🔰تحریف سردار سلیمانی در دستور کار جریانات اندیشهای معاند
🔸برنامه #پرگار بی بی سی فارسی یکی از مهمترین برنامههای اصلی این شبکه است، در موضوع هفته گذشته خود به بحث از #سردار_سلیمانی پرداخت. این برنامه که با اجرای داریوش کریمی (دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران در سالهای دهه 1360 بوده) صورت میگیرد، از سال دوم آغاز به کار این شبکه به روی آنتن رفت و با دعوت از صاحبنظران، استادان، منتقدان و مخالفان نظام، یا به عبارتی اپوزسیون خارج از کشور، در راستای سیاست رسانهای خود، به تحلیل و بررسی مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین مسائل روز داخلی کشور به صورت اندیشهای میپردازد.
🔹این برنامه در هفته گذشته با موضوع «سلیمانی کی بود؟ می توان جای او را پر کرد؟» در مورد روایتهای مختلف آمریکایی و ایرانی از سردار سلیمانی به بحث پرداخته و در کنار آن به تحلیل وضعیت سیاست خارجی ایران بعد از سردار سلیمانی اشاره میکند.
♦️اما این تحریف از روایت شخصیت او و جایگاه ایشان و اندیشه سردار، از سوی بی بی سی چنان جای تعجب ندارد؛ بلکه آنچه که زنگ خطر است همراهی برخی از اصلاح طلبان در این راهبرد است. تحریفهای #حسام_الدین_آشنا در برنامه #زاویه شبکه چهار و یادداشتی هایی مثل یادداشت دکتر #کنعانی (دکتری حقوق دانشگاه تهران) با عنوان "سردار سلیمانی ما، سردار سلیمانی آنها" نمونهای از این تحریفهای آشکار است.
⚜️ @taammolat74
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک
کرونا نوشت(3)
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم.»
✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
تاملات
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک کرونا نوشت(3) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنت
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔸در چرخش های هر عصر و دوران، دو واکنش از سوی آدمیان برای تفسیر رخداد ارایه شده است. نخست تلاش آنهایی است که در دفاع از فرهنگ و دانش متعارف، رخداد را با خط کشهای مرسوم عصر اندازه کنند و عرض و طول آن را بر آفتاب اندازند. دوم آنهایی بوده اند که با حیرت به توصیف رخداد مشغول شده اند و بیرون ماندن رخداد از سایه تمدن معاصرشان را تاب نیاورده و خطر را خبر آورده اند.
🔹این هردو واکنش، دو تصویر از حقیقت واحد و پیچیده ای به نام انسان است که چرخ تمدن و فرهنگ را همواره از میانه علم و حیرت عبورداده است انسان در ابتدا متنبه است که هر تمدنی که بنا می نهد، نه چون آبهای ازاد، بلکه مانند دریاچه ای بزرگ محصور سرنوشت است، اما هرچه تمدن از روزهای پیدایش و تولدش فاصله میگیرد، ساحل سرنوشت کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود و در میانه تمدن، آدمی خود را آزاد آزاد و رها از سرنوشت تصور می کند. او از این غفلت و فراموشی سرخوش می شود و آنچنان که ادیان توحیدی وصف حال کرده اند، ادعای خدایی و قدرقدرتی می کند.
🔸 آنچه ادیان توحیدی از آن به ادعای خدایی انسان و فرعونیت و سرکشی او درمقابل رب تعبیر می کنند در ادبیات علوم «انسانی» به ادعای «اخرالزمانی» بودن یک تمدن قابل ترجمه است. بی جهت نیست که چه در تاریخ شیعه و چه در قرون وسطای مسیحی و چه در عصر حاضر کم نبوده اند آنها که عصر خود را آخرین دوره تمدن بشری قلمداد کرده اند، به عبارت دیگر هستی هر نیرنگی که در آستین داشته، آشکار کرده و اکنون دیگر اگر نوبتی هم باشد، نوبت وعده و قرار ادمیست.
🔹حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم!
🔸همهمه های بسیاری برای دفاع از ناموس تمدن ما بر پا شده، رخداد آنقدر عظیم است که هرکس به نزدیکترین چیزی که در دسترسش است متوسل میشود تا بگوید ساحلی در کار نیست، این یک جزیره بی نام و نشان است که به زودی در نقشه ها ثبت و خطر آن از سینه تمدن برداشته خواهد شد. این همان واکنش تکرار شونده مدافعان تمدن و دانش متعارف است و صداهای آشنایی است که در پایان هر عصر کهن و در زایش هر تمدن جدید شنیده می شود. سوی دیگر اما حیرتی است که در لولای چرخش دو تمدن آغاز شده و تقدیر را حیرت زده به تماش نشسته است.
🔗لینک یادداشت قبلی:
https://eitaa.com/taammolat74/1407
⚜️ @taammolat74
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟!
🔶 دکتر نعمتالله فاضلی
🔘 قسمت ۳
🔸روزهای قرنطینه فرصتی است برای تمرین زیستن در خانهای که از طریق آن دورکاری میکنیم؛ یا به تمرین یادگیری الکترونیک عادت میکنیم؛ یا میآموزیم که چگونه از کتابخانههای الکترونیک برای دستیافتن به رمانها، متنها و کتابهای موردنیاز خود استفاده کنیم. ما میتوانیم از خانههایمان از طریق دنیای مجازی با شهرها، موزهها و فضاهای دیدنی و گردشگرانه سراسر جهان دیدار کنیم. در این دورة قرنطینه، تمرین میکنیم که چگونه «خانهای فعال»بسازیم؛ یعنی خانهای که محیط آن پر از تعامل، گفتوگو، خلاقیت، خیالپردازی و همراه با مجموعه وسیعی از لذتها، یادگیریها و ارتباطهای سازنده است.
🔸«اقامتکردن»چیزی متفاوت از «سکنیگزیدن» است. انسان برای اینکه بتواند «خانه فعال» داشته باشد باید امکان «سکنیگزیدن» پیدا کند. اقامت کردن، تنها حضورداشتن جسمهای ما در جایی است، در هتل یا در محیط کار یا در هر مکان دیگری؛ اما «سکنیگزیدن» به معنای ایجاد پیوندی وجودی با فضا است.
♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانهها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه میتوانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
♨️ لینک مجموعه صوت درسگفتار #روششناسی_فقهای_معاصر
🔸استاد محمدحسین عبدی (استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم)
🔻قسمت اول (مقدمه عمومی و روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1245
🔻قسمت دوم (روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1264
🔻 قسمت سوم (روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1276
🔻قسمت چهارم (روششناسی آیت الله حکیم)
https://eitaa.com/taammolat74/1328
🔻قسمت پنجم (روششناسی آیت الله حکیم)
https://eitaa.com/taammolat74/1313
🔻قسمت ششم (روششناسی آیتالله شاهرودی)
https://eitaa.com/taammolat74/1344
🔻قسمت هفتم (روششناسی آیتالله شاهرودی)
https://eitaa.com/taammolat74/1371
🔻قسمت هشتم (روششناسی آیت الله احمد خوانساری)
https://eitaa.com/taammolat74/1384
🔻قسمت نهم (روششناسی آیت الله احمد خوانساری)
https://eitaa.com/taammolat74/1413
🔻قسمت دهم(روششناسی امام خمینی)
https://eitaa.com/taammolat74/1425
🔻قسمت یازدهم (روششناسی امام خمینی)
https://eitaa.com/taammolat74/1440
⚜️ @taammolat74
⚜ @feghahat_3
💐 #تک_بیت_عاشقانه
﷽
🔰مولاے من مہـدی جـان
••••
چقدر ساده گذشتند، از تـو مردم شهر
میان اینهمه بودن،نبودنت سخت است...
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج (عج)🍃🌷
⚜️ @taammolat74
🔰تکنوکراتها و اصلاحات لیبرالی
✍ شهریار زرشناس
🔸و شهید آوینی تمام قد با تکنوکراتها مبارزه میکرد در عرصه سیاسی و اقتصادی چون نمیتوانستند این سخنان را صریح مطرح نمایند تحت عنوان «مدیریت علمی» بحث #تکنوکراسی را پیش میآوردند و مدیریت علمی تکنوکراتها، پوششی برای نوعی اصلاحات ليبرالی بود.
🔹در ایران چون با مقاومت نیروهای حزب الله و آرمانگرای انقلابی روبهرو بودند با طرح کردن موضوع مدیریت علمی میخواستند حکومت الهی را تعدیل کنند و حرکتی که تکنوکراتها در دوران سازندگی انجام دادند زمینه را برای حرکت بعدی شان که به نام «جریان اصلاحات» بود فراهم کرد و کاری را آن زمان کردند که میوهاش را در #دوم_خرداد چیدند و #شهید_آوینی تمام قد با این جریان مخالف بود.
🔸شهید آوینی با لیبرالها، تکنوکراتها و جریاناتی که با آرمانگرایی انقلابی مقابله مینمودند شدیداً مبارزه میکرد و تمام حیات فکری و مجموعه آثار ایشان را اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه خلاصه کنیم نگاه ولایی از آرمانگرایی انقلابی علیه هرگونه رویکرد لیبرالی است.
📚کتاب تکنوکراسی، نشر معارف، ص۱۶۱
⚜ @taammolat74
🔶چندی پیش #محمد_قوچانی، روزنامهنگار جریان حزب کارگزاران، سردبیر روزنامه سازندگی و استاد توقیفکننده روزنامه در ایران ویژهنامه سال99 روزنامه سازندگی مقالهای با عنوان (دلقکها چریک میشوند...) را در تحلیل وضعیت انتخابات و جریانات سیاسی ایران نوشت و رئیس جمهوری 1400 در ایران را دلقک و پوپولیست دانست.
📮مهدی محمدیان در تحلیل این یادداشت نوشت:
«محمد قوچانی مرقوم فرمودهاند: همانطوری که مارکسیسم در گذشته به شکل سازمان مجاهدین خلق وفرقان بروز کرده است امروز هم نئومارکسیسم در اصولگرایی با صورت عدالتخواهان ودر اصلاح طلبان به شکل جنبش سبز ظهور کرده است.در آخر نیز دو طرف را دلقک وچریک نامیدهاند وخودشان را سیاستمدار و روشنفکر!!»
♦️ اینجاست که باید گفت:
آقای قوچانی، #جوکر شمایید بقیه ادای شما را در میآورند!!
برای مطالعه یادداشت قوچانی به لینک ذیل مراجعه کنید👇
🌐 https://sazandeginews.com/News/7024
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنی از یک ویروس به آدمهای زمین
🔶کرونا فرصتی برای تامل نسبت انسان با طبیعت!
🔸جهانی را که در آن زندگی می کنیم، تغییرات و تحوّلات بسیاری را از سر گذرانیده، تا به آنچه امروز پیش روی ماست، تبدیل شده است. زمانی که انسان، پا به عرصه این کره خاکی نهاد، تصمیم گرفت با مسخّر کردن طبیعت، زندگی خویش را سر و سامان دهد. او در آغاز، از طبیعت، تنها برای رفع نیازهای ابتدایی خویش سود می جست. از چوب برای سرپناه و وسایل اوّلیه زندگی و لوازم شکار و سپس امکاناتی برای حمل و نقل، بهره برداری می کرد؛ ولی با گذشت زمان، با توسعه و پیچیدگی هایی که در زندگی انسان به وقوع پیوست، شیوه بهره برداری او از طبیعت نیز دستخوش پیچیدگی های بسیاری گردید.
