🔘 بخش نخست
🔸وقتی فوکو انقلاب اسلامی را « انقلاب به نام خدا» نامید، بدیهی بود اهریمن «شیطان بزرگ» باشد. آمریکا شیطان بزرگ بود تمامیت یافته تمام غرب تمدنی، آمریکا تمامیت غرب بود از یونان تا یونایتد استیت، از چین و شوروی تا آفریقای جنوبی و ژاپن و منطقه اسکاندیناوی.
🔹چهل سال قطع رابطه و عدم «گفتگو» با شیطان بزرگ، تا زمانی که شمایل اسطوره ای اهریمن بر پا بود، ممکن شد. فرصتی یگانه برای ملت و مردمی یگانه در جهان که بعید است بدینسان دیگر تکرار گردد.
🔸هر فرصتی در دل خود تهدیدی را حامل است و هر تهدیدی نیز حامل فرصتی است. فرصت نفی وجود اهریمنی دیگری انقلاب اسلامی، فرصتی بود برای تبلور و برافراشتگی هویت ممتاز امری غریب و هماوردطلب برای تمدن جهانگیر غرب.
🔹اما هر اسطوره ای وقتی خاکی می شود و به زمین میرسد، ناگزیر از رویارویی با ایده ی محاسبه است. ایده ی محاسبه هر اسطوره ای را، چه اهورایی، چه اهریمنی- چه رحمانی، چه شیطانی را به زعم خویش محاسبه پذیر و قابل پیش بینی می سازد.
💢ایده ی محاسبه، مبارزه را به محاسبه دو سوی یک معادله و در نهایت به یک معامله بدل می سازد. با شیطان بزرگ نمی شود مذاکره کرد، اما وقتی اسطوره ی اهریمنی به زیر می آید و در جهانی تخت و افقی و بدون اسطوره، به مثابه دشمن یا رقیب مقابلت و هم قد و شانه به شانه می ایستد، جهان مذاکره پرده می گشاید. اگرچه جهان دینی هرگز افقی شدن عالم را نخواهد پذیرفت و البته این به نحو هستی شناختی نیز نه هرگز ممکن خواهد بود.
✔️ این یادداشت ادامه دارد...
⚜️ @taammolat74
🔉 نشست علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |بررسی گفتمان بدیل سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریک ا
▪️ دکتر شاهویسی
▪️مسعود براتی
▪️علیرضا فرقانی
بخش نخست
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران
⏰ ۱۷ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
افول استکبار.mp3
32.25M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |بررسی #گفتمان_بدیل_سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا
▪️ دکتر #شاهویسی
▪️#مسعود_براتی
▪️#علیرضا_فرقانی
بخش نخست
🔹اصلیترین انحراف و تحریف زمانی رخ میدهد که بگوییم مشکلات را میتوان از طریق مذاکره حل کرد.
🔹به احتمال زیاد تا زمان استقرار بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در ایران یک فرشته سازی و وجهه سازی جدی از او و همچنین یک چهرهسازی از افرادی که میتوانند در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان زوج مکمل بایدن باشند صورت بگیرد.
🔹 آمریکاییها معتقدند اگر سیگنال مذاکره را به طور واقعی، باورپذیر و جدی به ایران بدهند این اتفاق در انتخاب مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آنها میتوانند انتخابات ایران را تحت تاثیر قرار بدهند تا زوج مکمل بایدن با اقبال و سهولت بیشتری به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شود.
🔹جریان تحریف جریانی است که مذاکره را تنها راهکار حل مشکلات میداند؛ با این وجود تنها جریان غرب گرا و دولت نیستند که معتقدند مذاکره راه حل است و جواب میدهد؛ بلکه در بین اصولگرایان نیز جریانی وجود دارد که مذاکره را راه حل میداند...
⚜️ @taammolat74
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیمتر شده بود و در کمای مصنوعی به سر میبرد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سالها بود.
🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاهبیت ایدهاش، #لزوم_انطباق_انقلاباسلامی با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که #مواجهه_نظری و #چالش_تئوریک با انقلاب اسلامی میکند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینهی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیانهای انقلاب اسلامی را فراهم میسازد و مانع تبدیل شدن آنها به #کلیشه می شود.
خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺
⚜️ @taammolat74
⚜️ @alimohammadi1389
هدایت شده از فکرت
✅اختصاصی
📱# لایو
🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی
🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان
➕فکرت
⬅️پنج شنیه 22آبان ساعت18:00
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰پروژه فکری داود فیرحی از کار سید جواد طباطبایی جلوتر است!
✍️ محمدعلی بیگی
🔸بر اهل نظر پوشیده نیست که در نظر جواد طباطبایی، ایران و اندیشه ایرانشهری جز خوانشی مدرن از مآثر تاریخی کهن ما نیست. طباطبایی معتقد است «سنت اندیشه در ایران»، درصورتی میتوانست زنده و زاینده باشد که اندیشه دوران جدید تاسیس میشد و با توجه به مبانی جدید این تاسیس، سنت مورد تفسیر مجدد قرار میگرفت.
🔹لذا طباطبایی تعلقی به عالم ایرانی ندارد بلکه درصدد پوشاندن هر چه بیشتر عالم ایرانی و سیطره وضع مدرن است. او که از علمای مشروطهخواه بابت «درنیافتن تفاوت حیثیات تاریخی» میان عالم اسلام و عالم مدرن، تمجید میکند، طبیعتا نمیتواند به فیرحی بابت همین خطا خرده گیرد. کار و پروژه دکتر فیرحی، علاوهبر اینکه ادامه منطقی کار طباطبایی است، دو بصیرت اساسیتر هم در خود دارد.
🔸یکی از بصیرتهای اساسی که در فیرحی هست توجه به «اقتضائات علمی عالم مدرن» است. علم در عالم جدید دیگر با «نظر» و «فلسفه» چندان سروکاری ندارد و به تعبیر فیلسوفانه، «علم فکر نمیکند» ناظر به همین مطلب است. فیرحی با درک این نکته، از «تاریخپریشی مورد تمجید و استفاده طباطبایی در ایدئولوژیبافی» گذر کرده و آن را در فقه بهکار برده است.
🔹صیرت دیگر فیرحی آن است که برخلاف طباطبایی -که توان دیدن هیچ افق دیگری جز افق مدرن را ندارد- نسبت به سایر افقها کور و نابینا نیست و میداند که نسخهاش با اشکالات اساسی مواجه است. فیرحی مکررا در جلسات میگوید و گفته است که اگر کسی راهی بهتر سراغ دارد، بگوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 نگاهی بر پروژه فکری داود فیرحی
✍️ محمدرضا مرادی طادی
📍از منظر تبار اندیشه به نظر میرسد پروژه فقه سیاسی فیرحی، مشخصاً از فقه مشروطه آب می خورد. امّا از منظر مبانی معرفتی به نظر میرسد در تجدد و مدرنیته به سرانجام میرسد. سه لایۀ عظیم معرفتی/هویتی که کلیّتِ حیات فکری ما و اضلاع تمدنیمان را تشکیل می دهد (ایران، اسلام، مدرنیته) – لایههایی که در بیشتر تنشهای اندیشی/اجتماعی ما حاضر است؛ فیرحی سازۀ فقهی را از لایۀ اسلامیّتِ تمدن ما گرفته است و آن را بر مبنای مفاهیمی مأخوذ از تجدد «به صدا در آورده» است!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸اگر بپذیریم که زمان و مکان پیش شرطهای هرگونه آگاهی، از جمله معرفت سیاسیاند، از همین رو، می توانیم بگوییم که جایگاه #فیرحی مانند #طباطبایی ایران+تجدّد است. با این توضیح که چون ایران نمیتواند یک کلیّت یکپارچۀ متصلّب بسیطی باشد که بر مبنای قاعدۀ همه یا هیچ یا باید تمام آن را پذیرفت یا تمام آن را به کناری نهاد، فیرحی مولفۀ فقه و شریعت آن (#تمدن_ایرانی) را گرفته است و تغلیظ کرده است و طباطبایی عنصر ایرانیّت آن را!
🔹پس از نظر «گاهشناسی» هر دو در زمان و #زمانۀ_تجدد ایستادهاند و از دید «جایشناسی» هر دو در ایراناند؛ البته با این تفاوت که فیرحی میخواهد از منابع فکری موجود در لایۀ اسلامیّت تمدن ایرانی برای یک «تجدد سیاسی فقهی» بهره ببرد و طباطبایی به دنبال آن است تا از لایۀ #ایرانیّت تمدن ایرانی به یک «#تجدد_سیاسی_ایرانی» برسد.
💢پس غایت القصوای هر دو هم متجددانه است و هم سیاسی و بی تردید «مسئلۀ ایران» در آغازگاهها، در منابع و در دغدغهها، در هر دو دستگاه فکری حاضر است، امّا با این حال، این دو، در دو ساحت متفاوت و مختلف قرار دارند.
🔸دستگاه فکری فیرحی معطوف ادارۀ #دموکراتیک جامعه با امکانات فقه است (وجه تأسیسی و کم و بیش آیندهگرا) و نظام اندیشی طباطبایی خواهان حفظ و تحکیم موجودیّتی به نام ایران (وجه تحکیمی و بیشتر گذشتهگرا). یکی دربارۀ ادارۀ جامعه سخن می گوید و دیگری درباب بقای آن.
🔹با توجه به آثار و مباحثی که فیرحی نوشته و طرح کرده است، تقریباً دستگاه فکری فقه سیاسی او را می توان با وضوح قابل توجهی ترسیم کرد. فیرحی می خواهد با توسل به تاکتیک «برجسته سازی امکانات دموکراتیک متون دینی»، دین را ابتدا از وجوهات اقتدارگرایانۀ آن تهی سازد و از منظری کاملاً مدرن تفسیری دموکراتیک از آن ارائه کند و نشان دهد که خوانشِ اقتداری از نص – که در سدههای میانه شکل گرفت – تنها یک قرائت ممکن بود که وامدار نظام قدرت در همان دوره است و نه از ذاتیّات دین.
⚜️ @taammolat74
✔️ [ادامه...
🔘 بخش 2 از 2
🔸#فیرحی بعد از گرفتن حکم برائت از اقتدارطلبی برای متون دینی به سراغ ابزارهای فقهی موجود در شرعیات ما می رود و می کوشد تا از امکانات آن برای «تأسیس تجدد سیاسی» بهره ببرد. در همین راستا فیرحی می کوشد مباحث جدّی و پایه در این حوزه، از جمله انسانشناسی دموکراتیک/اقتدارگرا، مجاری تولید حق، قانون، عدالت و دیگر مفاهیم و موضوعات همخانواده را مطرح کند...
🔹 و در همین چارچوب اولاً نشان دهد که نظام فکری شرعی ما هم بر خوانش دموکراتیک و هم بر قرائت اقتدارگرایانه از این مفاهیم و موضوعات گشوده است، فلذا ضرورتی ندارد که برای حصول به آنها از گسترۀ دین خارج شد و ناگزیر در ساحتی «#سکولار» آنها را دنبال کرد و در ثانی، برای ادارۀ جامعه نیز می توان از همین امکانات درونی فقه بهره برد. پس عجالتاً می توان گفت که دستگاه فقه سیاسی فیرحی به دنبال پاسخ و راهکاری برای دو بحران بنیادین دولت در جهان مدرن است: #بحران_مشروعیت و #بحران_کارآمدی.
🔸در اینجا – برای همدلی با دستگاه فکری فقه سیاسی فیرحی – می توان (با تسامح بسیار) به چیزی به نام «#دموکراسی به مثابه روش» متوسل شد. اگر بپذیریم که دموکراسی می تواند صرفاً شیوهای صوری و فرمال از ادارۀ جامعه باشد و نسبت به محتوای خودش الزاماً سوگیری و تعیّنی از پیش داده نداشته باشد، پس نمیتوانیم نظام فکری فیرحی را با ملاحظاتی که برآمده از دغدغههای سکولار و یا ایرانگرایانه است، طرد و ترک کنیم. چرا که این دستگاه فکری اگر در «دموکراسی روشی» به قدرت برسد و به لوازم آن هم پایبند باشد، در ادعا بر سر حق ادارۀ جامعه، تفاوتی با دیگر نظامهای فکری رقیب – برای نمونه مکاتب سکولار – ندارد.
🔹امّا همان گونه که گفتیم بحث فیرحی فراتر از دموکراسی به مثابه روش است و بلکه او اساساً مدعی است که اولاً قرائت دموکراتیک از نص هم ممکن است و هم از جهاتی واجب (شاید برای دفع [فاسدی؟] به نام سکولاریسم) و هم این که توان ادارۀ کارآمدِ جامعه بر مبنای امکانات درونی این متون وجود فراهم است و بنابراین نمی توان دین را با اتهامِ ناکارآمدی از حلقۀ مدعیان «ولایت بر مدینه» به کناری نهاد.
