eitaa logo
تاملات
723 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تنها جاهلان، ادعای عصمت و تشبه به پیامبران و امامان (علیهم السلام) را دارند. توضیحی پیرامون یادداشت مهران صولتی ✍️مهدی نصیری یادداشت آقای مهران صولتی را در نقد مواضع اخیرم در گفتگو بانشریه "صدا" مـلاحظه کـردید، ضمن تشکر از ورود ایشان به این موضوع، در باره مکتوبشان نکات زیر گفتنی است: 🔸 بنده (تا جایی که حافظه ام یاری می کند) هیچ گاه در دوران کیهان و صبح و پیش و پس از آن، همـراه و همدل با برخوردهای خشونت آمیز از نوع حمله وتخریب مراکزفرهنگی و هنری ومطبوعاتی نبودم و بلکه مخالف بودم و این نوع واکنش ها را مضر به جریان فکری وفرهنگی نقد روشنفکران چپ و راست و یا روشنفکران دینی می‌دانستم. 🔹حتی یک بار همین برادران مهاجم، بخاطر چاپ تصویری درمجله به موسسه کیهان(سال 68 یا69)حمله کردند و شیشه‌های موسسه را شکستند و کمترین اعتنایی هم به بنده و روزنامه نکردند و اگر من هم در اتاقم نبودم و دم دستشان قرار می‌گرفتم شاید بی نصیب ازحملات نمی‌ماندم! 🔸جالب این بود که در همـان وقت برخی از روزنامـه‌های اصلاح طلب و روشنفکران، با هشتک! "خیاط در کـوزه افـتاد" و "شتر خشونت در خانه کیهان خوابید" از حادثه استقبال و بسی بابت آن شادی کردند! 🔹در ایام کیهان و صبح نه تنها با حمله فیزیکی به مراکز فرهنگی موافق نبودم بلکـه حتی با تجمعات و تظاهـرات دوستان تند و خشن و فـاقد تحلیل انقـلابی و حزب اللهی، در موضـوع حجاب نیز مـوافق نبودم و باری به خاطر بی اعتنایی به تجمع چند ده هزار نفری علیه بدحجابی در میدان ولی عصر (سال 69)مورد توبیخ وشماتت آقای خاتمی نماینده ولی فقیه درموسسه کیهان قـرار گـرفتم کـه از عدم انعـکاس خبری برجسته این رویداد تعـبیر به لیبرال منشی کرده بود. 🔸 در مـوارد معـدودی کـه نشریه‌ای یا فیلـمی اقـدام به توهین و هتک مقدسات و ارزشها می‌کرد و از مدار اندیشه‌ورزی خارج و قوانین را صریحا نقض می‌کرد، طبیعتا بنده ضمن نقدجدی این موارد، خواهان وپیگیر برخورد قانونی وقضایی نیز بامتخلفان بودم و امروز نیز درمواردی این چنین،مدافع برخورد قانونی هستم، چه آنکه توهین و هتک مقدسات و ...را مانع و رادع آزاد اندیشی در بستری بی تنش و مفید می‌دانم. 🔹 در دوران "کیهان" و "صبح" منتقـد جـدی و پیگیر روشنفکـران چپ و راست و متمایل به غرب و نیز طیفی از روشنفکران دینی با محـوریت دکتر سروش بودم. این انتقـادات در قالـب اخـبار، مقـالات و گفـتگو‌ها و باری نیز انتشار یک ویژه نامه در صبح در نقد دنبال می‌شد و حتی در دورانی دو نشریه از موسسه کیهـان بر سر دیدگـاه‌های آقای سروش نزاع قلمی داشتند. 🔸کیهان فرهنگی مروج اندیشه ها و آراء سروش و روزنامه کیهان با مدیریت من منتقد این آراء بود و در عین حـال در یک مـوسسه و در ذیل یک سرپرستی بودیم. اکـنون نیز منتقد جدی مبانی روشنفکری مدرن و دینی هستم و البـتـه بـرخی از این روشنفـکـران از جمـله آقـای سـروش دچـار دگرگونیهای شگرف وشگفت و غریبی شده‌اند که باید در جای خود مورد نقد وتحلیل قرارگیرد اما انکار نمیکنم که باتوجه به دیدگاه عصر حیرت بعضا در لون و لحن و نحـوه نقـادی‌ام نه تنها نسبت به روشنفکـران بلکـه همـه کسانیکه مانند من فکر نمیکنند تغییراتی حاصل شده است که به مرور به تشریح آنها خواهم پرداخت. 🔹به هیچ وجه منکر وجود خطا و اشتباه درسال های گذشته عمرم و ایام کیهان و صبح و بعد از آن نیستم. چنین ادعـایی تنها از یک انسان غیر معصوم مخبط و دچار جهل مرکب بر می آید. همه ما به اندازه نادانی ها و ناآگاهیهایمان در معرض افراط و تفریط هستیم و پیوسته نیازمند محاسبه خود و کسب آگاهیها و تجارب بیشتر و مهمتر از همه اتکال به دستگیری و خطاپوشی خداوند متعال. 🔸همچنین منکرظهورتغییراتی درنگاهم به مسائل فرهنگی وسیاسی و اجتماعی نیستم کـه در یک سیر طولانی حداقل بیست ساله و به تدریج حاصل شده و ازحدود پانزده سال پیش به اینسو به نشر دیدگاههای جـدید و خلاف مشهورم درباره و و و اخیرا مبحث کلامی و فقهی ـ کـه همگی به زعم خـودم در یک خـط منطقی قراردارند ـ انجامیده واکنون درحال توضیح وگفتگو در باره این موضوع هستم. این دیدگـاه سئوالات و مـجادلات عـدیده ای را بر انگیخته است که ان شاء الله اگر عمری باقی بود و از ایام کرونایی به سلامت عبور کنم، به پاسخ آن ها خواهم پرداخت. ⚜ @taammolat74
📮حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود زا به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز "تفکر"! با خود و خدای خود خلوت کنید. خصوصا به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشید، امید است ابوابی از معرفت به روی‌تان باز شود. ✍️ توصیه‌ آیت‌الله کشمیری ⚜️ @taammolat74
🔰تحلیلی انتقادی بر کتاب عصرحیرت ✍️ رضا کریمی 🔸مهدی نصیری با کتاب تازه خود می‌گوید اثر غیبت، حیرت است و عصر غیبت نمی‌تواند ظرف تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز اسلام باشد و مراجعه به فقها مانند تیمم بدل از وضو است. پس امکان تحقق تمدن اسلامی در حد مطلوب وجود ندارد. همچنین نظریه «مشروط بودن ظهور به تحقق تمدن و جامعه سازی اسلامی» را رد می‌کند. نصیری در این کتاب به موضوعاتی که می‌تواند نظریه او را نقد کند نیز پاسخ می‌دهد؛ روایاتی که برتری قم در ظهور را ثابت می‌کنند نقد می‌کند و تقریر مشهور از قاعده لطف در غیبت را نمی‌پذیرد. 🔹البته نصیری که در پایان این کتاب تکثر (که از مشهورات معرفت مدرن است) را توصیه و تجویز می‌کند که با دیدگاه انتقادی او به مدرنیته ناهماهنگ به نظر می‌رسد. همچنین تحلیل او درباره روایات «نهی از قیام قبل از قائم» قابل نقد است. 🔸در این کتاب نویسنده بارها تأکید می‌کند که این ادعا به هیچ وجه نافی وظیفه اصلاح‌گری نیست و انقلاب اسلامی را قیامی در دفاع از کیان دین و مذهب می‌داند و دیدگاه او با دیدگاه مشهور منسوب به انجمن حجتیه در باب قعود و عدم قیام تفاوت اساسی دارد. او حتی به ولایت مطلقه بیش از ولایت مقیده فقیه گرایش دارد. 🔹به طور کلی این کتاب دارای محتوایی بسیار چالش برانگیز و در عین حال مهم و حیاتی است و بحث و گفتگو و نقد درباره نظریه آن نهایتاً به حال شیعیان و ایرانیان و حکومت اسلامی مفید خواهد بود. 🔗 ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/o2N1S ⚜️ @taammolat74
42.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (بهشت اینجا آرزو کردن حرومه.‌‌..) 🔸مراسم مناجات شب اوّل ماه رمضان سال ١٣٩٩ 🔹حرم مطهر امام رضا (عليه‌السّلام) ⚜ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۳ 🌙 سوره بقره 🌅ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين‏. الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏. (بقره/2-3) 🔸1. از این آیات و دو آیه بعدی فهمیده می شود که برای هدایت دیگران، متقن بودن محتوای پیام (در اینجا، قرآن) و معتبر بودن حامل پیام (در اینجا، پیامبر) کافی نیست؛ بلکه در مخاطب هم باید شرایطی (چون ایمان به غیب و اهتمام به عبادات) وجود داشته باشد تا آمادگی جذب پیام را داشته باشد. 🔸2. بنابراین، کسانی که در صدد اصلاح رفتارهای کاربران فضای مجازی هستند (از شهروندان عادی جامعه، مانند پدر و مادر، گرفته تا مسوولان نهادهای حاکمیتی متصدی سیاستگذاری برای فضای مجازی، مانند مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی، یا حتی نهادهای غیرحاکمیتی متصدی تبلیغ و تربیت، از قبیل حوزه های علمیه) علاوه بر این که بسته های هدایتی شان برای کاربران این فضا باید معقول، منطقی، واقع بینانه و جذاب باشد، بایستی پذیرش آن توسط کاربران را نیز فراهم کنند. به عنوان مثال، کاربری که، به هر دلیل، اعتقاد دینی نداشته باشد یا به مبلغان دین یا حتی مدیران جامعه اعتماد نداشته باشد، راهکارهای ارائه شده از سوی آنان درباره را نیز نمی پذیرد؛ سهل است که حتی ممکن است از روی عمد، خلاف آن عمل کند. 🔸3. نقش «اقناع پذیری کاربران» و «اعتماد/بی اعتمادی» آنان به مدیران جامعه در اخلاقی شدن فضای مجازی موضوعی است که باید به طورجدی بررسی و از سوی مسوولان جامعه مورد تامل قرار گیرد. تجربه سال های اخیر موید این موضوع است. مثلا به رغم فیلتر کردن برخی پیام رسان های خارجی، و تبلیغات برای حضور در پیام رسان های داخلی، کاربران ازآن استقبال نکردند که یکی از دلائل آن، عدم و کافی نسبت به این موضوع بود. ⚜️ @taammolat74
