eitaa logo
تأملات اجتماعی
175 دنبال‌کننده
279 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 از ماست که بر ماست (وضعیت حجاب در سریالهای تلویزیونی خودمان) 🔹روزنامه جوان نوشت:طی یک پژوهش با محوریت ۴۰ سریال از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی ایرانی، شاخص‌های عفاف و حجاب با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی در شخصیت‌های زن تحصیلکرده این آثار توسط یک تیم کارشناسی مورد بررسی و پالایش قرار گرفته است. ♦️بر اساس این پژوهش ۶٣/۶ درصد پوشش زنان تحصیلکرده در آن‌ها بیشتر مانتوی تنگ و کوتاه بوده و این در حالی است که ٨٣/٢ درصد شخصیت‌های چادری این سریال‌ها عمدتاً فاقد تحصیلات دانشگاهی نمایش داده شده‌اند. ♦️بر اساس این تحقیق ٨۶/١ درصد از زنان تحصیلکرده دارای آرایش بوده، که ٢٢/٢ درصد از آنان دارای موی آشکار، ٣٠/۶ درصد از آنان دارای اندام آشکار و ۶١/۶ درصد از آنان دارای زینت آشکار در برابر نامحرم هستند و ۴٧/٢ درصد از آنان دارای پوشش نامتعارف و ٢٣/۶ درصد از آنان دارای ارتباط نامتعارف با نامحرم هستند. ♦️نکته قابل تأمل این است که شاخص‌های عفاف و حجاب در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به گونه‌ای معنی دار ضعیف‌تر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به نمایش درآمده است. @taamollat
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکایتی از هم سفره شدن با پیرمرد کارتن خواب ❌ دیدن این صحنه ها برای کسانی خوب است که همه چیز را از دست رفته می بینند و وقتی به چیز مثبتی بر می خودند یا اصلا آن را نمی بینند یا اینکه به چشمشان نمی آید. این را "آقا" جانمان به ما یاد داد که اسیر ظواهر و طمطراق ها و کر و فرها نشویم؛ و حقیقت ایمان -که در دل و قلب مردم ایران ریشه کرده- را ببینیم. "آقا" به ما یاد داد که در تحلیل های اجتماعی، امور معنوی و فطرت آدمیان باید ملاک اصلی تحلیل باشد. با این نگاه است که قضیه ی "آینده ی ملت ایران به مراتب روشن تر از امروز خواهد بود" و امثال آن در جای خود می نشیند و درست از آب در می آید. "آقا" به ما یاد داد که در تحلیل هایمان به ندیدنی ها بیشتر اعتماد کنیم تا دیدنی ها. ما در این سی و چند سال عمرمان از "آقا" خیلی چیزها یاد گرفتیم. @taamollat
🔸شهید صدر: بار‌ها گفته‌ایم که اگر در پی این علوم می‌رویم و خودمان را به آن مجهز می‌کنیم فقط برای این است که می‌خواهیم با استفاده از این علوم برای حمایت از اسلام به میدان جنگ با دشمنان دین و اسلام برویم؛ وگرنه، صرف دانستن و فهم عمیق این مطالب اصولی و فقهی دقیق و تبحر در آنها هیچ تغییری در وضع اسلام ایجاد نمی‌کند، اوضاع امروز اسلام را حتی یک گام پیش نمی‌برد، مشکلی از مشکلات مسلمانان را از میان برنمی‌دارد و دردی از دردهای امت اسلام را درمان نمی‌کند. 🔹مثلا اگر پس از چند قرن که سوره در فتوای علمای صالح گذشته جزئی از نماز بوده، به آن نتیجه برسیم که سوره جزئی از نماز نیست چه تغییری در اوضاع اسلام به وجود می‌آورد؟ آیا با اینکار برای اسلام فتح و ظفر به بار آورده‌ایم؟ آیا از رنج و محنت‌هایی که مسلمانان تحمل می‌کنند کاسته‌ایم؟ نخیر، به صرف اینکه پس از علمای گذشته که قائل به وجوب سوره بوده‌اند، ما به واجب بودن آن معتقد شویم، هیچ چیز به دست نخواهد آمد. بنابراین همیشه باید در ذهن ما به خوبی واضح باشد که این علوم غایت نیستند، بلکه فقط وسیله و سلاحی در خدمت اسلام هستند. 📚حوزه و بایسته ها، ص۱۴۱
41.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌کی گفته تو این شرایط اغتشاشات نباید امر به معروف کرد؟؟؟ 📌واکنش فروشنده مسیحی به امر به معروف زیبای این خانم در شرایط اغتشاشات را ببینید 📢این فیلم ارسالی برای دختران انقلاب را حتما ببینید 👌درود بر این بانوی دغدغه مند ✅برای الگو برداری حتما و با تمام توان این فیلم زیبا رو پخش کنید @sedaye_dokhtarane_enghelab
تأملات اجتماعی
❌کی گفته تو این شرایط اغتشاشات نباید امر به معروف کرد؟؟؟ 📌واکنش فروشنده مسیحی به امر به معروف زیبا
در این روزهای نه چندان دشوار ادم برخی دوستان حزب اللهی را می بیند که پا پس کشیده و بیخیال امر بمعروف و نهی از منکر شده اند. درست است که اراذل و بی هویت ها نمی گذارند، اما نباید ترسید، باید با ابداع روش های جدید -بدون اینکه به دیگران القای ترس کنیم- جلو برویم و عرصه را روشن کنیم و یادمان باشد که مقلب القلوب اوست و بس. از او مدد بخواهیم و وارد میدان شویم. الله مولینا. @taamollat
📌این روزها 🔹 در این روزها این حرف زیاد تکرار می شود که هدف از حوادث اخیر تجزیه ی ایران است و حوادث ابتدای جنگ سوریه را هم شاهد می آورند. نمی دانم این حرف، از بعد طراحی دشمن چقدر مقرون به صحت است، اما از بعد اجتماعی و کف میدان فضای عمومی به همین سمت و سو گرایش دارد. ایجاد و تقویت نفرت (و نه فقط انتقاد) در میان توده ها از همدیگر و کشاندن کار به درگیری های خیابانی میان مردم عادی لازمه ی ایجاد چنان وضعیتی است. غیر از فضای عمومی که حیران و منتظر جرقه است، بازهم سلبریتی ها در گوشه و کنار در حال تقویت این نفرت پراکنی و افزایش شکاف ها و تنش ها هستند. کشف حجاب ها هم شکل دیگری پیدا کرده و معنادارتر شده که این هم به نوبه ی خود اعتراض و نفرت بخش دیگر جامعه را در پی دارد. راهی جز آرام کردن فضااز طریق حرف زدن با همدیگر نداریم. خیلی جاها حرف هم نباید زد و فقط باید شنید و تحمل کرد. از دوره ی هشت ساله حسن روحانی سخت تر نیست. به لطف خدا با پیروزی و فتح می گذرد. @taamollat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مراد از وحدت، اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: باید برویم به سمت عملی شدن . حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمیشود و امکان هم ندارد. مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با که باید دشمنی کرد، با که باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد، این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفتگوها و مذاکرات، به توافق برسند، در این جهت حرکت کنند. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌روش کار علمی 🔹امیرالمومنین علی (ع): لا یحصل العلم الا بخمسه اشیاء: اولها بکثرة الاشتغال.... معنی این حرف آنست که وقتی در فضای علمی قرار گرفتید باید در آن شاخه فعالیت زیادی داشته باشید. در اینصورت است که ذهن گرم می شود، مطالب قبلی را بهتر می فهمد و مطالب جدید هم تولید می کند و جلو می رود. تفکر کردن درباره ی یک مسئله ی علمی، مطالعه ی تاریخ آن علم، مطالعه ی نظریات رقیب، رجوع به کتب و مقالات مربوطه، نگارش یادداشت و مقاله پیرامون مسائل آن علم و.... نمونه هایی از اشتغالاتی است که می توان در حاشیه ی یک علم صورت داد و پیش رفت. @taamollat
این تصاویر و شبیه اینها خیلی سریع و گسترده دست به دست و تحلیل های مختلفی از انها ارائه می شود. چنین وضعیتی نشان می دهد که مسائل اجتماعی و نهادینه سازی یک فرهنگ، و حراست از آن پیچیده تر از آنست که با امر و نهی و دستور و بخشنامه سامان بگیرد. ما نه اجتماع را بدرستی شناخته ایم و نه پیچیدگیهای آن را به تمامه درک کرده ایم. نتیجه هم مشخص است. باید از نو شروع کنیم. @taamollat
📌 آسیب های تحلیل اجتماعی (بخش اول) 🔹این یک واقعیت است که عموم تحلیل های اجتماعی که ما درباره ی جامعه خودمان داریم دچار اسیب های جدی است؛ از همین رو بسیاری از مسائل اجتماعی ما سال به سال پیچیده تر و نهایتا با حالت جامعه را در گیر خود می کند. مسئله ی را هم اگر بدرستی تحلیل و تبیین نکنیم (معنای تحلیل و تبیین را بعدا خواهم پرداخت)، نه تنها حل نخواهد شد بلکه به مسائل دیگر هم سرایت خواهد کرد. در این چند یادداشت، شماری از آسیب هایی که فکر می کنم بر تحلیل ما از مسائل اثرگذار بوده عرض می کنم. ✅فقدان نظریه ی اجتماعی الف: اولین و مهمترین آسیب تحلیل های اجتماعی ما فقدان ی_اجتماعی است. منظور از نظریه چهارچوبی هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی برای تحلیل است. بدون داشتن این چهارچوب، مسائل را هر روز یک جور تحلیل می کنیم و از آنها نتایج متضاد می گیریم و کنش های اصلاحی مان هم یکدیگر را دفع می کند. نمونه های چنین رفتارهای متناقض -که مستقیما ناشی از فقدان نظریه اجتماعی است- در طول این سالها فراوان است. مثلا در حالیکه نهاد دین در جامعه بسوی حجاب فرا می خواند، رسانه ها حجاب را در ذهن توده ها کاملا ضد ارزش یا امری معمولی جا می زنند. ب: اینها که گفتم بدان معنا نیست که هیچ نظریه ی اجتماعی بر نهاد های ما حاکم نیست؛ اتفاقا نظریات پوزیتیویستی و مارکسیستی و فمینیستی بصورت کاملا باز و آزاد در جامعه ی ما حضور دارد، اما پس از این سالها ما هنوز نتوانسته ایم اندیشه متفکران انقلاب اسلامی مانند امام، شهید مطهری، علامه طباطبایی و آیت الله خامنه ای را به نظریه تبدیل کرده و به خدمت مسائل اجتماعی در بیاوریم. (ظرفیت های تولید نظریه اجتماعی در اندیشه ی ایشان را در یادداشتی دیگر پی خواهم گرفت) نتیجه ی عدم تولید بموقع نظریه ی اجتماعی انقلاب اسلامی، شده است همین وضعیت آشوب زده ی فکری و عملی ج: بدون شک نطفه ی نظریه ی اجتماعی متناسب با جامعه ی ایران و امت اسلامی، باید در های علمیه بسته شود. چون هیچ نهاد علمی دیگری نه توان آن را دارد و نه صلاحیتش را. علت این امر نیز یک چیز بیش نیست، و آن ابتنای نهاد حوزه بر ریشه های فرهنگ اسلام و ایران است. و این البته منافاتی با بکارگیری و استفاده از سایر نهاد ها ندارد. د: علی رغم حساسیت و ضرورت ورود حوزه ها به عرصه علوم اجتماعی مع الاسف هنوز این امر در گیر و دار خیلی چیزها مانده است که خودش قصه ای طولانی است. ادامه دارد، انشاءالله @taamollat