🔰 حق و قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔸هنگامى که یک قدرتپرست براى نابود کردن تقریباً پنجاه و پنج میلیون انسان، فیلسوف مىشود و مىگوید: «اگر ما به قانون طبیعت احترام نگذاریم و اراده خود را به حکم قوىتر بودن، بر دیگران تحمیل نکنیم، روزى فراخواهد رسید که حیوانات وحشى ما را دوباره خواهند درید»
🔹هنگامى که منطق امثال آقاى راسل، وجدان کمالجوى آدمیان را ساختهِ اجتماعات تلقى مىکند و اصالت فریادهاى وجدان را درباره هدف اعلاى هستى که ورود به جاذبه ربوبى است، مشکوک جلوه مىدهد، طبیعى است که تقسیم انسانها به چهار نوع حیوانات هم بازگوکننده ارزشها و شخصیت آدمیان تلقى خواهد شد.
🔸از آقاى راسل باید پرسید: شما که جریان طبیعى قدرت را در دستِ از انسان بىخبرانِ ضد بشرى که در عین ناتوانى قدرتمند نامیده مىشوند، با این سادگى تفسیر مىکنید، براى حفظ بىطرفى خود اقلاً این حقیقت را هم گوشزد کنید که قدرت دیگرى هم در تاریخ زندگى بشرى مشغول فعالیت است که عامل تحرک میلیونها انسان رشدیافته در مسیر انسانیت است.
🔹جریان این قدرت، قسم دیگرى از انسانها را نشان مىدهد که زندگى خود را با احساس تعهد برین و مسئولیت در برابر عوامل «حیات معقول» خود و جامعهشان سپرى مىکنند تا ما بتوانیم آن قدرت ناآگاه را که همواره به عنوان آلت دست قدرتمندان و تقسیم انسانها به چهار نوع حیوان (خوک، خر، حیوانات دستآموز، گوسفندان دنبالهرو و گوسفندان پیشرمه) به کار مىرود، با قدرت رشدیافتگان در به وجود آوردن «حیات معقول»، تصفیه و مورد بهرهبردارى قرار دهیم.
📚تفسیر نهج البلاغه، ج ۶، ص ۶۶ و ۶۷
⚜️ @Taammolat74
🔰نجوایی با استاد علامه جعفری
به مناسبت ۲۵ آبان سالروز رحلت فیلسوف بزرگ جهان اسلام
🔸در کجای زمان ایستادی ای حلقه حقیقت، ای باران بهاری، در نگاهت پرستوهای مهاجر به آسمان عشق میاندیشند و تو را میبینند که در محراب ملکوت، با جاریِ نهجالبلاغه، تقلّایت را به تماشا نشستهایم، و در بیداریِ حیات معقول، تعالیِ انسان را در رحیمیّتِ رحمان، به تفسیر ایستادهای، و گذشتی از کوچهها و شهرها و فانی در بینهایت در جبروت انسان، به خدا رسیدی. با مُلای روم، آن بزرگ ابدی، چه عارفانه به عروج خاک و خاکستر رسیدی، چگونه زیستی که خاک، کیمیای تو شد، و کهکشانِ حکمت هنوز، به درگاه تو کمر خم کرد.
🌸سجادهات، بین مُلک و ملکوت، مؤذّن است و نمازت بر درگاه معبود، هنوز عطرِ جوانه و جاودانگی میدهد. پناه بر آفتاب و پرنده، پناه بر علی و نهجالبلاغه که یاد و نامشان نفسِ خاک را به پرواز درمیآوَرَد. تو، از تبار گل و محمدی، «اللهم صل علی محمد و آل محمد»
⚜️ @Taammolat74
🔰مدارس سمپاد و رؤیای نخبه ساینس (Science)
✍️ مجتبی رستمیکیا
🔸خبر درگذشت #مرحوم_اژهای، نام آشنای عرصه نخبگانی کشور، همه دوستداران او را به سوگ نشاند، خداوند او را رحمت کند؛ اما جان کلام من، نه راجع به شخصیت ممتاز وی، که راجع به خط و مشی نخبگانی کشور و ما حصل تأملات حقیر در 9 سال فعالیت نخبگانی است، کشوری که " رویای نخبه ساینس" Science شیرازه اکثر فعالیت های نخبگانی آن را تشکیل می دهد،جملاتی مانند تو باید دکتر بشی! مهندس بشی! از کودکی در همه خانه ها پیوسته میان والدین و فرزندان دوره می شود! تا شاید شانس موفقیت و در نهایت آسایش زندگی را برایشان فراهم کند! خط مشی نخبگانی کشور در سال های پس از انقلاب؛ اما براستی این نوع نخبه گزینی، نخبه گماری چه معنایی دارد؟
🔹با افکار سنت گرایان موافق نیستم اما جان کلام دکتر نصر از بیان من شیواتر است : " ایران در 30 سال اخیر تکنولوژیهای زیادی از غرب و ممالک دیگر اخذ کرده است. اما باید ببینیم آیا موفقیت در یک دستگاه جدید به معنای رسیدن به قله است؟ یا اینکه باید به عواقب آن نیز توجه داشت. تمام ممالک اسلامی در یک نوع علم جدیدپرستی نه علمدوستی، مشترک هستند و تقلید کورکورانه و عبودیت در مقابل تکنولوژی جدید دارند"؛
🔸خواسته یا نخواسته " سمپاد" در این تفکر تأثیرات جدیی از خود به جای گذاشته است؛ بی مهری سمپاد به رشته های " علوم انسانی" و علاقه به " مدال آوری" و دوری از " استعدادیابی صحیح" در گزینش نخبگان، ما را وارد پروسه " نخبه ساینس" کرده است، و چه استعدادهایی که با این روش به حاشیه نرفته اند؛
🔹بحث زمانی جالب تر می شود که آمار تحصیلات تکمیلی کشورهای پیشرفته را با کشور خود مقایسه می کنیم، حجم زیادی از فارغ التحصیلان مقطع دکتری " علوم انسانی" در کشوری مثل آمریکا ـ بنا بر گزارش توسط بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) ـ تقریبا دو برابر رشته هایی همچون ریاضی و تجربی است؛
🔸 از سوی دیگر اگر نگوییم مافیا، " اقتصاد تیزهوشان" و تب کنکورگرایی، از پیامدهای ناگوار سمپاد بوده است؛ گردش مالی صنعت آموزش یا بهتر بگویم صنعت ساینس در ایران سالانه بالای چند هزار میلیارد تومان است. و به نظرم عامل اصلی " عدم تحول" آموزش و پرورش و علوم انسانی در ایران همین مطلب است.
⚜️ @Taammolat74
♨️ #ویژه
🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان در آخرین سال قرن چهاردهم شمسی در تقویم با دو رخداد بزرگ در حوزه فلسفه و حکمت روبرو هستیم؛ یکی سالگرد علامه طباطبایی تبریزی و دومی علامه جعفری تبریزی. شهر تبریز در قرن چهاردهم شمسی (قرن بیستم میلادی) دو متفکر جهانی را در سپهر اندیشه و تفکر به ایران هدیه کرد.
🔹بسیاری چنین می پندارند که دوران اندیشه این دو فیلسوف معاصر به پایان رسیده است ولی باید اشاره کرد که «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» و «صورتبندی هفتگانه علامه جعفری درباره معرفت دینی» متعلق به فردا میباشد و اندیشههای جهانی این دو فیلسوف در فراسوی مرزها در آینده نه چندان دور بازشناخته خواهد شد.
💢بر همین اساس، تلگمیناری (سمینار آنلاین) با حضور جمعی از اندیشمندان ایرانی در باب علامه جعفری(ره) در حال برگزاری است که در کانال تأملات تدریجاً فایلهای صوتی آنرا بارگذاری خواهیم کرد. این سمینار مجازی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اساتیدی چون:
1.سید محمد ثقفی
۲. سید سلمان صفوی
۳. قادر فاضلی
۴. سید محسن فاطمی
۵. قاسم پورحسن
۶. حمید پارسانیا
۷. علیرضا قائمی نیا
۸. سید محمد رضا لواسانی
۹. سید جواد میری
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |علامه جعفری: فیلسوف مطالعات تطبیقی
🎙 حجتالاسلام سید سلمان صفوی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی نخست
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
علامه جعفری فیلسوف مطالعات تطبیقی.mp3
10.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#علامه_جعفری فیلسوف مطالعات تطبیقی
🎙 حجتالاسلام سید #سلمان_صفوی
مدیر آکادمی مطالعات ایرانی لندن
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی نخست
.
.
.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |معرفت دینی در نگاه علامه جعفری
🎙 حجتالاسلام قادر فاضلی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی دوم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری.mp3
52.17M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#معرفت_دینی در نگاه #علامه_جعفری
🎙 حجتالاسلام #قادر_فاضلی
استاد فقه و عرفان
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی دوم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |سه حقیقت روشن در "نظم زندگی"
🎙 دکتر سیدمحمد ثقفی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی سوم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سه حقیقت روشن در نظم زندگی.mp3
27.29M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |سه حقیقت روشن در "نظم زندگی"
🎙 دکتر سید #محمد_ثقفی
استاد جامعه شناسی و ادیان
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی سوم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
🎙 دکتر حمید پارسانیا
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی چهارم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی و معرفت علمی.mp3
18.56M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
🎙 دکتر حمید پارسانیا
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی چهارم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
انسانِ امروز مدعی است كه كوره راههای مريخ را شناخته است ، درحالی كه هنوز با كوچه پس كوچههای دلش بيگانه است !🍂
👤 سلمان هراتی
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (ره)
🎙 حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی
کانال المرسلات
⏰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @almorsalaat
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی - المرسلات.mp3
15.44M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه اجتماعی #علامه_طباطبایی(ره)
🎙 حجتالاسلام #سیدمحمد_هاشمی
#سلسله_جلسات_مجازی_بزرگداشت_علامه_طباطبایی
- اندیشمندان اصلاح گر اسلامی در 150 سال گذشته
- شکل گیری اندیشه اجتماعی در دوران معاصر دنیای اسلام
- علامه طباطبایی و اندیشه اجتماعی
- ویژگی های اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (اصالت، استقلال، عدم منتهی شدن به سلفی گری، تبیین فلسفی کامل، قابل بسط در زمان ما، ظرفیت تمدنی و نظریه پایان تاریخ)
- سیری در اندیشه اجتماعی علامه
- نظریه اعتباریات سنگ بنای اندیشه اجتماعی
- اعتبار استخدام و اعتبار اجتماع
- عاقبت قهری اختلافات اجتماعی
- فلسفه اجتماعی نبوت
- اندیشه علامه طباطبایی در تقابل تمام عیار با سکولاریسم
- معنویت و اجتماع
- توحید، ضامن بقای اجتماع و نافرجام بودن اجتماعات غیر توحیدی
- نظریه پایان تاریخِ اجتماع از منظر علامه
- امتداد اندیشه علامه طباطبایی
🔗 سخنرانی قبلی این نشست را اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
🔰زیباییِ یک حیات معقول
✍️ حسن بلخاری
🔸زیبایی بهعنوان یکی از محوریترین و بنیادیترین مفهوم از مفاهیم انسانی، جایگاهی ویژه و منحصر در میان ایدهها و آرای فلسفی دارد. مرحوم علامه محمدتقی جعفری که آثار متعدد و محققانهاش بخشی از هویت فلسفی و فکری ایران معاصر محسوب شده و تأملات فلسفی عمیقش در آثار بهجامانده او از یک سو و نیز نامهنگاریهایش با برجستهترین فلاسفه روزگار از جمله برتراند راسل، روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال از دیگرسو نشان از ذهنی پوینده و خلاق دارد، «حیات معقول» (از اصطلاحاتی که مرحوم علامه بسیار دوست میداشت و در اکثر بیانات و نوشتههای خود به کار میبرد) خود را بر بنیاد موشکافیهای بسیار عمیق در متن نهجالبلاغه و سپس مثنوی شریف قرار داده بود.
🔹اما برای من بهعنوان دانشجوی زیباییشناسی، کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام مرحوم علامه حلاوت دیگری دارد. تصور ابتدایی من این بود که ایشان از منظری کلامی و در حد یک موعظه از هنر و زیبایی سخن گفتهاند اما مطالعه عمیق این کتاب نشان داد حقیقتاً جناب ایشان با عمیقترین مسائل زیباییشناسی بهویژه مسائل فلسفی معاصر آشنایی کامل داشته است.
💢البته مبنای سخن من بر بنیاد آنچه از زیباییشناسی میدانم نوع مواجهه ایشان با زیبایی و زیباییشناسی است. به عبارتی ایشان در ورود به بحث زیبایی تمامی جهد و سعی خود را به کار برده تا جدیدترین ایدههای زیباییشناسی (که غرب و تمدن غربی محمل و منزل ظهور آن بود) را در تحقیق و پژوهش خود مورد توجه قرار دهد.
⚜️ @Taammolat74
🔰استاد عزیز فاین تذهبون؟
✍️ محمدصادق شهبازی
📍مدتی است دکتر #سعید_زیباکلام مواضع عجیب میگیرند: بیسابقگی ولایتفقیه در مبارزات انقلابی و نارصایتی از شعار مرگ بر صد ولایتفقیه، پیاده کردن بنیصدر از قطار انقلاب، تمجید از بازرگانِ مخالف حضور مردم بهعنوان چهره مهذب خودساخته تراز جمهوریت، ضرورت وداع با مفاهیم قدسی در حکمرانی، مقایسه نهادهای نظام با دربار، اضمحلال و ضد انقلاب شدن نظام، ملت فريبخورده و دوزخی ایران و...
استاد مدام با نامهنگاری و موضعگیری از تیرگی شرایط میگویند بیآنکه تصویری از امکان اصلاح و ایجاد تغییر پیش بگذارند. تحذیرهایی که بیش از رنگوبوی بهصدادرآوردن ناقوس بیداری و بسیج برای تغییر و اصلاح، رنگوبوی روضهخوانی گرفته و علیرغم ادبیات رادیکال، جای مسئولیتسازی و حضور در صحنه، به رکود، ناامیدی و حفظ وضع موجود میانجامد...
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...]
🔸البته هرکس با ایشان تعامل داشته معترف به نیت خیر، آزادگی، دغدغههای معنوی و انقلابی ، نقشآفرینیهای ايشان در مواردی مثل اعتراض به مذاکرات هستهای، مفاسد اقتصادی و...همپای دانشجویان، آغوش باز ایشان برای جوانان انقلابی و هزینه دادن در زمانه سکوت محافظهکاران است.اما مواضع غیرقابل قبول متاخر ایشان بعضا تا مرز تجدیدنظرطلبی پیش رفته است.
🔹استاد بهدرستی دغدغه مقابله با کسانی دارند که بهاسم ولایت و حفظ نظام و... مانع اصلاح در کشور شده و وضع موجود را حفظ میکنند، اما در برابر آن افراط به تفریط دچار شده و در برابر آنها که همهچیز را به به ولایت فرومیکاهند تا بگویند همهچیز خوب است، خود به همان رویه در جهت عکس دچار شدهاند و بالاتر بهسبک مهندس بازرگان که میگفتمبارزه ضداستبداد بود، و استکبارستیزی و ولایتفقیه در شعارهای مبارزه نبود و روحانیت مبارزه را تصاحب و استکبار را اضافه کرده، ایشان در مسئله بودن ولایت در مبارزات انقلابی تشکیک میکنند و دربرابر آنانکه هر نقد را بهواسطه دینی بودن نظام نفی میکنند، ایشان شأن دینی و معنوی و ابرازارادت به ولایتفقیه را نفی کردهاند.
.
🔸البته مشکل بازرگان از جدایی از جامعه و نگاه به شعارهای خویش بود که صرفاً دنبال محدودیت استبداد و سلطنت در چارچوب قانون اساسی بود و تودههای مردم که نه به خاطر گروههایی مثل ایشان که بهخاطر امام به صحنه میآمدند را نمیدید و از ارادت جوانان به امام راحل که این ایده محوری را طرح میکردند؟ غیر از این بود که شعار مرگ بر ضد ولایتفقیه هم در برابر غربگرایان بهدنبال قبضه کردن مبارزه و متحجران مخالف دخالت دین در سیاست طراحی شد؟ مشکل از ولایتفقیه است یا افراط ان افراد بهاسم ولایتمداری؟
🔹استاد عزیز اخیرا در مصاحبهای چنان که از ایشان انتظار میرود فرمودند که معتقد به اصلاح تدریجی نظام هستند، اما چرا این نگاه واقعبینانه در مدل موضعگیری ایشان و تصاویر صفر و یکی نسبت به وضع موجود کشور و مواضع عجیب تجدیدنظرطلبانه دیده نمیشود؟ تصاویر نفیمحورکه نگارنده معتقد است ریشه نه در نگاه دینی که در رویکردپستمدرن و عاطفی استاد عزیز دارد و به نوسان از مطالبهگر و منتقد درونگفتمانی تا نقد برونگفتمانی و تجدیدنظرطلبی انجامیده.
