eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
285 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات اجتماعی
📌 اعتکاف ۰۳ 🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مث
📌اعتکاف ۰۳ (۲) 🔹چند نکته درباره ی چشم انداز اعتکاف:: ۱. بچه های این دوره از نظر صفای باطن و قوت معنوی از نسل های گذشته هیچ کمتر ندارند و چه بسا آمادگی معنویشان بیشتر است . بچه های خیلی اهل عبادت نیستند، انتظاری هم نیست، اما وقتی از عالم معنا، عروج روح، تفکر، صفای باطن و.... صحبت می شود، به راحتی می گیرند و سر می کشند. اما مسئله ی عمده ای که بسیار مشهود است آنکه چنین ظرفیت هایی در وجود اینها غالبا دست نخورده باقی مانده و اینها غالبا دوران طلایی تربیتشان، یعنی دهه ی اول را بدون برنامه و جهت گیری سپری کرده اند. با پدر و مادرها که صحبت می کنیم، اگرچه خیلی دغدغه و نگرانی دارند، اما غالبا دیدگاه مشخصی درباره ی تربیت ندارند.‌ همین وضعیت در مدارس نیز مشهود است و غالب مدارس نیز از یک برنامه تربیتی منسجم و هدفمند خالی هستند. نتیجه ی دست خالی بودن مدرسه و خانواده، بالا آمدن نسل های پی در پی تربیت ناشده و ادامه ی همین روند بی نتیجه است. اینکه اصلاح آموزش و پرورش و یا خانواده کار کیست. رسانه، دولت، حوزه ها ، فعلا ماری ندارم. اما مسجد به جهت ارتباط تنگاتنگ با خانواده ها و امکان ارتباط با مساجد، بیشترین ظرفیت را برای در اختیار دارد. مسجد این ظرفیت دارد تا همه ی اقدامات و تلاشهای مدرسه و خانواده را هدفمند کند. در نتیجه پیوند این سه نهاد در تربیت نسل ها و انتقال فرهنگی خیلی مهم است. 🔹بحمدلله در اعتکاف امسال مسجد، همکاری منسجم و بسیار خوبی بین خانواده ها، مدارس و مسجد صورت گرفت. قبل از شروع رسمی خانواده ها دعوت شدند و ارتباط اولیه ای شکل گرفت و حتی از اولیای مدارس نیز برای سرکشی دعوت شد. غیر از برنامه های پیش بینی شده برای بچه در ماه های بعد، انشالله ارتباط با خانواده ها را نیز پس از این، در قالب جلسات تربیتی یا حتی اردو ادامه خواهیم داد و امیدوارم در سالهای اینده، یک قرارگاه فرهنگی با محوریت مسجد در منطقه شکل بگیرد تا بتواند سایر ظرفیت های انسانی و فرهنگی را در منطقه فعال کند. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی. @taamollat
✍بارش های الهی را دریابیم عجیب است! هر سال که می گذرد بارش‌های طبیعی کاهش پیدا می کند ولی برحجم باران‌های تربیتی افزوده می‌شود. دنیا جای عجیبی است، هرچه بر ترک فعل‌های ما افزوده می‌شود خدا فعال‌تر می‌شود تا حجت را بر ما تمام کند که نگوییم این نسل از دست رفت. نگوییم با یک نسل منقطع از معنویت سروکار داریم. هرچه ما بیشتر به میز می.چسبیم بچه‌ها محکم‌تر به (خدای) عزیز... دوست داشتم تصویر بچه‌های حلقه‌زده به دور خودم در اعتکاف را منتشر کنم. با خودم گفتم، تو حق نداری با بارش‌های الهی پز بدهی! تو حق نداری با ثمرات انقلاب، خون شهدا و زحمات مخلصین خودت را ثابت کنی. مگر نشنیده‌ای "يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا ..." گمان مبر آنها که دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب برکنارند! بلکه برای آنها، عذاب دردناکی است. امروز روز پز دادن نیست، روز پاسخ دادن است. این سیل مشتاق نوجوان‌ فردای اعتکاف کجا می رود؟! باید خون گریه کرد برای مسجدهای تعطیل، مسجدهای بن بست، مسجدهای تحت اشغال، مسجدهای بی امام، و امام‌های بی پشتیبان این نسل آمد تا بگوید ما هستیم تو و امثال تو نیستید. این نسل آمد تا بگوید روز قیامت از شما شکایت می‌کنیم که ما را در گوشه خانه با فضای مجازی رها کردید. آمد تا بگوید "من یرتد منکم عن دینه..." خدا معطل نمی‌ماند و این انقلاب را به دست این بچه‌ها به قله می.رساند. ضمنا قدردان مساجد فعال هستیم... 🆔@Khezri_ir
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف ۰۳ (۲) 🔹چند نکته درباره ی چشم انداز اعتکاف:: ۱. بچه های این دوره از نظر صفای باطن و قوت م
📌اعتکاف۰۳ (۳ از۱۰) 🔹هیجان و بازی، حلقه ی مفقوده ی تربیت بازی و تحرک هیجانی قدم اول در تربیت نسل نوجوان است و ما مربیان حتما باید راهی برای ارضای این نیاز پیدا کنیم، که اگر نکنیم سایر اقدامات تربیتی به نتیجه نخواهد رسید. دیشب که دومین شب اعتکاف بود، بعد افطار بچه ها ساعتی آزاد بودند و بعدش گعده ی معرفتی و بعد آزاد و در اختیار بودند. عده ای بازی و عده ای استراحت، ساعتی که گذشت، گویی از خواب بیدار شده باشند، بازی های هیجانی شروع شد و کار داشت به بازی های خشن می کشید که بلندگوها را وصل کردیم و پشت سر هم چند مداحی گذاشتیم، از واحد و زمینه تا شور، غالب بچه ها وسط آمدند و حدود یک ساعتی با شور سینه زدند، آنقدر که دیگر از حال رفتند. به ذهنم آمد که اصلا یک فلسفه ی هیئت همین است که هیجان بچه ها را به نحو مثبت، سازنده و بدون آسیب خالی کند. ما اگر برای کار فرهنگی با این بچه ها هیچ کاری نکنیم جز تخلیه ی هیجان و آرام کردن نفس اینها، به خطا نرفته ایم ، نیاز بچه ها در این سن همین است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف۰۳ (۳ از۱۰) 🔹هیجان و بازی، حلقه ی مفقوده ی تربیت بازی و تحرک هیجانی قدم اول در تربیت نسل نو
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۴از ۱۰) 🔹ابعاد روانی و شخصیتی بچه های دهه هشتاد و نود بچه های این دو دهه ی اخیر به نحو واضحترین قدرت یادگیری و فهم بهتری دارند و حتی به نظر می رسد که برای تفهیم مفاهیم غیر مادی، چندان نیازی به مفاهیم محسوس ندارند، با اینحال در معرض حجم بی شماری از اطلاعات پراکنده هستند که تمرکز آنها را مختل می کند. به نظر می رسد که این بچه ها نسبت به نسل های قبلی شان آمادگی بیشتری برای درک معانی و احساسات دارند. بچه های اعتکاف امسال ما عموما از طبقات متوسط رو به پایین بودند، اما چند سال قبل هم که به مدرسه ای در حوالی نیاوران در شمال تهران رفته بودم (مدرسه ای که اردوی سالانه اش در کیش و قشم برگزار می شد) فضا تقریبا همین بود و وقتی در آنجا برای رساندن بحث به محرم و امام حسین ع، از مفاهیم محسوس و حتی داستان‌هایی از تاریخ غرب استفاده مردم، بعداً فهمیدم نیازی به این همه مقدمه چینی نبود، این مفاهیم معنوی مدتهاست که برای آنها حل شده. غرض آنکه با همه ی دشواریها با نسل چندان پیچیده ای مواجه نیستیم و با توجه دادن به و امر موثر و دست یافتنی است. @taamollat
📌ملاحظه ای جریان شناختی پس از درگذشت رهبر انجمن حجتیه 🔹پیام های تسلیتی که در پی درگذشت یکی از سران انجمن حجتیه از سوی افرادی که انتظار نمی رفت صادر شد، نشان می دهد که جریانات فکری و عقیدتی و سیاسی چقدر پیچیده و تو در تو هستند و اینکه قرائت ها از اسلام و انقلاب اسلامی چقدر با هم تفاوت دارد. و اطلاع از سابقه ی تاریخی افراد در شناخت و تحلیل حوادث خیلی کمک کننده است.