♦️امّا اکنون سؤالی در پیش روی ماست که چگونه شیوه های غارتگرانه ـ که طبیعت را به نحوی خطرناک، رو به نابودی می برند ـ را در دنیای مدرن، به شیوه های معامله سودبخش با طبیعت و رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی با حفظ طبیعت، تبدیل کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ
♦️«بهنظر میرسد مرگ در برهنهترین وضعیت خود نسبت به انسان مدرن ظاهر شده است. آنچنان برهنه که دیگر نمیتوان بر هولناکیِ چهرهاش سرپوش گذاشت. این مواجهه، مواجههی انسان مدرن با چهرهی پیشامدرن مرگ است. »
ادامه این یادداشت را در پست ذیل بخوانید👇
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ ♦️«بهنظر میرسد مرگ در برهنهترین وضعیت خود نسبت به انسان مدرن ظاهر شده اس
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ
🔹مرگ، در غیاب و بیاثر شدنِ مناسکِ انسانی، علیالخصوص تمهیدات پزشکی بار دیگر به چهرهی کریه و هولناک خود برگشته است. دفنکنندگان و مناسک دفن، شمایلی مخوف و غریب پیدا کردهاند. مرگ، به میانجی ابزاری چون اینترنت مرﯺ شده و آنچه میبینیم ماهیت مرﯺ شدهای از مرگ است که با ادراک و صورتبندی انسان مدرن از آن همخوان نیست.
🔸انسان مدرن پس از دههها تلاش برای بیرون راندن مرگ و مظاهر آن از محیط زندگی خود، ایزوله کردن آن در آسایشگاهها و بیمارستانها و پرتابِ آن به گورستانهای خارج از شهر، از ظهورِ یکباره و تمام عیار مرگ در مرکز شهرهای خود چنان شوکه شده که در برابر آن بیدفاعتر از همیشه بنظر میرسد. دیگر نمیتوان با لباسهای یکدست سیاه و آرایشِ ماتِ سوگواری در دستههای مرتب عزاداران، با کارگذاشتن عکسی باشکوه از بدن زندهی او که حالا مرده، با توزیع چای و شیرینی و میوه و هر آنچه نشان پررنگی از زندگی دارد، چهرهی کریه مرگ را تزیین کرد.
🔹گویی همه شاهد لحظهی کمانه کردنِ مرگی هستیم که پیشتر با تمامِ توان آن را به بیرون از مرزهای زندگی پرتاب کرده بودیم. آیا آنچه شاهد آنیم به چالش کشیده شدنِ تصویر و ادراکِ انسانِ این عصر دربابِ مرگ است؟ مرگی که برای دههها از خانه به بیرون منتقل شده بود و حالا بار دیگر به خانه و مراکزِ زندگی انسان مدرن بازگشته است؟ سیستمهای تسهیلگر مرگ، آنها که بارِ رویاروییِ مستقیم ما با مظاهرِ مرگ را از دوشمان برداشته بودند، آنها که جسد عزیزان ما را همچنان عزیز میداشتند، آنها را در تختهای خصوصی به آمبولانسهای خصوصی و سردخانهها و غسالخانههای جمعی انتقال میدادند، آنها که محترمانه عملیات کفن و دفن و جایگذاری او در قبر را به جا میآوردند، در هجوم یکبارهی ویروسی فراگیر در آستانهی از کار افتادناند و مرگ از درزهای آن ها در حال نشت کردن به زندگیست.
🔸 پر شدنِ تختها و بیمارستانها و آمبولانسها و سردخانهها و قبرستانها، سیستمهای مدرن تسهیلکنندهی امور را کُند کرده و از کار انداختهاند. ما پس از دههها چنان با مرگ معاصر شدهایم که زندگی را–آنگونه که پیشتر تجربه میکردیم- دستکم تا مدتی باید فراموش کرد.
🔹با پیدا شدن سروکلهی مرگ، و مخدوش شدنِ اقتدارِ مثالزدنیِ انسان مدرن در مقابله با آن، اولین واکنش غیرِارادی بسیاری -حتا در عصری که هالههای معنویت بیش از هر زمان دیگری فروریخته- گویی هنوز پناه بردن به نیروهای معنویست. این توصیف به تمامی بر تصویری نمادین از کاخ سفید، آنجا که همهی اعضا در حال دعا برای دفع بیماری نوشناختهی کرونا هستند منطبق میشود.
📚 سایت پروبلماتیکا
⚜️ @taammolat74
🔰 بحران تصمیمگیری[یا تصمیمسازی]
✍ امید رامز
🔸اندازه اقتصاد(GDP) ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.
دوره حیات ویروس کرونا ۱۴ روز معادل دو هفته؛
🔹اگر با اولین گزارشهای ورود کرونا به ایران در بهمنماه، دو هفته کل فعالیتهای به معنای واقعی کلمه غیرضروری که حدود ۹۵٪ فعالیتها را شامل میشود تعطیل میشد و پس از آن هم مرزها کنترل میشد(کاری که الان انجام میشود)، حداکثر حدود ۱۵ میلیارد دلار از تولید ناخالص کشور کم میشد. اگر طبق برآوردها ۶۵٪ اقتصاد را دولتی بدانیم، تقریبا ۱۰ میلیارد دلار از این زیان سهم دولت و ۵ میلیارد سهم بخش خصوصی میشد. در پایان ۱۴ روز میشد نسبتا مطمئن بود اثری از بیماری نخواهد بود.
🔸حالا ۶ هفته است که محدودیتهایی در سطوح مختلف وضع شده و حداقل ۴ هفته دیگر ادامه خواهد داشت. مجموعا ۱۰ هفته.
📍زیان تولید ناخالص به دولت و بخش خصوصی ۵ برابر و حدود ۷۵ میلیارد دلار شده.
📍هزینههای بهداشت و سلامت صدها برابر به دولت و بیمهها تحمیل شده(۵۰ هزار بیمار فعلی در مقابل تعداد انگشتشماری بیمار اولیه).
📍به اینها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۸ میلیارد دلار نیمایی یا ۳۰ میلیارد دلار رسمی) هم به عنوان کمک و تسهیلات دولتی به کسب و کارها و ... اضافه کنید( و به یاد داشته باشید برآورد اولیه از کسری بودجه ۹۹ قبل از این کمکها برای کل سال بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است)
📍از همه بدتر اینکه بیش از ۳۰۰۰ نفر از هموطنانمان فوت کردهاند و بنابراین دهها هزار خانواده داغدارند؛ حدود ۴۰۰۰ نفر هم وضعشان وخیم است.
📍فشارهای روحی و روانی به مابقی ۸۰ میلیون نفر را هم اضافه کنید.
♦️چند جای دیگر "تصمیمگیری عقلانیِ سخت" را فدای مصلحتسنجیها و محافظهکاریهای بیجا کردیم که عواقب آن دامنگیر آحاد ملت، نظام و انقلاب است ولی مطلقا به این راحتی قابل محاسبه و ارزیابی نیست؟
#کرونا
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | گفتگو میان فقه و موسیقی
🔶سخنرانی حجت الاسلام مجتبی فلاحتی
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
⏰ ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتگو میان فقه و موسیقی.mp3
14.86M
🔉 گفتگو میان فقه و موسیقی
🔶سخنرانی حجت الاسلام مجتبی فلاحتی
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
🔹در دوره چهارم به فتوای خاص آیتالله خامنهای میرسیم که به عقیده من نگاه ایشان بهتنهایی آغازگر موج چهارم است. آیتالله خامنهای موسیقی را نعمت الهی میدانند که مبتنی بر نظم، فلسفه و ریاضیات است و آلات موسیقی هم بر پایه آیات الهی ساخته شده است. این جملات خیلی مهم است. ملاصدرا هم میگفت موسیقی از معراج و ملکوت عالم آمده و میتواند انسان را به خدا برساند. عین این تعبیرات را رهبر معظم انقلاب هم دارند.
⏰ ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازهایی از مناجات شعبانیه
💎 إلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَهٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ💎
خدایا! گویی من
با همهی هستے ام
در برابرت ایستادهام...
🔸 حاج مهدی رسولی
⚜️ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش ۱
🔸اسلام امروز در مواجهه تمدنی با غرب، در دو ساحت دست برتر دارد؛ یکی مسأله خانواده است، نه فقط به این علت که در چند قرن اخیر سیاستهای مربوط به خانواده در دنیای غرب غلط بوده، بلکه علاوه بر این، به این علت که محتوا و شکل مباحثی که اسلام در حوزه خانواده مطرح کرده، بسیار غنی و کارآمد است و دوم مسأله پزشکی است.
🔹عرصه پزشکی به دو علت، میتواند بستر مناسب همآوردی اسلام با دنیای غرب باشد.
1️⃣یکی به دلیل بنبستهای درونی پزشکی مدرن، که البته این بنبستها ضرورتاً از جنس بنبستهای علمی نیست،
بلکه اولاً به دلیل روزافزونی هزینههای آن است که هرچند شاید با خدماتش هم متناسب باشد ولی به هر حال، از منظر توده مردمی که باید هزینه درمان را پرداخت کنند، قابل توجیه نیست، همچنان که از منظر دولت که بخش قابل توجهی از هزینههای تولید در پزشکی را میپردازد، نیز توجیهپذیر نمیباشد.
ثانیاً به دلیل سبک درمان در پزشکی مدرن است که شبیه بحرانهایی مثل بحرانهای زیستمحیطی در مدرنیته ـ که هر راهحلی برای آن، غرب را از چاله به چاه میاندازد ـ میباشد؛ چرا که هر درمانی در این مکتب طبی، در نهایت منجر به آسیب به دیگر بخشهای بدن میشود. این مسأله را در گذشته، تنها خواص (اعم از پزشکان و …) میدانستند، اما اینک تبدیل به یک باور عمومی شده است.
2️⃣دوم به دلیل ظهور یک رقیب جدی و تا حدودی کارآمد به نام طب سنتی ـ اسلامی که برخلاف گذشته، خود را حداقل در حوزه بیماریهای خاص و حاد، با هزینههایی بسیار کمتر از هزینههای پزشکی مدرن در دسترس مردم قرار داده است.
⚜️ @taammolat74
🔰 قربانیان انفعال مدیریت
✍ میکائیل دیانی
♦️اقتدار در تصمیمگیری از سوی رئیسجمهور میتوانست در این سالها در مقاطع مختلف نجاتدهنده ایرانیان باشد اما هر بار انفعال او قربانیان زیادی به جا گذاشت؛ گاهی مال و عمر ایرانیان قربانی تصمیمات روحانی شد و گاهی جان آنها! حالا اگر قرار باشد سیاستها به تصمیمگیریهای قبل از هفته دوم فروردین بازگردد، طبیعتا نتیجههای جبرانناپذیری به بار میآورد و همین دستاورد کوچک نیز از بین خواهد رفت. بر مبنای نگاه کارشناسان و حتی نفر اول بهداشت و درمان که در نامه اعتراضی او به رئیسجمهور درباره شروع به فعالیت صنایع آمده است، ادامه محدودیتها ضروری است. اما انگار وضع به حالت قبل برگشته است!
🔻پ.ن:
عکس امروز صبح مترو تهران
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 قربانیان انفعال مدیریت ✍ میکائیل دیانی ♦️اقتدار در تصمیمگیری از سوی رئیسجمهور میتوانست در این
🔰 قربانیان انفعال مدیریت
✍ میکائیل دیانی
🔸جناب روحانی پس از شیوع #کرونا در ایران هفته طلایی جلوگیری از اپیدمی شدن این پدیده را با سادهانگاری و همه چیز از شنبه عادی می شود، از دست داد!
🔹پس از آن با تاکید بر درمان آزمایشگاهی و کشف قطعی بیماری و بیتوجهی به درمان تشخیصی و بالینی؛ فرصت دیگری را برای جلوگیری از شیوع از دست داد و فشار بر ساختار بهداشت و درمان را وحشتناک کرد، تا جایی که صدای جامعه پزشکی و پرستاری درآمد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد «ظرف ۲۴ساعت آینده خیابان ها و جاده ها خلوت می شود» نگاه غلط و ذهنیت «مصونیت گلهای» باعث شد در رأس دستگاه اجرایی انفعال در عمل اتفاق بیفتد!
