eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
2.mp3
41.16M
🎼 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶🔶🔶 🦋فرازهایی از دعای "ابوحمزه ثمالی" 《إِلٰهِى لَاتُؤَدِّبْنِى بِعُقُوبَتِكَ ، وَلَا تَمْكُرْ بِى فِى حِيلَتِكَ ، مِنْ أَيْنَ لِىَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ...》🌙 الهی العفو...✨ شب اول ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ 🔷🔷🔷 🎙 سیدرضا نریمانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش نخست ✍️ ما و نقش خدا در زندگی ✍️ سالی که بر ما گذشت / محمدرضا کائینی ✍️ کرونا تا آستانه سال جدید / عبدالله شهبازی ✍️ رسانه‌ای که صاحب ندارد! / محمدصادق کوشکی ✍️ ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه / دکتر احمد نادری ✍️ پایتخت باید مردمی بماند / عزیز نجف پور ✍️ جهش توليد / مجید شاکری ✍️ در فراگیری کرونا از چه بترسیم و از چه نترسیم؟ / دکتر هادی خانیکی ✍️ آیا دستگاه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از اجنه برای ماموریت های خود استفاده می کند؟ ✍️ کرونا و تجلی عقلانیت جمهوری اسلامی / شهاب اسفندیاری ✍️ راههای تقویت بنیه و قوت انقلاب اسلامی در فضای مجازی / علیرضا آل داود ✍️ منشا ویروس کرونا چیست؟! ✍️به جای تبریک عید/ محمدمهدی اردبیلی ✍️ امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو / کمیل سوهانی ✍️ پایتخت شش و مسئله ی چگونگی مواجهه ی منتقدانه با آن / محمد لیاقت ✍️ مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی / علیرضا محمدلو ✍️ کرونا ویروس و خلاء مطالعات علوم انسانی اسلامی / علیرضا استادیان ✍️ روایت ابزورد علم جدید از نبرد انسان و کروناویروس / محمدعلی روزبهانی 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 و ماه رمضان 🔸مطهری هنوز هم تک است؛ همچنان مثل قدیم چنین می‌اندیشم که استاد مطهری نه یک بلکه چندین سر و گردن از تمامی نویسندگان مسلمان ایران و جهان اسلام معاصر خود بالاتر است. 🔸آدمی فکور، معتدل، و جستجوگر. کسی که تلاش می‌کرد بفهمد، و این مهم‌ترین خصلت او بود. او به مهم‌ترین مسائل اجتماعی می‌اندیشید و جامعه را از طریق دنبال می‌کرد و این تفکر را در هر جایی دنبالش می‌گشت. ✍ رسول جعفریان ⚜ @taammolat74
🔰 «من معلّم هستم» ✍فریدون مشیری 🔸زندگی، پشت نگاهم جاریست سرزمین کلمات، تحت فرمان منست قاصدک‌های لبانم هر روز سبزه‌ی نام خدا را به جهان می‌بخشد 🔹 «من معلّم هستم» گرچه بر گونه‌ی من سرخی سیلی صد درد، درخشش دارد آخرین دغدغه‌هایم اینست : نکند حرف مرا هیچ کس امروز نفهمید اصلاً؟ نکند حرفی ماند؟ نکند مجهولی روی رخساره‌ی تن سوخته‌ی تخته سیاه جا مانده‌ست؟ 🔸 «من معلّم هستم» هر شب از آينه‌ها می‌پرسم : به کدامين شيوه؟ وسعت ِيادِ خدا را بکشانم به کلاس؟ بچه ها را ببرم تا لب ِدرياچه‌یِ عشق؟ غرق ِدریایِ تفکّر بکنم؟ با تبسّم يا اخم؟ با یکی بود و نبود، زیر یک طاق کبود؟ یا کلاغی که به خانه نرسید؟ قصّه گویی بکنم؟ تک به تک یا با جمع؟ بدوم یا آرام ؟ 🔹«من معلّم هستم» نيمکت ها نفس گرم ِقدم‌هایِ مرا می‌فهمند بال‌هایِ قلم و تخته سياه رمز ِپرواز ِمرا می‌دانند سيب‌ها دست ِمرا می‌خوانند.... 📙🔸«من معلّم هستم» درد ِفهميدن و فهماندن و مفهوم شدن همگی مال من است.... 🌸روز معلم بر تمامی معلمان عزیز و اساتید گرامی مبارک باد... 🌸 ⚜ @taammolat74
