📮 #جنگ_روایت_ها از غدیر تا کربلا
حاضران آنروز غدیر، در جنگ روایت ها سکوت کردند و شد آنچه نباید میشد..
کربلا، بیرق جنگ روایت ها را حضرت زینب بدست گرفت و شد آنچه باید میشد...
همه مردم این روزها خبرنگارند، خبرنگار جبهه حق باشید. روز خبرنگار مبارک
✍ محسن مهدیان
⚜ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب فن نویسندگی
📌 پک ویژه روز خبرنگار
نویسنده: نادر وزینپور
انتشارات مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Fan-e-Nevisandegi.pdf
4.43M
📖 دانلود pdf | کتاب فن #نویسندگی
📌 #پک_ویژه #روز_خبرنگار
نویسنده: نادر وزینپور
🔹نگارش کتابی به منظور آشنایی دانشجویان با دستور و فن نگارش از نخستین آمال مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی بوده است. نادر وزین پور به کمک تجارب تعلیم و تدریس گروه آموزشی زبان فارسی این مؤسسه، به این امر جامه عمل پوشاند.
🔹 این کتاب شامل چهارده گفتار است و مباحثی نظیر: انواع نثر و اقسام نگارش، کارهایی که باید برای نویسنده شدن کرد، صفات و مشخصات نویسنده خوب، تحول و تطور نثر فارسی، زبان سخن امروز، هنر داستان نویسی و شیوه های قصه پردازی، مقاله نویسی، فن ترجمه، گزارش نویسی و خلاصه نویسی، نامه نگاری، نظم جمله و جمله نگاری، نقطه گذاری و اهمیت آن و طرز تلفظ و استعمال برخی کلمات در آن گنجانده شده است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب آموزش خبرنگاری
📌 پک ویژه روز خبرنگار
گردآوری و تدوین: موسسه طلوعنگار اندیشه
ویراستار: پرویز قاسمی
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
آموزش خبرنگاری.pdf
1.67M
📖 دانلود pdf | کتاب #آموزش_خبرنگاری
📌 #پک_ویژه #روز_خبرنگار
گردآوری و تدوین: موسسه طلوعنگار اندیشه
🔹از زمانی که بشر پا به عرصۀ وجود گذاشت انتقال پیام متناسب با شرایط زمانی و مکانی انسان ِ ها آغاز شد و در گذر زمان، سیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و با تغییر و تحولات بسیار زیادی تا حدی به شکل امروزی درآمد، ولی این نه تنها پایان کار برای انتقال پیام میان انسانها نبود بلکه از آن میتوان به شروعی ناخواسته و ابتدایی در جریان تکامل آدمی یاد کرد و شاید یکی از روانترین و سطحیترین شیوۀ
برقراری ارتباط به شمار میرفت.
🔹در واقع، این انتقال پیام در قالب کلی و امروزی بین گروههای مختلف انسانی با شکلگیری فرآیند خبر و اطلاعرسانی پا به دنیای کنونی
انسانها و عصر حاضر گذاشت.
⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب تکنیکهای عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر
📌 پک ویژه روز خبرنگار
نویسنده: احمد قدیری ابیانه
ناشر : دانشیاران ایران
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تکنیک_های_عملیات_روانی_در_حوزه_رسانه_و_خب.pdf
4.67M
📖 دانلود pdf | کتاب #تکنیکهای_عملیات_روانی در حوزه رسانه و خبر
📌 #پک_ویژه #روز_خبرنگار
نویسنده: احمد قدیری ابیانه
🔹در این نوشتار 88 تکنیک عملیات روانیِ مورد استفاده در حوزه ی رسانه و خبر ارائه و تشریح شده که نام گذاری آن با رعایت اصل تبادر صورت گرفته است؛ به نحوی که با سنجش چیستی یک تکنیک، بدون التزام به استعمال اسامی انتخابی اندیشمندان غربی، آنچه بیش از همه مخاطب را از یک کلمه به مفهوم آن می رساند، انتخاب گشته و از این روست که از استفاده از عباراتی چون «سیب زمینی داغ» پرهیز شده و این به جز مواردی است که اساساً از دید متخصصین داخلی و خارجی این حوزه مغفول مانده که نگارنده بر اساس واقعیت های موجود، آن تعداد را نیز -که اکثریت قریب به اتفاق (بیش از 70%) تکنیک های ارائه شده را در بر می گیرد- احصاء و تئوریزه نموده است.
⚜️ @taammolat74
📖 دانلود pdf | مبانی ارتباط با رسانه
📌 پک ویژه روز خبرنگار
نویسنده: تورج مهدی زاده
ناشر : پارس بوک
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی ارتباط با رسانه.pdf
556.7K
📖 دانلود pdf | مبانی #ارتباط_با_رسانه
📌 #پک_ویژه #روز_خبرنگار
نویسنده: تورج مهدی زاده
🔹ارتباط صحيح با رسانه یکی از كليدهاي موفقيت عملكرد سازمانها و روابط عموميهاست، چرا كه رسانهها، نمايندگان افكار عمومي هستند و ميتوانند اطلاعات لازم را در اختیار روابط عموم ها ي بگذارند و اعلام نمايند كه انتظارات مردم چيست و به عنوان پل ارتباطی میان سازمان و مردم عمل كنند.
⚜️ @taammolat74
♨️ ویژههای روز خبرنگار در کانال تاملات:
✍️ باز هم روز خبرنگار؛ در سال۹۹ کجا هستیم؟ / امیر بابایی
✍️ «فضول»، «لیز» و «سوتزن» / داود مدرسییان
✍️جنگ روایتها از غدیر تا کربلا / محسن مهدیان
💠 پک ویژه روز خبرنگار:
📚 کتاب فن نویسندگی
📚 کتاب آموزش خبرنگاری
📚 کتاب تکنیکهای عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر
📚 کتاب مبانی ارتباط با رسانه
💠 پرونده ویژه ژورنالیسم و اندیشه:
🔖 ژورنال به چه کار میآید؟! / احمد رهدار
🔖 اندیشه ژورنالیستی / علی نجات غلامی
🔖 سیاستگذاری امر ژورنالیسم / سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی
🔖 روزنامهخوان و رازخوانی فلسفه / علیرضا سمیعی
🔖 تفکرزدایی ژورنالیسم / محمد خندان
🔖 نقد و ژورنالیسم / محمود اکسیری فرد
🔖 ژورنالیسم سایبری / حمید ضیایی پرور
📩 انتقادات، پیشنهادات و یادداشتهای خود را برای ما بفرستید.
⚜️ @taammolat74
🍃دلخوشم با نفسی
حبه ی قندی
چایی
صحبت اهل دلی،
فارغ از همهمه ی دنیایی؛
دل خوشی ها کم نیست
دیده ها نابیناست!🌷
⚜️ @taammolat74
🔰 سیر تطور غربشناسی
✍️ ذبیح الله نعیمیان
🔸بهنظر بنده ما با یک سیر تطور در بحث غربشناسی روبهرو هستیم، به این معنا که غربشناسیهای مختلفی داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشتهاند و در مجموع نیز میتوان گفت غربشناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است...غربشناسی ما با تکیه بر رویکردهای فکری-فرهنگی و اجتماعی-سیاسی بعضی اشخاص رقم خورده است.
🔹هرچند در شهیدمطهری فکر فلسفی پررنگ است ولی بهواسطه دغدغههای تاریخی و دغدغهها و رویکردهای فقهی و کلامی، تجربه تعمیق نگاه فلسفی را دارد. یعنی شهیدمطهری غنای غربشناسی فلسفی را خیلی بالاتر میبرد. نگاههای فکری اقبال و سیدجمال حائز اصالتهایی است که این اصالتها در شهیدمطهری، با تکیه بر نگاه تاریخی و اجتماعی، تعمیق میشود. در حاشیه این بحث میبینیم که شریعتی نیز پیگیر نوعی غربشناسی فیالجمله اصالتگراست و با تاملات تاریخی-اجتماعی و جامعهشناسانه سعی میکند غربشناسی را رونق بدهد.
🔸در مقایسه با روشنفکرانی که دنبال غربشناسی هستند بعضی نکات مثبت در جلال آلاحمد یا سیدحسین نصر وجود دارد. سیدحسین نصر هم نوعی غربشناسی فلسفی دارد و با رویکرد عرفانی-فلسفی سعی میکند به غربشناسی بپردازد. با رسیدن به انقلاب اسلامی در سیر تطور تاریخی غربشناسی و دنبال کردن رگههای پررنگشده تحلیل آن به امامخمینی(ره) میرسیم. امام برخی موارد را بهصورت اجمالی فرموده اما میتوان گفت تلاش کرده تا یک نوع نگاه تمدنی را در غربشناسی پایهریزی کند، چراکه امام نگاه اخلاقی، فلسفی، کلامی و سیاسی را توامان دارد.
🔗 ادامه این گفتگو را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
♨️#میلاد_دخانچی پژوهشگر و منتقد حوزه فرهنگی و مجری سرشناس برنامه جیوگی تلویزیون است. او که به تازگی دکترای رشته مطالعات فرهنگی در کانادا را گرفته است از مسالهی «خوداگاهی تاریخی» سخن میگوید و اسلامیسم را جریانی توصیف میکند که خوداگاهی ما را به سمت عاملیت پیش میبرد.
🔸او در حالی از پروژه خود با عنوان «چپ نو» یا «پسااسلامیسم» دفاع میکند که چندی پیش کتاب جدید خود را همین عنوان پسااسلامیسم روانه باز کرد. مواضع اخیر او موجب شده تا بسیاری به نقد و تحلیل آراء او بپردازند، اما مساله آنها شاید فقدان یک چارچوب نظری محکم از سوی دخانچی بوده است.
🔹او در کتاب جدیدش سعی نموده ایده خود را در قالب فلسفه سیاسی و رابطه مذهب و سیاست طرح کند و بیان میدارد که این سوال هنوز حل نشده باقی مانده است. او در این کتاب گفتمان اسلامیسم را طرح نموده و با انتقاد از برخی زوایای این گفتمان، گفتمان پسااسلامیسم و یک دیالتکتیک پیشنهادی را مطرح میسازد ، اما به هر حال روشن نیست این گفتمان اسلامیسم که مطرح میسازد به چه معناست. دخانچی نقدهایی به وضع کنونی دارد و سعی میکند آنها را به مسائل فکری برگرداند.
📚 بخشی از «دیدهبان اندیشه شماره 7»
در اینباره نظر دوستان را به دو مصاحبه اخیر ایشان راجع به کتاب پسااسلامیسم جلب میکنم. 👇👇👇
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
🔰درباره اهمیت احیای پروژه روشنفکری صحبت میکنم!
👤 میلاد دخانچی در گفتوگو با قدس آنلاین
«پسااسلامیسم» کتابی است که توسط میلاد دخانچی نگاشته و یکی دو هفته بیشتر نیست که منتشر شده است. میلاد دخانچی اعتقاد دارد آسیبشناسیها نشان میدهد رابطه مذهب و سیاست همچنان یک سؤال باز و به اصطلاح حل نشده است که در این کتاب سعی کرده راه حلی برای آن پیدا کند. ما از او در مورد اینکه عدهای میگویند او میخواهد از فقه عبور کند و حتی او را به شروع کردن پروتستان اسلامی متهم میکنند پرسیدهایم:
🔸سؤال این است که در دوران سیطره مدرنیته باید چکار کنیم. حال این مدرنیته خودش را در هگل، یکبار در مارکسیسم و بار دیگر در تکنولوژی مدرن نشان میدهد و از این جهت سؤال همواره جاری و ساری است. پس از انقلاب از قضا این سؤال همچنان زنده است، چرا که ما تجربه شکلگیری حکومت دینی را داریم!