🔸بیتوجهی به اهمیت مسأله شیوع کرونا و تصمیمات قاطع برای جلوگیری از آن را میتوان در صحبتهای رئیسجمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از عید مشاهده کرد؛ آنجا که روحانی از وزیر بهداشت میپرسد: «در استانهایی که احتمالا مقصد ایام تعطیلات کشور خواهد بود، پیشبینی تخت به اندازه کافی وجود دارد؟» این بدان معناست که تا آن لحظه نیز حاضر نیست با دستوری مقتدرانه به مردم بگوید «در خانه بمانید» و به سفر نروید؛ اما سخن دیگر روحانی در آن جلسه که تعجب وزیر بهداشت را هم در پی داشت این بود: «برای مردم شفاف بگوییم که وقتی میگوییم کسی بیرون نیاید منظور کدام فرد است، منباب مثال عرض میکنم افراد سالخورده، آنان که بیماری ریوی یا قلبی دارند، آنهایی که دیابت دارند، این باید شفاف گفته شود تا به آن عمل شود» که در پاسخ وزیر بهداشت میگوید: «اگر قرار باشد زنجیره قطع شود باید همه در خانه بمانند!»
🔹یک هفته رها شدن مسئله و اجازه به سفر باعث شد مسیر شیوع ادامه یابد و تازه از هفته دوم یک برخورد اولیه با پدیده صورت گرفت اما آیا کافی است!؟
⚜ @taammolat74
📮 روند رو به رشد گفتوگوهای زنده در اینستاگرام، قبل از اینکه رقیب برنامههای گفتوگو محور صداو سیما باشد، برای رسانه ملی یک گرا و نشانه است. نشانگر تقاضا و ابراز نیاز است. جامعه دارد میگوید نیاز دارم درباره مسئلههایم حرف بزنم و حرف بشنوم. نیاز جامعه را به رسمیت بشناسیم.
✍️ حبیب ازغدی
⚜️ @taammolat74
🔰 در نقد پایتخت ۶
✍عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔸دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
🔹 البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
🔸این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
🔹سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔸انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
♦️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند.
⚜ @taammolat74
••••
💐آنقدر حضرت علےاکبر
شفاعت میکند که نوبت
به امام حسین (ع) نمیرسد...
#آیتاللهکوهستانے
💫پیامبر رحمت (ص)می فرمایند:
خداوند دوستدارِ جوانـــــى است كه جوانى اش را به اطاعت خداوند مىگذراند.
🌸 میلاد با سعادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد 🌸
⚜️ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش ۲
🔸در جهان امروز، ارزیابی پزشکی مدرن با یکی از دو دیدگاه ذیل صورت میگیرد:
1️⃣ دیدگاه نخست پزشکی را با رویکرد پدیدارشناسانه تحلیل کرده و آن را صرفاً از حیث نتایجی که مستقیماً بر خودش مبتنی است ارزیابی مینماید نه از حیث ربطهایی که به دیگر اجزای عالم کنونی دارد.
2️⃣دیدگاه دوم ـکه مورد پذیرش ما نیز میباشد ـ بر این باور است که علم پزشکی را باید در درون یک بسته به نام مدرنیته و خود مدرنیته را به صورت یک نظامواره تحلیل کرد. بر این اساس، پزشکی مدرن از فلسفه مدرن، از ریاضیات مدرن، از تکنولوژی مدرن، از اقتصاد مدرن و از سیاست مدرن جدا نخواهد بود و لذا با این درک که پزشکی مدرن درون یک اُرگانیسم عمل میکند، نقدهایی که به کلیت عالم مدرن وارد است، به اجزای آن نیز تسرّی پیدا میکند. به عبارت دیگر؛ هرچند بسیاری از اشکالاتی که متوجه پزشکی مدرن است، ارتباط مستقیمی به آن ندارد، اما نمیتوان آن را کاملاً از این نتایج دور انگاشت.
🔹از سوی دیگر، اگر به لحاظ روشی علم پزشکی را تحلیل کرد، باید آن را در حوزه انسانشناختی فلسفی نیز بررسی نمود؛ زیرا موضوع پزشکی، انسان است، هر تعریفی از انسان در انسانشناسی غربی، امتداد آن در حوزه بدن که مربوط به پزشکی هست نیز سرایت میکند. به عنوان مثال؛ اگر «ماکیاولی» انسان مفید را به انسانی که مثل روباه، جوهر مکرش فعال شده است تعریف میکند، اگر «توماس هابز» انسانها را گرگ یکدیگر تعریف میکند، اگر «لامارک» و «داروین» انسانها را در ادامه تطور میمون تلقی میکنند، اگر «نیچه» در جمعبندی خود از انسانی که میتواند روباه، گرگ و میمون باشد، آن را ابرحیوان تعریف میکند و…، نتیجه عملی همه این دیدگاهها، در روشهای درمانی انسان این میشود که انسان به جسم تقلیل یابد و جسم او نیز با جسم حیوان مشابهتانگاری شود. از همین روست که بسیاری از داروها و درمانهای اکتشافی پزشکی مدرن، بدون هیچ مانع جدی انسانشناسانه ابتدا روی سگ، گربه و دیگر حیوانات تست و در صورت پاسخ مثبت، به بدن انسان نیز تزریق میشود.
⚜️ @taammolat74
🔰بحران خلوت و انزوا
ما در دورانی زندگی میکنیم که اکثرمان بهحال خودمان واگذاشته نشدهایم و مکالمات تلفنی، پیغامهای نوشتاری، توئیتر، فیسبوک و اسکایپ ضامن ارتباط و تعاملمان با دیگران هستند. دسترسی بهخلوت و انزوا نادرتر و دشوارتر از پیش شده است، علیالخصوص بهاین دلیل که ما خودمان انتخابمان این بوده است که معاشرتها را جایگزین خلوت و خلوتگزینی کنیم. شاید بزرگترین مسئله دوران ما احساس تنهایی مفرط نیست بلکه فقدان خلوت و انزواست.
📚 کتاب فلسفه تنهایی اثر لارس اسونسن – صفحه ۱۷۳
⚜️ @taammolat74
🔰واقعنمایی رسانهای در مواجهه با بحران
✍️ رسول لطفی
🔸چند روزی است که یک مهمان ناخوانده، ما را آشفته کرده و آرامش زندگی روزمرهمان را به اضطراب و ترس کشانده است. گویی طبیعت بار دیگر به خروشان افتاده تا نهیبی بر زندگانی انسانی باشد که به خود غرّه شده است. اکنون که انسان از خروش طبیعت به قرنطیه روی آورده، این رسانههایند که مأمن و مأوا او شدهاند.
🔹ما در یک جهان اشباع شده از رسانهها زندگی میکنیم که جهان پیرامون ما را احاطه کردهاند و با زندگی روزمره ما عجین شدهاند به نحوی که آنها را جزئی از جریان عادی زندگی تلقی میکنیم. سیل مستمری از تصاویر و اطلاعات از رسانههای مختلف به مردم روانه شده که درک جهان اطرافشان را تشکیل میدهد. تکنولوژی امروزه واسطه بین انسان و جهان شده است.
🔸در هر حادثهای نظیر بحران کنونی جهان 2020، رسانهها نقش برجستهای پیدا میکنند و مهمترین وسیله دسترسی برای کسب آگاهی از جهان بیرون میباشند. حال پرسش این است که رسانهها چه نسبتی با واقعیت برقرار میکنند و چه میزان اطلاعاتی که از طریق رسانهها ارائه میشود، در درک و ساخت تصویر جهان برای ما موثرند؟
ادامه یادداشت را در لینک ذیل بخوانید👇
🌐 rasanews.ir/002iHn
⚜ @taammolat74
⚠️ توجه!
🔸دوستان و همراه عزیز کانال تاملات؛ به دلیل اختلالات ایجاد شده در ایتا از این به بعد میتوانید در پیام رسان تلگرام و بله نیز ما را دنبال کنید:
♦️لینک ما در تلگرام👇
https://t.me/taammolat74
♦️ لینک ما در بله👇
https://ble.im/taammolat74
💠 با همین آدرس ما را دنبال کنید👇
⚜ @taammolat74