🔰 مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ ✍ حسینعلی رحمتی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸پاسداشت کسی چون استاد افزون بر تعظیم یک معلم و اندیشمند، درس آموزی از بینش،کنش و منش او هم هست. معتقدم که اندیشه ورزان و مبلغان دینی ما اکنون بیش از هر زمان دیگر به شناخت، نقد، تکمیل،و تداوم استاد مطهری نیازمندند. 🔹 به راستی مطهری چه کرد؟ پس از سالها انس با شخصیت و اندیشه او، موارد زیر را به عنوان برخی از مهم ترین درسهایی میدانم که امروزه همه کسانی که را دارند میتوانند از او بیاموزند: 1⃣ تلاش خستگی ناپذیر در ترویج دین و دین داری: با قاطعیت میتوان گفت که مهم ترین دغدغه استاد بی‌پیرایه دین و دفاع از توانمندی دین در عصر حاضر بود. او دین را امری عزیز و بالاترین سرمایه انسان (بیست گفتار، ص۱۸۸) و برنامه‌ای می‌دانست که از سوی خداوند توسط پیامبران برای سعادت همه جانبه و کمال انسان طراحی شده است(مجموعه آثار، ج۷، ص۷۸-۷۹). بر این باور بود که دین در هر زمانی و از جمله در عصر حاضر نیز هنوز دارای حیات و پویایی است و می تواند انسان عصر جدید نیز را هدایت و راهبری نماید. البته این امر مشروط به شرایط و رعایت بایسته هایی است که ایشان در برخی آثار خود به آنها اشاره کرده است. 2⃣دتبلیغ منطقی دین: ایشان اسلام را دین می‌دانست که برای معرفی و دفاع از خود ابزاری قوی تر از این ندارد. معتقد بود بایستی از دیدگاه ها و اندیشه های گوناگون استقبال کرد و می گفت هر مکتبی که به ایدئولوژی خود ایمان دارد، به ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه و تفکر باشد(پیرامون انقلاب اسلامی، صفحه ۱۱). خود ایشان دیگران، به ویژه جوانان را دعوت می کرد که در بحث هایش مشارکت جدی داشته باشند و دغدغه های خود را بگویند تا از راه بحث و گفتگوهای منطقی، بتوان به نتایجی بهتر و کامل تر رسید (بنگرید به مجموعه آثار، جلد ۱۳، صفحه ۴۲۱). 3⃣ توجه به مقتضیات زمان: مطهری هر چند برخاسته از حوزه های سنتی اسلامی بود ولی تلاش کرد که با توجه به تحولاتی که در عرصه زندگی انسان امروز به وجود آمده به سراغ سنت برود. دفاع او از توانمندی و حیات دین در دنیای معاصر، با توجه با تحولات عصری بود و سعی می کرد در عین توجه به این موضوع، از افتادن به ورطه افراط و تفریط خودداری نماید. مطهری بر این باور بود که دینی چون برای نیازهای ثابت، برنامه های ثابت و برای نیازهای غیر دائمی او، برنامه ها و دستورهای غیر دائم دارد. ایشان سازگار کردن دین با را وظیفه اسلام شناسان آگاه و زمان شناس می دانست که با استفاده از ساز و کارهایی چون «اجتهاد» به این امر مبادرت ورزند (بنگرید به کتاب «اسلام و مقتضات و نیازهای زمان» ). [ادامه دارد...⬇️] ⚜ @taammolat74
🔰 مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ ✍ حسینعلی رحمتی 🔘 بخش ۲ از ۲ 4⃣ درک ضرورت تغذیه فکری نسل جوان: به عنوان مثال، در دوره ای که تب مبارزه علیه رژیم طاغوت بالا گرفته و گروه های غیر اسلامی سعی می کردند با تفسیرهای جذاب از باورهای خود، علاوه بر تحقیر اندیشه اسلامی، از بین گروه های مذهبی یارگیری نمایند، ایشان با نقد مکتب هایی چون مارکسیسم، ضعف ها و نقائص جدی این دیدگاه ها را بیان کرد و از طرف دیگر با ارائه تحلیل های معقول و منطقی درباره اندیشه های اسلامی، به یاری کنشگران دینی جامعه پرداخت. 