▪️▫️ بسم الله الرحمن الرحیم▫️▪️
🔸سه مولفه درکمال خواهی ۱
✍ خدمت مخاطبان ارجمند کانال عطر ماندگار، عرض سلام و ادب دارم.
بنده به فضل الهی مطالبی را تقدیم میکنم که اولاً متراکم است یعنی به تفکر نیاز دارد. ثانیاً نقطه آغازین مسلح شدن به نگرش تربیتی است پس به درونیسازی نیاز دارد.
در مسیر کمال خواهی انسان، #تصمیم #مشورت و #توکل سه مولفه حیاتی محسوب می شوند.
1⃣ #تصمیم: یک عامل فردی است که بخش عمده پرورش آن به عهده خود انسان است. تربیت خانوادگی درست و محیط سالم دو زمینه تسهیل بخش برای تحقق آن است. فقدان و یا معیوب بودن آن دو به هیچ وجه مسئولیت فردی انسان را حتی درجهای کاهش نمیدهد. هر کسی با استناد به آنها از مسئولیت فردی شانه خالی کند، اول به سوی خود فریبی بعد به سوی خود فراموشی خواهد رفت که کاملاً با کمال خواهی انسان در تضاد است.
2⃣ #مشورت: یک عامل اجتماعی است که انسان مصمم باید از آن سالم عبور کند تا عادل شود. در عبور از اجتماع دو تزاحم تحسین ها و تکذیب ها، برای صیقل دادن درون انسان تعبیه شده است که خروجی آن انسان مصمم عادل است. شیوه کلی برخورد، خوشحال نشدن از تحسین ها و ناراحت نشدن از تکذیب های اجتماع است. در این عامل اجتماعی، همسر نقش اول را در تسهیل گری دارد، یعنی هر کس خود را آگاهانه در تسخیر همسرش قرار دهد هم با سرعت و هم به آسانی از دو تزاحم گفته شده به سلامت عبور خواهد کرد.
به هر دلیلی همسر کمک نکند، مجوز توقف نیست. کار سخت می شود اما ادامه مسیر امکان دارد. بد اخلاقی با همسر و طرحریزی فریبکارانه برای طلاق خلاف انسانیت است. اگر همسر همکاری نکند مجوز حذف علاقه است اما مجوز ظلم نیست. در این شرایط اگر علاقه نیز حذف نشود بهتر است چون سرعت کمال خواهی انسان را مضاعف خواهد نمود. اینجا نیز توجیه گر ها در دام خودفریبی و خودفراموشی خواهند افتاد.
در عامل اجتماعی نقش تسهیل گری گروه دوستان و سازمان های اجتماعی در اولویت های بعدی قرار می گیرد.
3⃣ #توکل: یک عامل منحصر به فرد است که انسان مصمم عادل را عارف پرورش میدهد. وسعت و عمق توکل انسان تابع درجه تقوای او است که بالاترین درجه اش این است که انسان غیر از خدا به چیزی دیگر نیندیشد.
این درجه در میدان مبارزه با شرک، ظلم و جهل به دست میآید که بهترین بستر آن مبارزه گروهی است.
عارف شدن که خروجی این عامل است رهیافتی به سوی ربوبیت اولاً و الوهیت ثانیاً می باشد. مشکل جدی انسان در نوع نگاه به ربوبیت است. ربوبیت خدا همه نظام هستی را احاطه کرده است. رهیافت به ربوبیت یعنی انسان از بند اسباب الهی آزاد شود.(ان معی ربی سیهدین.)
↩️ نتیجه گیری:
الف -- این سه مولفه در هم تنیده اند و فقط با منظور آموزشی تفکیک شده اند.
ب -- انسان برای تحقق آن سه مولفه با دو منظور تلاش می کند اولاً برای رشد و کمال خودش ثانیاً برای روشنگری مردم. اولی جنبه تربیتی و دومی جنبه تبلیغی دین محسوب میشود.
ج -- انسانهای توجیه گر دنبال تغییر دیگران هستند. این امر پوششی بر درماندگی آنها در امر تربیت خود میباشد.
حتی قرابت نسبی و سببی ذره ای از اهمیت جنبه تربیتی را نمی کاهد و نباید هم بکاهد. این انسانها مغرورند و خود را قیم دیگران میدانند اما سستی و دلسردی را در جامعه می دمند.
د-- انسانهای سالم دنبال تغییر خود هستند.این امر به مدد جنبه تربیتی و با رهیافت ربوبی انجام می گیرد.
این انسانها متواضعند و خود را خادم دیگران میدانند و عطر ماندگار اصلاح را در جامعه منتشر میکنند.
و من الله التوفیق و علیه التکلان.
امیدی.
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۲- دنیا برای آخرت است 🌴درود خدا برایشان فرمودند: دنیا برای رسیدن به آخرت آفریده شد، ن
🌴نهج ابلاغه ۳۳- شخصیت
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند:
كسی كه درخت شخصيت او نرم و بی عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است.
🍃 #حکمت۲۱۴🍃
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج ابلاغه ۳۳- شخصیت 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: كسی كه درخت شخصيت او نرم و بی عيب باشد، شاخ و برگ
🌴نهج البلاغه۳۴- ارزش تغافل
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: خود را به بی خبری نماياندن و چشم پوشی، از بهترين كارهای بزرگواران است.
🍃#حکمت۲۲۲🍃
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸تسخیرمتقابل:
وقتی یک غواص قصد میکند به عمق دریا برود یعنی خودش را آگاهانه به چنگال مرگ میاندازد.
آیا تا به حال فکر کردهاید واقعاً چرا؟
او غور میکند، او تفحص میکند که هم علم را و هم مروارید را کشف کند.
پس ارزش دارد که انسان آگاهانه به استقبال مرگ برود مرگی که در دل آن حیات معنوی و دائمی نهفته است.
در بحث ما #استقلال_محیطی همان علم و #آزادی_درونی همان مرواریداست، دل همسر نیز مانند دریاست. زن و مرد بودن مهم نیست بلکه مهم پذیرش نقش همسری است.
جوهره ازدواج تبادل جان هاست. با اندکی تأمل این نکته حاصل میشود که همه امکانات و زمینه های غواصی مهیاست که مهمترین مانع آن خودخواهی است.
دانستن اینکه کسب استقلال محیطی و آزادی درونی کسب سرمایه حیات بوده و بهترین بستر آن ازدواج سنجیده و هدفمند است میتواند در تعدیل خودخواهی نقش ایفا کند.
چرا که ازدواج هم پیوند حکیمانه تفاوتهاست و هم بستر کمال یافتگی انسان می باشد.
نتیجه اینکه اولاً برای درک تفاوتها و راز آنها و ثانیاً نیل به کمال، غواصی در دل همسر یک ضرورت دائمی در این دنیای خاکی به حساب میآید.
برای تحقق ادراک و کمال خواهی، تسخیر متقابل برای خدمت متقابل یک راهبرد می باشد.
سادهترین معنای تسخیر، به هم راه دادن است،
این که همسران در مقابل هم نرم باشند، آیینه هم باشند و در نهایت همدل و همراه هم باشند.
بدون هیچ شکی بر آیند چنین ازدواجی تعمق محبت ها و افزایش یگانگی ها است، و به طور خلاصه چنین خانوادهای بهترین و زیباترین تابلوی عالم را که ایثار میباشد به نمایش میگذارد.
بدیهی است این حرف ها و جملات هم زیباست و هم مطلوب همه انسانها است. از بس در این موارد خیال پردازی شده تبدیل به رویا شده است.
بنده قاطعانه اعلام میکنم هر چیز که در عالم هستی است به آسانی کسب میشود.
شاید بپرسید چطور؟ مگر میشود؟
میخواهم با این جمله هم پاسخ بدهم و هم بحث را تمام کنم.
در عالم هستی یک عمل سخت است و آن پا گذاشتن روی هوسها و آرزوهای خود است.
عزتمند باشید.
امیدی
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه۳۴- ارزش تغافل 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: خود را به بی خبری نماياندن و چشم پوشی، از به
🌴نهج البلاغه۳۵- حکمت مکارم اخلاق
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند:
با سكوت بسيار، وقار انسان بيشتر شود، و باانصاف بودن، دوستان را فراوان كند، و با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود، و با فروتنی، نعمت كامل شود، و با پرداخت هزينه ها، بزرگی و سروری ثابت گردد، و روش عادلانه، مخالفان را درهم شكند، و با شكيبایی برابر بی خرد، ياران انسان زياد گردند
🍃 #حکمت۲۲۴🍃
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه۳۵- حکمت مکارم اخلاق 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: با سكوت بسيار، وقار انسان بيشتر شود،
🌴نهج البلاغه ۳۶- گذر از فتنه ها
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند:
اگر از فتنه ها و لغزشگاه ها با قدرت بگذرم، دگرگونيهای بسياری پديد می آورم.
🍃 #حکمت۲۷۲🍃
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۶- گذر از فتنه ها 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: اگر از فتنه ها و لغزشگاه ها با قدرت بگذ
🌴نهج البلاغه ۳۷- پرهیز از دو روئی ها
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان می دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاری كه تو از آن آگاهی ، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستی كه درونم را زشت كرده به سوی تو آيم، تا به بندگانت نزديك، و از خشنودی تو دور گردم.
🍃#حکمت۲۷۶🍃
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود حضور گرم و بزرگوارانه همه مخاطبان کانال عطر ماندگار و گروه خانواده سالم.
سلامتی، نشاط درونی و عاقبت بخیری همه شماخواسته قلبی ماست.
🔸 فوائد سوال 🔸
سوالات شما میتواند:
▪️اولا: در شناخت نیازهای آموزشی کمک کار ما باشد.
▪️ثانیا: زمین ذهن شما را شخم زده و آماده دریافت مطالب بعدی میکند.
هر چند عمده تلاش ما صرف ارایه مباحث قوی میشود، اماهیچ ادعایی در انسجام، غنا و جامع بودن آنها نداشته از این رو دست یاری به سوی شما دراز میکنیم. گاها یک سوال ساده یک مخاطب میتواند گرههایی از ذهن یک معلم را باز کند.
پس هیچوقت یک جمله یا یک سوال خود را رها نکرده و سریع در گروه قرار دهید.
به یاد داشته باشید که سوال خوب خاصیت آهنربایی داشته و علم را بخود جذب میکند.
منتظرسوالات خوب شما هستیم.
عزت مزید- امیدی
@tabyin1318
معاد در قرآن - جلسه سیویکم
(۲۷ خرداد ۹۹).mp3
19.4M
#معاد در قرآن جلسه سیویکم
🔹 بهشت۲
@tabyin1318
بسمه تعالی
🔸نقش همسردرزندگی ۱
نقش همسر در زندگی زمینه سازی است. نقش اصلی با اراده انسان است، که در این موضوع فرقی بین زن و مرد نیست. همسر موافق در پرورش استعدادهای ایجابی نقش دارد.
مثال: تولی محور همه استعدادهای ایجابی یا همان مثبت است. ترویج فضائل در جامعه از این نوعند.
همسر مخالف در پرورش استعدادهای سلبی نقش دارد.
مثال: تبری محور همه استعدادهای سلبی یا همان منفی است. مبارزه جهت زدودن رذایل از این نوعند.
نتیجه هر دو تبلیغ اسلام است. اگر بخواهیم به این دو محور یکسان نگاه کنیم ضعفهای همسر نقش سلبی و قوتهایش نقش ایجابی خواهد داشت. پس در سطح روابط همسران که یک رابطه عرضی است، اراده اصل، اما در سطح رابطه انسان با خدا که یک رابطه طولی است اراده انسان زمینه ساز و اراده خدا اصل است.
اراده انسان با نیت و هدف عالی بستر مناسب جذب مددالهی خواهد بود. بر این اساس آیا قدرتی می تواند در برابر انسان بایستد؟؟؟
عزت مزید-امیدی
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۷- پرهیز از دو روئی ها 🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من
🌴نهج البلاغه ۳۸- در پی آرزو بودن
🌴 درود خدا بر ایشان فرمودند: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد.
🍃#حکمت۱۹🍃
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۸- در پی آرزو بودن 🌴 درود خدا بر ایشان فرمودند: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ ا
🌴نهج البلاغه ۳۹- وصف بهشت
🌴درود خداوند بر ایشان فرمودند: در بهشت. درجاتی از یکدیگر برتر. و جایگاه هائی گوناگون و متفاوت وجود دارد که نعمت هایش پایان ندارد، و ساکنان آن هرگز خارج نگردند، ساکنان بهشت جاوید هستند، و هرگز پیر و فرسوده نگردند و گرفتار شدائد و سختی ها نحواهند شد.
