eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
274 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌چشم نابینا، فتنه ی کور 🔹زمانی نه چندان دور جریانی بر کشور حاکم بود که بی پرده در پی بازسازی جمهوری اسلامی بر بنای اصول لیبرال دموکراسی بود و از اظهار این مطلب نیز هیچ واهمه نداشت. تعرض به مقدسات، تساهل و تسامح، دین عرفی، آزادی بیان، حق حاکمیت مردم، نقد ولایت فقیه و مسائلی ازین دست شعارهای رایج آن روزها بود. این شعارها چون از طبقه نخبگانی جامعه صادر می شد در وهله اول در همان طیف گسترش پیدا کرد و بحث های بسیاری را در همان سطح برانگیخت و سپس به درون جامعه سرریز شد. اصلاحات هر چه بود و هر چه شد برنامه ای منظم و هدفی مشخص داشت و برای پیشرفت ایران دارای برنامه و هدف بود. بماند که در 88 نتوانست بر آرمان های خود پای بند بماند و شد آنچه شد. اما مطالبه ی حوادث اخیر چیست؟ غایتش کجاست؟ رهبرش کیست؟ و برنامه ای اصلاحی پیشنهادیش کدام است؟ گمان نمی کنم احدی از معترضان به این مسائل فکر کرده باشد. آشفتگی شبکه های اجتماعی اصلا فرصتی برای تفکر باقی نگذاشته. در نتیجه نازل ترین احساسات آدمی، به عنوان بزرگترین مطالبات این اعتراضات قرار گرفته. این قبیل مطالبات محمل بسیار خوبی برای موج سواری بیگانگان است تا با هدایت احساسات جوانان خصوصا دختران جوان آنان را در مسیر اهداف سیاسی به کار بکشند. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌سیره ی جامعه سازی رسول خدا(بخش اول) 🔹 سیره ی جامعه سازی رسول خدا و نسبت آن با فتنه های آخر الزمان
📌سیره ی جامعه سازی رسول خدا(بخش دوم) 🔹 سیره ی جامعه سازی رسول خدا 🔹 اخلاق، نقطه ی آغاز ساخت جامعه ی مطلوب 🔹 تعریف اخلاق (01/7/10) @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجاب بهانه است ♦️کارشناس بی‌بی‌سی:  اگر مرگ مهسا امینی هم اتفاق نمی‌افتاد اغتشاشگران بهانه دیگری برای اغتشاش پیدا می‌کردند!
تأملات اجتماعی
🔴حجاب بهانه است ♦️کارشناس بی‌بی‌سی:  اگر مرگ مهسا امینی هم اتفاق نمی‌افتاد اغتشاشگران بهانه دیگری ب
ذکاوت آقا رو اینجا می فهمه ادم که دست اینا رو از روز اول خوند. خیلیا از اول گیر بودن که چرا اقا حرفی نزد. اقا می فهمید که این یک دام ه و اگر بیفته توش اوضاع بدتر میشه. برا همین تو اولین موضع گیری رفت سراغ مسئله ی اصلی و بساطشون رو بهم ریخت. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 از ماست که بر ماست (وضعیت حجاب در سریالهای تلویزیونی خودمان) 🔹روزنامه جوان نوشت:طی یک پژوهش با محوریت ۴۰ سریال از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی ایرانی، شاخص‌های عفاف و حجاب با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی در شخصیت‌های زن تحصیلکرده این آثار توسط یک تیم کارشناسی مورد بررسی و پالایش قرار گرفته است. ♦️بر اساس این پژوهش ۶٣/۶ درصد پوشش زنان تحصیلکرده در آن‌ها بیشتر مانتوی تنگ و کوتاه بوده و این در حالی است که ٨٣/٢ درصد شخصیت‌های چادری این سریال‌ها عمدتاً فاقد تحصیلات دانشگاهی نمایش داده شده‌اند. ♦️بر اساس این تحقیق ٨۶/١ درصد از زنان تحصیلکرده دارای آرایش بوده، که ٢٢/٢ درصد از آنان دارای موی آشکار، ٣٠/۶ درصد از آنان دارای اندام آشکار و ۶١/۶ درصد از آنان دارای زینت آشکار در برابر نامحرم هستند و ۴٧/٢ درصد از آنان دارای پوشش نامتعارف و ٢٣/۶ درصد از آنان دارای ارتباط نامتعارف با نامحرم هستند. ♦️نکته قابل تأمل این است که شاخص‌های عفاف و حجاب در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به گونه‌ای معنی دار ضعیف‌تر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به نمایش درآمده است. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حکایتی از هم سفره شدن با پیرمرد کارتن خواب ❌ دیدن این صحنه ها برای کسانی خوب است که همه چیز را از دست رفته می بینند و وقتی به چیز مثبتی بر می خودند یا اصلا آن را نمی بینند یا اینکه به چشمشان نمی آید. این را "آقا" جانمان به ما یاد داد که اسیر ظواهر و طمطراق ها و کر و فرها نشویم؛ و حقیقت ایمان -که در دل و قلب مردم ایران ریشه کرده- را ببینیم. "آقا" به ما یاد داد که در تحلیل های اجتماعی، امور معنوی و فطرت آدمیان باید ملاک اصلی تحلیل باشد. با این نگاه است که قضیه ی "آینده ی ملت ایران به مراتب روشن تر از امروز خواهد بود" و امثال آن در جای خود می نشیند و درست از آب در می آید. "آقا" به ما یاد داد که در تحلیل هایمان به ندیدنی ها بیشتر اعتماد کنیم تا دیدنی ها. ما در این سی و چند سال عمرمان از "آقا" خیلی چیزها یاد گرفتیم. @taamollat
🔸شهید صدر: بار‌ها گفته‌ایم که اگر در پی این علوم می‌رویم و خودمان را به آن مجهز می‌کنیم فقط برای این است که می‌خواهیم با استفاده از این علوم برای حمایت از اسلام به میدان جنگ با دشمنان دین و اسلام برویم؛ وگرنه، صرف دانستن و فهم عمیق این مطالب اصولی و فقهی دقیق و تبحر در آنها هیچ تغییری در وضع اسلام ایجاد نمی‌کند، اوضاع امروز اسلام را حتی یک گام پیش نمی‌برد، مشکلی از مشکلات مسلمانان را از میان برنمی‌دارد و دردی از دردهای امت اسلام را درمان نمی‌کند. 🔹مثلا اگر پس از چند قرن که سوره در فتوای علمای صالح گذشته جزئی از نماز بوده، به آن نتیجه برسیم که سوره جزئی از نماز نیست چه تغییری در اوضاع اسلام به وجود می‌آورد؟ آیا با اینکار برای اسلام فتح و ظفر به بار آورده‌ایم؟ آیا از رنج و محنت‌هایی که مسلمانان تحمل می‌کنند کاسته‌ایم؟ نخیر، به صرف اینکه پس از علمای گذشته که قائل به وجوب سوره بوده‌اند، ما به واجب بودن آن معتقد شویم، هیچ چیز به دست نخواهد آمد. بنابراین همیشه باید در ذهن ما به خوبی واضح باشد که این علوم غایت نیستند، بلکه فقط وسیله و سلاحی در خدمت اسلام هستند. 📚حوزه و بایسته ها، ص۱۴۱
41.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌کی گفته تو این شرایط اغتشاشات نباید امر به معروف کرد؟؟؟ 📌واکنش فروشنده مسیحی به امر به معروف زیبای این خانم در شرایط اغتشاشات را ببینید 📢این فیلم ارسالی برای دختران انقلاب را حتما ببینید 👌درود بر این بانوی دغدغه مند ✅برای الگو برداری حتما و با تمام توان این فیلم زیبا رو پخش کنید @sedaye_dokhtarane_enghelab
تأملات اجتماعی
❌کی گفته تو این شرایط اغتشاشات نباید امر به معروف کرد؟؟؟ 📌واکنش فروشنده مسیحی به امر به معروف زیبا
در این روزهای نه چندان دشوار ادم برخی دوستان حزب اللهی را می بیند که پا پس کشیده و بیخیال امر بمعروف و نهی از منکر شده اند. درست است که اراذل و بی هویت ها نمی گذارند، اما نباید ترسید، باید با ابداع روش های جدید -بدون اینکه به دیگران القای ترس کنیم- جلو برویم و عرصه را روشن کنیم و یادمان باشد که مقلب القلوب اوست و بس. از او مدد بخواهیم و وارد میدان شویم. الله مولینا. @taamollat
📌این روزها 🔹 در این روزها این حرف زیاد تکرار می شود که هدف از حوادث اخیر تجزیه ی ایران است و حوادث ابتدای جنگ سوریه را هم شاهد می آورند. نمی دانم این حرف، از بعد طراحی دشمن چقدر مقرون به صحت است، اما از بعد اجتماعی و کف میدان فضای عمومی به همین سمت و سو گرایش دارد. ایجاد و تقویت نفرت (و نه فقط انتقاد) در میان توده ها از همدیگر و کشاندن کار به درگیری های خیابانی میان مردم عادی لازمه ی ایجاد چنان وضعیتی است. غیر از فضای عمومی که حیران و منتظر جرقه است، بازهم سلبریتی ها در گوشه و کنار در حال تقویت این نفرت پراکنی و افزایش شکاف ها و تنش ها هستند. کشف حجاب ها هم شکل دیگری پیدا کرده و معنادارتر شده که این هم به نوبه ی خود اعتراض و نفرت بخش دیگر جامعه را در پی دارد. راهی جز آرام کردن فضااز طریق حرف زدن با همدیگر نداریم. خیلی جاها حرف هم نباید زد و فقط باید شنید و تحمل کرد. از دوره ی هشت ساله حسن روحانی سخت تر نیست. به لطف خدا با پیروزی و فتح می گذرد. @taamollat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مراد از وحدت، اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: باید برویم به سمت عملی شدن . حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمیشود و امکان هم ندارد. مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با که باید دشمنی کرد، با که باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد، این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفتگوها و مذاکرات، به توافق برسند، در این جهت حرکت کنند. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌روش کار علمی 🔹امیرالمومنین علی (ع): لا یحصل العلم الا بخمسه اشیاء: اولها بکثرة الاشتغال.... معنی این حرف آنست که وقتی در فضای علمی قرار گرفتید باید در آن شاخه فعالیت زیادی داشته باشید. در اینصورت است که ذهن گرم می شود، مطالب قبلی را بهتر می فهمد و مطالب جدید هم تولید می کند و جلو می رود. تفکر کردن درباره ی یک مسئله ی علمی، مطالعه ی تاریخ آن علم، مطالعه ی نظریات رقیب، رجوع به کتب و مقالات مربوطه، نگارش یادداشت و مقاله پیرامون مسائل آن علم و.... نمونه هایی از اشتغالاتی است که می توان در حاشیه ی یک علم صورت داد و پیش رفت. @taamollat
این تصاویر و شبیه اینها خیلی سریع و گسترده دست به دست و تحلیل های مختلفی از انها ارائه می شود. چنین وضعیتی نشان می دهد که مسائل اجتماعی و نهادینه سازی یک فرهنگ، و حراست از آن پیچیده تر از آنست که با امر و نهی و دستور و بخشنامه سامان بگیرد. ما نه اجتماع را بدرستی شناخته ایم و نه پیچیدگیهای آن را به تمامه درک کرده ایم. نتیجه هم مشخص است. باید از نو شروع کنیم. @taamollat
📌 آسیب های تحلیل اجتماعی (بخش اول) 🔹این یک واقعیت است که عموم تحلیل های اجتماعی که ما درباره ی جامعه خودمان داریم دچار اسیب های جدی است؛ از همین رو بسیاری از مسائل اجتماعی ما سال به سال پیچیده تر و نهایتا با حالت جامعه را در گیر خود می کند. مسئله ی را هم اگر بدرستی تحلیل و تبیین نکنیم (معنای تحلیل و تبیین را بعدا خواهم پرداخت)، نه تنها حل نخواهد شد بلکه به مسائل دیگر هم سرایت خواهد کرد. در این چند یادداشت، شماری از آسیب هایی که فکر می کنم بر تحلیل ما از مسائل اثرگذار بوده عرض می کنم. ✅فقدان نظریه ی اجتماعی الف: اولین و مهمترین آسیب تحلیل های اجتماعی ما فقدان ی_اجتماعی است. منظور از نظریه چهارچوبی هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی برای تحلیل است. بدون داشتن این چهارچوب، مسائل را هر روز یک جور تحلیل می کنیم و از آنها نتایج متضاد می گیریم و کنش های اصلاحی مان هم یکدیگر را دفع می کند. نمونه های چنین رفتارهای متناقض -که مستقیما ناشی از فقدان نظریه اجتماعی است- در طول این سالها فراوان است. مثلا در حالیکه نهاد دین در جامعه بسوی حجاب فرا می خواند، رسانه ها حجاب را در ذهن توده ها کاملا ضد ارزش یا امری معمولی جا می زنند. ب: اینها که گفتم بدان معنا نیست که هیچ نظریه ی اجتماعی بر نهاد های ما حاکم نیست؛ اتفاقا نظریات پوزیتیویستی و مارکسیستی و فمینیستی بصورت کاملا باز و آزاد در جامعه ی ما حضور دارد، اما پس از این سالها ما هنوز نتوانسته ایم اندیشه متفکران انقلاب اسلامی مانند امام، شهید مطهری، علامه طباطبایی و آیت الله خامنه ای را به نظریه تبدیل کرده و به خدمت مسائل اجتماعی در بیاوریم. (ظرفیت های تولید نظریه اجتماعی در اندیشه ی ایشان را در یادداشتی دیگر پی خواهم گرفت) نتیجه ی عدم تولید بموقع نظریه ی اجتماعی انقلاب اسلامی، شده است همین وضعیت آشوب زده ی فکری و عملی ج: بدون شک نطفه ی نظریه ی اجتماعی متناسب با جامعه ی ایران و امت اسلامی، باید در های علمیه بسته شود. چون هیچ نهاد علمی دیگری نه توان آن را دارد و نه صلاحیتش را. علت این امر نیز یک چیز بیش نیست، و آن ابتنای نهاد حوزه بر ریشه های فرهنگ اسلام و ایران است. و این البته منافاتی با بکارگیری و استفاده از سایر نهاد ها ندارد. د: علی رغم حساسیت و ضرورت ورود حوزه ها به عرصه علوم اجتماعی مع الاسف هنوز این امر در گیر و دار خیلی چیزها مانده است که خودش قصه ای طولانی است. ادامه دارد، انشاءالله @taamollat
