توجیهات بیثمر برای تبرئه خلیفه
در صحیح بخاری روایت شده است:
«فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا»
وقتی فاطمه (س) از دنیا رفت شوهرش علی (ع) او را شبانه دفن کرد و ابو بکر را خبر نکرد و خودش بر او نماز خواند. (صحيح البخاري، ج٥، ص١٣٩، دار طوق النجاة)
این گزارش چنان رسواکننده است که شارحان مجبور شدهاند وجوهی برای آن دست و پا کنند که به هذیانگویی شبیهتر است! برای نمونه:
۱. ابن حجر (۷۷۳_۸۵۲ق)
«وَلَعَلَّهُ لَمْ يُعْلِمْ أَبَا بَكْرٍ بِمَوْتِهَا لِأَنَّهُ ظَنَّ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَخْفَى عَنْهُ وَلَيْسَ فِي الْخَبَرِ مَا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ أَبَا بَكْرٍ لَمْ يَعْلَمْ بِمَوْتِهَا وَلَا صَلَّى عَلَيْهَا»
شاید ابوبکر را از وفات فاطمه خبر نکرد چون گمان میکرد بر او مخفی نمیماند! و این روایت دلالت ندارد که ابوبکر از مرگ فاطمه خبردار نشد و بر او نماز نخواند!! (فتح الباري، ج٧، ص٤٩٤)
بلکه بر اهل زبان مخفی نیست که هیچ معنایی جز این ندارد؛ ولی تعصب، ابن حجر را بر آن داشته تا خود را از مرتبه فهم ابتدایی جملات هم تنزّل دهد.
۲. محمد بن إسماعيل الكحلاني (م ١١٨٢ق)
«يحتمل أنه لكون الدفن ليلاً، فكره علي - عليه السلام - إيقاظ أبي بكر من نومه...» (التحبير، ج٣، ص٧٦٥)
شاید برای این بود که شبانه دفن شد و علی دوست نداشت ابوبکر را از خواب [ناز] بیدار کند!!
أبو العباس القرطبي (٥٧٨ - ٦٥٦ ق) هم از گزارش بخاری و مسلم چنان خشمگین شده که راهی جز فرافکنی نیافته است:
«وليس في الخبر ما يدل على: أن أبا بكر لم يعلم بموتها، ولا صلَّى عليها، ولا شاهد جنازتها، بل اللائق بهم، المناسب لأحوالهم حضور جنازتها، واغتنام بركتها، ولا تسمع أكاذيب الرَّافضة المبطلين، الضالين، المضلين.» (المفهم، ج٣، ص٥٦٩)
بلکه این نصّ صریح بخاری و مسلم است و ربطی به رافضه ندارد! عجب آن که در همین گزارش، یک سطر بالاتر علت به اجمال بیان شده است:
«فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ...»
فاطمه به خاطر فدک بر ابوبکر خشمگین شد و با او قهر کرد و تا زمانی که از دنیا رفت با او سخن نگفت...
در روایات دیگر نیز علّت دفن شبانه به صراحت بیان شده است، برای نمونه :
«عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، وَعَمْرِو بْنِ دِينَارٍ أَنَّ حَسَنَ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَخْبَرَهُ، أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دُفِنَتْ بِاللَّيْلِ. قَالَ: فَرَّ بِهَا عَلِيٌّ مِنْ أَبِي بَكْرٍ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيْهَا، كان بَيْنَهُمَا شَيْءٌ.
عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنِ ابْنِ عُيَيْنَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ، عَنْ حَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ مِثْلَهُ، إِلَّا أَنَّهُ قَالَ: أَوْصَتْهُ بِذَلِكَ.
عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ عَلِيًّا، دَفَنَ فَاطِمَةَ لَيْلًا وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ» (مصنف عبد الرزاق، ج۳ ص۵۲۱)
#بخاری #اهل_سنت
@alasar_1
💢 علت دفن شبانه حضرت فاطمه؛ اقدامی سیاسی و حکیمانه
🔰 علل الشرائع؛ ج1، ص: 185(شیخ صدوق:381)؛ باب العلة التي من أجلها دفنت فاطمة بالليل و لم تدفن بالنهار
🌹 حدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِيُّ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ 👈 سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ ع بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلَانِ].
✅ راوی می گوید: از امام صادق پرسیدم چرا [حضرت] #فاطمه، شبانه دفن شد و در روز دفن نشد؟ حضرت فرمودند: چون ایشان وصیت کرده بودند که آن دو بر او نماز نخوانند.
#فاطمة_الزهراء
#شهیدة_الولایة
#شهیدة_الإمامة
══ ೋღ🦋ღೋ══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام
گذشت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از حق خود، برای بقای اصل اسلام
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
حضرت امیر علیهالسلام شمشیر را برداشت، خواست برود مطالبه حق فاطمه علیهاالسلام را بکند. اذان را شنید. [به فاطمه علیهاالسلام] گفت: «میخواهی این اذان پابرجا باشد یا میخواهی بروم و بکشم کسانی را که مخالفت با نورالله، با فاطمه، میکنند؟». [حضرت فاطمه علیهاالسلام] گفت: «نه! میخواهم اذان [پابرجا] باشد؛ اسلام صوری باشد». همان اسلام صوری را مراعاتکردن، کار را به جایی رساند که [با وجود این روایت که دارد] «إِرتَدَّ النَّاس بَعد رَسُول اللهِ إِلَّا ثَلَاثَة؛ مردم بعد از پیامبر به ورطه ارتداد (و انحراف از مسیر حق) افتادند، مگر سه نفر»، آن «ثلاثه»[١]، بهاندازه مثلاً پانصد میلیون شد. تقیّه این کارها را کرد. و الّا اگر از همان اول، به سب و طعن و اینها مشغول میشدیم، کجا [تعداد شیعیان] زیاد میشد؟! همین زیادیها هم از دست میرفتند!
📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، آبان ١٣٨٧
🔹کانال رسمی مرکز نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
اسماء بنت عمیس گوید: در آخرین لحظات زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها حضور داشتم.آن بانوی بانوان عالم غسل کرد، لباس هایش را عوض کرد و در گوشه منزل به راز و نیاز مشغول شد. پیش رفتم تا از نجواهای آن بزرگوار با حضرت حق آگاه باشم. فاطمه سلام الله علیها را دیدم که رو به قبله نشسته و دست ها را به سمت آسمان برده و با کمال اخلاص زمزمه می کند:اِلهي وَ سَيدي اَسْئَلُكَ بِالذَّينَ اصْطَفَيتَهُمْ وَ بِبُكاءِ وَلَدَی في مُفارَقَتِي اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاةِ شيعَتِي وَ شيعَةِ ذُرِّيتِی؛ خداوندا! ای آقـای مــن! از تــو میخواهم به حق انسانهایی که برگزیده ای و به ناله های دو فرزندم (حسن و حسین) در فراق من، از گناه شیعیان من و پیروان فرزندانم در گذری»
صحيفة الزهرا ص ٢۱۰
فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر ص۱۵۳
#فاطمیه
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
💢 اول همسایه، سپس خانه
🔶 امام حسن مجتبی علیهالسلام:
✅ رَأَيتُ اُمّي فاطِمَةَ عليهاالسلام قامَت في مِحرابِها لَيلَةَ جُمعَتِها فَلَمتَزَل راكِعَةً ساجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمودُ الصُّبحِ وسَمِعتُها تَدعو لِلمُؤمِنينَ والمُؤمِناتِ وتُسَمّيهِم وتُكثِرُ الدُّعاءَ لَهُم ولا تَدعو لِنَفسِها بِشَيءٍ، فَقُلتُ لَها: يا اُمّاه لِمَ لاتَدعينَ لِنَفسِكِ كَما تَدعينَ لِغَيرِكِ؟ فَقالَت: يا بُنَيَّ، الجارَ ثُمَّ الدّارَ.
🔰 عِلَلُالشّرائع، ج۱، ص۱۸۱
✴️ مادرم فاطمه - که درود بر او باد - را ديدم كه تمام شب جمعهاش را در محرابش به عبادت ايستاده بود. او همچنان در حال ركوع و سجده بود تا روشنى بامداد بر آمد و شنيدم كه برای مردان و زنان مؤمن دعا مىكرد و آنها را نام مىبُرد و بسیار دعایشان مىكرد، ولی براى خودش دعايى نكرد. به ايشان گفتم: مادر، چرا همانگونه كه براى ديگران دعا مىكنى براى خودت دعا نمىكنى؟ فرمود: «فرزندم، اول همسايه، سپس خانه.»
https://eitaa.com/tabyeen98/1533
💢 نحوۀ ورود حضرت فاطمه به محشر در روایات اهل سنّت
✅ در منابع اهل سنت، دربارۀ کیفیت ورود حضرت فاطمه زهرا به محشر روایاتی وارد شده است؛ از جمله:
1ـ ابوبکر شافعی، از علی(علیه السلام) و ابو ایّوب انصاری و ابوهریره و دیگران روایت کرده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «إذا کان یومُ القیامة نادی منادٍ من بَطنان العرش: یا اهلَ الجمع نَکِّسُوا رؤسَکم و غُضُّوا اَبصارَکم حتّی تَمُرَّ فاطمةُ بنتُ محمد علی الصراط فَتَمُرَّ مع سبعین ألفَ جاریة مِن الحورالعین کَمَرِّ البرق»؛ (زمانی که روز قیامت برپا شود هاتفی از عرش ندا می دهد ای اهل محشر سرهای خود را پائین بیاندازید و چشمان خود را ببندید، تا اینکه فاطمه(علیها السلام) دختر محمد(صلی الله علیه وآله) از صراط عبور کند. پس آن حضرت همراه هفتاد هزار حوریه همانند برق از صراط عبور می کند).
۲ـ طبرانی، از عایشه نقل کرده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «إذا کان یوم القیامة نادی منادٍ: معشر الخلائق طَأطِئُوا رؤسَکم حتّی تَجوزَ فاطمةُ بنتُ محمد فَتَمُرُّ، علیها ریتطان خضراوان»؛ ( زمانی که روز قیامت فرا رسد هاتفی ندا می دهد: ای خلائق سرهای خود را پائین بیاندازید تا این که فاطمه (علیها السلام) دختر محمد(صلی الله علیه وآله) عبور کند. پس آن حضرت در حالی که دو جامه ی سبز بر تن دارد عبور می کند).
https://makarem.ir/newmain.aspx?typeinfo=42&lid=0&catid=27255&mid=325412
══ ೋღ🦋ღೋ══
✅ در اینکه حضرت فاطمه زهرا س دارای عصمت و حجت خدا بر خلق است تردیدی نیست. اما آیا ایشان حجت بر ائمه هم هستند؟ آیا چنین روایتی داریم؟ از حیث سند و متن.
🔶 سایت اسلام کوئست پاسخ می دهد:
B2n.ir/f41599
منظور از سر مستودع (راز ودیعه گذاشته شده) در حضرت فاطمه زهرا طبق نقل رایج در صلوات بر ایشان چیست؟
آیت الله مکارم جواب می دهد:
B2n.ir/a04281
✅ سند این عبارت چیست؟ اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السرّ المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.
🔶 مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی پاسخ می دهد:
B2n.ir/g69640
💢 سن و سال حضرت فاطمه زهرا در دنیا
✅ قول معروف در بین شیعه 18 ساله بودن حضرت زهرا به وقت شهادت است. البته در إعلام الوری طبرسی عمر شریف حضرت 23 سال ذکر شده است؛ وَ رُوِيَ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سُئِلَ الْبَاقِرُ ع كَمْ عَاشَتْ فَاطِمَةُ ع بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ تُوُفِّيَتْ وَ لَهَا ثَلَاثٌ وَ عِشْرُونَ سَنَةً(إعلام الوری طبرسی ص147-148).
https://eitaa.com/tabyeen98/5179
💥 ابن ابی الحدید از علمای اهل تسنن در کتاب شرح نهج البلاغة (ج۹ ص۱۹۸) روایت کرده است که پس از از دنیا رفتن حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، تمام همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای عرض تسلیت، خدمت بنی هاشم حضور یافتند، به جز عایشه. عایشه خودش را به مریضی زد و از عرض تسلیت به حضرت علی (علیه السلام) امتناع ورزید. همچنین عدهای از اُمناء، نزد حضرت علی (علیه السلام) حاضر شده و به ابراز خوشحالی عایشه، از مرگ حضرت فاطمه (سلام الله علیها) گواهی دادند. https://t.me/defendingshiism/1037
● فاطمه و منصوره!
پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» فرمودند:
به جبرئیل گفتم: ای حبیب من جبرئیل! چرا فاطمه در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» نامیده شده است:
جبرئیل گفت:
▪️ «سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا و هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»
▪️ او بدین سبب در زمین فاطمه نامیده شده، که شیعیان خود را از جهنم رهایی میبخشد، و دشمنانش از محبت وی بیبهره خواهند بود،
و در آسمان بدین جهت منصوره است که خداوند فرموده: «در آن روز (قیامت) مؤمنان بهجهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند میشوند»؛ منظور از این یاری همان نصرتی است که فاطمه به دوستداران خویش خواهد کرد.
📚 معاني الأخبار؛ ص396
@shobeiryzanjani
💢 علّامه محمّد باقر مجلسی:
شیخ صدوق به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که حضرت فاطمه علیها السّلام را نُه نام است نزد حق تعالی فاطمة، صدّیقة، مبارکة، طاهرة، زکیّة، راضیة، مرضیّة، محدّثة و زهراء.
سپس حضرت فرمود آیا میدانی که چیست تفسیر فاطمة؟
راوی عرض کرد خبر ده مرا ای سیّد من. فرمود یعنی بریده شده است از بدیها. اگر امیرالمؤمنین فاطمه علیها السّلام را تزویج نمینمود، او را کُفوی نبود بر روی زمین تا روز قیامت.
مؤلّف گوید:
صدّیقة به معنی معصومة است.
مبارکة یعنی صاحب برکت در علم و فضل و کمالات و معجزات و اولاد گرام.
طاهرة یعنی پاکیزه از صفات نقص.
زکیّة یعنی نموّ کننده در کمالات و خیرات.
راضیة یعنی راضی به قضای الهی.
مرضیّة یعنی پسندیده خدا و دوستان خدا.
محدَّثة یعنی مَلَك با او سخن میگفت.
زهراء یعنی نورانی به نور صوری و معنوی.
بدانکه این حدیث شریف دلالت میکند بر آنکه حضرت علیّ علیه السّلام از جمیع پیغمبران و أوصیای ایشان به غیر از پیغمبر آخر الزّمان صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أفضل باشد ، بلکه بعضی إستدلال بر أفضلیّت فاطمه زهراء علیها السّلام بر ایشان نیز کردهاند.
جلاء العیون / باب ۲ ، فصل ۲.
https://eitaa.com/tabyeen98/4520
💢 بیخوابیهای طولانی پس از پیامبر(ص)
◾️وروى أبو جعفر الإسكافي أيضا أن النبي ص دخل على فاطمة ع فوجد علياً نائماً فذهبت تُنبّهُهُ فقال دَعيه فَرُبّ سَهَر له بعدي طويل و ربّ جفوة لأهل بيتي من أجله شديدة فبكت فقال لا تَبكي فإنكما معي و في موقف الكرامة عندي (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحدید، ج4، ص107).
◾️ابو جعفر اسكافى [د. 240ق] نيز روايت كرده كه پيامبر صلى الله عليه و آله به خانه فاطمه عليها السلام وارد شد و ديد كه على عليه السلام خوابيده است. فاطمه عليها السلام رفت كه بيدارش كند. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «رهايش كن. او پس از من بىخوابىِ بسيارى خواهد كشيد، و به خاطر او، ستم بر اهل بيت من بسيار سخت خواهد بود». فاطمه عليها السلام گريست. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «گريه نكن. شما دو نفر با منيد و پيش من در جايگاه كرامت هستيد»(ترجمه از دانشنامۀ امیرالمؤمنین).
@Al_Meerath
🏴 علت تأکید حضرت زهرا سلام الله علیها در این وصیت مهم خود به علی علیهالسلام که: «إِدْفِنی لَیلاً ...؛ مرا شبانه دفن کن!»؛
👈 برای اعلام جدایی و نارضایتی از دستگاه حاکمه و طبلِ مخالفتی بود که صدای آن تا روز قیامت، برای مسلمان و کافر ثابت و باقی است.
🔰در محضر بهجت، ج١، ص ١٣١
https://eitaa.com/tabyeen98/5556
006 Sayyedati.mp3
4.63M
ای همدم خورشید ای مونس باران ای مادر دریا
ای جلوه ی توحید آیینه ی قرآن یا ام ابیها
و سلام علی یاسین
و سلام علی طه
و سلام علی الحوراء
و سلام الله علیها
سید مجید بنی فاطمه
💢 اگر این آیه وارونه نازل شده بود...
من گاهی اینطور فکر میکردم که اگر این آیه، وارونه نازل شده بود. یعنی اینگونه نازل شده بود که «تَعاونوا علی الاثمِ و العُدوان وَ لا تعاونوا علی البّر و التقوی»، آیا اینها بعد از پیغمبر، بیش از این هم میتوانستند اثم و عدوان کنند؟! یعنی اگر خودِ خدا امر کرده بود به اثم و عدوان، آیا بیشتر از آنچه کردند هم میتوانستند ستم کنند؟! من معتقدم که بیش از این دیگر امکان نداشت. آنچه اینها کردند بالاتر و فراتر از تصور است.
#مجتبی_تهرانی
#سلوک_عاشورایی
منزل اول: تعاون و همیاری
(چاپ اول، تهران: مؤسسۀ پژوهشی- فرهنگی مصابیح الهدی، ۱۳۹۰)، صفحه ۱۹۰. #روضه_حضرت_زهرا «س»
https://eitaa.com/tabyeen98/5050
من خطبة فاطمة الزهرا سلام الله عليها المعروفة بالفدكية :
معاشر المسلمين؛ المُسرِعةَ إلى قيل الباطلِ،المُغضيَةَ على الفعل القبيح الخاسر «أفلا يتدبّرونَ القرآن أم على قلوبٍ أقفالها»؟ كلا بَل رانَ على قلوبكم ما أسَأتم من اعمالكُم، فأخذَ بسَمعكم وأبصاركم، ولَبئسَ ما تَأَوّلتم، وساء ما به أشَرتُم، وشرَّ ما منه اغتَصبتم، لَتجدُنَّ واللّه مَحملَهُ ثقيلاً، وغِبَّه وبيلا، إذا كُشفَ لَكمُ الغِطاء، وبانَ ما وَراءهُ منَ البأساء و الضّراء، وبدا لكم من ربّكم ما لم تكونوا تحتسبون و خسر هُنالكَ المُبطلون
ای مسلمانان! که برای شنیدن حرفهای بیهوده شتابانید و کردار زشت را نادیده میگیرید، آیا در قرآن نمیاندیشید، یا بر دلها مهر زده شده، نه چنین است که اعمال زشتتان بر دلهایتان تیرگی آورده و گوشها و چشمانتان را گرفته و بسیار بد آیات قرآن را تأویل کرده و بد راهی را به او نشان داده و با بدچیزی معاوضه نمودید.
به خدا تحمل این بار برایتان سنگین و عاقبتش پر از وزر و وبال است، آنگاه که پردهها کنار رود و زیانهای آن روشن گردد و آنچه را که حساب نمیکردید برایتان آشکار شود، آنجاست که اهل باطل زیانکار گردند
بحارالانوار/ج ۴۳/ص ۱۴۸
✅ امام صادق سلام الله علیه به فضیل فرمود:
قَالَ لِفُضَيْلٍ: «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاک. قَالَ: «إِنَّ تِلْک اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا. يَا فُضَيْلُ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ».
آیا با یکدیگر می نشینید و گفت و گوی[علمی] می کنید؟ فضیل گفت:آری، فدایت شوم. آن حضرت فرمود:به راستی من این گونه مجالس را دوست دارم. امر[فرهنگ و معارف] ما را زنده کنید. خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. ای فضیل! اگر کسی ما را یاد کند یا نزد او یاد شویم و از چشمانش به اندازه بال مگسی اشک جاری شود، خدا گناهان او را می بخشد، گرچه از کف دریا افزون تر باشد.
قرب الإسناد ص١٨
مفاتیح الحیاة ص۵٢٣
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli