💠 دکتر بیژن عبد الکریمی:
🔹نظام های تئولوژیک به دلیل صورت تاریخی بخشیدن به امر فراتاریخ و به دلیل تبدیل امر اگزیستانسیل به امری نظری و تبدیل امر زنده حضوری به مفهومی سرد و بی روح، سرکوبگر و نابود کننده ایمان و تفکر دینی هستند.
📚پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر
#کلام
#فلسفه_دین
#دکتر_عبدالکریمی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠جواب به سوال از ازدواج خلیفه دوم و ام کلثوم را از زبان آیت الله حسینی قزوینی می شنویم
🔹ازدواج ام کلثوم با عمر رخدادیست که در وقوع، چگونگی و انگیزهٔ آن میان شیعیان و اهل سنت اختلاف است. برخی از اهل سنت با تأکید بر وقوع این ازدواج، آن را شاهدی بر عدم اختلاف بین امام علی (ع) و عمر بن خطاب دانستهاند.
♦️ چهار جواب شیعه در مورد این ازدواج :
1-اصلا دختری به نام ام کلثوم وجود نداشته که عمر با او ازدواج کند
2- ام کلثوم ربیبه حضرت علی بوده و دختر ابوبکر
3-ام کلثوم دختر حضرت علی بوده و ازدواج به اجبار و زور خلیفه دوم صورت گرفته است
4-حضرت علی جن یهودی را شبیه ام کلثوم کرد و او را به عقد عمر در آورد!!!
#تامل
#امامت
#ولایت
#شیعه_سنی
#حسینی_قزوینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ ساخت اجتماعی و تکوّن معرفت و فلسفه
💠 تفکر فلسفی و در پی آن نظریه شناخت تا اندازه زیادی به ساختار اجتماعی وابسته است به طوری که ساختار اجتماعی تعیین کننده تحول تفکر فلسفی است. معرفت بر اساس فرضیه اصلی جامعهشناسی معرفت، کارکرد اجتماعی دارد؛ به عبارت دیگر جامعه نه تنها موضوع معرفت است بلکه بخش سازنده آن نیز هست.
🔹فرض جامعه شناسی معرفت این است که فلسفه در پیوند با جامعه است. جامعه شناسان فلسفه را در پیوند با فرهنگ های ملی و ویژگی های تفکری در دورانی معین می دیدند. مثلا می توان به گرایش فیلسوفان آلمانی به متافیزیک اشاره کرد که با ویژگی های خاص آنها پیوند دارد. دلیل اجتماعی ای که برای این گرایش ارائه می شود وضعیت متمایز آنان و قرار گرفتن فیلسوفان در ردیف کارمندان و کارمندزدگی آنهاست. کارمندان در آلمان عصر فئودالی قشری ممتاز و صاحب امتیاز بودند. دلیل دیگری که برای گرایش فیلسوفان آلمانی به متافیزیک آورده می شود این است که آنها نمی توانستند به طبقه بورژوازی اتکا کنند. طبقه متوسط و بورژوازی آلمان از نظر سیاسی مستقل نبود و در جریان ملت سازی، متحد اشراف بود. آن بخش از فیلسوفان آلمانی هم که با طبقه متوسط ارتباط داشتند تحت تأثیر طبقه متوسط پروتستان و تا حدودی کلیسای این مذهب بودند.
🔸بر خلاف آلمان، فیلسوفان در انگلستان با بورژوازی یا طبقه شهروند تاجر و مولد پیوند نزدیک داشتند و همین دلیل گرایش آنان به تجربه گرایی و واقع گرایی به حساب می آید. عده ای دیگر از جامعه شناسان معرفت تا آنجا پیش می روند که ادعا می کنند جهت گیری عملگرایان در فلسفه امریکایی ناشی از نظارت تجّار امریکایی
در قرن نوزدهم بر دانشگاه های این سرزمین است. گرایش این گروه اجتماعی به معرفت عملی و کاربردی در فلسفه بازتاب یافت، به طوری که رهیافت انسان فعال هسته مرکزی فلسفه عمل گرایانه امریکایی شد و بازتاب آن را می توان در این شعار دید: واقعیت آن چیزی است که در عمل مفید باشد.
⁉️آیا تکوّن معرفت و فلسفه اسلامی در دوران بعثت و عصر خلافت و اینک در جمهوری اسلامی ایران به عنوان ساخت اجتماعی مصداقی دیگر از این نظریه و در راستای آن است؟
#جامعه_شناسی
#فلسفه
#تاریخ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ویژگی جالب لذت ها در عالم برزخ!!
💠 استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
حضرت زهرا سلام الله علیها:
اول باید در فکر مشکلات و آسایش همسایه و نزدیکان و سپس در فکر خویشتن بود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند دنیای بدون مردها
🔹دنیای بدون مردها! به یک بخش از جهان زنانی می پردازد که در آن مردان نمی توانند جایی داشته باشند.
❗️این مستند مناسب تمام سنین نیست.
🔸کارگردان: محمد ملحج
🔸مشاور کارگردان: حسین شمقدری
📲جهت دانلود مستند به سایت www.asarmedia.ir مراجعه فرمایید.
#طلاق
#مستند
#دنیای_بدون_مردها
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۱)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۱)
🔹دکتر سروش در دومین توصیف و تحلیل بسط فکری اش با جریان ها و موضوعات متنوعی درگیر شده است. دغدغه های فکری و اجتماعی او را نمی توان یکسان معرفی کرد. گاهی مارکسیسم و زمانی معرفت تجربی و در مواردی، معرفت دینی و سپس دین و بعد مسایل سیاسی و اجتماع حکومت جمهوری اسلامی ایران دغدغه و موضوع نگاشته ها و سخنرانی ها او به شمار می آمد. بر این اساس، می توان پنج مرحله را در این رویکرد فرآیند فکری سروش نسبت داد. شایان ذکر است گر چه دغدغه های او سیر تاریخی پیدا می کند، اما این گونه نیست که اگر در مرحله نخست، دغدغه ای داشته و بعد وارد دغدغه دیگری در مرحله دوم شده اند، دست از دغدغه گذشته برداشته است، بلکه دغدغه ها و موضوعات پژوهشی ایشان سیر تکاملی می یابند.
🔸مرحله نخست: دغدغه مقابله با مارکسیست ها(۱)
اگر با آثار نخستین دکتر سروش مانند نهاد ناآرام جهان (نظریه فلسفه ملاصدرا درباره حرکت جوهری) و فلسفه تاریخ و ما در کدام جهان زندگی می کنیم و دگماتیسم نقابدار یا ایدئولوژی شیطانی و دانش و ارزش و نقدی و درآمدی بر تضاد دیالکتیکی آشنایی داشته باشید، در می یابید که این دوره از آثار قلمی گرچه مطالعات علمی و فلسفی تلقی می شوند، اما او عمدتا با جریان و فلسفه مارکسیسم در چالش است و نشان می دهد که اولا فلسفه غیر از علم است و نمی توان با مطالب علمی به نظام فلسفی دست یافت؛ ثانيا با توجه به اینکه قانون های علمی ابطال پذیرند و تجربه ها مسبوق به فرضیه ها هستند، پس نمی توانند جهت كل تاریخ را نشان دهند و فلسفه تاریخ را بزایند؛ ثالثا اخلاقیات نیز از علوم تجربی جدایند و رابطه منطقی میان آنها وجود ندارد و مقوله ای به نام اخلاق علمی و اخلاق تکاملی زاییده مغالطه ربط «باید به هست» است.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 کارل مارکس:
🔹پول وفاداری را به خیانت، عشق را به نفرت، نفرت را به عشق، فضیلت را به شرارت، شرارت را به فضیلت، خدمتکار را به ارباب، ارباب را به خدمتکار، حماقت را به هوش و هوش را به حماقت تبدیل می کند؛
چون پول، به منزله ی مفهوم موجود و فعال ارزش، تمام چیزها را درهم می آمیزد و مبادله می کند.
#مارکس
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi