eitaa logo
تاملات
732 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فلسفه‌گریزی؛ راه کسب شهرت ✍️دکتر سید یحیی یثربی 🔸اگر اشعریت و تصوف غزالی را یک روی سکه شهرت او بدانیم، روی دیگر آن مبارزه با فلسفه خواهد بود و همین امر نابخشودنی‌ترین خطای غزالی است. ممکن است که ما تحت‌تأثیر مکاتب عقل‌گریزی چون اشعریت و تصوف، به فلسفه بدبین بوده یا به دلیل امکانات لازم برای تفکر فلسفی، از آن غفلت داشته باشیم، اما هیچ‌کدام از این‌ها از شأن «فلسفه» نمی‌کاهد. 🔹البته منظور از «فلسفه»، نتایج خاص تفکر فلسفیِ مربوط به شخص یا دوره یا کشور معینی نیست، بلکه منظور اصلی همان تفکر فلسفی است. به‌عبارت دیگر، خود اندیشیدن و تأمل کردن مهم و ارجمند است، اما ممکن است که نتیجه و محصول این اندیشه و تأمل نادرست و باطل، و یا حداقل ناقص و نارسا بوده باشد. 💢اشکال کار غزالی در این نیست که با محصول اندیشه و تفکر ارسطو و ابن‌سینا مخالفت می‌کند؛ این حقّ هر انسان است که نظر و فهم دیگران را (اگر توجیه لازم نداشته باشد)، نپذیرد؛ بلکه اشکال کار او در این است که او اصل تفکر و اندیشیدن را خطا و خطرناک قلمداد می‌کند. درگیری با فلسفه و حکمت در آن روزگار، یعنی درگیری با هرگونه تلاش تجربی و عقلی بشر در جهت فهم و تسخیر جهان. 📖کتاب تحلیلی از خردورزی و دین‌داری امام محمد غزالی ⚜️ @Taammolat74
🔰 ایده پارادایم شبکه‌ای ✍️ عبدالحمید واسطی 📍شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت داده‌های توصیفی و تجویزی از منابع دینی، بتواند «نظریه‌ها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مؤلفه‌های مختلف هستند، با روش موجّه تولید کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ایده پارادایم شبکه‌ای ✍️ عبدالحمید واسطی 📍شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف
🔘 بخش 1 از 2 🔸از چنین طرح‌واره و الگوی معرفتی، با عنوان «پارادایم» یاد می‌شود و از سه «پارادایم تجربه‌گرا، معناگرا، و ساختارگرا» به‌عنوان سه سرشاخه پارادایمی در محافل علمی نام برده می‌شود (با عنوان پارادایم پوزیتویستی، تفسیری، و انتقادی). 🔹مؤلفه‌های عمده یک دستگاه معرفتی (پارادایمی)، بسته گزاره‌های منسجم هستی‌شناختی، روش‌شناختی، معرفت‌شناختی انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی است که انباشت محتواهای مختلف از این گزاره‌های زیرساختی در برهه‌های متعددی از بستر علم، سبب بروز و ظهور پارادایم‌ها شده است. 🔸بررسی محتوایی «حکمت متعالیه» با رویکرد استنطاق پارادایمی، در دو دههٔ اخیر، توسط ایده‌پردازانِ «علم دینی و علوم انسانی اسلامی» سبب شد تا بسته‌های معرفتی فوق‌الذکر، در فضای علم دینی ظهور و بروز یابند. 🔹ارائه نظام‌مند این بسته‌های معرفتی زمینه‌ساز طرح یک پارادایم برای علم دینی است. متفکران مدافع علم دینی و علوم انسانی اسلامی تقریرهای مختلفی از این بسته‌ها را در کتاب‌ها، مقالات و نشست‌های تخصصی بیان کرده‌اند که به دلیل ابتناء اکثر آنها بر تفکر حکمت متعالیه، معمولاً تعابیر متفاوت برای یک واقعیت است. 💢این قلم تلاش کرده است تا هستهٔ مرکزی تفکر حکمت متعالیه را که «شبکه‌ای بودن هستی» است به عنوان شناسه‌ای برای مجموعه منسجم از این بسته‌های معرفتی، ارائه دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔸مقصود از «شبکه»، مجموعه به‌هم مرتبط از عناصری است که به صورت برآیندی (جمع بُرداری) برای تحقق هدفی فعالیت دارند. 🔹«شبکه» در پارادایم شبکه‌ای، اشاره به کل «عالَم وجود» به‌صورت یک نظام ذومراتب و به‌هم پیوسته است که موجودات در آن ارتباط دوطرفه تعاملی با یکدیگر دارند و هر حرکتی در هستی، برآیند تمام این تعاملات است و حکمت متعالیه مختصات این موجودات و کیفیت ارتباط آنها با یکدیگر را توصیف و مدلّل کرده است. بر این اساس ایدهٔ «پارادایم شبکه‌ای» با توصیف زیر پیشنهاد می‌گردد: 🔸«پارادایم شبکه‌ای، به‌عنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرح‌وارهٔ معرفتی‌ای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئله‌ای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم می‌کند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است». 🔹در این پارادایم، می‌توان «انسان شبکه‌ای»، «علم و معرفت شبکه‌ای»، «روش شبکه‌ای»، «ارزش شبکه‌ای»، «جامعه شبکه‌ای»، «حرکت و رشد شبکه‌ای»، «اهداف و نیازهای شبکه‌ای»، «حق شبکه‌ای»، «عدل شبکه‌ای»، «دین شبکه‌ای»، «توسعه شبکه‌ای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را به‌صورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد. 💢این پارادایم، به‌عنوان رقیب پارادایم‌های سه‌گانه (اثبات‌گرایی، تفسیری و انتقادی) رایج در علوم انسانی خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه دوم ⏰ 20 اسفند 1397 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۲.mp3
30.06M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه دوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 توجه به عرصه روشنفکری عمومی ✍️ عماد افروغ 🔸شخصاً معتقدم صرفاً نبایستی اندیشه و اندیشه‌ورزان را در قالب نهاد‌های رسمی تعریف کرد. ما باید توجه به عرصه عمومی هم داشته باشیم، یعنی عرصه نخبگی ما در دانشگاه‌ها، وقتی شکل می‌گیرد که ما شاهد یک روشن‌فکری عمومی پر رنگ در ساحت عمومی باشیم. ازعرصه عمومی روشن فکری غافل نشویم و نگاه منفی به آن نداشته باشیم. 🔹متاسفانه واقعیت تاریخی روشنفکری ما در واقع چون کارنامه خوبی از خودش بروز نداده. همه نسبت به روشنفکری عمومی حساس می‌شوند اما در عرصه روشنفکری عمومی است که سوال ها مطرح می‌شود و انگیزه‌ای می‌شود برای عرصه رسمی اندیشه‌ای ما که پاسخ بدهد. این یک واقعیت است. 🔸به تعبیر استاد مطهری بیشترین تجلیات اسلامی ما در طول تاریخ مربوط به زمانی بوده که آزادی و فرصت طرح آزادانه پرسش ها مطرح بوده است. وقتی این بسته می‌شود و فضای مصلحتی حاکم می‌شود با هر جهت و نیتی، دیگر ما نباید توقع داشته باشیم این قابلیت‌ها بروز کند. 💢به هر حال اگر قرار است که عدالتخواهی ما یک سمت و سوی الهی اسلامی داشته باشد؛ برداشت من این است که اسلام یک قابلیت است و با سوال و چالش به فعلیت می‌رسد.کسی نمی‌تواند بگوید یک‌بار و برای همیشه من می‌نشینم تمام قابلیت‌های اسلام را به فعلیت می‌رسانم. این امکان ندارد. یک قابلیت گران‌سنگ با سوال به فعلیت می‌رسد. و هرچه سوال دقیق‌تر و قوی تر این فعلیت‌ها شکوفاتر است. ⚜️ @Taammolat74
🔰 لحظه‌های مولد، لحظه‌های مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پاسخی برای این پرسش دارد. برخی سفر و ماجراجویی؛ برخی دیگر داشتن چیزها، برخی کشف تازه، و حتی برخی نیز لذت بردن و هیجان را شگفتی زندگی می دانند. همه اینها «چیزهای جالب» هستند، اما شگفتی زندگی نیستند. شگفتی که همه با آن درگیر باشند و همه زندگی را هم دربر بگیرد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 لحظه‌های مولد، لحظه‌های مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پ
✔️ [ادامه...] 🔸برای من شگفتناکی زندگی در«تناقض میان رنج و خوشبختی» است. بودن و شدن آدمی از درون تجربه های سخت و دردناک بیرون می آید. وقتی به زندگی ام نگاه می کنم، می بینم تقریبا همه بودن ها و شدن هایم حاصل درگیری ها و لحظه های دشوار زندگی هستند و لحظه های هیجانی و لذت بخش، اگرچه لازمه زندگی اند اما «لحظه های مصرفی » اند. چیزی شبیه کالای مصرفی. این لحظه های مصرفی، پاسخ به نیازهای زندگی اند اما فقط زیستن و بقا را ممکن می سازند. 🔹جورج زیمل، جامعه شناسی که بیش از همه کلاسیک ها دوستش دارم، «زندگی» (life) و «بیش تر از زندگی» (more than life) را از هم جدا می کند. نوشیدن، خوردن، بهداشت، سکس، تنفس کردن، امنیت و سکونت، همه و همه، «زندگی» هستند. اما انسان ها برای بودن و شدن انسانی شان به «بیش تر از زندگی» نیاز دارند. 🔸کیفیت زندگی، تقلا و جستجوی چیزی «بیش تر از زندگی» است. عشق، صلح، زیباشناسی، دگردوستی، اندیشیدن، خلاقیت، بزرگ منشی و خودتحقق بخشی، اینها و بسیاری دیگر از کیفیت ها، «بیش تر از زندگی» هستند. این کیفیت ها، بودن و شدن ما را می سازند. اما قسمت سخت ماجرا در این است که این کیفیت ها، خریدنی و جعل کردنی نیستند و در نتیجه رنج کشیدن و ملالت ها ساخته و پرداخته می شوند. از این رو، هر کس به اندازه رنج هایش، «بیش تر از زندگی» را تجربه می کند. 🔹 رنج ها و مرارت ها، «لحظه های مولد» زندگی اند. در این لحظه ها، کیفیت ها ساخته و پرداخته می شوند. در لحظه های رنج، ما ناگزیر می شویم از اندیشیدن، آفریدن، و درک کردن و لمسیدن هستی و زندگی. لحظه های رنج ما را عارف می کند و آگاه و هشیار می سازد. لحظه های رنج، تنها می شویم و لایه ها پنهان و سطوح ناخودآگاه تر خویش را کمی آگاه تر لمس می کنیم. لحظه های رنج ما را از نو می آفرینند. 💢ما ساخته دست رنج ها هستیم، همان طور که رنج ها هم ساخته دست ما هستند. خوشبختی را اگر حس پایدار و ماندگار رضایت از زندگی معنا کنیم، و نه هیجان ها و لذت های گذرا، رنج ها ما را خوشبخت می کنند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه سوم ⏰ 19 فروردین 98 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۳.mp3
28.01M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه سوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک نظام اداری کشور ✍️ محمدکاظم انبارلویی 🔘 بخش 1 از 2 🔸 انتخابات ۱۴۰۰ برای ملت ایران، یک انتخابات سرنوشت‌ساز و برای دشمنان انقلاب نیز فوق‌العاده مهم است. انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از این باب اهمیت دارد که آیا ملت ایران پس از ۴۰ سال موفق به تشکیل «دولت اسلامی» خواهند شد. ما طی ۴۰ سال گذشته در دولت‌سازی براساس مبانی اسلام و قرآن، کم آوردیم. همگان معتقدندکلید حل مشکلات در دست یک «دولت انقلابی»، «حزب‌اللهی» و «جوان» است. 🔹مردم سؤال می‌کنند؛ آیا احزاب و گروه‌های سیاسی و نیز رجال سیاسی – مذهبی که خود را برای ورود به صحنه رقابت‌های سیاسی آماده می‌کنند، مسئله شکل‌گیری «دولت اسلامی» با کارگزارانی که باید در تراز دولت اسلامی باشند، در دستورکار خود دارند؟ مردم سؤال می‌کنند؛ تئوری و مصداق مطرح در شکل‌گیری دولت اسلامی آینده چیست؟ آیا احزاب و رجال سیاسی و مذهبی حاضرند به این سؤال پاسخی شفاف بدهند؟ 🔸مردم سؤال می‌کنند؛ آیا در انتخابات آینده با یک دوقطبی یا چندقطبی روبه‌رو هستیم که سرویس‌های امنیتی آمریکا، اسرائیل و انگلیس نان ناامنی در داخل و بی‌ثبات سازی خود را در شکاف‌های این رقابت پخت و پز کنند؟ یا با یک اجماع ملی برای رسیدن به «دولت اسلامی»؟! آیا احزاب و گروه‌ها حاضرند مردم را در رسیدن به این اجماع ملی که متضمن امنیت ملی باشند، کمک کنند؟ 🔹پرسش دیگری که در ذهن مردم شکل گرفته، این است که دشمنان اسلام و انقلاب که طی ۴۰ سال گذشته همواره در مسیر شکل‌گیری «دولت اسلامی» مشغول دسیسه و توطئه بوده‌اند،‌ چه برنامه‌ای دارند؟ آیا با حمایت تلویحی و تصریحی از یک قطب رقابت می‌خواهند در تاریخ انتخابات اثرگذار باشند یا با ناامیدی از همه اضلاع رقابت، همچنان در مسیر براندازی نظام تاخت و تاز می‌کنند؟! ⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک نظام اداری کشور ✍️ محمدکاظم انبارلویی 🔘 بخش 2 از 2 🔸پاسخ این پرسش از جهاتی برای مردم روشن است؛ در هر دو صورت آن‌ها همه توان خود را برای جلوگیری از شکل‌گیری «دولت اسلامی» به کار خواهند بست. مردم می‌دانند دشمن ۴۰ سال است در راه شکل‌گیری «ایجاد یک نظام اداری صحیح و اسلامی» از طریق نفوذی‌ها در داخل و فشار از بیرون اخلال می‌کند. 🔹دشمن در جنگ اقتصادی وجب به وجب سفره مردم را هدف قرار داده است. آن‌ها نیک می‌دانند کارآمدی نظام و شکل‌گیری دولت اسلامی، تیر خلاص به توطئه‌های آن‌هاست. آیا بازیگران اصلی و فرعی انتخابات آینده به همین میزان حساسیت و هوشمندی دارند؟ همه اضلاع رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ باید با این هوشمندی و نیز هدفگذاری وارد معرکه رقابت‌ها شوند که نتایج انتخابات حتما منجر به تضمین استقلال، امنیت، حفظ منافع و مصالح ملی و کارآمدی نظام اجرایی کشور و شکل‌گیری «دولت اسلامی» باشد. 🔸انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار است در قاب اصول و معیارهای بیانیه گام دوم برگزار شود. اصول و مؤلفه‌هایی در بیانیه گام دوم برای «نظام‌سازی» ارائه شده است. این «نظام‌سازی» حتما براساس ارزش‌هایی چون آزادی، عدالت، استکبارستیزی، معنویت، عقلانیت و مردم‌سالاری باید باشد و اگر غیر از این مفاهیم به چیز دیگری فکر شود، نه اسلامی است و نه مردمی! 🔹حرف آخر مردم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این است که نظام اداری کشور پس از ۴۰ سال نیاز به یک آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک دارد. آن‌ها این آچارکشی را در قاب و ساخت دولت حزب‌اللهی، انقلابی، جوان و جهادی جست‌وجو می‌کنند. آیا احزاب، گروه‌ها و رجال سیاسی و مذهبی کشور که اضلاع رقابت انتخابات آینده را شکل می‌دهند، به لحاظ علمی و تجربی، توان و صلاحیت این کار را دارند؟ این مهم باید در نطق‌ها و تبلیغات به جای نفی رقیب، در اثبات صلاحیت نامزدها نمود داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقد تشیع علوی، تشیع صفوی شریعتی دکتر احمد رهدار 🔹«تشیع علوی و تشیع صفوی»، نظریه‌ای است که بیش از چهل سال قبل توسط علی شریعتی طرح شد و مباحث، نقدها و حتی تنش‌های قابل توجهی را برانگیخت. ⚜️ @Taammolat74
📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. ✍️ امام خمینی (ره) به مناسبت ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جامعه‌شناسی سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی ⏰ ۲۴ آبان ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
زوال تدبیر.mp3
20.9M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سید 🔹دولت روحانی براساس مناظره‌ای سیاسی بین جناح‌های سیاسی پدید آمد. اعتدال در برابر رادیکالیسم گفتار اصلی و موهوم این دولت و شعار اصلی آن مذاکره بود. دولت اهرمی به نام وزارت خارجه داشت درحالی که دیگر اجزای دولت کاری پیش نمی‌برند، به آن دلیل که کاری تعریف نشده دارند. دولت حتی تزی هم برای مذاکره نداشت و هدف آن صرفا مذاکره بود، به تعبیر خویش پس از مذاکره به سرانجام کار رسید. 🔹 این دولت نخبگان سیاسی فرسوده‌ دارد. بدنه کارشناسی و مدیریتی دولت که از اول انقلاب تا سال‌های بسیاری متصدی وزارت‌ها بوده‌اند، نخبگانی هستند که ظاهرا در دولت نهم و دهم کنار رفته و باز به همان شکل به میدان برگشته‌اند که باعث شده این دولت از لحاظ ساختاری توان اداره سیاسی را نداشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | #جامعه‌شناسی_سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سید #حسین_شهرستانی 🔹دولت روحانی ب