💢امیدست ایشان به رویکردی که خود گفتهاند باز گردند و از اتخاذ مواضع عجیب و همصدایی با غربگرایان و اتخاذ رویکردی با نتیجهای مشابه حافظان وضع موجود، بپرهیزند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری
🎙 دکتر سیدمحمد رضا لواسانی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی پنجم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی.mp3
40M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری
🎙 دکتر سیدمحمد رضا لواسانی
متخصص در حوزه روانشناسی ادیان
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹انسان کامل در شکل حقیقی و باقی خود، تجسد خرد است
🔹نگاه علامه در مواجهه با چالشها عقلانی بود!
🔹معرفتشناسی علامه از روش مرکب از عقلی و نقلی تبعیت میکند و اگر نیازمند بهره از ابعاد عقلانی است، از آن سود میجوید و اگر نیازمند استناد از قرآن و روایات است، به آنها تمسک میکند و این در آثار بهجا مانده از ایشان مشهود است. ایشان به باورهای دینی از دریچه فلسفه و عرفان مینگرد و معرفتی که ارائه میکند، رنگوبوی عرفان و فلسفه دارد.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟
🎙 دکتر سیدجواد میری
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی ششم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در خوانش علامه جعفری.mp3
19.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"#معرفت_دینی" در خوانش #علامه_جعفری چیست؟
🎙 دکتر سید #جواد_میری
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹حیات معقول؛ کلیدیترین مفهوم در آثار علامه جعفری
🔹در این نوع خوانش بحث از معرفت سکولار، غربی، فلسفه، فلسفه اسلامی و ... به میان نمیآید. بلکه معرفت بر اساس دالهای بنیادین هر کدام از صورتها و آن اقالیم تعریف میشود، نه بر این اساس که شرقی هستند و یا غربی.
💢 کپرنیکوس در حوزه علم کهکشانها و کیهانشناسی، انقلابی ایجاد کرد و باعث شد که نوع نگاه بطلمیوسی که به مدت دو هزار سال بر روی تفکر بشر چمبره زده بود، تحت تأثیر قرار بگیرد. با حرکتی که کپرنیکوس در حوزه علم انجام داد، افق دید بشر در حوزه معرفت و جهانشناسی به سوی بینهایت گشوده شد. به نظر بنده کاری که علامه در حوزه معرفتشناسی انجام داده، افقی را پیشروی متفکران ایرانی گشوده است که اگر به این نکته توجه شود که فکر میکنم تا امروز توجه هم نشده، وارد یک چرخش کپرنیکوسی در حوزه شناخت و معرفت با رویکرد علامه جعفری خواهیم بود.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
🔰 روشنفکر کیست؟!
✍️علامه جعفری
🔸 #روشنفکر عبارت است از انسانى آگاه و متعهد که آگاه ساختن دیگر انسانها و رها ساختن آنان را از رکود و برگشت به قهقرا، ضرورتى چونان ضرورت تنفس از هوا براى ادامۀ حیات خویشتن، تلقى میکند. درود جانهاى آدمیان و درود خدا و فرشتگان و همۀ هستى بر این روشنفکران باد که قافلهسالاران کاروان انسانیت هستند.
🔹اینان به مرحلهاى رسیدهاند که اگر آدمیان را در حال رکود ببینند، هستى خود را راکد احساس میکنند. تلخى فقر و نیازمندىها و بردگى مردم را ناگوارتر از تلخى زهر مُهلک در کام خود مییابند.
در آن حال که دیگر انسانهاى ناآگاه، در عیش و نوشهاى مستانه غوطهورند و نمیدانند از کجا حرکت کرده به کجا میروند، روشنفکران در شببیدارىهاى جانکاه، در عوامل حرکت آنان و روشن ساختن خطاها و کجروىهاى تباهکنندۀ آن حرکت میاندیشند.
🔸اگر از یک افق والاترى به کار روشنفکران بنگریم، خواهیم دید آنان آن روشنگرانى هستند که میسوزند و فروغ خود را بر فضاى درون انسانهاى جامعۀ خود میاندازند، باشد که عقل و وجدانِ درخوابرفتۀ آنان را بیدار کنند.
📚 ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۷۹، چاپ قدیم «۲۷ جلدی»
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"معرفت دینی" در نگاه علامه جعفری
🎙 دکتر علیرضا قائمینیا
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی هفتم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری .mp3
15.71M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |" #معرفت_دینی " در نگاه #علامه_جعفری
🎙 دکتر #علیرضا_قائمینیا
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی پنجم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74