eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
118 ویدیو
18 فایل
🔸️طلبه سطح سه حوزه علمیه قم، #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 : تاریخ عقائد اقتصادی، اثر دکتر یدالله دادگر، نشر سازمان سمت ✍️ اساسا برای درکِ دقیق و عمیقِ هر علمی، آشنایی با "سیر تطوّرِ اندیشه ها" در آن علم بسیار حائز اهمیت است. طبعا هم از این امر مستثنی نیست. کتابِ بسیار عالیِ پیش رو برای آشنایی با سیر اندیشه های اقتصادی در طول تاریخ گزینه ی بسیار خوبی است که مطالعه ی آن را به شما فرهیختگان پیشنهاد می کنم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
📚 لینک یکایکِ یادداشت های از کتابِ به جهتِ دسترسیِ آسان، مجموعا تقدیم دوستان می شود. 🔰 فصل اولِ کتاب ۱۱۰ صفحه می باشد که در قالبِ ۷ یادداشت، معادل ۵ صفحه، چکیده و لُبِّ آن تقدیم حضور شما فرهیختگان شد. ✅️ مقدمه https://eitaa.com/taammolatenazari/318 1️⃣ بخش اول https://eitaa.com/taammolatenazari/337 2️⃣ بخش دوم https://eitaa.com/taammolatenazari/348 3️⃣ بخش سوم https://eitaa.com/taammolatenazari/353 4️⃣ بخش چهارم https://eitaa.com/taammolatenazari/360 5️⃣ بخش پنجم https://eitaa.com/taammolatenazari/365 6️⃣ بخش ششم https://eitaa.com/taammolatenazari/377 7️⃣ بخش هفتم https://eitaa.com/taammolatenazari/385 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
📚 لینک یکایکِ یادداشت های از کتابِ به جهتِ دسترسیِ آسان، مجموعا تقدیم دوستان می شود. 🔰 فصل دومِ کتاب ۷۰ صفحه می باشد که در قالبِ ۷ یادداشت، چکیده و لُبِّ آن تقدیم حضور شما فرهیختگان شد. 1️⃣ بخش اول https://eitaa.com/taammolatenazari/417 2️⃣ بخش دوم https://eitaa.com/taammolatenazari/425 3️⃣ بخش سوم https://eitaa.com/taammolatenazari/444 4️⃣ بخش چهارم https://eitaa.com/taammolatenazari/450 5️⃣ بخش پنجم https://eitaa.com/taammolatenazari/459 6️⃣ بخش ششم https://eitaa.com/taammolatenazari/480 7️⃣ بخش هفتم https://eitaa.com/taammolatenazari/491 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
📚 لینکِ یکایکِ یادداشت های و از کتابِ به جهتِ دسترسی آسان تقدیم دوستان می شود. 🔰 یادداشت های فصلِ سوم 1️⃣ بخش اول https://eitaa.com/taammolatenazari/539 2️⃣ بخش دوم https://eitaa.com/taammolatenazari/551 3️⃣ بخش سوم https://eitaa.com/taammolatenazari/557 4️⃣ بخش چهارم https://eitaa.com/taammolatenazari/600 🔰 یادداشت های فصل چهارم 1️⃣ بخش اول https://eitaa.com/taammolatenazari/658 2️⃣ بخش دوم https://eitaa.com/taammolatenazari/664 3️⃣ بخش سوم https://eitaa.com/taammolatenazari/674 4️⃣ بخش چهارم https://eitaa.com/taammolatenazari/678 5️⃣ بخش پنجم https://eitaa.com/taammolatenazari/690 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰بازگشت همه به سوی اوست ✍️🏻 به سهمِ خود درگذشتِ استاد فرزانه، متدین و متعهد به اسلام و انقلاب، مرحوم جناب دکتر از اساتید برجسته اقتصاد اسلامی رو به همه دوستداران و علاقه مندانِ ایشان تسلیت عرض نموده و برای ایشان علو درجات را از خداوند متعال مسألت دارم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ ذهن، قلب و وقت تان را در فضای سایبر به اختصاص ندهید. بیش از آنکه تمایل دارید و تماشا و استماع کنید؛ سعی کنید بخوانید. ؛ آن هم از نوعِ محتوای خوب، برکاتش بیش از دیدن و شنیدن است.
