🔰 رسانههای نوین سطحیترین درگیری ذهنی را با مخاطب دارد!
✍️ سید مهدی ناظمی
🔸رسانههای نوین میتوانند معانی و مفاهیم را انتقال دهند. اما این امکان را ندارند که آن معانی و مفهوم شکل جمعی به خود بگیرند. شما در تلویزیون و رادیو این امکان را دارید که ایدئولوژی را بسط بدهید. شورش و بلوا ایجاد کنید. اما در رسانههای جدید به تنهایی امکان ایجاد یک حرکت ایدئولوژیک وجود ندارد.
🔹اگر در مقاطعی هم در کشور ما شاهد بودهایم که شبکههای اجتماعی پشت این کار قرار میگیرند، برای زمانی ست که یک پشتوانه عینی دیگری ایجاد شدهاست که شبکههای اجتماعی در کنار آن قرار گرفتهاند. در شبکه اجتماعی رویداد اتفاق میافتد اما این رویداد، معنازا نیست. به طور مثال شما در دنیای قدیم وقتی یک کتاب را میخواندید ممکن بود یک معنا در ذهن شما اتفاق میافتد.
💢 بعد که روزنامهها وارد میشوند می بینید که معانی رقیق میشوند. تلویزیون که میآید میخواهد حالا مفاهیم را نمایش دهد. در رسانههای نوین حتی نمایش دادن آن معانی هم دشوار است. برای آنکه در رسانههای نوین شما فی الجمله سطحیترین درگیری ذهنی را با مخاطب دارید. مثل علاقمندان جدول که میدانند ادیسون کی به دنیا آمده و کی فوت کرده است. اما چیز علمی و معنایی از او نمیدانند. در واقع جهان معنایی از بین رفته است، هر چند بتوان چیزکی از معنا را به طور منفرد برداشت کرد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
مهمترین چیز در زندگی چیست؟
اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها. ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم!
📚 کتاب دنیای سوفی، اثر یوستین گردر، ص 14
⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم ارتقاء اندیشه در نیروهای انقلابی
✍️ سیدجواد نقوی
🔸این نگاه من به #انقلاب_اسلامی است ، معتقدم انقلابی که توانسته از کلان شهر مدرن مثل تهران تا روستاهای جنوب خراسان را تحت تاثیر گفتمان خود قرار دهد ، قطعا واقعه عظیم و فوق العاده ای بوده و حتما در ظرف زمانی خودش کار عجیب و مهمی را رقم زده چرا که در مقایسه با انقلاب های دیگر هم شعاع جذبش بالاتر بوده هم در ادبیات توده های اگاه به خوبی نفوذ کرده
🔹در واقع مهم فرای سویه #ترنس فیزیکی خودش ، از یک عقبه تئوریک و تلاش شبانه روزی متفکرانی همچون ال احمد گرفته تا بهشتی و #مطهری و#امام خمینی نشات گرفته است ، این تلاش شبانه روزی که فقط هم در ظرف دین و فرهنگ بوده است ، و توانسته خالق انسان جدیدی شود که در وجه کوچک ان پدیده دفاع مقدس را خلق کند ، در وجه دیگر انسان هایی چون #آوینی و #چمران و ادروارد آنیلی و قاسم سلیمانی را تربیت کند.
🔸اما امروز بعد از گذشته چهل و دو سال از این واقعه ، فرای بحث #روشنفکران که قصد دارند انقلاب را با روش #پست_ مدرن بخوانند و ان را یک کنش مقطعی جلو دهند و ان را محدود به همان مقطع کنند در سر دیگر ماجرا این نیروهای انقلابی موجود در صحنه ام هم متاسفانه به قدری اوضاع اندیشه و تفکرشان ضعیف است که نه قادر به تربیت انسانی در تراز انقلاب هستند و نه حتی خودشان #هویتی دقیق و منسجم دارند ، این نیروهای انقلابی در تمام سطوح ارگان های وابسته به جبهه انقلاب نفوذ کردهاند و با سادهسازی واقعه انقلاب و با وقت تلف کردن در تولید اندیشه، دست رنج تمام متفکرانی که از دهه چهل تلاش کردن را به عکس ان تبدیل کردن ....
🔹راه حل فعلی را من خیلی رک میگویم، دست از رفیق بازی برداریم و #رودربایستی را کنار بگذاریم و خودمان را در مقابل این میراث و این عقبه غنی فکری مسئول بدانیم و نگذاریم که فردا با حسرت نگاه کنیم و بگوییم کاش چنین راهی را طی نمیکردیم!
🔸من مخالف کادرسازی و تربیت نیرو نیستم اما باید افرادی که قصد تربیت نیرو دارند ،خودشان سوادی داشته باشند حداقل یا فردی که مسئول یا مدیر یک مجموعه هست به جز تعلقات#ایدئولوژیک باید سواد و تخصص لازم را هم داشته باشد.
اگر همین الانهم دست از کارهای #کلیشه ای و تکراری برنداریم قطعا اینده کل جبهه انقلاب،ضربه خواهد خورد!
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه هشتم
⏰ 20 آبان 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه هشتم
🔹دین در قرآن کریم لا اقل به دو معنا متباین به کار رفته است. یکی به معنای جزا و پاداش است که مورد بحث ما در اینجا نیست. آن چیزی که مورد بحث است دین به معنای اعتقادات و رفتارهای خاص مبتنی بر آن عقائد است. به عبارت دیگر در دین دو مفهوم (هستها و نیستها) و (بایدها و نبایدها) در دین ملحوظ است.
🔹دین حق چیست؟ ویژگی آن تسلیم مطلق به الله است. (وجهت وجهی لله)
🔹پاسخ استاد به شبهه هرمنوتیک و قرائتهای متعدد از دین
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📮در #پژوهشگاه_علوم_انسانی و مطالعات فرهنگی چه میگذرد؟ نویسنده دگراندیش را معاون پژوهشی میکنند و به فاصله چند ماه از انتشار کتابش که در تقابل با گفتمان جمهوری اسلامی است، به عنوان پژوهشگر سال معرفی میکنند. اینگونه آزادانه در جمهوری اسلامی #شخصیتسازی میکنند و گستاخانه از فقدان #آزادی شکوه میکنند!
✍️ داود مهدویزادگان
⚜️ @Taammolat74
🔰تاملی در نسبت فقه و پویایی
✍️ محمدوحید سهیلی
📍فقه به عنوان دانشی که بخشی از حقیقت دین را حکایت می نماید به معنی مجموعۀ احکام عملی و وظایف شرعی و یا علم استنباط احکام شرعی فرعی از ادلۀ تفصیلی است. فقه در مفهوم اخیر مترادف با اجتهاد در اصطلاح فقها و اصولیان است. قرآن، سنت و سیره رسول گرامی اسلام (ص) در کنار عقل مهم ترین منابع این فقه و اجتهاد هستند.
توجه به عقل و قواعدی که در سنت عظیم فقه و اصول شیعی تدارک دیده شده، فقه همیشه متصف به پویایی است و این وصف، قیدی توضیحی است. اما جریان روشنفکری دینی و متجدد، معنای دیگری از این اصطلاح را قصد نموده است. به عنوان مثال نویسندۀ کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، پویایی فقیه را در گرو آشنایی فقه با شناخت های برون دینی می داند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...]
🔸این آشنایی با شناخت های برون دینی، در معنایی عام امری نیست که در تاریخ دانش #فقه مورد غفلت واقع شده باشد. پس باید دقت نمود که در اینجا معنای خاصی مورد نظر است که با توجه به مبانی اندیشه ای این جریان ناظر به #عقلانیت و #علم_مدرن است. پس در اینجا پویایی، قیدی احترازی است که به دوگانه #فقه_سنتی/ پویا را منتهی می شود.
🔹در این نگاه فقه موسوم به سنتی به دلیل عدم اعتنا به اقتضائات #جهان_مدرن در بنیان های روش شناخی خویش فاقد کارآمدی در حل و فصل مسائل انسان معاصر است و راه آن تغییر بنیان های معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی فقیه متناسب با منطق مدرنیته می باشد.
🔸این تفاوت در توضیح پویایی به دلیل دلالتی که بر تغییر و تطور دارد مبتنی بر تفاوت برداشت از نسبت فقه و تاریخ است. جریان متجدد و روشنفکری، فقه را متآثر از فرهنگ و تاریخ دانسته و طبعاً زمانی آن را کارآمد می داند که بیشترین هماهنگی را با اقتضائات تاریخی داشته باشد، به تعبیری دیگر فقه را به حیث تقییدی تاریخ-در معنای مدرن- پویا می داند.
