eitaa logo
عطر قرآن و عترت
34 دنبال‌کننده
960 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ادامه فرسته قبل👇 ♈️ پس از ابطال سه نظریه مذكور مانعی برای پذیرفتن دیدگاه چهارم باقی نمی ‏ماند یعنی این كه بگوییم حضرت‌ قبل از بعثت از كامل ترین دین یعنی پیروی می‏كرد اما احكام اسلام و وظایف خود را آن چنان كه از زمان بعثت به بعد دریافت می‏شد بلكه به صورت‏های دیگر مانند ‏_قلبی یا (سخن گفتن با فرشته) و دریافت می‏كرد.(۹) (ع) در این رابطه می‏فرماید: از روزی كه پیامبر از شیر گرفته شد خدا او را با بزرگترین فرشته قرین و همراه ساخت تا به وسیله آن فرشته بزرگواری ‏ها را بپیماید و به نیكوترین اخلاق، آراسته گردد.(۱۰) حضرت قبل از بعثت، مراحلی از نبوت را دارا بوده و با جهان غیب به گونه ‏ای ارتباط داشته است همان طور كه حضرت یحیی و حضرت عیسی (ع) در دوران كودكی به مقام نبوت رسیده و با جهان غیب ارتباط داشته‏اند.(۱۱) آن گاه (پیامبر اسلام) در به مقام رسالت و ابلاغ و اظهار پیام خدا به مردم برانگیخته می‏شود. روایات متعددی این دیدگاه را تأیید می‏كند: آن كه حضرت می‏فرماید: 👈 كنتُ نبیّاً و آدمُ بین الماء و الطّین؛(۱۲) من زمانی پیامبر بودم كه آدم (ع) هنوز در میان آب و گل بود. یهودی‏ها به رسول خدا (ص) عرض كردند: آیا شما از اول پیامبر نبودی؟ فرمود: بلی. گفتند: پس چرا در گهواره سخن نگفتی و نطق نكردی همان گونه كه عیسی(ع) چنان كرد؟ فرمود: خداوند متعال، عیسی را بدون پدر آفرید و اگر او در گهواره سخن نمی‏گفت، عذری برای مریم نبود تا سرزنش دیگران را پاسخ دهد، اما من از پدر و مادر متولد شده ‏ام.(۱۳) عده‏ ای از بزرگان، نسبت به دیدگاه اخیر ادعای اجماع و اتفاق نظر شیعه را نموده ‏اند.(۱۴). 💠پی نوشت: ۱- برای آشنایی با دیدگاه‏های دیگر در این زمینه مراجعه شود به بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۱. ۲- بقره / ۱۴۴ - ۱۴۳. ۳- برای مطالعه بیشتر پیرامون جهانی بودن رسالت عیسی(ع) مراجعه شود به: استاد جعفر سبحانی، مفاهیم القرآن(قم، مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ ۴، ۱۴۱۳ ق)، ج ۳، ص ۷۳ به بعد. ۴- نحل / ۱۲۳. ۵- انعام / ۱۶۱. ۶- محمد بن یعقوب كلینی، اصول كافی ، ج ۲، ص ۱۷. ۷- آیت الله محمد مظفری، پرسش‏ها و پاسخ‏ها ، ص ۱۲. ۸- ر.ک: بحارالانوار، ج ۸، ص ۲۷۶. ۹- همان طوری كه در روایات آمده است مانند روایتی از امام باقر (ع) در بحار الانوار، ج ۱۸، ص ۲۶۶. ۱۰- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۸. ۱۱- مریم / ۱۲ و ۱۳. ۱۲- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۸. ۱۳- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۰۰. ۱۴- ر.ك: محمد حسین مظفر، كتاب علم امام (ع)، ترجمه محمد آصفی، ص ۷۶ به بعد. جهت مطالعه بیشتر ر.ک: منشور جاوید، آیت الله سبحانی، ج ۷ ،ص ۳۷۵ - ۳۸۴؛ پرسشها و پاسخ‏ها، آیت الله مظفر، ص ۵ به بعد؛كتاب علم امام (ع)، محمد حسین مظفر، ترجمه محمد آصفی، ص ۷۶ به بعد. @tabyeen98
✍ محمد؛ فرستاده خدا 🍃 مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ...(فتح: 29)🍃 🌿 محمد رسول خدا است... ✅ در مورد فرق نبی و رسول و مُحَدَّث(امام) می توان به روایات بَابُ الْفَرْقِ بَيْنَ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْمُحَدَّثِ(كافي، ج‌1، ص: 176) و توضیحات علامه مجلسی در مرآة العقول جلد2، ص278 مراجعه کرد که در نوشتارهای بعدی مطالبی در مورد آن ارائه می شود. @tabyeen98
4_5800909041886560500.rar
131.1K
💢 سه مقاله از جناب میرزاجوادتبریزی ۱. فرق وحی و الهام ٢. فرق نبی و رسول ٣. برتری ائمه بر رُسُل @tabyeen98
✍ فرق رسول و نبیّ و امام 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص176(کلینی: 329) 🌹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ {وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا} مَا الرَّسُولُ وَ مَا النَّبِيُّ؟ قَالَ 👈 النَّبِيُّ الَّذِي يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ لَا يُعَايِنُ الْمَلَكَ وَ الرَّسُولُ الَّذِي يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يَرَى فِي الْمَنَامِ وَ يُعَايِنُ الْمَلَكَ قُلْتُ الْإِمَامُ مَا مَنْزِلَتُهُ قَالَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ لَا يَرَى وَ لَا يُعَايِنُ الْمَلَكَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ {وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ وَ لَا مُحَدَّثٍ}(الحدیث صحیح). 💥 زراره: از امام محمد باقر علیه السلام در مورد این سخن خداوند عزّ و جلّ 🍃« وَ كانَ رَسُولًا نَبِيّاً»(مریم:54)🍃 پرسیدم که رسول و نبی چیست؟ حضرت فرمودند: کسی است که در خواب [فرشته را] می بیند و صدا را می شنود ولی [در بیداری] فرشته را نمی بیند و کسی است که صدا را می شنود و در خواب و بیداری فرشته را می بیند. گفتم: منزلت چیست؟ فرمودند: صدا را می شنود و در خواب و بیداری فرشته را نمی بیند. سپس، این آیه را تلاوت کردند 🍃"ما قبل از تو هیچ رسول و نبی[ و مُحدَّثی] نفرستادیم(حج:52)".🍃 🌹 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ قَالَ كَتَبَ الْحَسَنُ بْنُ الْعَبَّاسِ الْمَعْرُوفِيُّ إِلَى الرِّضَا ع- جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي مَا الْفَرْقُ بَيْنَ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْإِمَامِ؟ قَالَ فَكَتَبَ أَوْ قَال👈الْفَرْقُ بَيْنَ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْإِمَامِ أَنَّ الرَّسُولَ الَّذِي يُنْزَلُ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ فَيَرَاهُ وَ يَسْمَعُ كَلَامَهُ وَ يُنْزَلُ عَلَيْهِ الْوَحْيُ وَ رُبَّمَا رَأَى فِي مَنَامِهِ نَحْوَ رُؤْيَا إِبْرَاهِيمَ ع وَ النَّبِيُّ رُبَّمَا سَمِعَ الْكَلَامَ وَ رُبَّمَا رَأَى الشَّخْصَ وَ لَمْ يَسْمَعْ وَ الْإِمَامُ هُوَ الَّذِي يَسْمَعُ الْكَلَامَ وَ لَا يَرَى الشَّخْصَ. 💥 حسن بن عباس معروفی به علیه السلام می نویسد: فدایت شوم بفرمایید فرق بین رسول و نبی و امام چیست؟ ایشان در جواب مرقوم فرمودند: 👈 فرقشان این است که بر نازل می شود و رسول او را می بیند و سخنش را می شنود و بر وی وحی نازل می شود و چه بسا در خواب او را ببیند مانند رویای ابراهیم علیه السلام و چه بسا سخن را بشنود و چه بسا شخص [فرشته] را ببیند و سخن او را نشنود. و کسی است که سخن فرشته را می شنود اما شخص او را نمی بیند. 💠 پی نوشت: 1⃣ : بیان امام می رساند که 🍃()🍃 تتمه آیه بوده که دیگران آن را از آیه حذف کرده اند و اطلاق رسول و فرستاده بر مُحدَّث(یعنی اینکه فرموده است و محدثی نفرستادیم...) یا از باب غلبه است یا مراد از رسول و ارسال معنای لغوی آن است یا اینکه رسولِ رسول نیز مجازا رسول نامیده می شود. 2⃣ : این کلمه 🍃(و لا مُحدَّث)🍃 جزء قرآن است که از آن حذف شده است. 🔹متن کلام ملاصالح مازندرانی: ↩️ قوله (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ وَ لَا مُحَدَّث) دلّ على أن قوله [و لا محدث] كان من تتمة الآية و هم أسقطوها و اطلاقُ الرسول على المحدث من باب التغليب او على أن المراد بالرسول معناه لغة و كل من أرسله الى أحد فهو رسول أو على ان رسول الرسول أيضا رسول مجازا كما فى قوله تعالى «إِذْ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ» مع أن الاثنين لم يكونا رسولين للّه تعالى بل لعيسى(شرح كافي، ج‌6، ص58). 🔹 متن کلام علامه مجلسی: ↩️ [و لا محدث] و قيل: يُحتمل أن يكون بيانا للمراد من الآية، أقول: هذا بعيد جداً و إن أمكن توجيهه بأن الأئمة في هذه الأمة لما كانوا بمنزلة الأنبياء الذين كانوا في الأمم السابقة كما قال النبي صلى الله عليه و آله: {علماءُ أمّتي كأنبياء بني إسرائيل}، و فُسّر بالأئمة عليهم السلام، فذكرُ الأنبياء المتقدمين و بيان حكمهم مشتمل على ذكر الأئمة عليهم السلام على هذا الوجه، لكن أوردنا في كتابنا الكبير أخبارا أصرح من هذه الأخبار، في كون هذه الكلمة في القرآن، و في سقوط بعض القرآن عما جمعه عثمان كما سيأتي تحقيقه في كتاب القرآن إن شاء الله تعالى(مرآة العقول، ج‌2، ص: 288). 3⃣ فرق دیگرِ نبیّ با رسول این است که: نبیّ بر طائفه ای مبعوث نشده، امّا رسول مبعوث شده بر طائفه ای کوچک یا بزرگ. البته ممکن است انبیاء دو قسم باشند: بعضی فقط نبیّ بوده باشند بر خودشان، و بر أحدی مبعوث نشده باشند، و بعضی از انبیاء بر طائفه ای مبعوث شده بودند. @tabyeen98
✍ نبیّ مُرسَل و غیر مُرسَل 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص174(کلینی:329) 🌹 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمُرْسَلُونَ عَلَى أَرْبَعِ طَبَقَاتٍ فَنَبِيٌّ مُنَبَّأٌ فِي نَفْسِهِ لَا يَعْدُو غَيْرَهَا وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي النَّوْمِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ لَا يُعَايِنُهُ فِي الْيَقَظَةِ وَ لَمْ يُبْعَثْ إِلَى أَحَدٍ وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ مِثْلُ مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَى لُوطٍ ع وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ الْمَلَكَ وَ قَدْ أُرْسِلَ إِلَى طَائِفَةٍ قَلُّوا أَوْ كَثُرُوا كَيُونُسَ قَالَ اللَّهُ لِيُونُسَ- وَ أَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ قَالَ يَزِيدُونَ ثَلَاثِينَ أَلْفاً وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ وَ الَّذِي يَرَى فِي نَوْمِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ فِي الْيَقَظَةِ وَ هُوَ إِمَامٌ مِثْلُ أُولِي الْعَزْمِ وَ قَدْ كَانَ إِبْرَاهِيمُ ع نَبِيّاً وَ لَيْسَ بِإِمَامٍ حَتَّى قَالَ اللَّهُ- إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي فَقَالَ اللَّهُ لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمِينَ مَنْ عَبَدَ صَنَماً أَوْ وَثَناً لَا يَكُونُ إِمَاماً. 💥 علیه السلام: انبیاء و مرسلین 4 طبقه اند: 1⃣ نبی ای که اخبار غیبی دریافت می کند و کاری با غیر از خود ندارد و، 2⃣ نبی ای که در خواب [فرشته وحی را] می بیند و صدای او را می شنود و در بیداری او را نمی بیند و به طرف کسی هم مبعوث نشده است و خود دارای است مانند لوط که امامش ابراهیم بود و، 3⃣ نبی ای که در خواب [فرشته وحی را] می بیند و صدای او را می شنود و فرشته را هم با چشم می بیند و به سمت گروهی کم یا زیاد فرستاده می شود مانند یونس که خداوند در مورد او فرمود: یونس را به طرف صد هزار یا بیشتر فرستادیم، منظور از بیش از سی هزار بود و خود یونس امام داشت و، 4⃣ نبی ای که [فرشته وحی را] در خواب می بیند و صدایش را می شنود و در بیداری نیز می بیند و خود، امام است مانند . ابراهیم، نبی بود اما امام نه تا اینکه خداوند فرمود 🍃"من تو را برای مردم امام قرار دادم و او گفت از ذریه و نسلم [نیز امام قرار بده]، خداوند فرمود: عهد من [ = امامت] به نمی رسد"🍃 و منظور از ظالمین، هستند. @tabyeen98
✍ اولو العزم؛ پیامبرانی جهانی 1⃣ حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ وَ جَمَاعَةُ مَشَايِخِي عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّيْتُونِيِّ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ره عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهما السلام قَالا: 👈 ... منهم خَمْسَةٌ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ قُلْنَا مَنْ هُمْ قَالَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ قُلْنَا لَهُ مَا مَعْنَى أُولِي الْعَزْمِ قَالَ بُعِثُوا إِلَى شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا جِنِّهَا وَ إِنْسِهَا(📚 كامل الزيارات، ص179). 💥 ... از امام سجاد علیه السلام سوال کردیم چه کسانی هستند؟ فرمودند: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد صلِّی الله علیهم اجمعین. گفتیم: معنای اولو العزم چیست؟ فرمودند: آنها به و زمین و به سوی و مبعوث شدند. 2⃣ وَ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِيِّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَمْدَانِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: ↩️إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو الْعَزْمِ [ اولی العزم]، لِأَنَّهُمْ كَانُوا أَصْحَابَ الشَّرَائِعِ وَ الْعَزَائِمِ وَ ذَلِكَ انَّ كُلَّ نَبِيٍّ كَانَ بَعْدَ نُوحٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ كَانَ عَلَى شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَنِ إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ كَانَ فِي زَمَنِ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ بَعْدَهُ، كَانَ عَلَى شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَانِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي زَمَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ مُوسَى وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى أَيَّامِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي زَمَانِ عِيسَى وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ عِيسَى وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَانِ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةُ، أُولُو الْعَزْمِ وَ هُمْ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ الرُّسُلِ وَ شَرِيعَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَا تُنْسَخُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لَا نَبِيَّ بَعْدَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَمَنِ ادَّعَى بَعْدَهُ نَبِيّاً أَوْ أَتَى بَعْدَهُ بِكِتَابٍ، فَدَمُهُ مُبَاحٌ لِكُلِّ مَنْ سَمِعَ مِنْهُ(📚 الفصول المهمة في أصول الأئمة - تكملة الوسائل، ج‌1، ص428). 💥 امام رضا علیه السلام: از این جهت اولوالعزم نامیده شدند که صاحب و بودند و این بدان خاطر است که تمام پیامبران بعد از علیه السلام بر شریعت و منهاج و تابع کتاب او بودند تا زمان خلیل و هر نبی مرسلی در زمان ابراهیم و بعد از ایشان بر شریعت و منهاج و تابع کتاب وی بود تا زمان و تمام انبیاء در زمان موسی و بعد از او بر شریعت و منهاج و تابع کتاب وی بودند تا زمان و انبیاء زمان عیسی و پس از او بر شریعت و منهاج و تابع کتاب وی بودند تا زمان صلی الله علیه و آله. این ، اولوالعزم اند و اینها افضل انبیاء و رُسُل اند. و تا روز قیامت نسخ نمی شود و تا روز قیامت بعد از ایشان پیامبری نخواهد بود. پس هر کس بعد از او ادعای نبوت کرد یا کتابی آورد، خونش بر هر کسی که این ادعای او را بشنود مباح است. ✅ محمد حسن حر عاملی: و الأحاديث في ذلك كثيرة: احادیث در این زمینه بسیار است. 💠 پی نوشت: 🔹 و مصدر اند به معنای جدیت، اراده، تصمیم قاطع. در ادبیات دینی به معنای نیز هست و جمع آن عزائم است مانند فرائض که نقطه مقابلش (رخصت) است. 1⃣ ابن منظور: العَزْمُ: الجِدُّ. عَزَمَ على الأَمر يَعْزِمُ عَزْماً و مَعْزَماً و مَعْزِماً و عُزْماً و عَزِيماً و عَزِيمةً و عَزْمَةً و اعْتَزَمَه و اعْتَزمَ عليه: أَراد فِعْلَه( لسان العرب، ج‌12، ص: 399). 2⃣ ابن فارس: العين و الزاء و الميم أصلٌ واحد صحيحٌ يدلُّ على الصَّريمة و القَطْع(معجم مقائيس اللغة، ج‌4، ص: 308). 3⃣ فخر الدین طُریحی: يقال: عزمت عزما و عزما- بالضم- و عزيمة: إذا أردت فعله و قطعت عليه(مجمع البحرين، ج‌6، ص: 113). @tabyeen98
✍ وحی و الهام؛ عطیه ای الهی 📚الأمالي، ص104(شیخ طوسی:460) 🌹 أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ بْنِ الْحَسَنِ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْعَرْزَمِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي الْمُعَلَّى بْنُ هِلَالٍ، عَنِ الْكَلْبِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: ↩️ أَعْطَانِي اللَّهُ (تَبَارَكَ وَ تَعَالَى) خَمْساً، وَ أَعْطَى عَلِيّاً خَمْساً: أَعْطَانِي جَوَامِعَ الْكَلِمِ، وَ أَعْطَى عَلِيّاً جَوَامِعَ الْعِلْمِ، وَ جَعَلَنِيَ نَبِيّاً وَ جَعَلَهُ وَصِيّاً، وَ أَعْطَانِي الْكَوْثَرَ، وَ أَعْطَاهُ السَّلْسَبِيلَ، وَ أَعْطَانِي الْوَحْيَ، وَ أَعْطَاهُ الْإِلْهَامَ، وَ أَسْرَى بِي إِلَيْهِ، وَ فَتَحَ لَهُ أَبْوَابَ السَّمَاءِ وَ الْحُجُبِ حَتَّى نَظَرَ إِلَيَّ فَنَظَرْتُ إِلَيْهِ... 💥 عبد الله بن عباس می گوید از شنیدم که فرمودند: تبارک و تعالی به من پنج چیز داد و به پنج چیز؛ به من کلمات جامع(جوامع الکلم) داد و به علی علوم جامع(جوامع العلم) و خداوند مرا قرار داد و علی را و به من کوثر داد و به علی سَلسبیل و به من عطا فرمود و به علی و مرا شبانه به سمت خود سیر داد و برای علی درب های آسمان و حجابها را باز کرد تا اینکه به من نگاه کرد و من هم به او.... 💠 پی نوشت: 1⃣ نام چشمه ای است در بهشت(سوره انسان: آیه18). 2⃣ به معنای خاصش با رحلت خاتم النبیین قطع شد و پایان پذیرفت، و هم به صورت قذف فی القلب(به دل انداختن مطلبی) یا به صورت تحدیث و تکلم بدون رویت است. در مورد وحی و الهام و معنای و کیفیت آن میتوانید به این مقاله مراجعه کنید: https://t.me/tabyeen98/2060 @tabyeen98
✍ جمع بندی فرق بین رسول و نبیّ و امام 1⃣ هر رسولی نبیّ است امّا هر نبیّ ای رسول نیست؛ در واقع نسبتشان از حیث مصداقی، «عامّ و خاصّ مطلق» می باشد. 2⃣ نبیّ [ = پیامبر] در خواب فرشته را می بیند و صدا را می شنود اما در بیداری او را نمی بیند اگر چه صوت را می شنود یا بالعکس اما رسول[ = فرستاده] صدا را می شنود و در خواب و بیداری را می بیند اما امام فقط صدا را می شنود و در خواب و بیداری فرشته را نمی بیند[یا اینکه به ایشان الهام می شود؛ پیامبر: وَ أَعْطَانِي الْوَحْيَ وَ أَعْطَاهُ الْإِلْهَامَ]. 3⃣ نبی در آن واحد در بیداری، شنیدن و دیدن برایش جمع نمی شود. 4⃣ رسول حتما به سمت قومی مبعوث شده است و دارای رسالت است اما نبی لزوما چنین نیست. 5⃣ ظاهرا پیامبران اولوالعزم از سوی خدا به طرف مردم مبعوث شده اند و رسولان غیر اولوالعزم از ناحیه ایشان که هم هستند. 6⃣ مقام امامت قطعا بالاتر از نبوت و رسالت است و طبق روایات، امامان معصوم از امیر المومنین تا صاحب الزمان از تمام انبیاء و مرسلین غیر از خاتم النبیین که در راس اهل بیت است برتر و بالاترند. 7⃣ اینکه امام بر خلاف نبی و رسول فرشته را نمی بیند یا بر او وحی به معنای خاصش نمی شود دلیل بر نقصان مرتبه نیست؛ چون بعد از آنکه دینِ کامل و نهایی توسط خاتم النبیین آورده شد دیگر لزومی به دیدن فرشته و دریافت وحی به معنای معروفش نیست. 8⃣ پیامبران اولوالعزم، پیامبران جهانی و صاحب شریعت و دین بوده اند که هم نبی و هم رسول بوده اند و بقیه انبیاء و رسل تابع کتاب و مِنهاج و شریعت ایشان بوده اند و تعداد آنها ۵ نفر است. 9⃣ این مطالب دریافتی از روایات بود که ممکن است در برخی موارد جای تکمیل شدن داشته باشد. میتوانید به لینکهای زیر رجوع کنید: https://t.me/tabyeen98/2060 https://t.me/tabyeen98/2065 https://t.me/tabyeen98/2068 @tabyeen98
✍ تاریخ بعثت نبی اکرم 🔹 علامه محمدباقر مجلسی: 💥 بدان كه إجماعى علماى شيعه است كه رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) در بيست و هفتم ماه مبارك رجب واقع شد و أحاديث معتبره از ائمه هدى(عليهم السّلام) بر اين مضمون وارد است، و ميان عامه خلاف است... و موافق روايات معتبر، از عُمر شريف آن حضرت گذشته بود. 📚 حیات القلوب، ج۳، ص۶۷۲ @tabyeen98
💢 معنای أُمّی بودن نبیّ اکرم 🔹 علامه مجلسی: ♈️ خلاف است كه حق تعالى پیامبر را چرا «اُمّى» ناميد؟ گفته اند براى آن بود كه خطّ و سواد نداشت؛ و در اخبار[1] وارد شده است كه نسبت به اُمّ القُرى كه مكه مشرفه است، داده شده است. و در اين خلافى نيست كه آن حضرت، از بعثت، تعليم خط و سواد، از كسى ننموده بود؛ چنانچه بر آن دلالت كرده است و خلاف در اين است كه آيا از بعثت، ميتوانست خواند و نوشت يا نه؟! ♈️ حق آن است كه بر و ، چنانچه به وحى الهى همه چيز را ميدانست و به قدرت الهى، كارهائى كه ديگران از آن عاجز بودند، ميتوانست؛ اما براى خود، نمي نوشت و وحى را ديگران مى نوشتند و غالب اوقات، ديگران را امر به خواندن نامه‌ها ميفرمود(حقّ الیقین، ص۶۰). 💠 پی نوشت: ♦️ پیامبر قبل از نزول قرآن به تصریح خود قرآن نه کتابی می خواند و نه می نوشت، یعنی قرآن با ذکر دلیل {خواندن و نوشتن} را در مورد ایشان نفی میکند: ❇️ وَ مَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَ لَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ(عنکبوت:۴٨) 💥 تو قبلا(پیش از نزول قرآن) کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد [تکذیب و] ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند! 🌀 در تفسیر المیزان، ذیل همین آیه می گوید: ظاهر تعبير در جمله(وَ مَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ...) اين است كه مى خواهد را نفى كند، و بگوید: عادت تو چنين نبوده كه قبل از اين كتابى بخوانى، و يا بنويسى، و آيه شريفه(فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ)، نيز بر اين معنا دلالت دارد نه اینکه آیه شریفه خواندن و نوشتن را نفی کند آنچنانکه بعضی گفته اند. 🔰 [1] چند نمونه: 1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ قُلْتُ إِنَّ النَّاسَ يَزْعُمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ لَمْ يَكْتُبْ وَ لَا يَقْرَأُ فَقَالَ كَذَبُوا لَعَنَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ {هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ} فَكَيْفَ يُعَلِّمَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ لَيْسَ يُحْسِنُ أَنْ يَقْرَأَ وَ يَكْتُبَ؟! قَالَ قُلْتُ فَلِمَ سُمِّيَ النَّبِيُّ الْأُمِّيَّ؟ قَالَ 👈 لِأَنَّهُ نُسِبَ إِلَى مَكَّةَ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ {لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها} فَأُمُّ الْقُرَى مَكَّةُ فَقِيلَ أُمِّيٌّ لِذَلِكَ‏ 👈 راوی: به امام باقر گفتم: مردم گمان مى ‏كنند رسول خدا، نه مى‏ نوشت و نه مى ‏خواند! حضرت فرمود: دروغ مى ‏گويند، خدا لعنتشان كند، اين حرف چطور می تواند درست ‏باشد با اين كه خدا مى‏ فرمايد: (هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ ...)، پس چگونه به مردم كتاب و حكمت یاد می داد با اين كه خواندن و نوشتن بلد نبود؟! راوى مى‏ گويد: گفتم: پس چرا حضرت را «أمّى» مى ‏خوانند؟ فرمودند: چون منسوب به مكّه است و این همان سخن خداست كه مى‏ فرمايد: {لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى‏ وَ مَنْ حَوْلَها }. پس، «امّ القُری» [«مکه»] است، لذا به حضرت كه منسوب به آن است گفته شده «أمّى». 2⃣ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قال كَانَ مِمَّا مَنَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ علَی رَسُولِ اللَّهِ أَنَّهُ 👈 كَانَ يَقْرَأُ وَ لَا يَكْتُبُ👉 فَلَمَّا تَوَجَّهَ أَبُوسُفْيَانَ إِلَى أُحُدٍ كَتَبَ الْعَبَّاسُ إِلَى النَّبِيِّ فَجَاءَهُ الْكِتَابُ و هُوَ فِي بَعْضِ حِيطَانِ‏ الْمَدِينَةِ فَقَرَأَهُ و لَمْ يُخْبِرْ أَصْحَابَهُ و أَمَرَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوا الْمدینَةَ فَلَمَّا دَخَلُوا الْمَدِينَةَ أَخْبَرَهُمْ‏ 👈 از منّت‏هايى كه خدا بر پیامبر گذاشته اين بود كه " ایشان مى‏ خواند، ولى نمى‏ نوشت"، هنگامى كه ابوسفيان به احد متوجّه شد، عباس نامه ‏اى به پيامبر نوشت، نامه وقتى به حضرت رسيد كه در يكى از باغ‏هاى مدينه بود، حضرت نامه را خوانده و به اصحابشان خبر نداد، فقط به آنها فرمود كه به مدينه داخل شوند، هنگامى كه اصحاب به مدينه وارد شدند حضرت آنها را از مضمون نامه مطلع کرد. 3⃣ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبي عَبْدِ اللّهِ قال کانَ النَّبِيُّ يَقْرَأُ الْكِتَابَ وَ لا يَكْتُبُ‏ 👈 پيامبر کتاب مى ‏خواند و نمى‏ نوشت. 4⃣ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِيَادٍ الصَّيْقَلِ قَال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مِمَّا مَنَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عَلَى نَبِيِّهِ أَنَّهُ كَانَ أُمِّيّاً لَا يَكْتُبُ وَ يَقْرَأُ الْكِتَابَ‏ 👈 از منّت‏هايى كه خدا بر پیامبرش گذاشت اين بود كه او «أمّى» بود نمی نوشت اما کتاب می خواند. 🔰علل الشرائع، ج‏1، ص126 @tabyeen98
🌸🍃🌸 به همین مقدار☝️ پیرامون نبی اکرم اکتفا میکنیم و در ادامه👇 مقداری در مورد مطلب تقدیم میشود و از نیمه شعبان به بعد در مورد ارواحنا فداه ان شاء الله 🌸🍃🌸
┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ 💢 شعبان؛ ماه نبیّ اکرم || ماه صلوات 💥 از حضرت صادق علیه السلام منقول است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ⬅️ إِنَّ شَعْبانَ شَهْرِي فَأَكْثِرُوا فيهِ مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ وَ عَلىٰ آلِ بَيْتي. 🌹 ماه من است، پس در این ماه بر من و آل من بسیار بفرستید. 📚 « زاد المعاد علامه مجلسی، ص۴۶ » ┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ «اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمّدِِ وَ آلِ مُحَمَّدِِ» وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ @tabyeen98