Karaneha-Final-11-35-شناخت-آسیب-ها-و-چالش-های-علم-کلام-و-راهبرد-پویاسازی-آن-علی-اکبر-رشاد.pdf
270.8K
📘دانلود pdf | کرانههای عقل و معنا
♨️ شناخت آسیبها و چالشهای #علم_کلام و راهبرد پویاسازی آن
✍️ حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد
🔻گفتار حاضر به بررسی کاستیها و آسیبهای علم کلام شیعی و راهبردهای پویاسازی آن از دیدگاه استاد علیاکبر رشاد میپردازد. ایشان نخست علم کلام را تعریف میکند و ضمن بررسی اقسام گزارهها، موضوع علم کلام را گزارههای متعلَّقِ ایمان و هدف آن را اثبات و انتظام بخشی این گزارهها میداند. در مرحلۀ بعد ایشان با تأکید بر کلام شیعی به بررسی و تبیین کاستیها و آسیبهای علم کلام میپردازد. از دیدگاه وی، ازجمله مهمترین کاستیهای علم کلام شیعی؛ عبارت است از: خلط فلسفه با کلام، عدم وجود روششناسی مستقل و متناسب و همچنین نادیدهگرفتنِ نقش فطرت در استنباط و اثبات گزارههای دینی. در پایان نیز راهکارهای پویاسازی علم کلام شیعی بیان میگردد که عمدۀ آنها عبارتنداز: جدایی حوزۀ فلسفه از کلام، چینش جدید مباحث و موضوعات، پرداختن به مباحث و موضوعات جدید، و سرانجام، مقابلۀ با آرای کلامیِ غیراسلامی.
⚜️ @taammolat74
🔰نقدی بر فیلم the platform
✍️ کمیل سوهانی
🔻«طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معناست که خدا در آنجا نشسته و قرار است شخصیت اصلی فیلم در نقش #مسیح پیغامی را به خدا برساند و بگوید این سیستمی که برپا کردهای اشکالاتی دارد. یا به این معناست که این سیستم، سیستم سرمایهداری است.»
✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰نقدی بر فیلم the platform ✍️ کمیل سوهانی 🔻«طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معنا
🔰نقدی بر فیلم The Platform
✍️ کمیل سوهانی
🔸این فیلم برخلاف ظاهر که ضد #سرمایهداری است، یک سازوکار کاملاً سرمایهدارانه الآن ما را دور هم جمع کرده که درباره این فیلم صحبت کنیم.
🔹ابتدا باید با #نتفلیکس آَشنا شویم که این فیلم را خریده است. نتفلیکس یک شرکت توزیع محصولات صوتی و تصویری است که الآن حدود ۴۰ درصد پهنای باند آمریکا و ۱۵ درصد پهنای باند جهان را در اختیار دارد. این شرکت از جایی به بعد وارد تولید هم میشود. با این عملکردی که از خود نشان داده معلوم نیست در آینده مردم به سینما بیایند یا خیر چون هر کس میتواند هر فیلمی در هر کجای جهان را که میخواهد در خانه خودش ببیند.
🔸نتفلیکس سازوکاری کاملاً سرمایهدارانه دارد و همه ما را دور زده تا بنشینیم و یک فیلم ظاهراً ضد سرمایهداری را ببینیم. فیلم Platform The مجذوب ایده خودش است و وقتی اینطور باشد دیگر فیلم، فیلم متواضعی نیست و پرمدعاست. فیلم دچار تورم نماد است و آخر هم نمیتواند آن را جمع کند و همه معتقدند سکانس آخر آن سکانس خوبی نیست.
🔹شخصیت اصلی فیلم گاهی وقتها نماد مسیح و گاهی وقتها نماد دون کیشوت میشود. طبقه صفر ظاهراً اتاق فکر و فضای مدیریتی است که این سیستم را خلق کرده است و این سیستم نقصهایی دارد. طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معناست که خدا در آنجا نشسته و قرار است شخصیت اصلی فیلم در نقش #مسیح پیغامی را به خدا برساند و بگوید این سیستمی که برپا کردهای اشکالاتی دارد. یا به این معناست که این سیستم، سیستم سرمایهداری است.
🔸در این صورت نگاه او به سرمایهداری نگاه ناقصی است و نمیخواهد آن را تقبیح کند بلکه میخواهد آن را اصلاح کند. میگوید سرمایهداری فقط در بخش توزیع دچار مشکل است و الا در بخش تولید یک سفره بسیار رنگین میچیند. اگر منظور از طبقه صفر خدا باشد معنایش میشود اینکه یک خدای ناتوان و غافل این سیستم را خلق و سپس آن را رها کرده است.
🔹این فیلم #اصل_تنازع_بقا را در ناخودآگاه همه ما جا میاندازد. در زمان #داروین زیستشناس روس به نام کروپوتکین که به اندازه داروین باسواد بوده کتابی مینویسد تحت عنوان «تعاون بقا» اما آن کتاب هیچگاه خوانده نمیشود و در ایران هم یک ترجمه از آن موجود نیست. او اثبات میکند که رفتارهای تهاجمی بین حیوانات بسیار کمتر از رفتارهایی است که به هم کمک میکنند تا زنده بمانند.
⚜️ @taammolat74
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟
🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر مطهر شهید والامقام مقام حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت!
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
📮خبر شهادت عموی عزیزم حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش میرسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. میخواهید مرد و نامرد را بشناسید ببینید چه کسی پای کار میایستد!
✍️ محمد مهدی همت (فرزند شهید همت)
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
🔰آیا پیکر حاج احمد متوسلیان پیدا شده است؟
✍️ احسان محمدحسنی، (رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج)
🔘 بخش 1 از 2
🔸«مجسم کنیم حاج احمد با سر و رویی که گرد پیری بر آن نشسته، به شهر خودش تهران بازگشته و پس از قریب به چهار دهه، برای ملاقات با مادری که در گمنامی و چشم انتظاری، چراغ عمرش خاموش شده، به خانۀ کوچک و قدیمی اش در کوچۀ علوی خیابان مولوی تهران سری می زند و با مردم و خیابانها و محلههای این شهر شلوغ مواجه می شود ... .
