eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
271 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• خاطره آیت الله صادق لاریجانی از ارتباط با پدر [آیت الله العظمی میرزاهاشم آملی] @taamollat
📌درباره ی دوره نظام جامع اندیشه اسلامی 🔹سطح اول این دوره، ویژه طلاب دیپلمه پنج شنبه و جمعه ی گذشته در مدرسه ی تاریخی چهارباغ اصفهان و در محیطی گرم و صمیمی و پرنشاط برگزار شد. «نظام جامع اندیشه اسلامی» عنوانی برگرفته از نظم فکری عالمان مسلمان است که با نگاهی آسیب شناسانه به روش های مطالعات اسلامی، روشی منتظم و شبکه ای را عرضه می کند. عموم عالمان مسلمان و انقلابی دارای چنین نظم فکری هستند، اما این روش در اندیشه ی کسانی چون امام، اقا، علامه طباطبایی، ایت الله مصباح و... مشهود تر و در اندیشه ی کسانی چون شهید مطهری سهل الوصول تر است. این سبک اندیشه از طریق نظم بخشی به ذهن و فعالیت های طلاب جوان، به سیر طلبگی آنها جهت می دهد و آنها را از انحرافات و تردیدها نگه می دارد. سطح اول این دوره با همین رویکرد هویت بخشی به طلاب برگزار شد و به نظرم تا حد زیادی در این هدف کامیاب بود. انشالله در فرصت مناسب، درباره ی محتوای این نگاه و آثار فردی و اجتماعی آن بیشتر خواهم نوشت. @taamollat
📌امروز در میان کتاب های قدیمی کتابخانه ی مدرسه، به این رساله برخوردم از مرحوم سید ابوالحسن رفیعی قزوینی که استاد بنام حکمت و فلسفه ی حوزه ی علمیه ی قم در دهه های اخیر بوده اند. استاد مطهری ره بمناسبت ذکر نام ایشان در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» از فضایل علمی ایشان و شاگردی امام ره برای مدتی نزد ایشان گفته است. ایشان در محرم۱۳۹۶ق و در حرم حضرت معصومه(س) در کنار مراجع مدفون است. تصویر فهرست کتاب را هم جهت اطلاع اهل تحقیق قرار. می دهم. عسی ان ینفعکم. @taamollat
📌گزارش یک ماجرا 🔹از شب گذشته تا این لحظه درگیر یک گفت و گوی علمی در یکی از گروه های مجازی هستم با برخی از دوستان دیده و نادیده از یک جریان فکری خاص در قم. نتیجه تابحال اینکه روشن کردن مبانی فکری انقلاب اسلامی یکی از ضرورت های قطعی انقلاب است که بدون آن خیلی زود مجال برای مصادره ی انقلاب فراهم می شود. امام ره عصاره ی همه ی جریانات علمی و اخلاقی پیش از خود بود که آن همه معرفت انباشته و متراکم را بر اساس نظمی منطقی و قابل اجرا به عرصه نظام سازی وارد کرد. این نظام اندیشه، در اندیشه و عمل آیت الله خامنه ای بارور شد و به ثمر نشست و در حوزه های گوناگون مدیریت اجتماعی ثمر داد و اکنون نیز در حال حرکت است. متفکرین زیادی در تأسیس و بقا این نظام دخیل بودند: شهید مطهری، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، آیت الله مصباح، علامه جعفری و... که هر کدام بخشی از مواد و مبانی تشکیل نظام اسلامی را فراهم کردند. همه ی اینان از یک آبشخور معرفتی سیراب شدند و گوشه ای از کار را گرفتند. مبانی حکمی و هستی شناختی و انسان شناختی ایشان مشخص، و مبانی اجتهادی و فقهی شان هم آشکار و مصرح است. اما عدم تبیین اندیشه ی این جریان و عدم بیان دقیق نسبت آن با منابع اولیه ی دین، مجال را برای برخی اماده کرده که قرائت صریح بزرگان انقلاب را به کناری نهاده و قرائت خود را بجای قرائت اصیل از انقلاب معرفی کنند. به جد معتقدم تبیین نظام اندیشه ی امام و آیت‌الله خامنه ای و شهید مطهری و... مهمترین وظیفه ی شاخه ی فکری جریان انقلاب است. اگر تبیین نکنیم دورنباشد که انقلاب از خاستگاه خودش یعنی قم، به سوی دیگری برود. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش هفتم) 🔹مروری نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر مب
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش هشتم) 🔹مروری بر نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر مبنای حکمی خود و در مسیر ابداع نظریه ی اجتماعی، صناعت برهان را در دو سطح به کار می گیرد: الف: مبادی علم مدنی یا همان علوم اجتماعی ب: مسائل علم مدنی 🔻مبادی علم مدنی که در اندیشه ی او بوسیله ی استدلال برهانی ثابت می شود در یادداشت پیشین به اختصار گذشت. و اینک برخی مسائل علم مدنی که در نظریه ی حکیم طوسی به روش برهانی اثبات گردیده است: ▪️مسائل برهانی در علم مدنی الف: کنش های طبعی آدمی -مبتنی بر انسان شناسی حکیم طوسی همه ی کنش های آدمیان از یکی از دو منبع طبع یا وضع نشات می گیرد. از آنجا که کنش های طبعی انسان در طبیعت او ریشه دارند و انسانها نیز دارای وحدت نوعیه هستند، پس کنش های طبعی آنان نیز در همه ی ازمنه یکسان و مشترک است و ا اینرو می توان این دسته از کنش ها را که مکرراً اتفاق افتاده و به تجربه در آمده است، به مدد قیاس برهانی شناسایی نمود. حکیم طوسی، این کنشهای طبعی را در سه دسته تقسیم و بررسی می کند: کنش های فردی (اخلاقی), کنش های خانوادگی و کنش های مدنی. و بر اساس این تقسیم سه دانش مستقل را که موضوع هر یکی، بررسی بخشی از کنش های انسانی است سامان می دهد. ✅ برهانی بودن این مسائل بدان معناست که آنها در میان همه ی حوامع و همه ی انسانها مشترک است؛ در نتیجه در هر تحلیل اجتماعی، از رجوع و لحاظ کردن آنها گریزی نیست. @taamollat
📖برشی از کتاب 🔻 تقسیمات حکمت عملی از دیدگاه حکیم طوسی «و اما حکمت عملی، و آن دانستن مصالح حرکات ارادی و افعال صناعی نوع انسانی بود بر وجهی که مودی بود به نظام احوال معاش و معاد ایشان و مقتضی رسیدن به کمالی که متوجه اند سوی آن و آن هم منقسم شود به دو قسم: یکی آنچه راجع بود به. نفسی بانفراد و دیگر آنچه راجع بود با جماعتی که میان ایشان مشارکت بود در شهر و ولایت، با اقلیم و مملکت. پس حکمت عملی نیز سه قسم بود: و اول را تهذیب اخلاق خوانند، و دوم را تدبیر منازل و سیم را سیاست مدن...» 📚اخلاق ناصری، ص۴۰ @taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش هشتم) 🔹مروری بر نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش نهم) 🔹مروری بر نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر مبنای حکمی خود و در مسیر ابداع نظریه ی اجتماعی، صناعت برهان را در دو سطح به کار می گیرد: الف: مبادی علم مدنی یا همان علوم اجتماعی ب: مسائل علم مدنی 🔻مبادی علم مدنی که در اندیشه ی او بوسیله ی استدلال برهانی ثابت می شود در یادداشتهای پیشین به اختصار گذشت. و اینک برخی مسائل علم مدنی که در نظریه ی حکیم طوسی به روش برهانی اثبات گردیده است: ▪️مسائل برهانی در علم مدنی ب: عوامل تشکیل اجتماع انسانی 🔻در فرایند شکل گیری جوامع انسانی علل متعددی ممکن است دخیل باشد. حکیم طوسی سه علت عمده را در شکل گیری اجتماعات انسانی دخیل می داند و بر آنها برهان اقامه می کند. ۱. نیازمندی انسانها به معاونت غیر در مسیر کمال(نیازهای زیستی) ۲. مدنی بالطبع بودن انسان ۳. تعاون و تقسیم کار اجتماعی 🔸حکیم طوسی در باب هر یک ازین علل سخنان مفصلی دارد که در کتاب شریف اخلاق ناصری دستیاب است. ما نیز در اینجا به جهت اختصار در یادداشت بعدی تنها به تشریح علت سوم (تعاون و تقسیم کار اجتماعی) خواهیم پرداخت، انشالله. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش نهم) 🔹مروری بر نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر
📌بعد التحریر۱ 🔸ان قلت: 🔹برخی دوستان و همراهان کانال می گویند در حالی که جامعه ی امروز با اقسام تحولات و دگرگونی ها مواجه است و جواب و تحلیل قانع کننده ای از کسی شنیده نمی شود و هر چه می گذرد آشفتگی ها بیشتر و بیشتر می شود، این قبیل بحث های نظری و مدرسی به چه کار می آید و چه گرهی را می تواند باز کند؟ 🔹قلت فی جوابک: به نظر نگارنده اتفاقا علت آشفتگی های فکری و عملی اخیر، نبود مطالعات و تحقیقات عمیق و فقدان نگاه جامع به تمام مقولات انسانی و سپس تحلیل و استنتاج بر اساس آنست. اتفاقا اینکه ما علی رغم غنای میراث اسلامی هنوز نتوانسته ایم نظریه ی علوم انسانی و علوم اجتماعی قابل قبولی عرضه کنیم، راه را برای تحلیل های ناقص و کوتاه مدت هموار کرده است. عموم تحلیل های اجتماعی که امروز ذهن ها را مشغول کرده، ابتنای صحیحی بر هستی شناسی و انسان شناسی و فلسفه ی تاریخ ندارند و نتیجتا پس از مدتی که از تحلیل وقایع جدید باز می مانند، نظریه ای دیگر پا به میدان می گذارد و روز از نو و روزی از نو. به جد معتقدم که با توجه به میراث غنی اسلامی، و مباحثات انبوه و متراکم در این چهاردهه زمان تولد نظریات علوم انسانی و علوم اجتماعی فرارسیده، -اگر نگوییم به تاخیر افتاده-. با تولید نظریات علوم انسانی و علوم اجتماعی می توانیم محکم تر و آینده نگرانه تر فکر کنیم و حرف بزنیم. ▪️از نکات پیشنهادی و انتقادی خوانندگان محترم استقبال می کنم و آن را موجب باروری مباحثات علوم انسانی می دانم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعد التحریر۱ 🔸ان قلت: 🔹برخی دوستان و همراهان کانال می گویند در حالی که جامعه ی امروز با اقسام تحو
📌 بعد التحریر۲ 🔹گوشه ای از ظرفیت میراث اسلامی برای تولید نظریات علوم انسانی و علوم اجتماعی ....
ما چرا تعطیل کنیم⁉️ @taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش نهم) 🔹مروری بر نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر
📌قلمرو برهان در علم مدنی (بخش دهم و پایانی) 🔹جمع بندی این نوشته ها: این نوشته ها، اگر با استدلال های کامل تحکیم و با شواهد میدانی تایید شود، تنها می تواند ثابت کند که استدلال برهانی نیز در علوم اجتماعی کاربرد دارد. (هر چند در همین جا هم ناگفته های بسیاری باقی ماند.) اما اینکه بر اساس جهان بینی وحیانی، پدیده های اجتماعی چگونه شناخته، توصیف و پیش بینی می شوند سوالی دیگر است و مجال ی دیگر می طلبد. این فقط جواب اولیه ایست به پوزیتیویست ها و جریانات تفسیری که بر انحصار روشی، آنهم در روش هایی دیگر اصرار دارند. اما شناخت روشی برآمده از حکمت اسلامی که به شناخت واقعی تر و کاملتر پدیده های اجتماعی منجر شود، نیازمند استنطاق عمیق‌ حکمت اسلامی درباره جامعه و احکام آنست که هنوز هم نیازمند کار جدی تر و عمیق تر است. در یادداشت بعد، مروری کوتاه خواهم داشت بر ظرفیت های حکمت اسلامی برای تولید علوم انسانی و علوم اجتماعی و امیدوارم این نوشتارها مقدمه ای باشد برای تحقیقات و مطالعات بیشتر. زمینه ها و موضوعاتی برای مطالعات بیشتر طراحی نموده ام که اگر جوانمردانی پیدا شوند می توان با سرعت و دقت بیشتری آنها را به انجام رسانید. از روزهای آینده پرونده ی جدیدی خواهم گشودن درباره ی نحوه ی حضور دین در فضای اجتماعی کنونی که نتیجه ی تاملات و مباحثات یکی دو ماه اخیر است. امید که مفید افتد. والله یهدی الی الرشاد. 🌷 @taamollat