eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰صدا و سیما نیاز به نقد جدی دارد! برای کشف «نفوذ» در رسانه ملی دنبال یک شخص نگردید. ✍️ محسن مقصودی 🔘 بخش ۱ از ۳ 🔹۱.حدود هشت ماه پیش و پس از پخش سریال سیاه «بوی باران» (عروس تاریکی) وحید جلیلی یادداشت های تند و تیزی نوشت و‌ انتقادهایی از نگاه انقلابی و‌ بر مبنای مطالبات مردم و رهبر انقلاب از صدا و سیما مطرح کرد، حقیر البته برخی از کلمات و‌ واژه های بکار رفته در آن متن را نمی پسندیدم، اما منهای برخی جملات و قضاوت ها که می‌توانست لحن بهتری داشته باشد، کلیت انتقاد او را از آنجا که دلسوزانه و با رویکردی انقلابی از ظرفیت‌های مغفول رسانه ملی سخن گفته بود درست و به حق می دانستم و این روزها البته شاید بیشتر از هشت ماه قبل به یادداشت دلسوزانه وحید جلیلی فکر میکنم. ای کاش او آن یادداشت را با لحنی آرامتر نوشته بود تا بهتر خوانده میشد! 🔸 ۲.پس از آن یادداشت و‌ واکنش های جنجالی مخالفان و موافقان به آن، حقیر هم در اواخر شهریورماه سال گذشته در یادداشتی با عنوان «رسانه ملی و چالش نقد» ، به ضرورت نقد رسانه ملی پرداختم و گفتم که رسانه ملی باید از نقدها استقبال کند و خودش باید پیشتاز تولید برنامه هایی‌صریح و‌ دوطرفه و غیر تشریفاتی برای نقد سریال ها، برنامه ها و حتی مدیریت شبکه ها و رویکردهای کلان رسانه ملی باشد. نمونه هایی را مثال زدم و‌ عرض کردم چندین بار هم به مدیران پیشنهاد داده ام،‌ ثریا آماده است اولین برنامه ای باشد که به صورت صریح و دو طرفه و‌شفاف در برنامه ای زنده به نقد کشیده شود و‌ پاسخ بگوید و از نقدها استفاده کند. 🔹 ۳. دو هفته بعد در ۶ مهر ماه ۹۸؛ روابط عمومی صدا و سیما خبر از تولید و پخش برنامه ای به نام «ساختمان شیشه ای» با موضوع نقد برنامه های صدا و سیما داد که قرار است از روز جمعه همان هفته (۱۲ مهرماه) ، هر هفته جمعه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما پخش شود. من خوشحال شده بودم و راضی که اگر نتیجه همه این انتقادها همین یک برنامه هم باشد خیر است! و چقدر ساده بودیم ما و‌ خوش باور! هنوز و پس از گذشت هشت ماه هیچ خبری از آن جمعه نشده است! 🔸 ۴. پس از انتقادها به پایتخت ۶ برنامه ای برای نقد و بررسی آن از شبکه یک پخش شد که به جای نقد بیشتر به عذرخواهی و دلجویی از عوامل پایتخت اختصاص داشت. اما نقد صریح‌تر و‌ مبنایی تر می‌توانست کمک بیشتری حتی به پایتختی ها بکند که باز هم فرصت از دست رفت. ✔️[ادامه دارد...] ⚜️@taammolat74
📘دانلود pdf | ششمین شماره نشریه تاملات رشد ♨️ ویژه نامه ✍️ صاحب امتیاز: مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🔸«عنوان سال 99 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام «جهش تولید» نامگذاری شد. انتخابی که در ادامه عناوین اقتصادی سال‌های دهه نود شمسی بود. شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و گسترش بحران جهانی شیوع ویروس کرونا، بیش از گذشته توجه به تقویت بنیه «تولید ملی» را ایجاب می‌کند. 🔹لازم به ذکر است شماره شش نشریه «تأملات رشد» با موضوع «جهش تولید» مشتمل بر ۲۳ نگاشت تخصصی است که به همت «مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام آماده و منتشرشده است. این نشریه در چهار بخش به ابعاد گوناگون سیاست‌گذاری، چالش‌ها و رویکردهای تحقق جهش تولید در بخش‌های مختلف با توجه به ابعاد اقتصادی بحران کرونا پرداخته است. 🖌 هیئت تحریریه: اسحاق سلطانی، رامین مددلو، حسین سرآبادانی تفرشی، محمد رحمتی، وحید تارویردی زاده، حسین زیبنده ⏰ بهار 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تأملات-ششم.pdf
8.8M
📘دانلود pdf | ششمین شماره نشریه ♨️ ویژه نامه ✍️ صاحب امتیاز: مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🔸نشریه حاضر مشتمل بر بیش از 23 نگاشت تخصصی پیرامون این موضوع و در چهار بخش تنظیم و تدوین‌شده است. پنجره اول با عنوان «هدایت تولید» به الزامات و موانع سیاستی در جهت تحقق «جهش تولید» پرداخته است. «فرهنگ تولید» عنوان بخش دوم نشریه است که نگاه نظام معرفتی اسلام به بخش تولید را مورد واکاوی قرار داده است. پنجره سوم با عنوان «واقعیت تولید» به بررسی زمینه‌های تحول در بخش تولید در حوزه‌های مشخص و اجرایی پرداخته است. در نهایت بخش پایانی با توجه به اهمیت و گستردگی بحران کرونا برای تولید ملی، با عنوان «کرونا و تولید» آثار و پیامدهای این بحران بر بخش تولید کشور را زیر ذره‌بین قرار داده است. 🔹در این شماره علاوه بر پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، برخی از چهره‌های شاخص نیز نوشته‌های خود را در این شماره منتشر کرده‌اند. دکتر مدرس خیابانی (سرپرست وزارت صمت)، دکتر میرزاخانی (سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد) و حجت‌الاسلام دکتر بیاتی (رئیس دانشگاه عدالت) ازجمله نویسندگان این شماره هستند. ⚜️ @taammolat74
🔰اربعین و شرایط کرونایی ✍️ سیدمجید امامی 🔸راهبرد و ابعاد تحقق سناریوی زیارت اربعین در شرایط کرونا را،مثلث مرجعیت(تولیت ها)،دولت و خادمان رقم خواهند زد. 🔹در این بین احصا و تدقیق عالمانه ضرورت ها؛ محدودیت ها و مشروطیت‌ها مهم است. 🔸نظام کارشناسی دولت در پیوند کرونا و مناسک،باید متشکل از کارشناسان بهداشت، مناسک(فرهنگ دینداران) و نخبگان استراتژیک باشد و نه فقط پزشکان محترم. 🔹ستاد مرکزی کرونا نشان داد در بسیاری موضوعات منفعلانه، سرد مزاج، و البته تهدیدمحور عمل می‌نماید و این در میان مدت محکوم به شکست است. 💢آیا نخبگان علمی و فعالان مدنی به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟! ⚜️ @taammolat74
🔰 تاخر فرهنگی و خودروهای برقی ✍️ محمد سلیمی 🔸ما در مواجهه با بسیاری از پدیده های نوظهور دچار هستیم. یعنی قبل از این که فرهنگ آن پدیده به ما برسد و یا در ما ایجاد شود، سر و کله خودش پیدا می شود و باعث های فراوانی می گردد؛ و ما سالیانی را در برطرف کردن ناشی از آن به خود می لولیم و تباه می کنیم. 🔹یکی از دلایلی هم که و ما به برخی از نوپدیدها رو نمی آورند همین مساله است. به طور مثال یک هو با چیزی به نام "خودروهای برقی" مواجه می شوند که کار از کار گذشته و بدون شناخت نسبت به جوانب اش ناچارند به آن تَن در دهند. خوب یا بد، آن پدیده به سرعت می آید و خودش و فرهنگش، همه را زیر می گیرند و در افق محو می شود. 🔸یک بابایی در گوشه ای از عالَم نشسته و گفته چگونه می شود وسیله نقلیه ای ساخت که فرضاً آلایندگی نداشته باشد و کمترین آسیب محیطی را دارا باشد، نهایتا رسیده به مدل های برقی. ما کجای این هستیم؟ همیشه رده دومی بوده ایم و مصرف کننده. اصلن نشسته ایم فکر کنیم که آیا برای حمل و نقل می توان به مدیوم های دیگری هم رسید؟ اگر ما صرفاً مادی نیست، آیا می توان به مقوله حمل و نقل و جابه جایی، غیرمادی نگریست؟؟؟ اساسا تا وقتی که مدل ها بومی نشده اند و اورجینالیته خودمان را نَجُسته باشیم تا ابدالدهر جهان چندمی" خواهیم ماند. 🔻پ.ن: به بهانه تلاش دوستان عزیزم در طراحی و تولید . ⚜️ @taammolat74
🔰زندگي؛ ليـلة القدري است تا مطلع ‌الفجرِ قيامت ✍️ علی اصغر طاهرزاده 🔘 بخش پنجم | بخش چهارم 🔸وقتي انسان علاوه بر انجام‌ واجبات و ترك محرمات در حدّ توان خود، از آنچه مباح است و ضروری نیست اجتناب كند و براي نيل به جوار حق و رضوان او از آنها دوري ‌جويد و قلب خويش را از ياد اغيار باز دارد و با تمام وجودش در طلب مقصود باشد، در حقيقت خود را كنار مي‌زند و خود را ناديده مي‌گيرد و خداوند را به صحنه می‌آورد و این معنی توحیدی است که قرآن برای تحقق آن نازل شده است و پیامبران و امامان ( علیهم السلام )شخصیت‌های فعلیت‌یافته در این توحید هستند. 🔹در مقام کنارگذاشتن خود و به صحنه‌آوردن حق است كه انسان در باطنِ امر به جوار قدس ربوبي راه مي‌يابد و لايق جوار او مي‌گردد و در جوار او قرار مي‌گيرد و از افاضات او بهره‌مند گشته و از طعام و شراب پاكِ ربوبي محظوظ مي‌شود و به واقع در ضيافت الهی قرار مي‌گيرد و اگر پرده‌ها كنار رود اين ضيافت ربوبي برايش مشهود مي‌شود و مي‌فهمد در اثر روزه و در اثر قرارگرفتن در ماه ميهماني خدا، چگونه خداوند انوار خاص خودش را به ميهمانش داده‌است. 🔸حضرت حق در کلامی قدسی می‌فرماید: «مَنْ طَلَبَني وَجَدَني، وَ مَنْ وَجَدَني عَرَفَني، وَ مَنْ عَرَفَني أحَبَّني، وَ مَنْ أحَبَّني عَشَقَني، وَ مَنْ عَشَقَني قَتَلْتُهُ، وَ مَنْ قَتَلْتُهُ فَعَلَيَّ دِيَتُهُ، وَ أنا دِيَتُهُ» ‌کسی که مرا طلب کرد می‌یابدم و آن‌کس که مرا یافت می‌شناسدم و آن‌کس که مرا شناخت دوستدارم می‌شود و آن‌کس که دوستدارم شد، عاشقم می‌گردد و آن‌کس را که عاشقم شد می‌کشم و هرکس را که کشتم دیه‌ی او بر من است و خودم دیه‌ی او هستم. 🔹 حرف روی نکته‌ی آخر است که می فرماید خودم دیه‌ی او می‌شوم یعنی خودم را به او می‌دهم ، وقتی انسان از نور حقایق قدسی چشید با تمام وجود دل به آن‌ها می‌بندد و عاشق آن‌ها می‌شود و دیگر خودی برای خود نمی‌خواهد و تماماً خود را در مقابل نظر به آن‌ها فراموش می‌کند و می‌سوزاند. این‌که فرمود: «قَتَلْتُهُ» او را از خودش خلاص ‌مي‌كنم، خداوند او را از نفس امّاره‌اش می‌گیرد و به خودِ حضرت حق مشغول مي‌كند. 🔸خداوند سالکِ طالب را به جایی می‌رساند که او دیگر جز به خدا نظر ندارد، چون خودش سوخته است و این است معنی آن که فرمود خودم را دیه‌ی او قرار می‌دهم و خدا سرمایه‌ی قلب و جان او می‌شود. عمده آن است که انتظار خود را از روزه‌داری ماه رمضان و شب قدرتصحیح کنیم و راه رسیدن به مقصد را نیز به کار گیریم و قلب را همواره در صحنه داشته باشیم. نبايد بپرسي چطور به امام‌زمان«عجل الله فرجه»برسم و از طريق آن حضرت شب قدر را درک کنم . همه‌ی اين كارها با «طلب» و «تمنا» محقق مي‌شود. ✔️پایان ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه ششم 🔹🔹انسان شناسی زن و مرد؛ نقد فمنیسم 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
6. انسان شناسی زن و مرد1-.mp3
28.35M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه ششم 🔸 استاد 🔹یکی از مکاتب انسان شناسی، جریان فمینیسم بود. در قبال این جریان فمینیسم ما چه حرفی برای گفتن داریم؟ 🔹در غرب چه اتفاقی افتاد؟ مسئله ما چیست؟ این جا باید به جریان فمینیست رجوع نموده و همگام با آن جلو بیاییم. ما می خواهیم این دغدغه ی موجود را به یک مسئله تبدیل نماییم. چگونه می توانیم مسئله ی خود را در قبال مسئله ی غربی شناسایی نماییم. مسئله و مشکل کی رخ می دهد؟ کی می گوییم مشکل هست؟ 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
19.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات خوانی ▶️ ( اللهم انی افتتح الثناء بحمدک... خدایا به حمدت زبان می‌گشایم به امید رحمت به سمتت می‌آیم... تو خود باعث و علت هر صوابی تو سرچشمه و اصل و مهر و عقابی) 🔸کلیپ تصویری، موسسه مأوا ⚜️ @taammolat74
🔰آیا مصلحت‌اندیشی موجب عرفی‌گرایی می‌شود؟ (نظام اولویت‌بندی در جهت مصلحت‌سنجی) ✍️گفتگو با حجت الاسلام ایزدهی 💠شناخت یک مدل دینی جهت دستیابی به تصمیمات سیاسی و اجتماعی صحیح، آمال تمام کنشگران جامعه است. در شرایط امروز و عدم ورود فقه حکومتی در موضوعات مختلف، به نظر می‌رسد مدل «مصلحت‌اندیشی» ظرفیت به عهده گرفتن نقش جایگزین فقه حکومتی را دارد. 💠با توجه به نگاه منفی که نسبت به مصلحت‌اندیشی وجود دارد، بررسی مدل مصلحت‌اندیشی و شناخت راهکار مناسب جهت فهم مصلحت از ضرورت ویژه‌ای برخوردار می‌شود که در مصاحبه‌ی زیر، این موضوع را دنبال می‌کنیم. 🔺در فقه شیعه مصلحت‌ها اولویت‌بندی می‌شوند. مصلحت‌های اساسی شیعه، که نمی‌توان از آن‌ها عدول کرد، عبارت‌اند از: مصلحت حفظ دین، حفظ جان، حفظ خانواده، حفظ اقتصاد و حفظ عقل. لذا فلسفه‌ی‌ احکام ارتداد، قصاص، سرقت، حد زنا و حد شرب خمر تأمین مصالح دین است. 🔺در اولویت‌بندی مصالح، مصلحت حفظ دین تقدم دارد. سپس مصلحت حفظ جان، حفظ عزم، حفظ خانواده و حفظ اقتصاد و مال اولویت می‌یابند. البته مصلحت حفظ نظام سیاسی بر همه‌ی این موارد مقدم است، زیرا اگر حفظ نظام سیاسی نباشد، همه‌ی آن‌ها از بین خواهند رفت و چه بسا دین هم به اضمحلال کشیده شود. 🔺به این ترتیب، در بحث اولویت‌سنجی، اولویت با نظام سیاسی است. حفظ نظام اقتضا می‌کند که حاکم به خاطر امنیت، مصلحت مجموعه‌ی مردم، حفظ کشور از تسلط بیگانه و… به صورت خاص از مواردی عدول و موقتاً آن‌ها را تعطیل کند. بنا به گفته‌ی امام (رحمت الله علیه)، حفظ نظام از نماز و حج واجب‌تر است و لذا حج را برای چند سال تعطیل کردند. یا مثلاً ممکن است به خاطر ضرورتی خاص، مسجدی را که در مسیر خیابان قرار گرفته تخریب کنند یا به اجبار خانه‌های مردم را بخرند. 🔗 «برای مطالعه مقاله کامل به لینک ذیل مراجعه کنید» 🌐 borhan.ir/7354/ ⚜️ @taammolat74
🔰 نفتکش‌های ایرانی و دوران جدید 🔸۵ نفتکش حامل سوخت به سمت غرب کره خاکی در حرکت است، ۵ نفتکش حامل نفت خام به سمت مشرق زمین می رود و یک نفتکش هم از جزیره مرجانی (خارگ) بارگیری کرده تا در غربی ترین نقطه آسیای غربی یعنی بندر طرطوس محموله خود را تحویل مشتری دهد. رومینا می‌رود تا در سالگرد گریس۱ خاطره بسازد‌‌‌.... 🔹در حالیکه در دومین سال از شروع تحریم نفتی ایران به سر می‌بریم، مسئولان و اتاق فکر کشور تصمیم گرفته‌اند تا به همه دنیا ثابت کنند ایران بیدی نیست که با بادهای آمریکای ترامپ کمر خم کند و دیگران بتوانند در گرده‌اش سوار شوند. ایران وارد یک انتخاب و راهبردی با دشمن شماره یک بشریت و عامل بدبختی و فلاکت ساکنان کره خاکی شده است. این بر عهده اهالی‌زمین است که بخواهند با عزت و زندگی کنند یا با نکبت. 🔸دنیا می‌تواند نظاره‌گر باشد و ساکنان کاخ سفید هم این وسط با همه گلو پاره کردن، بیش از همه چیز کیک هستند. نفتکش های ایرانی عامل کالای راهبردی برای مشتریان هستند و تجارت ایران با دنیای خارج از اراده آمریکا تشدید شده است... دنیا وارد دوره‌ای جدید شده است...‌ ⚜ @syriankhabar@taammolat74
🔰صدا و سیما نیاز به نقد جدی دارد! ✍️ محسن مقصودی 🔘 بخش ۲ از ۳ | بخش نخست 🔹 ۵. اخیرا دوباره انتقادها در ماجرای دستمزد برخی مجری ها و سلبریتی ها و ضرورت شفافیت مالی در صدا و سیما بالا گرفته است. و جالبتر آنکه دیدم برخی مدیران رسانه ملی هم در میزگردی انتقادی در یکی از خبرگزاری ها شرکت کرده اند و پاسخ های داده اند. آقای پور محمدی معاون سابق سیما و‌ مدیر سابق شبکه سه که هنوز هم از مدیران ارشد رسانه‌ ملی هستند، در میزگرد تسنیم گفته اند «نظام سرمایه داری بر برنامه های صدا و سیما اسیر حاکم شده است» و سپس به رقابتهای منفی درون سازمانی میان شبکه های سیما اشاره کرده اند که عامل افزایش بی قاعده دستمزدهای سلبریتی ها بوده است. این که بالاخره برخی مدیران تلویزیون حاضر شده اند (و‌ یا مجبور شده اند) در گفتگوی انتقادی پاسخگوی مطالبات مردم و‌ منتقدین باشند را باید یه فال نیک گرفت. این یعنی اینکه انتقاد ‌و مطالبه برای اصلاح‌ جواب می دهد. اما این همه ماجرا نیست... 🔸 ۶. آقای پورمحمدی ماجرا را به رقابت بین مدیران شبکه ها تقلیل داده اند. سوال اصلی این است که چه جریانی ‌و‌ چه ساختاری در تلویزیون باعث شده است چنین رقابتی پیش بیاید؟ آیا این رقابت، تنها رقابت کاری چند مدیر است یا ریشه های ایدیولوژیک هم‌ دارد؟‌ 🔹اساسا چرا اخیرا هر دو هفته و یا هر یک ماه یک‌بار درصدهای نظرسنجی مخاطبان با آب و تاب فراوان برای رسانه ها اعلام می شود؟ چه جریانی سعی دارد تنها معیار موفقیت شبکه ها را در تعداد مخاطب خلاصه کند؟ آیا با این روش تولید برنامه های سطحی و عمدتا سرگرمی با حضور سلبریتی ها _که بعضاً مخاطب بالایی دارند_ تنها هدف مدیران شبکه ها نمی شود؟ آیا تا به حال در نظرسنجی از متخصصان و‌ مردم، محتوا و‌ اثرگذاری مثبت و‌‌ منفی سریال ها و برنامه ها و‌ جریان سازی آنها در حل مسایل کشور پرسش شده است؟ 🔸آیا در خصوص برنامه های «ساخته نشده» و موضوعات بر زمین مانده در سریال ها و برنامه های شبکه ها نظرسنجی شده است؟ آیا امروز کارگران و کشاورزان مظلوم همان سهمی را در سریالها و‌ برنامه های رسانه ملی دارند که سلبریتی ها و سرمایه دارها و بانک دارها و موسسات کنکوری و...؟ آیا تلویزیون باید کارخانه سرگرمی سازی (به هر قیمتی) باشد یا دانشگاه عمومی و کارخانه انسان سازی؟! ⚜️ @taammolat74