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر 🔘 بخش 1 از 2 🔸 هیچ طرحی در سیاست داخلی دولت وجود ندارد؛ در داخل بدنه مردم هم نیروی پیشروی وجود ندارد. در سیاست خارجی هم اراده‌ای موهوم وجود دارد به مذاکره بی‌هدف. این‌ها در کنار هم وضعیت نامناسبی را برای ما رقم زده‌ است. اتفاقاتی در این دولت فعال شد که رابطه دولت و ملت را با فاصله طبقاتی بیشتر کرد و موجب فاصله گرفتن دهک‌های پایین از حکومت شد. 🔹هیچ یک از نهاد های حکومتی، پاسخ و یا دلگرمی به این قشر ندادند، تصمیم دولت آقای روحانی کاملا تایید شد. این هزینه هم نه فقط به پای دولت، بلکه به پای همه حاکمیت نوشته شد. زین پس ما با فقدان حاکمیت مواجهیم و باز چشم امید به دموکرات‌های امریکا داریم. گفتار رهبری در تأیید تصمیم سران قوا برای گران شدن بنزین دو وجه داشت: اول حمایت از بدنه کارشناسی کشور و دولت؛ و دوم حفظ امنیت و استقلال کشور در پاسخ به توطئه‌های خارجی. 🔸کلیت حاکمیت در خوب و بد حوادث رخ داده مسئول است. اما خود امر"مسئولیت پذیری" بسیار مهم است. یکی از بحران‌های سیاسی موجود این است که دولت وظایف خود را گردن رهبری می‌اندازد و مردم با گفتارهای گسترده‌ای به این وضع دامن می‌زنند. رهبر انقلاب حقیقتا مسئولیت‌پذیر است اما رئیس جمهور خود را در امری که خود انجام داده‌است مسئول نمی‌داند. در سیاست، هم گفتارها مهم است و هم شخصیت‌ها. 💢سیاست‌مدار بزرگ کسی است که مسئولیت کاری که نکرده‌است را نیز می‌پذیرد و سیاست‌مدار سخیف کسی است که مسئولیت کار خود را نیز برعهده نمی‌گیرد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جامعه‌شناسی سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی بسیج دانشجویی دان
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر 🔘 بخش 2 از 2 🔹مسئولیت ناپذیری عموم مردم و مسئولان سیاسی دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل همین کلی‌گویی های سیاسی است، وقتی ما دولتی را عمیقا مطالعه نکنیم و به نقاط ضعف و قوت آن پی‌نبریم نمی‌توانیم تصمیم‌گیری درستی در انداختن تقصیر به دیگران داشته باشیم. نخبگان سیاسی باید از گفتار های کلی‌گویانه فاصله بگیرند. 🔸ملت رویکردی منفعل دارد و در صورت میل به کنشگری بجز شرکت در انتخابات‌ها، تنها راه اعتراض آنها شورش کردن است. نخبگان سیاسی هم به‌جای کمک به بهبود این فضا در بسیاری موارد از این اختلاف کسب و کاری برای خود ایجاد کرده‌اند. جامعه‌شناسان ما در تحلیل وضعیت جز بیانیه سیاسی صادر نکردند و هیچ وجهه اجتماعی ندارند و حتی سیاست مدنظرشان نیز روزمرگی است و نه تحلیل عمیق سیاسی. در قضایای آبان نمی‌توان مردم را مقصر دانست که چرا در انتخابات به این شخص رأی دادند، چون این انتخاب در فضایی رخ داده‌است که هیچ جایگزینی وجود نداشته‌ است و انتخاب مردم منطقی بوده‌ است. 🔹 یکی دیگر از دلایل این مسئولیت ناپذیری در سطح دولت و ملت «مصرف‌گرایی» و نگاه مصرفی و کالایی و کوتاه‌مدت به تمامی امور است. جامعه ما در کلیت خود از مولد بودن و مسئولیت‌پذیری به سمت عدم مسئولیت‌پذیری و مصرفی‌شدن حرکت کرده‌ است، هرچند دولت نقش بیشتری در این امر داشته است اما مردم نیز در اندازه خود مسئول این مشکل هستند. دین و رسانه و صدا و سیمای ما مصرفی شده‌اند و هیچ چیزی تولید نمی‌شود. تبلیغات مصرفی در تلویزیون به‌جای هنر نمونه‌ای است از این مصرف‌کنندگی و این غلبه مصرف‌کنندگی همواره منجر به بی‌مسئولیتی می‌شود. 🔸 مردم در ایران هیچ بستر و جایی برای اعتراض ندارند، مکانیسم‌های عادی‌سازی اعتراض اجتماعی را باید راه انداخت و به این بسترسازی فکر کرد. تحولات زیادی به سرعت رخ می‌دهد و واکنش و تدبیر ما به شدت تأخیری است. حاکمیت باید با فراخوان نخبگان دست به چاره‌اندیشی بزند و خود نخبگان هم باید پیش‌قدم شوند و پیشنهاداتی بدهند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 صنعت دانش 🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستی‌هایی در جامعه اشاره می‌کند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغولند، به ویژه موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها. این فضاها درجه بالایی از استقلال در جامعه کسب می کنند، که به آنها امکان میدهد ا خود را بازتعریف کنند. 🔹آنها به جای خدمت به منافع جامعه به مثابه کل، در نهایت بر منافع خودشان متمرکز می‌شوند؛ بدین معنا که سخت مشغول بسط نفوذ خود بر جامعه هستند. مهمتر از همه دانشگاه‌ها به پرورش تفکر تکنوکراتیک مدد می‌رسانند و در این راه به سرکوب عقل می‌پردازند. 🔸دانشگاه‌ها به وسیله مدیران تکنوکراتیک اداره می‌شوند که دانشگاه را بسیار شبیه به بروکراسی دیگری می‌گردانند و قواعدی را بر استادان و دانشجویان تحمیل می‌کنند. 💢 علاوه بر اینها دانشگاه‌ها به جای آنکه دانشجویان را دعوت به تفکر کنند، بیشتر شبیه کارخانه‌هایی برای تولید انبوه دانشجویان می‌شوند. نقطة تمرکز بر معقول ساختن آدمیان نیست، دانشگاه دانشجو بیرون می‌دهند تقریبا درست به همان نحو که کارخانه‌ها اتوموبیل یا سوسیس و کالباس بیرون می‌دهند. 📚 مبانی نظریه‌های جامعه‌شناسی معاصر، ص 206 ⚜️ @Taammolat74
🔰 لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی ✍️ دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔸به نظر می‌رسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانه‌ای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحث‌های رسانه جدی گرفته نشد. مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانه‌ها و ساختارهای رسانه‌ای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها به دست طیف‌های لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیست‌ها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند. 🔹در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانه‌های سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه می‌دانند که حرف به حقی هم هست. دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. نه فقط منبر بلکه رسانه‌های جمعی‌تر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته می‌شوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. می‌دانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شده‌اند. 🔸باید رویکردهای جدی تری به سواد رسانه داشت و رویکردهای فعلی کافی نیست. گرچه این رویکردهای فعلی هم در ایران خیلی کم کار شده است. یکی از موانع این است که نیروی انسانی تربیت شده کم است. چه اشکالی دارد که دانشگاه فرهنگیان رشته رسانه را به صورت جدی و با رویکردهای دینی و نه رویکردهای نومارکسیستی یا لیبرال آموزش دهد. 💢چه اشکالی دارد که دانشگاه وزارت اطلاعات و سپاه به صورت جدی به رشته رسانه ورود پیدا کنند؟ دانشگاه‌ها کمتر به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند یا اصلاً ورود پیدا نکردند. باید دانشگاه عالی دفاع ملی مدیر رسانه‌ای درست تربیت کند و رشته مدیریت رسانه به صورت جدی و استراتژیک در آن وجود داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @fekrat_net
تاملات
📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرد
🔰 بسیج و مقدس‌مآبی! درباره سالها مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره ✍️ وحید جلیلی 📍در طول سالهایی که از آخرین پیام امام درباره بسیج گذشته است و در میان هزاران پوستر و پلاکاردی که در این یازده سال به در و دیوار خیابانها و اداره‌ها و... چسبیده است، ندیده‌ام که این جمله از امام پوستر شده باشد، یا بر دیوار پایگاه بسیج مسجد یا دانشگاه یا اداره یا کارخانه ای نقش بسته باشد که: «مملکتی که با استکبار و و و مخالف است، همه افرادش باید بسیجی باشند.» درحالی که جمله دیگری از همان پیام آذر ۱۳۶۷ را صدها بار از دهان فرماندهان و مسئولان و سخنرانان و بر صفحه مجلات و روزنامه ها و پوسترها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که: «بسیج لشکر خداست. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بسیج و مقدس‌مآبی! درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج ✍️ وحید جلیلی 📍
✔️ [ادامه...] 🔸تأکید بر انگیزه های درونی بسیج، همچون اخلاص و صداقت و... آنچنان ضریبی یافته است که ویژگی‌ها و آرمان‌های اجتماعی به عنصری دسته چندم و حتی کم اهمیت در تعریف ماهیت بسیج تبدیل شده است. در تعریف حضرت امام از بسیج و بسیجی، این دو در تقابل با استکبار، پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس‌مآبي معنا می شود. 🔹آیا عجیب نیست که امروز در برخی موارد، گاه بسیجی‌گری و مقدس‌مآبی متشبه می‌شود؟ و آیا این همان تنگه احدی نیست که امام چند ماه پس از پایان جنگ، بسیجیان را نسبت به آن هُشیار می‌کند؟ مقدس‌مآبي از یک دیدگاه، تقید شدید به آداب و احکام ظاهری و فردی است. اما این آن تقدسی نیست که امام بر آن شمشیر کشیده باشد و شاید بی دقتی ای که در فهم معنای مقدس مآبی روی داده و آن را مساوی تعبد و تشرع قرار داده، موجب شده است که «تضاد» تفکر بسیجی با مقدس مآبی، یا اصلا فهم نشود، یا از ترس تضعیف تعبد، تلاشی برای تبیین و تشدید آن صورت نگیرد. 🔸مقدس‌مآبي در نگاه امام بسیجیان، نه صرف توجه به احکام فردی و ظاهری دینی، بلکه غفلت از آرمانها و مسئولیت‌های اجتماعی دین است. آرمان و ظلم‌ستیزی (در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) از ارکان اصلی بسیج مستضعفین» است که جا دارد این «آرمان» به شکل جدی تر و کاربردی‌تری در «سازمان بسیج متجلی شود؛ وگرنه این تشکل عظیم و وسیع مردمی به تدریج از تعریف خود فاصله خواهد گرفت و دچار آفاتی خواهد شد که پیش از این نیز، دامن بسیاری از حرکت های دینی در طول تاریخ را گرفته است. 💢اسلام انقلابی (که مبنای انقلاب اسلامی است) و تفاوت و تقابل آن با اسلام غیرانقلابی مرفهین بی‌درد، باید بیشترین، صریح‌ترین و کامل‌ترین ظهور خود را در بزرگترین و مردمی‌ترین نهاد انقلاب داشته باشد و وای بر روزی که در بسیج، اسلام فردی و مناسکی محض، اهمیت و جایگاه برجسته‌تری از اسلام انقلابی و اجتماعی مؤسس بسیج و احیاگر اسلام ناب پیدا کند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه چهارم ⏰ 26 فروردین 98 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۴.mp3
30.48M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه چهارم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74