📌«راه رفتن شما مبارزه است.»
🔹سیدالقائد در آن کلیپ هفت دقیقه ای معروف که با شهید علی خوش لفظ گفت و گوی کوتاهی دارند و از طبیعی بودن سختی ها و موانع سر راه انقلاب می گویند، جمله ای دارند که به ذهنم آمد پنجره ای است به نگاه اجتماعی و تاریخی ایشان.
در عبارتی خطاب به آن جانباز سرافراز می گویند: «راه رفتن شما مبارزه است.»
گویی ایشان نه تنها تاریخ که عرصه ی حیات عادی بشر را نیز عرصه ی تقابل جبهه ی حق و جبهه ی باطل می بینند و هر اقدامی، اگر چه اعلام حضور اجتماعی -که ساده ترین کار ممکن است- را نیز نوعی مبارزه و جهاد تلقی می کنند.
«انسان ۲۵۰ساله» محصول همین نگاه به تاریخ و دوران حیات ائمه است.
#فلسفه_ی_تاریخ
@taamollat
📌 نظریه ی اجتماعی مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی، باید شامل بحث درباره ی چند مسئله ی بنیانی جامعه شناسی باشند.
اول آنکه دارای فلسفه ی تاریخ روشن و متقنی باشند. عاملیت و ساختار، طبقات اجتماعی، کنش، آسیب اجتماعی و اصلاح اجتماعی، تغییرات اجتماعی و فرهنگ از جمله ی این مسائل بنیانی هستند.
#نظریه_ی_اجتماعی
@taamollat
انا لله و إنا الیه راجعون.
حاج آقای کریمی از اساتید برجسته ی حوزه ی تهران، پس از مدتی تحمل بیماری، ساعتی پیش به رحمت خدا رفت.
ایشان از شاگردان و معاشران نزدیک مرحوم آیت الله شریعتمدار بود که خاطرات و نکات ناگفته ی بسیاری از ایشان در سینه داشت.
از لحاظ شخصیتی در جمع میان علمیت و اخلاق و صفای نفس حقیقتا نادر بود.
چند سال قبل در ایام محرم مسجدشان منبر می رفتم.
یک شب به تناسب بحث، نکته ای گفته شد درباره ی ولایت زن و شوهر بر یکدیگر و ولایت متقابل والدین و فرزندان.
ایشان هر شب پای منبر بودند و به دقت گوش می دادند.
آن شب پس از منبر و روضه و هنگام صرف چای به نرمی و لطافتی که فقط در افراد سلیم النفس یافتنی است آن بیان بنده را نقد کردند و گفتند آن مطلب به این بیانی که شما گفتید فلان ملاحظه و تبصره را هم دارد که اگر گفته نشود شاید ایجاد شبهه و اشتباه کند.
آن نقد را آن قدر شیرین بیان کردند که بیش از آن که دلخور شوم کامم را شیرین کرد و اکنون بعد چند سال آن را به عنوان یک خاطره ی شیرین نقل می کنم.
جای ایشان به آسانی پر نخواهد شد.
رحلت جانسوز ایشان را به خانواده، فرزندان و همه ی شاگردان ایشان تسلیت می گویم.
اللهم اغفره و ارحمه و احشره مع الائمه الطاهرین.
@taamollat
تأملات اجتماعی
انا لله و إنا الیه راجعون. حاج آقای کریمی از اساتید برجسته ی حوزه ی تهران، پس از مدتی تحمل بیماری،
📌روحانیت و سرمایه ی اجتماعی
🔹 امشب پس از نماز، بهمراه عده ای از نمازگزاران مسجد، چند دقیقه ای به مسجد حوری، مسجدی که مرحوم آقای کریمی امام جماعت آن بودند رفتیم. پیکر ایشان را آوردند و مراسم وداع برگزار شد.
شور و حرارت و غم مردم وصف ناپذیر بود.
مرحوم آقای کریمی از آن دست روحانیونی بود که با منش خود سرمایه ی اجتماعی ایجاد می کرد.
علی رغم موقعیت علمی و اجتماعی کم نظیر حقیقتا افتاده و ساده بود.
من در طول این سالها ازین دست آدم ها که با منش و رفتار خود قلب مردم را محکم و قدم هایشان را استوار کردند زیاد دیده ام.
درباره ی برخی از آنها نوشته ام و انشالله باز هم خواهم نوشت.