🔰نصیری چرا از «نمی‌شود» می‌گوید؟ (مهدی نصیری؛ از کیهان تا عصر حیرت) ✍️ سعید قبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران) 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸مهدی نصیری این روزها با انتشار کتاب «» و طرح ابعاد مختلف عدم امکان تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت، نقل محافل حوزوی و دانشگاهی شده است. آنچه موجب توجه بیشتر به نظریه عصر حیرت شده، سیر تطور افکار نصیری است که پس از دوره طولانی اندیشه و عمل در عرصه مشهورات، مشاهده تنگناها و بن‌بست‌ها و فاصله بسیار بین آنچه وعده داده و محقق شده، حاصل شد. 🔹نصیری پیش از این بود. فعالیت حرفه‌ای را در کیهان شروع کرد و پس از چندی مدیر مسئول آن شد و در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اوایل دهه ۷۰ که اوج تقابل جریان و نیروهای انقلابی بود، در آن قلم می‌زد. در خاطراتش بارها از تمجید رهبر انقلاب از عملکردش در کیهان یاد کرده است. پس از مدتی از روزنامه جدا شد و هفته‌نامه‌ای تأسیس کرد تا بتواند با دقت و تأمل بیشتری به مسائل بپردازد و از شتاب کار روزنامه‌نگاری فاصله بگیرد. گزارش‌های تحقیقی نصیری در نشریه «» و افشای مفاسد اقتصادی در اوایل دهه ۷۰ دوران جدیدی را برای او رقم زد. نصیری می‌گوید ما در نشریه، گزارش فساد فلان وزارت‌خانه را منتشر کردیم، بعد از ما شکایت کردند و دادگاه به نفع ما حکم داد، اما شاهد بودیم که هیچ برخوردی با آن وزیر صورت نگرفت. 🔸مواجهه‌های مکرر و از نزدیک با مسائل اصلی کشور، عدم حصول نتایج مورد نظر، ناکامی مطالبه‌گری‌ها و ناکارآمدی ساختارها، او را رهسپار قم کرد تا بنیادی‌تر به ریشه‌یابی مسائل بپردازد که چرا آنچه که تصور و وعده داده می‌شد که با وقوع و استقرار نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی محقق خواهد شد، نشد! 🔹این شرح حال کوتاه از سرگذشت ، از این باب اهمیت دارد که نمی‌توان به راحتی با زدن برچسب‌های معمول او را به ضدیت با انقلاب و... متهم و به تبع آن، وی را طرد کرد. او در مقام نظر، و پس از سال‌ها تحقیق و تدبر در علوم دینی به نتایجی رسیده است که با مشهورات فعلی که از آنها با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب یاد می‌شود، تفاوت دارد. ⚜️ @taammolat74
🔰نصیری چرا از «نمی‌شود» می‌گوید؟ (مهدی نصیری؛ از کیهان تا عصر حیرت) ✍️ سعید قبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران) 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸دال مرکزی مدعای نصیری این است که در عصر غیبت به دلیل عدم دسترسی به امام معصوم و بهره‌مندی از فیوضات ایشان، امکان رسیدن به تمدن تراز اسلامی وجود ندارد. این عدم دسترسی به امام در کنار سیطره مدرنیته اساسا فضایی را ایجاد کرده است که بسیاری از آنچه به عنوان احکام اسلامی از آن یاد می‌شود محل تردید است. یک مورد آن اختلاف فتاوایی است که مراجع تقلید در مسائل مختلف با هم دارند. 🔹او تأکید می‌کند که البته این بدین معنا نیست که نباید در عصر غیبت به سمت تشکیل حکومت اسلامی رفت یا به دلیل عدم دسترسی به امام، مردم در ضلالت و گمراهی کامل به سر می‌برند، بلکه باید با نگاه روشن و دقیق به صورت مسئله نگاه کرد و با آگاهی با مسائل موجود مواجه شد، اینکه ما قرار نیست تمدان تراز اسلامی به وجود بیاوریم، بلکه با لوازم موجود نهایتا بتوانیم به حد محدودی از آن (زیر پنجاه درصد به تعبیری) برسیم. همین موجب می‌شود تا اولا اهداف واقع‌بینانه‌تری را برای جامعه ترسیم کنیم و ثانیا در صورت نرسیدن به آنچه که از اجرای احکام اسلامی وعده داده شده است، دچار سرخوردگی نشویم. 