eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هرگز به دوستی با کسی که او را خوب نشناخته ای رغبت مکن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند «آیت الله» 🔹مستند «آیت الله»، به زندگی و زمانه سید ابوالقاسم موسوی خویی که از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به شمار می‌روند، می‌پردازد. 🔸آیت الله سیدابوالقاسم خویی استاد اکثر مراجع تقلید امروز جهان تشیع به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که بین فقها و مراجع تقلید شیعه از او با عنوان (استادُ الفقهاء و المجتهدین) یاد می‌شود. 🔻در این مستند، برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیت‌الله خویی به تصویر کشیده شده است. این مستند جنبه‌های گوناگونی از شخصیت این عالم بزرگ شیعی را از دوران کودکی و مشقِ دروس حوزه تا ایام جوانی و تربیت شاگردان به تصویر می‌کشد. و در بخشی از آن به رابطه ایشان با حضرت امام خمینی (ره)، ملاقات با فرح پهلوی، دیدار با صدام در کاخ او، شهادت پسران ایشان و...، پرداخته می‌شود و برخی اسناد تصویری از جمله نقش ایشان در انتفاضه شعبانیه عراق (قیام مردم عراق علیه حکومت صدام حسین در شعبان سال ۱۴۱۱ق مطابق با سال ۱۳۶۹ش) برای اولین بار در فضای رسانه‌های فارسی به نمایش گذاشته خواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️نظر شیخ مفید در باره کتاب سلیم بن قیس ♦️کتاب سلیم بن قیس هلالی حاوی روایاتی درباره فضایل اهل بیت، امام‌شناسی و اخباری درباره حوادث پس از رحلت رسول خدا(ص) است. درباره انتساب و عدم انتساب کتاب به سلیم بن قیس بین علمای شیعه مباحث بسیاری درگرفته است. این کتاب با عنوان «اسرار آل محمد(ص)» به فارسی ترجمه شده است. ♦️شیخ مفید در تصحیح الاعتقادات ص 149 و 150 چنین نظر خود را بیان می کند: و أما ما تعلق به أبو جعفر رحمه الله من حديث سليم الذي رجع فيه إلى الكتاب المضاف إليه برواية أبان بن أبي عياش فالمعنى فيه صحيح غير أن هذا الكتاب غير موثوق به و لا يجوز العمل على أكثره و قد حصل فيه تخليط و تدليس فينبغي للمتدين أن يجتنب العمل بكل ما فيه و لا يعول على جملته‌ و التقلید لرواته و لیفزع الی العلماء فیما تضمنه من الاحادیث لیوقفوه علی الصحیح منها و الفاسد ♦️این کتاب مورد اعتماد نیست و به اکثر مطالب آن نمی شود عمل کرد، خلط و تدلیس در کتاب رخ داده و بر فرد متدین شایسته است که از عمل به مطالب آن خودداری کرده و برای فهم صحیح و فاسد آن به علماء رجوع کند 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (7) 💠نکات تکمیلی در باب کتاب کامل بهایی (2) ♦️3- مصنّف کتابِ کامل بهائی وقتی در کتاب دیگرش به نام مناقب الطاهرین، نام اولاد امام حسین ذکر می نماید براي ایشان تنها دو دختربه نام سکینه و فاطمه نام می برد و هیچ سخنی از رقیه و یا شخص دیگري به میان نمی آورد! او می نویسد: فصل فى عدد اولاد الحسین علیه السلام : وى را شش فرزند بود: على اکبر زین العابدین، مادر وى شاه زنان دختر کسرا یزدجرد بن شهریار ، و على اصغر مادر وى لیلى بنت ابى مرّة بن عروة بن مسعود الثقفیۀ. و مردم غلط افتند و پندارند که وى على اکبر است. و جعفر، و مادر وى قضاعیه بود. وجعفر به حیات پدر متوفّى شد وى را عقب نبود. و عبد اللّه کودك بود که به کربلا کشته شد. سکینه مادرش رباب بنت امرئ القیس بن عد ى بن اوس بود. و هى ام عبد اللّه بن الحسین ایضا. و فاطمه بنت حسین از ام اسحاق بنت طلحۀ بن عبد اللّه تیمیه. صلوات اللّه على الحسین و اولاده واصحابه و اقربائه الطّاهرین(مناقب الطاهرین، عماد طبرى ،ج 2،ص 582) ♦️مصنف در انتهاي کتاب می نویسد: .... پس زینب کس فرستاد نزد یزید که اجازت ده مارا تا تعزیت حسین بداریم یزید اجازت داد و گفت باید ایشان را به دار الحجاره برید تا آنجا گریه کنند هفت روز آنجا تعزیت داشتند هر روزچندان زن بر ایشان جمع مى شدند که از حصر و احصا بیرون بو د. مردم قصد کردند که خود را به خانه یزید اندازند و او را بکشند. ♦️می بینید که مصنف در اینجا نوشته که اسرا را به دارالحجارة بردند اما در نقل کتاب الحاویه به غلط نوشته که: اسرا را به منزل یزید برده اند. چنین چیزي در هیچ منبع و مقتل أصیلی نوشته نشده است. این تناقض گویی در این کتاب، خودشاهدی بر بطلان و جعلی بودن این حکایت می تواند باشد. ♦️ در کامل بهائی آمده است که یزید گفت سر مطهر أباعبدالله را براي دختر سه ساله اش ببرند، در حالی که در دیگر مقاتل نوشته است که یزید[براي کاستن نفرت عمومی نسبت به خودش] به امام سجاد گفت سه حاجت از من بخواه و من وعده می دهم که آنها را برآورده سازم امام فرمودند : اولین خواسته من این است که سر سید و مولا و پدرم را به من نشان دهی تا از او توشه برگیرم ... اما یزید به ایشان گفت: سر پدرترا هرگز نخواهی دید با توجه به این عبارت یزید و تشدید جوعمومی جامعه بر علیه او و شرایطی که براي او پیش آمد، بسیار بعید به نظر می رسد که یزید به راحتی سر را در اختیار اسرا قرار داده باشد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن متذکر گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۵) 💠 نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۴) 🔹یک ویژگی مشترک در طول ۲۸ س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕دفتر نیایش پارسی 🔹یکی از علت هایی که روحانیت ما تفاخر می کند نسبت به من و شما دسترسی با واسطه ما به منابع عربی مثل ادعیه است. 🔸این دعا های عربی نمی گوییم بد است ولی به مزاج ما نمی خوره! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۷) 💠 فرآیند فکری دکتر سروش 🔹فرآیند و بسط اندیشه های دکتر سروش را با دو رویکرد می توان پی گرفت. رویکرد نخست: شخص محور است یعنی با توجه به شخصیت هایی که بیشتر در شکل یابی اندیشه های دکتر سروش تأثیر گذار بوده اند، شناسایی فرایند فکری ایشان انجام پذیرد؛ رویکرد دوم: جریان یا موضوع محور است یعنی با توجه به جریان هایی که دکتر سروش با آنها در تقابل بوده یا موضوعاتی که دغدغه فکری او را تشکیل می دهند، بسط اندیشه های ایشان، بازخوانی و تحلیل شود. 🔸دکتر سروش سه مرحله کلی را طی کرده است: 🔻در مرحله نخست به نظام فکری، سنتی و روشنفکری دینی استاد مطهری پایبند است و بر این اساس، پیوند دین و سیاست و نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه و عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی را می پذیرد. او با پذیرش دین حداکثری، ایدئولوژیک شدن دین را ممکن می شمارد، نظریه جهاد و شهاد به عنوان منطق مبارزه علیه مستکبران و متجاوزان مطرح می کند و به نبوت امامت و مهدویت معتقد است. البته سروش در این دوره، ضمن پذیرش نظر واقع گرایی معرفتی، بر نظریه ابطال پذیری پوپر در علوم تجربی و تفکیک واقعیت از ارزش تأکید می ورزد. 🔻او در مرحله دوم، امکان تئوری سازی علوم انسانی و استقلال آن ها و ضرورت اداره جامعه توسط علوم انسانی را در کنار مباحث معرفت شناسی دینی و نسبیت و تحول فهم دین (نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت) مطرح می سازد. 🔻مرحله سوم فکری سروش به عدم امکان ایدئولوژیک کردن دین و نظریه دین حداقلی در سه عرصه عقاید و احکام و اخلاق و پذیرش سکولاریزم و نفی ولایت فقیه می انجامد. سروش در این مرحله تنها با تفکیک ذاتی و عرضی دین به حذف بخش عمده ای از محتوای اسلام نمی پردازد؛ بلکه نظریه بسط تجربه نبوی را می پذیرد و دین و وحی را با تجربه دینی یکسان می انگارد و در ادامه این مرحله به گوهر تشیع یعنی امامت و مهدویت حمله ور می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از شیعیان من باقی نمی ماند مگر به اندازه سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین خواهد بود امتحانات زمان غیبت. 👇👇 @Taammolate_talabegi