گفتی چه کسی در چه خیالی به کجایی بیتابِ توأم، محو توأم، خانه خرابم
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀اقتصاد ربوی رشد نمی‌کند 🌀سهم بری برتر از دستمزد گیری است. 🌀حکمرانی اقتصادی سفیهانه موجب فقر است. 🌀 اقتصاد مردمی به مفهوم بالا بودن سهم بخش عمومی در اقتصاد اسلامی است. ✅ نظریاتی از اقتصاد اسلامی نهفته در پیام آیت الله جوادی آملی به همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید (۲۹فروردین۱۴۰۳) ↙️ گزارش متنی https://news.esra.ir/fa/w/2572361 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔰 سخنگوی سازمان فضایی کشور: برد ریزپرنده ها کم بوده و از داخل کشور به پرواز درآمده‌اند. 🔸️ در پی شنیده شدن صدای نسبتا شدیدی در شرق اصفهان، امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔹🔸 مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت ‌آیت‌الله خامنه ای (حفظه الله تعالی) در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: 🔸️ رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام سیاسی و هم حرام شرعی است. منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. 🔹️ پ.ن: بتازگی برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ. آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
ان شاء الله از امشب سلسله مباحث با محوریتِ کتابِ مذکور رو شروع خواهیم کرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد میکنم تحلیل حجه الاسلام نبویان درباره عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل را حتما گوش کنید. @Sabeti
📚 کتابِ [ یدالله دادگر] 🔰 : شناختِ دقیق و عمیقِ هر علمی، در گروِ آشنایی دقیق و عمیق با سیرِ تطور آن علم در طول تاریخ است. از اینرو، قبل از شروعِ بیانِ مطالبِ کتاب، ضرورت دارد برای درکِ بهتر مطالب و مفاهیم، بصورت کلی شما فرهیختگان ارجمند را با ساختارِ کلی کتاب آشنا نموده و سپس در سلسله یادداشت های آتی وارد جزئیات شویم. بنابراین به اجمال عناوینِ فصولِ کتاب تقدیم حضور می گردد. 1️⃣ : مقدمه و عقائد اقتصادیِ شرقِ قدیم 2️⃣ : عقائد اقتصادی غرب قدیم 3️⃣ : از سقوط روم تا شکل گیری اولین مکتب اقتصادی 4️⃣ : از اولین مکتب اقتصادی تا علم اقتصاد 5️⃣ : عقائد کلاسیک ها 6️⃣ : عقائد مکتب تاریخی 7️⃣ : عقائد سوسیالیست ها و مارکسیست ها 8️⃣ : نهایی گرایان و نئوکلاسیک ها 9️⃣ : مباحث تکمیلی در عقائد اقتصاد خردی 0️⃣1️⃣ : "کینز" ی ها و عقائد اقتصاد کلان 1️⃣1️⃣ : عقائد نهادگرایان قدیم و اقتصاد توسعه 2️⃣1️⃣ : عقائد اقتصادی تکمیلی و معاصر 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
یادداشتِ دوم از کتابِ امشب بارگذاری خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تجمع اعتراض آمیز به جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه در دانشگاه های آمریکا و برخورد شدید پلیس با معترضان. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
💢نرخ دلار نیما از ابتدای دولت آقای رئیسی تاکنون نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است. نام این سیاست، ‎ نیست، ‎ است. @syjebraily
ILFH_Volume 7_Issue 4_Pages 308-328.pdf
1.33M
شهر معاصر و ابژگیِ زنان 🔹این مقاله‌ای است که به قلم حقیر اخیرا در مجله پژوهشی "سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت" منتشر شده است. حالا که دوباره بحث حجاب تبدیل به بحث روز جامعه شده خوب است که نگاهی به علل تضعیف عفاف و حجاب داشته باشیم (قبلا هم عرض شده بود که روی دیگر سکه‌ی حجاب زدایی از البسه، حریم‌ زدایی از ابنیه است). 🔹تمدن معاصر غرب درصدد لذت‌جوییِ هرچه بیشتر از زن بود و برای دستیابی به چنین هدف شومی، چاره‌ای نداشت جز آنکه شأن والای زن را تا حد یک ابژه جنسی تنزل دهد که لازمه‌ی چنین قصدی، ایجاد تحولات اساسی در معماری و شهرسازی بود. مهمترین شرط لذت‌جویی نیز این بود که فراغت، لذت و تفریح را که پیش از این، عمدتا در فضاهای خصوصی انجام میشد به فضاهای عمومی بکشانند تا ابژه‌‌های جنسی به وفور در معرض دید همگان قرار گیرند؛ و چنین شد که در نظام شهرسازی معاصر، فضاهای تفریحی و تفنّنیِ عمومی نظیر پارکها، مراکز تفریحی و حتی مراکز مربوط به روابط نامتعارف جنسی، جایگزین فضاهای فراغتیِ خصوصی نظیر باغچه‌ها و باغهای خصوصی و حیاطهای مفرّحِ خانه‌های سنتی شد. 🔹به علاوه، جایگزینی‌ آپارتمانهای عریان و بدون حریم با خانه‌های فراخ و حریم‌مند سبب شد زن حتی در خصوصی‌ترین فضاهای خانه‌اش نیز از معرض تلذّذ و تمتّع بصری دیگران در امان نباشد؛ و چنین شد که پدیدارهای نوظهوری همچون آشپزخانه‌های اُپن، حتی خصوصی‌ترین و زنانه‌ترین فضاهای خانه را نیز در هم شکستند. مطالعه این مقاله می‌تواند به فهم علمی دلایل تضعیف عفاف و حجاب در شهرهای معاصر ما کمک نماید. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
📚 کتابِ [دادگر]، فصل اول، بخش اول 🔸️ کشف آثاری از حیات به بیش از ۵۰۰ هزار سال پیش می رسد. در عین حال، زمانی که بشر توانایی ساختنِ را پیدا کرد و از نوعی و برخوردار شد، به ۶ تا ۱۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. [هنری لوکاس، تاریخ تمدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات کیهان، ص ۳۴] 🔸️ به دلیل ظهور اولین در قرن ۱۶، این قرن می تواند جدا کننده ی خوبی در باشد. قبل از قرن ۱۶ تنها اندیشه های کلی در حوزه ی اقتصاد وجود داشته است و مکتب اقتصادی به معنای مدرن و جدیدش مطرح نبوده است. قبل از میلاد مسیح و در قرون وسطی با وجود اینکه پرتوهایی از عقاید و خط مشی های اقتصادی گزارش شده است، تا آغاز قرن شانزدهم یک اندیشه نظام مند و فراگیر در آموزه های اقتصادی نقل نشده است. اما نقطه نظرها و کلیاتی از اندیشه های اقتصادی از سوی فیلسوفان، استادان اخلاق، سیاست مداران و دیگر اندیشمندان ابراز شده است که می تواند به نحوی بیانگرِ وجودِ باشد. 🔸️ در این یادداشت ابتدائا به اندیشه های اقتصادی ؛ تمدن های اولیه بشری پرداخته و سپس عقائد اقتصادیِ ایران، هند و چینِ باستان را اجمالا از نظر می گذرانیم. اسنادِ قابل اعتماد تاریخی، شکل گیری اولین تمدن ها را حداقل تا ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد نشان می دهد. طبق برخی اسناد، تمدن مردمِ به ۳۸۰۰ سال پیش از میلاد، به ۳۶۰۰ ق.م، به ۳۵۰۰ ق.م، به ۲۸۰۰ ق.م، به ۲۳۰۰ ق.م، به ۲۱۰۰ ق.م، ۱۸۰۰ ق.م و تمدن به ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد بر می گردد. 🔸️ در سال ۹۷۳ پیش از میلاد، گزارش تجزیه دولت ثبت شده است. شکل گیری تمدن های و حداقل به ۹۰۰ سال پیش از میلاد می رسد. در سال ۶۰۵ ق.م ورود آثار تمدن مصر به یونان گزارش شده است. آثار تمدن پارسیان مربوط به حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد است. گزارش شده است که و بستر شکوفایی بسیاری از را فراهم آورده بودند. به گونه ای که یونانیها امور را از آنها آموختند. 🔸️ بابلیها توسط [۲۰۷۱-۲۱۲۳ ق.م] اولین قانون را برای جهان تدوین نموده اند. این قانون ۲۸۵ ماده دارد و مقررات مربوط به اموال، تجارت، صنعت، خانواده، آزادی ها، ممنوعیت شکنجه و مانند آن بیان شده است. در این قانون همچنین به رسمیت شناخته شده و مجازاتِ دزدی و رشوه شدید بیان شده است. پس از بابل، جامعه آشور پا گرفت. از نظر اقتصادی بابلی‌ها بیشتر به علاقه داشتند، ولی آشوری ها بیشتر به می پرداختند. آشوریان معتقد بودند که بازرگانی و تجارت کار پستی است و [مولد بودن] فعالیتی شرافتمندانه است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
بخش دوم از فصلِ اول کتابِ "تاریخ عقائد اقتصادی" امشب بارگذاری خواهد شد.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زندگینامه مرحوم دکتر پرویز داوودی 💠 مدیر گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد اسلامی به زبان ریاضی پرفسور مسعود درخشان: مسائل جامعه با مطالعه کتاب‌های خرد و کلان حل نمی‌شود، بلکه با نگاه جامع اقتصاد اسلامی و توجه به قیود و ارزش‌های الهی حل خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
السلام علی المهدی و علی آبائه
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آن اقتصادی که ضریب جینی را به نفع طبقه سرمایه‌دار تغییر می‌دهد و شکاف طبقاتی را تعمیق می‌کند، «اقتصاد اسلامی» است یا «اقتصاد نئولیبرال»؟ تا وقتی که حوزه و دانشگاه به میدان نیایند و اقتصاد اسلامی را تئوریزه نکنند، بحران‌های ناشی از الگوی اقتصاد سرمایه‌داری، به پای اسلام و انقلاب نوشته خواهد شد! ☑️ @mirbaqeri_ir
📚 کتابِ [دادگر]، فصل اول، بخش دوم 🔻در این بخش ابتدا به طور اجمال به برخی از عقائد اقتصادی مادها و پارسیان از اقوامِ تمدن قدیم و سپس به کلیاتی از اندیشه حاکم بر اقتصادِ و باستان اشاره خواهیم کرد. 🔰از حدود ۹ قرن پیش از میلاد، شواهدی از زندگی و تمدن مادها گزارش شده است. آنها مبتنی بر ارزش های سنتی خود معتقد بودند که انسان باید هر چه در توان دارد، برای استفاده از طبیعت به کار گیرد و از آن بهره برداری کند. در عین حال عقیده داشتند که باید ساده زندگی کرد. به همین خاطر مادها معادن را استخراج می کردند و هر جا زمین قابل کشت می یافتند به زراعت می پرداختند. از اینرو ثروتمند بودند، اما الگوی مصرف آنها بر ساده زیستی استوار بود. وحدت بین و پشتوانه پیشرفت اقتصادی مادها بود. مردمانِ ؛ با توجه به انضباط موجود در زمان و ؛ حسابگر، مولد، دورنگر و ساده زیست بودند. پارسیان به رهبری ، حکومت هخامنشی؛ یعنی بزرگترین تمدن پیش از روم قدیم را بنیان نهادند. کوروش امنیت اقتصادی و اجتماعی بسیار مناسبی را برقرار نمود و توجه به و بیش از بازرگانی مورد توجه بود. 🔰تاریخ حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد، خبر از شکل گیریِ اصنافی مانندِ ، ، و می دهد. هندیان قیمت گذاریِ کالاها را با ضوابطِ مورد نظر اصناف در قالبِ کمیته ای از و انجام می دادند و مسئله ی عرضه و تقاضا در مرتبه دوم بود. در هند قدیم نظام مالیاتی فراگیر بود به گونه ای که حتی قمارخانه ها را نیز دربر می گرفت. یکی از درس های هند قدیم بی میلی نسبت به و اصیل دانستنِ جمع گرایی بود که محور وحدتِ نظام سیاسی و اقتصادی آن شده بود. در هند قدیم به جُز سایر خدمات مشمول مالیات بودند. 🔰 در چین باستان هم [۵۰۰ سال پیش از میلاد] در زمان یکی از رهبران اخلاقیِ چینیها؛ کنفوسیوس، بازرگانی امری پَست تلقی می شد؛ زیرا آنرا نمی دانستند، از اینرو دولت سنگین ترین مالیات ها را از بازرگانان می گرفت. دلال های مالی و پولی نیز در چین مورد احترام نبودند. سرانجام اینکه، در چین قدیم برای استخدام نیروی کار، از متقاضیان امتحان به عمل می آمد تا شایسته ترین ها انتخاب شوند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari