بسمه تعالی
🔸نقش همسردرزندگی ۱
نقش همسر در زندگی زمینه سازی است. نقش اصلی با اراده انسان است، که در این موضوع فرقی بین زن و مرد نیست. همسر موافق در پرورش استعدادهای ایجابی نقش دارد.
مثال: تولی محور همه استعدادهای ایجابی یا همان مثبت است. ترویج فضائل در جامعه از این نوعند.
همسر مخالف در پرورش استعدادهای سلبی نقش دارد.
مثال: تبری محور همه استعدادهای سلبی یا همان منفی است. مبارزه جهت زدودن رذایل از این نوعند.
نتیجه هر دو تبلیغ اسلام است. اگر بخواهیم به این دو محور یکسان نگاه کنیم ضعفهای همسر نقش سلبی و قوتهایش نقش ایجابی خواهد داشت. پس در سطح روابط همسران که یک رابطه عرضی است، اراده اصل، اما در سطح رابطه انسان با خدا که یک رابطه طولی است اراده انسان زمینه ساز و اراده خدا اصل است.
اراده انسان با نیت و هدف عالی بستر مناسب جذب مددالهی خواهد بود. بر این اساس آیا قدرتی می تواند در برابر انسان بایستد؟؟؟
عزت مزید-امیدی
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۷- پرهیز از دو روئی ها 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من
🌴نهج البلاغه ۳۸- در پی آرزو بودن
🌴 درود خدا بر ایشان فرمودند: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد.
🍃#حکمت۱۹🍃
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۸- در پی آرزو بودن 🌴 درود خدا بر ایشان فرمودند: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ ا
🌴نهج البلاغه ۳۹- وصف بهشت
🌴درود خداوند بر ایشان فرمودند: در بهشت. درجاتی از یکدیگر برتر. و جایگاه هائی گوناگون و متفاوت وجود دارد که نعمت هایش پایان ندارد، و ساکنان آن هرگز خارج نگردند، ساکنان بهشت جاوید هستند، و هرگز پیر و فرسوده نگردند و گرفتار شدائد و سختی ها نحواهند شد.
🍃بخشیاز خطبه ۸۵🍃
@tabyin1318
🌴امام صادق علیه السلام به زراره که از امام پرسید اگر من در زمان غیبت باشم چه دستوری به من می دهی؟
فرمودند: این دعا را بخوان:
☘ "خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر تو خود را به من نشناسانی من تو را نشناسم،
☘ بارخدایا پیغمبرت را به من بشناسان، زیرا اگر تو پیغمبر خود را به من نشناسانی من هرگز او را نشناسم،
☘ بار خدایا حجت خود را به من بشناسان، زیرا اگر تو حجتت را به من نشناسانی من از دینم گمراه شوم "
🍃اصول کافی ج۲ ص۵۸۳🍃
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸رابطه طولی وعرضی ۱
مقدمه:
رابطه طولی و عرضی یک رابطه حاکم بر نظام هستی است. مبدع آن خداوند متعال است.
بدون وجود این ارتباط، استحکام، حرکت و رشد امکان پذیر نیست.
تعریف:
رابطه طولی:
رابطه بین خالق و مخلوقاتش است یا به عبارت ساده تر هیچ مخلوقی خارج از این رابطه موجود نیست بلکه فانی است یعنی موجودیت مخلوق به وجود خالق وابسته است. شما به تعداد موجودات عالم خطوط موازی یا عمودی ترسیم کنید نقطه اتصال و اتکاء همه این خطوط خداست.
رابطه عرضی:
رابطه بین مخلوقات خالق است. در این رابطه مخلوقات مستقل از هم هستند. علت ارتباط مخلوقات وابستگی آنها به هم نیست بلکه #نیاز آنها به هم است.
تصور عدم ارتباط عرضی یک تصور باطل و بیهوده است. حکمت ایجاب میکند تا بین تمامی مخلوقات خالق ارتباط ایجاد شود و گرنه استحکام، حرکت و رشد ایجاد نمیشود و بدون این سه عنصر، ارتباط طولی بیمعنا و بی هدف خواهد شد.
برای تکمیل بحث نیاز است دو واژه تمام و کمال معنا شود.
#تمام: یعنی هر آنچه که برای موجودیت یک چیزی لازم است فراهم شود. مثال:انسان را در نظر بگیرید اجزایی دست به دست هم دادهاند و به او موجودیت بخشیدهاند. به عبارت سادهتر ساخت انسان تمام شد.
اینجا انسان هم با اجزای خودش و هم با همنوعان خودش ارتباط عرضی دارد. حرکت برای برقراری این ارتباط حرکت عرضی نام دارد.
#کمال: موجودیت مخلوق، ایجاب میکند که حرکت و رشد کند،چون خالق هدف دارد.
موجود هر چه به هدف تعیین شده نزدیک شود کامل تر میشود.
از این رو حرکت به سوی هدف حرکت طولی است.
مثال: یک تخته فرش به علت تار و پودی که قابلیت گره خوردن دارد، فرش شده است.
نخ های عمودی همان ارتباط طولی و نخ های افقی همان ارتباط عرضی هستند.
فرش باف در عرض، هر گره ای که میزند یک ارتباط عرضی اتفاق میافتد این گره ها که تمام شد فرش یک درجه در طول رشد میکند.
موجودیت حیوان:
این رابطه در حیوان خیلی محدود است. حیوان تجسم شهوت و غضب محض است که موتور متحرکه آن به سوی رفع نیاز می باشد.
این حالت در حیوان کم و زیاد نمیشود و ثابت است. ارتباط عرضی حیوانات اولا: برای رفع نیاز مادی و ثانیاً: برای دفاع میباشد.
مثال: یک شیر وقتی گرسنه میشود، شهوتش او را به سوی شکار سوق میدهد. حدوداً برای یک هفته شهوتش فروکش میکند، در این یک هفته شکار نمیکند. چون اولا شهوتش خیلی محدود و در حد رفع نیاز است و ثانیاً حیوان قابلیت طمع ورزی ندارد. شیر وقتی یک گله حیوان را دنبال میکند و موجب فرار آنها میشود. در این فرار هم سموم اضافه بدن آنها از طریق فعالیت تعریقی رفع میشود و هم آن حیوانی که مریض یا ضعیف است شکار شیر میشود.
پس شکار شیر ضمن اینکه نیازش را رفع میکند به سایر حیوانات سلامتی نیز میدهد.
این همان ارتباط عرضی است.
خدا به وسیله غریزه ای که در درون حیوان قرار داده آن را هدایت میکند که به آن هدایت غریزی یا به قول امروزی ها هدایت راداری گویند.
موجودیت فرشته:
این رابطه در فرشتگان نیز خیلی محدود است اما به نسبت حیوان بیشتر است. فرشته تجسم عقل محض است.
عقل یعنی تشخیص خوب از بد. فرشته عبادت خدا را خوب و عدم آن را بد میداند. به عبارت دیگر فرشته تسلیم محض خداست.
این دانستن هر چند تمام است اما ظرفیت کمال ندارد.
مثال: یک فرشته عبادت هم نوع خود را مشاهده کند خوشحال میشود اما به او حسد نمیورزد، چون قابلیت آن را ندارد.
خدا به وسیله عقلی که به فرشته داده او را هدایت میکند که به آن هدایت عقلی گویند.
موجودیت انسان:
انسان موجودی است که هم قابلیت حیوان و هم قابلیت فرشته در او وجود دارد.
نکته اساسی آن است که ترکیب این دو مجموعه متضاد دارای مراتب وسیع و عمیقی در او است. شهوت و غضبی که در انسان است هم مراتب زیادی دارد هم در کنار آن قوهای به نام وهم وجود دارد که مدام شهوت و غضب را تحریک میکند. و نیز خدا عاطفه را داد که با دیگرخواهی، انسان در بند خودخواهی نماند.
عقلی که در انسان است هم مراتب بالایی از فرشته را دارد و هم در کنار آن سرمایه ای به نام #فطرت وجود دارد که از عقل پشتیبانی میکند. عقل در تعابیر دینی به پیامبر درونی مزین شده است. بعد، از جنس خودبشر، انسانی پرورش داد و به پیامبر بیرونی نام نهاد، که به وسیله وحی انسانها را هدایت نماید.
عرض شد انسان هم قابلیت حیوان و هم قابلیت فرشته دارد.
در قابلیت حیوان مصداق تمام آن دنیا و در قابلیت فرشته مصداق تمام آن آخرت است. انتخاب یکی از این دو، انحراف است چون قرار نیست یکی از این دو قابلیت رشد یابد، بلکه قرار است با ترکیب آن دو،جوهری رشد کند به نام انسانیت.
انسانهایی که فقط شهوت و غضب را میگیرند به دنیا گرا معروفند.
طبق منطق باید حیوان شوند اما نه!
چون این قابلیت در انسان مراتب زیادی دارد و طبق نگاه قرآن آنها از حیوان پست تر و گمراه تر هستند.
✍ ادامه دارد...
@tabyin1318
بسمه تعالی
🔸رابطه طولی وعرضی ۲
این گمراهی همان انحراف از خط انسانیت است که به آن ضلالت کیفری گویند.
انسانهایی که فقط عقل را اخذ میکنند طبق منطق باید فرشته شوند اما نه! چون این قابلیت در انسان مراتب زیادی دارد توقف روی آن دائمی نیست، بلکه عقبروی است تا اینکه قرآن میفرماید:
(کمثل الحماریحمل اسفارا) باز این گمراهی همان انحراف از خط انسانیت است که باز ضلالت کیفری نام دارد.
شاید در ذهن مخاطبان واژه ضلالت کیفری سوال باشد که عرض میکنم:
خداوند متعال به جمیع انسانها فطرت توحیدی داده است حتی کفار. هر کس به این فطرت بیتوجهی کند به مرور آن در بین اعمال ناشایست مدفون میشود، که معنای آیه( و قد خاب من دساها ) است. پس فردی که خودش ابتدا به ساکن با فطرت دسیسه کند به آن #ضلالت_اولیه گویند. خدای متعال هم به این ضلالت اضافه میکند که به آن ضلالت کیفری گویند.
حالا فردی مراقب فطرت خود باشد و عمل
تزکیه را انجام دهد معنای آیه (قدافلح من زکاها) است که به آن هدایت اولیه گویند خدای متعال هم به این هدایت می افزاید که به آن هدایت پاداشی گویند. اگر خدا در قرآن میفرماید:
(من هر که را بخواهم گمراه میکنم و هر که را بخواهم هدایت) ناظر به ضلالت یا هدایت اولیه نیست بلکه منظور همان ضلالت و هدایت کیفری و پاداشی است.
⬅️ نتیجه گیری:
بدانیم هر کس بخواهد صرفاً حیوان یا فرشته باشد نتیجه آن یکسان خواهد بود که در تعبیر قرآن گمراه تر از حیوان است.
منشاء این گمراهی، نپذیرفتن ارتباط عرضی است. تعامل اجتماعی انسان را همه قبول دارند، اماپیروان آن دو تفکر انحرافی در جهت هوسهای خود به کار میبرند.
اصل بر این است که با تعامل اجتماعی حسادت و طمع و تکبر انسان تحریک شود تا به رفتار آید. چون انسان قابلیت آزمون وخطا دارد شایسته است با مبنای اصلاح، در هر رفتاری درجه ای از آن سه رذیله را کاهش دهد.
پس عقل تمام، در مبارزه با آنها به دست آمده که در ادامه عقل کمال نیز حاصل خواهد شد.
حاکمیت الهی، کتاب و وحی برای تشریع ارتباط طولی و عرضی است تا انسان به سوی تفکر انحرافی نرود.
در سوره حجرات وقتی میفرماید:( ما شما را از زن و مرد آفریدیم) این همان ارتباط طولی است یعنی به علت، اشاره دارد. و در ادامه میفرماید:( شما را گروه گروه قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید) این ارتباط عرضی است و وقتی به (اتقاکم) میرسد هدف ارتباط طولی و عرضی را بیان می کند.
بعد از غیبت کبرای حضرت ولی عصر مدتهای مدیدی مردم متاسفانه بین دو تفکر انحرافی دست به دست شده اند.
مردم با تحمل سختی های کج و معوج فراوان بالاخره قابلیت پیدا کردند که در پرتو حاکمیت زیباترین شمایل انسانی که شبیه ترین آنها به حضرت ولیعصر بود قرار گیرند.
رابطه عرضی انسانها یعنی با هدف تکامل با هم تعامل داشته باشند، همدل باشند و غمخوار هم باشند تا بتوانند کینهها، حسادتها و زیادهخواهیها را کنار بگذارند که شرط ورود به تکامل نیز است. بدیهی است در روابط انسانی عمیقترین ارتباط عرضی فقط در رابطه مقدس زن و شوهری شکل میگیرد. از این رو استقلال محیطی یعنی ذره ای رغبت به دنیا نداشته باشیم و آزادی درونی یعنی ذرهای رغبت به آخرت نداشته باشیم، بلکه فقط و فقط وجودمان تجسم تمامعیار رغبت به خدا باشد (و اذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب) اینجاست که حق تقوا ادا شده و خدای مهربان در پاسخ می فرماید:( یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه) عزتمندباشید. امیدی
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۹- وصف بهشت 🌴درود خداوند بر ایشان فرمودند: در بهشت. درجاتی از یکدیگر برتر. و جایگاه ه
🌴نهج البلاغه ۴۰: نشانه های پرهیزکاران
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: از نشانه های پرهیزکاران این است: اعمال نیکو انجام می دهد و ترسان است، روز را به شب می رساند با سپاسگزاری، و شب را به روز می رساند با یاد خدا. شب می خوابد اما ترسان، و بر می خیزد شادمان، ترس برای اینکه دچار غفلت نشود، و شادمانی برای فضل و رحمتی که به او رسیده است.
🍃بخشی از خطبه ۱۹۳🍃
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۴۰: نشانه های پرهیزکاران 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: از نشانه های پرهیزکاران این است:
🌴نهج البلاغه ۴۱- خدا همیشه ناظر است
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند:
از نافرمانی خدا در خلوتها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است داوری كند.
🍃#حکمت۳۲۴🍃
@tabyin1318