فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 "عین صاد" روضه "حضرت زینب" می خواند.
هدایت شده از وحید یامین پور
🔸️تحلیل راهبردی در تبیین ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین در بیان
حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای:
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است:
وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
✅@yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 من با کسی که مفهوم «کلمه» را نمیفهمد، حرفی ندارم!
👈 هنگامی که ولیدبن عتبة بن ابی سفیان (برادرزاده معاویه و حاکم مدینه)، امام حسین را احضار کرد تا از او برای یزید بیعت بگیرد به او گفتند ما فقط از تو یک کلمه میخواهیم. فقط باید بگویی من بیعت کردم بعد بسلامت برو و به جمع فقیران برس. چه چیزی از این آسانتر
امام حسین گفت: این یک کلمه خیلی بزرگ است. شرافت انسان جز کلمه نیست!
🌿 قرائت بخشی از نمایشنامه ممنوعالانتشار ثارالله اثر عبدالرحمن الشرقاوى شاعر و نویسنده مصرى توسط احمد العیوضی بازیگر مصری.
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
- نامه یزید به حاکمان شهرها
یزید به حاکمان همه شهرها از جمله مدینه نوشت که برای او از مردم بیعت بگیرند. در آن زمان ولیدبن عُتبة بن ابی سفیان برادرزاده معاویه حاکم مدینه بود.
(البته طبق برخی گزارشها، هنگام مرگ معاویه، مروان بن حکم حاکم مدینه بود و یزید پس از به قدرت رسیدن او را برکنار کرد و ولید بن عتبة را حاکم مدینه قرار داد.).
محتوا و متن نامه یزید به ولید بن عتبة، مختلف گزارش شده است. طبق گزارش ابن سعد و ابن عساکر، یزید تنها نام امام حسین را آورده و به والی مدینه دستور داده بود که از مردم بیعت بگیرد و برای این کار از بزرگان قریش شروع کند و نخستین کس حسین میباشد.
اما طبق نقل یعقوبی، در نامه یزید، نام امام حسین و عبدالله بن زبیر ذکر شده بود. متن نامه طبق نقل یعقوبی چنین است:
وقتی که نامهام به تو رسید، حسین بن علی و عبدالله بن زبیر را احضار کن و از آنان برای من بیعت بگیر. اگر امتناع کردند گردنشان را بزن و سرهایشان را نزد من بفرست. از مردم نیز بیعت بگیر و هرکس امتناع کرد، این حکم را درباره او اجرا کن؛ مخصوصا درباره حسین بن علی و عبدالله بن زبیر. والسلام.
اما طبری و ابن اثیر نوشتهاند: یزید از حاکم مدینه خواسته بود از امام حسین و عبدالله بن عمر، عبدالله بن زبیر بیعت بگیرد و بر آنها سخت گیری نماید. ولی طبق نقل ابن اعثم، خوارزمی و ابن شهرآشوب، یزید به او دستور داده بود: هرکدام از آنها که بیعت نکرد، گردنش را بزن و سرش را برایم بفرست. (در سه منبع دیگر، افزون بر آن سه تن، نام عبدالرحمن بن ابی بکر نیز در نامه یزید آمده تا برای بیعت گرفتن از او سخت گیری شود. اما به گفته برخی از مورخان و رجال نویسان، عبدالرحمن بن ابی بکر پیش از این زمان، از دنیا رفته بود. همچنان که نام او در گزارش طبری هم نیامده است.).
طبق نقل سیدبن طاووس و ابن نما، یزید تنها درباره امام حسین (علیهالسّلام) تاکید کرده بود و در نامهاش فرمان داده بود که: مخصوصا از حسین بیعت بگیر، و اگر امتناع کرد، گردنش را بزن و سرش را برایم بفرست. (إن إمنتع علیک فاضرب عُنُقَه و ابعَث براسه إلیّ).
https://b2n.ir/w14418
💢 فلسفه قیام امام حسین
✅ حسین بن علی سلام الله علیه قیام کرد تا ما را با حق آشنا کند، وگرنه صرف مبارزه با ظلم با تفاوت در مرتبه در گذشته بوده و در آینده هم هست و بسیاری از مبارزان در متون کتاب های تاریخ دفن شدند. آن حضرت سلام الله علیه در حالی که با کل نظام هستی هماهنگ بود، فرمود: أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ يُتَنَاهَى عَنْهُ [= آیا نمی بینید که به حق عمل نمیشود و از باطل دست برداشته نمیشود؟!] و در این سخن تنها به اموی ها، عباسی ها و مروانی ها نظر نداشت. بلکه همه مارکیست ها، کمونیست ها، تروریست، الحادگران و ماده پرستان مستکبر تا روز قیامت منظور آن حضرت بودند.
🔰 کتاب کوثر کربلا ص۷۴، جوادی آملی
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
💢 از جمله تلاشهای امام سجاد(ع) برای زنده نگاهداشتن قیام عاشورا
👈 [امام سجاد بعد از ماجرای کربلا تا اواخر عمر گریه می کرد] این گریه ها برای چه بود؟ آیا تنها یک حالتی بود مثل حالت آدمی که فقط دلش میسوزد و بیهدف گریه میکند؟! یا میخواست این حادثه را زنده نگه دارد و مردم یادشان نرود که چرا امام حسین(ع) قیام کرد و چه کسانی او را کشتند؟ این بود که گاهی امام گریه میکرد، گریههای زیادی.
✅ روزی یکی از خادمان امام سجاد(ع) عرض کرد: آقا! آیا وقت آن نرسیده است که شما از گریه باز ایستید؟ (فهمید که امام برای عزیزانش میگرید.) فرمود: چه میگویی؟! یعقوب یک یوسف بیشتر نداشت. قرآن عواطف او را اینطور تشریح میکند: «وَابْیضَّتْ عَیناهُ مِنَ الْحُزْنِ» (یوسف/۸۴)[چشمانش از غم و غصه سفید شد!]. من در جلوی چشم خودم هجده یوسف را دیدم که یکی پس از دیگری بر زمین افتادند.
📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۰۳-۱۰۲
https://t.me/tabyeen98/2960
💢 بیان مصائب وارده بر امام حسین توسط علماء اهل سنت
🔶 سیوطی از علماء بزرگ اهل سنت مینویسد:
✅ وَ کانَ قَتلُهُ بِکربلاءَ، وَ فِی قَتلِهِ قصّةٌ فیها طولٌ لا یَحتَمِلُ القلبُ ذِکرَها، فإنّا لِلّهِ وإنّا إلیهِ راجِعونَ، وَ قُتِلَ مَعَهُ سِتَّةَ عَشَرَ رجلاً مِن أهلِ بیتِه.
✅ وَ لَمّا قُتِلَ الحُسَینُ مَکَثَتِ الدّنیا سبعةَ أیامٍ وَ الشّمسُ عَلَى الحِیطانِ کالمَلاحفِ المُعَصفَرة، وَ الکواکبُ یَضربُ بعضُها بعضًا، وَ کانَ قَتلُهُ یومَ عاشوراءَ، وَ کُسَفَت الشّمسُ ذلک الیومَ، وَ احمرّت آفاقَ السّماء ستةَ أشهُرِ بعدَ قَتلُهُ، ثُمّ لا زالَت الحُمرةُ تُرَى فیها بعد ذلک الیومِ ولم تَکُن تُرَی فیها قبلَها.
🔷 حسین در کربلا به شهادت رسید و شهادتش داستانی طولانی دارد که قلب انسان تاب و تحمل ذکر آن را ندارد، انا لله و انا الیه راجعون. شانزده نفر از اهل بیت حسین بن علی همراه او به شهادت رسیدند.
