eitaa logo
عطر قرآن و عترت
36 دنبال‌کننده
953 عکس
389 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ پاداشِ مردمیِ رسولِ گرامی؛ مودت اهل بیت 🍃قلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (شُوری:23)🍃 🌹 بگو: من از شما بابت رسالتم هيچ پاداشى نمى‏خواهم جز دوست داشتن نزديكانم [ = ائمه ] و هر كس چیز خوبی به دست آورد، به آن چیز خوب یک خوبی ای مى افزائيم؛ چرا كه خداوند بسیار آمرزنده و سپاسگزار است. 🍃 قُلْ مَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ۖ وَ هُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ(سبأ:٤٧)🍃 🌹 بگو: پاداشی که از شما خواستم به نفع خودتان است؛ پاداش من با خداست، و او بر هر چیزی شاهد و حاضر است. 💢 چند روایت: 💥 الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ زُرَارَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَجْلَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى {قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى} قَالَ 👈 هُمُ الْأَئِمَّةُ(📚 كافي، ج۱، ص۴۱۳). ↩️ : خویشاوندان [در آیه مَوَدّت]، "ائمه" هستند. 💥 عبيد، قال: حدّثنا إسماعيلُ بنُ أبان، عن سلامِ بنِ أبي عمرةَ، عن معروفٍ عن أبي الطفيل، قال: خطب الحسنُ بنُ عليّ عليهما السّلام بعد وفاةِ عليّ عليه السّلام و ذَكر أميرَ المؤمنين عليه السّلام فقال: 👈 ... و أنا مِن أهلِ البيتِ الذين افترضَ اللّهُ مَودّتهم و ولايتَهم، فقال فيما أنزل علَى محمّدٍ صلى اللّه عليه و آله: « قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبىٰ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا» و اقترافُ الحسنة 👈 مَودّتُنا(📚أمالي شیخ طوسی، ص ۲۷۰). ↩️ : ... من از اهل بیتی هستم که خدا و آنها را واجب کرده و آیه مودت را بر پیامبر نازل کرده است. اقترافُ الحسنة[= کسب خوبی]، 👈 [به دست آوردن] مَودّت ما است. 💥 اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهٰا حُسْناً » قَالَ اَلاِقْتِرَافُ اَلتَّسْلِيمُ لَنَا وَ اَلصِّدْقُ عَلَيْنَا وَ أَلاَّ يَكْذِبَ عَلَيْنَا(📚 کافي، ج۱، ص۳۹۱). ↩️ : اقتراف [در آیه مودت] تسلیم ما شدن و صداقت با ما و دروغ نبستن به ما است. ♈️ مینویسد: اخبار درباره اینکه مراد از حسنه، مودت اهل بیت می باشد بسیار است...(الأخبارُ في كونِ المرادِ بالحسنةِ فيها موّدتَهم عليهم السّلام كثيرةٌ أوردتُها في الكتاب الكبير، و يؤيُّده أنها وَقَعَت بعد قولِه تعالى: {قُلْ‌ لاٰ أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ‌ فِي اَلْقُرْبىٰ‌} و لا يُنافيه هذا الخبرُ بل هو تفسيرٌ للموّدة بأنها هي التي تكونُ مع الإقرار بإمامتهم، و التسليمُ لهم، و الصّدق عليهم، و أن لا يَروُوا عنهم ما لم يَقولوا، و يُحتملُ تعميمُ الحسنة بحيثُ يَشمُلُ كلَّ طاعةٍ...{📚 مرآة العقول، ج ۴، ص ۲۸۱}. 💠 پی نوشت: ⚡️ بعد از اعلام رسمی ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در بازگشت از حجة الوِداع که مردم هدایایی جهت قدر شناسی خدمت پیامبر آوردند بر حضرت وحی شد. ⚡️ مفردات راغب: اصل قَرْف و اقتراف به معنای پوست کندن است(درخت، میوه و...). استعاره از اکتساب است چه آن چیز خوب باشد و چه بد، گرچه در بدی کردن بیشتر استعمال میشود(ذیل ریشه قرف). مشتقات این کلمه بارها در قرآن آمده است{وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا/ سَیُجْزَوْنَ بِمَا کَانُوا یَقْتَرِفُونَ/ لِيَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ}. ⚡️ ، اقتراف حسنه[= اکتساب خوبی] یعنی به دست آوردن مودّت و محبّت اهل بیت و پذیرش ولایت و امامت ایشان و تسلیم محض آنها بودن که در این صورت خداوند متعال مطابق آیه مودت بر این ولایتمداری و مودت می افزاید{نَزِدْ لَهُ} و البته تمام نفع و سود آن هم برای خود شخص است{فَهُوَ لَكُمْ}. @tabyeen98
✍ گذاشتن علم و ایمان و اسم اکبر و آثار علم نبوت نزد اهل بیت علیهم السلام 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص292 🌹 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ‌ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ 👈 لَمَّا أَنْ قَضَى مُحَمَّدٌ نُبُوَّتَهُ وَ اسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنْ يَا مُحَمَّدُ قَدْ قَضَيْتَ نُبُوَّتَكَ وَ اسْتَكْمَلْتَ أَيَّامَكَ فَاجْعَلِ الْعِلْمَ الَّذِي عِنْدَكَ وَ الْإِيْمَانَ وَ الِاسْمَ الْأَكْبَرَ وَ مِيرَاثَ الْعِلْمِ وَ آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ فِي أَهْلِ بَيْتِكَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنِّي لَنْ أَقْطَعَ الْعِلْمَ وَ الْإِيمَانَ وَ الِاسْمَ الْأَكْبَرَ وَ مِيرَاثَ الْعِلْمِ وَ آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ مِنَ الْعَقِبِ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ كَمَا لَمْ أَقْطَعْهَا مِنْ ذُرِّيَّاتِ الْأَنْبِيَاءِ. 💥امام محمد باقر علیه السلام: وقتی نبوتش را به پایان رساند و دورانش را کامل کرد، تعالی به ایشان وحی کرد که ای محمد! نبوتت را انجام دادی و دورانت را تکمیل کردی، پس علمی که نزد توست و ایمان و اسم اکبر و میراث علم و آثار علم نبوت را در اهل بیتت نزد بگذار که من هرگز این امور را از نسل تو قطع نخواهم کرد، همانطور که از دودمان انبیاء قطع نکردم. @tabyeen98
✍️ مرجع حل اختلاف 🍃 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً (نساء: 59)🍃 🌹 اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! اطاعت كنيد را و اطاعت كنيد خدا و را، و هر گاه در چيزى با یکدیگر دچار نزاع شدید آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر ايمان به خدا و روز رستاخيز داريد، اين براى شما بهتر و پايانش نيكوتر است. 💠 پی نوشت: ⚡️ منظور از که اطاعت آنان به طور مطلق در کنار اطاعت خدا و رسول بیان شده بر طبق روایات فراوان، علیهم السلام است و اگر در بخش دوم آیه از آنها به عنوان مرجع حل اختلاف و منازعات نام برده نشده شاید به این جهت است که اصلا ممکن است اختلاف در مورد خود آنها باشد کما اینکه بعد از پیغمبر اکرم چنین شد. @tabyeen98
✍ ثبات قدم در مُوالات اهل بیت 📚 کمال‌الدین و تمام‌النعمة، ج۱، ص۳۲۳ 🔹امام سجّاد علیه‌السلام: ⚡️ حَدَّثَنا أحمدُ بنُ زيادِ بنِ جعفرٍ الهمدانيِّ رضي الله عنه قال: حَدَّثَنا عليُّ بنُ إبراهيمَ بنِ هاشمٍ، عن أبيه، عن بسطامِ بنِ مرة، عن عمروِ بنِ ثابتٍ قال: قال عليُّ بنُ الحسينُ سيّدُ العابدينَ عليهما السلام: 💥 «مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد». ♈️ هر کس در ما، بر موالات ما ثابت قدم باشد، خداوند عزّ و جلّ پاداش هزار شهید از شهدای بدر و اُحد به او عطا می‌فرماید. 💠 پی نوشت: ↩️ در بعضی نسخه ها به جای مُوالات در روایت منقول از امام زین العابدین، لفظ ولایت آمده است. ظاهرا مُوالات(ولایت پذیری) و مُعادات(دشمنی) عملی است اما حب و بغض قلبی است. @tabyeen98
✍ سیره پیامبر گرامی در قبال منافقان 🔹 استاد علی صفایی حائری: 💥 پیامبر به جهت آنکه در سطح بمانند و نقشه‌هایشان عمیق‌تر نشود، به حرفشان گوش می‌داد ... @tabyeen98
✍ امام موسی بن جعفر 💥 اسم امام هفتم شیعه "موسی" و لقب مشهور ایشان "کاظم" و "عبد صالح" و کنیه حضرت "ابولحسن" و "ابوابراهیم" است. 💥 امام موسی بن جعفر در تاریخ یکشنبه هفتم صفر سال ۱۲۸ هجری در روستای «ابواء» بین مکه و مدینه متولد شد. 💥امام صادق در سال ۱۴۸ شهید شد، لذا امامت حضرت موسی بن جعفر ۳۵ سال طول کشید(۱۴۸ تا ۱۸۳). 💥 امام کاظم بنابر قول مشهور در سال ۱۸۳ هجری در زندان ، مسموم و به شهادت رسید و مقبره شان در ضلع غربی بغداد می باشد که هم اکنون نام آن مکان است. 💥 شروع امامت و ولایت امام کاظم همزمان با استقرار و ثبات خلافت عباسی ‌ها بود. امام در برهه‌ ای به امامت رسید که ظالم‌ ترین حاکمان بر مسند حکومت بودند مثل: منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید که نسبت به ائمه و سادات بنی هاشم نهایت خصومت و دشمنی را روا می داشت. زندانی کردن موسی بن جعفر بارها و بارها و شهادت آن حضرت در زندان به دست نمونه‌ای از این دشمنی‌هاست... 🔹 صلوات خاصه حضرت 👈 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ النُّورِ الْمُنِيرِ... ✨چند مطلب: 💢 مطلب اول: به جان خریدن بلای شیعه! 📌 امام موسی بن جعفر خود را فدای شیعیانشان کرد! گرچه همه اهل بیت برای خدا و هدایت و نجات مردم کوشیدند و در نهایت شهید شدند اما گویا به این صورت در خصوص هیچ امامی نداشته باشیم که خود را فدا و بلاگردان شیعه کرده باشد: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي(📚 كافي، ج‌1، ص260) 👈 خداوند عزّ و جلّ بر شیعه غضب کرد لذا مرا کرد بین خودم و آنها و به خدا سوگند آنها را با [دادن جان] خودم حفظ کردم و نجات دادم. مینویسد: غضب خداوند بر شیعه به خاطر ترک تقیه توسط شیعه و پخش شدن امر امامت امام موسی کاظم علیه السلام بود که امر مردد شد بین اینکه هارون الرشید شیعه ایشان را به قتل برساند یا اینکه حضرت را حبس کند و سپس به قتل برساند و لذا حضرت برای شیعه خود دعا کردند و بلا را برای خود برگزیدند اینکه [غضب خداوند] به خاطر تسلیم و مطیع امام نبودن و عدم خلوص آنها در پیروی و اطاعت از ایشان بود و لذا خداوند ایشان را مخیر کرد بین اینکه بر رشید خروج کند و شیعیانش هنگام خروج کشته شود و کار به آنجا که باید برسد(📚مرآة العقول؛ ج‌3، ص126). میگوید: منظور این است که خداوند به خاطر مخالفتهای بسیار شیعیان و کمی اطاعت و کمک نکردنشان به امام حق بر آنها غضب کرد لذا خداوند حضرت را بین مرگ خود او و مرگ شیعیانشان مخیر کردند و حضرت هم از باب دلسوزی و شفقت و ترحم بر ایشان و اشتیاق دیدار خداوند و اینکه نسل شیعه به یکباره از بین نرود و به امید پدید آمدن مردانی صالح از آنها مرگ خود را برگزیدند(📚شرح كافي؛ ج‌6، ص37). 