🔴تبدیل ایران به #قدرت_اول_منطقه و #قدرت_نوظهور_بینالمللی در پرتو ولایت فقیه
✳️آیتالله کعبی استاد حقوق اساسی دانشگاه و مولف کتاب مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی:
شورای نگهبان نباشد، دیکتاتوری میشود.
🔴قانون اساسی ظرفیتی را مهیا کرده است تا #ولی_فقیه با نظارت و هدایت، جمهوری اسلامی ایران را به #قدرت_اول_منطقه و #قدرت_نوظهور_بینالمللی تبدیل کند.
📣 آیتالله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو پیشین شورای نگهبان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت #سالروز_تصویب_قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:
✅ قانون اساسی به صورت پیشرفته و هوشمندانه حقوق ملت و آزادیهای عمومی را تضمین کرده است. مردم از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در انتخاباتها به نوعی قانون اساسی را تایید کردند.
❇️ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از فقه اهل بیت(ع)، اجتهاد اصیل برمبنای مقتضیات زمان و نگاه تمدنی به اسلام ناب محمدی است.
💐در اصول قانون اساسی، شاهد ترکیب هنرمندانه اسلامیت، جمهوریت، عقلانیت، معنویت، ایمان، علم، پیشرفت، عدالت، استقلال، اقتدار، عزت، آزادیهای عمومی، مردمداری، مهر و محبت، ایستادگی، مقاومت در مقابل دشمن و عزت در سیاست خارجی با یکدیگر هستیم.همچنین تلفیق ماهرانه دین و دنیا و شریعت با مدنیت در این قانون مشاهده میشود.
🎋 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهگونهای تدوین شده که #ظرفیت_ساخت_تمدن نوین اسلامی و تحقق پیشرفت و عدالت را دارد.
بر اساس همین قانون و #ظرفیتهای_نهفته در آن، ولی فقیه در راس نظام اسلامی بر قوای سهگانه نظارت و آنها را هدایت میکند.
🔴قانون اساسی ظرفیتی را مهیا کرده است تا #ولی_فقیه با نظارت و هدایت، جمهوری اسلامی ایران را به #قدرت_اول_منطقه و #قدرت_نوظهور_بینالمللی تبدیل کند.
✅ #تحقق_آرمانهای_امام_خمینی (ره) و شهدا و احیای ظرفیتهای ملی توسط جوانان به عنوان #موتور_محرک انقلاب اسلامی در قانون اساسی گنجانده شده است.
#جوانان_دانشمند، توانمند، مومن، انقلابی و مبتکر، در سالهای گذشته پیشرفتهای بزرگی برای ایران اسلامی رقم زدند و در آینده نیز این حرکت شکوهمند و افتخار آفرین انشاءالله ادامه خواهد داشت.
✅ تداوم پیشرفت علمی و ایجاد اقتصاد قوی به موجب اصول 43 تا 55 قانون اساسی تحقق یافتنی و شدنی است.
✅معنویت، اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد در اصول مربوط به حقوق ملت از اصل 19 تا 43 قانون اساسی آمده است. در سایر اصول به ویژه اصول دوم و سوم قانون اساسی نیز بر خودکفایی، استقلال و همبستگی تاکید شده است. این فضلیتها براساس قانون اساسی قابل دستیابی و تحقق هستند.
❇️ براساس اصل دوم قانون اساسی، دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت باشد و این اصل به نوعی تاکید بر #دیپلماسی_فعال هوشمندانه دارد.
✅در قانون اساسی توجه ویژهای به مسلمانان شده و توصیه گردیده است که نسبت به #احیای_امت_اسلامی اهتمام ورزیده شود.
✳️ براساس اصول مربوط به خانواده، قانون اساسی به #سبک_زندگی نیز توجه و نگاه ویژه دارد. با تحقق این اصول میتوان شاهد #شکوفایی در زندگی مردم بود.
یکی از اصول ثابت قانون اساسی این است که مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران باید بر مبنای #رای_ملت، #ارزشهای_اخلاقی و اصل #ولایت_فقیه باشد.