🔹پس از انقلاب همچنان این سؤال سرجای خودش است، ولی کمی پیچیدهتر شده است... من اینجا دو جریان را میشناسم. یکی جریان داوری اردکانی است که هایدگری و تحت تأثیر فردید هستند و یکی از مهمترین بروزهای آنها آوینی است. دیگری نیز جریان سروش است که یک رابطه تنگاتنگ با هم دارند و از قضا سیاسی هست، یعنی پیامدهای سیاسی هم دارد که به نوعی اصلاح طلبی و اصولگرایی دهه ۷۰ از این دو جریان ایده گرفتند.
💢اصلاً جریان روشنفکری ما از اساس مرده و پروژه روشنفکری نداریم. اینکه سینما و ادبیات ما عقیم است و حرفی برای گفتن ندارد به همین دلیل است. من در وهله اول درباره اهمیت احیای پروژه روشنفکری صحبت میکنم. میگویم این باید احیا شود و تضاد دیالکتیک باید آغاز شود.
🔗 لینک کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
🔰پسااسلامیسم در صدد بازگرداندن دیالکتیک در فلسفه اسلامی است!
👤 میلاد دخانچی در گفتوگو با فرهیختگان
گرچه کار اهالی علومانسانی این است که «مشکلات» ما را – که بعضا اظهر منالشمس هستند - به «مسائل علمی» تبدیل کنند و اولا «تبیینی علمی و قابلدفاع» و ثانیا «راهی برای حل آنها» ارائه کنند، اما بیشتر گفتار و نوشتارهای غالب اهالی علوم انسانی ما، تکرار مشکلاتی است که برای عارف و عامی شناخته شدهاند و نه صورتبندی آنها و تبدیلشان به «مسائل علمی.»
در این میان بعضی از اهالی علومانسانی، برآنند که «صورتبندیها و راهحلهای کلان سیاسی» برای حل «عمده مشکلات» ارائه کنند و دکتر میلاد دخانچی نیز از همین زمره است. دخانچی نقدهایی به وضع کنونی دارد و سعی میکند آنها را به مسائل فکری برگرداند. او بر آن است که با تبارشناسی به متافیزیکهای مسلط غلبه کند اما مشخص نیست متافیزیک مسلط او، «مدرنیته» است یا «اسلامیسم» یا «فلسفه ماقبل مدرن ملاصدرا.»
گرچه ظاهرا بنای او به Destruktion یا همان نسخ «اسلامیسم» است اما مشخص نیست این اسلامیسم دچار سوءتفاهم نسبت به استیت مدرن(که اخص است از مدرنیته و تلقی مدرن) بوده یا خود، امری بوده مدرن؛ چنان که میگوید: «ماشینسواری و موبایل داشتن» یعنی «مدرن بودن» و اسلامیستها هم «خیلی دوست داشتند تا nation-state مدرن بسازند.»
گذشته از اینها اگر بناست دخانچی «متافیزیک مدرن» یا «اسلامیسم» - که بهرغم چالش سابقالذکر، از نظر وی خوانشی مدرن است- را نسخ کند، باید توجه داشت که دیالکتیک پیشنهادی خود او هم بازگشتش به مدرنیته و سوبژکتیویته است. بههرحال بنای ما این بود که لااقل در مصاحبه با او برای خودمان روشن شود که چقدر تفسیر او از وضع کنونی ما یا راهحل پیشنهادیاش، قابل دفاع است.
🔗 لینک کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰پسااسلامیسم در صدد بازگرداندن دیالکتیک در فلسفه اسلامی است! 👤 میلاد دخانچی در گفتوگو با فرهیختگان
👁🗨 این بیانات علاوه بر اینکه از مغالطه استدلالی بهره میبرد و بی دلیل پیامدهایی را برای ادعا خود ذکر میکند، در واقع #تئوریزه کردن_سکولاریسم در بطن انقلاب است.
متاسفانه یکی از مشکلات اساسی، ضعف در تبیین #جایگاه_عرف و رابطه آن با شرع و قانون است که متاسفانه در تحلیلها رهزن میشود و اشخاص را از پیامدهای سکولاریسم آن غافل میسازد.
تعبیر دخالت نیز مغالطه دیگر ایشان است چراکه اگر بحث از #فقه به عنوان قانون مطرح میشود نه از باب دخالت! بلکه اساسا فقه شانیت قانون گذاری را دارد.
ایده #چپ_نو و به تعبیری #پسااسلامیسم، به میلاد #دخانچی بسنده نمیشود و شخصیتهای #عدالتخواه و گروههای فکری دیگری را درگیر کرده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شاید بتوان از چهرههای بارز این جریان، به #محمدحسین_بادامچی مسئول اندیشکده مهاجر اشاره کرد. به نظر میرسد لازم است تا جامعه علمی به این جریان فکری پرداخته و آنرا نقد و بررسی کنند.
🔻 نقدهای ما بر این مصاحبه و اندیشههای میلاد دخانچی را در دیدهبان اندیشه هفت(بزودی) بخوانید. ✔️
⚜️ @taammolat74
📮جریان #روشنفکری و مدرن کشور با همان ادبیاتی که یک دهه گذشته دولت #احمدینژاد را نقد کرد و سپس رأساً و نیابتاً، دولت بنجل حسن #روحانی را به کشور و مردم غالب کرد، امروز دارد ج.ا و ولی فقیه را نقد میکند.
بدانیم و آگاه باشیم که این جریان در نقد، مغرض و در معرفی #آلترناتیو، چلاق است.
✍️حسین دانش
#چاله_به_چاه
⚜️ @taammolat74
💥 انا لله و انا الیه راجعون
🏴 روح بلند استاد بزرگوار حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید #عباس_موسویان به ملکوت اعلی پیوست.
🔸این ضایعه بزرگ را به محضر آقا بقیت الله الاعظم، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و عموم اساتید و شاگردان حوزوی و دانشگاهی آن استاد فرزانه به ویژه بیت مکرمشان تسلیت عرض می نماییم. سید عباس موسویان در اثر ابتلاء به ویروس منحوس کرونا روز یکشنبه صبح در بیمارستان کامکار قم به رحمت خدای متعال واصل شد.
جهت آشنایی با فعالیتهای علمی-پژوهشی استاد موسویان در سایت مؤسسه طیبات کلیک کنید. 👇👇👇
🌐 https://tyb.ir/?p=23101
⚜️ @taammolat74
⚜️ @Tayebat_Public
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |چپ نو چگونه انقلاب را بازخوانی می کند؟
🎙گفتگو اصغر طاهرزاده با میلاد دخانچی
سها (سیمای هنر و اندیشه)
⏰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتگو دخانچی با طاهرزاده.mp3
37.31M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |#چپ_نو چگونه #انقلاب را بازخوانی می کند؟
🎙گفتگو اصغر #طاهرزاده با #میلاد_دخانچی
شرایطی که در آن به سر می بریم ما را به شنیدن وا می دارد شرایطی که دیگر نمی توان بر فهم خود اتکا کرد و از کنار سخن دیگری گذشت!
🔸اصغر طاهرزاده:
من متفکر اصیل را کسی می دانم که در عین حضور در سنت خودش، از اطرافش بیگانه نیست و می فهمد بر عالم چه می گذرد.
برای ماندن در سنت خودمان باید به سرزمین بیگانه سفر کنیم و برگردیم و خود را بازخوانی کنیم!
🔻 پ.ن: این گفتگو میتواند برای فهم ایده فکری دخانچی بسیار راهگشا باشد. آیا شما با آقای طاهرزاده موافق هستید؟!🤔
⚜️ @taammolat74
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مباحثاتی درباره #زوال_قدرت_آمریکا و تغییر نظم دنیا از نظام تکقطبی به نظام چند قطبی در جریان بوده است؛ اما این بحثها تا چه اندازهای جدی هستند؟ کسانی که از آن سخن میگویند چه نشانهها و شاخصهایی برای اثبات گفتههایشان دارند؟ در این گزارش به معرفی استدلالها و نظرات 7 نفر از اندیشمندانی خواهیم پرداخت که از مدتها پیش، چنین افولی را پیشبینی کردهاند.