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۴از ۱۰) 🔹ابعاد روانی و شخصیتی بچه های دهه هشتاد و نود بچه های این دو دهه ی اخیر به
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۵از ۱۰) 🔹عبادت و رشد شخصیت 👈تردید نباید کرد که از نگاه اسلامی عبادت یکی از عوامل رشد انسانی و شخصیتی و یکی از لوازم حتمی زندگی ایمانی است، چنانکه قرار دادن ساعتی برای عبادت یکی از نشانه های مومن شمرده شده. از این جهت یکی از مواردی که در سبک زندگی ایمانی باید تبلیغ و تاکید شود، همین مسئله ی توجه به مستحبات و نوافل و برقراری ارتباط معنوی و روحی با خداوند است. گاهی اوقات، غش کردن به سمت فعالیت های اجتماعی مساجد را از کارکرد محوری خود یعنی عبادت غافل می کند. در مدیریت مسجد باید دقت داشت که همه ی فعالیت ها باید با محوریت عبادت و بندگی باشد. 👈عبادت برای نوجوانان البته با عبادت برای افراد بزرگسال تفاوت دارد. در نوجوانان باید تلاش شود تا لذت عبادت و دعا و انس را بچشند تا زمینه برای مراحل بعد فراهم شود.‌ در این سه روز اگرچه برنامه های عبادی مانند قرائت قرآن و دعا و نماز شب و‌‌‌‌‌‌.... داشتیم، اما هدف اصلی درک لذت اولیه از انس با عبادت بود، اگر این هدف حاصل شده باشد، سالهای بعد می توانیم آنها را به مرحله ی «عبادت زندگی ساز» وارد کنیم. تربیت دینی کار ظریفی است و پس از این مراحل باید توسط والدین و خانواده در محیط خانواده و مدرسه دنبال شود. احتمالا در روزهای آینده جلسه ای با پدر و مادرها خواهیم داشت و درباره ی این سیر با آنها گفت و گو خواهیم کرد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۵از ۱۰) 🔹عبادت و رشد شخصیت 👈تردید نباید کرد که از نگاه اسلامی عبادت یکی از عوامل ر
📌 اعتکاف ۰۳ (بخش۶از ۱۰) 🔹ابعاد جامعه شناختی مناسک اعتکاف اعتکاف علاوه بر جنبه ی معنوی و عبادی، بعنوان ابزاری برای نهادینه سازی و انتقال فرهنگ نگریسته شود. خانواده، مدرسه و محیط اجتماعی هرکدام عهده دار انتقال بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم هستند، اما مسجد و مناسک خاص آن مانند مجالس دعا و عزاداری لایه هایی از فرهنگ را منتقل می کنند که از نهادهای دیگر بر نمی آید. روحیه ی عبادت و بندگی، اخلاق اجتماعی و.‌.. از جمله ی این لایه ها هستند. اگر مسجد با این دید نگریسته شود، رویه های ما را دچار تغییر اساسی خواهد کرد. @taamollat
📌 تربیت اجتماعی از منظر شهید مطهری 🔹...