🔷 هنگامی که حسین به شهادت رسید، دنیا هفت روز ایستاد و آفتاب مثل ملحفه های زرد رنگ شد و ستاره ها با یکدیگر برخورد می کردند. حسین در روز عاشوراء به شهادت رسید و خورشید در آن روز کسوف کرد و افق های آسمان شش ماه پس از شهادتش سرخ رنگ شد و سرخی ای پس از آن روز همچنان در آسمان مشاهده می شد که قبل از آن وجود نداشت.
🔰نام کتاب: تاريخ الخلفاء نویسنده: السيوطي، جلال الدين، ج۱، ص ۱۵٧
🔸اسکن کتاب
✍ مخالفین که گاهی بر شیعه اشکال میگیرند وقایعی که از حادثه عظیم عاشورا در کتابتان نقل شده، خرافی و جعلی است، ذکر چنین مسائلی را در کتب علماء خویش [مانند سیوطی] مطالعه نمایند.
〰〰〰〰〰〰
🔹 @Borhane_shia
👆جلال الدین سیوطی نویسنده متن بالا از بزرگترین مفسرین قرآن و علمای تاریخ اهل سنت میباشد که کتاب بزرگ و کم نظیر در میان اهل سنت در تفسیر قرآن بنام درالمنثور فی تفسیر بالماثور که نزد عموم به درالمنثور سیوطی معروف میباشد، نوشته اوست.
و بیش از ۵۰۰ جلد کتاب کوچک و بزرگ نوشته است.
تاریخ تولد وی : ۸۴۹ قمری
تاریخ وفات وی ۹۱۱ قمری
🔶 آیتالله بهجت:
✅ چه ذکر فضائل اهلبیت علیهمالسلام باشد و چه ذکر مصائب اهلبیت علیهمالسلام باشد؛ همۀ اینها ادا کردن اجر رسالت است؛ تثبیتکردن مردم بر «قرآن» است.چرا؟!
🔷 برای اینکه قرآن دارد: «إلاّ المَوَدَّةَ فِی القُرْبَی؛ [از شما برای رسالت پاداشی نمیخواهم] مگر مودت و دوستی نزدیکانم».
✔️ کانال رسمی مرکز نشر آثار آیتاللّٰه بهجت
▪️ @Bahjat_ir
#اصحابالحسین_علیهالسلام
◾️... فَقَطَعَ بُرَیرٌ الصَّلاةَ، فَناداهُ: یا فاسِقُ! یا فاجِرُ! یا عَدُوَّ اللّهِ!
🔻[الفتوح]: أقبَلَ الشِّمرُ بنُ ذِی الجَوشَنِ -لَعَنَهُ اللّهُ - فی نِصفِ اللَّیلِ و مَعَهُ جَماعَةٌ مِن أصحابِهِ حَتّی تَقارَبَ مِن عَسکَرِ الحُسَینُ علیه السلام، وَالحُسَینُ علیه السلام قَد رَفَعَ صَوتَهُ و هُوَ یَتلو هذِهِ الآیَةَ «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْر» إلی آخِرِها. قالَ: فَصاحَ لَعینٌ مِن أصحابِ شِمرِ بنِ ذِی الجَوشَنِ: نَحنُ و رَبِّ الکَعبَةِ الطَّیِّبونَ، و أنتُمُ الخَبیثونَ! و قَد مُیِّزنا مِنکُم. قالَ: فَقَطَعَ بُرَیرٌ الصَّلاةَ، فَناداهُ: یا فاسِقُ! یا فاجِرُ! یا عَدُوَّ اللّهِ! أمِثلُکَ یَکونُ مِنَ الطَّیِّبینَ؟! ما أنتَ إلّابَهیمَةٌ و لا تَعقِلُ، فَأَبشِر بِالنّارِ یَومَ القِیامَةِ وَ العَذابِ الأَلیمِ. قالَ: فَصاحَ بِهِ شِمرُ بنُ ذِی الجَوشَنِ -لَعَنَهُ اللّهُ - و قالَ: أیُّهَا المُتَکَلِّمُ، إنَّ اللّهَ تَبارَکَ و تَعالی قاتِلُکَ و قاتِلُ صاحِبِکَ عَن قَریبٍ. فَقالَ لَهُ بُرَیرٌ: یا عَدُوَّ اللّهِ! أبِالمَوتِ تُخَوِّفُنی، وَاللّهِ، إنَّ المَوتَ أحَبُّ إلَینا مِنَ الحَیاةِ مَعَکُم! وَاللّهِ، لا یَنالُ شَفاعَةَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله قَومٌ أراقوا دِماءَ ذُرِّیَّتِهِ و أهلِ بَیتِهِ. قالَ: و أقبَلَ رَجُلٌ مِن أصحابِ الحُسَینِ علیه السلام إلی بُرَیرِ بنِ حُضَیرٍ، فَقالَ لَهُ: رَحِمَکَ اللّهُ یا بُرَیرُ! إنَّ أبا عَبدِ اللّهِ یَقولُ لَکَ: اِرجِع إلی مَوضِعِکَ و لا تُخاطِبِ القَومَ، فَلَعَمری لَئِن کانَ مُؤمِنُ آلِ فِرعَونَ نَصَحَ لِقَومِهِ و أبلَغَ فِی الدُّعاءِ، فَلَقَد نَصَحتَ و أبلَغتَ فِی النُّصحِ.
📚 الصحیح من مقتل سیدالشهداء و اصحابه علیهم السلام، ج ۱، ص ۷۵۸
@ashkvareh
هدایت شده از درسی
✳️ #شعائر (15)
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
🔹 در ميان کتابهای مقتل، «مقتل أبىمخنف» قابل اعتناست. اصل خيلى از روضهها در اين مقتل است. ابومخنف شاگرد حضرت امام صادق(ع) بود. در تاريخ طبرى در قسمت تاريخ كربلا عمده مطالب از اين مقتل نقل شده است.
🔸 در باب مقتل، «نفس المهموم» حاج شيخ عباس قمى نيز كتاب خوبى است.
🔹 براى آگاهى از احوال انصار اباعبداللـه(علیهالسلام)، «إبصار العين في أحوال أنصار الحسين» نوشته شيخ محمد سماوى كتاب خوبى است. وى خيلى متتبّع و متقِن بود.
🔸 همچنين كتاب فداكارى هفتاد و دو تن و يك تن يا عنصر شجاعت نوشته مرحوم حاجميرزا خليل كمرهاى كتاب خوبى است. وى در تأليف كتابش از مدارك مورد اعتنا نقل كرده است.
کتاب دیگر ایشان در باب زندگانى مسلم بن عقيل(ع) از بهترين كتب درباره آن حضرت است.
🔹 مقتل لهوف يا ملهوف نيز كتاب خوبى است، منتهى حاجى نورى همه آن را قبول نكرده و معتقد است كه سيد بن طاوس اين مقتل را در سنين جوانى و دوران نپختگى نگاشته است، ولى آقاى استادى در نقد شهيد جاويد به تناسبى از مقتل سيّد دفاع كرده و نوشته است كه خود سيّد در كتاب اقبال كه از كتب اخير و مهمّ اوست، از كتاب ملهوف به بزرگى ياد و مطالب آن را تأييد مىكند.
@Nardebane_feghahat
nf00737965-1.mp3
16.32M
💯 السلام علی عبد الله بن الحسن
🎙 مداح: حاج محمود کریمی
جاودانهترین نمونهی
#رویش و #ریزش کربلاست.
مردودشدگان در امتحانِ بعد از رحلت
حضرت رسول-صلی الله علیه وآله-
پی در پی سقوط داشتند تا کارشان
به جنایت هولناک کربلا کشیدهشد.
آن جنایات، از خسارتبارترین ریزشهاست.
اما قبولشدگان در امتحان بعد از رحلت حضرت،
پی در پی رویش داشتند.
اوج #رویش آنها هم در #عاشورا بود.
از بدنهی جامعهی بشری عاشوراییها روییدند.
چه رویش مبارکی!
شما هنوز بر آن ریزشی ها #نفرین
و بر این رویشیها #سلام میدهید.
نفرین بر آن ریزشیها، ما را از عامل ریزش
در خود فاصله میدهد و موجب میشود
که طغیان را در خود سرکوب کنیم
و سلام بر آن رویشها خاستگاه رویش
و تسلیم در مقابل حقیقت را در ما زنده میکند.
📚آیینهی تمامنما •| آیتالله حائری شیرازی
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
💢 نماز اول وقت در ظهر عاشورا
✅ چگونه امام حسین عليه السلام و یارانش در ظهر عاشورا با آن که جنگ ادامه داشت نماز خواندند؟
🌈 سالار شهیدان: «سَلُوهُمْ أَنْ يَكُفُّوا عَنّا حَتّى نُصَلِّيَ»؛ از آنها بخواهيد دست از ما بردارند تا نماز بخوانیم.
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&mid=320615&catid=27585
💢 واکنش در برابر گناه مشهود
🔶 امام حسین علیه السلام:
✅ لا یَحِلُّ لِعَینٍ مُؤْمِنَةٍ تَرَی اللَّهَ یُعْصَی فَتَطْرِفَ حَتَّی تُغَیِّرَهُ.
💯 برای هیچ چشم مومنی حلال نیست که ببیند خدا معصیت و نافرمانی میشود و پلک بر هم بزند مگر اینکه آن را تغییر دهد.
🔰 وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۱۲۵
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ چرا حرم عباس علیهالسلام جداست؟ ﮺
🎙 عینصاد
💢 قتیل العبرات؛ کشته اشک!
🔶 آیت الله جوادی آملی:
✅ وجود مبارك سيّدالشهداء (سلام الله عليه) فرمود:«أَنَا قَتِيلُ العَبَرَة»[أمالی صدوق، ص۱۳۷] درست است اشك برای آن حضرت ثواب دارد اما اشكِ وافر كه شبكه چشم را پُر كند، اولاً و به گونه بريزد و عبور كند، ثانياً؛ اين را می گويند «عَبَرات»؛ فرمود: «أَنَا قَتِيلُ العَبَرَة». اگر كسی بداند واقعه كربلا چيست سيل اشك او آنچنان از چشمان جاری ميشود كه از سطح صورت عبور میكند اينها را می گويند «عَبَرات».
🔰 درس اخلاق ۹۴/٢/١٧
https://eitaa.com/tabyeen98/670
#اصحابالحسین_علیهالسلام
💢 شنیدهام اینجا کشته میشود، دنبال او میگردم!
🔶 ابن سعد آورده است:
✅ عربان بن هيثم نقل کرده که پدرم در بادیه رفت و آمد داشت و گاه در نزدیکی کربلا ساکن میشد. همیشه مردی از بنی اسد را همان اطراف میدیدیم. یک بار پدرم از او پرسید: چرا ملازم این مکان هستی؟ گفت: شنیدهام #حسین در اینجا کشته می شود، برای همین اینجا میآیم که روزی به او برخورد کرده و همراه او کشته شوم. بعدها که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، پدرم گفت برویم ببینیم آن مرد اسدی هم در میان کُشتگان میباشد؟ پس وقتی به محل جنگ رسیدیم و گشتیم، آن مرد اسدی را کُشته یافتیم.
🔷 «كان أبي يَبتدِى فَيَنزِلُ قريباً مِن الموضع الذي كان فيه معركةُ الحسين. فكُنّا لا نَبدُوا إلا وَجَدنا رَجُلاً مِن بني أسد هناك. فقال له أبي: أَراك مُلازماً هذا المكان، قال: بَلَغني أنّ حسيناً يُقتَلُ هاهنا. فأنا أَخرُجُ لَعلّي أُُصادِفَه فَأُقتَلَ مَعَهُ، فلمّا قُتِلَ الحسينُ، قال أبي: إنطلِقوا نَنظُر هل الأسديُّ في مَن قُتِلَ فأََتَينا المعركةَ فطََوَّفنا فإذا الأسديُّ مقتولٌ.»
🔰 الطبقات الکبری، ابن سعد، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، ج ١٠ ص ٤٣۵
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آنان که با حسین نرفتند تا امروز به خدا قسم نماندند...
🔶 مرحوم عین صاد
💢 بیان یک بدعت و غصب از زبان یزید!
🔶 علامه حلی از بَلاذُری نقل کرده است:
✅ «وَ رَوَى الْبَلَاذُرِيُّ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ كَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي الْإِسْلَامِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ قَتْلِ الْحُسَيْنِ. فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُجَدَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وِسَادَةٍ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ الْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِه.»
✅ وقتی #حسین کشته شد، عبد الله بن عمر به یزید بن معاویه نامهای نوشت که: « اما بعد، پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثهای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز حسین نخواهد بود». یزید نیز در پاسخ او چنین نوشت: «ای احمق! ما به خانههایی آراسته با فرشهای آماده و تکیهگاههای فراوان وارد شدهایم و برای رسیدن به اینها (حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که به خاطر حق خود جنگیده ایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) #اولین کسی بود که این بدعت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن (علی بن ابیطالب) غصب کرد!»
🔰 نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی، ص۳۵۶
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
﷽
💢 توجه در وقت عمل!
🔶 امام حسین عليه السلام:
✅ إعْمَلْ عَمَلَ رَجُلٍ يَعْلَمُ أَنَّهُ مَأْخُوذٌ بِالْإِجْرَامِ مَجْزِيٌّ بِالْإِحْسَانِ.
🌈 مانند کسی عمل کن که می داند به خاطر جرمش مواخذه می شود و به خاطر خوبی اش، پاداش دریافت می کند.
🔰 بحارالأنوار، ج٧۵، ص۱٢٧
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
💢 حرام زاده بودن قاتلان انبیاء و اوصیاء
✅ حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى وَ جَمَاعَةُ مَشَايِخِي عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ كُلَيْبِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ كَانَ قَاتِلُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا وَلَدَ زِنًا وَ كَانَ قَاتِلُ الْحُسَيْنِ وَلَدَ زِناً وَ لَمْ تَبْكِ السَّمَاءُ إِلَّا عَلَيْهِمَا(کامل الزیارات، باب ٢٥، حدیث ١).
🌈 بسند صحيح از امام صادق علیه السلام روایت است كه آن حضرت فرمودند: قاتل يحيى بن زكريا ولدالزنا بود و قاتل حسين نيز ولدالزنا بود و آسمان گریه نکرده است مگر بر آن دو.
👈 به چندین سند، این روایت نقل شده است.
✅ [قصص الأنبیاء علیهم السلام] بِالْإِسْنَادِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ عَاقِرَ نَاقَةِ صَالِحٍ کَانَ أَزْرَقَ ابْنَ بَغِیٍّ وَ إِنَّ قَاتِلَ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ ابْنُ بَغِیٍّ وَ کَانَتْ مُرَادٌ تَقُولُ مَا نَعْرِفُ لَهُ فِینَا أَباً وَ لَا نَسَباً وَ إِنَّ قَاتِلَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ ابْنُ بَغِیٍّ وَ إِنَّهُ لَمْ یَقْتُلِ الْأَنْبِیَاءَ وَ لَا أَوْلَادَ الْأَنْبِیَاءِ إِلَّا أَوْلَادُ الْبَغَایَا(بحارالأنوار، جلد٢٧، ص٢۴۰).
🌈 جابر از امام محمد باقر علیه السّلام نقل کرده است که فرمود: پی کننده شتر صالح چشم آبی و زنازاده بود. قاتل علی نیز زنازاده بود، قبیله مراد که ابن ملجم از آن قبیله بود، میگفتند که ما برای او پدر و نسبی نمی شناسیم. قاتل حسین نیز زنازاده بود. أنبیاء و فرزندان آنها را نمی کشند مگر فرزندان زنان بدکاره.
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
✅ چرا امامحسین(ع) با یزید بیعت نکردند؟
🔹 مروان حَكَم به امام حسین(ع) گفت: يا اباعبدالله! من يک جمله خيرخواهانهاى براى تو دارم، فرمود: بگو. گفت: من مصلحت تو را در اين مىبينم كه با يزيد بيعت كنى. حضرت نفرمود كه اين مصلحت و منفعت من نيست، فرمود: در آن موقع اسلام چه خواهد شد؟ «وَ عَلَى الْاسْلامِ السَّلامُ اذْ قَدْ بُلِيَتِ الْامَّةُ بِراعٍ مِثْلِ يَزيدَ». فرمود: آن وقت بايد فاتحه اسلام را یکجا خواند.
📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج1، ص46
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
✅ مسلم بن عقیل
✴️ وجود مبارك ابی عبدالله در ظهر عاشورا می فرماید شما چه خونی از ما طلب دارید؟ از نظر مذهبی ما بدعت گذاشتیم؟ از نظر سیاسی ما بدعت گذاشتیم؟ ما كسی را كشتیم و ترور كردیم؟ فرمود ما خونریز نیستیم! نشانه اش آن است كه در منزل #هانی نماینده من #مسلم_بن_عقیل پشت پرده بود همه فتنهها مال ابن زیاد بود شمشیر برهنه هم به دست نماینده ام #مسلم بود، او می توانست از پشت پرده به درآید و #ابن_زیاد را به هلاكت برساند و این غائله را ختم كند؛ ولی ما آدم كش نیستیم! وگرنه می كشتیم. ما تا آخرین لحظه می خواهیم #حق را بیان بكنیم، اگر كسی حمله كرد دفاع كنیم. مگر این ابن زیاد نبود؟ مگر این غائله فتنه اخیر كوفه به دست و دسیسه ابن زیاد نیست؟ مگر همین ابن زیاد اسیر شمشیر نماینده من نبود؟ مگر مسلم #سلحشور_و_یل نبود؟ مگر نمی توانست كار را یكسره كند؟ ولی نكرد ما تا آخرین لحظه بر #مجرای_عقل داریم حركت می كنیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379/01/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
📜 #متن
#پاسخ_به_سوالات
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
🚦#سوال :آیا امام سجاد علیه السلام با یزید لعنه الله بیعت کردند؟
📍#پاسخ : اگر چه در نقل های پس از وقوع فاجعه کربلا و به اسارت بردن آل الله چیزی در ارتباط با بیعت کردن امام سجاد سلام الله علیه با یزید لعنه الله نداریم، ولی باید گفت طبق اعتقادی که داریم و حوادث تاریخی نشان می دهد همه امامان ما بنا بر جبر روزگار و فشارهایی که وجود داشت و همچنین برای مصلحت اسلام مجبور شدند با طاغوتیان زمانه خود بیعت کنند.
📍تنها امامی که با هیچ طاغوتی بیعت نکرده است وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه هست و یکی از فلسفه های غیبت امام زمان علیه الصلاة و السلام را در همین مسئله دانسته اند. یعنی امام زمان علیه السلام نباید بیعت جباران بر گردنش باشد، چرا که او آخرین حجت خدا هست و می خواهد تمام جباران را از روی زمین محو کند.
📍اما درباره امام سجاد علیه السلام اگر هم در وقایع مربوط به فاجعه بعد از کربلا پیرامون بیعت آن حضرت چیزی ذکر نشده، در سال شصت و دو که فاجعه حره مدینه اتفاق افتاد و قوای یزید به داخل مدینه ریختند و این شهر را آماج جنایات خود کردند، در تاریخ داریم (تاریخ یعقوبی و احتمالا تاریخ طبری و امثال آنها آورده شده) که مسلم بن عقبه فهری، فرمانده جنایت کار یزید لعنه الله وقتی مدینه را اشغال کرد و مردم را جمع کرد، به زور از آنها برای یزید بیعت گرفت، به امام سجاد علیه السلام هم رسید و از امام هم خواست بیعت کند و امام هم به ناچار بیعت فرمودند...
📲 @rajabidavani
💢 اهل بیت؛ رازدار خدا
🔶 امام حسین علیه السلام:
✅ نَحْنُ الّذِینَ عِنْدَنَا عِلْمُ الْکِتَابِ وَ بَیَانُ مَا فِیهِ وَ لَیْسَ عِنْدَ اَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَا عِنْدَنَا لاَِنّا اَهْلُ سِرّ اللّهِ».
✴️ ما کسانی هستیم که علم قرآن، و بیان آنچه در آن است، نزد ماست، و آنچه در نزد ماست نزد هیچیک از آفریدگان خدا نیست، زیرا ما محرم راز خداییم.
🔰 بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۸۴
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
4_5823281706920053308.mp3
4.16M
ای تشنه شهید سر بریده دل از سر و از پسر بریده / در ظهر عطش مگر چه دیدی کز جام جهان نظر بریدی
ای آب حیات دین احمد ای کشتی امت محمد/ بگذار که در غمت بمیرم کز چشم تو خون بها بگیرم
بی سر و سامان توام یا حسین دست به دامان توام یا حسین/ بر سر نی زلف رها کرده ای با جگر شیعه چه ها کرده ای
زهره منظومه ی زهرا حسین کشته ی افتاده به صحرا حسین/ عاقبت این عشق هلاکم کند در گذر کوی تو خاکم کند.
محسن چاوشی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✴️ امام حسين علیه السلام:
✅ مَوْتٌ فِى عِزّ خَيْرٌ مِنْ حَيَاةٍ فِى ذُلّ.
🌈 مرگ عزتمندانه بهتر از زندگى ذلیلانه است.
🔰 بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۹۲
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=25&lid=0&catid=23114&mid=254230
💢 از ماست که بر ماست!
✴️ آیت الله بهجت:
کاری بر سر #خود میآوریم که دشمن نمیآورد! آیا هیچ دشمنی میتوانست آن بلا را بر سر عمر سعد بیاورد که خودش در یک شب آورد؟! (به طوری که در زمره شقی ترین اشقیاء عالم قرار گرفت).
@bahjat_ir
✴️ آیت الله حائری شیرازی:
اگر انسان خودش را کوچک نکند، هیچ چیز نمیتواند او را کوچک کند. اگر انسان خودش به خودش ضرر نزند، هیچکس نمیتواند به او ضرر بزند. دیگران میتوانند به کسی #ظلم کنند، ولی نمیتوانند به او #ضرر برسانند. از سوی دیگر اگر انسان به خودش کمک نکند، هیچکس نمیتواند به او کمک کند و اگر تمام عالم جمع شوند تا به کسی #نفع برسانند، تا خودش به خودش نفع نرساند، از سوی آنها نفعی نمیرسد. اینها جزء قوانین اساسی جایگاه انسان است. در #عاشورا به حسین بن علی (ع) سر سوزنی ضرر نزدند، بلکه به خودشان ضرر زدند. از این جهت، قرآن تعبیر میکند «أُولئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (آنانند که زیانکارند). خودشان ورشکست شدند. تمام ظلمهایی که به او کردند، به سودش تمام شد. #آیینهتمامنما - ص۱۸
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