قرون وسطی پیدا کرد، موجب عبور جوامع از فلسفه‌ی افلاطونی شد و بعد کم‌کم همه‌گیر شد. 🔹به دلیل تحولاتی که در عصر جدید یعنی از قرن هفدهم به بعد پیش آمد، این جریان، جای خود را به جریان دیگری داد که اسمش را گذاشته‌اند «مدرنیته». کم‌کم آن فضای ارسطویی به تدریج به نفع فضای مدرنیته عقب‌نشینی کرد. خود غربی‌ها برای آن تحولات، چند عامل ذکر می‌کنند: 1️⃣ آشنایی غربی‌ها با مشرق زمین، به خصوص آشنایی با فرهنگ اسلامی بوده است. همین نوشته‌هایی که در قرون وسطی از امثال ابن‌سینا به زبان لاتین ترجمه شد و این‌ها در مدارسشان تدریس می‌شد. این‌ها از منابعی که از فرهنگ اسلامی گرفتند، خیلی خوب استفاده کردند و می‌گویند که یکی از منابع مدرنیته، فرهنگ اسلامی است. 2️⃣کشف قاره‌ی آمریکاست. خود قاره‌ی آمریکا و ثروت این قاره، معادن طلا و هوای چهارفصلش در مقایسه‌ی با اروپا، زمین‌های حاصل‌خیز و آن نیروی مهاجر پر انرژی و مواردی از این قبیل، و همچنین امکاناتی که در اختیار مغرب زمین و فرهنگ غربی گذاشت، از هر جهت یکی از محرکات و انگیزه‌ها و جان‌مایه‌های مدرنیته است. 3️⃣چرخش فلسفی، کلیسا و روش عملکرد آن است. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اندکی از اندیشه و شخصیت استاد حائری ✍️ محمدرضا کائینی 🔸این قلم اگر بنا باشد که از میان متفکران حوزوی، چند شخصیت را نام ببرد که از سر ژرف اندیشی و تسلط، به نظریه پردازی در ساحت های گوناگون زیست دینی پرداخته اند، قطعا یکی از آنها، زنده یاد آیت الله حاج شیخ محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی است. برجستگی او در این حوزه، بیشتر در دهه پایانی حیاتش عیان شد، آنگاه که پس از بیست و هشت سال، از امامت جمعه شیراز کناره گرفت و رحل اقامت را به قم بُرد! 🔹پیش از آن نیز اما، کسانی که در قلمرو تلاش مداوم وی قرار داشتند، او را با همگنانش کاملا متفاوت می دیدند! ایت الله حائری به رغم اینکه در اردوگاه حامیان جدی نظام اسلامی و سویه اصولگرایان تعریف می شد، گفتمانی داشت کاملا ابداعی، غیر کلیشه ای و مبتنی بر فهم و یافته های شخصی. نحوه ورود وی به مباحث و پرداخت آن نیز، کاملا بدیع و خودبنیاد می نمود. به سهولت و‌سرعت، می توانست در باره بسا مشکلات، راه حل هایی متنوع عرضه کند. 🔸در این آوردگاه، مسافت های بعید فکری و سیاسی را، به آسانی پشت سر می گُذارد و به منزلگاههای جدید می رسید. به طور مشخص، برخورداری از منظر عرفانی، به فکر و آورده های او، طراوت و جذابیت بخشیده بود. در جنبه عملی نیز، او چه در دوران مسئولیت در شیراز و چه در دوره اقامت و تدریس در قم، یک "جهان وطن" بود و پر همت و با نشاط، در طریق واگویه اندیشه های خویش، تقریبا تمامی ایران و جهان را زیر پا داشت! همین سیر آفاق و انفس نیز، منظر وی را غنی تر و پرمایه تر ساخته بود. 🔹با نحله های دیگر، با زبان فطرت و مهر سخن می گفت و جذبشان می کرد. او در روزآمد کردن مفاهیم دینی و عرضه دلنشین آن، توفیقی شگرف یافت و‌ میراث اش در این فقره، در خور اقتباس و حتی تقلید است. چند سالی است که در حوالی خویش، می بینم که برخی دیدگاههای وی، در حوزه علوم انسانی، به ویژه نظریه پردازی های اقتصادی اش، مورد توجه و خوانش جوانان جویایِ طلبه و دانشجو قرار می گیرد. این شاهدی است بر آنکه عالمان ربانی در پسِ مرگ خویش، فضای بیشتری می یابند و دستگیری های افزون تری می کنند. روحش شاد ⚜️ @Taammolat74
🔰 مهم است اما مهم تر! ✍️ داود مدرسیان 📍از اواخر صفویه تا قبل از انقلاب 57، ترویج دین فردی و بی تفاوت نسبت به اجتماع در حوزه ها و مراکز دینی بیش از ترویج اسلام سیاسی بود. دینی که صرفاً رعایت ظواهر و اعمال فردی برایش مهم بود و نسبت به مدیریت جامعه، مبارزه با ظلم، سلوک اجتماعی و امر و نهی اصحاب قدرت و ثروت بی تفاوت بود. هنر امام بزرگوار (ره) این بود که توانست با حلقه یاران و شاگردان جوان خود همچون آقایان بهشتی، طالقانی، خامنه ای، مطهری، باهنر، مفتح، هاشمی و سایرین، اسلام ناب را در مقابل اسلام بی تفاوت به حقوق مردم(اسلام آمریکایی) عَلَم کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘بخش 1 از 2 🔸در حالیکه جوانان و دانشگاهیان، اسلام را مکتب مبارزه با ظلم نمی دیدند و به مارکسیسم می پیوستند یاران امام، در اقصا نقاط کشور به بازتعریف مفاهیم و معارف اسلام پرداختند. آیت الله خامنه ای در مسجد امام حسن(علیه السلام) مشهد جلسات مهم «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را برگزار کردند تا معارف اسلام ناب را بازتعریف کنند معارفی که اسلام را به عنوان یک مکتب مبارزه اجتماعی معرفی می کرد. شهیدان بهشتی و مطهری و مفتح و باهنر هر کدام به یک شکل. 🔹نهضت امام خمینی(ره) و حواریون ایشان به «انقلاب اسلامی 57» منجر شد. انقلاب اسلامی ای که آرمان هایی داشت من جمله: اعتلای توحید، عدالت، مبارزه با تبعیض و فساد، ساده زیستی مدیران، مبارزه با استکبار، سبک زندگی اسلامی و غیره. از دل انقلاب اسلامی، «نظام جمهوری اسلامی» بیرون آمد که بنا شد این نظام، ساختار و وسیله ای باشد برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی. 🔸حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) در 19/4/1368 در اوایل رهبری خویش می فرماید: «خدا نکند سرنوشت کشور ما به آنجا برسد که جمهورى اسلامى از انقلاب جدا بشود و آرمان برایش مطرح نباشد». ایشان در سال های گذشته می فرماید: «دشمنان به این نتیجه رسیده اند که انقلاب را از محتوای خود، از مضمون اسلامی و دینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند... جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد، اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد. 28/11/87 حتی «از اینکه یک عمامه‌به‌سری در رأس جمهوری اسلامی باشد هم [باکی ندارند]. 19/11/94» 🔹از این نکات متوجه می شویم که باطن و محتوا بسیار مهم تر از پوسته و ظاهر و ساختار است. بلی؛ برای رسیدن به اهداف و آرمان ها باید با این نظام و ساختار جلو برویم و این ساختار را حفظ کنیم اما باید بدانیم این ساختار و این مسئولین وحی منزل نبوده و به اصلاح دائمی نیاز دارند. ما باید کژی ها را راست و کج دست ها را قطع یَد کنیم. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘بخش 2 از 2 🔸 🔸جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی متفاوت است. اگر تفاوت نداشته چرا رهبر انقلاب دعا می کند که هیچ روزی جمهوری اسلامی مقابل انقلاب اسلامی قرار نگیرد! دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال فروپاشی این ساختار و یا خالی کردن آن از محتوا هستند؛ در داخل هم برخی با محافظه کاری و برخی با شیادی بدنبال تهی کردن جمهوری اسلامی از آرمان های انقلابی و مکتبی هستند؛ باید با هر دو مبارزه کرد. 🔹امام خمینی حفظ مکتب و آرمان ها را مهم تر از حفظ ساختار و نظم می دانستند: «ما و شما دو مسئولیت داریم؛ یک مسئولیت کوچک و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهرۀ اسلام.» (صحیفه امام، ج10، ص106) 🔸امام عزیز ما فرمود: «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‌ها به طاق نسیان سپرده می‌شود». منظور امام از اسلام، کدام اسلام است؟ اسلام فردی و بی تفاوت به حقوق مردم؟ معلوم است که منظور امام آن اسلامی است که قبل از انقلاب بازتعریف شده؛ آن اسلامی است که ادعای مدیریت جامعه را دارد؛ آن اسلامی است که مدعی مکتب مبارزه اجتماعی است نه اسلام فردی و بی تفاوت به جامعه و ظلم ظالمان و مظلومیت مستضعفان! 🔹عزیزانی که دغدغه نظام و حفظ نظام را دارند ولی چشم خود را بر کژی ها، انحرافات، ظلم و تعدی به حقوق مردم بسته اند و توجیه می کنند و هر نقدی به ساختار جمهوری اسلامی را بر نمی تابند اینها در شکست اسلام سهم دارند! 🔸ما باید بدانیم هم «اسلام سیاسی» برای ادامه حیات به ساختار جمهوری اسلامی نیازمند است هم جمهوری اسلامی باید روز بروز ترمیم و اصلاح شود تا ظرفیت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠 💠برخلاف آنچیزی که به نظر می‌آید زندگی خیلی کوتاه است...! خبری نیست! ... کجا می‌رویم؟ 🎙 داریوش کاردان . . . ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 🎙حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی مدرسه علمیه عباس‌قلی‌خان شاملو مشهد ⏰ 27 آذرماه 1393 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |تاثیر بر سبک زندگی 🎙حجت‌الاسلام 1. تأثیر مهارت تفکر در تصمیم‌گیری صحیح و آرامش زندگی فردی و اجتماعی 2. تأثیر علوم عقلی بر آزاداندیشی و تحمّل مخالفان 3. تأثیر حکمت متعالیه بر تعبّد کامل به شریعت 4. تأثیر حکمت بر استحکام عقائد و توان گفتگو با مکاتب مخالف 5. تأثیر حکمت در فهم عمیق دین 6. تأثیر فهم عمیق توحید و معاد و ولایت در اخلاق و سبک زندگی ⚜️ @Taammolat74
🔰 ضرورت گفتگو و نقد فرهنگی ✍️ علی‌اصغر مصلح 🔸افرادی که دعوت به گفت‌وگو می‌کنند، معتقدند گفت‌وگو ضرورت این عالم است. فرهنگ مدرن اگرچه غالب است، اما دچار بحران است و نیازمند به این گفت‌وگوست. یعنی فرهنگ اروپایی برای ادامه‌ی قوام خودش نیاز به گفت‌وگو با سایر فرهنگ‌ها دارد. 🔹نکته‌ی دیگر این است که فرهنگ اروپایی الان به لحاظ سخت‌افزار غالب است، مانند نظام قدرت، رسانه‌ها، تکنیک، اقتصاد و... اما، در عرصه‌ی نرم این‌طور نیست و همه‌ی فرهنگ‌های پیرامونی در همین قالب‌ها هویت خودشان را حفظ می‌کنند و راه‌هایی برای تأثیرگذاری بیشتر جست‌وجو می‌کنند. بنابراین این امکان فراهم است. حالا اینکه این کوشش‌ها به جایی می‌رسد یا نه، مسئله‌ای است که آینده باید جواب بدهد. 🔸 به یک معنا کوشش برای استفاده از تجارب گذشته برای استفاده از آن‌ها در آینده است. فرهنگ‌‌هایی در دویست سال اخیر دوام داشته‌اند، که خودشان را دایم نقد کرده‌اند. نقد نشانه‌ی قدرت تفکر در جامعه است. 💢فرهنگی که در آن نقادی رواج داشته باشد، به وضع موجود دلخوش نیست و کوشش می‌کند که در وضع موجود آسیب‌ها و نقاط ضعف را ببیند و راه‌های بهتر را برای آینده باز کند. بنابراین نقد فرهنگی ضرورت است. 🔹نقد در زمان ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است چون فرهنگ‌ها مراودات وسیعی با هم دارند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به راحتی با شیوه‌های مختلف زندگی در دنیا آشنا می‌شویم و دیگران را با خودمان مقایسه می‌کنیم. این مقایسه کردن خود زمینه‌ی نگاه نقادانه را فراهم می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰خطا جامعه ما کجاست؟ ✍️ علی صفایی حائری 🔘 بخش دوم 🔸بیرون آمدم و حالت سختی داشتم. خشم و عصیان، هراس و اشتیاق در من طوفانی به راه انداخته بود. من می‌دیدم آنها که مدعی هستند باید اسلام را از سرچشمه‌ی اصلی‌اش گرفت، این اسلام را از راه اصلی‌اش، از راه خودش به مقصد نمی‌رسانند و هنگام بیان کردن این اسلام از طرح‌هایی غیر اسلامی مدد می‌گیرند و بر قدرتی خارجی تکیه می‌کنند و فقط به کمک می‌خواهند اسلام را قالب بزنند و پیاده کنند. 🔹در حالی که جز با پای خودش به مقصد نخواهد رسید و نه تنها هدف بلکه راه هم باید راه خودش باشد. چه فرق می‌کند در قسمت و تهیه افراد و جمع‌آوری اینها و یا در قسمت تبدیل به قدرت و بستن افراد به حزب و به . و چه فرق می‌کند در قسمت تربیتی‌اش یا اعتقاداتش یا در نظام‌های اقتصادی و قضایی و جزایی و حقوقی‌اش. 💢در تمامی اینها و جز اینها نمی‌توان جز از و راه‌حل‌های قرآن به سوی راه حل دیگری رفت و اگر رفتیم دیگر این و حقیقت اسلام نیست، چون همین که هدف حکومتی اسلام و معیارهای انتخاباتی آن و روش سازندگی و جمع‌آوری و وابستگی افراد آن و یا تهیه نیرو و قدرت آن از جای دیگر آمد، اسلام طعمه‌ای خواهد شد و دستاویز محکمی و به همان جایی برمی‌گردد که از آن آغاز شده و بر آن دامانی می‌خوابد که در آن تربیت گردیده است. 📚 مقدمه کتاب اندیشه من 🔗 برای مطالعه بخش نخست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰امام خميني، «جامعيت اسلام» و «سکولاريسم حوزوي» ✍️احمدحسين شريفي 🔸(ره) در ابتداي کتاب ولايت فقيه مطالب مهمي دربارة و فهم و عرضة ناقص اسلام توسط روحانيت و يا به تعبير ديگر رخنه و نفوذ فکر سکولاريستي در بيان مي‌کنند. ايشان مي‌فرمايد الان فهم نادرستي از حقيقت اسلام در ميان عامه مردم وجود دارد و شکل ناقصي از اسلام و آموزه‌هاي اسلامي در حوزه‌هاي علميه عرضه مي‌شود. 🔹بلکه، در اثر تبليغات سوء دشمنان دين و کم‌کارهاي عالمان راستين، متأسفانه شاهد آن هستيم که حتي برخي از طبقة تحصيل‌کرده، چه دانشگاهي و چه حوزوي، گمان مي‌کنند «اسلام دين جامعى نيست؛ دين زندگى نيست؛ براى جامعه نظامات و قوانين ندارد؛ طرز حكومت و قوانين حكومتى نياورده است. اسلام فقط احكام حيض و نفاس است. اخلاقياتى هم دارد؛ اما راجع به زندگى و اداره جامعه چيزى ندارد.» 🔸و کار به جايي رسيده است که «چنانچه كسى بخواهد اسلام را آن طور كه هست معرفى كند، مردم به اين زوديها باورشان نمى‏آيد؛ بلكه عمال استعمار در حوزه‏ها هياهو و جنجال به پا مى‏كنند.» 🔹«براى اينكه كمى معلوم شود فرق ميان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفى مى‏شود تا چه حد است، شما را توجه مى‏دهم به تفاوتى كه ميان «قرآن» و كتب حديث، با رساله‏ هاى عمليه هست: قرآن و كتابهاى حديث، كه منابع احكام و دستورات اسلام است، با رساله‏ هاى عمليه، كه توسط مجتهدين عصر و مراجع نوشته مى‏شود، از لحاظ جامعيت و اثرى كه در زندگانى اجتماعى مى‏تواند داشته باشد بكلى تفاوت دارد. 💢نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادى آن، از نسبت صد به يك هم بيشتر است! از يك دوره كتاب حديث، كه حدود پنجاه كتاب [باب و بخش] است و همه احكام اسلام را در بردارد، سه- چهار كتاب مربوط به عبادات و وظايف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقدارى از احكام هم مربوط به اخلاقيات است؛ بقيه همه مربوط به اجتماعيات، اقتصاديات، حقوق، و سياست و تدبير جامعه است.» ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @Ahmadhoseinsharifi
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه ششم ⏰ 21 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه ششم 🔹ساختار شناسی فقه امامیه استعدادی دیگر برای آن در حل مسائل معاصر است. توجه به ساختار فقه پس از عصر فقه ماثور در کتاب‌های المراسم دیلمی، الکافی حلبی، المهذب ابن‌براج به طور واضح پیدا شده است و بعد از آن نیز توسط محقق حلی(ره) در شرایع و شهید اول(ره) طرح و به کار بسته شده است. 🔹منظور ما از ساختار فقه امامیه مجموعه ساختارهای کلان و خُردی است که در لابه لای تقسیمات در ابحاث فقهی به چشم می خورد. ساختارهای کلان فقهی در فقه امامیه با توجه به مسئله دنیا و آخرت، قرب الهی، نفع و ضرر و مقاصد شریعت تحقق یافته است اما لازم است برای نقشه نگاری فقه مطلوب در دنیای معاصر از نقشه برداری فقه سنتی استفاده کنیم. 🔹 (نقشه برداری منبعی) و (نقشه برداری مخزنی) در کنار (نقشه برداری منهجی و مقصدی)، استعداد فقه امامیه در بُعد ساختار است که شناخت آن برای (نقشه نگاری مجرایی) و (ساختارسازی اجرایی) ضرورت دارد. 🔹ترسیم نقشه دانش فقه مقدمه مدیریت دانش فقه است و برای کشف نقشه صحیح راهبردی و کاربردی کلان و خُرد در حل مسائل معاصر و تعیین دامنه آن باید فقه آرمان ها، فقه راهبردها و اهداف و رویکرد ها، فقه مفرداتی داده ها و اطلاعات، فقه روابط داده ها را معیار طراحی نقشه فقه در حل مسائل معاصر بدانیم. 🔗 جلسه پنجم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر پنج‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @Taammolat74
🔰 سیاست‌زدگی روشنفکران ✍️ محمد زارع 🔸روشنفکری دینی با سیاست و اهداف و اغراض سیاسی به پیش می‌رود و به سیاستمداران اعتراض می‌کند. او می‌تواند چنین کاری کند، اما نخست باید دید و توضیح داد که فقه این دین چرا این قدر نیرومند است که می‌تواند در مقابل مدرنیته و نهادها و ارزش‌های آن بایستد؟ چرا عرفان این دین نمی‌تواند و تاکنون نتوانسته در معیت مدرنیته متخقق گردد و به مدرن شدن جامعه، بنا به رای روشنفکری دینی، یاری رساند؟ اگر بگویند در دنیای کنونی همه چیز سیاست است، بسیار خب، کار سروش هم در جای خود. 🔹اما آیا سروش تاکنون و در مدت این دو دهه از طریق مبارزه سیاسی و نفی و رد نهادهای فقه محور حاکمیت کنونی توانسته است دین معنوی و عرفانی را در کنار مدرنیته بنشاند و آنها را به وفاق و آشتی برساند؟ سروش در صدد است دین عرفانی و عرفان دینی را با مدرنیته و آموزه‌ها و ارزش‌های مدرن آشتی دهد اما علی الظاهر این مساله بسیار پیچیده‌تر و غامض‌تر است، خاصه وقتی که از طریق سیاست در فکر راه حل آن باشیم. 💢سیاست زدگی خود یکی مهمترین عوامل فلک زدگی در تاریخ صد و پنجاه ساله ما است. پاشنه آشیل و چشم اسقندیار جریان منورالفکری و در پی آن جریان روشنفکری سیاست زدگی است. نقطه ضعف جریانهای روشنفکری کنونی، اعم از دینی و سکولار و لائیک، نیز سیاست زدگی است. تاریخ اخیر جامعه ما نشان داده است که روشنفکران با شمشیر چوبین سیاست نتوانسته‌اند مشکلات و گرفتاری‌ها و موانع اساسی را به نحو درست و دقیق شناسایی کنند و بر آنها فائق آیند. روشنفکری جامعه ما بیشتر در سیاست قربانی شده است تا پیروز و اثرگذار. ⚜️ @Taammolat74
🔰 مکتب و مدرسه سلیمانی ✍️غلامرضا سلیمی 📍تاکنون واژه‌هایی مانند مکتب امام و سلیمانی (در حوزه حکمرانی) مکتب قم، نجف و تهران (در عرصه فقهی) مکتب نیاوران (در حوزه سیاسی) و مکتب اتریش و شیکاگو (در حوزه اقتصاد) را شنیده‌‎اید. در همین امتداد رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص شهید سلیمانی فرمودند: «سردار عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز با این چشم نگاه کنید. آن وقت اهمیت این قضیه روشن خواهد شد» «او نمونه برجسته‌ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود». از دیگر سو (Governance School) هم «مدرسه حکمرانی» و هم «مکتب حکمرانی» ترجمه شده است. به عنایت به موارد مذکور با توجه به اینکه ویژه نامه حاضر در خصوص «» هست در این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که منظور از «مکتب» و «مدرسه» چیست؟ و چه رابطه‌ای بین مدرسه و مکتب برقرار می‌باشد؟ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
HM_Volume 1_Issue 1_Pages 8-10.pdf
177.2K
📘دانلود pdf |مکتب و ✍️ غلامرضا سلیمی فصلنامه نشریه تخصصیِ مدرسه حکمرانی شهید بهشتی 🔸شهیدمطهری(ره) مکتب را «یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم میداندکه هدف آن تکامل انسان و تأمین سعادت همگانی است.» 🔹مکتب؛ مجموعه‌ای منسجم از مبانی فلسفی(چیستی)؛ فلسفه‌های مضاف (چرایی) و نظریات(چیستی+چرایی) است که الگوهای مختلف حل مسائل در حوزه‌های گوناگون از آن استخراج می‌شود. و.... ⚜️ @Taammolat74
🗨 بررسی تحلیل‌ها و حواشی پیرامون مستند ▪️همه چیز از یک زمان آزاد کوتاه در روز‌های شلوغ زندگی رهبری شروع شده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۵ به دفتر خود اعلام کردند در غروب‌های پنجشنبه و بعد از نماز مغرب و عشا زمان فراغتی برایشان حاصل شده و مایل هستند این زمان را به دیدار با اهالی علم و فرهنگ اختصاص دهند. ▪️بر همین اساس، یکی از برنامه‌های مستمر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری شد. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدار‌های رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبت‌ها و درددل‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۱۳۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه ای» برگزار شده است. ▪️مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)، روایتی از این دیدار‌ها را در مجموعه مستند "غیر رسمی" تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدار‌های پنجشنبه‌ای» رهبرانقلاب و حاشیه‌های این جلسات آماده پنجشنبه پخش شد. 💢مستند "غیر رسمی" ، لحظاتی از صمیمانه‌ترین دیدار‌های رهبر انقلاب بود. قسمت دوم این مستند «غیر رسمی»؛ روایتی از دیدارهای غیررسمی فعالان فرهنگی، هنری و علمی با رهبر انقلاب است. در ادامه انشالله به تحلیل‌ها و نظرات مطرح شده در اینباره خواهیم پرداخت... ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔰من فکر نمی‌کنم در بهشت زندگی می کنیم! ✍️سیدعلی علوی 📍دومین قسمت مستند «غیررسمی» از دیدارهای پنج شنبه ای رهبر انقلاب با نخبگان حوزه های مختلف پخش شد. مستندی مختصر، مفید و در عین حال جذاب که بازتاب مثبت بسیاری را در بین فعالان رسانه ای، سیاسی و اجتماعی داشت که البته چند نکته قابل تامل درباره این مستند می‌توان برشمرد: ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 3 ۱. تصویر ساخته شده از رهبر انقلاب نخستین چیزی که درباره مستند می توان گفت، این است که این مستند تصویری متفاوت است از آن چه که حداقل در بخشی از جامعه توسط برخی رسانه ها و برخی مخالفان و موافقان از رهبر انقلاب بازنمایی و به تصویر کشیده شده است. رهبری که جمعی را دعوت می‌کند که نقد دارند جمعی که مجیز گو نباشند، آن ‌وقت بنشینند با گاردی باز و صریح انتقاد کنند. این که چگونه رسانه های رسمی و غیر رسمی و موافقان و دوستداران چنین بازنمایی را از رهبر انقلاب نداشتند و این که چرا رهبری با چنین نگاه پدرانه ای بعضا تبدیل می شوند به شخصیتی رسمی و سیاسی، جای آسیب شناسی دارد . ۲.انتقاد پذیری و پاسخ گویی رهبر انقلاب نکته دیگر، پذیرش رهبر انقلاب در برابر انتقادهای صریح و توجیه نکردن وضع موجود و در عین حال پاسخ گو بودن در برابر انتقادات بود. درحالی که در این گونه موارد می شود بار را بر دوش دیگران انداخت، می‌شود جواب نداد، می‌شود سکوت کرد اما از جای جای مستند بر می آمد که رهبری نه تنها انتقادها را می پذیرند بلکه خود را در مقام پاسخ گو قرار می دهند. ۳.لکنتی که نبود نکته قابل تامل دیگر در کنار انتقادهای صریح، بدون لکنت بودن منتقدان و مدعیان بود. امام علی(ع) در نامه خود به مالک به او تصریح می کنند طوری رفتار کن که مردم بدون لکنت و ترس با تو حرف بزنند موضوعی که در مستند غیررسمی بسیار شیرین به چشم می آمد. این که در حکومتی نخبگان بتوانند به راحتی بگویند که «همه مردم را دوست داشته باشید» بگویند «چیزی که شما از جامعه تصور دارید دقیق نیست»، موضوع کم اهمیتی نیست چه این که رهبری به شوخی فضا را برای صراحت بیشتر گویی آماده تر می کردند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 3 ۴.آزاد اندیشی و ضرورت تضارب آرا آن چه از مشی رهبر انقلاب در برگزاری جلسات این چنینی با نخبگان و شنیدن نظر خبرگان و صحبت های رهبری برمی آمد، اعتقاد ایشان به حاکمیت آزاد اندیشی و تضارب آراست. موضوعی که گرچه رهبر انقلاب آن را در نامه ای به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در تاریخ ۸۱.۱۱.۱۶ و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ ۸۸.۸.۶ در خصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تصریح کرده اند اما گویی عملا به فراموشی سپرده شده است. مسئله ای که مستند غیررسمی نشان داد آن مطالبه همچنان مطالبه ای زنده است، به گونه ای که خود آن را انجام می‌دهند. رفتاری که می تواند بستر احیای کرسی های آزاد اندیشی شود. ۵.جامعه که نباید تک صدا باشد یکی دیگر از نکات این مستند که نشان از اعتقاد ایشان به حاکم نبودن تک صدایی در جامعه است، مشخص شدن تفاوت نظر ایشان با مواردی است که در فضای رسمی آن زمان وجود داشته است. مثال بارز فیلم مارمولک است که بحث آن در بخشی از مستند پیش کشیده می شود و ایشان به صراحت اعلام می کنند که نظرشان متفاوت از نظرات مخالف این فیلم جنجالی است. به عبارتی ایشان نیامده اند اعلام کنند نظر من را اعمال کنید بلکه به نظرات، مجال طرح دادند و البته که برخی از این فرایندها ممکن است به نتیجه نسبتا خوب هم نرسیده باشد - همچون ماجرای همین فیلم که برخی معتقدند اگر فضای تند آن زمان به کنار می رفت، چه بسا اثرش در ارتباط روحانیت و حوزه با مردم نمودار می شد - اما به جد معتقدیم که عوارض این که این تک صدایی بخواهد حاکم شود، بیشتر از منفعت آن است و این مستند به صراحت نشان می دهد که اگر این تصور غلط را برخی حتی با نیت های خوب سعی در حاکم کردن آن دارند یا می خواهند حاکم کنند با واقعیت منش ایشان همخوان نیست. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 3 از 3 ۶.برداشت رهبر انقلاب از جمهوری اسلامی نکته دیگری که از مستند برمی آمد زاویه دید رهبر انقلاب به وضعیت جمهوری اسلامی است. برخلاف آن چه به نظر می رسید رهبری وضعیت را در نه تنها ایده آل نمی بینند بلکه ایرادهای زیادی را نیز وارد می دانند. به صراحت می گویند که من فکر نمی‌کنم ما در جمهوری اسلامی در آن بهشتی که متصور بودیم، هستیم... اشکالاتی وجود دارد و تردیدی نیست، اما آن چه برایشان موضوعیت دارد حرکت کلی انقلاب اسلامی است. این که این اشکالات «به کلیت نظام صدمه‌ای نمی‌زند.» و تاکید بر این که «این نظام، نظام معترض به ساخت قدرت در دنیاست. به بی‌عدالتی، ظلم، فقر و گرسنگی معترض است.» رهبر انقلاب به همان اندازه که آرمان گرا هستند، واقع بین هم هستند نه چنان آرمان گرایند که به واقعیت و کاستی توجه نکنند و نه چنان واقع بین که آرمان ها را فراموش کنند. قابل تامل بود که رهبری تاکید داشتند در عین دیدن ضعف ها دیدن قوت ها هم موضوعیت دارد. ۷.مستندی برای مسئولان که عمل کنند مستند غیررسمی اما بیشتر از آن که برای مردم باشد به نظر می آید برای مسئولان است؛ مسئولانی که گوش شنوا داشته باشند، اهل نشستن با نخبگان باشند، اهل انتقاد پذیری باشند، اهل پاسخ گویی باشند، اهل پذیرش نقاط ضعف باشند، اهل این باشند که فضایی را ایجاد کنند تا مردم بدون ترس و لکنت بتوانند حرف شان را بزنند، مردم را تکه تکه نکنند و مخالف من و موافق من نداشته باشند. ۸.مستندی برای مردم که بدانند و البته مستند دیروز مستندی برای مردم بود که بدانند اگر رأس حکومت چنین است از همه مسئولان ذیل رهبر انقلاب چنین مشی و مرامی را مطالبه کنند و نه تنها مطالبه کنند که حق خود بدانند اگر می‌شود با رهبر انقلاب بی لکنت حرف زد و انتقاد کرد چرا با دیگر مسئولان نشود؟ ۹.امید به آینده امید به آینده از دیگر نکات مهم جلسه بود. این که رویش های انقلاب بیش از ریزش های آن است این که ما می‌توانیم مشکلات را با همه اشکالات و انحراف ها و کاستی ها و خطاها پشت سر بگذاریم و این که ‌همه باید برای سربلندی ایران در هرجایی که هستند، تلاش کنند. به نظر می رسد رهبری از آن چه نگرانند، غلبه ناامیدی به خاطر دیدن و مواجهه با مشکلات بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای 🎙رسول لطفی جلسه پنجم بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ 5 دی 1399 ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خلاصه ای از جلسه گذشته 🔹 طرح بحث جدید: رابطه دینداری با عقلانیت ⚜️ @Taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رابطه عقلانیت اصیل با دینداری از منظر آیت الله خامنه‌ای 🔹 پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره‌ی جهانی هزاره‌ی شیخ مفید (آفرینش شیوه‌ی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام‌) 🔹کاربرد عقل در فهم دین انسانها به برکت خِرَد است که میتوانند پیام پیامبران را درک کنند؛ از مشکلات و دشوارى‌هاى راه نورانى پیغمبران نهراسند و آنها را بتوانند پشت سر بگذارند. به برکت عقل و اندیشه و خِرَد است که بشریت میتواند از مفاهیم قرآن بدرستى استفاده کند. ⚜️ @Taammolat74