تواضع و افتادگی در برابر مردم عادی، در دسترس بودن، با زبان مردم عادی حرف زدن، خلوص نیت و وارسته بودن حقیقی از مظاهر دنیا و سادگی ویژگی مشترک همه ی حلقه های این زنجیره ی نورانی است.
یکی دو نفر از این جماعت که من توفیق همنشینی با آنان را داشتم، اکنون حق عظیمی بر گردن اینجانب دارند.
درباره ی آنان خواهم نوشت؛ اگر خدا بخواهد.
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 در سالهای که در قم مشرف بودم، هر وقت بزرگ یا اهل معنایی را در حرم می دیدم، می ایستادم تا زیارتش را نگاه کنم.
مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی صبح ها در حرم درس می گفتند و پس از گعده ی کوتاهی به سمت روضه ی منوره می رفتند. چند بار پشت سر ایشان راه افتادم تا زیارت ایشان را تماشا کنم.
برنامه ی هر روز ایشان همین بود که در کنجی بیرون از روضه می ایستادند و زیارت می کردند و نجوایی داشتند.
چند بار شاهد این صحنه بودم که وقتی از آن کنج بیرون می آمدند و صورتشان برمی گشت، چشمانشان سرخ شده بود، از بس که در همان دقایق کوتاه اشک می ریختند؛ سپس به سمت ضریح مطهر می رفتند.
چندین بار هم شاهد زیارت آیت الله مصباح ره بودم. دقایق متمادی با حالت انکسار سر بر دیوار می گذاشتند و نجوا می کردند.
چنین حال و هوا و ارتباط معنوی داشتند و دارند اینان.
انشالله ما هم محرم شویم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌بحث دهه ی دوم: رویکرد قرآنی در تحلیل حادثه ی عاشورا (شب ششم) 🔹 محور بحث امشب بحث از دعوت به توحید
📌مرور بحث:
🔹 موضوع منبر دهه ی دوم، نقد رویکردهای سیاسی، عرفانی و کلیسایی حادثه ی عاشورا و تلاش برای تحلیل قرآنی و تاریخی حادثه عاشورا در راستای حرکت انبیا بود.
خود حرکت انبیا و اهداف آنان نیز بدون در نظر گرفتن فلسفه ی تاریخ از نگاه قرآن قابل فهم نبود، پس برای فهم حرکت انبیا در هر دوره، پنجره ای هم گشودیم به تاریخ و حرکت تکاملی بشر.
در انتها هدفمان این بود که به این سوال پاسخ دهیم که:
«شرایط اجتماعی و تاریخی امام حسین علیه السلام چه شرایطی بود که امتداد حرکت انبیا در آن، چنین قیام خونینی را طلب می کرد؟»
پس از چینش مقدمات تاریخی و قرآنی در شب های اول ، در سه شب اخر به نتایج جالبی رسیدیم.
▪️یادداشتی که در ادامه می اید، خلاصه بحث سه شب اخیر و پاسخ به آن سوال مهم است: (البته نیاز به گفتن ندارد که مطلب در فضای عمومی مسجد بسیار ساده تر و روان تر ارائه شده)
#حادثه_عاشورا
#رویکرد_قرآنی
#فلسفه_ی_تاریخ
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌مرور بحث: 🔹 موضوع منبر دهه ی دوم، نقد رویکردهای سیاسی، عرفانی و کلیسایی حادثه ی عاشورا و تلاش برا
📌بعدالتحریر:
۱. از جهت تبلیغی همین نگاه را در مناسبت های دیگر درباره ی سایر ائمه ادامه داده و می دهیم و تلاش می کنیم در مناسبت های مختلف آن را تکرار کنیم.
هدف از این کار هم شکل دادن چارچوب فهم تاریخی بر اساس قرآن کریم در اذهان عمومی است.
اگر این چارچوب تاریخی شکل بگیرد سایر تعالیم قرآنی و تاریخی سر جای خود قرار خواهد گرفته و بدرستی فهم خواهد شد.
درباره ی این چارچوب تاریخی بیشتر خواهم نوشتن انشالله
۲. بعد از قرآن کریم، مهمترین منابعی که در این بحث از آنها استفاده کرده یا از آنها تاثیر گرفته ام بدین قرار است:
- مقتل جامع قیام سیدالشهدا ع ، مرحوم استاد پیشوایی
-قیام حسین علیه السلام ، دکتر سیدجعفر شهیدی
- انسان دویست و پنجاه ساله، آیت الله خامنه ای
-فلسفه ی تاریخ، شهید مطهری
-اسلام و نیازهای زمان، شهید مطهری
-خاتمیت، شهید مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر: ۱. از جهت تبلیغی همین نگاه را در مناسبت های دیگر درباره ی سایر ائمه ادامه داده و می د
📌چارچوب تاریخی
🔹چارچوب تاریخی دیدگاهی کلان درباره ی تاریخ و جوامع بشری است که همه ی مسائل خرد در پرتو آن فهمیده و تحلیل می شود.
از این رو آن چارچوب تاریخی شکل گرفته در ذهنیت عموم مبنای تحلیل، قضاوت و پیش بینی خواهد بود.
مثلا تحلیل کسانی که تاریخ را اساسا مجلا و محل ظهور جریان حق می بینند و باطل را طفیلی و سربار حق می دانند، با تحلیل کسانی که حرکت تاریخ را محصول کنش و واکنش دو جریان حق و باطل و یا اصلا جریان باطل را قدرت پیروز تاریخ می دانند متفاوت است.
تحلیل کسانی که تاریخ و جامعه را دارای فطرت و ذات می دانند با تحلیل کسانی که تاریخ و جامعه را فاقد فطرت و محصول صرف اراده ی آدمیان از ریشه متفاوت خواهد شد.
و همچنین تحلیل کسانی که حرکت تاریخ را تکاملی می دانند با تحلیل غیر آنها متفاوت است.
قرآن درباره ی همه ی این سوالات پاسخ های روشنی دارد که همان ها مبنای تحلیل قرآن کریم از اقدامات انبیا و سایر حوادث است.
ما در مسجد هم سعی می کنیم این چارچوب را از قرآن استخراج کرده و آن را در تحلیل مسائل خرد از آسیب های اجتماعی گرفته تا انقلاب اسلامی به کار بگیریم.
▪️اولین ثمره ی داشتن چارچوب تاریخی، خودآگاهی تاریخی و خودآگاهی ملی و سپس حرکت در مسیر است.
بدون داشتن چارچوب فهم تاریخی خودآگاهی رخ نمی دهد و بدون خودآگاهی تکامل و پیشرفت بی معناست.
#چارچوب_تاریخی
#خودآگاهی_تاریخی
#نظریه_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌چارچوب تاریخی 🔹چارچوب تاریخی دیدگاهی کلان درباره ی تاریخ و جوامع بشری است که همه ی مسائل خرد در پر
📌بعدالتحریر1
🔹در باب اهمیت چارچوب تاریخی نکاتی عرض شد.
اخیرا با دوره های تاریخی در فضای مجازی برخوردم به نام روایت انسان به تقریر شخصی به نام آقای نخعی که ظاهراً از وابستگان فکری آقای میرباقری و مجموعه ی فرهنگستان می باشند.
روایتی از انسان از بیخ تاریخ تاکنون. بعضی از فایل های ایشان را اکنون در دست دارم و منتظرم ببینم به کجا می رسانند تحلیل تاریخ را، هر چند اگر مبنای تاریخی شان همان مبنای آقای میرباقری باشد، انتهای راه از همین ابتدا نسبتا معلوم است.
چند فایلی را که بعنوان تمهید و مقدمه ی ورود به دوره اصلی شان را که گوش کنم، انشالله نکاتی درباره ی محتوا و روش این مباحث گفتن خواهم کردن. بعون الله.
@taamollat
📌«کاش می شد سند بذاریم، فکرمون آزاد شه»
حق بود انصافا😂
یه بار دیگه یه جمله ای دیدم پشت یه نیسان، هیچ جمله ای باندازه ی اون پوچگرایی رو برام ملموس نکرده بود.
نوشته بود: «هیچ مقصدی وجود نداره، همش مسیره»😱😱😱
#جامعه_ی_ایران
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از انتشار این کلیپ هیچ حس خوبی ندارم. اما با نگفتن و سر در برف کردن، درمان حاصل نخواهد شد.
بی هویتی یا سرگردانی هویت، پایه تربیت ناپذیری است. وقتی افراد هویت خود را فراموش کنند، به راحتی همین شخص، در بالا و پایین اجتماع بازی می خورند.
یکی از آسیب های عرفی گرایی، یا همان غلبه پیدا کردن عرف و فرهنگ بر عقلانیت همین سرگردانی هویت افراد است و ماجراهای بعدش.
