امام علی علیه السلام:
از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از شیعیان من باقی نمی ماند مگر به اندازه سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین خواهد بود امتحانات زمان غیبت.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جمله تکان دهنده علامه طباطبایی که سر درس به شاگردان می گفتند!
💠 استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(3)
♦️آیا تاکنون در ایران همهپرسی برگزار شده است؟
بله. در طول تاریخ معاصر ایران تا کنون پنج همهپرسی انجام شده است. اولین همهپرسی در سال ۱۳۳۲ توسط دولت مصدق برگزار و مردم رای به انحلال هفدهمین دوره مجلس شورای ملی دادند، آخرین بار نیز در سال ۱۳۶۸ مردم رای به تصویب اصلاحات قانون اساسی، مصوب شورای بازنگری قانون اساسی دادند. حذف نخست وزیری و افزودن قید «مطلقه» به عنوان ولایت فقیه، مهمترین تغییرات قانون اساسی بود.
۱- تعطیلی هفدهمین دوره مجلس شورای ملی در دوران حکومت محمد مصدق به موجب رفراندم در سال ۱۳۳۲
۲- همهپرسی برای انقلاب سفید در سال ۱۳۴۱
۳- همهپرسی تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸
۴- همهپرسی اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ۱۲ آذر ۱۳۵۸
۵- همهپرسی دومین قانون اساسی جمهوری اسلامی (نسخه اصلاح شده اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی) در سال ۱۳۶۸
♦️پروسه برگزاری همهپرسی چگونه است؟
مطابق قانون همهپرسی در جمهوری اسلامی ایران، پس از تصویب طرح همهپرسی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت به عنوان مجری همهپرسی، مکلف است شرایط برگزاری همهپرسی را مهیا کند. همهپرسی با طرح یک یا چند سوال و با یک جواب «آری-نه» برگزار میشود. همه شهروندان بالای ۱۶ سال حق شرکت در همه پرسی را دارند.
همه پرسی زیر نظر شورای نگهبان و به صورت مکتوب، به صورت مستقیم و عمومی و با آرای مخفی طی یک روز مشخص برگزار میشود.
آموزش مردم و ارائه اطلاعات لازم در خصوص کم و کیف همهپرسی برعهده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.
ادامه دارد...
#تأمل
#سیاسی
#جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#رفراندوم
#قانون_اساسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠سوالاتی مهم پیرامون وجود حضرت رقیه
♦️چرا حتی یک سطر مطلب از علمای سلف و بزرگانی مانند شیخ طوسی ، شیخ کلینی ، شیخ صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی ، سید بن طاووس ،علامه حلی ، ابن فهد و کفعمی و ... درباره زیارت بقعه منسوب به حضرت رقیه نداریم؟
♦️وقتی علما به مکان چکیدن قطره ای از خون امام حسین در راه شام، آنگونه توجه نشان دادند، چرا به این مقبره در طول تاریخ توجه نمی کرده و نقل نشده که حتی یکی از علمای سلف به زیارت این قبر رفته باشد؟
♦️چرا علمای قدیم شیعه در جبل عامل که از حیث جغرافیایی نزدیک به این مکان بودند، هیچ اشاره ای به آن نداشتند و چگونه شده که بعد از آن فترت تاریخی، این مکان به یکباره مورد توجه ویژه قرار می گیرد؟
♦️در واقع چه شد کسانی که سیره متشرعه را مثبت حکم شرعی می دانند، از سنت علمای سلف درباره موضوع رقیه سرپیچی کردند؟
#تأمل
#نقد_مشهورات
#حضرت_رقیه
#تاریخ
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام باقر علیهالسلام:
بدانید کسی که منتظر حکومت حق باشد پاداش او همانند پاداش روزه دار شب زنده دار است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ سید ابراهیم رییسی و چالشهای حضور در انتخابات / نیما حبیبی
🔹اینگونه تصور میشود که ابراهیم رئیسی محتملترین گزینه ریاست جمهوری است اما در این مسیر چهار چالش جدی را پیشروی خود دارد.
🔻چالش اول: کاندیداتوری
۱) او با نامزدیاش در موقعیت گریز از مسئولیتهای محوله توسط رهبری قرار میگیرد. رئیسی یک سال و یک ماه بعد از انتصاب به تولیت آستان قدس، در انتخابات سال 96 ثبت نام کرد و شاید دو سال و دو ماه بعد از انتصاب به ریاست قوه قضاییه، دوباره اعلام حضور در انتخابات کند. در حکم رهبری به ایشان، مضامینی مانند آغاز دهه پنجم انقلاب و ضرورت تحول آمده و استنباط میشود که «تحقق این مقصود حیاتی» مستلزم مأموریت بلندمدت است. چندی پیش پرویز فتاح در توجیه انصرافش از انتخابات، از همین زاویه مدعی شد «افتخار میکنم حکم رهبری را دارم، ولی امر مسلمین به ما اعتماد کرده و تاجی بر سر ما گذاشته است».
۲) مسئله استعفا حائز اهمیت است. این نخستین بار است که یک رئیس قوه قضاییه در چنین موقعیتی قرار میگیرد. عدم استعفا و حضور به عنوان قاضی القضات، مخل بیطرفی حقوقی بوده و رقابت برابر را مخدوش میکند. استعفای او هم مسئله را به سطح دیگر منتقل میسازد. اگر رهبری مخالفت کنند، برای رئیسی صورت خوشی ندارد و اگر هم خبر به بیرون درز کند، قوز بالاقوز میشود. همچنین در صورت موافقت رهبری، شائبه روانه کردن رییسی به سمت پاستور تقویت میشود. در چنین وضعیتی احتمال آن میرود که دیگران به خیال طراحی از بالا به پایین، از رقابت خودداری کنند و پروپاگاندای انتخابات یکطرفه و فرمایشی به راه افتد. ضمن اینکه با استعفای رییسی، یافتن جایگزین مناسب ایشان برای ریاست قوه چندان آسان نخواهد بود.
🔻چالش دوم: رقابت
۱) کاندیداتوری رییسی زمینهساز فعال شدن دوقطبیهای مخرب است. فیلترینگ یا آزادی مجازی (خصوصاً با مواضع دادستان کل)، تحریم یا مذاکره (بهویژه با دست خالی رییسی در این حوزه) و گزینه حاکمیت یا گزینه مردم از آن جملهاند. منظور از گزینه مردم، ضمن اینکه میتواند رأی به گزینه مقابل از سر لجبازی باشد، میتواند رای ندادن با هدف مشروعیتزدایی از فرد منتخب باشد.
۲) گفتمان رییسی، مبارزه با فساد است که از محدودیتهای سیاسی و انتخاباتی رنج میبرد. در شرایطی که گفتمانهای تعامل، جوانگرایی، کارآمدی و تحول اقتصادی به ترتیب در برابر تحریم، پیرسالاری، بیعرضگی و بحران اقتصادی تعریف میشوند، این گفتمان در غیریتسازی مشکل دارد؛ چون قادر نیست حد فساد را ساختاری و بحرانی نشان دهد. با موقعیت و شخصیت رییسی، در حمله به رقبا هم دستش باز نیست. افزون بر این، با اولویت یافتن معیشت و رفاه، پاشنه آشیل او فقدان ادبیات اقتصادی است.
🔻چالش سوم: نتیجه انتخابات
۱) در سه انتخابات بعد از دورههای هشت ساله، یعنی 76، 84 و 92 شاهد خلق شگفتی بودهایم؛ بهگونهای که برندگان انتخابات تا چند ماه بلکه چند هفته قبل از انتحابات شانس چندانی نداشتند. اکنون نیز هیچ کس پیروز قبلی انتخابات نیست و باید خوشخیالیها را به گوشهای وانهاد. نباید در تحلیل آرا 16 میلیونی رییسی در سال 96 به خطا رفت و تماماً به او منتسب کرد. این آرا سه خاستگاه داشت: الف) وفاداران جریان و متعلق به هر خروجی این جناح؛ ب) نه به روحانی؛ و ج) ظرفیت آقای رئیسی.
۲) بعضی مطالعات نشان میدهد یکی از دلایل رضایت از آقای رئیسی این بوده که به گمان مردم، ایشان سر جایش قرار گرفته و تخصص این کار را دارد. پس بین رضایت از عملکرد فعلی ایشان با رأی برای ریاست جمهوری تفاوت وجود دارد. آماده بودن برای شکست ولو با درصد اندک، بنا به حکم عقل سیاسی ضرورت دارد. با فرض اینکه احتمال آن حتی 20 به 80 هم باشد چون پیامدهایش مخرب است، باید احتیاط کرد.