❇️قدرت #انعطاف_در_تحول_ساختاری، #محتواسازی_تمدنی، احیای ظرفیتهای اجتماعی و بهرهمندی از منابع طبیعی نیز به عنوان اصول مهمی در قانون اساسی در نظر گرفته شده است.
✅ قانون اساسی به صورت پیشرفته و هوشمندانه #حقوق_ملت و آزادیهای عمومی را تضمین کرده است. مردم از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران با #مشارکت در انتخاباتها به نوعی قانون اساسی را تایید کردند.
🎋شورای نگهبان نهادی برای #دفاع_از_حقوق_مردم در مقابل دیکتاتوری و نهادی امین در #حفاظت_از_رای_مردم و #سلامت_نظام اسلامی بر اساس فقه اسلامی است.
⭕️شورای نگهبان نماد مردمسالاری دینی است و #اگر_شورای_نگهبان_نباشد استبداد و دیکتاتوری حاکم میشود.
#قدرت_اول_منطقه
#قدرت_نوظهور_بینالمللی
#ولایت_فقیه
#حقوق_اساسی
#نظام_سازی
#تدوین
#تولد_نظام_سیاسی
#تولید_قانون_اساسی
#قوه_مؤسس
#شورای_نگهبان
#اراده_ملت
#رأی_ملت
پاسخ به شبهات-بخش اول.mp3
28.59M
1⃣ جلسۀ پرسش و پاسخ با دختران دبیرستانی در رابطه با ناآرامیهای اخیر
👤 با حضور دکتر #روانبخش
🔺 بخش اول
#جهادتبیین
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
پاسخ به شبهات-بخش دوم.mp3
24.08M
2⃣ جلسۀ پرسش و پاسخ با دختران دبیرستانی در رابطه با ناآرامیهای اخیر
👤 با حضور دکتر #روانبخش
🔺 بخش دوم
#جهادتبیین
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
#ابزار_پژوهش
#کتابخانه_دیجیتال
📲کتابخانه قائمیه
🕹این کتابخانه مشتمل بر هزاران کتاب در زمینه های مختلف، از جمله علوم اسلامی است.
🎁 #رایگان
💻آدرس سایت:
https://lohedana.ir/
📱لینک دانلود نسخه اندروید:
http://www.ghbook.ir/software/ghbook.apk
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
selected min.mp3
2.54M
گزیده سخنرانی: ولایت فقیه از محکمات است
برای نصب ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی 80 نفر عالم و اسلامشناس با اکثریت آرا شهادت دادهاند که رهبر معظم انقلاب، طبق شرایط برای ولایت فقیه اولی و اصلح هستند. بنابراین این انتصاب و ولایت فقیه شخص مقام معظم رهبری از محکمات ما است و میتوان روی آن قسم خورد.
#مرتضی_آقاتهرانی
#ولایت
#فاطمیه_اول
@AGHATEHRANI_IR
⭕️شهید اول و حکومت ولایت فقیه
🔔شهید اول معتقد است در عصر غیبت، به غیر از نائب خاص، نواب عام حاکم هستند و فقیه جامع الشرایط در عصرغیبت، حکمش همانند حکم نائبی است که از سوی شخص امام معصوم، منصوب شده است.
🔹9 جمادیالاول، سالروز شهادت یکی از علمای مجاهد عالم تشیع است.
🔹محمد بن مکی معروف به "شهيد اول"، شاگرد فخرالمحققين، و از بزرگترین فقهای شيعه، در سال 734 ه.ق متولد شده و در 786 ه.ق با دسیسه شخص منحرفی به نام یوسف بن یحیی و با فتوای "قاضی برهانالدین" مالکی مذهب و "عباد بن جماعة" شافعی مذهب، درحالی که تنها ۵۲ سال داشت، به شهادت رسید.
🔹 شیخ حر عاملی درباره چگونگی شهادت وی مینویسد: «شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد به دار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازهاش را سوزاندند.»
🖇 ادامه مطلب در:
yun.ir/9bp2x2
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
بسم الله الرحمن الرحیم.
پیگیری عفاف و حجاب از دستگاههای دولتی
روز دوشنبه به همراهی آقایان کوثری، شاکری، نوباوه، خانم لاجوردی، با حجج اسلام آقای منتظری، نکونام و خرمآبادی، عزیزان فراجا و... در دادستانی کل کشور جلسهای داشتیم. بحث درباره عفاف و حجاب بود.
