پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
مادر همه داروها کم خوری است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۰)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۳)
گام چهارم: رویکرد شلاير ماخرى
🔹دکتر سروش در این مرحله به نسبیت معرفت تجربی و معرفت دینی بسنده نمی کند و پا را فراتر گذاشته و نسبیت دین را هدف قرار می دهد. او با تدوين و انتشار «بسط تجربه نبوی» در سال ۱۳۷۸، تأثير پذیری خود را از شلايرماخر و شاہ ولی الله دهلوی نشان میدهد. وی در این اثر، علاوه بر بسط تجربه نبوی به مقوله های دیگری مانند ذاتی و عرضی در ادیان، دین اقلي و اکثری، خاتمیت پیامبر و غیره نیز پرداخته است.
🔸به تعبير وي: [در] قبض و بسط تئوریک شریعت، سخن از بشری بودن و تاریخی بودن و زمینی بودن معرفت دینی می رفت و اینک در بسط تجربه نبوی سخن از بشریت و تاریخیت خود دین و تجربه دینی می رود. به عبارت دیگر، این کتاب رویه بشری و تاریخی و زمینی وحی و دیانت را، بدون تعرض و رویه فرا تاریخی و فرا طبیعی آن، بل با قبول و تصديق آن، می کاود و باز می نماید.
🔻کتاب صراط های مستقیم که کوششی است در راه بسط اندیشه کثرت گرایی، در این مرحله از دین شناسی سروش نگاشته شده است. کثرت گرایی دینی به تعبیر وی، نظریه ای معرفت شناسانه و دین شناسانه در باب حق بودن ادیان و محق بودن دینداران است.
مؤلف صراط های مستقیم با بهره گیری از قبض و بسط تئوریک شریعت و بسط تجربه نبوی به تفسیر خاصی از هدایت، عقلانیت و تفسیر تجارب و متون می پردازد تا بر حق های بسیار مهر صحت بنهد.
تعارض دانستن امامت و خاتمیت و نیز امامت و دمکراسی که در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه سوربن فرانسه در جمع دانشجویان مطرح کرد، در راستای
تکمیل مرحله چهارم معنا پیدا می کند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دکلمه زیبای استاد شهریار
♦️بی ثمر هر ساله در فکر بهارانم ولی
چون بهاران می رسد با من خزانی می کند.
#شعر
#شعراء
#شهریار
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (2)
💠 وعده پاداش های گزاف برای خواندن این ادعیه
♦️برخی از حدیث پژوهان وعده ثواب های بسیار بزرگ بر کارهای کوچک را یکی از نشانه های شناخت روایات جعلی می دانند. این ویژگی اگرچه برای اثبات جعلی بودن روایت کفایت نمی کند ولی حداقل می تواند به تامل وادارد.
♦️در روایتی که کفعمی درباره ثواب خواندن این ادعیه آورده با اعدادی روبرو هستیم که باعث شگفتی است، ثواب هایی که برای هیچ عمل دیگری وارد نشده است.
مثلا در ثواب خواندن دعای روز ششم آمده که: هر که با این دعا خدا را بخواند خداوند به او چهل هزار شهر عطا می کند که در هر شهر آن هزار هزار سرای وجود دارد که درهر یک از این خانه ها هزار تخت وجود دارد که درازی و اندازه هر یک از آنها هزار ذراع است. بر روی هر یک از این تخت ها حوریه ای تکیه زده است که هریک از آنها هزار گیسوان بافته شده دارند که هر یک از آنها را هفتاد هزار خدمتکار جابجا می کنند!!!
چنین پاداشی که بالغ بر چهل بیلیون حوریه که هر کدام هفتادهزار خدمتکار دارند برای این چنین عمل کوچکی( دعای یک سطری) پاداشی نامتناسب است که با اصل ضرورت تناسب پاداش و عمل سازگار نیست.
♦️ثواب هایی از این قبیل برای دعاهای سایر روزها نیز وارد شده است مثل هفتاد میلیون حوریه در فردوس برای خواندن دعای روز سوم (مَنْ دَعَا بِهِ بَنَى اللَّهُ تَعَالَى لَهُ بَيْتاً فِي جَنَّةِ الْفِرْدَوْسِ فِيهِ سَبْعُونَ أَلْفَ غُرْفَةٍ مِنْ نُورٍ سَاطِعٍ فِي كُلِّ غُرْفَةٍ أَلْفُ سَرِيرٍ عَلَى كُلِّ سَرِيرٍ حُورِيَّةٌ وَ يَدْخُلُ عَلَيْهِ كُلَّ يَوْمٍ أَلْفُ مَلَكٍ بِالْهَدَايَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ تَعَالَى )، یک میلیارد نوع غذا برای خواندن دعای روز پنجم (مَنْ دَعَا بِهِ أُعْطِيَ فِي جَنَّةِ الْمَأْوَى أَلْفَ أَلْفِ قَصْعَةٍ فِي كُلِّ قَصْعَةٍ أَلْفُ لَوْنٍ مِنَ الطَّعَامِ )، استغفار همه هستی برای انسان نسبت به قرائت دعای روز دهم (مَنْ دَعَا بِهِ اسْتَغْفَرَ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ )، اعطای درجه و حسنه در بهشت به تعداد هر سنگ و ریگی برای روز سیزدهم (مَنْ دَعَا بِهِ أُعْطِيَ بِكُلِّ حَجَرٍ وَ مَدَرٍ حَسَنَةً وَ دَرَجَةً فِي الْجَنَّةِ)، 1000000000000000 اتاق در فردوس که در کدام آنا هر چه بخواهد وجود دارد برای روز پانزدهم (مَنْ دَعَا بِهِ قَضَى اللَّهُ لَهُ ثَمَانِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ وَ رَفَعَ لَهُ فِي جَنَّةِ الْفِرْدَوْسِ أَلْفَ مَدِينَةٍ فِي جِوَارِ النَّبِيِّينَ مِنْ نُورٍ يَتَلَأْلَأُ فِي كُلِّ مَدِينَةٍ أَلْفُ أَلْفِ غُرْفَةٍ فِي كُلِّ غُرْفَةٍ أَلْفُ أَلْفِ حُجْرَةٍ فِي كُلِّ حُجْرَةٍ مَا تَشْتَهِي الْأَنْفُسُ).
برای مشاهده ثواب بقیه روزها به البلد الأمين ج 1ص 220 رجوع شود.
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#تسامح_ادله_سنن
#مفاتیح
#سید_بن_طاووس
#ادعیه_رمضان
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
خدای عزوجل می فرماید: به عزت و جلالم سوگند که از ظالم در دنیا و آخرت انتقام می گیرم و از کسی هم که مظلومی را ببیند و بتواند یاریش کند و نکند بیگمان انتقام میگیرم.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (3)
💠همسویی با دیدگاه مخالفان
♦️در کهن ترین نسخه ای که دعای روز بیست و هفتم گزارش شده و همچنین درنسخه مورد اعتماد علامه مجلسی چنینن آمده است : «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ» . در دو کتاب کفعمی درخواست درک فضیلت شب قدر در دعای روز بیست و نهم وارد شده است
♦️درخواست فضیلت شب قدر در دعای روز بیست و هفتم از آن جهت تردیدزاست که از سویی در روایات امامیه سخنی از وجود شب قدر در یکی از این دو شب نیست بلکه بیشتر سخن از جستجوی شب قدر در یکی از دو شب بیست ویکم و بیست و سوم است.البته از نقش شب نوزدهم هم در کنار آن دو غفلت نشده ولی احتمال شب قدر بودن بیست و سوم پررنگ ترست .شاید به همین جهت بوده که علامه مجلسی در پایان دعاهای روزانه نوشته است : ذكر الكفعمي دعاء اليوم السابع و العشرين في اليوم التاسع و العشرين، و لا يبعد قراءته في اليوم الثالث و العشرين وفقا لمذهب الشيعة فهو أنسب، و اللّه أعلم. ( زاد المعاد ص 147)
♦️از سوی دیگر بیشتر علمای اهل سنت بر این باورند که شب قدر شب بیست و هفتم است حتی ابوریحان بیرونی ادعای اتفاق بر این مطلب دارد ولی برخی از آنان قدر بودن شب بیست و نهم را ترجیح داده اند
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#تسامح_ادله_سنن
#مفاتیح
#سید_بن_طاووس
#ادعیه_رمضان
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11