eitaa logo
عطر قرآن و عترت
34 دنبال‌کننده
959 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
💥و قالَ عليُّ بنُ الحسينِ عليهِ السّلام: إنّ للعبّاسِ عندَ اللّهِ تباركَ و تعالى منزلةً يَغبطُهُ بها جميعُ الشّهداءِ يومَ القيامة(رجال الطوسی: 76، رجال العلّامة: 118، تنقيح المقال 2: 128). ♈️ علیه السلام: در نزد خداوند چنان منزلتی دارد که تمام شهدا در روز قیامت به خاطر منزلت و جایگاهش به او غبطه می خورند. 💢 مطلبی در مورد پرچمدار سالار شهیدان: https://t.me/tabyeen98/854 🍃 تا روز محشر پرچمت بالاست عباس! @tabyeen98
السّلامُ عَلی مَن جَعَلَ اللّهُ الشّفاءَ فی تُربَتِهِ السّلامُ عَلی مَنِ الإجابَةُ تَحتَ قُبَّته 🔹امام حسین علیه السلام: ♦️«إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَ غِلّ وَ دَغَلٍ». 💥 «شيعیان ما كسانى هستند كه دلهایشان از هرگونه غلّ و غشّ و دغلی(دوز و کلک) پاک است».👈 اند. 📚 بحار الانوار، ج ۶۵ ص ۱۵۶ ح۱۰ ┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ «اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمّدِِ وَ آلِ مُحَمَّدِِ» وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ @tabyeen98
#عباس یعنی بصیرت، ایمان، ولایتمداری، برادری، وفا، فداکاری، جان فشانی، ایثار، شجاعت و ... 🌹💐 میلاد #علمدار کربلا حضرت اباالفضل العباس علیه السلام مبارک باد💐🌹 @tabyeen98
عطر قرآن و عترت
✍ خلاصه ای از اهداف بعثت در قرآن و روایات ♈️ در جمع بندی اهداف بعثت به طور خلاصه میتوان گفت: هدف از
🌸🍃🌸 سلام ان شاء الله ادامه مباحث پیرامون بعثت و نبوت و رسالت رو دنبال میکنیم👇
🌺🍃🌸 ✍ شریعت پیامبر قبل از بعثت 🔶 علامه مجلسی: ❇️ گمان فقير آن است كه پيش از بعثت، آن حضرت(پیامبر اسلام) به عمل مى نمود و وحى و إلهام إلٰهى به او مى رسيد و مؤيَّد به روح القدس بود. بعد از چهل سال بر ديگران مبعوث شد و به مرتبه رسالت رسيد. 📚 حیات القلوب، ج۳، ص۶۷۲ @tabyeen98
✍ دین حضرت محمد (ص) قبل از اسلام 📌 نظریات متعددی در پاسخ به این پرسش وجود دارد(۱) كه مهمترین آنها عبارتند از: 1⃣ پیامبر اسلامی به هیچ شریعتی عمل نكرده و پیرو هیچ دینی نبوده است. 2⃣ ایشان پیرو دین مسیحیت بوده است. 3⃣ ایشان پیرو دین حضرت ابراهیم (ع) بوده است. 4⃣ پیروی دین خود(اسلام) بوده است. ✅ اما نظریه نخست را نمی‏توان پذیرفت، زیرا اولاً حضرت پیش از بعثت به كارهای مختلفی از قبیل عبادات، معاملات و سایر كارها می‏پرداخته و هرگز نمی‏توان پذیرفت كه این اعمال تابع هیچ یك از شرایع و ادیان آسمانی نبوده است. علاوه بر این لازمه این قول این است كه مردم عادی متدین به دینی باشند ولی پیامبر اسلام از هیچ دینی و آیینی در كارهای روزمره خود پیروی نكند. ✅ اما نظریه دوم نیز قابل قبول نیست، زیرا اگر ایشان تابع دین مسیحیت بودند مسیحیان و دشمنان اسلام این مطلب را به رخ مسلمانان می‏كشیدند و می‏گفتند كه پیامبر شما تا دیروز مسیحی بود و از دین ما پیروی می‏كرد، امروز آمده ادّعای پیغمبری می‏كند و این سرزنش را آنقدر ادامه می‏دادند كه به گوش ما نیز می‏رسید كما اینكه یهود به مسلمانان و پیامبر (ص) اعتراض می‏كردند و می‏گفتند اگر تو پیغمبری پس چرابه سوی قبله ما (بیت المقدس) نماز می‏خوانی و آنقدر این سخن را تكرار كردند تا موجب ناراحتی حضرت شدند، آنگاه به دستور الهی، قبله مسلمانان از بیت المقدس به سمت كعبه تغییر كرد.(۲) نبودن چنین اعتراض و سرزنشی از سوی مسیحیان می‏تواند شاهد خوبی بر عدم تابعیت پیامبر اسلام از دین مسیحیت باشد. ↩️ ثانیاً: فرضیه مذكور فرع بر این است كه جهانی و فرا منطقه ‏ای بودن دین مسیحیت ثابت شود تا اینكه بگوییم این دین شامل تمام اقوام از جمله قوم عرب و سرزمین مكه و اطراف آن بوده و در نتیجه پیامبر اسلام را تابع این دین بدانیم، و اثبات چنین مطلبی كار آسانی نیست.(۳) ↩️ ثالثاً: عمل به شریعت مسیح (ع) در گرو آگاهی از احكام آن است و این آگاهی یا از طریق خواندن كتاب های مسیحیت (از جمله انجیل) امكان‏ پذیر است و یا از طریق معاشرت با مسیحیان. اما فرض اول كه با امی بودن پیامبر و عدم قدرت بر خواندن و نوشتن ایشان باطل است. و امّا فرض دوم نیز صحّت ندارد چون حضرت در طول زندگی خود با مسیحیان معاشرتی نداشته و در مكّه نیز اَحبار و رُهبانی وجود نداشتند كه پیامبر بطور مستمر احكام دستورات دین مسیحیت را از آنها فرا بگیرد. ↩️ رابعاً: تابع هر دینی - به حكم عقل - مقامش كمتر و پایین‏تر از مقام صاحب آن دین است، و اگر فرض شود پیامبر اسلام تابع دین مسیح (ع) بوده لازمه‏اش برتری عیسی (ع) بر پیامبر اسلام خواهد بود و حال اینكه این مطلب خلاف ضروریات اسلام و مسلمین است زیرا ما معتقدیم كه پیامبر ما از تمامی انبیاء برتر و مقامش والاتر است. ✅ اما نظریه سوم را نیز نمی‏توان پذیرفت زیرا قائلین به این نظریه به برخی از آیات قرآن تمسك كرده ‏اند كه دلالت آنها بر مدعای مذكور ناتمام است. آیاتی مانند: «ثُمَ اُوحَینا اِلَیكَ اَنِ اتَّبَع مِلَةَ اِبْراهیمَ حَنِیفاً وَ ما كانَ مِنَ المُشرِكینَ»؛(۴)سپس به تو وحی فرستادیم كه از آیین ابراهیم كه خالی از هرگونه انحراف بود و از مشركان نبود، پیرو كن و آیه:🍃«قُلْ اِنَّنی هَدانی رَبّی اِلی صِراطٍ مُستَقیمٍ دیناً قیماً مِلَةَ اِبراهیمَ حنیفاً وَ ما كانَ مِن المُشرِكین»؛(۵) 👈 بگو پروردگارم مرا به راه راست هدایت كرده، آیین پابرجا [و ضامن سعادت دین و دنیا]، آیین ابراهیم، همان كسی است كه از آیین های خرافی محیط خود روی گردانید و از مشركان نبود. روشن است كه مراد از این آیات چیزی غیر از دیدگاه سوم است؛ زیرا اولاً: این آیات شریفه بعد از بعثت نازل شده و مربوط به دین حضرت قبل از بعثت نیست. ثانیاً: بر اساس معارف اسلامی در روایات و غیر آنها دین حضرت ابراهیم پس از آمدن تورات موسی (ع) ترك شده كما اینكه دین یهود پس از آمدن انجیل عیسی (ع) متروك و دین مسیحیت پس از آمدن (ص) منقرض گشته است. پس حضرت نمی‏تواند تابع دینی باشند كه چند مرحله قبل توسط ادیان دیگر ترك شده است.(۶) ثالثاً: مفسران گفته‏ اند كه مراد از تبعیت حضرت از دین و ملت ابراهیم حنیف این است كه مشتركاتی در احكام میان این دو دین وجود دارد كه منشأ ظهور آن دین ابراهیم (ع) است و مراد از تبعیت پذیرفتن آن مشتركات در احكام است احكامی از قبیل: گرفتن شارب و گذاشتن ریش و غسل جنابت و طهارت گرفتن با آب و دیه مرد و...(۷) تفسیرهای دیگری در مورد آیات یاد شده وجود دارد كه مجالی برای ذكر آنها نیست(۸). 💥 ادامه در فرسته بعدی...👇 @tabyeen98
💢 ادامه فرسته قبل👇 ♈️ پس از ابطال سه نظریه مذكور مانعی برای پذیرفتن دیدگاه چهارم باقی نمی ‏ماند یعنی این كه بگوییم حضرت‌ قبل از بعثت از كامل ترین دین یعنی پیروی می‏كرد اما احكام اسلام و وظایف خود را آن چنان كه از زمان بعثت به بعد دریافت می‏شد بلكه به صورت‏های دیگر مانند ‏_قلبی یا (سخن گفتن با فرشته) و دریافت می‏كرد.(۹) (ع) در این رابطه می‏فرماید: از روزی كه پیامبر از شیر گرفته شد خدا او را با بزرگترین فرشته قرین و همراه ساخت تا به وسیله آن فرشته بزرگواری ‏ها را بپیماید و به نیكوترین اخلاق، آراسته گردد.(۱۰) حضرت قبل از بعثت، مراحلی از نبوت را دارا بوده و با جهان غیب به گونه ‏ای ارتباط داشته است همان طور كه حضرت یحیی و حضرت عیسی (ع) در دوران كودكی به مقام نبوت رسیده و با جهان غیب ارتباط داشته‏اند.(۱۱) آن گاه (پیامبر اسلام) در به مقام رسالت و ابلاغ و اظهار پیام خدا به مردم برانگیخته می‏شود. روایات متعددی این دیدگاه را تأیید می‏كند: آن كه حضرت می‏فرماید: 👈 كنتُ نبیّاً و آدمُ بین الماء و الطّین؛(۱۲) من زمانی پیامبر بودم كه آدم (ع) هنوز در میان آب و گل بود. یهودی‏ها به رسول خدا (ص) عرض كردند: آیا شما از اول پیامبر نبودی؟ فرمود: بلی. گفتند: پس چرا در گهواره سخن نگفتی و نطق نكردی همان گونه كه عیسی(ع) چنان كرد؟ فرمود: خداوند متعال، عیسی را بدون پدر آفرید و اگر او در گهواره سخن نمی‏گفت، عذری برای مریم نبود تا سرزنش دیگران را پاسخ دهد، اما من از پدر و مادر متولد شده ‏ام.(۱۳) عده‏ ای از بزرگان، نسبت به دیدگاه اخیر ادعای اجماع و اتفاق نظر شیعه را نموده ‏اند.(۱۴). 💠پی نوشت: ۱- برای آشنایی با دیدگاه‏های دیگر در این زمینه مراجعه شود به بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۱. ۲- بقره / ۱۴۴ - ۱۴۳. ۳- برای مطالعه بیشتر پیرامون جهانی بودن رسالت عیسی(ع) مراجعه شود به: استاد جعفر سبحانی، مفاهیم القرآن(قم، مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ ۴، ۱۴۱۳ ق)، ج ۳، ص ۷۳ به بعد. ۴- نحل / ۱۲۳. ۵- انعام / ۱۶۱. ۶- محمد بن یعقوب كلینی، اصول كافی ، ج ۲، ص ۱۷. ۷- آیت الله محمد مظفری، پرسش‏ها و پاسخ‏ها ، ص ۱۲. ۸- ر.ک: بحارالانوار، ج ۸، ص ۲۷۶. ۹- همان طوری كه در روایات آمده است مانند روایتی از امام باقر (ع) در بحار الانوار، ج ۱۸، ص ۲۶۶. ۱۰- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۸. ۱۱- مریم / ۱۲ و ۱۳. ۱۲- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۸. ۱۳- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۰۰. ۱۴- ر.ك: محمد حسین مظفر، كتاب علم امام (ع)، ترجمه محمد آصفی، ص ۷۶ به بعد. جهت مطالعه بیشتر ر.ک: منشور جاوید، آیت الله سبحانی، ج ۷ ،ص ۳۷۵ - ۳۸۴؛ پرسشها و پاسخ‏ها، آیت الله مظفر، ص ۵ به بعد؛كتاب علم امام (ع)، محمد حسین مظفر، ترجمه محمد آصفی، ص ۷۶ به بعد. @tabyeen98
✍ محمد؛ فرستاده خدا 🍃 مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ...(فتح: 29)🍃 🌿 محمد رسول خدا است... ✅ در مورد فرق نبی و رسول و مُحَدَّث(امام) می توان به روایات بَابُ الْفَرْقِ بَيْنَ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْمُحَدَّثِ(كافي، ج‌1، ص: 176) و توضیحات علامه مجلسی در مرآة العقول جلد2، ص278 مراجعه کرد که در نوشتارهای بعدی مطالبی در مورد آن ارائه می شود. @tabyeen98
4_5800909041886560500.rar
131.1K
💢 سه مقاله از جناب میرزاجوادتبریزی ۱. فرق وحی و الهام ٢. فرق نبی و رسول ٣. برتری ائمه بر رُسُل @tabyeen98
✍ فرق رسول و نبیّ و امام 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص176(کلینی: 329) 🌹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ {وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا} مَا الرَّسُولُ وَ مَا النَّبِيُّ؟ قَالَ 👈 النَّبِيُّ الَّذِي يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ لَا يُعَايِنُ الْمَلَكَ وَ الرَّسُولُ الَّذِي يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يَرَى فِي الْمَنَامِ وَ يُعَايِنُ الْمَلَكَ قُلْتُ الْإِمَامُ مَا مَنْزِلَتُهُ قَالَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ لَا يَرَى وَ لَا يُعَايِنُ الْمَلَكَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ {وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ وَ لَا مُحَدَّثٍ}(الحدیث صحیح). 💥 زراره: از امام محمد باقر علیه السلام در مورد این سخن خداوند عزّ و جلّ 🍃« وَ كانَ رَسُولًا نَبِيّاً»(مریم:54)🍃 پرسیدم که رسول و نبی چیست؟ حضرت فرمودند: کسی است که در خواب [فرشته را] می بیند و صدا را می شنود ولی [در بیداری] فرشته را نمی بیند و کسی است که صدا را می شنود و در خواب و بیداری فرشته را می بیند. گفتم: منزلت چیست؟ فرمودند: صدا را می شنود و در خواب و بیداری فرشته را نمی بیند. سپس، این آیه را تلاوت کردند 🍃"ما قبل از تو هیچ رسول و نبی[ و مُحدَّثی] نفرستادیم(حج:52)".🍃 🌹 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ قَالَ كَتَبَ الْحَسَنُ بْنُ الْعَبَّاسِ الْمَعْرُوفِيُّ إِلَى الرِّضَا ع- جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي مَا الْفَرْقُ بَيْنَ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْإِمَامِ؟ قَالَ فَكَتَبَ أَوْ قَال👈الْفَرْقُ بَيْنَ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْإِمَامِ أَنَّ الرَّسُولَ الَّذِي يُنْزَلُ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ فَيَرَاهُ وَ يَسْمَعُ كَلَامَهُ وَ يُنْزَلُ عَلَيْهِ الْوَحْيُ وَ رُبَّمَا رَأَى فِي مَنَامِهِ نَحْوَ رُؤْيَا إِبْرَاهِيمَ ع وَ النَّبِيُّ رُبَّمَا سَمِعَ الْكَلَامَ وَ رُبَّمَا رَأَى الشَّخْصَ وَ لَمْ يَسْمَعْ وَ الْإِمَامُ هُوَ الَّذِي يَسْمَعُ الْكَلَامَ وَ لَا يَرَى الشَّخْصَ. 💥 حسن بن عباس معروفی به علیه السلام می نویسد: فدایت شوم بفرمایید فرق بین رسول و نبی و امام چیست؟ ایشان در جواب مرقوم فرمودند: 👈 فرقشان این است که بر نازل می شود و رسول او را می بیند و سخنش را می شنود و بر وی وحی نازل می شود و چه بسا در خواب او را ببیند مانند رویای ابراهیم علیه السلام و چه بسا سخن را بشنود و چه بسا شخص [فرشته] را ببیند و سخن او را نشنود. و کسی است که سخن فرشته را می شنود اما شخص او را نمی بیند. 💠 پی نوشت: 1⃣ : بیان امام می رساند که 🍃()🍃 تتمه آیه بوده که دیگران آن را از آیه حذف کرده اند و اطلاق رسول و فرستاده بر مُحدَّث(یعنی اینکه فرموده است و محدثی نفرستادیم...) یا از باب غلبه است یا مراد از رسول و ارسال معنای لغوی آن است یا اینکه رسولِ رسول نیز مجازا رسول نامیده می شود. 2⃣ : این کلمه 🍃(و لا مُحدَّث)🍃 جزء قرآن است که از آن حذف شده است. 🔹متن کلام ملاصالح مازندرانی: ↩️ قوله (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ وَ لَا مُحَدَّث) دلّ على أن قوله [و لا محدث] كان من تتمة الآية و هم أسقطوها و اطلاقُ الرسول على المحدث من باب التغليب او على أن المراد بالرسول معناه لغة و كل من أرسله الى أحد فهو رسول أو على ان رسول الرسول أيضا رسول مجازا كما فى قوله تعالى «إِذْ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ» مع أن الاثنين لم يكونا رسولين للّه تعالى بل لعيسى(شرح كافي، ج‌6، ص58). 🔹 متن کلام علامه مجلسی: ↩️ [و لا محدث] و قيل: يُحتمل أن يكون بيانا للمراد من الآية، أقول: هذا بعيد جداً و إن أمكن توجيهه بأن الأئمة في هذه الأمة لما كانوا بمنزلة الأنبياء الذين كانوا في الأمم السابقة كما قال النبي صلى الله عليه و آله: {علماءُ أمّتي كأنبياء بني إسرائيل}، و فُسّر بالأئمة عليهم السلام، فذكرُ الأنبياء المتقدمين و بيان حكمهم مشتمل على ذكر الأئمة عليهم السلام على هذا الوجه، لكن أوردنا في كتابنا الكبير أخبارا أصرح من هذه الأخبار، في كون هذه الكلمة في القرآن، و في سقوط بعض القرآن عما جمعه عثمان كما سيأتي تحقيقه في كتاب القرآن إن شاء الله تعالى(مرآة العقول، ج‌2، ص: 288). 3⃣ فرق دیگرِ نبیّ با رسول این است که: نبیّ بر طائفه ای مبعوث نشده، امّا رسول مبعوث شده بر طائفه ای کوچک یا بزرگ. البته ممکن است انبیاء دو قسم باشند: بعضی فقط نبیّ بوده باشند بر خودشان، و بر أحدی مبعوث نشده باشند، و بعضی از انبیاء بر طائفه ای مبعوث شده بودند. @tabyeen98
✍ نبیّ مُرسَل و غیر مُرسَل 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص174(کلینی:329) 🌹 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمُرْسَلُونَ عَلَى أَرْبَعِ طَبَقَاتٍ فَنَبِيٌّ مُنَبَّأٌ فِي نَفْسِهِ لَا يَعْدُو غَيْرَهَا وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي النَّوْمِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ لَا يُعَايِنُهُ فِي الْيَقَظَةِ وَ لَمْ يُبْعَثْ إِلَى أَحَدٍ وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ مِثْلُ مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَى لُوطٍ ع وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ الْمَلَكَ وَ قَدْ أُرْسِلَ إِلَى طَائِفَةٍ قَلُّوا أَوْ كَثُرُوا كَيُونُسَ قَالَ اللَّهُ لِيُونُسَ- وَ أَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ قَالَ يَزِيدُونَ ثَلَاثِينَ أَلْفاً وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ وَ الَّذِي يَرَى فِي نَوْمِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ فِي الْيَقَظَةِ وَ هُوَ إِمَامٌ مِثْلُ أُولِي الْعَزْمِ وَ قَدْ كَانَ إِبْرَاهِيمُ ع نَبِيّاً وَ لَيْسَ بِإِمَامٍ حَتَّى قَالَ اللَّهُ- إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي فَقَالَ اللَّهُ لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمِينَ مَنْ عَبَدَ صَنَماً أَوْ وَثَناً لَا يَكُونُ إِمَاماً. 💥 علیه السلام: انبیاء و مرسلین 4 طبقه اند: 1⃣ نبی ای که اخبار غیبی دریافت می کند و کاری با غیر از خود ندارد و، 2⃣ نبی ای که در خواب [فرشته وحی را] می بیند و صدای او را می شنود و در بیداری او را نمی بیند و به طرف کسی هم مبعوث نشده است و خود دارای است مانند لوط که امامش ابراهیم بود و، 3⃣ نبی ای که در خواب [فرشته وحی را] می بیند و صدای او را می شنود و فرشته را هم با چشم می بیند و به سمت گروهی کم یا زیاد فرستاده می شود مانند یونس که خداوند در مورد او فرمود: یونس را به طرف صد هزار یا بیشتر فرستادیم، منظور از بیش از سی هزار بود و خود یونس امام داشت و، 4⃣ نبی ای که [فرشته وحی را] در خواب می بیند و صدایش را می شنود و در بیداری نیز می بیند و خود، امام است مانند . ابراهیم، نبی بود اما امام نه تا اینکه خداوند فرمود 🍃"من تو را برای مردم امام قرار دادم و او گفت از ذریه و نسلم [نیز امام قرار بده]، خداوند فرمود: عهد من [ = امامت] به نمی رسد"🍃 و منظور از ظالمین، هستند. @tabyeen98
✍ اولو العزم؛ پیامبرانی جهانی 1⃣ حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ وَ جَمَاعَةُ مَشَايِخِي عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّيْتُونِيِّ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ره عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهما السلام قَالا: 👈 ... منهم خَمْسَةٌ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ قُلْنَا مَنْ هُمْ قَالَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ قُلْنَا لَهُ مَا مَعْنَى أُولِي الْعَزْمِ قَالَ بُعِثُوا إِلَى شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا جِنِّهَا وَ إِنْسِهَا(📚 كامل الزيارات، ص179). 💥 ... از امام سجاد علیه السلام سوال کردیم چه کسانی هستند؟ فرمودند: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد صلِّی الله علیهم اجمعین. گفتیم: معنای اولو العزم چیست؟ فرمودند: آنها به و زمین و به سوی و مبعوث شدند. 2⃣ وَ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِيِّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَمْدَانِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: ↩️إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو الْعَزْمِ [ اولی العزم]، لِأَنَّهُمْ كَانُوا أَصْحَابَ الشَّرَائِعِ وَ الْعَزَائِمِ وَ ذَلِكَ انَّ كُلَّ نَبِيٍّ كَانَ بَعْدَ نُوحٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ كَانَ عَلَى شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَنِ إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ كَانَ فِي زَمَنِ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ بَعْدَهُ، كَانَ عَلَى شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَانِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي زَمَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ مُوسَى وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى أَيَّامِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي زَمَانِ عِيسَى وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ عِيسَى وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَانِ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةُ، أُولُو الْعَزْمِ وَ هُمْ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ الرُّسُلِ وَ شَرِيعَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَا تُنْسَخُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لَا نَبِيَّ بَعْدَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَمَنِ ادَّعَى بَعْدَهُ نَبِيّاً أَوْ أَتَى بَعْدَهُ بِكِتَابٍ، فَدَمُهُ مُبَاحٌ لِكُلِّ مَنْ سَمِعَ مِنْهُ(📚 الفصول المهمة في أصول الأئمة - تكملة الوسائل، ج‌1، ص428). 💥 امام رضا علیه السلام: از این جهت اولوالعزم نامیده شدند که صاحب و بودند و این بدان خاطر است که تمام پیامبران بعد از علیه السلام بر شریعت و منهاج و تابع کتاب او بودند تا زمان خلیل و هر نبی مرسلی در زمان ابراهیم و بعد از ایشان بر شریعت و منهاج و تابع کتاب وی بود تا زمان و تمام انبیاء در زمان موسی و بعد از او بر شریعت و منهاج و تابع کتاب وی بودند تا زمان و انبیاء زمان عیسی و پس از او بر شریعت و منهاج و تابع کتاب وی بودند تا زمان صلی الله علیه و آله. این ، اولوالعزم اند و اینها افضل انبیاء و رُسُل اند. و تا روز قیامت نسخ نمی شود و تا روز قیامت بعد از ایشان پیامبری نخواهد بود. پس هر کس بعد از او ادعای نبوت کرد یا کتابی آورد، خونش بر هر کسی که این ادعای او را بشنود مباح است. ✅ محمد حسن حر عاملی: و الأحاديث في ذلك كثيرة: احادیث در این زمینه بسیار است. 💠 پی نوشت: 🔹 و مصدر اند به معنای جدیت، اراده، تصمیم قاطع. در ادبیات دینی به معنای نیز هست و جمع آن عزائم است مانند فرائض که نقطه مقابلش (رخصت) است. 1⃣ ابن منظور: العَزْمُ: الجِدُّ. عَزَمَ على الأَمر يَعْزِمُ عَزْماً و مَعْزَماً و مَعْزِماً و عُزْماً و عَزِيماً و عَزِيمةً و عَزْمَةً و اعْتَزَمَه و اعْتَزمَ عليه: أَراد فِعْلَه( لسان العرب، ج‌12، ص: 399). 2⃣ ابن فارس: العين و الزاء و الميم أصلٌ واحد صحيحٌ يدلُّ على الصَّريمة و القَطْع(معجم مقائيس اللغة، ج‌4، ص: 308). 3⃣ فخر الدین طُریحی: يقال: عزمت عزما و عزما- بالضم- و عزيمة: إذا أردت فعله و قطعت عليه(مجمع البحرين، ج‌6، ص: 113). @tabyeen98