🔻چالش چهارم: ریاست جمهوری
۱) آقای رئیسی در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، دشواریهای زیادی خواهد داشت. اداره دولت با توجه به محدود بودن سوابق اصلی به حوزه قضایی و نداشتن تسلط در امور اقتصادی ممکن است به پاشنه آشیل او تبدیل شود. سطح بالای انتظارات از ایشان، در آیندهای نزدیک به سرخوردگی اجتماعی ختم خواهد شد. رئیس جمهور کانون توقعات است و سر و سامان دادن به قیمت روغن و برج وضعیت بورس و مسکن و اصلاح اوضاع فرهنگی و جایگاه بین المللی، جملگی به درست یا غلط از او مطالبه میشود.
۲) رئیسی اکنون یک شخصیت ملی است و جایگاه قوه قضاییه در ایجاد این موقعیت مؤثر بوده است؛ قوه ملجأ و پناهگاه همه است و حتی منتقدین هم اگر شکایتی دارند منطقاً به ایشان پناه میبرند. ریاست جمهوری اگرچه قانوناً شخصیت ملی است چون منتخب ملت است اما به لحاظ سیاسی انتساب جناحی دارد و ملی نیست. پرتاب شدن فردی با مختصات آقای رییسی به چنین تلهای، به وجاهت ملی ایشان لطمه میزند. این امر برای حیات سیاسی ایشان و آینده نظام مضر است.
#سیاسی
#رئیسی
#انتخابات
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام (3)
♦️فرض کنیم که الغای برده داری اقتصاد جامعه ی حجاز را عمیقا متاثر می کرد وشبیه هزینه ای که در آمریکا پرداخت شد ،از جانب مسلمانان نیز پرداخت می شد، آیا احقاق حق انسان هایی که برخلاف اراده ی خود به شکل ابزاری در درست امیال دیگران درآمده اند ارزش خطر کردن و پذیرش عواقب نامطلوب الغای برده داری را نداشت ؟
♦️این انگاره که الغای برده داری به ساختار کلی اقتصاد صدمه می زند چندان حرف متینی نیست چرا که با لغو برده داری نیروی کار از بین نمی رود بلکه نیروی کار با قوانین و قراردادهای جدید که طبق آن حق انتخاب نوع کار را دارد مجددا سرکارها بازخواهد گشت.
♦️آزادی یک برده به معنای حذف شدن او از چرخه ی جامعه و اقتصاد آن نیست.مسئله اصلی در لغو برده داری هزینه ای است که اربابان باید بپردازند و لازم است انجام بخشی از کارهای خود را شخصا برعهده بگیرند. با این توضیحات مشخص می شود که الغای برده داری نه جامعه را به لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرده و نه حتی خوشبختی را کاملا نصیب بردگان می کند.
♦️با وجود این ،لغو برده داری اولا حقی اساسی را نصیب یک انسان می کند ثانیا با انتقال قسمتی از مواهب اربابان به بردگان بخشی از مشقت زندگی بردگان کاسته شده و قدری از رونق زندگی اربابان از دست می رود . لذا نشان دادن الغای برده داری به مثابه یک انقلاب بنیادین که ساختارجامعه و اقتصاد را ویران می کند نوعی تحریف واقعیت است.
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله حسینی قزوینی از مراجع موافق قمه زنی می گوید
♦️آیات عظام:
1-محقق خویی
2-سید محمود شاهرودی
3-سید صادق روحانی
4-سید محمد شیرازی
5-سید صادق شیرازی
6-سید عبدالهادی شیرازی
7-وحید خراسانی
8-سید علی سیستانی
9-میرزا جواد تبریزی
10-شیخ محمد علی اراکی
11-سید شهاب الدین مرعشی نجفی
12-شیخ مرتضی حائری یزدی
13-شیخ هاشم آملی لاریجانی
14-سید صدر
15-سید طباطبائی
♦️به نظر میاد فتوای جواز و چه بسا استحباب قمه زنی فتوای مشهور علمای بزرگ شیعه بوده و فتوا به حرمت آن کلامی شاذ باشد
❓سوال
آیا علمای موافق قمه زنی درصدد وهن مذهب شیعه بوده اند ؟
#تامل
#قمه_زنی
#فقه_سنتی
#اخلاق
#شعائر
👇👇
@Taammolate_talabegi