5⃣ نیازشناسی: استاد مطهری همانگونه که خود در مقدمه کتاب عدل الاهی می گوید، همواره در انتخاب موضوع‌ها و مباحث خود به نیازهای فکری جامعه توجه داشت و سعی می کرد تلاش های خود را به سمت پاسخگویی به این نیازها و پرسش های نوپیدا سوق دهد. 6⃣ توجه به تهذیب نفس و برخورداری از سجایای اخلاقی: از خلال خاطرات دوستان و همراهان او چنین بر می آید که وی چه در زندگی فردی و خصوصی خود و چه در عرصه فعالیت های فکری و سیاسی و اجتماعی خود، همواره تا حد امکان به مبادی و اصول دینی پابند و چارچوب های اخلاقی را مراعات می کرد. 7⃣سخت‌کوشی و تلاش در تعلیم و تحصیل: مطهری را می توان یک معلم و یک طلبه واقعی و مادام العمر دانست. او زندگی خود را صرف ، و نمود. گویی هیچ چیزی را در زندگی خود، مهم تر و تاثیرگذارتر از علم و دانش نمی دانست. شرکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی نه تنها او را از فعالیت های علمی باز نداشت، بلکه انگیزه او را برای این کار تقویت کرد و باعث شد که بیش از پیش از نیازهای زمان و فقر علمی جامعه، چه در سطح عامه مردم و چه در بین نخبگان و یا گروه های فعال اجتماعی، آگاه شده و در نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را به سمت و سوی رفع این نیازها و ایجاد پشتوانه ای عقیدتی هدایت کند. کتاب ها، مقاله ها و یادداشت های منتشر شده و سخنرانی هایی که انجام داده است، گواهی است بر این ادعا. ⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اشک‌های استاد در فراق شاگرد خویش 🔸 سخنان علامه‌طباطبایی(ره) بعد از شهادت مرتضی مطهری 🔻پ.ن: این مطهری که بود که شخصیت برجسته عصر، علامه طباطبایی اینگونه در فراق او اشک میریخت؟! ⚜ @taammolat74
📮 استاد مطهری یکی از آفاتی را که نهضت های اسلامی را تهدید می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود ( به غیر از رخنه فرصت طلبان) نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است. ✍ موسی نجفی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جمهوری اسلامی اگر مطهری زنده بود... 🔶سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا 🔸آیا اساساً نظام فکری که استاد مطهری عمدتاً در قبل انقلاب عرضه کرد، ظرفیت شکل‌دهی یک نظام سیاسی در عصر کنونی را داشت؟ 🔸آیا آنچه در تصویب قانون اساسی و دیگر قوانین و رهنمودهای اصلی نظام شکل گرفت یا اکنون از سوی تئوریسین‌های فعال جمهوری اسلامی بیان می‌شود، با اندیشه مطهری همخوانی دارد؟ 🔸 آیا آنچه در عمل در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد با نظرات استاد شهید منطبق بود؟ ⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 📢 موسسه انجمن اندیشه و قلم ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
004 - حمید پارسانیا.mp3
20.13M
🔉 جمهوری اسلامی اگر مطهری زنده بود... 🔶سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا 🔸مطهری به عقبه فلسفی علم و تکنولوژی توجه داشت! 🔹جهان اجتماعی و زندگی جمعی، جهان کنش‌های جمعی است و ابتدا در فرد و سپس در جامعه معانی شکل می‌گیرد اما فردی دل به یک ارزش و معنا می‌دهد که در جهان ذهن و فرد خود، انضمامی زندگی کند زیرا انسان محل اندیشه و گرایش‌هاست. 🔹 در دهه ۴۰ و ۵۰ انواع و اقسام تفکرات به‌صورت ناگهانی و انبوه وارد جامعه شد و عموم مردم و نخبگان به لوازم و پیامدهای آن کم توجه بودند و بیشتر به صورت عملیاتی به این مفاهیم نگاه می‌کردند، اما شهید مطهری به‌صورت مفهومی، عمیق و ریشه‌دار به این دیدگاه‌ها نگاه می‌کرد و به همین دلیل تفکر چپ و مارکسیستی را که در جوانان انقلابی نفوذ کرده بود، به شدت نقد کرد و برخی می‌گفتند که ایشان زودتر از موقع خودش، وارد نقد انقلابیون چپ شده است. 