✍️ نوام چامسکی
✍️ جیمز پتراس
✍️ فرید زکریا
✍️ دیوید رانی
✍️ آلفرد مککوی
✍️ رابات پاتنیک
✍️ کریستوفر لین
⚜️ @taammolat74
🌹زندگی که ژرف و شکوهمند است، با حضور کسانی که آن را پاس نمیدارند، ناخوشآیند میشود. کسانی غرق در آنات و هیجانات مرگآلود، زندگی را در چارچوب کوچک وجود خود اسیر میسازند و با حضورشان والایی و شکوه حیات را تحقیر میکنند. اوهامی غریب، کودکانه و خام، سهم آنان از زندگی است که در درون مرگآلودشان خانه کرده است. حقارت اینها، تمام نابی و پاکی زیستن را به زشتی میآلاید، و با فروبستگی جانشان، شکوه شادی از چهرۀ زندگی میگریزد؛ ایشان با زندگی کوچک خود، مرگ را به جهان هدیه میکنند.
🍃آنان که گامبهگامِ حرکتشان، لبریز از اوهام بیمایه و کوچک است، و پشت سر خویش ویرانههایی از کامجویی و خودستایی برجای میگذارند، هماینان زندگی را بیآبرو و حیات را رسوا میکنند. شکوه و ژرفای زیستن از آن کسی است که تمامیت آن را زیسته است؛ همانکه دمادم از حصار وجود خود فراتر میرود تا زندگی را پاس بدارد. او جان خود را در زندگی غرق میکند، نه آنکه ژرفا و سرشاری آن را در حصارهای وجود کوچکاش اسیر نماید.
⚜️ @taammolat74
🔰چالش متخلق شدن
✍️ حمیدرضا آیتاللهی
🔸تخلق به اخلاق با آموزش اخلاق فرق میکند؛ اخلاق میتواند در حوزه نظری باشد، اما تخلق امری است که در درون افراد نهادینه شده است. کار اصلی ما متخلق کردن افراد به ملکات اخلاقی مثل صبر، شکر، صداقت است و نه آموزش نظری آنها.
🔹متخلق شدن مبتنی بر روشهای تجویزی است، نه روشهای توصیفی. خیلی وقتها ما در همان سطح مسائل توصیفی میمانیم. مثلاً میگویند وضعیت حجاب در دانشگاه خوب نیست. این یک توصیف است، اما سؤال این است که ما اگر بخواهیم حجاب را در دانشگاه افزایش دهیم چه راهحلهای تجویزی وجود دارد؟
🔸متخلق شدن ارتباط بسیاری با انتخاب و اختیار دارد. اخلاق باید توسط دانشجو، استاد و دیگر افراد انتخاب شود. اگر دانشجو از ترس یا حتی از روی عادت یک کار اخلاقی خوب انجام دهد یا کار اخلاقی بد را انجام ندهد، باید او را به جهتی سوق دهیم که خودش مختارانه رفتارهای اخلاقی از خود نشان دهد.
🔹ما در متخلق کردن افراد بیشتر به حسن فعلی فکر میکنیم. اگر در دانشگاه هیچ دانشجویی دروغ نگوید، دانشگاه را اخلاقی میدانیم در حالی که بین اینکه دانشجویان از ترس دروغ نمیگویند با اینکه برای رضایت خداوند دروغ نمیگویند فرق بسیاری وجود دارد. در اخلاق اسلامی به حسن فاعلی خیلی توجه شده است، بنابراین باید روی انگیزهها هم کار کرد، نه فقط بر صرف رفتار اخلاقی.
⚜️ @taammolat74
🔰 چرا جهانِ سرمایهداری به صنعتیکردن هنر روی آورده است؟
🔸هنر، دستکاری طبیعت، ذخیرهسازی یا مصرف آن نیست، بلکه هنر خلق جهان است؛ آنهم خلق جهانی ممکن یا حتی ناممکن. هر اثر هنری، نه تکرار جهان که خلق آن است. در خلق جهان شما میتوانید جهانی بهتر، بدتر، تاریکتر یا اخلاقیتر از آنچه هست را بیافرینید. این خلق میتواند تولید الگو کند، یعنی از مجرای یک فیلم با جهانی که حتی اگر مابهازایی در جهان خارج نداشته باشد، باز یک امر مخلوق در خیال و ذهن آفریده است که میتواند سرمشقی برای وضعیت امروز ایجاد کند.
🔹از اینرو هنر همواره معطوف به تغییر است و این تغییر امری انقلابی است یعنی بنیان یک جهان را به طریقی دیگر و از نو سامان میدهد. اما نظم سرمایهداری تاب و تحمل این میزان از آزادی را ندارد؛ برای جهانِ شکلگرفته بر اساس مناسبات تولید و ثروت و انقیاد، ایده هنر در مقام یک نیروی رهاییبخش همواره قرین آنارشیسم، ضد عقلانیت و مفاهیمی از این دست است. نظام سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان با تزریق سرمایه هنگفت به هنر، آن را به بخشی از صنعت جهانی تبدیل میکند. سرمایه با ورود خود منطق خاص خود را به همراه میآورد.
🔹اصلیترین منطق سرمایه، تلاش برای امنیت کیان خود سرمایه و نظامی است که حیات سرمایه درون آن ممکن است. از اینرو هنر در وهله اول در خدمت منافع این نظام صنعتی جهانی قرار میگیرد تا بقای آن را تضمین کند. پس سرمایهداری نهادهایی جعل میکند تا بتواند سیاستهای کنترلی مورد علاقه خود را بر آن اعمال کند. این سیاستها بنا نیست هیچ محتوای خاصی را پیشنهاد دهند یا نهادهایی برای سانسور ایجاد کنند؛ بلکه مهمترین کارکرد این سیاستها صنعتیکردن هنر است.
🔸در هنری که به صنعت تبدیل شده، پول شبیه خون برای بدن است. وقتی پول را وارد سیستم کنید، منطق حاکم بر سرمایه را هم باید بپذیرید. باید گفت که مسئله بر سر بد بودن سرمایه در هنر نیست، بلکه مسئله این است که صنعت در باب مصرف است و هنر در باب خلق کردن و تغییر. اما اولی چنان پرزور است که اگر قصد نفوذ به دومی را کرده باشد، چیزی از هنر و ذات آن باقی نخواهد گذاشت.
⚜️ @taammolat74
🔰 عوام و روشنفکران
جامعه ای دو قطبی، نتیجه ای یکسان
📍 ما در جهانی زندگی می کنیم که هر چه جلوتر می رود،از نظر فرهنگی ، اجتماعی و... سطحی تر می شود و البته می توانیم به راحتی آثار آن را در میزان مطالعه ، پیروی بدون چون و چرا از #شبکههای_اجتماعی ، مد و از این قبیل، مشاهده نماییم. نکته آنجاست که در یک جامعه سطحی ، خلاف آن چیز که به نظر می رسد ( یعنی بی اهمیت بودن مسائل) اتفاقا همه چیز برای افراد مهم می شود.
مهمترین سوال شاید آن باشد که در این دنیا و با این شرایط، مسئولیت ما دقیقا چیست؟ 🤔
⬅️مشکل از آنجا شروع می شود که در کشور ما عوام و روشنفکران نمی توانند همدیگر را درک کنند و جامعه ما بسیار دو قطبی می باشد. عده کوچکی به نام روشنفکران با سطح سواد خوب، نظریاتی را مطرح کرده و از طرفی شاید عوام را مشکل اصلی می دانند چراکه معمولا آنها هستند که به دنبال کسب حقایق در زمینه های بی اهمیت میباشند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