💢پس مجموعاً فقه سیاسی فیرحی خواهان پاسخ/راهکارهایی برای بحران مشروعیت و بحران کارآمدی دولت مدرن است.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه دهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 15 مهر 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 10.mp3
20.55M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه دهم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اصالت علم
🔸علم جدید مبتنی بر پیش فرض است. براین اساس مابه سراغ طبیعت نمیرویم تا طبیعت حقیقت خود را برما آشکار کند، بلکه ما طرح مساله میکنیم و طبیعت باید پاسخگویی ما باشد.
🔹بین متد(Method) و متدولوژی(Methodology) فرق است. متد به معنای روش بوده وبرای منطق است. اما متدولوژی یک دیدگاه خاص است، دیدگاهی که استفاده خاص از متد را تجویز میکند.
🔸 در فلسفه کلاسیک انسان در ابتدا خالیالذهن بود که بتدریج تصوراتی برای او حاصل میشد اما در فلسفه مدرن انسان به موجودات خارجی معنا و ذات میدهد. جوهر علم جدید استکباری وهویت آن استیلا جویانه است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰حرف نو
✍️ محمدامین رضایی
🔸مدت هاست که سخرانی های دکتر #فیرحی را گوش میدادم و کانالشان را پیگیری می کردم. اختلاف فکری و بودن در یک پایگاه اجتماعی دیگر سر جای خود، اما این مساله باعث نمیشود از اندیشه اهل فکر استفاده نکرد. حداقل من هیچ وقت در حوزه اندیشه خودم را محدود نکرده ام. چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب و هر تقسیم بندی دیگر در عالم #آموختن بی معناست.
🔹 دوره سیر مطالعاتی اندیشه های شهید بهشتی را که طراحی کردیم یکی از اساتید پیشنهادی از سمت من حاج آقای فیرحی بود، قرار بود استاد بحث را ارائه دهد و در یک فضای طلبگی دوستان نقد کنند تا گفتگو شکل بگیرد. ۵-۶ دفعه تماس گرفتم گوشی را بر نداشتند. تعجب کردم تا خبر مبتلا شدن شان به #کرونا را دیدم ناراحت شدم. منتظر خبر سلامتی بودم تا هر چه زودتر تماس بگیرم اما در حیرت محض امروز خبر تلخ مرگ این اندیشمند را دیدم.
🔸 راستش را بخواهید حسرت به دل ماندم، دلم میخواست با کسی که اینقدر خوب تاریخ اسلام و معاصر و مسائل اجتماعی- سیاسی را تحلیل میکند و البته با او #اختلاف جدی دارم را از نزدیک ببینم. چند روز پیش به یکی از دوستان انقلابی م میگفتم در این روزگار سطحی زدگی و فقدان اندیشه وجود امثال دکتر فیرحی که #حرف_نو تولید میکنند ولو به مذاق ما خوش نباید بسیار مغتنم است. حرف نو جامعه را به حرکت وا میدارد. حیف شد که ایشان را از دست دادیم.
🔹هنگام مرگ استاد خسروشاهی هم همین افسوس را خوردم و با خود گفتم چرا من که آنقدر علاقه داشتم به آثارشان یک بار از نزدیک با ایشان ملاقات نکردم تا در مورد اخوان المسلمین و.. پرسم. از امروز #تصمیم گرفته ام هر کس از اندیشمندان که دلم میخواهد او را ببینم هر طور شده یک بار به دیدنش بروم، این کرونای لعنتی دارد یک یک عزیزان ما را از ما میگیرد. خدا رحمت کند دکتر فیرحی را، روحش شاد و یادش گرامی باد.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @m_amin_rezai
🔰انتقادهای داود فیرحی بر روشنفکری دینی
👇👇
🔸روشنفکری دینی با چهار مشکل مواجه است:
1️⃣روشنفکری دینی از ابتدا، تحت تأثیر جریانهای چپ، دین را به یک ایدئولوژی تبدیل کرد.
2️⃣ روشنفکری دینی حتی الهیات نظری و عملی را از هم جدا میکند. روشنفکران دینی ما بشدت روی کلام و فلسفه فشار آورده و از ارزش فقه غافلند. حال آنکه زندگی عملی را فقه اداره میکند.
3️⃣ روشنفکری دینی، دوگانهسازی فقه و اخلاق و دوگانهسازی حق و تکلیف است.
4️⃣دستگاه روشنفکری دینی ایرانی دچار خلط بین فقه و سنت فقاهتی است. فقه به عنوان یک دانش، امکانات بسیاری دارد که سنت آن سالها اقتدارگرا شکل گرفته است؛ حال اگر برای اصلاح مشکلات این سنت فقاهتی، به اصل فقه هجوم بیاوریم، دچار خطا شدهایم.
🔻 پ.ن:
مشروح این سخنرانی دکتر فیرحی و نقدهای ما را در دیدهبان اندیشه شماره 6 بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔉 نشست علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |بررسی گفتمان بدیل سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا
▪️ دکتر شاهویسی
▪️مسعود براتی
▪️علیرضا فرقانی
بخش دوم(نهایی)
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران
⏰ ۱۷ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
افول استکبار 2.mp3
32.36M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |بررسی #گفتمان_بدیل_سازش در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا
▪️ دکتر #شاهویسی
▪️#مسعود_براتی
▪️#علیرضا_فرقانی
بخش دوم
🔹رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید به دنبال مصون سازی کشور از تحریم باشیم؛ با این وجود اگر میخواهیم نسبت به یک جریانی مصون سازی صورت بگیرد باید زمین بازی را ما تعیین کنیم؛ البته اگر ما قاعده بازی را بلد باشیم و تحریمها را دور بزنیم دور زدن تحریمها به معنای مصون سازی کشور از تحریمها نیست، چون ممکن است دشمن هم قاعده بازی را عوض کند.
🔹 توقیف کشتی انگلیسی و ایجاد فضای بازدارندگی در حوزه کشتیرانی بسیار مهم بود و حمله موشکی سپاه به عین الاسد نیز معادله نظامی را تثبیت کرد و به دشمن این پیام را داد که اگر بخواهد وارد معادله نظامی شود پاسخ جدی دریافت میکند.
🔹اقدامات ما در باشگاه تحریمیها در سطح حاکمیتی، حکومتی و دولتی در حال پیگیری هستند. البته در نهایت کار باید توسط دولت پیش برود، ولی بنده معتقدم دولت اساساً بنا ندارد توسعه را در ایران رقم بزند.
🔹 ظرفیتهای کشور باید در مدلسازیها دیده شود و از سوی دیگر اقتصاد باید مردمی شود، چون اقتصاد مردمی میتواند اقتصاد مقاومتی را شکل دهد.
🔗 برای شنیدن بخش قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰علم از کی تکنولوژیک شد؟
✍️ رضا داوری اردکانی
🔸علم به معنی جدید از آغاز تکنولوژیک بوده و تکنولوژیک بودن در ذات آن است نه اینکه پس از به وجود آمدنشان کسانی به فکر افتاده باشند که از آنها در ساختن ابزار بهرهبرداری کنند و مگر نه اینکه انسان را در همان اوان پیدایش علم جدید حیوان افزارساز خواندند. پس نمیتوان پرسید که علم جدید از کی و چگونه تکنولوژیک شده است.
🔹 علم زمانهای قدیم معنا و مقصود دیگر داشته و به ندرت ارتباطی با تکنیک و حتی با حرفه داشته است. کسانی که حساب علم را از تکنیک جدا میدانند تاریخی بودن علم را درنمییابند و علم قدیم و جدید را از حیث ماهیت یکی میدانند و اختلافشان را به نقص و کمال نسبت میدهند.
🔸علم قدیم به اصطلاح علم نظری بود و علم نظری، علمی مناسب برای تصرف در جهان و موجودات نیست و البته نمیتوانست چنین قلمرویی را بگشاید بلکه علم ثابت و دایم به ثابتات و به جهان ثابت بود. با پدید آمدن علم جدید، در جهان انسانی نیز دگرگونی پدید آمد و این دگرگونی تا زمان ما به صورتی تصاعدی سرعت گرفته است.
💢 علم جدید را نه با علم قدیم و نه با فلسفه خلط نباید کرد. علومی که متقدمان داشتند به علم نظری و علم عملی و علم شعری تقسیم میشد آنچه از متقدمان به نام علم عملی و شعری باقی مانده است همچنان اعتبار دارد زیرا درباره آنچه باید باشد، است نه درباره آنچه هست. علم نظری که علم چیزها چنان که هستند، دانسته میشد اکنون کمتر اعتبار دارد و بیشتر به تاریخ پیوسته است و اگر به کار امروز هم بیاید عادت امروز آن را پس میزند.
⚜️ @taammolat74
🔰درباره مرحوم دکتر فیرحی
✍️ پرویز امینی
🔸 دکتر فیرحی استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران امروز بر اثر کرونا درگذشت. برای آن مرحوم طلب عفو و غفران و برای خانواده و بستگان و علاقمندان ایشان طلب صبر و بردباری از درگاه خداوند متعال دارم.
🔹 اگر چه چندان با مرحوم دکتر فیرحی حشر و نشر نداشتم اما برخی آثار ایشان را خوانده بودم. تنها در یک جلسه نقد و کفتگو درباره کتابی که ایشان نیز در تولید بخشی از آن مشارکت داشتند، با ایشان هم سخن بودم و البته گفتگوی تند و تیزی بین ما نیز شکل گرفت.
🔸 کل پروژه مرحوم فیرحی را می توان در چند جمله خلاصه کرد. مرحوم فیرحی جامعه اسلامی را در عصر کنونی در دو راهی دموکراسی و رادیکالیزم می دید که یکی را باید انتخاب میکرد. مرحوم فیرحی البته برای جامعه اسلامی، بر انتخاب دموکراسی تاکید داشت
🔹ایشان همانند جان لاک، پیش فرض اساسی دموکراسی را برابری می دانست و مهمتربن مدافع برابری را نه علم و نه فلسفه بلکه دین می دانست. بنابراین نه تنها تعارضی بین دموکراسی با دین نمی دید بلکه دین را مهمترین مدافع دموکراسی می دانست. مرحوم فیرحی همچنین به شیوه راولز تلاش داشت با تفکیک لیبرالیسم سیاسی از لیبرالیسم فلسفی(روشنگری فرانسوی) یا لیبرالیسم محدود در برابر لیبرالیسم جامع، از قرائت دموکراسی دین ستیز اجتناب و از فهم تعارض آمیز دین و دموکراسی جلوگیری کند و البته راه دموکراسی در جامعه دینی را نیز هموار کند.
🔸از کارهای خوب ایشان، از غربت به درآوردن کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله مرحوم آیت الله نایینی است که با شرح مفصلشان بر آن، در کتاب در "آستانه تجدد"، متن صعب این کتاب را روان و خوشخوان کردند
💢مرحوم فیرحی البته دل در گروه فوکو و بحث گفتمان او نیز داشت و برخی آثار خود را متکی به این سازمان معرفتی از جمله کتاب دانش، قدرت و مشروعیت و این اواخر جلد دوم فقه و سیاست در ایران معاصر نوشت که البته در کاربست این سازمان اندیشه در فقه سیاسی و لوازم آن و وجوه متعارضش می توان چون و چرا کرد .
خدایش رحمت کند و او را از ما نیز راضی گرداند.🌷
⚜️ @taammolat74
🔰 کلان طرح فکری «فیرحی» دینیسازی یا فقهیسازی مفاهیم مدرن بود
✍️ عبدالحسین خسروپناه
🔸 ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم و اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران را تسلیت عرض میکنم. کرونا مصیبت عجیبی است که با راز پنهانش عزیزان را یکی پس از دیگری به سرای ملکوت میفرستد و دوستان را در این سرای ملک، اندوهناک میسازد.
🔹این بیماری منحوس، دکتر #فیرحی را هم مبتلا و بستری کرد و مع الاسف پس از درمانهای بی نتیجه شبانه روزی از این سرا جدا ساخت. روزها برای شفای او دعا کردیم و لکن قضای الهی، بر سفر این اندیشمند به سرای ابدی مقدر شد. بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشهها و نگاشتههایش را داشتم.
🔸نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم. «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است.
🔹آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت. فیرحی هر چیزی نمینوشت و هر سخنی نمیگفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال میکرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتاً به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسائل نوین بود.
او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملاً فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد.
🔸این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و خلقش، لذت میبردم. گفتگو و بررسی پیرامون اندیشهها و آثارش بهترین هدیهای است که میتوان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند.
ارتحال این عالم متخلق را به دانشگاهیان و حوزویان و نیز به همه دوستدارانش، به ویژه خانواده محترمشان تسلیت می گویم. خداوند این معلم مرحوم را مشمول غفران و رحمتش قرار دهد و خانواده و دوستانش را مزین به صبر جمیل گرداند.🌷
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی
🎙حجتالاسلام علی میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه سوم
⏰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اقتصاد_جلسه۳.mp3
12.98M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در #مبانی_نظری_اقتصاد_اسلامی
🎙حجتالاسلام #علی_میثمی تهرانی
جلسه سوم
🔹 مبانی کتاب اقتصادنا شهید صدر
🔹بررسی هویت اجتماعی
🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
🔻پ.ن:
این درسگفتار به صورت ماهانه برگزار میشود. میتوانید آنرا در کانال تاملات دنبال کنید!
⚜️ @taammolat74
⚜️ @meisamee
به نام خدا
🔸🔸🔸 گروه و کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ گروه تأملات نیز افتتاح شد👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/567345230Cf50009284f
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰انقطاع نظر و عمل سیاسی در ایران
✍️ مصاحبه نشریه عصر اندیشه با دکتر فیرحی
📍 دانشها همواره از درون و بیرون خود ناقدان و مخالفانی دارند و به همین دلیل است که نحلههای متعددی درون یک دانش شکل میگیرند. این وضعیتی طبیعی برای همه دانشها است. موفقترین دانشهای بشری مانند پزشکی هم بدون منتقد و مخالف نیستند. نقد آقای دکتر بشیریه به علوم سیاسی از درون این رشته صورت گرفته است. در پاسخ به چرایی طرح چنین انتقادی از سوی ایشان من به دو نکته اشاره میکنم که میتواند مفید باشد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
✔️ ادامه...
🔸 دانش سیاسی در جامعه ما دانشی است که مرکب است اما انسجام ندارد. یعنی ترکیب و ملغمهای از دیدگاههای چپ، دیدگاههای لیبرال - سرمایهداری اروپایی، باستانگرایی و اسلامگرایی در آن دیده میشود. این دیدگاههای متنوع هم به صورت جزیرهای هستند و ارتباط چندانی با هم ندارند.
🔹امروز تصمیمات سیاسی بر تمام زوایای زندگی انسان از تولد کودک گرفته تا تحصیلات و سلامت و کار و حتی مرگ تأثیر میگذارد. هر تصمیم سیاسی میتواند نتایج مختلفی را به دنبال داشته باشد. لذا باید کوشید عمل سیاسی را به علم سیاسی گره زد. به نظر من برداشت دکتر بشیریه این است که چنین پیوندی مابین علم و عمل سیاسی از هم گسسته است.
🔸ما با هر چیز که جنبه ایدئولوژیک پیدا کند مخالفیم. توجه کنید مثلاً مارکسیسم دو بعد دارد: یک بعد آن ایدئولوژی مارکسیستی است و بعد دیگرش یک مجموعه تمهایی است که به درد علم میخورد. مثلاً مارکس میگوید بین نیروهای تولید و تحولات اجتماعی رابطهای وجود دارد. این یک تئوری است که هرچند مارکسیستها آن را تولید کردهاند، لکن ربطی به ایدئولوژی مارکسیستی ندارد.
🔹 بیشک شما نمیتوانید نقش فقیه را از این جامعه حذف کنید. اما در خصوص اینکه نقش فقیه در چه وضعیتی بهتر عمل خواهد کرد، ممکن است ایدئولوژی مجال و اجازه بررسی به شما ندهد. بنابراین ایدئولوژیک شدن علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد. ایدئولوژیک شدن به این معناست که شما به جای نتیجهگیری مبتنی بر دادهها و تحقیقات و تدابیر، از پیش مشخص کنید که من سراغ فلان چیز نمیروم.
