eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
958 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ عیسی بن مریم؛ بنده و پیامبر خدا 🍃 قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا (30)وَ جَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَ أَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا (31) وَ بَرًّا بِوَالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا (32)وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (33)ذَٰلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ۚ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ (34: مریم)🍃 ♈️ [عیسی بن مریم] گفت من هستم؛ به من کتاب داده و مرا نبیّ قرار داده است/ و در هر جا باشم مرا مبارک(۱) قرار داده و به نماز و زکات توصیه ام کرده است/ و به نیکی به مادرم[سفارشم کرده] و مرا جبّار(۲) و شقی قرار نداده است/ و سلام بر من در روزی که متولد شدم و در روزی که می میرم و در روزی که زنده برانگیخته می شوم/ این است ، سخن حقی که در آن تردید می کنند. 💠 پی نوشت: 1️⃣ عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‌ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- {وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ} قَالَ👈 نَفَّاعاً(الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌2، ص 165): امام صادق علیه السلام: منظور از (بابرکت)، است. 2️⃣ و الجبار هو الذي يُحمّلُ الناسَ و لا يَتحمَّلُ منهم: كسى را گويند كه جور خود را به مردم تحميل كند، ولى خودش جور مردم را تحمل نكند(تفسیر المیزان) و به عبارتی دیگر به كسى مى‏گويند كه براى خود هر گونه حقی بر مردم قائل است، ولى هيچ حقى براى كسى نسبت به خود قائل نيست(تفسیر نمونه). به عبارت دیگر جبار یعنی زورگو. البته به معنای و نیز نیز هست. @tabyeen98
✍ کلمة الله بودن حضرت عیسی 🍃إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (45) وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحِينَ (آل عمران:46)🍃 🌹[به ياد آور] هنگامى را كه فرشتگان گفتند:" اى مريم! خداوند تو را به ‏ اى از طرف خودش بشارت مى‏دهد كه نامش" مسيح، عيسى پسر مريم" است، در حالى كه در دنیا و آخرت، وجیه و صاحب شخصيت خواهد بود، و از مقربان است/ و با مردم، در گهواره و در حالت كهولت [و ميان سالی] سخن خواهد گفت و از شايستگان است." 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 548👇 .... در اين آيه و دو آيه ديگر از" مسيح" به عنوان" كلمه" ياد شده است. اين تعبير در كتب عهد جديد نيز ديده مى‏شود. درباره اينكه چرا به عيسى" كلمه" گفته شده در ميان مفسران سخن بسيار است اما بيشتر به نظر می ‏رسد كه علت آن همان تولد فوق العاده مسيح است كه مشمول🍃" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ"(یاسین:82)🍃 است و يا به خاطر اين است كه قبل از تولد، خداوند بشارت او را در كلامى به مادرش داده بود و نيز ممكن است علت اين تعبير اين باشد كه" كلمه" در اصطلاح قرآن به معنى به كار مى‏رود مانند:🍃" قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً"(کهف:109)🍃:بگو: اگر درياها به صورت مُركّب براى نوشتن كلمات پروردگار من شوند آنها تمام می ‏شوند پيش از آنكه كلمات پروردگار من تمام گردد هر چند همانند درياها را بر آن بيفزاييم؛ در اين آيه منظور از {كلمات خدا} همان مخلوقات او است. از آنجا كه مسيح علیه السلام يكى از مخلوقات بزرگ خدا بوده است اطلاق «كلمه» بر او شده كه در ضمن پاسخى به مدعيان الوهيت عيسى نيز بوده باشد. @tabyeen98
✍ مَثَل عیسی در نزد خدا 💢 آل عِمران: ۵۹ و ۶۰ 🍃إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آَدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ / الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ 🍃 ♈️ مَثَلَ عیسی در نزد خدا مانند مثل آدم است که او را از خاک آفرید، سپس به او گفت: «موجود باش»، پس «شد» [بنا بر اين، ولادت مسيح بدون پدر، هرگز دليل بر الوهيت او نيست]/ اينها حقيقتى است از جانب پروردگار تو، بنا بر اين، از ترديد كنندگان مباش! 💠پی نوشت: 1⃣ لفظ آدم بر وزن أفعل از أدیم به معنای روی زمین است، چرا که حضرت از خاک آفریده شده است. 2⃣ در معنای لفظ عبرانی عیسی گفته شده همان یَشوع یا یسوع به معنای نجات دهنده است و برخی گفته اند در واقع یعیش است. @tabyeen98
✍ حضرت عیسی؛ روح الله 📚 الكافي.ط - الإسلامية؛ ج‌1، ص 133(کلینی:329) 1⃣ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرُّوحِ الَّتِي فِي آدَمَ ع قَوْلِهِ 🍃فَإِذٰا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي🍃 قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ الرُّوحُ الَّتِي فِي عِيسَى مَخْلُوقَةٌ. ♈️ از امام صادق علیه السلام در مورد روحی که در دمیده شد سوال شد، حضرت فرمودند: این روحی است که خلق شده است و نیز روحی که در است خدا است. 2⃣ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- 🍃وَ رُوحٌ مِنْهُ🍃 قَالَ هِيَ رُوحُ اللَّهِ مَخْلُوقَةٌ خَلَقَهَا اللَّهُ فِي آدَمَ وَ عِيسَى. ♈️ روای: از امام صادق علیه السلام در مورد این سخن خداوند در باره حضرت عیسی(🍃 و روحٌ منه🍃) سوال کردم که حضرت فرمودند: آن روح خدا است که خلق شده است؛ آن را در آدم و عیسی خلق کرد. 🔹دمیده شدن روح خدا در حضرت آدم و عیسی👇👇👇 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص: 133 1⃣ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بَحْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَمَّا يَرْوُونَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورَتِهِ فَقَالَ هِيَ صُورَةٌ مُحْدَثَةٌ مَخْلُوقَةٌ وَ اصْطَفَاهَا اللَّهُ وَ اخْتَارَهَا عَلَى سَائِرِ الصُّوَرِ الْمُخْتَلِفَةِ فَأَضَافَهَا إِلَى نَفْسِهِ كَمَا أَضَافَ الْكَعْبَةَ إِلَى نَفْسِهِ وَ الرُّوحَ إِلَى نَفْسِهِ فَقَالَ 👈 {بَيْتِي} وَ {نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي}. ♈️ محمد بن مسلم از امام محمد باقر علیه السلام در مورد این نقل که "خدا، را به صورت خودش آفرید" سوال کرد. حضرت فرمودند: آن(صورت آدم)، یک صورت مخلوق و مُحدَث است و او را برگزید و بر سایر صورتها برتری داد و آن را به خود نسبت داد، همانطور که و را به خودش نسبت داد و فرمود: 🍃{بَيْتِي>حج:26){وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي> حجر:29.🍃 2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي كَيْفَ هَذَا النَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ الرُّوحَ مُتَحَرِّكٌ كَالرِّيحِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ رُوحاً لِأَنَّهُ اشْتَقَّ اسْمَهُ مِنَ الرِّيحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ الرِّيحِ لِأَنَّ الْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرِّيحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ الْأَرْوَاحِ كَمَا قَالَ لِبَيْتٍ مِنَ الْبُيُوتِ بَيْتِي وَ لِرَسُولٍ مِنَ الرُّسُلِ خَلِيلِي وَ أَشْبَاهِ ذَلِكَ وَ كُلُّ ذَلِكَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ. ♈️ محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام در مورد این سخن خداوند 🍃"از روحم در او(آدم) دمیدم"🍃 می پرسد که این نفخ[= دمیدن] چگونه است؟ حضرت فرمودند: مانند باد متحرک است و از این جهت روح نامیده شده است که از [= باد ] مشتق شده است. صرفا از این جهت آن را از لفظ ریح خارج کرده است که ارواح با ریح مجانست دارند و تنها بدین جهت به خودش اضافه اش کرده که او را بر سایر ارواح برگزیده است، همانطور که در مورد خانه ای از خانه ها فرمود: 🍃"خانه من"🍃 و در مورد رسولی از رسولان فرمود: 🍃"خلیل من"🍃 و موارد شبیه آن و همه اینها مخلوق و مصنوع و ساخت و تحت تربیت و تدبیر خدا است. 💠 پی نوشت: ↩️ گفتگوی طبیب نصرانیِ هارون الرشید با علی بن حسین واقدی در ذیل آیه 171 سوره نساء و استناد به آیه 13 سوره جاثیه در نفی جزئیت عیسی نسبت به خدا با استناد به تعبیر🍃<مِن>🍃 هم در کتابها موجود است(تفسیر نمونه، ج4، ص224). @tabyeen98
✍️ برخی معجزات حضرت عیسی 📚 الاحتجاج؛ ج‌2، ص423(طبرسی:قرن6) 🌹 قَالَ لَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: يَا رَأْسَ اَلْجَالُوتِ فَمَا يَمْنَعُكَ مِنَ اَلْإِقْرَارِ بِعِيسَى بْنِ مَرْيَمَ وَ كَانَ يُحْيِي الْمَوْتَى وَ يُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ- وَ يَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ ثُمَّ يَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَائِراً بِإِذْنِ اللَّهِ. ♈️ علیه السلام: .... ای «رأس جالوت» چه چیزی مانع می شود که به «عیسی بن مریم» اقرار کنی؟! او مردگان را زنده می کرد و کور مادرزاد و مبتلا به بَرَص را شفا می داد و از گِل به شکل پرنده خلق می کرد، سپس در آن می دمید و به اذن خدا پرنده می شد(ر.ک به: آل عِمران:۴۹ / مائده:۱۱٠). 💠 پی نوشت: 1⃣ این قسمت، بخشی از گفتگوی امام رضا علیه السلام با «رأس جالوت» است. «راس الجالوت» عنوانی است برای رهبر یهودیان ولی گویا این عنوان به دلیل کثرت استعمال، بر شخص خاصی اطلاق شده است. او بزرگترین علمای یهود بوده است(هو اکبر علماء الیهود). 2⃣ الأَكْمَهُ: الذي يُولَدُ أَعْمَى(لسان العرب؛ ج‌13، ص536(ابن منظور:711). 3⃣ از دیگر معجزات حضرت عیسی «راه رفتن بر روی آب» بوده است(مَشَى عَلَى اَلْمَاءِ). @tabyeen98
✍ عیسی؛ گردش در زمین و روی آب راه رفتن 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌2، ص: 306 🌹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ👈 اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا يَحْسُدْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ كَانَ مِنْ شَرَائِعِهِ السَّيْحُ فِي الْبِلَادِ فَخَرَجَ فِي بَعْضِ سَيْحِهِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ قَصِيرٌ وَ كَانَ كَثِيرَ اللُّزُومِ لِعِيسَى ع فَلَمَّا انْتَهَى عِيسَى إِلَى الْبَحْرِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ يَقِينٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى ظَهْرِ الْمَاءِ فَقَالَ الرَّجُلُ الْقَصِيرُ حِينَ نَظَرَ إِلَى عِيسَى ع جَازَهُ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ يَقِينٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى الْمَاءِ وَ لَحِقَ بِعِيسَى ع فَدَخَلَهُ الْعُجْبُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ هَذَا عِيسَى رُوحُ اللَّهِ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِي عَلَى الْمَاءِ فَمَا فَضْلُهُ عَلَيَّ قَالَ فَرُمِسَ فِي الْمَاءِ فَاسْتَغَاثَ بِعِيسَى فَتَنَاوَلَهُ مِنَ الْمَاءِ فَأَخْرَجَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ مَا قُلْتَ يَا قَصِيرُ قَالَ قُلْتُ هَذَا رُوحُ اللَّهِ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِي عَلَى الْمَاءِ فَدَخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ عُجْبٌ فَقَالَ لَهُ عِيسَى لَقَدْ وَضَعْتَ نَفْسَكَ فِي غَيْرِ الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَكَ اللَّهُ فِيهِ فَمَقَتَكَ اللَّهُ عَلَى مَا قُلْتَ فَتُبْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا قُلْتَ قَالَ فَتَابَ الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَى مَرْتَبَتِهِ الَّتِي وَضَعَهُ اللَّهُ فِيهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا يَحْسُدَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضاً. ♈️ علیه السلام: از پروا کنید و به یکدیگر نکنید. همانا از کارهایش در زمین بود. در یکی از گردش هایش با مرد کوتاه قدی از یارانش بیرون رفت که بسیار ملازم و همراه عیسی بود. پس وقتی عیسی به دریا رسید با « » گفت: ، و روی آب راه رفت. آن مرد کوتاه قد وقتی به عیسی نگاه کرد با یقین صحیح "بسم الله" گفت و روی آب راه رفت و به عیسی رسید. پس دچار عُجب شد و گفت: عیسی، روح الله، روی آب راه می رود و من[هم] روی آب راه میروم، وانگهی او چه فضیلتی و برتری ای بر من دارد؟ پس بلافاصله در آب فرو رفت و از عیسی درخواست کمک کرد. عیسی او را از آب گرفت و بیرونش آورد، سپس گفت: چه گفتی ای قصیر[= کوتاه قد]؟ جواب داد گفتم: عیسی روی آب راه می رود من هم می روم و دچار عجب و غرور شدم. عیسی گفت: خود را در غیر از جایی که خدا قرارت داده بود قرار دادی و خدا به خاطر این حرفت بر تو خشم گرفت. پس توبه کن و به سمت خداوند عزّ و جلّ برگرد. آن مرد توبه کرد و به مرتبه و مقامی که خدا او را در آن قرار داده بود برگشت. پس از خدا کنید و به یکدیگر نکنید. @tabyeen98
✍️ عیسی بن مریم در کلام امیر المومنین ⚡️پیامبری استثنایی و منحصر به فرد! 📚 نهج البلاغة؛ خطبه160 🌹 و إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ- فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ يَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ الْجَشِبَ وَ كَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ الْقَمَرَ وَ ظِلَالُهُ فِي الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ يَلْفِتُهُ وَ لَا طَمَعٌ يُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ. ♈️ علیه السلام: و اگر بخواهی در مورد به تو می گویم. سنگ را بالش خود قرار می داد و لباس خشن می پوشید و غذای نامطبوع می خورد. خورشش گرسنگی و چراغش در شب ماه و سایه اش در زمستان مشرق ها و مغربهای زمین بود و میوه و سبزی اش چیزهایی بود که زمین برای حیوانات می رویاند. نه همسری داشت که او را بفریبد و نه فرزندی که او را محزون کند و نه مالی که او را متوجه خودش کند و نه طمعی که او را ذلیل و خوار کند. مَرکبش پاهایش و خادمش دستشانش بود. 💠 پی نوشت: 📚 «الجَشْبُ»: الغليظ الخشن من الطعام. و قيل: غير المأدوم. و كلّ بَشَع الطعم- أي غير ملائم الطعم- جشَبٌ. راجع: النهاية، ج 1، ص 272 (جشب). @tabyeen98
🔹حضرت عيسى عليه السلام : 🍃به دارايى هاى دنيا پرستان منگريد؛ زيرا درخشش اموال آنان نور ايمان شما را مى برد. 📚میزان الحکمه ج11 ص150 💐 سالروز ولادت حضرت عیسی علیه السلام مبارک 🔹 @pasokhgoo1 👈
✍ محل تولد عیسی بن مریم؛ کربلاء 💥 «مَكَانًا شَرْقِيًّا»که محل تولد عیسی (ع) بود، کجاست؟ 🔹حجت‌الاسلام سیدعلی بطحایی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با تسنیم: ♈️ امام سجاد علیه‌السلام در روایتی دیگر خطاب به ابوحمزه ثمالی درباره آیه «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکاناً قَصِیًّا» فرمود: زمانی که حضرت مریم سلام‌الله‌علیها احساس درد کرد و وضع حمل ایشان نزدیک شده بود، تنها بود، سن کمی داشت و علاوه بر این حالت اضطرار هم برای او ایجاد شده بود. ⚡️در آن لحظه جبرئیل علیه‌السلام نازل شد و فرمود: اکنون زمان وضع حمل توست، تو مادر نبیّ خدا هستی، لذا آرام باشد. جبرئیل علیه‌السلام جهت آرامش بیشتر این بانوی بزرگوار فرمود: مادری است به نام فاطمه زهراء سلام‌الله‌علیها، اگر تو سیده نساء اهل زمان خودت هستی، او سیده زنان تمام عالمیان از اولین تا آخرین است. روزی باردار خواهد شد و فرزندی خواهد داشت، در حالی که آن فرزند در رحم اوست، با او سخن می‌گوید و او را دلداری می‌دهد و آن فرزند نیز عبارات عجیبی را بیان می‌کند: «یقول فی بطن أمه فاطمة: یا أمّاه أنا العطشان، یا أمّاه أنا العریان، یا أماه أنا السَّحقان.» ⚡️وقتی مریم از درباره این واژگان از جبرئیل علیه‌السلام سؤال کرد، شروع به روضه‌خوانی برای مریم سلام‌الله‌علیها کرد، این باعث شد حالت حزن و گریه بر حضرت ایجاد شود. مریم سلام‌الله‌علیها پس از آن با اراده الهی و به یک چشم به هم زدن به سرزمین کربلا برده شد و فرزندش در مکانی که بعدها امام حسین علیه‌السلام در آنجا مدفون و «کربلا» نامیده می‌شود، به دنیا آمد «خرجت من دمشق حتى أتت کربلاء فوضعته فی موضع قبر الحسین علیه‌السلام ثم رجعت من لیلتها.» https://tn.ai/2167809 . @TasnimNews @tabyeen98
✍ توهم قتل حضرت عیسی 🍃 وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ يَقِيناً (157) بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً (158) وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا (نساء: 159)🍃 ♈️ و گفتارشان كه ما ، عيسى بن مريم، پيامبر خدا را كشتيم، در حالى كه نه او را كشتند و نه به دار آويختند و لكن برایشان شبه پیش آمد و كسانى كه در [مورد قتل] او اختلاف كردند نسبت به آن در شك هستند و به آن ندارند و تنها از پيروى مى‏كنند و یقيناً او را نكشتند/ بلكه خدا او را بالا برد(1) و خداوند عزیز و حكيم است/ هیچ نیست مگر اینکه قبل از مرگش(1) به وی ایمان می آورد و[عیسی] در روز قیامت گواه و شاهد بر [اعمال] آنها است. 💠 پی نوشت: 1⃣ در ميان مفسران اسلام، به استناد آيه 157 سوره نساء اين است كه حضرت مسيح است و هرگز كشته نشد[ و از توطئه‏ اى كه يهود با همكارى بعضى از مسيحيان خيانتكار براى او چيده بودند رهايى يافت] و خداوند او را برد(📚تفسیر نمونه). 2⃣ مرجع ضمیر در "موته" یا است(مبتدای محذوف: أحدٌ من اهل الکتاب)، لذا معنای آیه این است که همه اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان) در آستانه مرگ خود و هنگام احتضار بعد از آنکه حضرت عیسی در برابرشان ظاهر می شود به حقانیت و بنده و رسول بودن ایشان پی می برند و یقین پیدا می کنند اما سودی به حالشان ندارد یا که در این صورت معنایش این است که حضرت عیسی زنده است و هر اهل کتابی در عصر ظهور و بعد از برگشتن حضرت عیسی به میان مردم و قبل از مرگ وی به او ایمان می آورند(📚المیزان). @tabyeen98
✍ بالا بردن حضرت عیسی 🍃 إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسى‏ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ(آل عمران:55)🍃 ♈️ [به ياد آور] هنگامى را كه به فرمود:" تو را مى‏گيرم و به سوى خود، بالا مى‏برم و تو را از كسانى كه كافر شدند(یهودیان)، پاك مى‏سازم، و كسانى را كه از تو پيروى كردند، تا روز رستاخيز، برتر از كسانى كه كافر شدند، قرار مى‏دهم، سپس بازگشت شما به سوى من است و در ميان شما، در آنچه اختلاف داشتيد، داورى مى‏كنم. @tabyeen98
✍ بالا بردن حضرت عیسی 🍃 إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسى‏ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ(آل عمران:55)🍃 ♈️ [به ياد آور] هنگامى را كه به فرمود:" تو را مى‏گيرم و به سوى خود، بالا مى‏برم و تو را از كسانى كه كافر شدند(یهودیان)، پاك مى‏سازم، و كسانى را كه از تو پيروى كردند، تا روز رستاخيز، برتر از كسانى كه كافر شدند، قرار مى‏دهم، سپس بازگشت شما به سوى من است و در ميان شما، در آنچه اختلاف داشتيد، داورى مى‏كنم. 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص 568:👇 🔹 در ميان مفسران اسلام، به استناد آيه 157 سوره نساء اين است كه هرگز كشته نشد [و از توطئه‏ اى كه يهود با همكارى بعضى از مسيحيانِ خيانتكار براى او چيده بودند رهايى يافت] و خداوند او را به برد. هر چند مسيحيان طبق انجيلهاى موجود می گويند مسيح كشته شد و دفن گرديد و سپس از ميان مردگان برخاست و مدت كوتاهى در زمين بود و بعد به آسمان صعود كرد... 🔹بعضى تصور كرده‏ اند كه واژه از ماده" وفات" به معنى" مرگ" است، به همين دليل چنين می ‏پندارند كه با عقيده معروف ميان مسلمانان درباره عدم مرگ حضرت عيسى و زنده بودن او منافات دارد، در حالى كه چنين نيست؛ زيرا ماده" فوت" به معنى از دست رفتن است ولى (بر وزن ترقى) از ماده" وفى" به معنى تكميل كردن چيزى است و اينكه عمل به عهد و پيمان را مى‏گويند به خاطر تكميل كردن و به انجام رسانيدن آن است، و نيز به همين دليل اگر كسى طلب خود را به طور كامل از ديگرى بگيرد، عرب مى‏گويد: تَوَفَّى دَينَه،" يعنى طلب خود را به طور كامل گرفت". در آيات قرآن نيز به معنى به طور مكرر به كار رفته است مانند: وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ:" او كسى است كه روح شما را در شب مى‏گيرد و از آنچه در روز انجام مى‏دهيد آگاه است" «انعام:60». در اين آيه مساله خواب به عنوان توفى روح ذكر شده، همين معنى در آيه 42 سوره زمر و آيات ديگرى از قرآن نيز آمده است، درست است كه واژه توفى گاهى به معنى مرگ آمده و مُتوفَّى به معنى مرده است، ولى حتى در اينگونه موارد نيز حقيقتا به معنى مرگ نيست، بلكه به معنى مى‏باشد و اصولا در معنى توفى، مرگ نيفتاده، و ماده فوت از ماده وفى به كلى جدا است. با توجه به آنچه گفته شد معنى آيه مورد بحث روشن می ‏شود كه خداوند می ‏فرمايد:" اى عيسى! تو را بر می ‏گيرم و به سوى خود می برم" (البته اگر توفى تنها به معنى گرفتن روح باشد، لازمه آن مرگ جسم است). 🔹سپس می ‏افزايد:" و تو را از كسانى كه كافر شدند پاك مى‏سازم(وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا). منظور از اين پاكيزگى، نجات او از چنگال افراد پليد و بى ايمان است، و از تهمتهاى ناروا و توطئه‏ هاى ناجوانمردانه، كه در سايه پيروزى آيين او، حاصل شد، همانگونه كه در مورد پيامبر اسلام (ص) در سوره فتح مى‏خوانيم: إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ،": ما براى تو پيروزى آشكارى فراهم ساختيم، تا خداوند گناهان گذشته و آينده تو را ببخشد؛ از گناهانى كه به تو در گذشته نسبت مى‏دادند و زمينه آن را براى آينده نيز فراهم ساخته بودند پاك سازد. ممكن است منظور از پاك ساختن او، بيرون بردن مسيح از آن محيط آلوده باشد. 🔹سپس مى‏افزايد:" ما پيروان تو را تا روز رستاخيز بر كافران برترى مى‏دهيم" (وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ). اين بشارتى است كه خدا به مسيح و پيروان او داد تا مايه دلگرمى آنان در مسيرى كه انتخاب كرده بودند گردد. اين آيه يكى از آيات اعجاز آميز و از پيشگويي ها و اخبار غيبى قرآن است كه مى‏گويد پيروان مسيح همواره بر كه مخالف مسيح بودند برترى خواهند داشت. 🔹.... روشن است كه منظور از" الَّذِينَ كَفَرُوا"، جماعتى از يهود می ‏باشند كه به مسيح كافر شدند. @tabyeen98