برای حل مسئله ی حجاب و کلا تثبیت دینداری در جامعه، قدم اول ایجاد خودآگاهی است، در همه ی عرصه ها، خودآگاهی فطری، خودآگاهی شخصیتی، خودآگاهی ملی و خودآگاهی سیاسی و.... .
این کار در خانه و مدرسه و جامعه بصورت همزمان و هماهنگ باید دنبال شود.
#عرفی_گرایی
#خودآگاهی
#جامعه_ی_ایران
@taamollat
📌 درباره ی خودآگاهی
🔹اگرچه در مقام و رتبه، خودآگاهی فطری مقدم بر سایر اقسام خودآگاهی است، اما در مقام عمل، خودآگاهی شخصیتی مقدم است.
یعنی شخص اول باید به جنسیت، نقش های متناسب با جنسیت، نسبت خود با اعضای خانواده و مدرسه و دوستان آگاه شود تا زمینه برای سایر لایه های خودآگاهی فراهم شود.
از اینرو قرار گرفتن در محیط ایزوله و بسته که مانع تحقق لایه هایی از خودآگاهی است، هیچ خدمتی به تربیت کودکان نیست.
البته انتظار نداریم که تا قبل از نوجوانی چنین خودآگاهی و عمل به نقش های متناسب حاصل شود، این فرایند ممکن است تا میانه های جوانی هم بطول بینجامد.
در دوران کودکی و نوجوانی رفته رفته و با بیدار شدن عقل زمینه برای درک خودآگاهی فطری که پایه ی همه ی خودآگاهی هاست، فراهم می شود.
پدر و مادر و مربیان تربیتی در فعال کردن خودآگاهی شخصیتی و فطری نقش محوری دارند و رسانه ها و جو اجتماعی و.... در از بین بردن آن.
#عرفی_گرایی
#خودآگاهی
#جامعه_ی_ایران
@taamollat
📌 یادداشت پس از جلسه ی تحلیف
🔹جلسه تنفیذ و تحلیف رییس جمهور جدید بحمدلله جلسات آبرومند و خوبی بود، خصوصا جلسه ی تحلیف در مجلس که حقیقتا نمایش اقتدار داخلی و بین المللی و انسجام درونی نظام اسلامی بود.
روح امام عزیز شاد که بر اساس عقلانیت اسلامی راه مردم سالاری را بر ما گشود و ملت را در مسیر حاکمیت بر سرنوشت خود یاری نمود.
سلام خدا بر همه ی شهدای انقلاب اسلامی؛
دفاع مقدس؛
مدافع امنیت و سلامت؛
سلام خدا بر حاج قاسم و رییسی نازنین که جای خالی اش در این دوران بیش از همه حس می شود.
انشالله پس از آنان انتخابات و این دو جلسه ی باشکوه و پراقتدار، دولت آقای پزشکیان بتواند مرهمی باشد بر زخم ها و عقب افتادگی ها.
و انشالله در تشخیص دردها و درمان آنها موفق باشد.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «در آمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای»۶ 🔹گزارش فصل دوم: «شخصی
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷
🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای»
👈 صبح فردا منتظر باشید. 😊
📌دکتر عارف، رئیس «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان» و رئیس «فراکسیون امید در مجلس دهم» و معاون اول دولت چهاردم ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، در دیدار اعضای «انجمن اندیشه و قلم» گفت:
«ما، گفتمان اصلاحات را برآمده از انقلاب میدانیم. مزیت گفتمان اصلاحات، جذب حداکثری است؛ این مثال درباره اصلاحات که از «سروش تا گوگوش» را شامل میشود، صحیح است و ما نمیتوانیم کسی را حذف کنیم.... قطار ما به هر ایستگاهی میرسد، ابتدا دست افراد را میگیریم و با خود همراه میکنیم، سپس آنها را شناسایی میکنیم... براندازان در جریان اصلاحات جایی ندارند».
#عصراندیشه
@Asreandisheh
تأملات اجتماعی
📌دکتر عارف، رئیس «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان» و رئیس «فراکسیون امید در مجلس دهم» و معاون او
📌چه قرائتی از انقلاب است که خودی و غیر خودی درش نیست و تساهل و تسامح و عرفی گرایی و رابطه با غرب به هر قیمتی درش هست؟ 🤔
یادمان باشد که از همان ابتدا هم قرائت امام از انقلاب و مبارزه، قرائت انحصاری نبود، چپ ها، خصوصا چه چپ هایی که مسلمان ماندند و چه آنها که مارکسیست شدند، در ادعای مبارزه فریادشان از جریان امام و روحانیت بلند تر بود و در مبارزه حرفها و دیدگاه های خودشان را داشتند.
