eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
342 عکس
222 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ؛ پیشینه، شاخصه ها، آثار برجسته ✍️ یکی دیگر از مکتب های ادبی که در قرن ۱۹ میلادی پدید آمد و در فرانسه و به میزانِ کمتری در آلمان رواج داشت، ناتورالیسم است. این مکتب در فرانسه از سال ۱۸۶۷ م با انتشارِ رُمانِ اثر پدید آمد و در دهه های ۱۸۹۰ م به تدریج گرفتار افول شد. ناتورالیسم را تا حدودی دنباله ی ادبی و شاید نحوی رئالیسمِ افراطی و یا به اعتقاد برخی مورخان، صورتِ متنزلِ رئالیسم دانست. واقعیت این است که میانِ ناتورالیسم و رئالیسم پیوند نزدیکی وجود دارد، به گونه ای که گاه تشخیص یک اثر رئالیستی از ناتورالیستی ممکن است دشوار به نظر برسد. مثلا اثر اشتاین بک را برخی یک اثر ناتورالیستی می دانند و برخی رئالیستی. ناتورالیسم [Naturalism] در لغت به معنای "طبیعت گرایی" است و از ریشه ی Nature گرفته شده است و در کاربردی دیرینه تر از دارد. هولباخ، یکی از اصحاب دائرة المعارف، ناتورالیسم را معادلِ یک دستگاه فلسفی می دانست که تفسیری ماشینی و مکانیکی و تُهی از هر معنای متعالی از عالَم و آدم ارائه می داد. 🔸️ اما برخی آثار برجسته ی این مکتب ۱) ترز راکن، اثر امیل زولا؛ اساسا آثار امیل زولا چنین رویکردی دارد. [به شدت رویکرد پوزیتیویستی دارد] ۲) بِل آمی، لبخند بخت، یک زندگی، اثر گی موپاسان 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
🔰 شاخصه های تئوریکِ آثارِ ۱) در چارچوبِ ناتورالیسمِ ادبی، بشر به عنوانِ یک حیوانِ بیولوژیک تعریف می شود. ۲) در تفسیرِ ناتورالیست ها از رفتار و شخصیت و زندگیِ آدمیان، بر نقشِ وراثت و مکانیزم های آن تاکید می شود. ۳) در داستان های ناتورالیستی، یکی دیگر از عواملِ موثر بر رفتارِ قهرمانانِ داستان ها، تاثیر محیط است، که البته میزانِ تاثیرگذاریِ آن کمتر از مکانیزم های وراثتی و مولفه های بیولوژیک است. ۴) ناتورالیسمِ ادبی به دلیلِ تاثیرپذیریِ شدید از ، میل دارد که نویسنده و روندِ نوشتن را با کارِ دانشمندِ علوم طبیعی و روندِ تحقیقاتِ آزمایشگاهی شبیه دانسته و می کوشد تا الگوی را به نویسنده تحمیل نماید. ۵) همانندِ رئالیسم تاکیدِ خاصی بر دارد، اما واقعیت را به طور عمده از منظر ویژگی های و مورد توجه قرار می دهد. ۶) ناتورالیست های ادبی مخالفتِ زیادی با پرداختنِ به امور غیرمحسوس و ماورایی دارند. ۷) ناتورالیسم پیوندِ تنگاتنگی با ماتریالیسم دارد و بیشترین ظهورش را در رُمان نشان داده است. ۸) شخصیت های اصلیِ آثار داستانیِ ناتورالیستی را، بیشتر لُمپن ها، فواحش، عناصرِ دِکلاسه، تُهی دستان، کارگران و فرودستانِ زحمتکش شکل می دهند. ۹) آثار ناتورالیستی اساسا فاقدِ وجوه اخلاقی و آموزنده هستند، و بیشتر تاکید بر زشتی ها و مفاسدِ اخلاقی و اجتماعی دارند و تاکید ویژه بر به کار بردنِ زبانِ رکیک و بیانِ پرده دَرانه در داستان دارند. ۱۰) تاکید بر توصیفِ دقیق و بیان جزئیاتِ محیط و وقایع در آثارِ داستانی دارند. ۱۱) اساسا نگرش در اینگونه آثار، بدبینانه و یأس آلود است. و ترسیم کننده ی نوعی بُن بست است. بُن بستی که ریشه در انحطاطِ تمدن غرب و حاکمیتِ نظام سرمایه داری دارد. همچنین در برخی آثار ناتورالیستی، مظالم، رنج ها، و بی عدالتی های ناشی از نظام سرمایه داری به دقت توصیف شده است. ۱۲) بیشتر داستانویسانِ ناتورالیست، توجه شدیدی به محتوا داشته و در عینِ حال به گونه ای افراطی به فُرم و قالب بی توجهی می کرده اند. برخی نویسندگانِ ناتورالیست [امیل زولا] توجه ویژه ای بر استفاده از تکنیکِ در داستان داشته اند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام: "وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً"
🔰 ؛ ادبیاتِ پسارئالیستی ✍️ از سالِ ۱۸۹۰ میلادی به بعد بویژه هرچقدر که به پایانِ قرن ۱۹ نزدیک می شویم از نفوذِ ناتورالیسمِ ادبی کاسته می شود و در مقابل جریان ها و گرایش های ادبیِ دیگری ظهور می کنند. یکی از این گرایش ها، ادبیاتِ "سورئالیستی" می باشد. سورئالیسم؛ صورتی دیگر از ادبیاتِ پسارئالیستی است که از حدودِ سال ۱۹۲۴ م پدید آمد. این مکتبِ هنری و ادبی در قلمروهای ، ، بیشتر از ادبیاتِ داستانی ظهور یافت. همچنین سورئالیسم در ، و هم ظهور پیدا کرد. در واقع سورئالیسم ادامه ی معقول ترِ دادائیسم می باشد. جوهر سورئالیسم نیز مثلِ همه ی صور دیگرِ اندیشه ی پسامدرن مبتنی بر نوعی عقل گریزی است. سورئالیسم ماهیتی عقیم دارد و نوعی ستیز در بُن بست است. سورئالیسم به طور رسمی از سال ۱۹۲۴ م با انتشارِ بیانیه ی سورئالیسم آغاز شد. و به تعبیر دقیقتر؛ در خفا با انتشارِ کتابِ در سال ۱۹۲۰ م آغاز شده بود. 🔶️ سورئالیست ها؛ از طریقِ ، یا نگارشِ اتوماتیک، تجربه های متعلّق به جهان ناخودآگاهِ نویسنده را بیان می کنند و اگر چه بیشتر جُز مجموعه ای از و ، ، و و بی سَر و تَه دستاورد دیگری ندارد. همچنین سورئالیسم به دلیلِ ویژگیِ پُست مدرنیستی که دارد، این وجهِ به اصطلاح عقل گرایانه ی بشر مدرن و تفکر اومانیستی را به کنار نهاده و سراغِ وجه ناخودآگاهِ سوژه ی مدرن می رود و به ترسیم و توصیف آن می پردازد. آندره برتون، فیلیپ سوپو، لویی آراگون و اِلوآر را می توان از اعضای اصلیِ تشکیلات سورئالیسم دانست. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
🔰 ؛ پیشینه، شاخصه ها ✍️ آخرین صورتِ ادبیاتِ غرب مدرن، ادبیاتِ است. پسامدرنیته به لحاظِ تاریخی-فرهنگی، مرحله ای از بسط مدرنیته است. مرحله ای که می توان آن را دورانِ انحطاطیِ غرب مدرن و رسیدن به گونه ای خودآگاهیِ تاریخی نسبت به این بحران انحطاطی دانست. 🔶️ قلمروِ تفکر فلسفیِ پسامدرنیته با نیهیلیسمِ خود ویرانگرِ در غرب آغاز می شود و در قرن ۲۰ در هیئتِ جنبش ها، رویکردها و گرایش های فکریِ مختلف تداوم و بسط می یابد. ادبیات پسامدرن از اواخرِ دوران ۱۹۶۰ م و بیشتر در دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ م ظهور کرده است. اجمالا اهمِّ ویژگی های را به سمع و نظر خواهیم رساند که بدین قرار است: ۱) سیطره ذهنیتِ شیزوفرنیک بر داستان ۲) وجودِ چند نوع پایان برای یک داستان ۳) در نظر گرفتنِ تبعات و احتمالات مختلف برای یک حادثه در داستان ۴) نگارش به شیوه ۵) به هم ریختنِ تعمّدیِ ساختارِ منسجم متن به گونه ای کاملا خودآگاه ۶) سیطره ی اوهام بر واقعیت ۷) داستان های پسامدرن بیانگرِ حقیقتی یا امری بیرون از خود و به تعبیر دیگر دارای واقع نمایی یا محاکات یک امر حقیقی نیستند؛ زیرا در پسامدرنیسم اساسا اعتقادی به وجود حقیقت ثابت یا درکی روشن از واقعیتِ بیرونی دیده نمی شود. ۸) در پسامدرنیسمِ ادبی، گرایشی به توصیفِ پوچی و هجو و عجائب و غرایب [گروتسک] دیده می شود که ریشه در تباهیِ تفکر و تمدن غرب در دوره ی پسامدرن است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
✍️ بعون الله تعالی سلسله مباحثِ به اتمام رسید، و خداوند رو شاکریم که توفیق داد اهمِّ این مباحث رو به سمع و نظر علاقه مندان برسانیم. بنا داریم بزودی طبقِ لیستِ فعالیت های کانال و زمان بندیِ صورت گرفته، طی سلسله مباحثی؛ پیرامونِ و و رابطه شان از منظر اندیشه ی اسلامی و دیدگاه متفکرانِ اسلامی، مطالب قابل توجهی به سمع و نظر فرهیختگان محترم برسانیم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ. آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
✍️ به استحضار می رسانیم؛ بنا شد پیرامونِ و و رابطه شان به طور عام و مساله ی به طور خاص، با توجه به منابع و آثار برجسته ی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، طی سلسله یادداشت هایی، مطالبی تحقیقی به سمع و نظر مخاطبان فرهیخته ی کانالِ "تأمّلات نظری" برسانیم. طبعا پرداختنِ دقیق، مستدل و مستند به این موضوعِ مهم و پُر تنش، به طول خواهد انجامید. از اینرو اهمِّ عناوینی را که بناست پیرامونشان تحقیق و قلم فرسایی شود به اطلاع رسانده که از این قرار است: 1️⃣ مفهوم شناسیِ دو واژه ی "علم" و "دین" و بررسیِ قلمروی آنها 2️⃣ بررسیِ تاریخچه ی بحثِ "علم دینی" 3️⃣ چیستیِ علوم انسانی و بازخوانیِ آرای فیلسوفانِ غربی پیرامونِ آن 4️⃣ بررسیِ چیستی و فلسفه ی علوم تجربی 5️⃣ رویکردهای مواجه با اسلامی سازیِ علوم انسانی 6️⃣ بررسیِ ادله ی موافقان و مخالفانِ اسلامی سازیِ علوم انسانی 7️⃣ جایگاه و نقشِ مبانیِ "معرفت شناختی"، "هستی شناختی" و "انسان شناختی" در علومِ انسانی و حتی تجربی؛ اساسا آیا علم خنثی است؟! 8️⃣ بررسیِ روشِ تحقیق در علوم؛ اعم از علوم تجربی، انسانی و علوم انسانیِ اسلامی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 Eitaa.com/taammolatenazari
30.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر فضائل و مناقبِ از زبان مرحوم آیت الله مرعشی نجفی رحمهما الله تعالی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
✍️ مرحوم آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ▫️ اگر نظام اسلامی نتواند و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، را هم نمی‌تواند تعریف کند. ▫️ توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمی‌تواند را برای خودش اثبات بكند. ▫️ حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود. ۱۳‌۷۵٫۳٫۲۴ @taammolatenazari
⁉️تا کجا بناست گران کنید؟ 🎙دکتر داودی ♦️افرادی که یارانۀ پنهان را مطرح می‌کنند می‌گویند نسبت به قیمت‌های تعدیل‌شدۀ جدید، قیمت کالاهای اساسی کم است، و لذا دولت دارد لطف می‌کند و کالاهای اساسی یا بنزین و موارد دیگر را ارزان نگاه داشته و از این باب منتی بر مردم دارد! کنش‌گرهایی مانند انحصارگران، قاچاقچیها و سفته‌بازان، نرخ ارز را چندین برابر کرده‌اند. آیا در چنین شرایطی می‌توانیم مدعی شویم و بر مردم منت بگذاریم که داریم به شما یارانۀ پنهان می‌دهیم؟! ♦️دقت کنید در بحث یارانۀ پنهان، ابتدا دولت‌ها که حق آقایی دارند، نقدینگی و مقدار پول را افزایش داده و درواقع از مردم ابتدائاً مالیات گرفته، و