📌آسیب شناسی تحلیل اجتماعی(بخش دوم) ✅فقدان تبیین علمی 🔹 دومین آسیب تحلیل های اجتماعی، غیر واقعی و یا غیر دقیق بودن آنها است. در فضای تحلیل های اجتماعی، "تحلیل عرفی" یکی از انواع تحلیل است. (که البته دانشمندان نیز از آن بر کنار نیستند) تحلیل عرفی اگرچه خود منبعی ارزشمند برای مطالعات اجتماعی است، اما به جهت آمیختگی عمیق با پیشفرض ها، استنتاجات غیر منطقی، و عدم اتکا به یک پارادایم مشخص فاقد وجاهت علمی است. البته درباره ی تحلیل واقعی نیز بین دانشمندان علوم اجتماعی توافق نظری وجود ندارد و تعریف هر دانشمندی از تحلیل پدیده ها، بستگی تام و تمامی با پارادایم او دارد. ( دکتر محمدتقی ایمان، در کتاب "روش تحقیق در علوم انسانی بخشی از این تفاوت ها را به زیبایی نمایانده است.) اما قدر متیقن از تحلیل پدیده های اجتماعی، آنهاست. به زبان ساده در تحلیل یک پدیده ی اجتماعی باید بطور مشخص تبیین یا علت یابی رخ دهد تا بتوان پدیده ها را مدیریت کرد. اگر علت یا علل وقوع پدیده ای بدرستی شناسایی و سهم هر کدام بدرستی شناخته نشود، حل آن نیز ممکن نخواهد بود. علاوه بر این علل اصلی نیز باید از علل تبعی تفکیک شوند. 🔹🔹تطبیق بر مسئله ی حجاب متاسفانه عدم تحلیل و تبیین دقیق این ناهنجاری در جامعه ی ما یکی از علل عمده ی نافرجام ماندن تلاش هاست. اگر از شرعی و قانونی و هنجار بودن این مسئله بگذریم، رویگردانی از این هنجار ممکن است معلول موارد متعددی باشد که نادیده گرفتن آنها تلاش ما را در حل بحران به شکست می کشاند. برخی از عللی را که می توان به عنوان علت ناهنجاری مسئله ی حجاب فهرست کرد اینها هستند: 🔻شرایط اقتصادی(مثبت یا منفی): به نظر می رسد که بین شرایط اقتصادی (چه مثبت و چه منفی) و مسئله ی حجاب رابطه وجود دارد. هر چند این رابطه ثابت نیست و از متغیرهای دیگر نیز تاثیر می پذیرد. نوعا گفته می شود که فقر اقتصادی موجب رواج بی دینی و از جمله بی حجابی می شود. در حالیکه قشر ثروتمند جامعه هم الزاما دیندار و محجبه نیستند. بهر حال سهم این متغیر در رفتار پوششی باید بدرستی لحاظ شود. 🔻مسائل روانی: ممکن است این ناهنجاری الزاما ریشه ی اعتقادی نداشته باشد، بلکه شخص اساسا قائل به حجاب هم باشد، اما رویکرد تقابلی با حاکمیت و یا جو روانی حاکم او را به این سو کشانده باشد. شاید هم نوعی ماجراجویی جذاب. 🔻مسائل اعتقادی: ممکن است کسی اساسا به حجاب یا اسلام و یا حجاب در عصر کنونی باور نداشته باشد. بر فهرست بالا می توان تاثیر پذیری از رسانه ها، تغییر دوره ای سبک زندگی و تنوع طلبی بی قاعده و بسیاری چیزهای دیگر را افزود. ناهنجاری بی حجابی معلول هر کدام از این علت ها باشد، راه حل ویژه ی خود را می طلبد و نمی توان با یک الگو و نسخه ی واحد همه را در مان کرد. مسئله آنگاه پیچیده تر می شود که در بروز این ناهنجاری ممکن است چند علت با یکدیگر مشترک باشد. در هر حال شناخت و تحلیل دقیق ناهنجاری قدم اول درمان است. @taamollat
📌آسیب شناسی تحلیل احتماعی (بخش سوم) ✅ تحلیل ماهیت فتنه ی اخیر 🔹 در یادداشت قبل از لزوم تبیین پدیده های اجتماعی، بمعنی علت یابی دقیق پدیده های اجتماعی نکاتی عرض و برخی از علل احتمالی بیان شد. نکته ی مهم در تحلیل پدیده های اجتماعی آنست که چنین پدیده هایی لزوما یک علت ندارند؛ بلکه گاهی علتی اصلی در کار است که این علت اصلی سایر علت ها را هم بکار می اندازد. به عبارت دیگر همان علت اصلی و تبعی که در یادداشت پیشین گذشت. چنانکه رهبری در صحبت های اخیر اشاره کردند حوادث اخیر را باید در راستای همان تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه ارزیابی کرد (علت اصلی حوادث اخیر)؛ بر این اساس سایر آیتم هایی که ممکن است علت این حوادث تلقی شوند (مانند فوت فلان شخص، یا مسائل اقتصادی، یا گشت ارشاد و... ) را باید تبعی از آن علت اصلی دانست که در راستای عمل کردن آن علت اصلی بکار انداخته شده اند. و الا اینها علت اصلی نیستند و اگر این علت های تبعی هم نبودند باز فتنه از جای دیگری سر می زد. نتیجه آنکه مسئله ای مثل حجاب، اگر در سایر دوران ها خودش مسئله ای اصلی باشد، در شرایط کنونی مسئله ای کاملا سیاسی و امنیتی است و کنشگران فعال آن را نیز نباید صرفا محصول بحران های اقتصادی و اعتقادی دید؛ بلکه ریشه ی ناهنجاری جای دیگر است. اگر چنین تحلیلی با شواهد ثابت شود، طبیعتا راه حل معضله ی حجاب در شرایط کنونی کار فرهنگی نیست، چون اصلا ریشه ی بی حجابی های اخیر فرهنگی و اعتقادی نیست. حال در این میان ممکن است کنشگران از این فرایند پیچیده اطلاع یابند و ممکن است همچنان در تور رسانه ها قرار بگیرند و فکر کنند که به دنبال "زندگی و آزادی" هستند، در حالیکه دارند به جای دیگری برده می شوند. پیچیدگیهای اجتماعی نه به آسانی فهم می شود و نه به راحتی تحلیل. @taamollat
📌بعد التحریر 🔹تمامی این بحث ها، مبتنی بر آنست که "جریان قاعده ی علیت در امور اجتماعی" را بپذیریم. والا اگر به این قضیه باور نداشته باشیم و پدیده های اجتماعی را محصول تصادف بدانیم طبیعتا تحلیل ما از حوادث به گونه ای دیگر خواهد بود. @taamollat
📌 کشف و تحلیل واقعیات اجتماعی در پرتو قاعده ی "علیت" 🔹نگاهی که در یادداشت های گذشته مورد بحث قرار گرفت، مبتنی بر جریان قاعده ی علیت در پدیده های اجتماعی بود. بحث از جریان علیت در پدیده های اجتماعی از مباحث بسیار پرمناقشه در علوم اجتماعی است و قائلان به آن، به یکسان انگاری پدیده های اجتماعی و پدیده های طبیعی متهم هستند. این نگاه به پدیده های اجتماعی اگر یکسره درست نباشد، یکسره هم اشتباه نیست و در موارد بسیاری گره از چرایی وقوع پدیده ها گشوده است. جوابهایی که همین نگاه، به چرایی معضل حجاب عرضه کرده، به گمان ما تا حد زیادی با واقعیت تطبیق دارد و نمی توان آن را یکسره نادیده انگاشت. کتاب ها و مقالات بسیاری در این باره منتشر شده که بحمدلله در دسترس است. رویکرد مقابل را در یادداشت بعدی پی خواهم گرفت؛ انشاءالله @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ صحبت‌های روشنگرانه‌ یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در برابر توهینها و فحاشی های دانشجو نماها!
تأملات اجتماعی
📌 کشف و تحلیل واقعیات اجتماعی در پرتو قاعده ی "علیت" 🔹نگاهی که در یادداشت های گذشته مورد بحث قرار گ
📌در جست و جوی رویکردی واقع بینانه در تحلیل پدیده های اجتماعی (بخش اول) 🔹در مقابل رویکرد غالب که تحلیل پدیده ها را از رهگذر یافتن علل قریب آنها جست و جو می کند رویکرد دیگری هم وجود دارد که از علل ظاهری گذشته و در تحلیل وقایع اجتماعی به معانی ذهنی کنشگران و همچنین بستر تاریخی وقوع آن پدیده رجوع می کند. این رویکرد که در فضای علوم اجتماعی به رویکرد تفسیری شناخته می شود به وجود رابطه ی علی در پدیده های اجتماعی بی توجه نیست، اما معتقد است که این علل پیچیده تر و پنهان تر از آنست که با صرف مشاهده ی ظاهری به آنها پی برده شود؛ بلکه باید از ظواهر امور گذشته و به معانی ذهنی نهفته در ذهن کنشگران و همچنین بسترهای تاریخی وقع آن مراجعه کرد. آنچه که از نتیحه ای این رویکرد حاصل می شود نیز الزاما قابل تطبیق بر حوادث مشابه نیست، چون معانی ذهنی متعدد و بی انتهایند. در نتیجه قابل پیش بینی هم نیستند. این بر خلاف رویکرد اول است که در نتیجه آن حوادث اجتماعی شبیه هم و در نتیجه قابل پیش بینی هستند. https://eitaa.com/taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گیجید هنوز؟ فصل تردید گذشت. هر قصه که گفتید و شنیدید گذشت داعش به چراغ سبزتان هار شده از این همه خون چگونه خواهید گذشت؟! میلاد عرفان پور @taamollat
تأملات اجتماعی
📌در جست و جوی رویکردی واقع بینانه در تحلیل پدیده های اجتماعی (بخش اول) 🔹در مقابل رویکرد غالب که ت
📌در جست و جوی رویکردی واقع بینانه در تحلیل پدیده های اجتماعی (بخش دوم) 🔹 یکی دیگر از رویکردهای غالب در تحلیل پدیده های اجتماعی، گذر کردن از ظواهر پدیده ها و بی اعتنایی به الگوهای تکرار شونده، و بجای آن تمرکز بر معانی ذهنی کنشگران است. بر طبق این دیدگاه کنش های اجتماعی بر اساس خلق می شوند و برای واقعی کنش های اجتماعی نباید به ظواهر اکتفا کرد، بلکه باید آن معانی ذهنی را از طریق مصاحبت همدلانه، از ذهن کنشگران بیرون کشید تا بتوان به فهم پدیده ها نائل شد. و از آنجا که بستر تاریخی و فرهنگی واجتماعی سهم قابل توجهی در ایجاد معانی ذهنی دارد، فهم درست وقایع اجتماعی نیز تنها در بستر تاریخی و فرهنگی آن میسر است. 🔹 این روش تحلیل اگر چه در فضای تفکر اسلامی بقدر کافی جایگاه دارد، اما به آنچه که در جهان غرب به آن رویکرد "تفسیری" می گویند بسیار نزدیک است. این رویکرد را از آن جهت تفسیری می گویند که با گذشتن از ظواهر پدیده ها در پی کشف و آن رفتارها بر اساس معانی ذهنی است. 🔹توجه به بسترهای تاریخی و فرهنگی در تحلیل های اجتماعی، یکی از ممیزات اندیشه ی ره بر انقلاب با سایرین است. ایشان اساسا پدیده های اجتماعی مانند انقلاب اسلامی و... را در بستر تاریخی اش فهم و معرفی می کنند. در حوادث هفته های اخیر نیز ایشان با گذر از حوادث میدانی، اصل ماجرا را همان تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی معرفی کردند که در هر دوره ای به شکلی و به بهانه ای ظاهر می شود. در این دوره نیز به این شکل. و اضافه کردند که اگر این واقعه ی اخیر نبود، به بهانه ای دیگر وارد عمل می شدند. 🔹 در این روزها که رفته رفته جنبه های جدیدی از حوادث اخیر آشکار شده و ابرها در حال کنار رفتن است، کم کم دارد روشن می شود که این نگاه تاریخی چقدر می تواند ما را در اصلی فرعی کردن حوادث و تحلیل دقیق کمک کند. @taamollat