🔗 متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔰بر سوگ رقیبان سرسخت باید گریست
✍️مجتبی رستمی کیا
🔸علی رغم همه انتقادات و مخالفت¬ها با شیوه تفکر و روش شناسی علمی دکتر #فیرحی، نگاه گفتمان شناسانه و تبارشناسی که تحت تأثیر میشل #فوکو در خصوص رابطه میان قدرت و دانش در بستر تاریخی مسائل علمی را از پایگاه فقه مورد بررسی قرار داده است، و همچنین برداشت های هرمنوتیکی وی از فلسفه #گادامر، مباحث بسیار مهمی تلقی می شود، امروز به جرأت می توان گفت که یک رقیب قوی در مباحث علمی را از دست داده ایم،
🔹وبر سوگ این رقیبان سرسخت باید گریست؛ و از خودمان یک سؤال بپرسیم در مقام فهم و پاسخگویی، چقدر بر نظریات گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی فوکو تسلط داریم؟ در مطالعات معناشناسی امروزه، این مباحث از جایگاه مهمی برخوردارند و به نوعی امتداد فلسفه زبان در عرصههای تحقق عمل اجتماعی محسوب می شوند؛
🔸 راهی که از بازی های زبانی ، افعال گفتاری و واقعیت اجتماعی شروع و به ساخت جهان اجتماعی و نظریات گفتمان و تبارشناسی رسیده است؛ فوکو را چه شالوده شکن و یا فراساختارگرا بدانیم، نقطه مقابل ساختارگرایان در مباحث معناشناختی قرار می گیرد و یکی از رقیبان جدی ما در آینده، مخالفان ساختار و نظام سازی های مفهومی در عرصه تمدن سازی اسلامی خواهند بود؛
🔹وی نمونه درخشان کسی است که فقه را از این پایگاه مطالعه کرده است و می طلبد پاسخی انتقادی با تسلط بر نظریات پیش گفته به این جریان داده شود؛ تا به قول شهید مطهری، این انتقادات گفتمانی بتواند راه ترقی علوم اسلامی را بیش از پیش باز کند، "اگر نبود انتقادات فخر رازی و غزالی، فلسفه اسلامی اینقدرها توسعه و تعمیق نمی شد؛ " نگاهم در این نوشته به نوعی در حوزه " مدیریت دانش" و " مدیریت رقیبان علمی" دسته بندی می شود.
#دکتر_فیرحی
#گفتمان
#تبار_شناسی
⚜️ @taammolat74
🔰 داود فیرحی؛ مدرس اسلام اروپایی در دولت برجامی!
✍️ مدرسه انقلاب
🔸 در میان پیامهایی که به مناسبت رحلت دکتر فیرحی صادر گردید، پیام آقای #زیباکلام از موارد جالب بود. زیباکلام تلاش کرده است تا اسلامی سازی علوم انسانی را پروژهای حکومتی جلوه داده و دور بودن آقای فیرحی از این مباحث را «غیرحکومتی» بودن وی تفسیر کند.
🔹 فارغ از اینکه چه کسانی بودجههای سنگینی از حکومت گرفته و میگیرند تا علوم انسانی ترجمهای را در کشور رواج دهند، «غیرحکومتی» جلوه دادن آقای فیرحی جفای بزرگی در حق ایشان است.
🔸مرحوم فیرحی شیفته و مرید مرحوم #هاشمی_رفسنجانی بود و بعدها به یکی از نظریه پردازان #اعتدال و #اسلام_اروپایی بدل شد. هر بار حسن روحانی، موضعی میگرفت که نیازمند توجیهات دینی بود، آقای فیرحی وارد میشد و توجیه میکرد.
🔹 در زمانهای که حسن روحانی مدعی بود وظیفه ما به #بهشت بردن افراد نیست، آقای فیرحی هم میگفت: «ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)» و وقتی حسن روحانی از عاشورا درس #مذاکره میآموخت ایشون هم درس اخلاق شهروندی! می گرفت(جماران/19شهریور98)
🔸 مرحوم فیرحی هر هفته سه شنبه در وزارت خارجه خدمت جناب ظریف و همکارانشان بحثی پیرامون #اسلام_اروپایی داشتند؛ اسلامِ صرفا اخلاقی و غیرسیاسی که نه به استعمار کار دارد و نه به ظلم. (نقل از دکتر فواد ایزدی)
🔹 دکتر فیرحی روابط پنهان و آشکاری با #دولت_اعتدال داشته و در نشریات دولتی نیز بسیار فعال بود. وی از شاگردان و ارادتمندان سیدجواد طباطبایی (صاحب نظریه #مرگ_اسلام ) نیز بوده است.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @darseenghelab