📌فضای عمومی جوانان در تهران 🔹فضای عمومی جوانان در تهران خوب نیست، گویی در نوعی سردرگمی و آشفتگی غوطه ورند. اوضاع و شرایط رکوداجتماعی چیز جدیدی نیست و هر چند دهه چنین رکودی مورد انتظار است، اما اینکه عموم جوانان ما قادر به مدیریت آن نیستند، البته عجیب است. در واقع نوعی جامعه زدگی بر فضای جوانان حاکم شده و آنان این حق را به خود می دهند که به تبع جامعه، آنان نیز راکد شوند. البته جوانانی هم هستند که معطل رکود و آشفتگی اجتماعی نشده و ابتکار عمل را در دست دارند. بخشی از مسائل امروز ما ناشی از است. گاهی باید کمی بود. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌فضای عمومی جوانان در تهران 🔹فضای عمومی جوانان در تهران خوب نیست، گویی در نوعی سردرگمی و آشفتگی غو
📌 بعد التحریر 🔹ارتباطم با جوانان در مسجد و محیطهای آموزشی نسبتا وسیع است، جوانان کمی را می شناسم که متناسب با وضع موجود برای خود چشم انداز و برنامه ای داشته و در حال حرکت باشند. عموما به همسالان خود و محیط اطراف نگاه می کنند. به ازدواج و تشکیل خانواده اصلا فکر نمی کنند(حتی مذهبی ها و انقلابی ها) ، و حتی آنهایی که دستشان به دهانشان می رسد، موانع اقتصادی را مانع عمده معرفی می کنند، در حالیکه موانع مهمتری سر راه است. به نظر می رسد بی عملی و امید کاذب که شهید مطهری ره در آثار متعددش بعنوان یکی از علل عمده ی انحطاط جوامع اسلامی معرفی می کند، در دوره ی ما به علل دیگری در حال استمرار است و جامعه بخاطر ضعف اراده گرایی در حال تحمل و سازگاری با شرایط است. اگر قرار است حرکتی اصلاحی رخ دهد، ظاهراً راه چاره همان توجه دادن به ی آدمی و دعوت به است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 تربیت اجتماعی از منظر شهید مطهری 🔹...
🔹تربیت اجتماعی از منظر شهید مطهری ره پرونده ی نسبتا قطور و مفصلی است و طبیعتاً باید ذیل الگوی اصلاح اجتماعی ایشان دیده و تبیین شود. ضمن اینکه فهم الگوی اصلاح اجتماعی ایشان نیز در پیوند با الگوی سیدجمال و امام قابلیت فهم بهتری می یابد، امیدوارم که در آینده ی نه چندان دور مجال طرحش برسد. (البته قبلاً طی چند یادداشت به الگوی اصلاح اجتماعی ایشان پرداخته شده؛ آغازش اینجاست: https://eitaa.com/taamollat/584) @taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی، در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (بخش پانزدهم) 🔹فصل چه
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (بخش شانزدهم) 👈فصل چهارم: موضوع علوم انسانی: ویژگیهای علوم انسانی 👈«ویژگی های علوم انسانی» عنوان بخشی از این فصل است که در برگیرنده برخی از مبنایی ترین و پرمناقشه ترین مباحث فلسفه ی علوم انسانی است. عناوین مورد بحث در این بخش عبارتند از: -ابتناء علوم انسانی بر انسان شناسی -مطابقت با واقع در علوم انسانی -اعتباریات در علوم انسانی - پیش بینی در علوم انسانی -ابتناء علوم انسانی بر جهان بینی و نظام ارزشی -هویت تاریخی علوم انسانی -هویت مفهومی علوم انسانی - هویت نظریه ای علوم انسانی - هویت منظومه ای و گفتمانی علوم انسانی ▪️یکی از مسائلی که ایت الله خامنه ای بر آن تاکید بسیار دارند، تاثیر پذیری علوم انسانی از جهان بینی و انسان شناسی است.‌ از منظر ایشان علوم انسانی با تاثیرپذیری از جهان بینی و انسان شناسی، بر فرهنگ، ساختار اجتماعی، مناسبات اجتماعی، نظام حکومتی و اقتصادی و ....‌ اثرگذار است. به نظر می رسد تاکید ایشان بر این مطلب، رد دیدگاه کسانی است که علوم انسانی را بریده از ارزش ها و جهان بینی ها و جهان‌شمول تعریف می کنند. ▪️«علوم انسانی علومی است که به مسائل مرتبط با کنش و شخصیت انسان، اعم از شخصیت فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی می پردازد؛ از این رو این علوم بر پایه ی یک نگرش خاص درباره ی انسان شکل می گیرد. » (ص۲۶۲) «...شاکله و ترکیب کلی علوم انسانی ای که از غرب آمده، متکی است بر جهان بینی غربی در مورد انسان و انسان شناسی غربی که انسان را موجود مادی می داند؛ اما علوم انسانی موجود در تمدن اسلامی بر پایه ی نوع دیگری از انسان شناسی است....» (ص۲۶۲،۲۶۳) @taamollat