💢 مطلب دوم: عبد صالح! 📌 میگوید: خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند. وی با این همه تعصّب و کینه با شیعه، وقتی به سرگذشت علیه السلام می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد. از جمله می‌نویسد: کان موسی بنُ جعفرٍ یُدعَی «العبدَ الصّالحَ» مِن عباداتِه و اجتهاده. روی اصحابنا أنّه دخل مسجدَ رسول الله صلی الله علیه و آله فَسجد سجدةً فی أوّل اللیل، و سُمِعَ و هو یقولُ فی سجوده: 👈 «عَظُمَ الذّنبُ عندی فلیَحسُنِ العفوُ مِن عندک، یا أهلَ التّقوی و یا أهلَ المغفرة»، فَجعل یُردّدُها حتّی أصبح و کان سخیّاً کریماً ... موسی بن جعفر به علت عبادات و اجتهادش، خوانده می‌شد. ... و بسیار کریم و با سخاوت بود.... (📚تاریخ مدینة السلام، ج۱5، ص 14) 💢 مطلب سوم: توسل به حضرت! 📌 : خطیب بغدادی در «باب ما ذکر فی مقابر بغداد» به کرامت قبر امام علیه السلام اشاره می‌کند و از قول شیخ مذهب حنبلی می‌نویسد: ... سمعتُ حسنَ بنَ إبراهیمَ أبا علی الخلّال یقول: «ما همَّنی أمرٌ فقصدتُ قبرَ موسی بنِ جعفرٍ فتوسّلتُ به إلّا سَهّلَ اللهُ تعالی لی ما أُحبّ.» 👈 «هیچ امر مهمی برای من ‏اتفاق نیفتاد مگر این که به قبر موسی بن جعفر علیه السلام رفتم و به او متوسل شدم و خداوند آن چه را می خواستم، تسهیل نمود» (📚تاریخ مدینة السلام، ج۱، ص 442). 💠 «اَلسَّلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ...»👈«سلام بر آن مولایی که در قعر زندانها و تاریکی های زیرزمین ها، با ساق پاهایی کوبیده شده از آزار حلقه‏‌ی زنجیرها شکنجه شد...». @tabyeen98
✍ صَفوان جَمّال؛ کرایه دادن شترها به هارون الرشيد 📚وسائل الشيعة؛ ج۱٧، ص۱٨۲ ⚡️ صَفوان جَمّال: روزی خدمت امام کاظم رسیدم. 💥حضرت فرمود: ای صفوان! همه چیز تو خوب است جز یک چیز! ⚡️پرسیدم: فدایت شوم، چه چیزی؟ 💥 امام فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد(هارون الرشید) کرایه می‌دهی. ⚡️گفتم: من از روی هوا و هوس و کفران نعمت و برای لهو و لعب چنین نکردم؛ چون او به مکه می‌رود، شتران خود را به او کرایه دادم. خودم هم خدمت او را نمی‌کنم و همراهش نمی‌روم، بلکه غلامان خود را همراه او می‌فرستم. 💥 امام فرمود: آیا از او کرایه طلب داری؟ ⚡️گفتم: آری فدایت شوم، 💥 حضرت فرمود: آیا دوست داری او بماند تا کرایه ات به تو برسد؟ ⚡️ صفوان گفت: آری. 💥 حضرت گفت: 👈 کسی که بقای آنها را دوست داشته باشد، از آنها خواهد بود و هر کس از آنها باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. 📌 صفوان جَمّال بعد از این گفتگو با امام کاظم(ع)، تمامی شتران خود را فروخت. وقتی این خبر به هارون رسید، او را خواست و به او گفت: به من گزارش داده‌اند که تو شترهای خود را فروخته‌ای، چرا این کار را کردی؟ او گفت: چون پیر و ناتوان شده‌ام و غلامانم از عهده این کار برنمی‌آیند. هارون گفت: هرگز! می‌دانم که تو به اشاره موسی بن جعفر(ع) شتران خود را فروختی، صفوان گفت: مرا با موسی بن جعفر چه کار؟! هارون گفت بگذریم(بی خیال)، به خدا سوگند اگر خوش صحبتی ات نبود، تو را می‌کشتم. ♈️ محَمَّدُ بْنُ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ فِي كِتَابِ الرِّجَالِ عَنْ حَمْدَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الرَّازِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع فَقَالَ لِي يَا صَفْوَانُ كُلُّ شَيْ‌ءٍ مِنْكَ حَسَنٌ جَمِيلٌ مَا خَلَا شَيْئاً وَاحِداً- قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ- قَالَ إِكْرَاؤُكَ جِمَالَكَ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ يَعْنِي هَارُونَ- قُلْتُ وَ اللَّهِ مَا أَكْرَيْتُهُ أَشَراً وَ لَا بَطَراً- وَ لَا لِلصَّيْدِ وَ لَا لِلَّهْوِ- وَ لَكِنِّي أَكْرَيْتُهُ لِهَذَا الطَّرِيقِ يَعْنِي طَرِيقَ مَكَّةَ- وَ لَا أَتَوَلَّاهُ بِنَفْسِي وَ لَكِنِّي أَبْعَثُ مَعَهُ غِلْمَانِي- فَقَالَ لِي يَا صَفْوَانُ أَ يَقَعُ كِرَاؤُكَ عَلَيْهِمْ- قُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ- فَقَالَ لِي أَ تُحِبُّ بَقَاءَهُمْ حَتَّى يَخْرُجَ كِرَاؤُكَ- قُلْتُ نَعَمْ قَالَ 👈 {مَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ كَانَ مِنْهُمْ كَانَ وَرَدَ النَّارَ} قالَ صَفْوَانُ فَذَهَبْتُ فَبِعْتُ جِمَالِي عَنْ آخِرِهَا- فَبَلَغَ ذَلِكَ إِلَى هَارُونَ فَدَعَانِي فَقَالَ لِي- يَا صَفْوَانُ بَلَغَنِي أَنَّكَ بِعْتَ جِمَالَكَ قُلْتُ نَعَمْ- قَالَ وَ لِمَ قُلْتُ أَنَا شَيْخٌ كَبِيرٌ- وَ إِنَّ الْغِلْمَانَ لَا يَفُونَ بِالْأَعْمَالِ- فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ إِنِّي لَأَعْلَمُ مَنْ أَشَارَ عَلَيْكَ بِهَذَا- أَشَارَ عَلَيْكَ بِهَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ- قُلْتُ مَا لِي وَ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ- فَقَالَ دَعْ هَذَا عَنْكَ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَا حُسْنُ صُحْبَتِكَ لَقَتَلْتُكَ. 💠 پی نوشت: جَمَل که جمعش جِمال است یعنی شتر و جَمّال به معنای شتردار است. @tabyeen98
✍ آیات نازل شده در ۲۴ ذی حجه 📌 معروف است که آیات "تطهیر"، "مباهله" و "ولایت" در روز ۲۴ ذی حجه درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده است. 💥 منظور از ، آیه ۵۵ سوره مائده است که در شان امیر المومنین بعد از صدقه دادن در هنگام رکوع نازل شد: 🍃 إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ 👈 «ولیّ» شما فقط «خدا» و «رسول او» و «کسانی که ایمان آوردند، همان کسانی که نماز را اقامه می کنند و زکات می دهند در حالی که در رکوع اند [ =ائمه] » هستند. 🔶 : در بسيارى از كتب اسلامى و منابع اهل تسنن، روايات متعددى دائر بر اينكه آيه فوق در شان على علیه السلام نازل شده نقل گرديده كه در بعضى از آنها اشاره به مساله بخشيدن انگشتر در حال ركوع نيز شده و در بعضى نشده، و تنها به نزول آيه درباره على علیه السلام قناعت گرديده است(📚 تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۲۴). {} -همانطور که علامه طباطبایی گفته- یعنی انفاق مال در راه خدا، معنای لغوی زکات همین بوده است لکن بعدا معنای شرعی پیدا کرده است که همه می دانیم. 💥 منظور از این آیه است: 🍃 إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً(احزاب:۳۳) 👈 خدا می خواهد پليدى و گناه را فقط از شما اهل بيت دور كند و كاملا شما را پاک سازد. ❇️ : ️منابع و راويان احاديثى كه دلالت بر انحصار آيه به پنج تن مى‏كند به قدرى زياد است كه جاى ترديد در آن باقى نمى‏گذارد تا آنجا كه در شرح" احقاق الحق" بيش از هفتاد منبع از منابع معروف اهل سنت گرد آورى شده، و منابع شيعه در اين زمينه از هزار هم مى‏گذرد نويسنده كتاب" شواهد التنزيل" كه از علماى معروف برادران اهل سنت است بيش از ۱۳۰ حديث در اين زمينه نقل كرده است(تفسير نمونه، ج۱۷، ص۲۹۲ به بعد). 💠 : اگر کسی بگوید تنها بعد از ثبوت آن است و شما گفتید اهل بیت از اول تا آخر عمر معصومند جواب میدهیم: إذهاب و صَرف همانطور که در از بین بردن امر موجود استعمال میشود در ممانعت از ایجاد چیزی در محلی نیز استعمال میشود؛ به عبارت دیگر در این دو معنا استعمال میشود: از بین بردن و دورکردن (رفع و دفع)، ضمن آنکه اگر خصم دلالت آیه بر عصمت را فی الجمله بپذیرد، در ثبوت مطلوب ما کافی است؛ چرا که قائل شدن به عصمت آنها در بعضی اوقات، خَرق اجماع مرکب است(مرآة العقول، ج‌۳، ص: ۲۴۵). 💥 مقصود از (ابتهال) این آیه است: 🍃 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران؛61)🍃 🌹 پس، [ای پیامبر] هر کس بعد از علم تو [به احوال عیسی بن مریم]، با تو درباره او احتجاج کرد، بگو: بياييد فرزندانمان و فرزندانتان، زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را دعوت کنیم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(آل عمران: ۶۱). @tabyeen98
🍃 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران؛61)🍃 🌹 پس، هر کس بعد از علم تو [به احوال عیسی بن مریم]، با تو درباره او احتجاج کرد، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را دعوت کنیم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(آل عمران: ۶۱). 💠 این آیه در روز ۲٤ ذی حجه به طرفیت نَجران نازل شده است که وقتی دیدند اهل بیت پیامبر برای مباهله می آیند، متوجه عظمت آنها شدند و کوتاه آمده و از مباهله منصرف شدند. این مباهله ناتمام، سند حقانیت اهل بیت شد. 💥 عن موسى بنِ جعفرٍ قالَ: يومُ المُباهَلَةِ اليَومُ الرّابعُ و العِشرونَ مِن ذي الحجّة... @tabyeen98
🔷 اعمال روز مباهله 🌷 فرارسیدن سالروز مباهله حضرت رسول اکرم(ص) با مسیحیان نجران؛ و نزول آیه تطهیر مبارک باد 🌿 این روز داراى شرافت بسیاری است، و برای آن چند عمل وارد شده است: 🔻 🔹 اوّل: غسل؛ 🔹 دوّم: روزه گرفتن؛ 🔹 سوّم: خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است(این نماز دو ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیه الكرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود و بهتر است نزدیك ظهر به جا آورده شود و قبل از آن غسل انجام گیرد)، و اینکه «آیة الکرسى» در نماز مباهله باید تا «هم فيها خالدون» خوانده شود؛ 🔹 چهارم: خواندن دعاى مباهله مى باشد، که شبیه به دعاى سحر ماه رمضان است. دعاى روز مباهله همراه با فضیلت آن، از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده، و آن دعا این است: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ.. 📚 جهت مشاهده #ادامه_دعا و ترجمه آن به #لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره) مراجعه فرمایید:🔻 👆http://bahjat.ir/fa/content/3348 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
✍ آیه مباهله(ابتهال) 🍃 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران؛61)🍃 🌹 پس، هر کس بعد از علم تو [به احوال عیسی بن مریم]، با تو درباره او احتجاج کرد، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را دعوت کنیم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(آل عمران: ۶۱). ✅ : قوله تعالى: ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ،- الابتهال- من البهلة بالفتح و الضم و هي اللعنة، هذا أصلُه ثم كَثُرَ استعمالُه في الدّعاء و المسألة إذا كان مع إصرار و إلحاح: ↩️ اصل به معنای لعنت و نفرین است، سپس در معنای دعا و درخواست مصرانه، زیاد استعمال شده است(📚المیزان، ج3، ص224). ♈️ این آیه در روز 24 ذی حجه به طرفیت نازل شده است که وقتی اهل بیت پیامبر را دیدند کوتاه آمده و از مباهله منصرف شدند. این مباهله ناتمام، سند حقانیت اهل بیت شد. ✅ : غالب مفسران و محدثان شيعه و اهل تسنن تصريح كرده ‏اند كه آيه مباهله در حق اهل بيت پيامبر (ص) نازل شده است و تنها كسانى را كه همراه خود به ميعادگاه برد فرزندانش و و و بودند، بنا بر اين منظور از" ابناءنا" در آيه منحصرا" حسن و حسين" هستند، همانطور كه منظور از" نساءنا" فاطمه، و منظور از" انفسنا" تنها على بوده است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل شده است. ♈️ در اينجا سؤال معروفى است كه فخر رازى و بعضى ديگر درباره نزول آيه در حق اهل بيت علیهم السلام ذكر كرده ‏اند كه چگونه ممكن است منظور از" ابناءنا" (فرزندان ما) حسن و حسين باشد، در حالى كه" ابناء" جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى‏ شود، و چگونه ممكن است" نسائنا" كه معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه اطلاق گردد؟ و اگر منظور از" انفسنا" تنها على است، چرا به صيغه جمع آمده است؟! پاسخ: 1⃣ اولا- بسیاری از اهل سنت و روایاتشان نیز تصریح کرده اند که پيغمبر غير از على و فاطمه و حسن و حسين كسى را به مباهله نياورد و این قرينه آشكارى براى تفسير آيه خواهد بود؛ زيرا مى‏ دانيم از جمله قرائنى كه آيات قرآن را تفسير مى‏ كند سنت و شان نزول قطعى است. بنا بر اين، ايراد مزبور تنها متوجه شيعه نمى‏ شود، بلكه همه دانشمندان اسلام بايد به آن پاسخ گويند. 2⃣ ثانيا- اطلاق" صيغه جمع" بر" مفرد" يا بر" تثنيه" تازگى ندارد، و در قرآن و غير قرآن از ادبيات عرب و حتى غير عرب اين معنى بسيار است....(📚تفسیر نمونه، ج2، ص588). 💠 اعمال روز مباهله(24 ذی الحجه): غسل، روزه، خواندن ادعیه وارده از اهل بیت علیهم السلام... . @tabyeen98
✍️ روز مباهله؛ از غریب ترین ایام زندگی ما 🌀 آیت الله جوادی آملی: 🔹 از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است. خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن اركان را تقريباً از دست مي‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم. 🔹 جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام مي‌برند و نه حوزه‌ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است. 🔹 وقتي مأمون به وجود مبارك عرض مي‌كند به چه دليل علي بن ابيطالب افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با . خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را مي‌داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي‌شود؟! 🔹«من كنتُ مولاه فهذا عليٌّ مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد. 🌹۲۴ ذی حجّه، روز مباهله مبارک باد...🌺 @tabyeen98
✍ علی؛ محور حق 🔹 اعتراف مهم فخر رازی👇 💢 «فخر رازی» مفسّر نامی اهل‌سنّت در تفسیر خود، ذیل بیان مسائل فقهی سوره حمد می‌نویسد: ↩️ به تواتر ثابت شده است که علی بن ابی طالب همیشه در نمازها «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» را با صدای بلند قرائت می‌کرده است و هر‌ کس در دینش به علی اقتدا کند، قطعا هدایت می‌شود و دلیل این، سخن پیامبر علیه السلام است که فرمود: 👈 «خدایا حق را بر مدار علی بگردان، هر طرف که او بچرخد.» 💥 وَ أَمَّا أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَانَ يَجْهَرُ بِالتَّسْمِيَةِ فَقَدْ ثَبَتَ بِالتَّوَاتُرِ، وَ مَنِ اقْتَدَى فِي دِينِهِ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى، وَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِ قَوْلُهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ حَيْثُ دَارَ. 📚 تفسیر الفخر الرازی، ج۱، ص۲۱۰، ط دار الفکر، ۱۴۰۱ ق @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈••✿💐🌸💐🌸💐✿••┈• 🌀 چرا علی (ع) در جنگ ها از اسب ورزیده جنگی استفاده نمی کرد؟ 💠 آیت الله جوادی آملی @tabyeen98
✍ از فضایل اهل بیت پیامبر 🔹 سوره هَلْ أَتَىٰ 🍃 ... وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً / إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً / إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً(۱۰-۸)🍃 💥 ... و غذا را در عین دوستش داشتن [و نیاز]، به مسکین و يتيم و اسير مى‌دهند/ [و مى‌گويند:] ما فقط براى خدا به شما غذا مى‌دهيم، از شما پاداش و تشكرى نمى‌خواهيم/ قطعا ما از پروردگارمان، به خاطر روزى سخت و دشوار، مى‌ترسيم. ۲۵ @tabyeen98
✍ از فضایل اهل بیت پیامبر 🔹 سوره هَلْ أَتَىٰ 🍃 ... وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً / إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً / إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً(۱۰-۸)🍃 💥 ... و غذا را در عین دوستش داشتن [و نیاز]، به مسکین و يتيم و اسير مى‌دهند/ [و مى‌گويند:] ما فقط براى خدا به شما غذا مى‌دهيم، از شما پاداش و تشكرى نمى‌خواهيم/ قطعا ما از پروردگارمان، به خاطر روزى سخت و دشوار، مى‌ترسيم. 💠 پی نوشت: ♈️ «شیخ طوسى» میگوید: "مفسرین خاصّه و عامّه روایت کرده اند که این آیات درباره على و فاطمه و حسن و حسین علیهم‌السلام نازل شده، زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوند با این آیات آن‌ها را ستایش فرمود و این سوره را به خاطر آن‌ها نازل گردانید(تمام)". اصل داستان مسلّم است گرچه جزئیات آن مختلف است، دو مورد را نقل میکنیم: 1⃣ امام حسن و امام حسین بیمار شدند و پیامبر سفارش کرد که علی علیه السلام برای شفای آنان نذری کند و امام علی و حضرت فاطمه و فضّه خادم آنان [و طبق برخی احادیث امام حسن و حسین] نذر کردند که پس از شفا، سه روز روزه بگیرند. پس از شفای آن دو عزیز، همه ی خانواده روزه گرفتند و حضرت زهرا برای افطار حلوایی درست کرد( یا نانی پخت)، ولی در هنگام افطار نیازمندی بر در خانه آمد و غذا خواست و آنان ثلث غذای خود را به او دادند، سپس یتیمی آمد و ثلث دیگر را به او دادند و بعد از آن اسیری آمد و ثلث آخر غذای خود را به او دادند. پیامبر از این جریان مطلع شد و به خانه آنها آمد و در این هنگام سوره ی انسان نازل شد. 2⃣ امام حسن و امام حسين بيمار شدند. پيامبر اكرم با مردم به عيادت آنان آمدند و به امیر المومنین پيشنهاد كردند كه براى سلامتى دو كودك عزيز خود نذر كنند كه روزه بگيرند. پس از آن كه حسنين بهبود يافتند، حضرت على و حضرت فاطمه سه روز روزه گرفتند، امّا براى افطار غذايى در خانه نداشتند. حضرت على عليه السلام از شمعون يهودى مقدارى جو قرض كرد و نانى تهيه شد. به هنگام مغرب ابتدا نماز مغرب را خواندند و خواستند افطار نمايند كه شب اول فردى مسكين، شب دوّم فردى يتيم و شب سوّم سائلى اسير، درب منزل حضرت را به صدا درآوردند و درخواست غذا كردند. اهل بيت عليهم السلام براى رضاى خدا، غذاى خود را به آنان دادند و خودشان با آب افطار كردند. خداوند متعال، اين سوره را در وصف ايثار آنان نازل فرمود( الغدير، ج 3، ص 107). 🔹چند ملاحظه: 💢 نان یا حلوا بودن، اطعام یک شبه یا سه شبه، گرسنه ماندن در آن شب یا شبها، نذر امام حسن و امام حسین برای روزه، قرض گرفتن یا نگرفتن از یهودی و سایر جزئیات مورد اختلاف است. 💢 اطعام اهل بیت به دو صورت نقل شده است: در یک شب؛ در سه شب. 💢 قرض گرفتن امیرالمومنین از یهودی در یکی از نقل ها به دلیل ضعف روایت و دون شأن حضرت بودن، آن هم از یهودی، توسط بعضی مردود دانسته شده است. اما استقراض حضرت از آن شخص یهودی که شغلش پشم ریسی بود در برابر ریسیدن پشم بود که حضرت انجامش را برعهده گرفتند. در واقع حضرت دستمزدشان را جلوتر مطالبه کردند که شاید توجه به این نکته آن را جدای از قوت و ضعف سند قابل پذیرش تر کند. ♈️ ظاهرا مقصود از «اسیر» در اینجا از مشرکان و کافرانی است که در مدینه به دست مسلمانان اسیر شده بودند! و همین قرینه بر مدنی بودن این سوره دانسته شده است. ۲۵ @tabyeen98
🌺🍃🌸🌿 💥 مقاله ای درباره شان نزول سوره هَلْ أَتَىٰ و بررسی روایات و نقل های پیرامون آن👇 http://ensani.ir/file/download/article/20120426140003-3094-333.pdf
•┈••✿💐🌸💐🌸💐✿••┈• •┈••✿💐🌸💐🌸💐✿••┈• •┈••✿💐🌸💐🌸💐✿••┈• @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 سکانسی زیبا از فیلم "وزنه های بی وزن" درباره قدرت روحی امیرالمومنین 💠 یکی از ویژگی های که بسیار جذاب است، و ایشان است. بسیاری از کمالات حضرت از قدرتشان است. کسی که روی خود پا می گذارد خیلی جاها خیلی کارها را می کند و یا خیلی از کارها را نمی کند. در ماجرای خیبر، در این قلعه را فقط چهل مرد با هم باز و بسته می کردند. این از قدرت امیرالمومنین است که یک تنه این در را از جا در میاورد و پرتاب می کند! ایشان می فرماید من این قوت را از غذا نمیگیرم، قدرت من از ایمانم است: مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ وَ رَمَيْتُ بِهِ خَلْفَ ظَهْرِي أَرْبَعِينَ ذِرَاعاً بِقُوَّةٍ جَسَدِيَّةٍ وَ لَا حَرَكَةٍ غِذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكُوتِيَّة👈 من در خيبر را با قدرت جسمی از جا نکندم و چهل ذراع به پشت سر نینداختم، بلکه از قدرت روحانی و ملکوتی است. یکی از چیزهایی که قدرت می آورد است. امیرالمومنین علی(ع) قدرتشان به خاطر صبرشان بود{خطبه شقشقیه: فَصَبَرْتُ و في الْعَيْنِ قَذًى و في الْحَلْقِ شَجًا: صبر کردم در حالی که در چشم خار و در گلویم استخوان بود}. 🔹مصطفی امینی خواه @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢معاویه: عاقل باش عقیل ، با ۳۰۰ هزار دینار بخشش من میتوانی مرغوب‌ترین زمین‌ها و مجلل‌ترین خانه‌ها را بخری که در بیعت با علی باید خوابشان را ببینی. 💢عقیل: پول خوبی‌ است اما قیمت علی نیست اگر تمام مِلک شام را قباله کنی قیمت علی نمی شود. @tabyeen98
✍ در صحنه بودن 💥 وقتی در صحنه حق و باطل نیستی، هر کجا می خواهی باش؛ چه به نماز ایستاده باشی و چه به شراب نشسته باشی، هر دو یکی است. 📚 "حسین؛ وارث آدم"، ص۲۰٥؛ دکتر شریعتى @tabyeen98
✍ درس بزرگ سالار شهیدان (ع) یک درس بزرگ‌تر از شهادتش به ما داده است؛ و آن نیمه‌تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است . حجّی که همه اسلافش، اجدادش، جدّش و پدرش برای احیای این سنت، جهاد کردند. این حج را نیمه‌تمام می‌گذارد و شهادت را انتخاب می‌کند، مراسم حج را به پایان نمی‌برد، تا به همه حج‌گزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنّت ابراهیم، بیاموزد که اگر امامت نباشد، اگر رهبری نباشد، اگر هدف نباشد، اگر (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، با خانه بت، مساوی است. در آن لحظه که حسین (ع) حج را نیمه‌تمام گذاشت و آهنگ کربلا کرد، کسانی که به طواف، هم‌چنان در غیبت حسین، ادامه دادند، مساوی هستند با کسانی که در همان حال، بر گرد کاخ سبز معاویه در طواف بودند، 👈 که وقتی در نیستی، وقتی که شاهد عصر خودت و شهید حق و باطل جامعه ات نیستی، هر کجا که می خواهی باش؛ چه به ایستاده باشی و چه به نشسته باشی، هر دو یکی است . 📚 "حسین؛ وارث آدم"، ص۲۰٥ دکتر شریعتى @tabyeen98
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🏴سیاسی‌ترین دهۀ سال؛ دهۀ اول محرم 🔻امام خمینی(ره) می‌فرمود: والله اسلام تمامش سياست است. اسلام دين سياست است قبل از اينكه دين معنويات باشد (صحیفۀ امام، ج۱ص۲۷۰و ج۶ص۴۶۷) 🔻اگر بپذیریم که دهۀ اول یا هفتۀ اول محرم، به‌نام «امر به معروف و نهی از منکر» باشد، طبیعتاً این دهه سیاسی‌ترین دهۀ سال خواهد بود؛ چون امر به معروف و نهی از منکر در درجۀ اول، سیاسی است. 🔻اینکه ما با شنیدن امر به معروف و نهی از منکر، یاد بی‌حجابی و مسائلی از این دست می‌افتیم، ناشی از اشتباه ما در دینداری است. امر به معروف و نهی از منکر، اول به مسائل کلان مربوط می‌شود، بعد به مسائل جزئی‌تر. 🔻وقتی امام حسین(ع) فرمود:«اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ» بعدش یک حرکت سیاسی انجام داد. ایشان می‌خواست از یاران خود در کوفه، برای کوبیدن قدرت سیاسی باطل کمک بگیرد؛ که البته یارانش بی‌وفایی کردند. 👤 علیرضا پناهیان - ۹۴.۷.۱۹ 👈🏻 متن کامل: Panahian.ir/post/2539 @Panahian_ir
✍ ماه‌های قمری و ماه‌های حرام 💥 ماه محرم، اول سال هجری قمری است. 💥 ترتیب ماه‌های قمری: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاولی، جمادی الاخری، رجب، شعبان، رمضان، شَوّال، ذی القعده، ذی الحجه. 💥 چهار ماه از این دوازده ماه، ماه‌های حرام (الشُّهُور الْحُرُم) محسوب می‌شود که سه مورد آن متوالی است: رجب، ذی قعده، ذی حجه، محرم. 💥 نام گذاری ماه‌های حرام از جهت حرمت و احترام آن است که حتی در دوران قبل از پیامبر یعنی دوران جاهلیت، جنگ و قتل و کشتار را در آن حرام می‌دانستند!(كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِه). 💥 دیه قتل نفس [ و نه ضرب و جرح] در ماه‌های حرام و در حرم الهی، یک سوم افزایش می‌یابد. فعل و نتیجه آن یعنی مرگ هر دو باید در همین ماه‌ها باشد تا موجب تغلیظ دیه شود. در قتل نفس بین عمد و غیر عمد فرقی نیست و کفاره روزه دو ماهه نیز واجب می‌شود. @tabyeen98
✍ نماز آخر سال قمری 📚 الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحديثة)، ج‌2، ص380 📌 «سيّد بن طاووس» روایت می کند: در روز آخر ذی الحجة، دو ركعت نماز خوانده می‌شود با سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله أحد» و ده مرتبه «آية الكرسى» سپس دعا می‌کنی و می‌خوانی: 💥«أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَيتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسِيتُهُ ولمْ تَنسَهُ، وَ دَعَوتَنى اِلى التّوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَليْكَ، اَللهُمَّ فَإنّى أسْتغفِرُكَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَ ما عَمِلتُ مِنْ عَمَل يُقَرّبـُـنى اِليكَ فاقبَلهُ مِنّى، وَلا تَقطَعْ رَجائى مِنكَ ياكَريمُ». ♈️ ترجمه: هر عملی که انجام دادم در امسال و از آن نهیم کردی و بدان راضی نبودی و فراموشش کردم اما تو فراموشش نکردی و بعد از جسارتم به تو، به توبه دعوتم کردی؛ خدایا از تو درخواست آمرزش دارم، پس مرا بیامرز و هر عملی که انجام دادم و مرا به تو نزدیک کرد پس آن را از من بپذیر و امیدم را از خودت قطع نکن ای . ↩️ وقتی چنین بگویی، شيطان مى گويد: "ای واى! هرچه در مدّت اين سال [برای گمراهیش] زحمت كشيدم، با اين کلمات، همه را از بين برد" و سال گذشته شهادت می دهد که آن را با خير و خوبی به پايان برد. 💠 سید بن طاووس: این روایت دلالت دارد بر اینکه اول سال، است. @tabyeen98
✍ نماز آخر سال قمری 📚 الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحديثة)، ج‌2، ص380 📌 «سيّد بن طاووس» روایت می کند: در روز آخر ذی الحجة، دو ركعت نماز خوانده می‌شود با سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله أحد» و ده مرتبه «آية الكرسى» سپس دعا می‌کنی و می‌خوانی: 💥«أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَيتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسِيتُهُ ولمْ تَنسَهُ، وَ دَعَوتَنى اِلى التّوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَليْكَ، اَللهُمَّ فَإنّى أسْتغفِرُكَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَ ما عَمِلتُ مِنْ عَمَل يُقَرّبـُـنى اِليكَ فاقبَلهُ مِنّى، وَلا تَقطَعْ رَجائى مِنكَ ياكَريمُ». ♈️ ترجمه: هر عملی که انجام دادم در امسال و از آن نهیم کردی و بدان راضی نبودی و فراموشش کردم اما تو فراموشش نکردی و بعد از جسارتم به تو، به توبه دعوتم کردی؛ خدایا از تو درخواست آمرزش دارم، پس مرا بیامرز و هر عملی که انجام دادم و مرا به تو نزدیک کرد پس آن را از من بپذیر و امیدم را از خودت قطع نکن ای . ↩️ وقتی چنین بگویی، شيطان مى گويد: "ای واى! هرچه در مدّت اين سال [برای گمراهیش] زحمت كشيدم، با اين کلمات، همه را از بين برد" و سال گذشته شهادت می دهد که آن را با خير و خوبی به پايان برد. 💠 سید بن طاووس: این روایت دلالت دارد بر اینکه اول سال، است. @tabyeen98
✍ محرم سال 61 هجری قمری ♈️ بر اساس نرم افزار تبدیل تاریخ "باد صبا" ، آغاز ماه محرم سال 61 هجری قمری مطابق با ۱۱ مهر سال 59 هجری شمسی بوده است. ♊️ ان شاء الله به قدر فرصت و توان، احادیثی از حضرات معصومین در رابطه با محرم و حادثه عظیم کربلا و حضرت سید الشهداء تقدیم خواهد شد. @tabyeen98
4_532577705640635280.mp3
10.51M
ارباب خوبم سینه زناتو عشقه... @tabyeen98
: باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است این صبح تیره باز دمید از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله درهم است گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامی ذرات عالم است گرخوانمش قیامت دنیا بعید نیست این رستخیز عام که نامش محرم است در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است جن و ملک بر آدمیان نوحه می کنند گویا عزای اشرف اولاد آدم است خورشید آسمان و زمین، نور مشرقَین پرورده ی کنار رسول خدا، حسین کشتی شکست خورده ی طوفان کربلا در خاک و خون طپیده میدان کربلا گر چشم روزگار به رو زار می گریست خون می گذشت از سر ایوان کربلا نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک ز آن گل که شد شکفته به بستان کربلا ... @tabyeen98