سپس مدعیِ دادن یارانۀ پنهان در سطح جدیدی از قیمت‌هایی هستند که خود ایجاد کرده‌اند! ادامه مطلب در 👇👇👇 http://B2n.ir/q50857 @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جناب آقای وحیدی: بنزین از آب ارزان‌تر نیست. قیمت آن بطری آب‌معدنی که دست گرفته و نماد گران‌تر بودن آب از بنزین معرفی‌اش می‌کنید، به این دلیل بالا رفته که از پلی اتیلن ترفتالات ساخته می‌شود و این ماده به دلیل قیمت‌گذاری جهانی/دلاری با افزایش نرخ دلار و مکانیسم حراج بورس کالا، سر به فلک کشیده است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 جناب آقای وحیدی: بنزین از آب ارزان‌تر نیست. قیمت آن بطری آب‌معدنی که دست گرفته و نماد گران‌تر بودن
✍️ سید یاسر جبرائیلی: افزایش قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات، چگونه قیمت آب‌معدنی را افزایش می‌دهد؟ یک مدیر سیاسی که می‌خواهد برای کشور تصمیم بگیرد، باید کل‌نگر باشد، همه ابعاد مسئله را ببیند و بعد سخن بگوید یا برای مردم تصمیم بگیرد. فرمول محاسبه قیمت این است: قیمت مواد اولیه+هزینه دستمزد+ هزینه سربار هزینه دستمزد و سربار را صفر میگیریم تا به سهم مواد اولیه در قیمت نهایی برسیم. برای سخن گفتن یا تصمیم گرفتن باید به اطلاعات دقیق اتکا کنم. لذا غالبا از تولیدکنندگان اطلاعات گرفته و اسنادشان را بررسی میکنم. آخرین قیمت پت که یک تولیدکننده مشهور آب‌معدنی از بورس کالا خریداری کرده، هر کلیوگرم ۵۴ هزار تومان است. برای تهیه هر بطری آب معدنی نیم لیتری، ۱۶ گرم PET صرف می‌شود. یعنی هر بطری، حدود ۸۱۰ تومان هزینه PET دارد. اما ماجرا اینجا تمام نمی‌شود... هزینه درب هر بطری ۲۰۰ تومان، هزینه لیبل ۱۰۰ تومان، سهم هر بطری از هزینه پالت، استرچ و نایلون نیز ۴۰۰ تومان است. تا اینجا می‌شود ۱۵۱۰ تومان. اما آنچه مورد غفلت واقع می‌شود، این است که هزینه‌های دیگری وجود دارد که به صورت درصدی از این قیمت مواد اولیه، به قیمت نهایی اضافه می‌شود. - ۲ درصد هزینه‌های مالی، تبلیغات، عمومی و اداری را اضافه کنید: ۱۵۴۰ تومان - ۱۷ درصد سود تولیدکننده را اضافه کنید: می‌شود ۱۸۰۰ تومان - ۹ درصد ارزش افزوده را حساب کنید: می‌شود ۱۹۶۴ تومان - ۱۴ درصد سهم هر بطری از هزینه حمل: می‌شود ۲۲۳۹ تومان - ۱۴ درصد افزایش سهم فروشنده: ۲۵۵۲ تومان قیمت نهایی مصرف کننده هر بطری نیم لیتری امروز حدود ۳۸۰۰ تومان است به عبارت دیگر، سهم هزینه بطری در قیمت نهایی ۶۷ درصد است! بماند ‌که سایر هزینه‌ها (دستمزد و سربار) نیز، در اثر افزایش نرخ ارز و تورم ناشی از آن، بالا رفته است؛ چیزی که ما در این محاسبات صفر لحاظ کردیم. @taammolatenazari
33.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چگونه فروشگاه های بزرگ باعث ورشکستگیِ خرده فروش ها می شوند؟! 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
✍️ بی شک، غورِ عمیق و دقیق در عرصه ی علم و دانش، لذّتی دارد که آدمی آنگاه متوجه آن خواهد شد، که ذرّه ای از آن را چشیده باشد. اساسا ورود به هر عرصه ی علمی و تعمّقِ در آن، زمانی دلچسب و گوارا خواهد بود، که دوستدار دانش با تاریخچه و سیر تطورِ شکل گیری آن دانش هم آشنا باشد. علوم پایه، خاصتا از آن دست دانش هایی است که قوام و بسطِ سایر دانش ها مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته است. بی تردید سرمایه گذاریِ جدی و کلانِ نهاد های علمی و فرهنگیِ جوامع در علوم پایه، ارتقاء فرهنگی برای هر جامعه ای را به ارمغان خواهد آورد. الغرض، علوم پایه و دانش ریاضی آنقدر اهمیت دارد که بدون تردید تحول در هم بدونِ استفاده از آن آنگونه که باید امکان پذیر نخواهد بود. امروزه، علوم انسانی و اجتماعی مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به دانش ریاضی است. از اینرو توجه جدی به این دانش، برای هر محققی در حوزه ی علوم انسانی ضروری و اجتناب ناپذیر است. بدین ترتیب؛ به جهتِ شناختِ هر چه بیشتر و بهترِ دانش ریاضی و مأنوس شدن با مفاهیم بکار رفته در این دانش، کتابِ اثر هاورد و.ایوز را به شما فرهیختگان ارجمند پیشنهاد می کنیم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
ایّامِ شهادتِ تسلیت @taammolatenazari
✍️ در اقتصاد، از دو روشِ شناخته شده ی و برای شکل دادن به نظریه های اقتصادی استفاده می شود. مبنای اصلیِ این دو روش، همان قیاس و استقراء منطقی است. روش استقراء؛ از جزء به کل رسیدن، با مشاهده واقعیات خارجی است و در اقتصاد، ابزار آن بیشتر و است. روش قیاسی؛ عبارت از روش استدلال عقلی و انتقال از معلول به علت، یا برعکس می باشد. 🔰 علی ای حال، برای شکل گیریِ یک نظریه ی اقتصادی در اقتصادِ خردِ متعارف، مراحل ذیل طی می شود: 1️⃣ فرض ها یا اصول مسلّم؛ اساسا نظریه بر اساس آنها بنا شده و چارچوبِ اولیه نظریه را می سازند. 2️⃣ فرضیه؛ نتایج و قواعد به دست آمده از فرض ها در موردِ یک پدیده اقتصادی است که از روابط و دلایل منطقی، فرضیه اقتصادی شکل می گیرد. 3️⃣ نظریه؛ که با آزمونِ تجربیِ یک فرضیه اقتصادی و با تاییدِ نسبیِ روابط و قواعد ارائه شده در آن، بوسیله مشاهده و تحقیقات تجربی در مورد پدیده های خاص اقتصادی، نظریه ی اقتصادی بوجود می آید. 🔸️ از اینرو، اقتصادِ متعارف، یا باید از حیثِ مورد انتقاد واقع گردد، و یا و یا نیز نقدِ به ، و این علم صورت گیرد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
🔰 عدالت، در کلام حضرت زهرا -سلام الله علیها- ✍️ مسأله ی مهمّ و حیاتیِ در آیات و روایاتِ اسلامی به کرّات بیان شده و خداوند متعال و حضرات معصومین -علیهم السلام- اذهان توده ی مردم را به طُرُق گوناگون متوجه این فریضه ی مهم نموده اند. فی المثل؛ در قرآن کریم یکی از اهداف انبیاء الهی معرفی شده است: "ليقوم الناس بالقسط" و یا در روایتی از وجود نازنین علی بن ابی طالب، ایشان تحقق عدالت در جامعه اسلامی را، موجب اجرایی شدن سایر احکام الهی معرفی نموده اند: "العدل حياة الاحكام" و یا نیز در جایی دیگر از وجود مقدس ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ يعني بواسطه ی تحقق عدالت است که امور مردم اصلاح می شود و الخ. از اینرو به مناسبتِ ایّام شهادتِ حضرت زهرا -سلام الله علیها- روایتی از ایشان پیرامون مساله ی را محضر یکایک فرهیختگان ارجمند عرض می کنیم تا علاوه بر نورانی شدنِ قلوب بواسطه ی شنیدنِ این روایت، با تأمّل در منطوق و مفهوم روایتِ حاضر، بیش از پیش در راه تحقق این فریضه ی الهی کوشا باشیم. 