eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات طلبگی
♦️شاگردان شاخص علامه طباطبایی از زبان خود ایشان 🔹1-شهید مطهری رضوان الله علیه 🔹2-آیت الله منتظری 🔹3-محمد اسماعیل زنجانی معروف به صائنی زنجانی 🔹4-علامه جوادی آملی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️حجت الاسلام سید علی میلانی ( پارت اول ) : 🔹در سال 1429 ه.ق آیت الله وحید خراسانی به عموی بنده گفته بودند که برادرزاده ات مجتهد هست ولی الان اقدام به تصدی مرجعیت نکند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️ آیت الله وحید خراسانی ( پارت دوم ) : بنده به کسی از شاگردان خود یا غیر آنها اجازه اجتهاد شفاهی نداده و کسی از شاگردان خود یا غیر آنها را مجتهد خطاب نکرده ام. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️گل بود به سبزه نیز آراسته شد ، دو ماه عزاداری محرم و صفر کم بود حال دهه عسکریه ( شما بخون دهه محسنیه ) هم اضافه شد ♦️آنهم در مسجد اعظم!! با سخنران و مداحان مطرح کشور 👇👇 @Taammolate_talabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خيلى دوستتون دارم . يك جمله رايج ميان سوپر استارها، اين عبارت است كه (رو به مردم ايران و چشم در چشم جمعيت، يا چشم در دوربين خبرى) مى گويند: "خيلى دوستون دارم" . 🔹اين جمله، يعنى چه؟ آيا به اين معنى است كه من ديگر ماشين و يا خانه گران قيمت استفاده نمى كنم؛ و در عوض، پولش را خرج نيازهاى شما مردم مى كنم؟ يا اينكه، مثلاً با اين جمله، به مردم توجه مى دهند كه اگر، "كليه، خون و كمكى جسمى" احتياج داشتيد؛ من در خدمت شما هستم؟ شايد، منظورشان فقط جلب حمايت مردمى و جذابيت بيشتر براى خود است؟ 🔹به نظر شما آيا سوپر استارها، وقتى مى گويند كه "خيلى دوستتان دارم،" معنى خاصى را در ذهن خود دارند؟ يا اينكه بدون فكر، اين جمله را به مردم مى گويند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
حکمرانی تاخیری! ✍مهدی نصیری دو سال پیش در همین روزها دعوت برنامه زاویه شبکه ۴ سیما را برای شرکت در مناظره ای پیرامون حجاب الزامی با حضور حجت الاسلام سوزنچی پذیرفتم و حجاب الزامی را از منظر شرع و قانون و آثار زیانبار اجتماعی آن نقد کردم اما چگونگی آغاز و انجام این مناظره شنیدنی است. ابتداء بگویم که چند ماه پیش از آن، با یک عضو آشنای یکی از نهادهای مسئول در امر مساله حجاب تماس گرفتم و پرسیدم: آیا تاکنون در این باره که می توان از منظر شرع، الزام حجاب را برداشت، در جلسات کارشناسی خود بحث کرده اید؟ پاسخ او منفی بود. به او گفتم من دو سه سالی در این باره مطالعه و تحقیق کرده ام. اگر مایل باشید، آماده ام در یکی از جلساتتان حضور یابم و مساله را به بحث و گفتگو بگذارم. این دوست مسئول استقبال کرد اما پس از چند روز به دلیل مخالفت رییس آن نهاد که نگران درز کردن خبر برگزاری چنین جلسه ای به برخی نهادهای بالادست حساس به مساله حجاب بود، برگزاری جلسه لغو شد! و اما ماجرای مناظره زنده شبکه ۴: در شهریور ماه ۹۹ دوست عزیزم آقای حبیب رحیم پور ازغدی مجری ـ کارشناس فاضل و مسلط برنامه زاویه تماس گرفت و پیشنهاد مناظره حجاب را داد. به او گفتم من آماده ام و استقبال می کنم اما بدانید که در نهادهای بالادستی نسبت به طرح این موضوع حساس هستند و برایتان مشکل درست خواهد شد اما آقای رحیم پور اطمینان داشت که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با مدیران سازمان صدا و سیما، اتفاقی رخ نخواهد داد. من مجددا هشدار خودم را تکرار کردم اما در نهایت پذیرفتم. مناظره با عنوان «حجاب، الزام یا التزام؟» در چهارشنبه ٢٦ شهریور ١٣٩٩ انجام شد و با استقبال کم نظیر بینندگان و رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد. همه رسانه ها از این که برای اولین بار در یکی از شبکه های رسانه ملی نسبت به گشت ارشاد انتقاد و از برداشتن الزام حجاب توسط من که در اردوگاه اصولگرایان بودم، دفاع شده است، اظهار شگفتی کرده بودند و برخی نیز این اقدام را بازی نظام به عنوان یک سوپاپ اطمینان دانسته بودند. شاید جالبتر از همه واکنش نه چندان رضایت آمیز یکی از چهره های مدافع آزادی حجاب در خارج از کشور بود که احساس می کرد برند انحصاری او با این مناظره آسیب دیده و از این پس تلاشهای او جذابیت لازم را نخواهد داشت! به گفته یکی از دست اندارکاران این مناظره تا ساعتها پس از مناظره تلفن از دست آنان بابت پاسخ به موافقان و مخالفان به زمین گذاشته نشد. به عبارت دیگر این مناظره به لحاظ کار حرفه ای رسانه ای و جذب مخاطب و ایجاد موج اجتماعی و دامن زدن به گفتگوهای محفلی و رسانه ای پیرو آن کاملا موفق بود. فردای مناظره تهیه کننده برنامه بدون توقف شبکه ۳ که قبلا برنامه ای چندین قسمتی را در دفاع از حجاب الزامی تولید و پخش کرده بود، به من زنگ زد و درخواست کرد جمعه همان هفته در مناظره ضبطی دیگری با کارشناس برنامه اش شرکت کنم و به استدلالهای او در دفاع از حجاب الزامی پاسخ بدهم تا در فرصت مناسب پخش شود. به او گفتم کمی دست نگهدار تا ببینیم بازخوردهای مناظره دیشب چه خواهد شد، اگر همکاران شما در شبکه ٤ توبیخ نشدند، من آماده ام اما او اصرار داشت که من قول بدهم. به او گفتم من کاملا آماده و با انگیزه ام که از حرفم دفاع کنم اما پیشنهادم این است که یکی دو روز صبر کنید. در هر صورت قول جمعه را از من گرفت اما حدس من درست از آب در آمد و فردای مناظره، مدیران صدا و سیما و عوامل برنامه زاویه به شدت از سوی نهادهای بالادستی بابت انجام این مناظره که عبور از خط قرمز نظام بود، توبیخ شدند و آنان که خوشحال از انجام یک برنامه حرفه ای در موضوعی مورد علاقه جامعه بودند از ادامه پرداختن به این موضوع کاملا منع شدند و البته دیگر خبری از تهیه کننده شبکه 3 هم نشد! خب اکنون دو سال از آن ماجرا می گذرد و حادثه مرگ یا قتل مظلومانه مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد و بروز ناآرامی های گسترده، موضوع حجاب اجباری را بر سر زبانها انداخت تا آنجا که رسانه ملی چاره ای ندیده است تا خط قرمز نظام را نادیده گرفته و هر شب و گاه در دو شبکه به انجام مناظره و گفتگو پیرامون این موضوع بپردازد! این ماجرا و دهها نمونه دیگر بیانگر فاصله و شکاف عمیق بین نهادهای بالادستی تعیین کننده خطوط قرمز نظام با واقعیت امور و متن و کف جامعه ایران است و خدا می داند که این فاصله چه خسارتهای عظیمی را تاکنون متوجه کشور، مردم و خود نظام کرده است. اکنون پرسش اینست که هنوز زمان پرکردن این شکاف عظیم و رجوع به افکارعمومی و استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان مستقل و دست کشیدن از حکمرانی تاخیری فرا نرسیده است؟! لینک مناظره حجاب شهریور ۱۳۹۹ در برنامه زاویه شبکه ۴ در آپارات https://www.aparat.com/v/D3mUv 📚@nasiri42
تأملات طلبگی
♦️گل بود به سبزه نیز آراسته شد ، دو ماه عزاداری محرم و صفر کم بود حال دهه عسکریه ( شما بخون دهه محسن
♦️وقتی عده ای از روحانیون انقلابی، ناخودآگاه در راهی قدم میگذارند و مبلغش می شوند که صادق شیرازی سالهاست آنرا ترویج کرده است! ♦️بدعتها و کجروی ها همیشه در ابتدا، کارهایی عادی بوده اند ولی پس از سالها تبدیل به یکی از اصول یا ضروریات دین و مذهب می شود که مخالفانش را تا مرز تکفیر و تفسیق می برند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وضع حوزه ها.mp3
2.2M
♦️انتقاد آیت الله صادقی تهرانی از وضع حوزه های علمیه ♦️از این حوزه های علمیه که بر مبنای همین علوم مرسوم حوزوی هستند شخصیت های مانند علامه طباطبایی ، علامه امینی ، آیت الله بلاغی بیرون نمی آید و اینان شخصیتهایی خود ساخته اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
چرا ناقدانی که به قصد نقد یک اثر آن را می خوانند، گاهی پیرو آن می شوند؟ ✍️مصطفی ملکیان 🔹نیچه، در چنین گفت زرتشت، جمله زیبایی دارد که به اعتقاد من بسیار دقیق و عالمانه است. او می گوید: «شکارچیان بزرگترین پیروان اند» 🔹شکارچی همچون پیروی که مطیع سر در پی او دارد و او را دنبال می کند. موارد عدیده ای را دیده ایم که مصداق چنین چیزی است. بسیاری کسان بودند که به عزم ضربه زدن و نقد متفکری، خواندن آثار وی را آغاز کردند، اما در نهایت چنان شد که خود، پیرو او شدند! آن ها قصد شکار وی را کرده بودند لیکن خود صید او شدند. آدمی اگر بتواند به صورت جدّی از نیروهای باوراننده استفاده کند، هر کس که قصد صید او را کند روزی پیروش خواهد شد. ➖کتاب تقدیر ما تدبیرما، ص 56 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ استاد محمد فاضلی، جامعه شناس و استادیار سابق دانشگاه شهیدبهشتی : نمی شود به جماعت میلیونی گفت مقاومت کنید، بعد ببینند مقامات جور دیگری زندگی می کنند! 🔹ما تبدیل شده ایم به جامعه ی مسائل حل نشده! این جامعه انبوهی از مسائل حل نشده در ذهنش دارد. 🔹از محیط زیست بگیرید تا تورم چهار دهه ای، تا اسیدپاشی در اصفهان، تا مرگ ها در بازداشتگاه ها، تا به سرانجام نرسیدن پرونده های قضایی، تا ده ها مسئله که در ذهنش باقی مانده... 🔹و وقتی من توییت میزنم که ابراهیم رئیسی کار اخلاقی کرده که با خانواده مهسا امینی تماس گرفته و گفته بررسی می کنیم و نتیجه می گیریم، مخاطب من ناسزا می نویسد که آخر کدام یکی به نتیجه رسیده که این دومی باشد! 🔹یک بحران عظیم شکل گرفته است؛ مسئله بحران اعتماد. سرمایه اجتماعی نداریم و اعتماد وجود ندارد. ♦️قسمتی از مناظره محمد فاضلی و سعید حاجی ناصری در برنامه شیوه 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠به مناسبت شهادت امام کاظم یادی کنیم از این کلیپ تاریخی آیت الله وحید خراسانی 🔷وقتی حکومتی که هزار
♦️آیا تعطیل نکردن روز شهادت ائمه(ع) هتک حرمت آنهاست؟ 🔹حجت الاسلام مهدی مسائلی ♦️نقل کرده‌اند ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ آیت الله وحید خراسانی در خارج فقه گفته‌اند: «این مملکت باید در عزای حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام یک پارچه سیاه پوش بشود اگر زمامداران مملکت غیرت دینی داشته باشند باید این ایام تعطیل رسمی بشود. ای غیرتمندان شیعه فردا همت کنید بازارها را ببندید به این حکومت اعلام کنید که اگر شهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم.» ♦️به نظرم اینگونه اصرارها و موضع‌گیری‌های آیت الله وحید خراسانی برای تعطیلی شهادت‌ ائمه (ع) افزون بر تشدید مشاجرات و چند دستگی میان مذهبیون، وهن مرجعیت شیعه را در پی دارد. مردم هنگامی که می‌بینند سطح بالای پیگیری مراجع تقلیدشان تعطیلی ایام شهادت است و ایشان هنگامی که هشتم ربیع تعطیل می‌شود از دولت و مجلس تشکر می‌کند و هنگامی که شهادتی دیگر تعطیل نمی‌شود آنها را گمراه می‌نامند، از مراجع و رهبران دینی دل‌سرد می‌شوند! ♦️گرفتاری‌های دنیوی مردم را بگذاریم کنار، آیا مشکلات و گرفتاری‌های معنوی مردم با تعطیلی ایام شهادت حل می‌شود؟! شاید جناب آیت الله ایام شهادت در مجلس روضه حضور دارند و از آنچه در این تعطیلیها بر سایرمردم می‌گذرد آگاه نباشد، اما خوب است که نزدیکان ایشان، نه آمار سواحل شمال، بلکه اوضاع و احوال شهر قم را که از بیوت مراجع فاصله دارد، به سمع ایشان برسانند. ♦️در سالهای اخیر آقایان از یک طرف از عدم عمق طلاب در درس‌ها گلایه می‌کنند و از طرفی روزهای بسیاری از ایام درسی حوزه را با عناوینی اینچنین به تعطیلی کشانده‌اند. آیا نمی‌شود هم به کلاس درس آمد و هم عزادار اهلبیت (ع) بود!؟ آیا نمی‌توان در ابتدای درس‌ها یاد اهلبیت (ع) را زنده کرد؟! چه کسی گفته است که تعطیل نکردن روز شهادت ائمه بر هتک حرمت آنها دلالت می‌کند؟! ♦️با تعطیل کردن ایام شهادت در حوزه چقدر جایگاه معنویت و ولایت‌مداری طلاب را بالا برده‌ایم که می‌خواهیم نسخه آن را در کل کشور فراگیر کنیم؟! البته حق آن است که ابتدا ببینیم تعریف آقایان از معنویت و ولایت‌مداری چیست و ارتقای آن را به چه شکل می‌بینند؟! امروز عده‌ای از طلاب به جای پرداختن به متن دین و پیگیری کردن آرمان‌های اصیل اسلامی، گرفتار حواشی مذهبی هستند که نه گره‌ای از دنیای مردم می‌گشاید و نه آخرت آنها...بگذاریم و بگذریم! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️اقلیت های جنسی ♦️در احکام و مبانی اسلامی، «اقلیت‌های جنسی» منحرفان جنسی خطاب و مجازات‌های سنگین
✍️ عمل قوم لوط از نگاه های گوناگون: ♦️دموکراسی_خواه (دموکراتیک): لوط - علیه السلام - باید رذیلت قومش را قبول می کرد چون آنها اکثر جامعه را تشکیل می دادند. ♦️لیبرالی: لوط این حق را نداشت که آنها را از رذیلت شان نهی کند. آنها در تصرفات شان آزاد بودند خصوصا اینکه کسی را اذیت نمی کردند. ♦️سکولار: روابط جنسی که با رضایت طرفین باشد ربطی به دین ندارد ♦️روشنفکر: قوم لوط افراد ضعیفی بودند و معذور، آنها از نقصی ژنتیکی رنج می بردند که آنها را مجبور به انجام فاحشه می کرد! ♦️دولت مدنی : همجنسگراها بخشی از مردم هستند که همه باید به آنها احترام بگذارند و حقوق شان را رعایت کنند تا رذیلت شان را ادامه دهند بلکه از حق نمایندگی در پارلمان برخوردارند! ♦️اسلام: لوط (ع) قادر به بازداشتن قومش نبود بنابراین رذیلت آنان را انکار نمود و با زبان نصیحت شان کرد و قلبا از افعال شان نفرت داشت. و بعد از تکرار نصیحت و دعوت که برای آنها بی فایده بود، آنها را با امر ربانی رها نمود. ➖و به این ترتیب بود که عقوبت و مجازات ربانی دامن آنها را گرفت: «فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّنْ سِجِّيلٍ مَّنْضُودٍ» [هود: 82] «هنگامی که فرمان ما فرارسید، آن [سرزمین] را زیر و رو کردیم و بر آنان سنگ گِل هایی پیاپی باریدیم». ➖همسر لوط (ع) در فاحشه با قومش همراه نشد اما روشنفکر (open minded) بود. افعال آنها را قبول می کرد و انکارشان نمی کرد و عمل شان را تایید می کرد و به همین دلیل جزای وی همان شد که الله متعال می فرماید: «فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ» [اعراف: 83] «پس ما او و خاندانش را نجات دادیم؛ مگر همسرش که از بازماندگان [در عذاب] بود». 🔹حقیقت این است که بین نظر قرآن با نظر دموکراسی خواهان، لیبرال ها، سکولارها، روشنفکرها و دولت های مدنی در بیشتر موارد اختلاف بنیادین وجود دارد و نقطه ی مشترکی دیده نمی شود. هرچه هست میان شان تناقض است مانند کفر و ایمان 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
✍️بزرگان هم اشتباه می کنند!! ♦️محمد بن حسن بن علی بن حسن (۳۸۵-۴۶۰ق)، مشهور به شیخ طوسی و شیخ الطائف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نقل خاطره آیت الله صادقی تهرانی از آیت الله خویی از درس میرزای نائینی : 🔹در درس میرزای نائینی ایشان چند هفته روی عبارت " احل لکم ما فی الارض جمیعا " بحث می کردند به خیال اینکه این عبارت آیه قرآنی هست! در دوره دوم که تقریرات آقای کاظمی چاپ شد و تقریرات من چاپ نشده بود یک طلبه پاکستانی که حافظ قرآن بود گفت که این آیه اصلا در قرآن نیست! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ارسالی از طرف یکی از اعضای محترم کانال ♦️حدس محسن کدیور از سرنوشت شهید مطهری : 🔹آقای مطهری اگر زنده می ماند با آن روشن بینی که داشت معلوم نبود سرنوشتی بهتر از آیت الله منتظری می داشت 🔹در نه ماه اول انقلاب و سال 57 او بود که جلوی اعدام ها را گرفت 🔹خلخالی با اجازه امام خمینی دستگیرشدگان را درو می کرد! 🔹خدا لعنت کند گروهک فرقان که مطهری را در عنفوان به ثمر رسیدن و شکوفایی ترور کرد ♦️نشر مطالب ارسالی اعضای محترم کانال به منزله تایید محتوای آنها نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ تاثیر علم مدرن بر سنت و ایدئولوژی 🔹سیطره حس‌گرایی چند اثر عمده را به‌دنبال آورد. ابتدا به انکار هویت دینی و عقلی علم پرداخت و درنتیجه موقعیت علمی سنت‌های دینی و همچنین ایدئولوژی‌های بشری را متزلزل ساخت و در نهایت نیز علم را با سفسطه و شکاکیت هم‌نشین ساخت و آن را با نوعی آنارشیسم معرفتی مواجه گردانید و نتیجه عملی این جریان نیز پس‌از نفی سنت و ایدئولوژی استیلای لیبرالیسم شد. برخی مدعی هستند لیبرالیسم نتیجه منطقی علم مدرن است. 🔸تاثیر دیدگاه‌های آمپریستی و پوزیتیویستی در نفی هویت دینی و عقلی علم و تأثیر آن در تزلزل سنت ها از آن جهت است که قوام دین و سنت‌های دینی و بخشی عظیم از اقتدار آن مبتنی بر ارزش علمی آن می‌باشد. عمل دین‌دار به سنت ریشه در اعتقاد او به صدق و راستی قضایا و گزاره‌هایی دارد که از اصول دین حکایت می‌کنند. 💯اگر دین‌دار در ارزش علمی این گزاره‌ها به‌راستی تردید داشته باشد و همه آن‌ها را حاکی از گرایش‌ها و ذائقه‌های شخصی و اجتماعی یا قومی و فرهنگی خود بداند در بیرون از قلمرو سنت قرار می‌گیرد و عمل او به سنت و تشبه او به رفتار دین‌داران عمل و رفتاری ظاهری و بدون روح است. 👇👇 @Taammolate_talabegi