🔹بنابراین حقوق بشر را یکی از منابع اصلی استنباط معرفی می کند. اما در دیدگاه مبتنی بر میراث فقه شیعی، هر چند فقه در تاریخ هست اما این در تاریخ بودن به معنای هویت تاریخی فقه نیست بلکه فقه به حیث حیینیة در تاریخ محقق است.
🔸در این دیدگاه فقه از آن جهت که:
الف- آینه و محکی بخشی از دین است.
ب- دین زبان انسان کامل است.
ج- انسان کامل بر فراز تاریخ ایستاده و زبانش تاریخ ساز است و ادوار تاریخی را رقم می زند.
در نتیجه بایسته و شایسته است که فقه نیز به دنبال تطابق انسان با حقیقت هر عهد تاریخی و انسان کامل است. بنابراین به دنبال تأثیر بر تاریخ است و می خواهد حقوق بشر خود را ارائه کند نه آنکه حقوق بشر مدرن را ملاک و معیار قضاوت خود قرار دهد. البته بدیهی است که انسان کامل متناسب با مخاطب خود عمل می کند و لذا میان زبان و نحوه ی عمل انبیاء اولوالعزم در تاریخ تفاوت است.
💢بنابراین فقیهی که نظام فقه خود را متناسب با نظام اجتماعی و علم چهان مدرن تطبیق می دهد نه تنها فقهی پویا ندارد بلکه به دلیل عدم توجه به نسبت فقه، #دین و #تاریخ دچار انفعال است. و برعکس فقیهی که با التفات به مسئله پیش گفته عمل می کند از آن جهت که با در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی و تاریخی به بسط زبان انسان کامل در تاریخ همت می گمارد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |نواندیشی حکمی و فقاهی
🎙حجتالاسلام محمدحسین ملکزاده
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 16 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#نواندیشی_حکمی و فقاهی
🎙حجتالاسلام #محمدحسین_ملکزاده
🔹در حقیقت کار ویژه نواندیش دینی اصیل و اجتهادی برقراری همین تعادل و توازن و جمع میان اصالت و معاصرت است. از یک سو به اصالت توجه دارد و ریشه در اصل دارد و از سوی دیگر معاصرت را کنار نمیگذارد و به زمانه خود توجه دارد، فرزند زمانه خود بودن یک فخر حقیقتاً جدی است که هر کسی بتواند فرزند زمانه خود باشد که به معنای مقهور بودن از زمانه خود نیست بلکه به معنای این است که از زمانه خود و پرسشها و چالشهای سر دربیاورد.
🔹نواندیش دینی، بهره مندی از آزاداندیشی، انعطاف فکری و تفکر انتقادی است. اگر شخص تفکر انتقادی نداشته باشد نمیتواند حد نصاب لازم برای یک نواندیش دینی را بدست بیاورد. نکته بعدی دارای نواندیشی مبتنی بر زمان آگاهی، زبان شناسی و توجه به نیازها و مقتضیات زمان و مکان است. همچنین برخوردار از جرأت و جسارت لازم برای ورود به عرصههای جدید و طرح ایدههای تازه و حتی شکستن ساختارهای ناصواب و عبور از چهارچوبهای موجود و نترسیدن از ضیافتهای علمی و غیر علمی است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
با چون خودی در افکن اگر پنجه میکنی
ما خود شکسته ایم چه باشد شکست ما🥀
👤 سعدی
#شاعرانه🍃
⚜️ @Taammolat74
به نام خدا
🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید و ما رو به دیگران معرفی کنید....👇👇👇
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰 دين ما دين زندگي است
🔸اين يک حقيقت است که مربوط به بنده نيست. مربوط به آن دين مطهري است که مي گويد: اگر زراعت بکني، عبادت و سجود خداست. اگر با زنت حسن معامله کني، عبادت و سجود است. اگر در بازار خوب تجارت بکني، عبادت و سجود است. آن ديني که مي خواهد هميشه در همه جا و در همه وضع، انسان به ياد خدا باشد، و هيچ چيز را با ذکر خدا و ياد او منافي نمي داند. و در مقابل اين دين، مسيحي ها هستند که اصلا عبادت را جز در کليسا و جز در شرايطي خاص ممکن نمي دانند!
🔹يک کشيش تازه اي هست به نام "فيلاردو شارمان" که او هم از علماي بزرگ است. اين کشيش آمد و عنوان نمود، که عبادت تنها اين نيست که در شب عيد کريسمس و ولادت حضرت مسيح(ع) آن خمير مخصوص را با آب مخصوص مخلوط کنيد و بخوريد! عبادت تنها اين نيست! گفته است که شما حتي اگر سنگي را برداريد و جاده اي را صاف کنيد، اين عبادت است. وقتي وي اين حرف را زد، کتاب هايش تحريم گرديد و تا مدت ها خوانده نشد. رنگ کفر حالا تازه، آهسته آهسته دارد از روي فيلاردو شارمان کشيش، زدوده مي شود!
🔸اين در حالي است که هزار و سيصد سال پيش پيغمبر ما به ابوذر مي گويد: حتي در خواب و خوراک قصد قربت کن! دين ما اصلا براي زندگي است. دين ما در کارخانه، در مدرسه، در بيمارستان، در زمين کشاورزي، در بازار و در همه جا، همراه ماست. اين دين است که مي تواند زندگي کند. حتي عبادات ما، چنين سمت و سويي دارند. (گزيده اي از سخنراني امام موسي صدر در موسسه دارالتبليغ اسلامي قم ۱۳۴۴ ه ش)
📚 سيد موسي صدر (نگاهي به زندگي و مبارزات امام موسي صدر) ؛ ص ۶۸
⚜️ @Taammolat74
🎥دانلود فیلم کامل چراغ مطالعه اول (فصل علوم اجتماعی)
🔸 گفتگو با محمد معماریان
مترجم کتابها و مقالات متعددی در حوزه مطالعات رسانه و فارغ التحصیل دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران
🔺ایده محوری کتاب شری تورکل چیست؟
🔺گفته میشود با ورود تکنولوژی انسانها مدام گوشی به دست شدهاند و ارتباطات انسانی قطع شده است. مگر غیر از این است که درون گوشیها داریم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنیم، پس اساسا مشکل چیست که این هجمه علیه تکنولوژی صورت میگیرد؟
🔺 تفاوت نسل جدید که در بطن تکنولوژی زاده شده با نسلهای پیشین که زندگی پیش از تکنولوژی را نیز تجربه کردهاند چیست؟
📺 ۵۲ دقیقه، ۲۲ آذر ۹۹، شبکه چهار سیما
➕ آپارات
https://www.aparat.com/v/bCcw1
➕ کستباکس
https://castbox.fm/vb/336325468
⚜️ @Taammolat74
🔰 نقدی بر اندیشه لیبرالی مرتضی مردیها
✍️ رسول لطفی
🔸مرتضی مردیها از مروجان اندیشه #لیبرالیسم در ایران و از مدافعان جدی جهانی شدن است و از آن مهمتر جهانی شدن را نه یک انتخاب بلکه اضطرار میداند. او هیچ ادعایی در خلق بدیلهای بومی ندارد و به نظر او اشکال نه در #مدرنیته بلکه در شناخت ناقص ما از آن نهفته است. او مصاحبه اخیر خود با روزنامه #اعتماد سخنان عجیبی بیان داشته است:
↙️« آنچه در ایران وجود دارد را باید #نئوکمونیست نام گذاشت. کسانی که از نظام #نئولیبرالیسم در ایران مینالند، یک خواسته بیشتر ندارند و آن این است که از این بودجه هم به صندوقهای بازنشستگان و ازکارافتادگان و .... بدهید، اینها هم تنها مشکلشان همین است که ارزش بحث هم ندارد!! ... مشکل اصلی در #روشنفکرانی است که ادعای طرفداری از مستضعفین و بدبخت و بیچاره را دارند و آنها هستند که فکر میکنند هر تفکری که آنها را طرفدار بدبخت، بیچارهها نشان دهد برای آنها کلاس میآورد و نگاه نمیکنند که در عمل چه چیزی به بار میآورد!»
🔸 این سخنان جای بسی تعجب و حیرت است که این دست روشنفکران لیبرال به جای پرداختن به بحثهای عالمانه و رعایت انصاف، به تخریب جریانات رقیب میپردازند! غرب تمدنی و بخصوص سرمایهداری آمریکایی با در نظر گرفتن هردو سیاست اقتصاد لیبرالی کلاسیک و نئولیبرال و تحت تأثیر اندیشهها و سیاستهای #آدام_اسمیت، کینز و فریدمن، #هایک و رابرت نوزیک به بنبست رسیده و حالا هرکس بخواهد از قشر محرومین و مستضعفین دفاع کند و حقوق او را احیاء کند، مورد نقد و توهین اینها قرار میگیرد.
💢حال آنکه در اساس انقلاب اسلامی نه بر سرمایهداری و نه بر سوسیالیسم که بر کرامت انسانی و تامین عدالت و قسط استوار است. به تعبیر دکتر مجتبی زارعی استاد دانشگاه تربیت مدرس :«اگر در غرب کمک به اقشار محروم نوعی انحراف ایدئولوژیک بهحساب آمده و میآید در اینجا محرومین، کوخنشینان و مستضعفین اساس انقلاب و برتریشان توصیه قرآن، سنت و مقوم ذات انقلاب اسلامی است!»
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه نهم
⏰ 27 آبان 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه نهم
🔹دین حق دارای دو عنصر اساسی است: اعتقادات و دیگری مناسک و دستورات عملی
🔹تبیین سلسله اصول اعتقادات
اول خالقیت الهی را معتقدیم سپس معتقد به ربوبیت او هستیم. به دنبال این اعتقاد مسأله دیگری مطرح میشود که هیچ کس در مملوکات الهی نمیتواند تصرف کند و لذا در تمام تصرفات خود باید دید او چه اذنی داده است. (ربوبیت تشریعی) از دل آن نبوت و معاد نیز به ترتیب اثبات میشود.
🔹تعیین قلمرو دینی با روش درون دینی یا برون دینی؟!
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶میزگرد مجازی | #ظرفیتهای_فقه برای تحقق #علوم_اسلامی
🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه
🔰استاد امین اسدپور
👈استاد سطح عالی حوزه علمیه
🔰دکتر محسن برهانی
👈عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
⏰پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰
🌀جهت دریافت لینک اسکای روم به t.me/A_G_25 پیام دهید.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی_اسلامی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @almorsalaat
📮 امروز سیاست مدرن بیش از اینکه در پی تقرب به واقعیت باشد، بهدنبال عملِ منتهی به نفع است؛ بنابراین، قابلیت پیوند خوردن با همه چیز را در خود بهوجود آورده است. شما میتوانید به نظریات متفکرانی چون کوهن و فایرایند و پیش از آنها به نظریات ویتگنشتاین و لاکاتوش نگاه کنید؛ هرچند من این نظریات را که به نسبیگرایی افسارگسیخته تن دادهاند قابل نقد میدانم اما نمیتوان انکار کرد که عملگرایی حاکم بر غرب معاصر با این نظریات بهخوبی عجین شده است و مشکلی ندارد.
✍️ رضا غلامی
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |خطر غربزدگی در نظام معنایی
🎙حجتالاسلام احمد رهدار
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 16 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |خطر #غربزدگی در نظام معنایی
🎙حجتالاسلام #احمد_رهدار
🔹علم یک واژه اسلامیست که غربیها آن را مصادره، تحلیل و تقلیل دادهاند. خطرناکترین نتیجه این کار ظهور مستشرق شرقی است. روشنفکر نیز در حقیقت همان مستشرق شرقی است که با زبان خود حرف مستشرق غربی را مبنی بر پست و عقب ماندگی شرق تکرار میکند.
🔹غرب غیریت ماست و وقتی آن را نقد میکنیم خیال نکنیم مسأله ماست بلکه غرب مانع ماست. دلیل اینکه روشنفکران، اکثر عالمان را متهم به عقب ماندگی میکنند این است که از نظر آنها زمانه یعنی غرب. در حالی که غرب مسأله نیست مانع است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه در گرو تعامل کلام اسلامی و علوم انسانی
✍️ محمدتقی سبحانی
🔸برخی به اشتباه تصور میکنند زمان علم کلام گذشته است و میتوان دانشی همانند فلسفه را جایگزین کرد، اما این درست نیست، چراکه فلسفه از یک طرف با علوم انسانی و دانش کلام ارتباط دارد و دانش کلام نمیتواند جای آن را بگیرد و به همین دلیل است که فیلسوفان هر وقت خواستهاند خلأ دانش کلام را پر کنند، خودشان متکلم شدهاند.
🔹ما یک عقلانیت فقهی، کلامی و اخلاقی داریم که به معنای استدلال قیاسی نیست، بلکه به معنای رویکرد شما به مسئلهها است و در دانشها بنیادساز است و همه عالمان با پذیرش آن میتوانند در مورد چنین دانشی نظر بدهند. چارچوبهای نظری را با عنوان مبادی یا مبانی دانشی تلقی میکنیم. منظور از نظریهها، کلاننگرههای حاکم بر دانش و گزارههای تعمیمپذیری است که پدیدههای علمی را در قالبهای کلی مورد بررسی قرار میدهند.
🔸وقتی اصول اساسی کلامی و اصل قرآنی داریم، میتوانیم به فقه، اخلاق، جامعهشناسی و ... عرضه کنیم و دانش کلام برای ما حَکَم باشد.معتقدم برای ایجاد تعامل میان دو حوزه دانشی که استقلال دارند، ضرورت دارد باب گفتوگو را باز کنیم و بدون این کار، شکاف میان دانشها همچنان باقی میماند و وحدت میان حوزه و دانشگاه امکانپذیر نیست.
⚜️ @Taammolat74
🔰چیستی ماهیت رسانه دینی
✍️ مصطفی انصافی
🔸رسانه دینی، رسانه ای است که دارای کارکرد دینی است. یعنی حوزه های دینی در آن انعکاس یافته و جامعه را به سوی دینی شدن حرکت می دهد. به عبارتی رسانه دینی، رسانه ای است که از خاستگاه نظری و مبانی تا برنامه سازی و تکنولوژی و تاثیربخشی اجتماع بر مبنای آموزه های دینی استوار باشد.
🔹رسانه ها در یک جامعه دینی باید عاملی در جهت اعتلای ارزش های دینی و انسانی باشند و نه صرفا ابزاری برای گذران اوقات فراغت. اگر ماهیت دین به سلول ها و بنیادهای رسانه وارد نشود، رسانه ما رسانه دینی نخواهد بود و اگر رسانه دینی نباشد، جامعه ای دینی هم نخواهیم داشت. رسانه ها بعد از وقوع انقلاب اسلامی کارگزار انتقال ادبیات و آموزه های مذهبی به مخاطبان شدند.
🔸رسانه ها در غرب هیچ گاه چنین کارکردی را نداشته و در واقع باید گفت که رسانه در غرب برای ترویج مقاصد دنیوی و اهداف سرمایه داری غرب به وجود آمد و نه تبلیغ ارزش های دینی، این به خاطر دنیوی بودن فرهنگ غرب و عبور از معنویات بود ولی در جامعه اسلامی ما که اساسا در حول مدار دین می چرخد باید برداشتی دینی از رسانه به وجود بیاید که نه تنها در مقابل فرهنگ دینی مردمان قرار نگیرد بلکه ابزاری برای نیل به تعالی نیز بگردد.
🔹رسانه دینی خود را در برابر باریتعالی مسئول می داند از این رو هیچ گاه منافع مادی زودگذر مثل جذب مخاطبان به هر قیمت را برنمی تابد. این نوع از رسانه برنامه های خود را براساس هنجارهای حاکم بر جامعه اسلامی تولید می کند تا در جامعه اسلامی ایجاد آنومی و بی هنجاری و تشنجات فرهنگی نکند.
💢رسانه دینی، در فرایند اطلاع رسانی راستگوست و تصویر درستی از اندیشه ها و رویدادها ارائه می کند، برخی از نشانه های دور از واقعیت را برای دستکاری تصویر بر آن نمی افزاید و برخی از خطوط را آن نمی کاهد، چون که این مسائل ذهن مخاطب را آلوده می سازد. ارزش راستگویی در کار اطلاع رسانی از آن روست که اطمینان را در جان های مردم می کارد و گونه ای از ارتباط و همبستگی را میان اسلام، به مثابه سمت و سوی حرکت اطلاع رسانی، و مردم که از حرکت آگاه می شوند و آن را امانتدار مصالح در زندگی حال و آینده خود می یابند، ایجاد می کند زیرا هدفی جز بیان حقیقت ندارد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
💢اگر امروز طاعون به شما روی آورده است از این روست که لحظه ی اندیشیدن فرا رسیده است.
📚 کتاب طاعون، آلبر کامو
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه پنجم
⏰ 21 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