eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
271 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم من نوجوانی سیزده ساله هستم که با دیدن مناظره های اقتصادی به برنامه های دکتر جلیلی رسيدام.... برنامه های اقای جلیلی برای بهبود اوضاع اقتصادی به شرح زیر میباشد: 1. ▪️احیاء ظرفیت‌های مغفول و اجرای برنامه‌های موجود▪️ - دکتر جلیلی معتقد است که بسیاری از برنامه‌های اقتصادی که در گذشته تدوین شده‌اند، به درستی اجرا نشده‌اند. او بر اجرای این برنامه‌ها با عزم و اراده قوی تأکید دارد. 2.▪️اقتصاد مقاومتی▪️ - یکی از اصول کلیدی برنامه‌های دکتر جلیلی، اقتصاد مقاومتی است. این مفهوم به معنای توانمندسازی اقتصاد کشور در برابر نوسانات و شوک‌های خارجی است. او بر استفاده از ظرفیت‌های مردم و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها تأکید دارد. 3.▪️مردمی کردن اقتصاد▪️ - دکتر جلیلی بر اهمیت مردمی کردن اقتصاد تأکید دارد و معتقد است که باید از ظرفیت‌های مردم برای پیشبرد اقتصاد کشور استفاده شود. این شامل اجرای اصل 44 قانون اساسی و مشارکت مردم در اقتصاد است. 4. ▪️اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور▪️ - یکی از محورهای اصلی برنامه‌های دکتر جلیلی، اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور است. او معتقد است که نظام اداری فعلی دچار فرسودگی است و نیاز به اصلاحات جدی دارد. 5. ▪️توسعه صنعتی و کشاورزی▪️ - دکتر جلیلی بر توسعه صنعتی و کشاورزی تأکید دارد و معتقد است که این استراتژی‌ها باید توسط نخبگان اقتصادی بومی‌سازی و اجرایی شوند. 6. ▪️مبارزه با تورم و محور قرار دادن تولید▪️ - مبارزه با تورم و تمرکز بر تولید از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌های اقتصادی دکتر جلیلی است. او بر اهمیت تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات تأکید دارد. 7. ▪️شفافیت و رقابت▪️ - دکتر جلیلی بر ایجاد شفافیت و رقابت در عرصه‌های مختلف اقتصادی تأکید دارد. او معتقد است که این امر می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. 8. ▪️اصلاح نظام بانکی▪️ - دکتر جلیلی بر اصلاح نظام بانکی کشور تأکید دارد و معتقد است که باید نظام و چارچوبی مناسب برای اداره بانک‌ها تدوین شود تا مردم احساس کنند که بانک‌ها به وضع مطلوب خواهند رسید. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ این برنامه‌ها نشان‌دهنده تعهد دکتر جلیلی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای رسیدن به این هدف است. علی @taamollat
📌 رشد اجتماع 🔹چنانکه فرد انسانی برای رشد و تکاملش نیازمند آزادی و تجربه است، جامعه ی انسانی نیز برای رشد خود نیازمند چنین آزادی و تجربه ای است. فرد و جامعه باید آزادی داشته باشند و تجربه کنند تا به خودآگاهی برسند و آنگاه بتوانند جلو بروند. البته جامعه نیز بمانند فرد انسانی، حتما نیازمند تذکار و یادآوری تاریخ و قواعد زندگی است تا تجربیات گذشته را تکرار نکند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم.‌‌..» از سر ره تا غبار افشاند جان برخاستم چون الف در وصل جانان از میان برخاستم غرق خون هر چند جام روزی‌ام چون لاله بود از کنار خوان قسمت شادمان برخاستم مقصد از سامان هستی مهر تابان تو بود همچو شبنم چهره چون دادی نشان برخاستم در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم همچو بلبل با گرانجانان ندارم الفتی طوطیان تا لب گشودند از میان برخاستم صحبت شوریده حالان مایه شوریدگی است با «امین» هر گه نشستم بی امان برخاستم @taamollat
📌فایده انتخابات فقط انتخاب کردن نیست، گاهی هم شناخت است. شناخت غیر ها و غیریت ها و تغییرها. دریابیم این را. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 درباره ی « حسینیه ی معلی» واقعا برایم سوال است، در شرایطی که جامعه هنوز از گیر و دار شکاف های ۴۰۱ و خستگی دوران روحانی در نیامده، شوک رفتن رییسی را هضم نکرده، و روی کار آمدن پزشکیان را باور، و حجاب و اقتصاد هنوز مسئله است و.....، برنامه ی «معلی» با این آب و رنگ سنگین، و تاکید افراطی بر جنبه های تراژیک حادثه ی عاشورا ، چگونه قرار است موجب افزایش محبت اهل بیت و نهایتا رشد دینداری در جامعه شود؟ آیا واقعا جا ندارد که ما در هر دوره، شرایط اجتماعی را برای ارائه ی نمودهای دینی در نظر بگیریم؟ و فکر کنیم دینداری که نتیجه ی آن خواهد بود، چه دینداری خواهد بود؟🤔 آیا حادثه ی عاشورا هیچ جنبه دیگری غیر از این برای امروز ما ندارد که آن را عرضه کنیم؟🤔 آیا نمی توان روی بعد خانواده، مسئولیت اجتماعی، تاریخ سازی و جامعه سازی کار و آنها را در قالب هایی چون نمایش و ‌.... عرضه نمود؟ (مرحوم حاج آقا مجتبی ره در سالهای آخر حیاتشان، حادثه ی عاشورا را از ۱۰ منظر مورد بحث قراردادند که چاپ شده و در دسترس است.) آیا گمان می کنیم که دینداری حقیقی ضد عقلانیت و تنها با غم ملازم است؟ 🤔 اینها واقعا جای فکر دارد. تردید نباید کرد که ترسیم چنین فضایی از دینداری، آنهم بصورت پیوسته و فراگیر، اگر در کوتاه مدت هم جذاب باشد که نیست، در طولانی مدت قطعا موجب ایجاد نفرت عمومی خواهد گردید. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 مروری کوتاه بر نگاه انسانی و جامعه شناختی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی ره، به حادثه ی عاشورا ▪️ مباحث ماه محرم در ده سال پایانی عمر مرحوم حاج آقا مجتبی ره، به بررسی یک بعد از ابعاد حادثه ی عاشورا اختصاص داشت. مروری بر عناوین مباحث درین ده سال نشانگر نگاه عمیق انسانی، تاریخی و اجتماعی ایشان به این پدیده است. به عبارت دیگر در حالیکه حادثه ی عاشورا در طول سالهاذبیشتر بعنوان پدیده ای صرفا تاریخی نگریسته و از آن بهره برداری می شد، مرحوم حاج آقا مجتبی ره، با طرح حادثه ی عاشورا در بستر تعالیم قرآن کریم و همچنین در بستر روابط انسانی و اجتماعی، ابعاد دیگری از این حادثه ی مهم تاریخی را بازنمودند. اهمیت مرور این دیدگاه از آن روست که احساس می شود پس از سالها، نگاه های صوفیانه و باطنی گری به حادثه ی عاشورا مجددا در حال نضج گرفتن کشاندن جامعه به سمت انحطاط و رخوت است. در این مسیر نگاه مرحوم حاج آقا مجتبی ره، که پرتوی از نگاه اسلامی امام ره است، راهنمای ماست. در ادامه مروری خواهیم داشت بر عناوین و محتوای مجموعه ی سلوک عاشورایی. (در پایان این بخش این نکته نیز گفتنی است که مجموع کلمات و اقدامات حاج آقا مجتبی ره، چه در جلسات اخلاق و تفسیر و چه در جلسات فقهی و چه در سلوک اجتماعی شان، بیانگر نوعی نگاه اجتماعی عمیق و آگاهانه به روابط انسان با خدا و سایر انسانها است. نگاه اصلاحگری اجتماعی ایشان بر اساس شریعت و اخلاق، خود موضوع نوشتار جداگانه ای خواهد بود، انشالله) @taamollat
📌سلوک عاشورایی ۱. عنوان کلی مجموعه سلوک عاشورایی است که خود متضمن نگاهی پویا به حادثه ی عاشورا است. گویی در نظر حضرت استاد حادثه ی عاشورا، صرفا یک حادثه در کنج تاریخ نیست، بلکه نتیجه ی نوعی سلوک و حرکت انسانی خاص است. به عبارت دیگر حادثه ی کربلا با همه ی مقدمات و مؤخرات خود حاکی از نوع نگاهی خاص به خدا، جهان طبیعت و روابط انسانی است. حاج آقا مجتبی ره، تلاش کرده اند تا منزل های این حرکت انسانی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی را من البدو الی الختم بازنمایی کنند. به گمان نگارنده، این مهمترین نکته در فهم کلمات ایشان است. ۲. عناوین منزل ها به ترتیب چنین است: ▪️منزل اول: تعاون و همیاری ▪️منزل دوم: امر بمعروف و نهی از منکر ▪️منزل سوم: هجرت و مجاهدت ▪️منزل چهارم: دین و دینداری ▪️منزل پنجم: استقامت و پایداری ▪️منزل ششم: حق و باطل ▪️منزل هفتم: عزت و ذلت ▪️منزل هشتم: غیرت دینی ▪️منزل نهم: بینش و نگرش ▪️منزل دهم: شرح خطبه ی منا ۳. مروری بر عناوین روشن می سازد که از نگاه استاد بزرگوار، سلوک یا سبک زندگی عاشورایی دارای دو دسته لوازم است. دسته ی اول ناظر به عینیت زندگی اجتماعی: مانند تعاون، امر بمعروف و..... دسته ی دوم ناظر به جنبه های روحی و معنوی حیات ادمی، مانند غیرت، عزت و..... مجموعه ی این نگرش ها و رفتارها در حیات انسان مومن، او را به حیات مطلوب و زندگی عاشورایی نزدیک می کند.
تأملات اجتماعی
📌سلوک عاشورایی ۱. عنوان کلی مجموعه سلوک عاشورایی است که خود متضمن نگاهی پویا به حادثه ی عاشورا است.
۴. هر یک از این عناوین جای شرح و بسط و دقت فراوان دارد، غرض ازین اشاره ی کوتاه، توجه دادن به نگاهی منطقی، واقعی و رو به حرکت به حادثه ی عاشورا بود. نگاهی که احساس می شود، پرزرق و برق و شور نگاه های صوفیانه، در حال فراموشی است. امیدوارم - تنها به پاس بهره هایی که در سالهای آخر از ایشان بردم- بتوانم درباره ی روش سلوک دینی و اجتماعی مرحوم حاج آقا مجتبی و نیازمندی امروز جامعه ی مومنین تهران به ایشان بیشتر بنویسم. @taamollat
📌 شروع مطلب اخیر کانال، در مرور مجموعه ی سلوک عاشورایی، نقدی بود که جلوتر، بر رویکرد برنامه ی «حسینیه ی معلی » نوشتم. (https://eitaa.com/taamollat/1027) در ادامه رویکردهای جایگزین به حادثه ی عاشورا را در اندیشه ی حاج آقا مجتبی ره نشان دادیم و حرفمان این بود بجای تبدیل مجلس عزای سیدالشهدا ع به صرف ماتمکده، که موجب رخوت و انحطاط و در ضدیت با شرایط فعلی جامعه است، می توان نکات دیگری را درین حادثه برجسته و مورد توجه قرار داد. این بود که رسیدیم به رویکردهای عاشورایی حاج آقا مجتبی ره در دهه ی آخر عمر شریفشان. و همین خود فتح بابی شد برای پرداختن به اصل الگوی دینداری ایشان در فضای سیاسی و اقتصادی تهران، بر محور شریعت، عقلانیت اجتماعی و اخلاق (که بعدها به آن خواهم پرداخت، انشالله. ) سیر کار این بود. @taamollat
🔺نزدیک به چهل درصد مردم حرف‌های شما درباره را دریافت نمی‌کنند! 🔹 ۳۷درصد مردم فقط از پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند 🔹بنابراین بسنده کردن به جهاد تبیین در پیام‌رسان و بله و ... یک غفلت بزرگ و خطرآفرین برای کشور است 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin
📌 آیا ممکن است حادثه ی عاشورا با انهمه نکته ی الهام بخش و حیات آفرین، در گردونه ی حوادث، به ضد خود تبدیل شود؟ یعنی بشود عامل سازش با ظلم، سکون و ولنگاری؟ 🤔🤔🤔
هدایت شده از مبلغین رسالات الله
دیشب شام منزل اوس غلامحسین بودیم میگفت ما سال ۶۸ از زاهدان اومدیم ورمال البته اصالتا ورمالی ان ازش پرسیدم پشیمون نیستید؟ گفت پشیمونم به خاطر بچه هام که نتونستن درس بخونن میگفت الآن روستا امکاناتش پایینه برای همین هر کی سرمایه داشته باشه وِل میکنه میره شهر اونایی هم که موندن یا پولش رو نداشتن یا ی عِرقی داشتن تا روستاشون به خرابه تبدیل نشه البته به برکت انقلاب الآن تمامی روستاهامون دبستان دارن دبیرستان دور اول یکی در میون اما دبیرستان دور دوم خیلی کمتره یعنی دختر یا پسر روستایی یا باید ی وسیله پیدا کنه و خودش رو به چندین کیلومتر اون طرف تر برسونه یا ترک تحصیل کنه دیروز یکی از دختر خانوما به خانواده ما گفته بود من نمیتونم ادامه تحصیل بدم چون روستامون دبیرستان نداره و بابام نمیذاره برم شهر مدرسه 😔 مهاجرت روستاییان به شهر = ضرر چند جانبه کشور @revayatrosta
تأملات اجتماعی
تصویر جوانان و حتی سن بالاهای روستا که از بیکاری مشغول تیله بازی یا به قول اهالی اینجا گُلّه بازی هس
اینها مردم نگاری های یکی از دوستان طلبه است که برای تبلیغ محرم، به روستاهای سیستان سفر کرده و مشاهدات خود را در اینجا قرار می دهد. نکات جالبی دارد. ببینید. ▪️ما طلبه ها نمی توانیم و نباید مسائل اجتماعی را نادیده بگیریم. دینداری را نمی شود در خلأ به مردم القا کرد. اول باید سطح فرهنگی و اجتماعی مخاطب را شناخت و سپس متناسب با آن تعالیم دینی را عرضه کرد و مخاطب را بالا آورد. ▪️خود اینجانب از سال ۸۸ که تبلیغ روستایی و شهری رفته ام، به این کار اقدام کرده و برای بیشتر شهرها و مناطقی که سفر کرده ام، پرونده ی اجتماعی و فرهنگی هم تدوین کرده ام. توصیه ام به دوستان نیز درین سالها همین بوده. این نوع مردم نگاری ها، ابتدائا روایتگری و توصیف صرف است، اما پس از مدتی نگاه پژوهشگر و مبلغ را به سمت علل و عوامل پدیده ها سوق می دهد و هر چه بنیان‌های نظری او قویتر باشد، به عوامل کلی تری در حوزه ی مسائل اجتماعی می رسد. این فرایند اگر روشمند و در یک چارچوب نظری متقن پیش رود، بطور طبیعی به تولید نظریه ی اجتماعی کلان منجر خواهد شد. این همان مسیری است که دوستان ما در همین تبلیغ های ساده ی روستایی آغاز کرده اند. خدا یارشان باد. @taamollat
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» 🔹امسال برای منبر ظهر ها به مسجدی می روم در ضلع جنوب غرب بازار تهران، نزدیک میدان اعدام. منطقه ای بسیار پرتراکم از نظر جمعیت و حجم فعالیت اقتصادی. فضای جنوب بازار تهران در مقایسه با اضلاع شمالی آن قدری متفاوت است. ضلع شمالی بازار تهران که به میدان امام و ناصر خسرو و..... منتهی می شود، مکان های تاریخی معتبرتری دارد و سازمانها های مهمی چون قوه قضاییه و دارایی و مدارس علمیه ی متعددی را در خود جای داده، از اینجهت در آن مناطق، بعد فرهنگی نیز دوشادوش بعد اقتصادی حرکت می کند. (شواهد این مطلب را قبلا در یادداشتی نشان داده ام) اما مناطق جنوبی بازار مثلا از مولوی گرفته تا اعدام و گمرک و..... عموما همان نمودهای فعالیت اقتصادی مانند تجارت و کارگری بروز بیشتری دارد. منطقه از لحاظ ظاهری بسیار آشفته و بی نظم است و این مطلب کاملا پذیرفته شده. مسجدی که در حوالی میدان اعدام میروم در قلب بازار پوشاک است، اما دستفروشان و اغذیه فروشان و پیک موتوری ها و حمل کنندگان چرخ دستی هم به وفور حضور دارند. فضا کاملا طوری‌ست که گویی همه در یک کانال قرار گرفته و به سمتی روانند، برخی تندتر و برخی کندتر، اما همه در حال دویدن و سبقت از یکدیگرند. در این رفتارهای شتاب الود، نوعی جبر احساس می شود، گویی فرد جز این کاری که دارد می کند، گزینه ی دیگری ندارد و فقط می تواند سرعتش را زیاد یا کم کند. در نتیجه فضا از احساس و حتی تعقل کاملا خالی است. اگرچه تراکم بازار چنین حالتی را بیشتر به چشم می اورد، اما سایر فضاهای شهری در تهران نیز تقریبا همینگونه است. متروها، پاساژها، اتوبانها و..... گویی همگی در یک جبر اجتماعی راه می سپارند. من زندگی در شهرهای کوچک و روستاها برای مدت طولانی را نیز تجربه کرده ام. فضای زندگی حتی در قم نیز که نزدیک به تهران است، اصلا اینگونه نیست. در چنین فضاهایی آزادی عمل بیشتری حس می شود. ▪️اینها که گفته امد، کلیاتی است از فضای تهران و بازار آن که برای سالها دوام داشته و احتمالا دارد. اما رشته ای از عوامل است که نمی توان تاثیر آنها بر فضای اجتماعی کنونی را نادیده گرفت. به برخی از آنها فقط اشاره می کنم: -ماجرای بنزین و دنباله های آن در ۹۸ - حوادث ۴۰۱ - دولت حسن روحانی و سیاست ماکیاولیستی عریان او - انتخابات ۱۴۰۰ و مسائل آن - پایان دولت شهید رییسی و انتخابات پس از آن ▪️اینها تنها یک ترسیم اولیه و ساده از یک زندگی شهری معمولی مدرن یا نیمه مدرن در تهران است. در همین فضا، هئیات سنتی کارکرد خودشان را حفظ کرده و به پمپاژ مفاهیم و احساسات دینی مشغولند. منبرها نیز کم و بیش ▪️مخاطبانم در آن مسجد عموما کسبه ی همان اطراف هستند که علاقه ی خود را با مسجد و مناسک دینی حفظ کرده و در نماز و مراسم شرکت می کنند. ▪️موضوع بحث ظهر ها در آن مسجد، رویکردی عمدتا تاریخی به مسئله ی تغییرات اجتماعی پس از رسول خدا بود. و اینکه چه علل و عواملی باعث شد آن جامعه ی ساخته ی دست رسول خدا، پس از پنجاه سال به این نقطه برسد. از رهگذر مرور تاریخ اسلام و اقدامات بنی امیه، در پی بیان قواعد کلی تغییرات اجتماعی هستیم و توجه دادن به این نکته که جامعه ای اسلامی هم نیازمند حراست و حفاظت است و اگر این نباشد، جامعه ی اسلامی نیز به ضد خود تبدیل می شود. چنانکه این اتفاق در عصر رسول خدا افتاد. ▪️یکی از ادوار تاریخ معاصر که شباهت زیادی با دوران تغییرات فرهنگی بعد رسول خدا دارد، سالهای پس از جنگ خودمان و دوران سازندگی است. هدف از اشاره به این دوران و حرف و حدیث های آن تطبیق آن قواعد تاریخی بر زمان حاضر بود که بحمدلله به جان مخاطبان نشست، از چشمانشان پیدا بود. ▪️بخش آخر بحث که در روزهای اتی، به اشاره به آن خواهم پرداخت، تأمل در زمانه ی حاضر است و اینکه آیا رأی به پزشکیان، بعد از دوران پرمحنت روحانی و سه سال خدمات شهید رئیسی، نوعی بازگشت به عقب است ؟ (مانند نمونه های تاریخی گذشته) قضاوت این بخش را با مخاطب خواهم گذاشت. و هدف ازین بحث چیزی جز توجه دادن به تغییرات در سطح کلان جامعه نیست. مخاطب خود مرجع ضمیر را پیدا خواهد کرد. ▪️بحث فوق یک تتمه ای هم دارد که بعید می دانم مجال طرحش برسد. اینجانب رای به پزشکیان را محصول یک تغییر اجتماعی گسترده می دانم، اما نه تغییر سیاسی. آن قدری که می فهمم، عامل اصلی در تغییرات کنونی، نوعی عرفی گرایی گسترش یافته در سالهای اخیر است که بیش از همه نهاد دین و سپس خانواده و رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و اکنون به وادی سیاست هم وارد شده است. رای به پزشکیان را باید ازین زاویه نظر کرد. ▪️اما این ملاحظه که عرفی گرایی مورد ادعا پروژه ای تعریف شده و با اهداف مشخص است یا نه، خود موضوع قابل بحث دیگری است. 🤔 @taamollat
Shab06Moharram1403[05].mp3
9.38M
🎙مبادا غزه را تنها گذاری (نوحه سنتی) 🔺بانوای: حاج میثم مطیعی 👈 متن شعر: Meysammotiee.ir/post/3014 🏴 شب ششم ☑️ @MeysamMotiee
📌 امشب کسی می گفت: ما در مواجهه با خانواده ی شهدا، فداکاری آنان برای مکتب را برجسته می کنیم و اگر مادر شهیدی برای مصیبت از دست دادن فرزند را برجسته کند او را تقبیح می کنیم، اما در مواجهه با شهدای کربلا، نه تنها به هدف و راه امام و شهدا دقت نمی کنیم، بلکه گاها حادثه را به مصیبت های شخصی تقلیل می دهیم. روضه هایمان نوعا اینگونه است.
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» 🔹امسال برای منبر ظهر ها به مسجدی می روم در ضلع جنوب غ
📌عرفی گرایی 🔹بعضی از دوستان درباره ی معنای عرفی گرایی در یادداشت بالا سوال کرده اند. منظور از عرفی گرایی در آن یادداشت، سکولاریزم نیست، بلکه معنایی فراتر مد نظر است. منظور از عرفی گرایی در آن یادداشت، کنار گذاشتن همه ی افکار و رفتارهایی است که از یک چارچوب خاص برآمده باشند، چه چارچوب علم باشد و چه دین. به عبارتی شکستن هر چارچوبی که بخواهد رفتار را مقید کند. و بجای آن عمل بر اساس سلیقه ی عمومی یا ذائقه ی عامه. به عبارت دیگر غلبه دادن فرهنگ عمومی بر همه ی چارچوب های علمی و دینی و .... . به گمان نکارنده، این عنوان بیانگر فضای عمومی جامعه ی ماست که البته ملازم است با نوعی آشفتگی و بی نظمی و بی قاعدگی، که لازمه ی فرهنگ عمومی است. گمانم بر این است که این فرایند در ایران در دهه ی اخیر شدت گرفته و پس از عرصه ی خانواده و دین و مناسک عزاداری و ... اکنون به مرزهای نهاد سیاست رسیده. شواهد این ادعا را عرض خواهم کرد.