🔹«بازگشتِ احمد» به تنهایی پتانسیلِ تبدیل شدن به جذاب ترین و شگفت انگیزترین فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی پرمخاطب را پیرامون فرجام قصۀ این شیرِ در زنجیر داراست. همان انگیزه ای که سال ها قبل ما را بر آن داشت تا رایحه ای از زندگی و زمانۀ احمد را در قالب فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» راهیِ نمایش بر پرده های عریضِ سالن های سینما کنیم. امروز هم می تواند، شوق تخیّل و تصوّرِ بازگشتِ حیدر رزمندگان و سه جوانمرد سلحشور و همراهِ او، به این دیارِ غبارِ غم گرفتۀ بعد از شهادتِ حاج قاسم و سربرآوردن بلای کرونا، سوژۀ بکرِ دیگری برای پرداختِ روایت این مواجهۀ حیرت انگیز باشد.
🔸آری؛ قصه ای شکوهمند که قهرمانان واقعیِ آن، به تأسی از امام و مقتدایشان، شریک غمِ مظلومان جهان شدند و برای اثبات این مدعا، در فردای پیروزمند نبرد اِلی بیت المقدس و نماز فتح در مسجد جامع خرمشهر، در ژوئن ۱۹۸۲، زیر بیرق فخر آفرینِ «قوای محّمد رسول الله»، عازم کرانه های مه گرفتۀ خطۀ خونرگ «لبنانِ» مظلوم شدند. قصه ای بی نظیر و تکرار ناشدنی از ورودِ باشکوه لشکر اسلام به دمشق و اقامۀ عزای شهیدان کربلای حسینی و کربلای خمینی در حرم اُمُّ المصائب، حضرت زینب کبری سلام الله علیها ، از استقبال گرم و مهمان نوازی صمیمانۀ مردم مسلمان سوریه، شیعیان آوارۀ لبنان و مظلومان بی پناه فلسطینی از «جُند محمَّد (ص)»، تا آغاز عملیات فشرده شناسایی در «درّۀ بقاع» و «بلندی های جولان»، از پادگان نیمه متروکۀ «زبدانی»و عملیات لغو شدۀ تیپ در «بُقاع» تا ... و سرانجام از پُست ایست و بازرسی «برباره» در جادۀ ساحلی «طرابلس - بیروت» که داغی التیام ناپذیر برقلب های سلحشوران ایران زمین و مستضعفان جهان گذاشت.
🔹و حالاپس از ۳۸ سال از واقعۀ تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، به جای تجسّم و تصّور و تخیّل، خبر آورده اند که فاتح راستین خونین شهر، حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» پس از ربوده شدن و سپری کردن ایّام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.
⚜️ @taammolat74
🔰آیا پیکر حاج احمد متوسلیان پیدا شده است؟
✍️ احسان محمدحسنی، (رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج)
🔘 بخش 2 از 2
🔸اکنون می توانیم مجسم کنیم که در همین نزدیکی ها و ماه های آینده و تا قبل از فرارسیدن چهاردهم تیرماهِ سال ۱۴۰۰، به جای جسم خسته و نحیف حاج احمد، پیکر مطهر او پس از سال ها غربت، به دامانِ میهن بازگردد و چشم و چراغ ملّت گردد و پس از استقبال و تشییع طوفانیِ جوانانِ این سرزمین، در کنار مقتدای روح اللهی اش و در جوار مزار یاران شهیدش، تا ابد آرام بگیرد.
🔹اگر منافعی در «زنده نمایی» و نیامدن این پیکرهای دور افتاده از وطن برای عده ای خاص نباشد، حتماً آن جریان مصلحت اندیش و منفعت طلب هم در برابر مطالبۀ عمومیِ مردم و اصحاب رسانه، مقاومت نخواهند کرد و تسلیم اراده و پیگیری منسجم و یکپارچه خواهند شد.
🔸دست به نقد؛ عملکرد مسئولین ذیربط و رسانه های وطنیِ خودمان را در ماجرای ۳۸ سالۀ ربوده شدن ۴ فرزند رشید این آب و خاک، مقایسه کنید با عملکرد بوق های تبلیغاتی نظام جهانی سلطۀ صهیونیستی دربارۀ «ران آراد» - خلبان مفقود شده نیروی هوایی ارتش اسراییل -، تا ببینید کجای کاریم!
🔹حکّام تل آویو هر سال برای صهیونیستِ مذکور، جشن تولد، جشن سالگرد فارغ التحصیلی، جشن سالروز ورود به ارتش صهیونیستی، جشن اولین پرواز موفقیت آمیز! و انواع و اقسام مراسم ها می گیرند. ده ها صفحه از مطبوعات اسرائیلی و غربی در هر یک از این مناسبت های ادواری، در رثای آدمکش مفقود شده اسرائیلی سیاه می شوند.
🔸 رسانه های گلوبال و شبکه های ریز و درشت ماهواره ای و شبکه های اجتماعیِ فضای مجازی را به صف می کنند و همچون ترجیع بندی تکراری و مسلسل، افکار عمومیِ مردم پنج قاره را با وِرد «ران آراد، ران آراد» خودشان بمباران می کنند و در عوض عملکرد ما و رسانه های آزاده و مستقل ما، دربارۀ روشن شدن سرنوشت ۴ گروگان یا شهیدِ ایرانی مان توسط تروریست های آدم ربای حاکم بر تل آویو ... تقریباً هیچ!!
💢شک ندارم به یاری پروردگار، و دعای مردم و همت والای اهالی رسانه، - نه بصورت پراکنده و مقطعی- که هماهنگ و ریشه ای، برای آغاز یک جهاد رسانه ای، تا قبل از شمارش معکوس و از راه رسیدن چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰، این پروندۀ قطور و بلند بالا، به صفحۀ آخر خود خواهد رسید. پس با توکل به حضرت مقلب القلوب؛ شروع می کنیم: «۳۶۵»
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
🔰 چرا کتاب سی و هفت سال جدی گرفته نشد؟!
🔸حمید داودآبادی نویسنده، سال گذشته کتابی را با عنوان «سیوهفت سال (نگاهی واقعبینانه به طولانیترین گروگانگیری قرن اخیر)» منتشر کرد. او در این کتاب بیان داشته بود که احمد متوسلیان در ساعات اولیه بازداشت و اسارت به شهادت رسیده است!!
🔹جان کلام کتاب، این است که مسئولان مملکتی میدانند برای ۴ دیپلمات ایرانی چه اتفاقی افتاده و چه سرنوشتی داشتهاند اما معلوم نیست طبق کدام مصلحت، خبر واقعی را به خانوادههای منتظر آنها و مردم کشور نمیدهند.
