💠 تحقیقی در تعیین سال ولادت حضرت زهراء(علیها السلام)
نقل مشهور میان شیعه اینست که حضرت زهراء(سلام الله علیها) در سال پنجم بعثت به دنیا آمده، که در نتیجه ازدواج حضرت در سن ٩ سالگی و شهادت ایشان در ١٨ سالگی بوده است.
در صورتی که منابع کهن شیعه مانند کتب مرحوم شیخ مفید(٤١٣ق) و شاگردش مرحوم شیخ طوسی(٤٦٠ق)، ولادت ایشان را در سال دوم بعثت گفتهاند1️⃣ که بر اساس این قول، ازدواج حضرت در حدود سن ١٢ سالگی و شهادت ایشان در حدود ٢١ سالگی بوده، نه کمتر.
و در منابع اهل سنت، اختلاف اقوال بیشتر است؛ از قائل به هفت سال پیش از بعثت گرفته تا قائلین به سالهای بعد از بعثت. و نقل مشهور در میان اهل سنت اینست که ولادت حضرت، پنج سال پیش از مبعث بوده. یعنی کاملاً برعکس مشهور شیعه.
اما تمام نقلهای پیش از مبعث، متناقض با مسلمات تاریخی و لذا مردود است.
یکی از مسلمات تاریخی بین منابع شیعی و سنّی اینست که انعقاد نور حضرت زهرا(علیها السلام) از میوههای بهشتی و در جریان معراج پیامبر بوده است. بدین صورت که جبرئیل از رُطب یا بنا بر اختلاف روایات از سیب یا بِه بهشتی به پیامبر تقدیم کرد و حضرت آن را تناول فرمود ونور حضرت زهرا از آن منعقد شد. و از همین روی وقتی پیامبر حضرت زهرا را میبویید یا میبوسید، در مقام پاسخ به پرسش و اعتراض عایشه که این بوسیدن از چه جهت است میفرمود: «من از او بوی بهشت را میبویم».
یکی از منابع شیعه دربارۀ حضرت زهرا(علیها السلام) کتابچۀ «مَولدُ فاطمة» تألیف مرحوم شیخ صدوق(٣٨١ق) است که روایات خود راجع به انعقاد نور حضرت زهرا از میوههای بهشتی را در آن کتاب آورده است.
البته این کتاب تا این اواخر مفقود بود و من آن را از لابلای کتب علمای گذشته که آن را در اختیار داشته و نقلهایی از آن در کتب خود آوردهاند، و عمده از کتاب «کشف الغمة» تألیف مرحوم علی بن عیسی إربِلّی(٦٩٣ق) که بیشترین نقل را دارد و در مرتبۀ بعدی از کتاب «مناقب آل أبي طالب» تألیف مرحوم شیخ محمد بن علی بن شهر آشوب ساروی مازندرانی(٥٨٨ق) که حاوی نقلهایی از آن است استخراج کردهام2️⃣.
پس یکی از نشانههای نادرستی اقوالی که ولادت حضرت زهرا را پیش از بعثت ذکر میکند همین روایات مربوط به انعقاد نور آن حضرت است. زیرا این روایات ناظر به معراج پیامبر است، و اینکه معراج پیامبر بعد از بعثت بوده نیز یکی دیگر از مسلمات تاریخی است و احدی قائل به معراج ایشان پیش از بعثت نیست.
بنابراین به نظر میرسد روایت درست در تعیین سال تولد حضرت زهرا(علیها السلام) همان روایت کهنترین منابع مورد اعتماد شیعه، یعنی روایت شیخ مفید و شیخ طوسی است که ولادت حضرت را در سال دوم بعثت ذکر میکند.
📚 مجموعۀ مصاحبهها: ٣٥٠– ٣٥١.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة (شيخ مفيد): ٥٤ ؛
مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ٧٩٣(چاپ بیروت)، ٥٥٤(چاپ هند).
2️⃣ کتاب بازسازی شدۀ «مَولدُ فاطمة»، تألیف مرحوم شیخ صدوق، با مقدمه و پاورقیهای تحقیقی استاد یوسفی غروی، در جلد نوزدهم کتاب «میراث حدیث شیعه» در سال ١٣٨٧ توسط انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
#یوسفی_غروی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
مهدی بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارها راه می رود و روی فرشهای آنها قدم می گذارد ولی او را نمی شناسند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍کرامت، مصباح، بهجت
🔹جدای از بسیاری معجزات منقول از پیامبر(ص) و امامان(ع)، که اسناد مجعول و ضعیف دارند؛ و در دهه گذشته، برخی مقالات و پایاننامهها به مشکلات آنها پرداختهاند؛ سالهاست که کتابهای متعددی از کرامات و معجزات علما در ایران منتشر میشود.
📙این کتابها، حکایات و داستانهای شگفتانگیزی را از علما، مخصوصاً با نقل از واسطهها و راویان دکاندار، در خود دارند؛ که چشم باز کردن یک مرده هنگام غسل، پیش آنها هیچ است.
❓سؤال
چرا کرامت چشم باز کردن منقول از حجةالاسلام صدیقی، مورد پذیرش غالب مردم و اندیشمندان قرار نگرفت؟ به طوری که ایشان پس از چند روز، مجبور به عذر خواهی شدند؟ و داستان خود را غیر دقیق خوانند؟
به نظر شما، مردم دوران حاضر، دیرباور شدهاند؟ یا موضوع این کرامت، جنبه سیاسی پیدا کرد؟
⚠️نکته
به نظر میرسد که باور مردم نسبت به نقل کرامات افراد با فاصله زمانی، نرمتر و آسانپذیرتر است؛ از باور آنها نسبت به کرامات نزدیک و به روز.
به عبارت ساده، اگر کسی بگوید عالم بزرگواری در دویست سال قبل، موقع غسل چشم باز کرد و حتی سخن گفت، مردم بهتر میپذیرند؛ تا اینکه بگویند: عالمی دیروز اینگونه بود.
❓سؤال
کرامات منقول از آیت الله بهجت، یا رجبعلی خیاط یا افراد مشابه، چه تفاوتی با کرامت آیت الله مصباح منقول از حاج آقای صدیقی دارد؟
چرا کرامات آنها مورد انکار قرار نمیگیرند؟
آیا خود علما، از کرامات خود خبر دارند؟ یا فقط مریدان و دیگران، این کرامات را کشف میکنند؟
#کرامت
#عمار_انقلاب
#تأمل
#اعجاز
#جعلیات
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بریم بابا اینجا جای موندن نیست خدا می داند!!!
💠 آیت الله ناصری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۳)
🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز( این اصل را در پست قبل توضیح دادیم از طریق هشتک ها مراجعه کنید):
٢. لباس تبلیغ
🔸یکی از توجيهات شایع در دفاع از لباس متمایز روحانیت، آن است که این تمایز باعث شناخته شدن می شود. شما از خیابان رد می شوید، و در بازار خرید می کنید و در مسجد حضور پیدا می کنید. مردم از کجا بدانند که شما روحانی و عالم دین هستید تا به شما مراجعه کنند؟
این پوشش متمایز، آنها را به سوی شما هدایت میکند. گاه نیز می گویند: این لباس خدمت به دین است و چون کار دین، زمان و مکان ندارد، ما با پوشیدن آن در همه جا و همه ساعات، خود را در معرض مردم قرار می دهیم.
🔻اما جواب:
وقتی شما اصل اولیه تأسیس می کنید، ادله ای که برای خروج از آن اقامه می شود، باید متفاوت از شرایط تحقق اصل اولیه باشد؛ به این معنا که این استدلال دقیقا در زمان انبیا و اهل بیت (ع) نیز وجود داشت؛ یعنی همان طور که مردم، ما را در منطقه خودمان می شناسند، خواه لباس روحانیت به تن بکنیم یا نکنیم، انبیا و اوصیا نیز همین طور بودند و در منطقه خودشان شناخته شده بودند. از سوی دیگر همان گونه که ما اگر از محل زندگی خود بیرون برویم و مثلا وارد محلات یا شهرهای دیگر شویم، یا کسی از اطراف بیاید ما را نمی شناسد، آن زمان نیز همین طور بود؛ حتی برخی از اهل مدینه یا کوفه، حضرات را نمی شناختند.
حکایت های فراوانی در این زمینه نقل شده است که مولف پنج قضیه تاریخی را به عنوان شاهد مطرح می کنند(إن شئت فارجع).
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام جواد علیه السلام:
سه چیز است که هر کس مراعات کند پشیمان نگردد:
عجله نکردن، مشورت و توکل بر خدا.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍نمونه هایی از ادعیه مخدوش و نامعتبر مفاتیح
🔹یکی از دعاهای مخدوش و به ظاهر مغایر با اصول مذهب مفاتیح، صلوات منقول از ابوالحسن ضراب اصفهانی است که در اعمال عصر روز جمعه آمده و از قول سید ابن طاوس بر خواندن آن تأکید شده است.
🔸ضراب اصفهانی که شخصی مجهول الحال است این صلوات را به واسطه پیرزنی در مکه، از کسی که خیال می کرده امام زمان (عج) است نقل کرده و به امام زمان (عج) نسبت داده است! به همین سادگی!!
🔹در فقرات پایانی این صلوات آمده: «وصلّ علی ولیّک وولاة عهدک والأئمة من ولده، ومدّ فی أعمارهم، وزد فی آجالهم». که بنابر آن امام زمان (عج) دارای فرزندانی است که امامان پس از او هستند!
🔸این مضمون سخیف متاسفانه در سالهای اخیر دستمایه ادعای برخی فریب کاران مدعی امامت گردیده است. برخی احتمال داده اند که این عبارت در اصل «والأئمة من بعده» بوده و اشاره به رجعت و بازگشت امامان است! اما متن مندرج در مفاتیح به تبع مصباح شیخ و کتاب سید ابن طاوس «والائمة من ولده» است نه «من بعده». مضافا بر ضعف سند و جهالت راوی و مروی عنه!.
🔹از دیگر ادعیه مخدوش مفاتیح دعای رجبیه منقول از ابن عیاش است که مولودین ماه رجب را که امام علی و امام باقر علیهما السلام اند به امام جواد و امام هادی علیهما السلام تحریف کرده!
حال آن که ولادت امام جواد قطعا در ماه رمضان است و ولادت امام هادی (ع) هم در ذی الحجه اتفاق افتاده است.
🔸از دیگر ادعیه مخدوش بلکه ساختگی منقول در مفاتیح، صلواتی است که در ادعیه ماه رمضان ذکر شده و در آن بر قاسم و طاهر اطفال خردسال پیامبر اکرم (ص) و نیز بر رقیه و ام کلثوم به عنوان بنت رسول الله (ص) صلوات فرستاده شده! که در نوع خود بی سابقه است.
🔹قاسم و طاهر در یک سالگی و کمتر از آن از دنیا رفته اند و موضوعیت برای صلوات ندارند. رقیه و ام کلثوم نیز به گواهی محققان تاریخ اصلا دختر پیامبر اکرم نبوده اند. بلکه طبق نظر علامه جعفر مرتضی عاملی حتی دختران حضرت خدیجه هم نبوده اند.
🔸این صلوات اشکال عقیدتی مهمی نیز دارد که گواه جعل آن است و آن این که در مورد امیرالمؤمنین، حسنین، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام پس از صلوات، عبارت: «وضاعف العذاب علی من شرک فی دمه» ذکر شده، اما در مورد سایر ائمه عبارت «وضاعف العذاب علی من ظلمه» آمده است.
🔹ظاهراً جاعل این صلوات بر اساس نگرش حاکم در آن عصر، به شهادت همه ائمه اطهار قائل نبوده، و معتقد بوده که برخی از ائمه (ع) به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند؛ لذا برای آنان تعبیر «وضاعف العذاب علی من ظلمه» به کار برده، و عبارت «وضاعف العذاب علی من شرک فی دمه» را تنها برای همان چند امام که شهادتشان مشهور بوده به کار برده است.
#مفاتیح
#نقد_مشهورات
#تأمل
#تسامح_ادله_سنن
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹با مسئولین کره شمالی قربون صدقه همهم رفتند 😉
مذاکره اینه!!!