🔹 نقد مطهری به مارکسیسم باعث شد به سراغ اسفار برود و در جلد سوم آن از بحث حرکت آغاز کند تا بتواند تئوری دیالکتیک هگل و مارکس را نقد کند و در مقابل حرکت جوهری را مطرح کرد. 🔹در دهه‌های اخیر بحث مارکسیسم در ایران و جهان سوم دیگر به‌صورت جدی مطرح نیست و با جایگزین آن در هزاره سوم، جریانات پست مدرن و جریانات نئوکانتی و لیبرالیسم متاخر مواجه هستیم. ⚜️ @taammolat74
25.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (غصه دارم که چرا سوز دعا نیست مرا...) 🔸مراسم مناجات‌خوانی ماه رمضان ⚜️ @taammolat74
🔰"قرآن! من شرمنده توام!" ✍️ علی شریعتی 🔸قرآن کتابی است که با نام خدا آغاز می‌شود و با نام مردم پایان می‌پذیرد. کتابی آسمانی است اما ــ بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می‌پندارند و بی‌ایمانان امروز قیاس می‌کنند ــ بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد! 🔹کتابی است که نام بیش از ۷۰ سوره‌اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از ۳۰ سوره‌اش از پدیده‌های مادی و تنها ۲ سوره‌اش از عبادات! آن هم حج و نماز! کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست …کتابی است که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم انسان با قلم… آن هم در جامعه‌ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست. 🔸این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه‌اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب‌کشی بکار رفت، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و … شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند و بالاخره، اینکه می‌بینی؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده‌اند و نثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان‌های ما به گوش می رسد. ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‌ام که هر وقت در کوچه‌مان آوازت بلند می‌شود همه از هم می‌پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می‌پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است. ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه‌نشین مبدل کرده‌ام. یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق می‌کند که تو را فرش کرده، ‌یکی ذوق می‌کند که تو را با طلا نوشته، ‌یکی به خود می ‌الد که تو را در کوچک‌ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا تو را فرستاده تا موزه‌سازی کنیم؟ ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می‌خوانند و تو را می‌شنوند،‌ آن چنان به پایت می‌نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند! … اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می‌زنند ”احسنت …!” گویی مسابقه نفس است … ♦️قرآن!‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان‌که تو را حفظ کرده‌اند دانا کنی، تا این چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند. 💠 خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی تو را می‌خوانند چنان حظ می‌کنند،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده‌ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم. 📚به نقل از "از پدر! مادر! ما متهمیم"، مجموعه آثار ۲۲ ⚜️ @taammolat74