🔸نصیری نقطه آغاز دیدگاه خود را نقد این اندیشه بیان می‌کند که برای تحقق حکومت، جامعه و تمدن تراز دین، تفاوت چندانی بین وضعیت حضور انبیا و امام معصوم (علیهم السلام) و عدم حضور آنان وجود ندارد و در عصر غیبت در صورت قبضه قدرت سیاسی از سوی فقها، آنان از عهده این مطلب در حد قابل قبولی برمی‌آیند. سیطره تمدن مدرن بر جهان که بر مدار نفسانیت شکل گرفت، تغییرات بنیادی در انگاره‌های وحیانی و دینی ایجاد کرد و خود معلول فقدان حاکمیت معصوم در جهان است نیز، از نظر او از موانع اصلی تحقق تمدن تراز است. 🔹او در این کتاب با استناد به آیات، روایات، نظرات فقها و اندیشمندان بزرگ اسلامی در ادوار مختلف بیان می‌کند که حضور مبسوط‌الید امام معصوم، همراه با حاکمیت بدون مانع و همراه با اقبال مردمی شرط اساسی تحقق تمدن تراز اسلامی است. از واقعه سقیفه و پس از آن عاشورا به عنوان انحرافات بزرگی در جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم (ص) یاد می‌کند که امر هدایت را با مشکلات و نقصان جدی مواجه کرده است که جز با ظهور امام این مشکلات مرتفع نمی‌شود. به کارکرد فقه و فقها در عصر غیبت می‌پردازد و این مدعا را که در صورت اجماع فقها بر حکمی هر چند اگر نادرست باشد طبق قاعده لطف مورد تأیید شارع مقدس خواهد گرفت، رد و در جمع‌بندی نهایی نتایجی را که حاصل از نگاه کلامی عصر حیرت است در چهار محور سیاسی، اجتماعی، فقهی و معرفتی بیان می کند. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اردشیر زاهدی و درسی که به غرب‌گرایان می‌دهد ✍ مهدی محمدی 🔸این گفت‌وگوی با بی‌بی‌سی فارسی است. بی‌بی‌سی تلاش می‌کند او را وادار کند که بگوید بنای دفاع از جمهوری اسلامی ندارد. 🔹ظاهرا مواضع چند ماه گذشته او علیه آنچه تلویحا می‌نامد، بر حقوق بگیران‌ ملکه سخت‌گران آمده. در عوض زاهدی می گوید که به حاج قاسم افتخار می‌کند، می‌کرده و خواهد کرد. 🔹 که او هم چندان با جمهوری اسلامی بر سر مهر نیست تازگی‌ها در مقاله‌ای بلند تلویحا استدلال کرده بود روشنفکری به طور سیستماتیک علیه ایران عمل می‌کند و کار اگر دست روشنفکرها باشد، در مقابل کسی مثل ترامپ، ایران را هم به باد می‌دهند؛ جمهوری اسلامی که جای خود دارد. 🔸 حالا اردشیر زاهدی هم، پس از یک عمر خدمت به امریکا، پیرانه سر، ظاهرا فهمیده غربگرایی بویژه از نوع خارج نشینش علیه قلمروی به نام ایران عمل می‌کند و دستش اگر برسد خاک ایران را به رییس جمهور وایتکس خورها هبه خواهد کرد. پس از نود و سه سال، شاید حقش باشد که های تازه به دوران رسیده اندکی در سخنش تامل کنند، شاید چیزی فهمیدند و زودتر از نود سالگی به دردشان خورد! ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | واکاوی ابهامات "عصر حیرت" 🔶گفت‌وگوی انتقادی با مهدی نصیری 🔸انجمن در گفت‌وگویی انتقادی با ، مشي فكري و سياسي او و نظرات تازه‌اش درباب مدرنیته، حکومت فقهی، عصر غیبت و.. را به نقد و بررسی می‌گذارد. 🔹مهدی نصیری مدیرمسوول روزنامه و که کارنامه مطبوعاتی مشخصی دارد، این روزها حرف‌های جدیدی می‌زند که بسیاری معتقدند با مواضع سابق او تفاوت کرده است؛ دیدگاه‌هایی که او در کتابی با نام عصر حیرت آنها را گردآورده است. 🔸ادعای اساسی او که در کتابی با عنوان «» این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر جدید همراه می‌شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور است. 🔹او بدون نفی وظیفه اصلاح‌گری و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در عصر غیبت، معتقد است امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمان‌های دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم، به ویژه در شرایط سیطرۀ ، با موانعی مواجه است که دایرۀ مقدور و ممکن آن را محدود می‌کند و عدم توجه به این محدودیت می‌تواند نتایج زیان‌باری، هم برای دین و هم نظام دینی، داشته باشد. 🔻واکاوی این دیدگاه‌ها و بررسی ابهامات آن، موضوع گفت‌وگوی انتقادی صدرا صدوقی، روزنامه نگار حوزه اندیشه با مهدی نصیری است که در ادامه می‌توانید دانلود کنید. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5834703545378540006.mp3
20.95M
🔉 واکاوی ابهامات عصر حیرت 🔶گفت‌وگوی انتقادی با مهدی نصیری 🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه 🔹یک حکومت دینی مثل نظام جمهوری اسلامی تنها در حد ۳۰ درصد توان اصلاح دارد. 🔹اگر بار بزرگ تمدن‌سازی را به گردن نظام بیندازیم، چه بسا دچار شکست شود. 🔹می‌گویند من تغییر کرده‌ام، بله تغییر کرده‌ام. ما که معصوم نیستیم. مرحوم آیت‌الله بروجردی در برخی موارد در یک دوره دو دهه‌ای در یک موضوع سه نظر داشت. 🔹حق نداریم افراد را متهم به سوءنیت و انحراف کنیم، مثلا مرحوم بازرگان در موضوع علم‌زدگی از نگاه ما دچار برداشت اشتباه بوده، ولی چرا او را به سوء نیت و انحراف برانیم؟! 🔹بعضی مدعی شده اند من تمام مشکلات موجود در جمهوری اسلامی را می‌خواهم با اشاره به غیبت امام زمان(عج) و مدرنیته توجیه کنم، در حالی که این طور نیست. 🔹مدرنیته واقعا غول است. نه این که کاملا راه اصلاح را ببندد، ولی مثل یک زمین شوره زار است که بذر فقه و دین در آن بسیار سخت می روید... در حوزه حتی یک جزوه ۱۰۰ صفحه ای برای توضیح مدرنیته نیست و این را باید فاجعه نامید. ⏰ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (اومدم تنهای تنها.‌‌..) 🔹مناجات ماه مبارک رمضان با عنوان "تنهاترین" ⚜ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۴ 🌙 سوره بقره 🌅 إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ. (بقره/6-7) 🔸 1. «کفر» از نظر لغوی به معنای «پنهان کردن و پوشاندن» است. انسان های کافر به گونه ای دیده خود را نسبت به حقایق بسته اند که هیچگونه تذکری برای آنها فایده ندارد (نرود میخ آهنین در سنگ). به خاطر این رفتارشان است که خداوند توفیق فهم حقیقت را از آنها گرفته است. طبیعتا چنین انسان هایی نه تنها خود زیان می بینند که به دیگران نیز ضرر می زنند. 🔸 2. یکی از معضلات اخلاقی فضای مجازی کسانی هستند که گمان می کنند این فضا ارث پدری و ملک خصوصی آنان است و در آن هرکاری خواستند می تواننند انجام دهند؛ بدون این که به تبعات کارهای خود برای دیگران بیاندیشند. این خودبینی، حقیقت ستیزی و مسوولیت گریزی درمورد برخی چهره هایی که فاقد فضیلت خاصی هستند ولی به مدد همین فضای مجازی مشهور شده اند بیشتر نمود دارد. تذکرات و هشدارهای دیگران به رفتارهای غیراخلاقی این افراد نه تنها هیچ تاثیری بر آنان ندارد، بلکه به هراندازه فالوئر و ممبرهای شان افزایش می یابد در انجام رفتارهای غیراخلاقی جرات و وقاحت بیشتری پیدا می کنند. 🔸 3. تجربه نشان داده یکی از مهم ترین عوامل تجری و تداوم اخلاق گریزی چهره های مشهور در فجازی، استقبال دیگران از آنها است. به همین دلیل، کسانی که صفحات این افراد را پیگیری می کنند یا مطالب مربوط به آنها را برای دیگران منتشر می کنند، یا بیننده پخش زنده (لایو) کارهای آنها هستند و در ذیل مطالب شان لایک و کامنت می گذارند نیز در پیامد بی اخلاقی های آنان شریک، و به خاطر تمایل (هرچند ناخواسته شان) به گسترش زشتی ها، در دنیا از نظر اخلاقی قابل سرزنش و در آخرت مستحق عذاب هستند: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» (نور/19). 🔸 4. مسوولیت گریزی برخی کاربران و بی توجهی آنها به تذکرات دیگران، بی معنای بی تفاوتی و عدم امر به معروف و نهی از منکر در قبال رفتارهای آنها نیست. خوشبختانه امورزه علاوه بر امکان نظارت بر این افراد توسط پلیس فتا،‌ و در مورادی دستگیری و اِعمال مجازات قانونی نسبت به آنها، راهکارهایی در خود فجازی برای ممانعت از کارهای غیراخلاقی این افراد وجود دارد؛ که از آن جمله است گزارش دادن (Report) به مسوولان شبکه های اجتماعی. در موارد گوناگون دیده شده که آنها به این گزارش ها توجه کرده اند و نه تنها صفحات این افراد را بسته اند که امکان راه اندازی صفحه یا کانال جدید را هم به آنها نداده اند. ⚜️ @taammolat74