در روزهای گذشته کمیته عفاف و حجاب در کمیسیون فرهنگی مجلس فعال عمل کرده و با همه دستگاههای مربوطه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر جلساتی جدی داشته؛ چه اینکه حجاب و عفاف هم بر مردان واجب است رعایت آن، هم بر خواهران عزیز نیز واجب و از ضروریات اسلام و دین بوده و هست.
سیاستگذاری آن از دیرباز در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و قوانینش تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر استقرار یافته و جرمانگاری آن در قوانین قضائیه بروشنی تدوین شده ولی نقطه انتظاری برای تخلف انگاری در فراجا دارد، که جای بحث و بررسی دارد.
چون حاکمیت ما دینی و اسلامی است، قبل از همه باید قوانین اسلامی در دستگاهها و سپس در جامعه بزرگتر تحقق یابد. پس حدود ۳۲ دستگاه دولتی باید نسبت به آن قوانین قبل از مردم احساس مسولیت داشته و در رعایت آن قوانین از جمله حجاب و عفاف پیشقدم باشند؛ ولی از آنجا که دولت اعتدال به گفته سردمدارانش اخلاق و آخرت مردم برایش اهمیت چندانی نداشت و دولت اصلاحات به ایدههای امانیستی چون غربگرایان بیشتر عنایت داشته و دولت لیبرالیزم گذشته نیز کمتر به اصول الهی میاندیشید و دولتمردان هم که از این قماش بودند، به طور طبیعی این واقعیت را با شعار همیشگی خود تسامح و تساهل همراه کرده و به پوشش کارمندان خود وقعی ننهادهاند.
برحسب وظیفه نظارتی کمیسیون فرهنگی در روزهای گذشته با همه ارگانهای دولتی و وزرای مربوطه جلساتی داشته تا که بتواند در آینده گزارشی از همه دستگاهها و فعالیت همه ارگانها به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه دهد، تا نتیجه نظارت خود را به سمع ملت عزیز برساند. متأسفانه سطح کمکاری و ترک فعل برخی حقوقبگیران آن قدر بالاست که با شعارهای توخالی آزادی گوئیا برخی هیچ تعهدی به قانون، راهاندازی و مراعات آن نداشته و ندارند.
همراهی بیشتر مسئولین با مردم انقلابی و درک بهتر از مشکلات روز آنها به همراه قانونمداری آنها راهگشای حل همه مسائل معیشتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی پیش رو خواهد بود.
مرتضی آقاتهرانی
14 آذر 1401
#حجاب
#کارمنداندولت
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
✳️ شهید سلیمانی، قهرمان جهانی مقاومت
✅ فراخوان مقاله اولین اجلاس بینالمللی مکتب شهید سلیمانی
📝 محورهای این اجلاس بینالمللی به شرح زیر است:
1️⃣ اخلاق راهبردی در مکتب شهید سلیمانی
2️⃣ شهید سلیمانی و انسجامبخشی راهبردی در حوزه ادیان و مذاهب
3️⃣ ابعاد اجتماعی مکتب شهید سلیمانی
4️⃣ الگوی حکمرانی مکتب شهید سلیمانی
5️⃣ رسانهها و مکتب شهید سلیمانی
6️⃣ آموزههای دفاعی امنیتی مکتب شهید سلیمانی
7️⃣ سیاست خارجی و نظم جدید جهانی از منظر شهید سلیمانی
8️⃣ ابعاد حقوقی و بینالمللی ترور شهید سلیمانی
🗓 مهلت دریافت چکیده مقالات ۳۰ آذر ۱۴۰۱
📌 اساتيد و دانش پژوهانی كه در هر يك از محورها قصد نوشتن مقاله دارند با جناب آقای دكتر مرتضی صانعی، بعنوان رابط مؤسسه با دبيرخانه همايش هماهنگی نمايند.
🔻 شماره تماس دکتر صانعی👇
025-32113429
🔷 اطلاعات بیشتر در پایگاه👇
🌐 https://soleimanicnf.com
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
با سلام و ارادت
روز دانشجو را خدمت همه شما عزیزانم تبریک و تهنیت عرض میکنم.