بعد از پیروزی انقلاب، اما روندها به گونه ی دیگری شد و آنها بازماندند و طور دیگری وارد حاکمیت شدند.
آنها چنانکه آن روزها قرائت دیگری از مبارزه و انقلاب داشتند، امروز هم قرائت دیگری از انقلاب دارند که بسیاری از خط قرمز های جریان مدعی انقلاب را رد می کند.
الان هم آنها هستند و هم اینها.
خط فکری ها اگر واضح نشود جامعه دچار سردرگمی می شود.
و اما بعد؛
جریان شناسی فکری مهمتر از جریان شناسی سیاسی است و ما اگر عقبه های اندیشه و نظم فکری جریانات سیاسی را بدرستی ندانیم، در تحلیل سیاست ورزی شان هم به خطا می رویم.
مثلا همین مسئله ای که امروز یادداشتش را خواهم گذاشت (علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای) یکی از نقاط اصلی اختلاف معرفتی بین جریان سنتی انقلاب و بین عقبه های فکری جریانات چپ و اصلاحات، در دهه ی شصت و هفتاد بوده است.
مثلا جریان اصلاحات امروز -یا چپ دیروز- در این فقرات اندیشه، عمدتا سر سفره ی دکتر سروش نشسته بودند که در باب علم و تاثیر آن در جامعه سازی اساسا نگاه دیگری داشتند.
ما در این درگاه، فقط دلمشغول تبیین آراء متفکران اصیل انقلاب هستیم، اما جا دارد که رفقا برای فهم بهتر اندیشه ی امام، اقا، شهید مطهری، علامه و... به آثار رقبای فکری شان که امروز در عرصه ی سیاست هستند نگاهی بیندازند.
امروز آنان عموما در جرگه ی انقلاب اسلامی تعریف می شوند، اما آبشخورهای فکریشان عموما از جاهای دیگر است.
@taamollat
یا حق، بریم ورزش صبحگاهی🏃🏃🏃
بسمالله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
شهادت مجاهد بزرگ حاج اسماعیل هنیه بر همه جبهه مقاومت اسلامی تسلیت باد.
#شهادت
#اسماعیل_هنیه
#حماس
#فلسطین
📌 ما از حاج قاسم یادگرفته آیم که فرصتی که در دل تهدیدها هست، در خود فرصت ها نیست.
ما هنوز تاثیر خون شهید و حیات او و تاثیرش در عالم را باور نکرده ایم.
انشالله این شهادت، بمانند شهادت حاج قاسم که خون تازه ای در رگ مقاومت دمید، موجب اتحاد و نزدیکی بیشتر جبهه مقاومت گردد.
هیچ سیاستمدار و رژیم عاقلی در حالیکه از سه چهار جبهه درگیر است، سراغ جبهه ی جدید نمی رود و کاری نمی کند که دشمنانش همه با هم متحد شوند، مگر اینکه کار خودش را تمام شده بداند و فقط بخواهد هزینه ی رفتنش را برای دشمنانش بالا ببرد.
سربازان جبهه ی مقاومت انشالله کار این باند آدمکش را یکسره و هزینه اش را هم با آمریکا حساب خواهند کرد.
إن الله یدافع عن الذین امنوا و أن الله علی نصرهم لقدیر.
@taamollat
📌 اسرائیل ازین ترور، جز ضربه ی روحی و روانی به مقاومت طرفی نخواهد بست والا این ترور و ترورهای قبلی جز بر اراده و عمل جریان مقاومت نیفزوده است.
اگر جریان مقاومت بتواند خیلی زود خود را از لحاظ روحی و البته نظامی بازسازی کند، انشالله فتح نهایی نزدیک خواهد بود.
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اسرائیل در باتلاق فرو رفته و به همه چیز چنگ میزند!
💬 «ریچارد مدهرست» تحلیلگر سوری-انگلیسی:
🔻 اقدام اسرائیل در ترور هنیه، از نظر استراتژیک یک نقطه ضعف محسوب میشود؛ اسرائیل میتواند هر تعداد اسماعیل هنیه را بکشد اما قرار نیست موج تغییراتی که در راه است، متوقف شود.
@StrategicNews_ir