🔰وارثان پروتستانتیسم و سلفی گرایان مدرن ✍️ سجاد اسلامی 🔸اهل ظاهر با تعمیق و باطنی گری میانه ای ندارند و می کوشند تا قرآن را به ظواهر آیات تقلیل دهند و به نام اهل بیت عصمت و طهارت که خود اندیشه تاویل را در میان شیعه به یادگار گذاشته اند با تاویل و تفلسف و کنکاش های عقلانی و عرفانی پیرامون آیات مبارزه کنند و سد راه فیلسوفان و عارفان راستین گردند. 🔹اخباریگری که به اوج خود رسید به جنگ با قرآن رفت و قرآن را محرف خواند و صحبت از دخل و تصرف های حکومتی در آن به میان آورد تا بدینگونه این کتاب مبین را در برابر اندیشه امامت بر زمین بزند و امامت را بر آن فائق و پیروز گرداند ۰ سلفی گری نیز که به اوج خود رسید بوسیله ی قرآن به جنگ با امامت رفت تا جائیکه امامت را در برابر قرآن قربانی و ذبح نمود. 🔸این دو قربانی در پروتستانتیسم با یکدیگر جمع می شوند و امامت و خاتمیت در اندیشه پروتستانی با یکدیگر به زیر کشیده می شوند، روشنفکران لیبرال که اندیشه پروتستانتیسم را به ایران می آورند سبب می شوند تا سلفی گرایان و نئو وهابیان ایرانی ، از پشت عینک پروتستانتیسم راه سلف صالح را در پیش بگیرند. 🔹آنانکه قرآن را کتاب خدا می دانند و برای آن منزلت "فرامکانی - فرازمانی " قائل می شوند نمی توانند برای پیامبر که بر او قرآن نازل گشته است و امامان که مفسر این کتاب الهی اند بعنوان قابل وحی ، سلوک فرازمانی و فرامکانی قائل نشوند ۰ البته این گفتار هم چنانکه بوسیله تقصیر و کوتاهی در مقامات پیشوایان دینی ، دامن خود را نیالوده است ؛ آب خود را نیز در جوی شیخی مسلکان جاری نمی سازد و به الوهیت و ربوبیت پیامبر و اهل بیت " ع " نیزقائل نمی گردد ۰ پیامبران و امامان ولایت دارند و ولایت آنان ، برای عاشقان و سالکان طریق الی الله هویدا و آشکار گشته است. ⚜️ @taammolat74
🔰نباید دینداری به مناسک فروکاسته شود. ✍ حمید پارسانیا 🔸نباید دینداری را به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروبکاهیم؛ بلکه نسبت آن با باطن دینداری را هم باید ببینیم. به‌علاوه، در ‌این‌ ایام کرونایی، باید زایش‌ این باطن و ‌ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین را مشاهده کنیم. امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گستردهٔ دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی سراغ داریم. 🔹در گذشته هم هستهٔ اسلام سنتی، توسط علما بر مراسمات و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است. چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد. از منظر دیگر، پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که با وجود از دسترس خارج‌شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه، بازهم امکان حفظ دین وجود دارد. تحلیل‌ این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود. 💢 در وبینار دانشگاه باقرالعلوم «دینداری اجتماعی در ماه رمضان کرونایی»، با حضور حمید پارسانیا و تقی آزادارمکی مطرح شد. گزارش این وبینار را در لینک ذیل بخوانید👇 🌐 mshrgh.ir/1064180@taammolat74
📘دانلود pdf | شهید صدر فقیه گذار حوزه نجف ✍️ امین اسدپور 🔸با گذشت چهل سال از شهادت آثار و برکات این شخصیت نابغه همچنان امتداد دارد. اینک زمان مناسبی است برای روایت و ارزیابی‌‌ منصفانه میراث فکری و معرفتی ایشان. 🔹این یادداشت بر آن است تلقی خویش را از جایگاه اندیشه و آثار ایشان و ارتباطی که ما با آن میراث گرانبها داریم، بیان کند. شهید صدر که بی شک فراتر از نجف معاصر خود بود، تلاش داشت را گذار دهد. اما گذار به کدام سو؟ ◾️گذار به سمت ارتباط علمی و درک مشترک و همسویی با دغدغه های حوزه تازه بالنده قم. ◾️گذار به سمت درک جهان مدرن و اقتضائات آن و مواجهه فعال با آن. ◾️گذار به سمت حرکت های اجتماعی و سیاسی در جامعه. ◾️گذار به سمت حوزه مطلوب و بایسته. اما آیا این گذار ها محقق شده اند؟ تا چه اندازه؟ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شهید_صدر_فقیه_گذار_حوزه_نجف1.pdf
319.4K
📘 | شهید صدر فقیه گذار حوزه نجف ✍️ امین اسدپور 🔸با گذشت چهل سال از شهادت ایت الله سید (ره) آثار و برکات وجودی این شخصیت بزرگ و در جامعه ی ما همچنان امتداد دارد. یکی از دلایل این امر شاگرد پروری گسترده ایشان است، شاگردانی که دل در گرو گسترش اندیشه ایشان داشته اند. 🔹اینک زمان مناسبی است که اندیشمندان، آثار و برکات ایشان را به صورت یک تجربه ی زیست روایت کنند و به دور از هرگونه حب و بغض و احیانا تعصباتی که ممکن است وجود داشته باشد به بازخوانی مجدد میراث فکری و معرفتی ایشان بپردازند و در ارتباط با آن به قضاوت بنشینند. 🔸این یادداشت نیز در نظر دارد از دیدگاه و خواستگاه فکری نگارنده به ذکر نکاتی در این باره بپردازد و تلقی خویش را از اندیشه و آثار شهید و ارتباطی که امروز ما با آن میراث گرانبها داریم در میان بگذارد و صد البته شنوای ملاحضات و نقدهای وارده اندیشمندان و خوانندگان گرامی می‌باشد. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @amin_asadpour
♨️ گزارش خبرگذاری فارس از خط رسانه‌ای جریان روشنفکری همسو با دشمن به استناد نشریه 《دیده‌بان اندیشه》 🔗برای خواندن مطلب به لینک ذیل مراجعه کنید: 🌐 http://fna.ir/ex17h8 ♦️ منتظر شماره جدید دیده‌بان اندیشه باشید🌹 ⚜ @taammolat74
35.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (این همه در جست‌وجوی خویش حیرانم مکن...) 🔸مراسم مناجات شب سوم ماه رمضان سال ١٣٩٩ 🔹حرم مطهر امام رضا (عليه‌السّلام) ⚜ @taammolat74
🔰 عشق و تفکر را در روزه‌هامان جاری کنیم ✍امام موسی صدر 🔸 روزۀ ماه رمضان و دیگر عبادات و شعایر دینی تنها فعالیتی جسمانی نیستند، بلکه حرکاتی سرچشمه گرفته از عقل و دل‌اند که به قالب حس در می‌آیند و با آن در می‌‏آمیزند، از همین رو هر‌گاه به دور از دخالت عقل و دل انجام گیرند، اعمالی خشک، کم رنگ و تقلیدگونه‌اند که ما را به خود مشغول می‌کنند، ولی تأثیری نمی‌گذارند. 🔹بر ماست تا در این تجربۀ تازه و این ماه مبارک و در روزه‌اش، عقل و دل را در کنار جسم فعال کنیم. باید تفکر و تأمل کنیم، باید عشق بورزیم و حساس باشیم. باید این عشق و آن تأمل را در متن روزۀ خود جاری سازیم. 🔸پیامبر فرمودند: «یک ساعت تفکر، بر‌تر از هفتاد سال عبادت است.» امام صادق نیز فرموده‏‌اند: «آیا دین جز محبت است؟» این چنین روزۀ زنده‌ای، سپر آتش است و یکی از ارکان اسلام، مهمانی خداوند است و تکریم انسان. قدر انسان است و قَدَر او. فقط در این صورت است که رمضان شرایط و فضایی را فراهم می‌کند که در آن انسان گرامی ساخته می‌شود، انسانی که فاتح مکه است و پیروز بدر و سازندۀ تاریخ. 🔹این چنین رمضانی ماه الفت و همدردی با دیگران و فصل فراموشی کینه‏‌ها و اتحاد صفوف است. ماه وحدت کلمه و وحدت دل‏‌ها و ماه رستاخیز دوبارۀ امت است. 📚 کتاب عبادت یا عبودیت @taammolat74
🔰 در نسبت حکمت و سیاست ✍️ محسن مهدیان 🔸سیاست رفتارست و باعلم سیاسی متفاوت است. حکمت علمست. حکمت بیان حقیقت مبتنی بر فطرت است. برای همین از کافر و مشرک نیز پذیرفته می شود چون فطرت مشترک است. 🔹حکمت وقتی بیان شد از گوینده جداست. اشاره به صداقت چه در کلام مومن و چه کافر شنیدنی است. همین حکمت را هم اگر باعث شود وابسته به گوینده اش شوید خطاست و معصوم می فرماید گوئی او را پرستش می کنید. 🔸اما سیاست رفتار است. رفتار، مرتبط به اراده فرد است و جدا از او نیست. کاسب ظالم به دروغ قسم می خورد. شمایی که او ونیتش را می شناسید می دانید قسمش دروغ است. به قسم اعتنا نمی کنید. قسم می خورد که بیشتر بفروشد. 🔹رفتار سیاسی نمی تواند از فاعلش جدا شود. اصلا نیاز به نقل روایت هم نبود. منطق عقلی روشن دارد. رفتار یک جزء از اراده فرد برای تحقق یک نقشه است. حال ممکن است نقشه حق باشد یا باطل. 🔸پس برای فهم دقیق از یک رفتار خرد اول باید نقشه کلان فاعل را شناخت. قبلا هم نوشتم که بت شکنی به خودی خود ارزش ندارد. چه بسا بت شکنی که به دنبال ساخت بزرگتر است. ♦️حالا؛ در ماجرای شفافیت اصل چیست؟ شفافیت واجب است. مطالبه اش نیز. اما ما مطالبه شفافیت را با اراده و نقشه چه کسی دنبال می کنیم؟ 🔸پمپئو و وزارت خارجه امریکا هم از شفافیت ستادفرمان امام گفتند. حاضریم ذیل بیرق آنها رویم؟ چرا نمی‌رویم؟ می گوئید چون اراده او شفافیت نیست، مشروعیت زدایی است. 🔹خب چه باید کرد؟ وقتی بیرق حقی به دست ناحق بود، رهایش کنید و علیهش موضع بگیرید ولی در زمان دیگر و به جدیت بیشتر همان بیرق حق را بلند کنید . یا بگردید ببینید همین بیرق در دست کدام مجاهد جبهه حق است و به او کمک کنید. ⚜️ @taammolat74
📑 دو‌هفته نامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️ شماره دوم/ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 💢 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیست‌های علمی در فضای مجازی 🔹در این دوهفته‌ای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویه‌ای به بررسی این بحران پرداخت. 🖇 دومین شماره این دوهفته‌نامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜️ @fekrat_net ⚜️ @taammolat74
دیده بان اندیشه2 نهایی_ کیفیت 300.pdf
22.64M
📑 دو‌هفته نامه مجازی ✴️ شماره دوم/ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 💢 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔹در نشریه تخصصی رصد دید‌ه‌بان اندیشه پنج محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین، اندیشه سیاسی و اندیشه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 بعد از گذشت بیش از دو ماه در ایران هم‌چنان مساله اصلی کشور است. با شیوع ویروس کرونا در جهان اظهار نظرها، تحلیل‌ها و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. 🔹از روشنفکران و نویسندگان، فیلسوفان، جامعه‌شناسان، اقتصاد‌ دانان، دین پژوهان، رهبران دینی و مذهبی و ژورنالیست‌ها و... تا پزشکان، متخصصان و تحلیل‌گران امور بهداشتی و درمانی و فعالین محیط زیست و... خلاصه هرکس به اندازه سهم خویش در مورد وضعیت پیش‌آمده و موقعیتی که بعد از کرونا با آن مواجه خواهیم بود مطالبی نگاشته‌اند. 🔗برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @fekrat_net ⚜️ @taammolat74
قسمت جدید برنامه 👇👇👇
27.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه می‌توانیم آینده وضعیت آب‌و هوای زمین را عوض کنیم؟! 🎙 دیوید والاس ولز (David Wallace-Wells) 🔘قسمت ۱ از ۲ ◾️دیوید والاس ولز، نویسنده می‌گوید، بحران آب و هوا بسیار گسترده و پیچیده‌تر از آن است که با یک راه حل ساده حل شود. آنچه ما نیاز داریم تغییر در نحوه زندگی ما است. با او همراه باشید تا برخی از اقدامات مشخص را که ما می‌توانیم برای ساختن جهانی قابل زندگی و مرفه در عصر گرم شدن کره زمین انجام دهیم، بیان کند 🎞 (TED) ⏰ آبان ۱۳۹۸ / September 2019 ⚜️ @taammolat74
32.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه می‌توانیم آینده وضعیت آب‌و هوای زمین را عوض کنیم؟! 🎙 دیوید والاس ولز (David Wallace-Wells) 🔘قسمت ۲ از ۲ ◾️دیوید والاس ولز، نویسنده می‌گوید، بحران آب و هوا بسیار گسترده و پیچیده‌تر از آن است که با یک راه حل ساده حل شود. آنچه ما نیاز داریم تغییر در نحوه زندگی ما است. با او همراه باشید تا برخی از اقدامات مشخص را که ما می‌توانیم برای ساختن جهانی قابل زندگی و مرفه در عصر گرم شدن کره زمین انجام دهیم، بیان کند 🎞 (TED) ⏰ آبان ۱۳۹۸ / September 2019 ⚜️ @taammolat74