آرزوی سلامتی و نقش آفرینی شما بزرگواران را در تحقق تمدن نوین اسلامی تحت ولایت ولی امر مسلمین دارم.
با تقدیم احترامات فائقه
سیدعلیرضا طباطبائی
۱۶/آذر/۱۴۰۱
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️فاطمیه و خزان زود هنگام یاس بوستان پیامبر (ص) تسلیت باد.
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
🔔 حمایت مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی از پایاننامهها و طرحهای پژوهشی حوزوی و دانشگاهی
📎 جزئیات بیشتر
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
ویژه برنامههای #هفته_پژوهش
نشست خبری اعلام ویژه برنامههای مرکز نور در هفته پژوهش برگزار شد!
جهت اطلاع از ویژه برنامههای هفته پژوهش، لینک زیر را دنبال فرمایید:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111288
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش نخست
🔸 جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونتآمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شدهاند، تردید مینماید!
♨️ اشکال به تردید در عنوان «بغی»
به نظر وی، حرکتهای خشونتآمیز در نظام اسلامی، دو دسته است:
➖ یا حرکت سازمانی است که به آن «فئة باغیة» گفته میشود
➖ و دسته دیگر، حرکت اعتراضی پراکنده است که صدق بغی نمیکند.
وی برای اثبات این مدعا، به کلام شیخ طوسی استناد کرده که؛ شرط صدق عنوان بغی، سازمانیبودن آن است و اعتراض خشونتآمیز مشمول عنوان بغی نیست.
🔺 این دیدگاه، موافق با موازین فقهی نیست و اشکالات عدیدهای بر آن وارد است:
1⃣ اولاً: استناد او به کلام شیخ طوسی و صاحب جواهر، مفید هیچ نکته فقهی نیست، چرا که رأی شیخ طوسی در مقام، حکایتی از شهرت میان متقدمین ندارد؛ زیرا؛
او فقط در «المبسوط» به این رأی تصریح کرده و در «الخلاف» و «النهایة» به تعریف غالب اکتفا کرده: «الباغي: من خرج على إمام عادل، و قاتله، و منع تسليم الحق اليه، و هو اسم ذم».(۱)
و دیگر اینکه، فقهای متقدم بر شیخ طوسی نیز متعرض به آن نشده و فقط ابن ادریس(۲) و ابن حمزه طوسی(۳) از او تبعیت کرده، و در مقابل، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی «صدق عنوان بغی حتی با یک نفر» (۴) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را «حسن» دانسته است.(۵)
با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است.
2⃣ ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهیشده، مرتکب خشونت میشوند اطلاق «فئة باغیة» کردهاند که حکومت موظف به برخورد با آنهاست؛ اما اعتراضات پراکنده که حتی با قتل و جرح همراه است، مشمول عنوان بغی نمیشود.
با جستجو در متون فقهی، معلوم میگردد که چنین نسبتی به فقها درست نبوده و اینگونه نیست که، ایشان عنوان بغی را منحصر در «فئة باغیة» کرده باشند.
به علاوه اینکه، این تعبیر، متخذ از روایت معروفی است که در منابع روایی فریقین آمده و اشاره به شهادت عمار در جنگ صفین به دست معاویه علیه اللعنة دارد، و در غالب موارد در متون فقهی، با نظر به همین معنا در کلام فقها استفاده شده است.
3⃣ ثالثاً: تعریفی که فقها از عنوان «باغی» ارائه کردهاند به اینکه: «کل من خرج علی امام عادل»(۶) که به نظر میرسد از روایت ذیل آیه شریفه «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»(۷) استفاده کردهاند که میفرماید: «الباغي؛ الخارج على الإمام»(۸) عموم این تعریف، شامل هر خارجی میشود؛ چه قلیل باشد چه کثیر، چه سازمانی باشد چه نباشد. همانطور که صاحب جامع المقاصد نیز میگوید:
«و هي بعمومها تتناول الآحاد، و ما فوقهم»(۹)
4⃣ رابعاً: روایتی از حفص بن غیاث به نقل از امام صادق(سلام الله علیه) وارد شده که، کیفیت مواجهه با بغات را بعد از هزیمت ایشان تبیین میکند:
«عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الطَّائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ فَهَزَمَتِ الْعَادِلَةُ الْبَاغِيَةَ فَقَالَ لَيْسَ لِأَهْلِ الْعَدْلِ أَنْ يَتْبَعُوا مُدْبِراً وَ لَا يَقْتُلُوا أَسِيراً وَ لَا يُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ هَذَا إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنْ أَهْلِ الْبَغْيِ أَحَدٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ فِئَة يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِذَا كَانَ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِنَّ أَسِيرَهُمْ يُقْتَلُ وَ مُدْبِرَهُمْ يُتْبَعُ وَ جَرِيحَهُمْ يُجْهَزُ»(۱۰)
عموم فقهایی که به احکام بغاة پرداختهاند، به این روایت استناد کرده و بغات را به دو دسته تقسیم کردهاند: بغاتی که دارای فئة و رئیس هستند و بغاتی که بدون فئة و رئیسند؛
از جمله شیخ طوسی: «و أهل البغي على ضربين: ضرب منهم يقاتلون و لا تكون لهم فئة يرجعون اليه. و الضّرب الآخر تكون لهم فئة يرجعون إليه.»(۱۱) رفتار با هرکدام متفاوت از دیگری است.
این افتراق حکم میان بغاة با وجود صدق عنوان بغی بر هر دو دسته - هم در روایت و هم در اقوال فقها- حکایت از آن دارد که، مقاتله اولیه با باغی، بدون در نظر گرفتن «فئة» انجام میشود و بعد از هزیمت است که باید باغیان دارای فئة را از فاقد فئة تفکیک کرده و با هرکدام متفاوت رفتار نمود.
📌 ادامه در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش دوم
5⃣ خامساً: احتمال میرود، از آیه شریفه «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين»(۱۲) و برخی نصوص دیگر از جمله روایت حفص بن غیاث که گذشت، با نظر به تعبیر «طائفتین» اینگونه استفاده شود که، آیه و روایت، دلالت بر بغی بیش از یک نفر دارند؛ حال ممکن است، قلیل باشند یا کثیر. اگر هم چنین باشد، اما به هیچ وجه، حکایت از «خروج سازمانی» ندارد. ممکن است یک نفر خروج بر امام کند و دیگرانی دفعتاً حول او جمع شوند و
به مقاتله با امام بپردازند بدون آنکه، سازماندهی در میان باشد.
و کلام شیخ طوسی که مورد استناد جناب سروش محلاتی قرار گرفته، ظاهر در اخذ قید «کثرت» است و هیچ اشعاری به «سازمانیبودن» ندارد:
«أن يكونوا في منعة لا يمكن كفهم و تفريق جمعهم إلا بإنفاق و تجهيز جيوش و قتال، فأما إن كانوا طائفة قليلة و كيدها كيد ضعيف، فليسوا بأهل البغي»(۱۳)
همانطور که پیداست، نکته قتال در کلام شیخ، وجود کثرتی است که نیاز به دفع شدید دارد و عنوان بغی را منحصر به سازمانی یا فئهایبودن نمیکند.
تمام الکلام اینکه، ملاک صدق عنوان بغی «الخروج علی الإمام» است، چه خارجیین، قلیل باشند چه کثیر، چه سازمانی باشند چه نباشند.
6⃣ سادساً: او، با استناد به اینکه، شیخ طوسی میان اقدام ابن ملجم، لعنه الله، با دیگر بغاة تفاوت قائل شده و آن را بغی ندانسته، و با استناد به کلام حضرت امیر(سلام الله علیه) که دال بر عفو قاتل دارد، سخن حضرت را به معنای عدم صدق عنوان بغی بر فعل آن ملعون ازل و ابد دانسته است. در حالیکه، از عفو حضرت نمیتوان عدم صدق عنوان بغی را کشف نمود، بلکه ممکن است به ملاک دیگری، مورد عفو قرار گرفته، ضمن آنکه، ملاک صدق عرفی عنوان بغی (خروج بر امام) وجود دارد و مانعیت از صدق عنوان، باید به دلیل حاکمی باشد که به تعبد، فعل ابن ملجم را از عنوان خارج نماید، در حالیکه چنین دلیلی در مقام نیست.
📌 ادامه در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش سوم
♨️ اشکال به تردید در عنوان محارب
اما در خصوص بخش دوم متن که درباره عنوان «محاربه» است. نکتهای که در این خصوص قابل طرح میباشد ناظر بر کلام اوست که میگوید:
«آیا کسانی که قصد اخلال در امنیت عمومی نداشته و صرفاً در اعتراض به حکومت، دست به رفتارهای خشن میزنند و یا مرتکب قتل یا جرح نسبت بخصوص مأموران حکومتی میشوند، کارشان مصداق "یسعون فی الأرض فساداً" بوده و مستحق مجازات محارب هستند، و یا تحت عناوین دیگری مجازات شده و کیفرشان متفاوت از محارب است؟»
او در صدق عنوان محاربه بر این افراد تردید دارد، چرا که با وجود اینکه آنها مرتکب قتل و جرح شدهاند، و لیکن چون قصد اخلال نداشتهاند، پس مصداق محارب نیستند و فعل ایشان افساد فی الأرض نیست.
🔺 این دیدگاه نیز صواب نبوده و مخدوش میباشد:
1⃣ اولاً: روشن است که کسی که شهرِ سلاح کرده و به مقابله با مأمورین - حتی اگر مردم را هم نگوییم- میپردازد، کار او «اعتراض» نیست. چه برسد به اینکه در فرآیند اعتراض، از آن سلاح گرم و سرد استفاده کرده و مأمورین را به قتل برساند یا مجروح نماید. هذا اول الکلام که روشن شود، چنین فردی را در هیچ عرف بین المللی، «معترض» نمیگویند. اگر هم بدواً به عنوان معترض به میدان آمده، اما با اسلحهکشی و قتل و جرحی که صورتداده، دیگر عنوان معترض بر او صدق نمیکند، و باید به تناسب جرمی که انجامداده مجازات شود. و اساساً رفتار یکسان با چنین فردی که مرتکب قتل شده و با فرد دیگری که صرفاً اعتراض دارد، خارج از عدالت بوده و برخلاف حکمت مجازات و خارج از مشی عقلاء عالم است.
2⃣ ثانیاً: کسی که قصد اخلال در امنیت عمومی ندارد و صرفاً اعتراض به حکومت دارد، چرا باید از اسلحه استفاده نموده و شهر سلاح کند؟
آیا جز این است که ملازمه عادیه میان «شهر سلاح» با «قصد اخافه» وجود دارد؟
و آیا غیر از این است که، «قصد اخافه» ملازم با «افساد فی الأرض» است؟
و افساد فی الأرض نیز به معنای «سلب الأمن» از جامعه است. پس چگونه میتوان، فقدان قصد اخلال در امنیت عمومی را از فعل چنین فردی که شهر سلاح او به قتل و جرح منجر شده است، استفاده نمود؟
📌 منابع در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش پایانی/منابع
✳️ منابع
۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۶/ الخلاف، ج ۵، ص: ۳۳۵
۲- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج ۲، ص: ۱۵
۳- الوسيلة إلى نيل الفضيلة؛ ص: ۲۰۵
۴- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - القديمة)؛ ج ۱، ص: ۱۵۵/ تذكرة الفقهاء (ط - الحديثة)؛ ج ۹، ص: ۴۰۶/ منتهى المطلب في تحقيق المذهب؛ ج ۱۵، ص: ۱۷۵
۵- مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام؛ ج ۳، ص: ۹۱
۶- شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۱، ص: ۳۰۷/
۷- البقرة : ۱۷۳
۸- تفسير العياشي، ج ۱، ص: ۷۴/ الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۶، ص: ۲۶۵
۹- جامع المقاصد في شرح القواعد، ج ۳، ص: ۴۸۳
۱۰- الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۵، ص: ۳۲/ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج ۶، ص: ۱۴۴
۱۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۷
۱۲- الحجرات : ۹
۱۳- المبسوط في فقه الإمامية، ج ۷، ص: ۲۶۴
@Tanbiholomah
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
1_1636839803.docx
29.8K
✅#نشست_علمی
#متن
#️⃣ شماره 53
💠 موضوع: فتوای معیار در قانون گذاری
🎤 ارائه توسط استاد محمد جواد ارسطا
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
#مسئولیت_اجرای_قانون_اساسی
#مرکز_پژوهشی_مبنا
🌀 تشریح آثار اجرای فراگیر قانون در جامعه
🎤 سخنان حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، عضو امنای مرکز پژوهشی مبنا در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی
🔸 چنانچه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرمایند؛ «ثُمَّ جَعَلَ سُبْحَانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعْضِ النَّاسِ عَلَى بَعْضٍ» در این روایت «مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً» دلالت بر این موضوع دارد که منشأ حقوق متقابل بین مردم و همچنین حقوقی که در میان مردم و #حکومت اسلامی باید برقرار باشد، به حق خداوند بر انسانها برمیگردد.
📌 مسئولیت اجرای قانون اساسی اگرچه مطابق اصل ۱۱۳ بر عهده #رئیسجمهور گذاشته شده است، ولی این امر بهتناسب جایگاهی که دیگران دارند، مانع مسئولیتشان در اجرای این #قانون نمیباشد.
👈 برای آن که این همایش به نتیجه مطلوب خود برسد، باید آن را آغازی مناسب جهت برپایی نهضت اجرای قانون اساسی بدانیم؛ نهضتی که جز با مشارکت همگان اعم از مردم و #مسئولین به نتایج مهم خود نمیرسد.
🔘 برای رسیدن به این اهداف، علاوه بر عملیاتی کردن دستاوردهای این همایش، باید به فعالیتهایی در عرصه رویکرد نظری نیز بپردازیم و مهمترین آن تبیین #فقه_اجتماعی است؛ یعنی همان جنبهای از فقه که بهتصریح مقام معظم رهبری و امام بزرگوار، فقه شیعه را که عمیقترین فقه اسلامی است، به سمت فقه اجتماعی و حکومتی و فقه اداره نظام زندگی ملتها سوق میدهد.
📝 متن کامل سخنان
@mabna_center
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
asnade ghanon asasiye jomhoriye eslamiye iran-enteshar-1399.pdf
11.41M
✅ فایل بسیار ارزشمند
اسناد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(مقالات و یادداشتهای روزنامهها و مجلهها از دیماه ۱۳۵۷ تا مرداد ۱۳۵۸)
به کوشش دکتر ناصر سلطانی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR
قسمت نخست
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
♦️در گذشته دو مدل استعمار داشتیم، مدل اول حضور نظامی در کشورها بود. مدل دوم هم تربیت آدم هایی در دستگاه ها بود که در حکومت ها اثرگذار باشد. در حال حاضر هیچکدام از دو مدل اثرگذار نیست.
♦️امروز استعمار؛ استعمار نرم است؛ یک عده ای با هوش طبیعی خودشان مبانی ماتریالیسم، اومانیسم، سوبجکتویسم و سکولاریسم به میدان آمدند و هوش مصنوعی را خلق کردند تا هوش مصنوعی بتواند آدمها را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
حتی NGOهایی (انجمنهای مردمی) در این کشورها شکل میگیرد، آدمهایی با هوش طبیعی هستند که با هوش مصنوعی تربیت شدهاند؛ شما میبینید اصطلاح «زن، زندگی، آزادی» را بالا میآورند و از آزادی، برهنگی را میخواهند.
♦️شرکت هایی که امروز دارند در فضای مجازی حکمرانی میکنند حتی هویت ملی هم ندارند. این شرکت ها آدمها را در مسیر فکریای که میخواهند، قرار میدهند. این، «حکمرانیِ سکولارِ فضای مجازی» است. البته حکمرانی مشارکتی هم هست؛ حکمرانی مشارکتیای که مردم عروسک خیمه شب بازی هستند.
🔺این نکات، به این معنا نیست که فضای مجازی هیچ ویژگی مثبتی ندارد، فضای مجازی ویژگی های مثبتی هم دارد اما محور این بحث حکمرانی است
@oisc_majazi
🆔Eitaa.com/TABATABAEI_IR