#طنز
#سیاسی
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۴)
دلایلی که می توان بیان کرد در جهت اینکه ائمه معصومین علیه السلام تمایلی به تمایز نداشتند:
۱. این مطلب زیاد تکرار می شود که اگر لباس بپوشیم، مردم همه جا از ما سؤال می پرسند؛ اما آیا واقعیت هم دارد؟ برخی چیزها معروف می شوند و کسی درباره آنها فکر نمی کند؛ اما وقتی روی آنها تأمل میکنیم، تازه متوجه بی پایه و اساس بودنشان می شویم. یکی از آنان همین مطلب است که درباره لباس روحانیت مشهور شده است؛ اما آیا واقعیت دارد؟
🔻 مردم دو گونه اند:
الف. یا متدین هستند که در این صورت با مسجد ارتباط دارند و سؤالات شرعی را یا از امام جماعت می شنوند و یا اگر نمیدانند از او می پرسند و حتى اغلب، استخاره هایشان را هم امام جماعت محل رفع و رجوع میکند.
ب. یا متدین نیستند که از اساس از این لباس گریزانند و ابدا در میان کوچه و بازار برای مسأله شرعی یا شبهه کلامی به کسی مراجعه نمیکنند؛ به ویژه اگر آن شخص ملبس هم باشد؛ یعنی برای این طیف، نه تنها مزیتی به حساب نمی آید، بلکه مانع هم می شود.
۲. شناخته شدن همان طور که می تواند مزیت در دسترس بودن را ایجاد کند، می تواند محدود کننده هم باشد. اساس تمایز بر محدود شدن است.
⚠️توجه کرده اید همین لباسی که بنا بود ما را عَلَم کند تا مردم بشناسند و به ما مراجعه کنند، خود ما را از کوچه و خیابان جمع کرده است؟! توجه کرده اید که این لباس باعث شده کمتر سوار وسایل حمل و نقل عمومی شویم؟ کمتر در میان مردم حضور پیدا کنیم؟
۳. یکی از تفاوت های ما با انبیا، همین است که آنها با مردم انس می گرفتند، با مردم زندگی می کردند و در شادی و غمشان حاضر بودند، کار و انفاق میکردند و مردم درست زیستن را با آنها تجربه می کردند. مردم احساسشان این نبود که تنها خاصیت پیغمبر، پاسخ به سؤالات است!
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
آنکه قلب مومنی را بشکند سپس برای جبران آن دنیا را به او ببخشد چنین بخششی کفاره گناه وی نخواهد شد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 بررسی و نقد یک گزارش مشهور درباره چگونگی مبارزه و شهادت حضرت عباس
🔹روضه مشهور در مورد شهادت حضرت عباس اینگونه است که ایشان وقتی به آب فرات دست یافتند خواست که آب بنوشد اما یاد تشنگی برادر و اهل بیت ایشان افتاد و نیز حضرت حامل مشک آب بود که چون دو دستش قطع شد مشک را به دندان گرفت. در قسمت سانسورشده سریال مختارنامه (نگارنده که تا حال نفهمیده چرا این صحنه تاثیرگذار را حذف کردند) مبارزه و شهادت حضرت عباس اینگونه به تصویر کشیده شده بود.
🔸این گزارش با تمام مشهور بودن و جاافتادن آن به عنوان بخش مهمی از گزارش مصیبت شهادت حضرت عباس در مجالس عزاداری افزون بر آنکه بدون سند معتبر است، از نظر محتوا نیز اشکالات و نارسایی هایی دارد.متن این گزارش مشهور ولی غیر معتبر را در http://lib.eshia.ir/11008/45/41 ببینید و حتما پاورقی محقق کتاب را ملاحظه کنید.
🔻با بررسی و مقایسه ای که صورت گرفت روشن شد که علامه مجلسی خبر یادشده را به احتمال قوی از کتاب منتخب طریحی با تلخیص و اقتباس نقل کرده است.اما درباره منبع نقل طریحی باید گفت که به نظر می رسد یکی از منابع وی (اگر نگوییم تنها منبع) در نقل گزارش یادشده کتاب روضه الشهداء است و به احتمال قوی طریحی این گزارش را از این کتاب گرفته و با تعریب و اندکی تغییر آن را آورده است.از آن پس گزارش یاده شده به سبب بعد حزن انگیز و گریه آور به محافل و مجالس روضه خوانی و به بسیاری از مقتل های معاصر راه یافته است و گزارش معتبر از نحوه مبارزه و شهادت حضرت عباس را به کنار رانده است.
لذا حضرت عباس نه وارد شریعه فرات شد و نه آبی بدست گرفت و نه مشکی با خود حمل کرد.
#نقد_مشهورات
#شهادت_حضرت_عباس
#تاریخ
#تأمل
#عاشوراء
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 توضیحات استاد یوسفی غروی در مورد روضه مشهور حضرت عباس(ع)
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#یوسفی_غروی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🏴پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت عالم جلیل حجتالاسلام والمسلمین ضیاءآبادی
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم جلیل جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای ضیاءآبادی را تسلیت گفتند.
متن پیام حضرت آیتالله خامنهای به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم جلیل جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیّدمحمّد ضیاءآبادی رضواناللهعلیه را به خاندان مکرّم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. زبان ناصح و بیان مؤثر و فکرِ روشن و قلب متذکر و خاشع این عالم بزرگوار، منبع ارزشمندی از معارف دینی و اخلاقی را به گوشهای شنوا و دلهای مستعد هدیه میکرد و وسیلهی هدایت و فیض برای بسیاری از مستمعان درسها و خطابههای ایشان میشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات را برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۱ بهمن ۱۳۹۹
💻 @Khamenei_ir
⚜ ﷽ «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ».
ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم.
سوره قصص آیه ۵
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بی تفاوت بودن ما در این برهه از زمان مسئله خواهد شد!
🔻برادر من بیدار شو!
🇮🇷 شهدا شرمنده ایم...
#مذهبی
#استوری
#شهدا
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️آیا هنگام ورود اسرای اهل بیت به کوفه مردم به آنان نان و خرما دادند؟
🔹نقل شده که در هنگام ورود اسرای حسینی به کوفه مردم این شهر به کودکان بنی هاشم نان و خرما و حتی گردو داده اند و حضرت زینب با گرفتن آن خوراکی ها از دست کودکان گفته است: صدقه بر ما بنی هاشم حرام است!سپس با دیدن سر امام حسین بر بالای نیزه سرش را به محمل زده و در نتیجه سرش شکسته و از آن خون جاری شده است
🔻نقد:
ناقل این جریان را مسلم جصاص ( گچ کار ) دانسته اند که به واقع معلوم نیست چه کسی است.این خبر امروزه به روضه ای جانسوز تبدیل شده است و برخی از مدافعان قمه زنی هم از باب تقریر معصوم به این واقعه استناد می کنند.
ظاهرا کهن ترین منبع این داستان کتاب نورالعین فی مشهد الحسین منسوب به اسفراینی است.بعد از او طریحی و علامه مجلسی این داستان را به صورت مرسل نقل کرده و از آن پس به برخی مقاتل وکتب معاصر راه یافته است.
🔸کتاب نورالعین از کتب غیرمعتبر نزد محققان است.برخی معتقدند که این کتاب ساخته و پرداخته فردی مجهول در قرون بعدی است و انتساب آن به اسفراینی درست نیست( شرح ادله این قول خارج از حوصله این مختصر است)
شهید قاضی طباطبایی این کتاب را از کتب بسیار ضعیف و غیر قابل اعتماد می داند.محدث قمی نیز در منتهی الآمال این قضیه را نقد کرده است( گرچه در نفس المهموم آنرا نقد نکرده است)
این داستان از نظر محتوا هم اشکال دارد.در این خبر نقل شده که حضرت زینب گفته اند: صدقه بر اهل بیت حرام است در حالی که از دیدگاه فقهای سنی و شیعه آنچه بر بنی هاشم حرام است گرفتن زکات واجب از غیربنی هاشم است نه هر صدقه ای.
🔸اشکال دیگر تعارض آن با نقل های معتبر تاریخی است چرا که بنابراین داستان سر امام حسین(ع) در هنگام ورود اسرا به کوفه همراه آنان بوده است در حالی که طبق نقل تاریخی ابومخنف ( که کهن ترین و معتبرترین نقل تاریخی در زمینه تاریخ کربلاست) سر مطهر امام را همان روز عاشورا به حمید بن مسلم ازدی و خولی بن یزید سپردند تا آن را نزد عبیدالله ببرند.بنابراین هنگام ورود اسرا به کوفه سر امام همراه آنها نبوده است.( بدین ترتیب تمام روضه هایی که حاکی از همراهی کاروان اسراء با سر مطهر امام است خلاف واقع است)
📚مقتل جامع سیدالشهداء با تلخیص ج 2 ص595-592
#نقد_مشهورات
#تاریخ
#تأمل
#عاشوراء
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هر کس به رای و نظر خویش اکتفا کند خود را در خطر انداخته.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند میراث آلبرتا قسمت دوم
💠مستند میراث آلبرتا ۲، روایت اروپایی درباره ی مهاجرت نخبگان، موضوعی که میراث آلبرتا ۱ هم به آن پرداخته بود.
هر سال پس از اتمام دوره ی کارشناسی، تعداد زیادی از دانشجویان نخبه ی ایرانی، به امریکا و اروپا سفر کرده و تحصیل خود را در دانشگاه های برتر آن جا ادامه می دهند.
بنای اغلب این نخبگان آن است که پس از پایان تحصیلات روزی به ایران بازگردند، عده ی کمی اما هستند که چنین تصمیمی را عملی می کنند.
📲 دانلود رایگان:
https://www.aparat.com/v/ISizE
#مستند
#معرفی_فیلم
#میراث_آلبرتا
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ تاملی بر مسئله خودداری مسلم از ترور عبیدالله (1)
🔹یکی از مسائل قابل تامل در حوادث شهر کوفه قبل از شهادت مسلم گزارشی در موضوع طرح ترور ابن زیاد است. در تاریخ نقل شده که این طرح توسط شریک بن اعور یا هانی بن عروه یا عماره بن عبید به مسلم پیشنهاد شد. او نیز قبول کرد و قرار شد هنگامی که ابن زیاد به عیادت هانی یا شریک آمد مسلم همراه با سی مرد مسلح طبق نقشه قبلی ابن زیاد را ترور نماید.
🔸ابن زیاد به عیادت شریک بن اعور و یا هانی آمد و زمینه برای اجرای نقشه ترور آماده شد اما مسلم در آخرین لحظات از اجرای آن امتناع ورزید.
🔻در پاسخ به این پرسش که چرا طرح ترور ابن زیاد اجرا نشد گزارش های متفاوتی وجود دارد.شماری از گزارش ها حاکی از آنند که ابن زیاد از قرائن موجود متوجه طرح ترور خود شد و صحنه را فورا ترک کرد.
🔺برخی از گزارش ها تصریح می کند که زنی در خانه هانی مانع اقدام مسلم گردید.
🔸در شماری از گزارش ها نیز پاسخ خود مسلم به اینکه چرا اقدام به ترور ابن زیاد نکرد آمده است که دو چیز مانع اقدام او شد: یکی اینکه هانی مایل نبوده است که این اقدام در خانه او انجام شود و دیگر به خاطر آوردن حدیثی از پیامبر که فرمود:
ان الایمان قید الفتک و لایفتک مومن ( اسلام ترور را دربند کشیده است و هیچ مسلمانی ترور نمی کند)
🔹در برخی گزارش ها مسلم علت امتناع خود را فقط حدیث مورد اشاره ذکر کرده است .
♦️در گزارشی دیگر مسلم علت امتناع خود را تنها مایل نبودن هانی به انجام گرفتن این کار در خانه او می داند
🔻در نقلی دیگر مسلم برای توجیه کار خود به دو عامل اشاره می کند : یکی حدیث فتک و دیگر اینکه مایل نبوده است این اقدام در خانه شریک بن اعور انجام شود
ادامه دارد ...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#عاشوراء
#ترور
#حقوق_بشر
#اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi