eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰در نقد چپ‌ستیزی نشریه اندیشه پویا ✍️محمد زارع شیرین کندی 🔸اگر کسانی در این گمان‌اند که چپ‌هایی نظیر و مانع توسعه و تجدد و پیشرفت و آزادی در ایران شده‌اند بزرگترین اهانت را به تاریخ و شعور ملت ایران می‌کنند. همچنانکه یکی از دشمنان خونی آل احمد و ، طرفداران آن دو را «ساده دل» پنداشته است. 🔹تاریخ پنجاه سال اخیر با خواست و آرزو و میل آل احمد و شریعتی و براهنی به پیش نیامده است. فرایندی بسیار پیچیده و غامض دارد و با تمنیات و مشتهیات و هوی و هوس‌ها حرکت نمی‌کند. 🔸 این هوس و آرزو که کاش آل احمد و براهنی و شریعتی و دیگر چپ‌ها نمی‌بودند تا ما زودتر متجدد (مدرن) می‌شدیم، هوس و خیالی است خام، و توهم و پنداری است تهی و عوامانه. 🔹باید تاریخ را درک کرد و فهمید. چرا آل احمد گل می‌کند و آن همه خواننده و طرفدار می‌یابد؟ چرا شخصی به اسم شریعتی پیدا می‌شود و آن همه مخاطب و شنونده و حامی و طرفدار دوآتشه بر گردش حلقه می‌زند؟ چرا براهنی با رمان‌ها، مقالات و اشعارش دل‌ها و ذهن‌های کثیری را فتح می‌کند؟ 🔸نخست باید اینها را فهمید و تبیین یا توصیف کرد و سپس از سیلی خوردنشان خوشحال و شادمان شد. مارکوزه در جایی گفته است که تاریخ شرکت بیمه نیست. تاریخ را هیچ گروهی نمی‌تواند بیمه کند و روند و حرکت آن را تضمین نماید. 🔹کاش تاریخ اخیر ما مطابق میل لیبرال‌های عزیز حرکت می‌کرد تا ما زودتر به سعادت دنیوی و خوشبختی و بهروزی و رفاه و آسایش و آزادی‌های مدرن فردی و اجتماعی می‌رسیدیم!! ⚜️ @Taammolat74
📮جوانان عزیز دانشگاهى هر چه بیشتر در کسب علوم و فنون در اعتلاى کشور معظم خود کوشش نمایند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگیرى کنند و نگذارند محیط مقدس ‍ دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانب گردد. ✍️ امام خمینی (ره) 📚صحیفه نور جلد 18، ص 86 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا رسانه های ما رسانه نیستند؟؟ 🎙نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه‌آزاد 🔹پوشش خبری غیرحرفه‌ای و غیربازدارنده توسط رسانه‌های داخلی محدود به ترور نیست، بلکه در مسائل و بحران‌های امنیتی و غیرامنیتی نیز شاهد چنین پوشش‌های غیرجامع، غیرمسئولانه و با تأخیر هستیم، این وضعیت نتیجه عدم نظم در و عدم هماهنگی بین رسانه‌ها و است. 🔹خبر این حادثه در در ساعت ۱۸:۲۵ منتشر شد؛ آن هم بیانیه وزارت دفاع بود که باز دیرتر از دیگر رسانه‌ها منتشر کرد. 🔹 نیز ساعت ۱۷:۱۰ دقیقه این خبر را زیرنویس کرد؛ پوشش تصویری خبر نیز حدود ۸ ساعت پس از وقوع حادثه انجام گرفت؛ البته خبرنگار پیشتر از آن گزارشی منتشر کرد که دارای تناقضاتی بود. 🔻منبع: خبرگزاری تسنیم ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @savad_rasaneh
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |روشنفکری انقلاب، آری یا خیر؟! 🎙استاد رحیم‌پور ازغدی بخش دوم همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 14 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | ، آری یا خیر؟! 🎙استاد بخش دوم 🔹شهید مطهری خطاب به روشنفکران می‌گفت نباید به دام التقاط و تفسیر به رای و منابع غلط بیفتید، اینکه می‌خواهید بگویید اسلام زبان روز دارد و دچار عقب‌ماندگی و ارتجاع نمی‌شوند این مسئله مقدس است اما مواظب باشید که دچار نو پرستی و حرف نو زدن به هر قیمتی نشوید. ایشان تاکید می‌کردند که معیار درست و غلط بودن است نه قدیم و جدید بودن. 🔹جریان اصیل دینی و اجتهادی است که به معنای واقعی و صحیح عقل گرا است و می‌تواند پرچم عقل را بالا ببرد، نه فلاسفه غرب که حجیت عقل را به هر نحوی زیر سوال بردند. جریان اصیل دینی حتی اگر نقل می‌خواند این نقل خواندنش هم عقلی است و مبنای عقلی دارد. ⚜️ @Taammolat74
🔰نقش تاکتیک‌ها و تکنیک‌های صنعت تبلیغات در جنگ فرهنگی 🔸فرانسیس ساندرز نویسنده کتاب «جنگ سرد فرهنگی» و تاریخدان CIA و MA6، معتقد است در جنگ فرهنگی ایده اصلی این است که افراد را بدون آنکه متوجه شوند طوری هدایت کنید که یک موقعیت روشنفکری و ایدئولژیک به دست آورند. 🔹ساندرز معتقد است این راهبرد غیر مستقیم در جنگ فرهنگی از صنعت تبلیغات گرفته شده است. بسیاری از مؤسسات بزرگ تبلیغاتی در آمریکا، در جریان جنگ سرد به دولت این کشور مشاوره می‌دادند و البته هنوز هم چنین کاری را ادامه می‌دهند. 🔸در صنعت تبلیغات برای خرید یک کالا توسط مردم برنامه‌ریزی می‌شود و یک فرکانس را لابه‌لای موسیقی خاص می‌فرستند و یا عکس‌هایی را در سکانس‌های قرار می‌دهند. در جنگ فرهنگی نیز برای تهی‌سازی هویت شخص یا جامعه از این راهبردها استفاده‌ می‌کنند. 🔹جالب است بدانیم همانطور که در صنعت تبلیغات بسیاری از سلبریتی‌ها برای بدست آوردن سود و پول بیشتر حاضر به انجام کارهای مختلف می‌شوند فرانسیس ساندرز می‌گوید «در بستر جنگ سرد فرهنگی حرف اول را می‌زند» ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @economy_and_media
🔰ایده دانش و دانشگاه توقفی کوتاه در معنا، جایگاه و نقش دانشگاه و دانشجو ✍️ علی ربیع زاده 📍از انتهای دهه هشتاد که دوران دانشجویی من شروع شد، تا مدت ها یک سؤال مهم ذهن من را درگیر خود کرده بود: نهاد دانشگاه و هویت دانشجویی چه نقش، کارکرد و کاربردی در نظام اجتماعی دارد؟! پاسخ های زیادی وجود دارد. مثلاً کارل یاسپرس فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی ، پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946، کتاب «ایده دانشگاه» را با همین هدف نوشته که با هم مورد بررسی قرار می دهیم... ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @tahekmat👇👇👇
✔️ [ادامه...] 1️⃣ اول: دانشگاه اجتماعی گسترده از پژوهشگران و دانشجویان است که به کار جستجوی حقیقت می پردازند؛ اجتماعی که امور خود را باید مستقلاً اداره کند، فارغ از اینکه امکانات و منابع مالی خود را از اوقاف، اموال خصوصی یا بودجه های دولتی دریافت می کند. ایده استقلال دانشگاه بازتاب نیت بنیانگذاران آن برای دست یابی به حقیقت بدون هیچ گونه وابستگی فکری و اجتماعی و سیاسی است. 2️⃣دوم: پس دانشگاه همانند کلیسا خود آیینیِ خود را که حتی مورد احترام دولت است، از یک ایده جاودان جهانی و فراملی به دست می آورد: آزادی فکری آکادمیک! آزادی آکادمیک اولویتی است که مستلزم تعهد به آموزش و کشف حقیقت است؛ حتی اگر دیگران قصد داشته باشند داخل یا خارج از دانشگاه این امر را محدود نمایند. 3️⃣سوم: دانشگاه صرفاً مکانی برای آموزش نیست، بلکه دانشجو باید فعالانه در پژوهش و کشف حقیقت مشارکت فعال داشته باشد. به واسطه چنین تجربه ای، باید تربیت و انضباط فکری به دست آورد که طبیعتاً در تمام زندگی اش باقی خواهد ماند. مطلوب این است که دانشجو به طور مستقل بیاندیشد، نقادانه گوش دهد و در عین حال که در یادگیری آزاد است، در قبال آینده و اهداف خود مسئول باشد. 4️⃣چهارم: دانشگاه تحقق عزم بنیادین انسان برای دانستن است. از آن جا که کشف حقیقت از طریق پژوهش نظام مند میسر می شود، پژوهش نخستین دغدغه و مرکز توجه دانشگاه است. دغدغه دوم آموزش است، زیرا حقیقت باید به شیوه های گوناگون منتقل شود. پس دانشگاه نهادی است که افرادی را که به طور حرفه ای به جستجوی حقیقت و انتقال آن در چارچوب ضوابط علمی می پردازند، متحد می کند. 📚منبع برای مطالعه بیشتر: ایده دانشگاه، کارل یاسپرس، ترجمه مهدی پارسا، نشر ققنوس ⚜️ @Taammolat74
🔰 اضمحلال مفهوم دانشجو ✍️ محمدرضا پویافر 📍طی سالهای گذشته حجم تأثیر سیاستهای نادرست در مورد توسعه کمّی و مدیریت آموزش عالی آن قدر زیاد بوده که یکی از اثرات آن، فرو ریختن مرز دانشجو و غیر دانشجو- مانند فرو ریختن تدریجی مرز دانشگاه از حوزه های دیگری همچون بازار، سیاست، دین و مانند آن – بوده است. در حال حاضر ایران سومین جمعیت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، یکی از بالاترین نسبت های دانشجو به جمعیت دیپلمه و در عین حال یکی از بالاترین شاخص های تقلب علمی را بین کشورهای مختلف داراست. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸توسعه کمّی آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی، همراه با تأسیس دانشگاه های جدید و ظرفیت های خالی زیاد در مناطق مختلف موجب شده تا هر آنکس که تا دیروز قصد یا شایستگی دانشجو شدن نداشته، برای مزایای مختلف مالی، مدیریتی و حتی پرستیژ اجتماعی وارد دانشگاه شود. 🔹امروز ایران جمعیت زیادی دارد که نام دانشجو را حمل می کنند. آنها کاسبان، کارمندان، ورزشکاران، نظامیان، هنرمندانی هستند که با وجود داشتن پیشه و اشتغال خاص، دوست دارند دانشجو بشوند، مدرک دانشگاهی بگیرند، پستی به دست بیاورند، کمی به حقوقشان اضافه شود، یا این که فقط بتوانند با مدرک دانشگاهی برای خود جایگاه اجتماعی ظاهریِ بهتری دست و پا کنند. 🔸 آنها شغل های ارزشمندی برای نیازهای اجتماعی گوناگون دارند، اما با این وجود در پی تصاحبِ نام «دانشجو» هستند. اشتباهی که با اصالت دادن به تحصیل دانشگاهی در همه رده های اجرایی، در نگاه مدیران و سیاسیون سطح اول کشور وجود دارد و در سطح جامعه هم رسوخ کرده است. 🔹بنابراین دیگر ما با یک گروه متمایز با یک فرهنگ خاص – فرهنگ دانشجویی- مواجه نیستیم؛ چرا که این روزها تقریباً همه دانشجو هستند یا می توانند دانشجو باشند. پس دانشجو بودن هیچ وجه تمایز بارزی در منشِ رفتاری، مشیِ فکری و تقیدات اخلاقی با دیگرانِ بیرون از دیوارهای دانشگاه ندارد. 🔸چنین انسانی به دست ساختارِ سیاستگذاریهای بیماری اجتماعی، از درون تهی شده و تنها پوسته‌ای با برچسب دانشجو را بر تن خود حمل می کند. این پوسته‌ی تهی تاب تحمل فشارها و نهیب های درون و بیرون دانشگاهی برای بیان و مطالبه حق را ندارد. اصلا نه حوصله و نه میل و نه توانِ این بیان و مطالبه را ندارد. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸او درگیر تمام شدن دوره تحصیلی و گرفتن مدرک دانشگاهی‌اش برای رسیدن به چند هزار تومان اضافه حقوق، ارتقای پست سازمانی یا ژشتی جلوِ دیگران است. هیچ کدام از اینها با عمیق شدن در رشته تخصصی، کنجکاوی و ماجراجویی برای دانش و فریاد زدن در راه آنچه درست می داند تطابق ندارد. پس منطقی است که دانشجوی امروز «یکی از دیگران» باشد. 🔹یکی از دیگران بودن، به خودیِ خود بد نیست، شاید در بسیاری از موارد نشانه همدلی و یکرنگی با جامعه ای است که فرد در آن زندگی می کند. اما در مسیرِ به ابتذال کشیده شدن و اضمحلال مفهوم «دانشجو»، آنچه رخ می دهد، تن دادن دانشگاه – یعنی نهادِ علم و پایگاهِ تفکرِ انتقادی در جامعه- به قواعدِ تعامل و بلکه معامله در بیرون از دانشگاه است. 💢بنابراین همزمان با اضمحلال مفهوم دانشجو، مفهوم دانشگاه است که از درون تهی می شود. در این مسیر دانشگاه به هنجارها و ارزشهای بازار، سیاست یا سایر حوزه های دیگرِ غیر دانشگاهی آلوده شده و وجوه تمایز فرهنگ دانشگاهی در مسیر اضمحلال قرار می گیرد. 🔸 16 آذر روز دانشجو بود. روز دانشجویانی که وقایع محیط شان برایشان مهم بود. اما سیاستهای سالهای گذشته در مورد توسعه کمّی آموزش عالی موجب شده تا همزمان با تکثیرِ پوسته‌ و عنوان دانشجو، دانش-جو بودن و فریادگری اون در نتیجه این دانش-جویی کمیاب و کمیاب‌تر شود. آنها امروز یکی از دیگران هستند، همان دیگرانی که از فاجعه جوک می سازند و برای منافع خود به هر سرقت، زد و بند و دروغی رضایت می دهند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه دوم ⏰ 8 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه دوم 🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتی‌اش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم می‌زند و در مقام گزینش شیوه‌های رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر می‌تابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را می‌پذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آن‌ها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامه‌ریزی و تحقیق و مطالعه‌ی انسان قرار می‌گیرد. 🔹تصمیم‌گیری درباره اصل و چگونگی انجام آن‌ها، به عقل و نیروی فکر و اندیشه‌ی انسان‌ها وانهاده شده است، تا با کاوش‌های خود و بهره‌گیری از دست‌آوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیش‌تر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📣 خاطرات دانشگاه غربزده 🔴بسیاری از دانشجویان، نخبگان و اساتید انقلابی که دغدغه علم و پیشرفت واقعی کشور را دارند، خاطرات ناشنیده بسیاری از چالش با جریان غربزده دارند که نشان‌دهنده کم‌سوادی، بی‌مایگی و کم‌ظرفیتی غرب‌زدگان است. گردآوری این سنخ خاطرات از یک سو به دانشجویان جوان حزب‌اللهی اعتمادبنفس و قوت قلب می دهد که در مقابل این جریان منفعل و منزوی نگردند، و از سوی دیگر بن‌مایه تولیدات هنری و رسانه‌ای در هجو غربزدگی را فراهم خواهد ساخت. ↙️ شما هم می توانید خاطرات خود از مواجهه با طیف های مختلف جریان غربزده را برای ما ارسال کنید. آی‌دی بله،تلگرام و ایتا: @gharbzadegy_admin ☎️ شماره تماس: 09215123962 ⚜️ @Taammolat74
📸عکس نگاشت تاریخی ✍️ محمدرضا کائینی 💠 این قلم در روزی که تصاویر گریه مرحوم علی اصغر زارعی پس از تصویب برجام در مجلس نشر یافت، اساسا برایش مهم نبود که او به حق چنین کرده یا نه؟ و یا حتی صورت مساله را درست دریافته یا نه؟ (هر چند که با او هم داستان بود و در پس این معرکه، برای کشور جز درِ بسته نمی دید!) برای من اما، مهم نفس بیم و‌ دلشوره او، برای آینده ایران بود. زارعی می توانست به سان برخی همگنانش، برای سلفی گرفتن با موگرینی، لباس خود و بغل دستی هایش را پاره کند! اما تاریخ، همواره او را با گریه اش برای فرجامِ برجام، به یاد خواهد آورد! نگارنده همواره آنان که دغدغه، دلشوره و بیدار خوابی های آینده را داشته اند، بزرگ دیده و بر این باور است که نهایتا، صاحبان این دلواپسی ها و اشک ها، تاریخ را رقم زده اند. روحش شاد. ⚜️ @Taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیست‌های علمی در فضای مجازی 🔹دیده‌بان اندیشه عرصه‌ای است تا بازتاب و پژواک اندیشه‌های اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشه‌هایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیست‌های اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشت‌های تحلیلی‌شان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم. 🖇 دوازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜️ @fekrat_net ⚜️ @taammolat74
دیده‌بان شماره 12.pdf
12.01M
📑 دو‌هفته نامه مجازی ✴️ شماره دوازدهم / ویژه 1399 ویژه‌نامه نقد وبررسی درباره محرم و عاشورا (شماره دو) 🔹دیده‌بان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی می‌داند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهی‌بخشی، زمینه‌ساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایت‌های مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورت‌بندی کردیم. 🔗 برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جریان روشنفکری در ایران 🎙دکتر شهریار زرشناس همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 15 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جریان در ایران 🎙دکتر 🔹بدنه اصلی جریان روشنفکری بعد از انقلاب در ایران نئولیبرال است. روشنفکری به معنای تخصصی اولاً متعلق به عالم مدرن است دوماً از نظر طبقاتی یک کاست است و سوم اینکه این جریان جهت‌گیری مدرن دارد. 🔹جامعه ایران نسبت به این شبه مدرنیته انقلاب کرد و انقلاب اسلامی رستاخیز عالم ایران اسلامی با تکیه بر ظرفیت‌هایش علیه این شبه مدرنیته بود. بعد از این انقلاب چه شد؟ ساخت سیاسی شبه مدرنیته یعنی پهلوی متلاشی شد، اما ساخت فرهنگی و اقتصادی باقی ماند و روشنفکری ایران نقش در این زمینه بر عهده دارد که بازسازی شبه مدرنیته در ایران را آغاز کند. 🔹 نقش روشنفکران بعد از انقلاب این بود که یک مانعی بشود که اقتصاد ایران آسیب ببیند و از طرفی مانع تحولات فرهنگی شوند و سه سعی کنند در ساختار سیاسی هم قدرت را به شبه مدرنیته برگردانند. روشنفکری بعد از انقلاب می‌شود مأمور معماری یک ارتجاع شبه مدرنیته در ایران پس از انقلاب و اینها هم غالباً نئولیبرال هستند. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 پست مدرنیسم ✍️ حسین قدمیاری 🔸از جمله نظریه‌پردازان و متفکران پست‌مدرنیسم که عمدتاً فرانسوی هستند، می‌توان از این چهره‌هایی مثل ژان فرانسوا لیوتار، میشل فوکو، ژان بودریار، ژاک دریدا، ژیل دلوز، چالز جنکز، ژاک لاکان و اهب حسن نام برد. البته "نیچه"، "هایدیگر" فروید و هوسرل نیز به‌عنوان نیاکان پست‌مدرنیسم به‌شمار می‌روند؛ که نظرها و دیدگاه‌های آن‌ها تأثیر بسیاری در ظهور پست‌مدرنسیم داشته بطور کلی دو دیدگاه رایج در مورد این واژه قابل ذکر است. 🔹دیدگاهی که پست مدرنیزم را یک دوره زمانی (با اعتقاد به سیر تاریخی) به شمار می‌آورد و دیدگاه دیگر که آن را نوعی فلسفه در نظر می‌گیرد. در دیدگاه تاریخی، پسامدرنیزم یک دوره زمانی است که پس از دوران مدرنیزم با همه فراز و نشیبهای آن ظهور نموده است. 💢آنچه مسلم است واژه پسانوین یا پست مدرن نماد مجموعه‌ یافته‌هایی است که بعد از مدرنیزم یا نوگرایی مطرح شده است و در واقع می‌تواند حاصل تکامل و یا نتیجه انتقادی آن باشد و سرانجام می‌توان گفت در مقام ارتباطی «رویکردی» برای مواجهه با آینده است که این گفته با دیدگاه کسانی که آن را فلسفه نیز به شمار آورده‌اند تعارض چندانی ندارد. 🔸در عرصه علوم اجتماعی پسامدرنیزم قائل به انسان صاحب اراده مستقل بعنوان محور جهان نیست، (اعتقادی که در دوره مدرنیته وجه غالب تفکر در غرب بود) بلکه گاهی با تاکید برغرایز و امیال و دیگر عوامل انگیزش در افراد، به استبداد منطق و خرد (از نوع ابزاری) حمله می کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 «ترور» از دریچۀ «مذاکره» ✍️مهدی جمشیدی [۱]. اگر دشمن دریابد که ما «احساسِ ضعف» می‌کنیم، «تردید» ش در ضربه‌زدن، به «یقین» تبدیل خواهد شد! آن‌قدر «ضربه‌های پی‌درپی» وارد خواهد آورد که «گیج» و «گنگ» شویم و در برابرش به زمین بیفتیم؛ بی‌آن‌که حتّی «جرأت» و «جسارتِ» دفاع از خویش را بیابیم! [۲]. رهبرِ انقلاب، بارها به نیروهای سیاسی مایل به مذاکره تذکّر دادند که به دشمن، «پیامِ ضعف»، ارسال نکنید! از آغازِ تبلیغاتِ انتخاباتی در سالِ نودودو تاکنون، کمترین کوتاهی و سستی در ارسالِ «پیامِ ضعف» به دشمن از سوی برخی تکنوکرات ها نشده است! چنان‌که با «تحریف»، وانمود شده که راه‌حلِ گشایشِ اقتصادی، «مذاکره با آمریکا» است. برخی نیروهای غربگرا، هم این وسوسه را به ذهنِ مردم افکند و معیشتِ مردم را «شرطی» کردند؛ و هم به آمریکا اطمینان دادند که در ایران، هیچ اتّفاقی رخ نخواهد داد، مگر این‌که تحریم‌ها برطرف شوند! آخرین «پیامِ ضعفِ» به دشمن، چشم امید داشتن به بازشدنِ بابِ «مذاکرۀ مجدّد با آمریکا» به‌واسطۀ تغییرِ رئیس‌جمهورِ آن بود! گویا تدبیر و امیدِ دولتمردان، وابسته به «معادلاتِ سیاسیِ آمریکا» است! [۳]. وقتی به‌گونه‌ای با دشمن روبرو شویم که سراپا، «احساسِ نیاز و وابستگی» باشیم و به بهای مساعدتِ او، تمامِ «خطوطِ قرمزِ» خویش را زیرِ پا بگذاریم، او به «هیچ حدّی»، بسنده نخواهد کرد، بلکه فرصت را برای «پیشروی»، مناسب دانسته و می‌کوشد «سنگرهای بیشتر و مهمّ‌تر» ی را فتح کند! به‌عبارت‌دیگر، «عقب‌نشینی» و «انفعال» و «سازش‌جوییِ» ما، به ضررِ ما تمام خواهد شد. «دولتمردان ضعیف» و «جامعۀ به‌ضعف‌کشانده‌شده»، حریم و حصاری ندارد و دستخوشِ تعدّیِ دشمن قرار می‌گیرد. [۴]. تلخ‌تر و غم‌انگیزتر این‌که جریان‌های غربگرا که همچنان، دلبسته و شیفتۀ مذاکره هستند، تلاش می‌کنند تا «دانشمندِ هسته‌ایِ» خویش را «دانشمندِ دفاعی» بخواند تا مبادا «خطِ جدیدِ مذاکره»، گزند و آسیبی ببیند! دولتِ جدیدِ آمریکا نیز می‌داند که «نیروهای سیاسی اهل مذاکره»، بیش از صدورِ چند بیانیّۀ رقیق و کلیشه‌ای، قدمی بر نخواهد، بلکه «رام‌تر» و «تسلیم‌تر» و «حقیرتر» از همیشه، برای آغاز شدنِ مذاکره، لحظه‌شماری می‌کنند! «صنعتِ هسته‌ای»، «صنعتِ موشکی»، «فتوحاتِ منطقه‌ای»، «معیشتِ مردم»، «عزّتِ ایرانی»، «»، «محسن فخری‌زاده» و … همه و همه باید فدای «خطِ مذاکره با آمریکا» شوند! [۵]. این «دانشمندِ هسته‌ای»، قربانیِ عملیّاتِ شناسایی در متنِ «روندِ رسمیِ اعتمادسازی با آمریکا» شد، نه عملیّاتِ جاسوسی و تعقیب و مراقبتِ غیررسمی …! تفنگی که این گلوله‌ها از آن شلیک شدند، در همان «دستِ چُدنی‌ِ با روکشِ مخملی» قرار داشتند! [۶]. به‌راستی، ما بهای چه‌چیزی را می‌پردازیم؟! «اختلالِ دستگاهِ محاسباتی»؟! «اعتماد به دشمن»؟! «ساده‌لوحی و حماقت»؟! «نفوذِ رسمی»؟! بی‌جهت نبود که رهبرِ انقلاب گفت: مگس بر روی «زخم» می‌نشیند! این «زخم‌ها»، حاصلِ نیشِ خنجرِ «مذاکره» هستند که از پشت، بر پهلوی انقلاب فرود می‌آیند… ⚜️ @Taammolat74
🔰 ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟ ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸عقل دنیای مدرن برای این‌که انسان را قانع کند کافی نبود. بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. دنیای مدرن نمی‌تواند این را به انسان بدهد. بشر زده شده از مدرنیته می‌خواهد خود را پیدا کند اما در بستر خودی پیدا نمی‌کند. 🔹در ادامه رنه گنون ها و گارودی ها به صحنه آمدند و بشر دید که بودنش را باید به سعه همه عالم حس کند. تمدن مدرن می‌گوید دین‌داری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمی‌تواند این دو را از هم جدا کند و باید همه‌جا خدایی زندگی کند. 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ من مخالف و بازی نیستم و خودم زمانی فوتبالیست بوده‌ام. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم خود را از فشارهای روحی‌مان قائم کنیم یا برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید! 🔹اگر با خودمان کنار آمدیم تمام عالم می‌شود سعه وجودی ما. می‌گفت هویت تعلقی خود را باید بیابید. شهید مطهری از این جمله با این تعبیر یاد می‌کرد: شگفت جمله‌ای از شگفت فیلسوفی. چرا امام ملاصدرا و ابن عربی را به گورباچف پیشنهاد کردند؟ هویت تعلقی یعنی ما عین ربط به خداوندی هستیم که همه عالم را پر کرده است. ملاصدرا این نکته را برای حیات آینده بشر گفته بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه سوم ⏰ 15 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه سوم 🔹قبل از پرداختن به بحث از گستره دین، باید مراد خود را از مفهوم دین روشن سازیم. 🔹دین مجموعه‌ای اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و مجموعه‌ای قواعد رفتاری و اجرایی است. 🔹شناخت دین چگونه است؟! روش عقلی، تجربی، شهودی و نقلی، کدام ؟! 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2) ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 1 از 2 🔸عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. حماسة عاشورا نه صرفاً یک رویداد تاریخی، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان یک فرهنگ، استراتژی و نقشه راه برای تفکر شیعی عمل می‌کند. عاشورا به عنوان بخش مهمی از نظام بینشی و گرایشی، جزء انفکاک ناپذیری از هویت تشیع را تشکیل می‌دهد که در طول تاریخ نیز بسیار أثرگذار بوده است. 🔹در عالم سنت، روحانیون به دلیل شأنیت راهبری و هدایت جامعه، از طریق بستر «منبر» با عموم جامعه در ارتباط بودند. گرچه کرسی‌های مدارس علمیه محفلی برای حرف‌های تخصصی بود ولی در رسانه منبر، اهداف، رسالت‌ها و نظام معرفتی عاشورا و دین را با حوزة نیازمندی‎های روزمرة مردم تطبیق داده می‌شد. علماء دین از طریق منبر که در مکانی مقدس مانند مسجد و حسینیه قرار داشت، آموزه‌های عاشورایی را به عموم جامعه می‌رساندند. 🔸امروز اما افراد، به دلیل توسعه و بسط رسانه‌های جدید در قالب «ژورنالیسم اندیشه»، در برساخت مفاهیم اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کنند. هرچند رسانه‌های مدرن تفاوت ماهوی با منبر داشته وعمق و شأنیت و باورپذیری و هدایتگری را ندارند، اما بستری را فراهم می‌سازند تا متفکر پرسش‎های خود را با عقلانیت جمعی توده‌ها به اشتراک بگذارد. 🔹 عاشورا به دلیل جایگاه مهمی که در تفکر و هویت تشیع دارد، در دوره کنونی محل توجه بیشتری از سوی اندیشمندان، متفکران و روشنفکران بوده است. محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌های بسیاری همراه شد و ضرورت استفاده و بهره‌مندی از ژورنالیسم مجازی به جای منبر سنتی، در انتقال آموزه‌های عاشورایی به سطح عمومی جامعه را افزون ساخت. 🔸بر همین اساس صف‌آرایی ویژه‌ای از جریان‌های مختلف فکری در باب تحلیل واقعه عاشورا در فضای مجازی رقم خورد. در این بین جریانات مدرن و التقاطی با هجمه رسانه‌ای انبوه در قالب تئوری‌ها و نظریه‌های مدرنیستی و پسامدرن، خواسته یا ناخواسته دست به تحریف عاشورا زدند. ⚜️ @Taammolat74