🔰 ایشان در فرازی از خطبه ی پیرامون چنین بیان می دارند: «فَرَضَ اللَّهُ الْعَدْلَ تَسْكِيناً لِلْقُلُوب‏.» ترجمه: خداوند عدالت را فریضه ای جهت تسکین قلب ها قرار داد. : من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص ۵۶۸ [چاپ انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم] 🔸️ در شب های آتی پیرامونِ عدالت و اقسامِ آن مطالبی به سمع و نظر خواهیم رساند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ اینکه امام امت فرمود: والله اسلام تمامش سیاست است، نه آن که صرفا یک دیدگاه شخصی باشد؛ بل، انسانی که اهل تحقیق و ژرف نگریست؛ هنگامی که به آموزه های دینی اعم از آیات قرآن و روایات حضرات معصومین علیهم السلام رجوع می کند، درخواهد یافت؛ محتوای اسلام بیش از آنکه جنبه ی فردی داشته باشد، ناظر به سیاسات و اجتماعیات است. بنابراین اُف باید گفت؛ به آن جریان هایی که به دنبال جدایی دین از سیاست هستند. و صد البته اُف و ننگ باد به آن اشخاص و جریان هایی که هیئاتِ مذهبی ما و جوانان مان را می خواهند از سیاست دور کنند، تا خود به راحتی بر روی منافع و سرمایه های ملت چمبره بزنند. و البته باید دانست؛ سیاستی هم که دین و بزرگان دین همواره ما را بدان سو هدایت می کنند، طبعا با سیاست بازی و سیاست زدگی فرقش زمین تا آسمان است. سیاست اسلامی مقدّس است؛ چرا که اگر سیاست مقدّس نبود رسول الله ص و علی بن ابی طالب ع متصدی آن نمی شدند. از اینروست که در جامعه کبیره خطاب به ائمه علیهم السلام داریم: "و انتم ساسة العباد"؛ يعني شما حضرات معصومین سیاست گذاران بندگان خدا بر روی زمین هستید و باید به گونه ای تدبیر امور دنیوی و اخروی بشر کنید تا ایشان به سعادت و سرمنزل مقصود رسند و بدین سبب دنیا و آخرت شان؛ هر دو آباد شود. حال سوال این است: چه کسانی در این کشور، و در این شهرستان به دنبال این هستند که جوانان ما و هیئاتِ مذهبیِ ما از سیاست اسلامی که امری مقدّس و ضروری است فاصله گرفته، و صرفا به عزاداری های بی روح بپردازند؟ عزاداری هایی که ظلم ستیز نیست! عدالتخواه و مطالبه گر نیست! حق خواه و حق طلب نیست! باید قاطعانه گفت: دورانِ تخدیر توده ها به سرآمده و روزگاری نو پیش روست. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
رندِ عالم‌سوز را با مصلحت‌بینی چه‌کار کار مُلک است آن که تدبیر و تأمل بایدش تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش @taammolatenazari
✍️ مارشال برمن: "مدرن بودن یعنی زیستنِ یک زندگیِ سرشار از معما و تناقض. مدرن بودن یعنی اسیر شدن در چنگِ سازمان های بوروکراتیکِ عظیمی که قادر به کنترل و غالبا قادر به تخریبِ همه ی اجتماعات، ارزش ها و جان ها هستند؛ و با این همه دست بسته نبودن در پیگیریِ عزم راسخ خویش برای مقابله با این نیروها، جنگیدن به قصد تغییر جهانِ این نیروها و تصاحبِ آن برای خودمان." پ.ن: سابقا پیرامونِ اهمیت مطالعات تمدنی خاصتا تمدن غربِ مدرن، کُتُبِ دستِ اولی از محققان برجسته ی ایرانیِ این حوزه، خدمت دوستانِ فرهیخته تقدیم و معرفی شد. اکنون کتابِ اثر مارشال برمن رو به دوستانِ اهل تفکر و تأمّل پیشنهاد می کنم. از اون دست کتاب هایی است که حقا ارزش خواندن دارد و کمک به فهمِ بهترِ انسان و دورانِ مدرن می‌کند. شناختِ دقیق و عمیقِ انسان و دورانِ مدرن از ضروریات برای هر عنصر فرهنگیِ معتقد به تمدن نوین اسلامی است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
مردانِ بزرگ بر خود سخت می گیرند؛ مردانِ کوچک بر دیگران.