🔸او در گفتگویی که چندسال پیش با سایت خبر مشرقنیوز داشته و بهعنوان یکی از یادداشتهای پایانی کتاب، بازنشر داده شده، میگوید: «من مستندات زیادی دارم که تکلیف حاجاحمد را معلوم میکند اما جایگاه حقوقی ندارم که بخواهم آن را بیان کنم. من بهعنوان یک محقق اگر سندها و بیان افراد مختلف را رسانهای کنم، فردا همان افراد زیر حرفهایشان میزنند و من نمیتوانم پاسخگو باشم. من از شخصیتهای بزرگ و مطرحی فایل صوتی دارم که از وضعیت حاجاحمد خبر دارند اما میگویند از قول ما هیچچیز ننویس. اگر هم چیزی بنویسم، ممکن است زیرش بزنند. به همینخاطر من بلاتکلیفم. اگر کمیته پیگیری پیش ۲ نفر ایرانی و ۲ نفر لبنانی که اسامیشان را هم میدانند، بروند، مشکل کل پرونده حل میشود.»
🔹بنابراین حرف کتاب پیش رو، این است که سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی، مبهم و ناگفته نیست اما جویندگان باید سراغ چند فرد مطلع پرونده بروند؛ در حالیکه پرونده بسته شده و هرسال بهدلایل نامعلومی توسط مسئولان کشور این خبر منتشر میشود که بهزودی اخبار خوبی از ۴ دیپلمات مفقودمان منتشر میکنیم. بهاینترتیب ریشه مشکل در اسرائیل یا لبنان نیست بلکه باید در خود ایران بهدنبال آن گشت.
♨️«#حاج_احمد_متوسلیان چه شهید شده باشد چه زنده، در قلب مسلمانان و انقلابیون و آزادگان جاودانه است.»
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
🔰ناگفته «شهید» حاج قاسم سلیمانی از «شهید» حاج احمد متوسلیان
✍️ حمید داود آبادی
🔸چندوقتی بود که شدیدا دنبال این بودم تا چند نفر که مطمئن بودم و هستم کامل ترین اطلاعات را از حاج احمد متوسلیان فقط آنها دارند، حضوری ببینم و در این رابطه سوال کنم تا اطمینانم از اطلاعاتی که تا امروز داشتم، کامل شود. حاج قاسم سلیمانی یکی از آنها بود که اطلاعات و نظرش خیلی برایم اهمیت داشت و به نوعی ختم کلام بود.
🔹دوست عزیزم "احسان محمدحسنی" - رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج - با حاج قاسم ارتباط کاری زیادی داشت. یکی دو بار به او گفتم ترتیبی دهد با حاج قاسم جلسه ای کوتاه داشته باشم.گذشت تا اینکه بنده و خانواده ام برای جشن عروسی دختر آقا احسان که جمعه شب۲۴ اسفند۱۳۹۷در تالار طلائیه بود، دعوت شدیم. ساعت حدود۸شب،دورمیز کنار دوستان نشسته بودیم که ناگهان چشمانم از تعجب گرد شد.
🔸حاج قاسم سلیمانی، یکّه و تنها، با لباس شخصی و خیلی معمولی، وارد سالن شد. از همان اول به ذهنم رسید بروم سراغش، ولی مانده بودم چطور؟ نمی دانم چرا کم آوردم؟! احسان حسنی لطف کرد، دستم را گرفت و برد سر میزی که افرادی خاص نشسته بودند. مرا برد جلوی حاج قاسم. حاجی محترمانه و با ادب همیشگی، سریع از جا برخاست.
🔹حاجی داشت با آقای سرهنگی درباره نوشتن کتاب زندگی سردار شهید مهدی زین الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) صحبت می کرد. آقای سرهنگی که فهمید با حاجی کار دارم، لطف کرد، زود حرفش را تمام کرد و به صحبت با محسن مومنی مشغول شد. سعی کردم از فرصت پیش آمده که معلوم نبود مجددا نصیبم شود و نشد! در کمترین زمان، بیشترین و بهترین بهرۀ ممکن را ببرم!
🔸آرام دهانم را بردم دم گوشی حاجی و گفتم:
- حاج آقا، من تقریبا ۲۵ ساله که در ایران و لبنان پی گیر قضیه حاج احمد متوسلیان هستم ... نگاهش به روبه رو بود. همان طور حرف می زد. جرات نکردم به چشمانش نگاه کنم. با همان لبخند روی لبش، رو کرد به من و گفت:
- خب، ببینم تو که ۲۵ سال روی این پرونده کار کردی، به چه نتیجه ای رسیدی؟!
آرام گفتم: "به این رسیدم که همون روز اول همشون شهید شده اند."
با لحنی ملایم گفت: "درسته. دقیقا. تا همون شب اول همشون شهید شدند." با تعجب گفتم: "پس این حرفها که بعضیا می زنند که زنده اند و در زندان های اسرائیل هستند چیه؟"
لبخند تلخی زد و گفت: "این حرف ها رو ول کن." و ادامه داد: خب دیگه به چی رسیدی؟
جرات نمی کردم بگویم. نه این که از حاج قاسم بترسم، نه اصلا. بلکه از ادعای خود هراس داشتم. دهانم را به گوشش نزدیک کردم تا آن که بغلش نشسته بود، نشنود. ...
و صحبت ادامه داشت و من، ساکت، ولی مات و مبهوت، مانده بودم!
۲ بهمن ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
♨️ واکنش وزارت خارجه به خبر بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان
🔸وزارت خارجه اعلام کرد: حاج احمد متوسلیان و سه دپیلمات دیگر در زندانهای رژیم صهونیستی بسر میبرند
🔹 همانطور که طی این سالها اعلام شده است، شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلماتهای ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمینهای اشغالی منتقل شدهاند و اکنون در زندانهای این رژیم نامشروع بسر میبرند.
🔸 ایران مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن میداند. متاسفانه جامعه بینالمللی و سازمانهای مدعی حقوق بشری در قبال این جنایت هیچ اقدام جدی انجام ندادهاند و رژیم صهیونیستی که همچنان با حمایت آمریکا به جنایات و اقدامات ناقض قوانین بینالمللی خود ادامه میدهد، از پذیرفتن مسئولیت در این مساله، طفره میرود.
⚜️ @taammolat74
🔰بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان، بهانه ای برای پیگیری مقصران این حادثه است.
🔸آقایانی مانند #محسن_رضایی، #رفیق_دوست و #شمخانی که مظنون به اهمال در این حادثه بوده اند، باید بازخواست بشوند.
🔹آقای شمخانی در کتاب راز قطعنامه ،احمد را دندان کرم خورده ای خطاب می کند که او را کنده است!!!!
💢آیا این شخص امروز پاسبان امنیت ملی ماست؟!
🔸چرا روزی که قرار بود حاج احمد با زندانیان آمریکایی مبادله شود،این کار انجام نشد؟!
#احمد_متوسلیان
⚜ @moghavemat_57
⚜ @taammolat74
🔰بدون نظریه تمدنی نمی توان صاحب فکر بود!
✍️قاسم پورحسن
🔸از سده های پیش مهمترین مساله ای که ذهن متفکران اسلامی را به خود مشغول ساخته، نظریه بازسازی تمدن اسلامی است، دو برداشت کلان درباره این نظریه مطرح می شود؛ نخست دیدگاهی که به معنای خاص به بازسازی تمدنی براساس ظرف زمانی و دوران طلایی تمدن اسلامی توجه دارد.
🔹منحصر به فرد ترین شیوه در این دیدگاه توجه به عناصر و سازه های گذشته تمدنی است که به اعتقاد من این نوعی نظریه ارجاعی نامیده میشود که البته آسیب های خاص خود را دارا است. مهمترین ایراد نظریه نخست این است که ظرفیت زمانی خاص و معاصر را مورد توجه قرار نداده است به همین دلیل جهان اسلام هیچ گاه موفق نشده واکاوی دقیقی از علل شکل گیری تمدن اسلامی ارائه دهد.
🔸دیدگاه دوم بازسازی مولفه های نیرومند نظریه تمدنی اسلامی بدون بازگشت به ظرفیت های زمانی گذشته با تاکید بر عقلانیت است. حقیقت این است که در حوزه تمدنی اسلامی کمتر به چرایی و بنیان شکل گیری تمدن پرداخته شده است.
🔹در این دیدگاه، عقلانیت حاکم است مهمترین نکته مورد توجه عوامل درخشان شدن تمدن اسلامی، بنیادها، عوامل تکامل و شکل گیری مجموعه و الگوی تمدنی است که در محوریت آن عقل قرار دارد، شاید در دوره معاصر شهید مطهری بارزترین فردی است که نظریه عقلانیت را در کانون شکل گیری تمدن اسلامی مطرح کرد.
⚜️ @taammolat74
♨️ #پرونده_ویژه
«ژورنالیسم و اندیشه»[بخش ششم]📍بخش پنجم 🔰نقد و ژورنالیسم ✍️محمود اکسیری فرد 🔸در برههای زندگی میکنیم که زایش آگاهی، مهمترین شاخصه سیاستهای فرهنگی جهان شده است.به ناچار ما نیز از این سیاستها متاثر شدهایم و اندکاندک این هراس بر اندیشه سایه میاندازد که بازنمودهای فرهنگی-بهویژه بازنماییهای دیداری و شنیداری رسانهها-ما را در گردابی از تنآسانی و رخوب فروبرند. 🔹این همه به زیرکی چنان طرحریزی شدهاند تا پرسشهای سنتی از سیاست و حاکمیت را محو کرده و بستری برسازند تا سیاست، آنگونه که ما میشناختیم محو شود و خاطر سوژه آگاه(سوژهای که درون ذهنیت و سیاست را درهم ذوب میکند و آگاهی را به کنش سیاسی پیوند میزند)برای همیشه به گورستان تاریخ بسپرند. 🔸این خط مشی فرهنگی در پی سیاستزدایی از انسان معاصر و سرگرم کردن او به دغدغههای پوچ و رقتانگیز است تا از آن رهگذر دیگر کسی به آینده خود و آینده نظامهای سیاسی نیندیشد؛تا دیگر هیچکس نپرسد ما برای که،برای چه و چرا کار میکنیم و چه افقهای تیرهای امیدهای آینده را در خود فروبلعیده. 🔹در این میان ژورنالیسم(مطبوعات آزاد) شاید یگانه راه برون رفت و آخرین سنگر تخریبنشدهای است که از رهگذر آن میتوان سرکشترین انتقادها و برندهترین نقدها را به یاری منطق زبان و نیروی سحرآسای کلمات (نیرویی که همچنان حامل جادوی جهان باستان است و بیدرنگ به کنش تبدیل میشود) علیه نیروهای انسانستیز جهان معاصر روانه ساخت. 💢این مقاله میکوشد آخرین بازماندههای آگاهی سیاسی را در ژورنالیسم بیابد و گامی برای احیای نامتحمل آنچه هانا آرنت با نام«کنش سیاسی مدرن»از آن یاد میکرد به پیش نهد. 🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/qMvk2 ⚜️ @taammolat74
🔰 پیوند مدرنیته غرب با اندیشههای یهودی
✍️ شهریار زرشناس
🔸اینک بی راه نیست اگر غرب مدرن را حاصل تغییر صورت میراث یونانی به نفع اومانیسم و پیوند آن با سوداگری یهودی بنامیم. جریان مدافع یهودیت سوداگر تدریجا به یک کانون نیرومند تاثیرگذار در تمدن مدرن بدل گردید، به گونهای که صهیونیستها و محافل مرتبط با آنها تلاش میکنند با گسترش دامنه نفوذ خود در کانونهای اصلی قدرت جامعه جهانی، به عنصر هژمونیک بلامنازع غرب مدرن و در جهان امروز بدل گردند.
🔹بورژوازی به عنوان صورت مثالی بشر مدرن، بیشتر از صور مثالی انسان مسیحی قرون وسطی یا بشر مدینهسالار یونانی رومی ظرفیت فعلیت بخشیدن به انگیزهها و محرکهای سوداگرایانه یهودی را دارد و از این رو در تمدن جدید، بیش از هر زمان دیگر به ویژگی و عناصر یهودی و صهیونیستی امکان فعالیت داده میشود.
🔸پیوندهای وثیق میان کانونهای قدرت سرمایهدار با صهیونیستها وجود دارد و صهیونیستها از لابیها و کانالهای قدرت و نفوذ فوق العاده در سازمانها حکومتهای غرب و غربزده برخوردارند. این پیوندها به گونهای است که یکی از سازمانهای اصلی و شاید نخستین تشکل بزرگ بورژوایی مدرن یعنی فراماسونری از بسیاری از جهات تحت تاثیر شدید گرایشها و ادبیات و مواریث یهودی قرار داشته و دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰استعمارزدایی از آکسفورد
✍️ محمد محبوبی
🔸جهان استعمار در تب و تاب خیزش ضد تبعیض نژادی بیالام است. تندیسهای بردهفروشان و غارتگران اروپایی و آمریکایی یکبهیک سرنگون میشود و درگیریهای خیابانی بین وارثان استعمارگری و استعماربری ادامه دارد. یک طرف تندیسها را سمبل عینی امپریالیسم غرب میداند و طرف دیگر، آنها را قهرمانان ملی و تاریخی عصر امپراطوری. در دانشگاه #آکسفورد اما اوضاع کمی ریشهدارتر است؛ منازعۀ دانشجویان در برابر مجسمۀ #معمار_آپارتاید.
🔹#سیسیل_رودز، نخستوزیر مستعمرۀ کیپ و نمایندۀ استعمار بریتانیا در آفریقا جنوبی بود. نامش در جهان و خصوصاً آفریقا پرآوازه است ولی در ایران ناشناخته. کشور رودزیا در آفریقا وامدار نام سیسیل رودز است؛ همینطور دانشگاه رودز در آفریقای جنوبی و بورسیۀ رودز در آکسفورد. لیکن مهمتر از همۀ اینها در علوم سیاسی، سیسیل رودز بهعنوان یکی از نظریهپردازان نژادپرستی آنگلوساکسون و معمار آپارتاید شناخته میشود. نژادپرستی در اندیشۀ رودز نه یک نژادپرسَتی بیولوژیک و طبعی، بلکه یک نژادپرستی فرهنگی بود. در این چارچوب میتوان فهمید چرا او میگفت «هر جریبی که به سرزمین ما افزوده شود به معنای تولد نژاد انگلیسی بیشتر است...»
🔸رودز هیچگاه ازدواج نکرد و فرزندی نداشت و به همین علت بود که انبوه سرمایۀ بهجامانده از خود را به بورسیۀ رودز در دانشگاه آکسفورد اختصاص داد؛ بورسیهای سراپا استعماری که در راستای تحکیم امپراطوری انگلستان و تقویت روابط انگلیس و آمریکا طراحی شده بود. بیل کلینتون، سوزان رایس و تونی ابوت از برندگان بورسیۀ رودز بودند.
🔹هرچه باشد سیسیل رودز نماد تئوریزه کردن نژادپرستی، استعمار و آپارتاید به شمار میرود و سرنگونی تندیس رودز در آکسفورد میتواند به معنای استعمارزدایی آکادمیک باشد؛ یا به تعبیر لیندا اسمیت، استعمارزدایی از دانشها. این زنگ خطر را تونی ابوت، نخستوزیر سابق استرالیا، بهخوبی به صدا درمیآورد: «اگر در آکسفورد بطالت اخلاقی جایگزین تحقیق منصفانه شود، جایگاهش به عنوان یک دانشگاه بزرگ آسیب میبیند.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نادر طالب زاده: محل دقیق دفن حاج احمد متوسلیان مشخص است!
🔸چرا عدهای از بررسی و تفحص این محل خودداری میکنند!؟
🔹مردم حق دارند بدانند چه بلایی بر سر حاج احمد آمد
🔸یکبار نمیروند آنجایی که کارشناسان و شاهدان میگویند را تفحص کنند تا حتی اگر این ادعا کذب است؛ دروغ آن مشخص شود.
#نادر_طالب_زاده
#طالب_زاده
#حاج_احمد_متوسلیان
⚜ @taammolat74
🔰 بدون لکنت، بدون توقف
🔸اینکه اوضاع تلویزیون خوب نیست و بسیاری از برنامههایش نه جذابیت دارند و نه مخاطب، درست. اینکه #صداوسیما برای آزاداندیشی جایگاه خاصی قائل نیست و حتی گاهی بلد نیست ادای آزاداندیشان را هم در بیاورد، قبول.
🔹 اینکه صداوسیمای امروزِ ما راهِ درازی دارد و از ایدهآلهای انقلاب و نظراتِ امام و آقا دور است، صحیح. اما در میانِ این اوضاعِ قاراشمیشِ پر اشکال، گاهی اتفاقهای خوبی هم دیده میشوند. اتفاقهایی مثل یک برنامهی گفتگومحورِ خوشریتمِ سرزنده که تلاش میکند در مرزهای گفتگوی آزادِ بیسانسورِ اخلاقمدار حرکت کند. اتفاقی
شبیه #بدون_توقف.
🔸اگر وضع موجود صداوسیما را یک سرِ طیف و وضعِ مطلوبِ سازمان را سرِ دیگرِ طیف فرض کنیم، بدون توقف جایی در میانههای طیف و البته نزدیکتر به وضع مطلوب قرار میگیرد.پشتوروی صحنهاش چندان با هم تفاوت ندارد.
🔹عواملش واقعا به دنبال گفتگوی آزادانهاند و تلاش میکنند تا جایی که میتوانند، خط قرمزهای سلیقهای را دور بزنند و حرفهای تازهای روی آنتن بیاورند. نظرسنجیها نشان میدهد همین حد کلیشهشکنی و جسارتی که البته هنوز خیلی جای کار دارد، مخاطبین زیادی جذب کرده و بدون توقف، حالا یکی از برنامههای پربینندهی تلویزیون است.
💢 فصل جدیدِ این برنامه، بهزودی روی آنتن #شبکه۳ میرود. مهمان قسمت اولش هم آقای #اژهای است. به این برنامهی جوانانهی امیدوارکنندهی تلویزیون، چشم بسپارید.
⚜ @taammolat74
🔰 دولت مدرن!!
✍ محمد کاظم انبارلویی
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸بیش از دو قرن از تاریخ #مدرنیسم میگذرد. امروز سه کشور #آمریکا، #فرانسه و #انگلیس به علاوه #آلمان عالیترین نمونه شکلگیری «دولت مدرن» با مختصات علمی، فلسفی و حقوقی براساس مبانی اومانیسم است.
🔹با آن که امروز چهره دولتهای مدرن در اروپا و آمریکا با فقر و فساد و تبعیض بهویژه #تبعیض_نژادی، زشتترین چهره خود را با سرکوب مردم نشان میدهد، عدهای در تهران در حسرت رسیدن به «دولت مدرن» به عنوان یک آرزوی جدی لحظهشماری میکنند.(۱)
🔸رؤسای جمهور آمریکا و اروپا نماد پررنگ شهوت و غضب را این روزها بر چهره دارند. آنها بر طبل نظام #سرمایهداری آنچنان میکوبند که حد یقفی برای «حرص» و «طمع» سرمایهداران و زراندوزان نمیدانند.
تشت رسوایی لیبرالیسم از بام تاریخ بشر افتاده است، اما عدهای در داخل هنوز این حرف هابرماس را تکرار میکنند که؛ «مدرنیته هنوز همه ظرفیتهای خود را به فعلیت نرسانده و آیندهای روشن در انتظار آن است.»(۲)
🔹این ظرفیت عظیمی که ارتش، گارد ملی و پلیس آمریکا در سرکوب مردم در ۵۰ ایالت آمریکا در نقض حقوق بشر و آزادیهای فردی و اجتماعی از خود نشان میدهد،آیا نباید طرفداران هابرماس در ایران را ساکت کند؟ این خشونتی که پلیس فرانسه و انگلیس در سرکوب مردم به کار گرفتند، نباید مدعیان لیبرال دموکراسی را در ایران از رو ببرد؟
🔸میگویند؛ «ایکاش سوسیال دموکراسی شدنی بود؛ دریغا که نیست لذا به لیبرال دموکراسی با همه اشکالاتش و با کوشش در رفع آنها باید دلخوش و پایبند بود». (۳)
نمی دانم از قبر سه گوشه مدرنیسم چه معجزهای دیدهاند که هنوز بر پنجره آرامگاه آن پارچههای فکری خود را دخیل میبندند.
🔸از تاریخ مدرنیسم چه افتخاری جز کشتار بیگناهان و بیرون آمدن دو جنگ جهانی که میلیونها انسان را به کام خود کشید، بیرون آمده است.
💢امروز آنها به مریدان خود هم رحم نمیکنند، آنها را در خیابان با ضرب و شتم هر روز راهی خانههای خود میکنند.
از #فلسفه_مدرن چه مانده است جز مشتی تباهی و تبهکاری فکری و کوبیدن بر طبل مادیگری و به اسارت درآوردن روح انسان که میخواهد تا ابدیت و بینهایت پرواز کند.
〰〰〰
پینوشتها:
۱- اظهارات اخیر حجاریان در نقد تئوری ولایت فقیه
۲- مصاحبه عبدالکریم سروش با روزنامه اعتماد، ۳۱ خرداد ۹۹
۳- مصاحبه عبدالکریم سروش با روزنامه اعتماد، ۳۱ خرداد ۹۹
⚜ @taammolat74
🔰 دولت مدرن!!
✍ محمد کاظم انبارلویی
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸از #علم_مدرن چه مانده است جز انگیزسیون عریان و تفتیش عقاید! چرا به جنگ باورهای مردم به شکلی جدید آمدهند و به باورپرسی و باورکاوی روی آوردهاند و با خدا و اولوهیت اعلام جنگ دادهاند.
🔹از وعدههای حقوقی «دولت مدرن» جز زانو نهادن بر گردن مردم و تنگ کردن فضای تنفسی انسانها اعم از سفید و رنگینپوست چه مانده است؟
🔸میگویند غرب از این بحران عبور میکند، چون جنبشهای اجتماعی در غرب فاقد رهبری و فاقد ایدئولوژی رهاییبخش است. بر فرض این حرف، درست باشد. مشکل بحران هویت، ظهور #آنارشیسم تهوعآور و فقر و #فساد ناشی از آن را چگونه حل میکنند. سازمان فکری که غرب را روی پا نگه داشته است، فروپاشیده.
🔹هیچ فیلسوف سیاسی، هیچ متفکری از آنچه در غرب میگذرد راضی نیست و دفاع نمیکند. نمیدانم رهبران این جماعتی که به فرمان جورج سوروس در فتنه تیرماه ۷۸ و آشوبهای سال ۸۸ به خیابانها ریختند، چرا هنوز از ریخت «دولت مدرن» و یا «لیبرال دموکراسی» دفاع میکنند.
🔸نظام سرمایهداری در ستیز مداوم با جوهره انسان و #انسانیت میباشد و در برابر آزادیهای حقیقی انسانی ایستاده است. بوی عفونت شهوت، غضب، حرص، طمع و تجاوز به حقوق انسانها از سر و روی حکام آنها میریزد. شورای حکام آنها در آژانس در سازمان ملل و در سازمانهای جهانی دست تجاوز و تعدی به دولتهای مستقل و ملتهای بیپناه گشودهاند. دموکراسی، آزادی و حقوق بشر را به سخره میگیرند.
🔹چه چیز قابل دفاعی در این جماعت وجود دارد که عدهای در داخل با هزینه رسوایی بیحد و حصر با آن همراهی میکنند؟ دفاع از «دولت مدرن» و «لیبرال دموکراسی» غرب بدون حتی اشارهای به اینکه در آن بلاد چه میگذرد و بر مردم کتکخورده آن سامان در قاب دوربینهای جهان چه آمده است.
💢 توهین به شعور فکری و سیاسی مردم ما از یک طرف پررویی این جماعت است که آفتاب انقلاب اسلامی را در روز روشن انکار میکنند!
🔻پ.ن:
پاسخ عالمانه آقای انبارلویی به مصاحبه اخیر عبدالکریم سروش با روزنامه اعتماد
⚜ @taammolat74
🔰اينترنت و سلطه فرهنگى
✍️ محمدصادق شجاعى
🔸در روانشناسى اينترنت و در بررسى كاركردهاى منفى آن، پيش از همه در نظر گرفتن انگيزههاى پليد نهفته در پشت صحنه اينترنت و هدفهايى كه گردانندگان آن دنبال مىكنند، اهميت ويژهاى دارد. يكى از حوزههاى پژوهشى در اين زمينه، رويكردى است كه با عنوان «#امپرياليسم_فرهنگي» يا «#امپرياليسم_رسانهاي» شهرت دارد.
🔹بر اساس اين رويكرد، يكى از كاركردهاى منفى رسانهها، سلطه فرهنگى است. سلطه فرهنگى عبارت است از مبادله يك جانبه عناصر و پديدههاى فرهنگي. بر اساس اين نظريه، رسانههاى گروهى از جمله #اينترنت، از سياست دقيقى پيروى مىكنند كه قدرتهاى سياسى و اقتصادى تدوين كردهاند.
🔸 در ميان پژوهشگران علوم ارتباطى كه به پژوهش در زمينه رسانههاى گروهى و سلطه فرهنگى توجه خاصى داشتهاند، #هربرت_شيلر مقام برجستهاى دارد. به باور وى از سالهاى جنگ جهانى دوم، سياستهايى را براى استيلاى فرهنگى و ارتباطى بر جهان تدارك مىديد. در اين زمينه، استفاده از نظريه «جريان آزاد اطلاعات» به منظور گسترش نفوذ فرهنگى و آسانسازى سلطهجويى بر جهان و به كار گرفتن نظريه «توسعه اقتصادى و اجتماعى از طريق رسانههاى گروهي»، براى جلوگيرى از رشد غيرسرمايهدارى كشورهاى جهان سوم اهميت فراوانى داشت. حتى مىتوان گفت اين دو نظريه، پايههاى اساسى ايدئولوژى امپرياليسم فرهنگى و ارتباطى را تشكيل مىدهد.
💢قدرتهاى مهم سياسى و اقتصادى بهويژه امريكا، برنامههاى حساب شدهاى را در بهرهگيرى از اينترنت براى نفوذ و سلطه سياسى ـ فرهنگى بر كشورهاى ديگر دارند.
⚜️ @taammolat74
🔰 چرا رسانههای داخلی وابسته به جریان اصلاحطلب، در پی بازنمایی فضای «بازگشت» روشنفکران دینی هستند؟
🔸پاسخ این است که سران #جریان_اصلاحات نیز به این دو اتخابات نظر دارند؛ خاصه با توجه به ویران شدن پایگاه اجتماعی ایشان -یعنی طبقۀ متوسط شهری- در چند سال اخیر آن هم با سیاستهای دولت مورد حمایت خود، به نظر میرسد ایشان در پی تجدید و نوسازی بنای گفتمان نظری خود هستند.
🔹تحلیل فضای فکری و سیاسی ایشان حاکی از این بازیابی #هویت و #بازسازی_گفتمانی است. به عنوان نمونه میتوان به نشریه «#مشق_فردا» و مقالات «#سعید_حجاریان» و دیگران با محوریت «ضرورت بازگشت به رادیکالیسم» در آن اشاره کرد، که از یک سو، دلالت بر تسویه حساب «اصلاحات» با گفتمان «#اعتدال» دارد و از سوی دیگر، متضمن تنقیح، تدقیق و تجدید بنیانهای نظری اصلاحات است.
🔸از جهت سیاسی هم به نامۀ اخیر «#موسوی_خوئینیها» به رهبر انقلاب نیز میتوان از همین نظرگاه نگریست و با توجه به عقبۀ سیاسی-امنیتی وی، میتوان فعالتر و رادیکالتر شدن رهبران اصلاحات را هم از همین وجه، ملاحظه و تحلیل کرد.
💢در کل میتوان نتیجه گرفت که از یک سو، جریان روشنفکری دینی که رابطۀ علّی متقابل با جریان داخلی اصلاحات دارد، در حال نزدیک شدن به گفتمانهای منطبقتر با استانداردهای جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر، جریان اصلاحات و رسانههای وابسته نیز در حال رادیکالتر شدن هستند و به نظر میرسد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، به یکدیگر نزدیکتر شده تا بتوانند به نقطۀ تلاقی واحدی برسند.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 چرا رسانههای داخلی وابسته به جریان اصلاحطلب، در پی بازنمایی فضای «بازگشت» روشنفکران دینی هستند؟
🔰پرسۀ عبدالکریم سروش و جریان روشنفکری دینی پیرامون رسانهها!
🔸در پی انتشار مصاحبۀ روزنامۀ «#اعتماد» با «#عبدالکریم_سروش»، برخی رسانهها خبر از «بازگشت سروش به فضای عمومی و رسانهای» کشور دادند. البته محملهای دیگری را هم میتوان قبل از این مصاحبه و بعد از آن برای القای «بازگشت» وی و به تعبیر دیگر، زمینهسازی برای مشروعیتبخشی حضور او در رسانههای داخلی برشمرد.
🔹شیوع ویروس کرونا و مصاحبههای متعدد سروش با سایتها و خبرگزاریهای همسو با جریان #روشنفکری_دینی، و پخش چند کلیپ سخنرانی جنجالی مواردی هستند که میتوان گفت: زمینۀ برجسته شدن او را پس از مدتی، دوباره تا حدی فراهم کردند. اما آنچه که به خود این مصاحبه، جنبۀ محوری بخشید، یکی، نفس مصاحبه با یک روزنامۀ داخلی پس از چند سال بود و دیگری، محتوای مصاحبه و طرح گزارههایی انتقادی علیه #لیبرال_دموکراسی که روزی قبلۀ آمال او بود که مقتضی است به صورت مستقل و مبسوط مورد مداقه و تحقیق انتقادی قرار بگیرد.
🔸کنش اخیر جریان روشنفکری دینی به طور کلی، و عبدالکریم سروش به طور خاص، از یک سو، و بازنمایی رسانههای داخلی وابسته به جریان اصلاحات از سوی دیگر، باید از دو منظر تحلیل شود؛ نخست، میل جریان روشنفکری دینی به بازگشت و سپس میل رسانههای داخلی #اصلاحطلب به جذب و بازگرداندن اعضای منتسب به این جریان به فضای رسانهای داخل.
🔹با وجود میل جریان روشنفکری به بازگشت به عرصه عمومی، اما آمریکا فعلا برنامه جدی برای به کارگیری جریان روشنفکری و روشنفکری دینی علیه جمهوری اسلامی ندارد. احتمالاً یکی از وجوهی که مفهوم بازگشت جریان روشنفکری دینی -لااقل در کوتاه مدت- را توجیه نمیکند، این نکته است که دولت ایالات متحده که منبع و منشأ اصلی تغذیۀ مالی و سیاسی این جریانها است، پس از رویکار آمدن ترامپ، توجه ویژهای به جریانهای ضد انقلاب رادیکالتر مانند #تجزیهطلبان، #سلطنتطلبان، #سازمان_منافقین و #بهائیان و... کرده و از این حیث، جریان روشنفکری دینی و جریانهای نزدیک به #دموکراتها و منتقد ترامپ، عملاً تا حدی به حاشیه رانده شدهاند. به همین منظور بازگشت روشنفکران به مرکز توجه اپوزسیون فعلا در دستور کار آمریکا نیست. مگر این که این جریان حاضر باشد مواضعش را علیه جمهوری اسلامی تا آنجا به پیش ببرد که ضربه به کلیت ایران نیز برای این جریان در دستور کار قرار گیرد.
🔸در حقیقت، سران جریان روشنفکری دینی، با اتخاذ رویکردی معتدلتر نسبت به گروهها و جریانهای رادیکال اپوزیسیون، به دو انتخابات نظر دارند؛ از یک طرف منتظر جابهجایی #ترامپ با بایدن و از طرف دیگر، نیازمند بازسازی و تقویت جایگاه اجتماعی خود در ایران هستند و واضح است که این بازسازی گفتمانی بدون پیوند با کانونهای قدرت در داخل و یا خارج، برای ایشان میسر نیست.
📚 گروه راهبرد «سدید»
⚜️ @taammolat74
♨️روزنامۀ «هفت صبح» در یادداشتی با عنوان «مجادلۀ محترمانۀ واعظ و فیلسوف» (در تاریخ ۳ تیر ۹۹) که دربارۀ اتهامزنی اخیر سروش به حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان و پاسخ محترمانۀ ایشان به سروش نگاشته شده، صریحاً به موضوع بازگشت او پرداخته شده است.
نویسندۀ این یادداشت، بدون اشاره به هتاکی و طرح اتهامات کاذب و بدون سند توسط سروش، در انتهای یادداشتش مینویسد:
📮«سروش... دوباره در حال مطرح شدن در فضای عمومی و رسانهای ایران است. از سویی روزنامۀ «اعتماد» اخیراً با او مصاحبه کرده و از سوی دیگر و بعد از جنجالهای سال ۱۳۸۵ دربارۀ نظریۀ نبوت و وحی او و نیز جنجالهای سیاسی سال ۱۳۸۸، حالا باز هم فضای رسانهای ایران از سروش میگوید و میشنود و نفس این ماجرا میتواند مورد استقبال اهالی اندیشه قرار بگیرد هرچند که مطالب تند و گزنده و گاهی غیرمنصفانهاش با هجوم پاسخها از حوزه روبرو میشود.».
⚜️ @taammolat74
🔰 تکنوکراسی و جامعه ما
✍️ حسین کچوئیان
🔸از ابتدای انقلاب، تقابلهایی در مقولات مختلف مثل مردمیبودن و تکنوکراتبودن و تعهد و #تخصص وجود داشت. #تکنوکراسی برای سالهای بعد از تأسیس حکومتهای غربی کارایی داشت؛ وقتی حکومت پخته میشود و میتواند مبانی فرهنگی، عقیدتی و سیاسی خود را در درون نهادها متجسّد کند، میتوان به #فن تکیه کرد. اما تحت شرایطی مانند کشور ما، فن اصلاً موضوعیت ندارد، زیرا سیستمی وجود ندارد و درواقع، سیستم درحالِ ساختهشدن است.
🔹ما اگر دوام بیاوریم و پایدار بمانیم، شاید پس از صد سال بتوانیم ساختارهای تکنیکی خودمان را ایجاد کنیم. در آن صورت ممکن است معنادار باشد که در فضای انقلاب اسلامی، یک گروه هم تکنوکرات باشند. اما الآن تکنوکراسی اصلاً موضوعیت ندارد، جز در عدهای که تکنوکراتِ فکرها یا حکومتهای دیگر هستند
🔸تکنوکراسی هیچ نسبتی با ما ندارد. #تکنوکراسی اگر در کشور ما بیاید، تنها راهی که به ما هدیه میدهد، یا وعده میدهد ایناستکه به غرب بپیوندیم. زیرا ابزار و تکنیک در آنجاست؛ آنها باید بیایند و سرمایهگذاری کنند و نهادهای ما را بسازند.
⚜️ @taammolat74
♨️ #پرونده_ویژه
«ژورنالیسم و اندیشه»[بخش هفتم]📍بخش ششم 🔰ژورنالیسم سایبری ✍️حمید ضیاییپرور 🔸در روزنامهنگاری سایبر همه ابزارها و وسایل و حتی مکانها باید به نحوی از انحا قابل تغییر و جابهجایی باشند و بتوانند شکلهای گوناگونی به خود بگیرند و این یکی از ویژگیهای سازمانهای #داینامیک امروز است. بروز انقلاب ارتباطی باعث شده تا گفتمان برجستهسازی از افراد و نهادها به مثابه منبع به سطح مخاطبان سوق داده شود. 🔹به دیگر سخن، نقش #کامپیوترها در شبکههای ارتباطی باعث شده است تا مردم قدرت ارتباطی را از رسانهها یا همان دروازهبانان پس بگیرند. رسانههای مکتوب به شدت تحت تاثیر این رسانههای جدید قرار گرفتهاند؛ تیراژ روزنامهها و مجلات در کشورهای غربی و از جمله آمریکا پایین رفته است، درآمد روزنامهها کاهش پیدا کرده است و اکثر مطبوعات مجبور شدهاند روی اینترنت حضور یابند. صحبت از این است که آیا رسانههای نوشتاری به صورت فعلی خواهند ماند یا نه؟ 🔸در نشریات اینترنتی اگرچه از کلام بهره گرفته میشود، مخاطب میتواند به جای خواندن یک مصاحبه، اگر خواست به نوار آن گوش دهد یا به جای خواندن یک گزارش خبری، فیلم آن را نگاه کند. رادیو تلویزیون نیز از تصویر متحرک و صدا و پخش همزمان بهره میگیرند اما در این دو رسانه، زمان ارتباط در اختیار مخاطب نیست. 🔹مخاطب این رسانهها مانند مخاطب نشریات مکتوب، محکوم به دریافت اطلاعاتی است که دبیران رسانه در اختیار او میگذارند.در نشریات اینترنتی زمان ارتباط در اختیار مخاطب است. کارکنان نشریات اینترنتی میتوانند در خانههای خود هم کار کنند. هزینههای کمرشکن چاپ، کاغذ، پست و توزیع هم از بودجه نشریات اینترنتی حذف شده است. 🔸در روزنامهنگاری سایبر تیراژ و مخاطب معنا و مفهومی ندارد. با وجود تعریفهای ارائه شده چه نوعی از رسانهها را میتوان در قالب روزنامهنگاری سایبر قلمداد کرد؟ با جمعبندی دیدگاههای صاحبنظران این رشته میتوان این اشکال را برای روزنامهنگاری سایبر برشمرد؛ نسخه اینترنتی روزنامهها، روزنامههای اینترنتی، خبرگزاریهای اینترنتی، روزنتها، وبسایتهای خبری، وبلاگها و بلاگ نیوزها و خبرخوانهای اینترنتی. 🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/qLBsO ⚜️ @taammolat74