🍃بخشیاز خطبه ۸۵🍃
@tabyin1318
🌴امام صادق علیه السلام به زراره که از امام پرسید اگر من در زمان غیبت باشم چه دستوری به من می دهی؟
فرمودند: این دعا را بخوان:
☘ "خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر تو خود را به من نشناسانی من تو را نشناسم،
☘ بارخدایا پیغمبرت را به من بشناسان، زیرا اگر تو پیغمبر خود را به من نشناسانی من هرگز او را نشناسم،
☘ بار خدایا حجت خود را به من بشناسان، زیرا اگر تو حجتت را به من نشناسانی من از دینم گمراه شوم "
🍃اصول کافی ج۲ ص۵۸۳🍃
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸رابطه طولی وعرضی ۱
مقدمه:
رابطه طولی و عرضی یک رابطه حاکم بر نظام هستی است. مبدع آن خداوند متعال است.
بدون وجود این ارتباط، استحکام، حرکت و رشد امکان پذیر نیست.
تعریف:
رابطه طولی:
رابطه بین خالق و مخلوقاتش است یا به عبارت ساده تر هیچ مخلوقی خارج از این رابطه موجود نیست بلکه فانی است یعنی موجودیت مخلوق به وجود خالق وابسته است. شما به تعداد موجودات عالم خطوط موازی یا عمودی ترسیم کنید نقطه اتصال و اتکاء همه این خطوط خداست.
رابطه عرضی:
رابطه بین مخلوقات خالق است. در این رابطه مخلوقات مستقل از هم هستند. علت ارتباط مخلوقات وابستگی آنها به هم نیست بلکه #نیاز آنها به هم است.
تصور عدم ارتباط عرضی یک تصور باطل و بیهوده است. حکمت ایجاب میکند تا بین تمامی مخلوقات خالق ارتباط ایجاد شود و گرنه استحکام، حرکت و رشد ایجاد نمیشود و بدون این سه عنصر، ارتباط طولی بیمعنا و بی هدف خواهد شد.
برای تکمیل بحث نیاز است دو واژه تمام و کمال معنا شود.
#تمام: یعنی هر آنچه که برای موجودیت یک چیزی لازم است فراهم شود. مثال:انسان را در نظر بگیرید اجزایی دست به دست هم دادهاند و به او موجودیت بخشیدهاند. به عبارت سادهتر ساخت انسان تمام شد.
اینجا انسان هم با اجزای خودش و هم با همنوعان خودش ارتباط عرضی دارد. حرکت برای برقراری این ارتباط حرکت عرضی نام دارد.
#کمال: موجودیت مخلوق، ایجاب میکند که حرکت و رشد کند،چون خالق هدف دارد.
موجود هر چه به هدف تعیین شده نزدیک شود کامل تر میشود.
از این رو حرکت به سوی هدف حرکت طولی است.
مثال: یک تخته فرش به علت تار و پودی که قابلیت گره خوردن دارد، فرش شده است.
نخ های عمودی همان ارتباط طولی و نخ های افقی همان ارتباط عرضی هستند.
فرش باف در عرض، هر گره ای که میزند یک ارتباط عرضی اتفاق میافتد این گره ها که تمام شد فرش یک درجه در طول رشد میکند.
موجودیت حیوان:
این رابطه در حیوان خیلی محدود است. حیوان تجسم شهوت و غضب محض است که موتور متحرکه آن به سوی رفع نیاز می باشد.
این حالت در حیوان کم و زیاد نمیشود و ثابت است. ارتباط عرضی حیوانات اولا: برای رفع نیاز مادی و ثانیاً: برای دفاع میباشد.
مثال: یک شیر وقتی گرسنه میشود، شهوتش او را به سوی شکار سوق میدهد. حدوداً برای یک هفته شهوتش فروکش میکند، در این یک هفته شکار نمیکند. چون اولا شهوتش خیلی محدود و در حد رفع نیاز است و ثانیاً حیوان قابلیت طمع ورزی ندارد. شیر وقتی یک گله حیوان را دنبال میکند و موجب فرار آنها میشود. در این فرار هم سموم اضافه بدن آنها از طریق فعالیت تعریقی رفع میشود و هم آن حیوانی که مریض یا ضعیف است شکار شیر میشود.
پس شکار شیر ضمن اینکه نیازش را رفع میکند به سایر حیوانات سلامتی نیز میدهد.
این همان ارتباط عرضی است.
خدا به وسیله غریزه ای که در درون حیوان قرار داده آن را هدایت میکند که به آن هدایت غریزی یا به قول امروزی ها هدایت راداری گویند.
موجودیت فرشته:
این رابطه در فرشتگان نیز خیلی محدود است اما به نسبت حیوان بیشتر است. فرشته تجسم عقل محض است.
عقل یعنی تشخیص خوب از بد. فرشته عبادت خدا را خوب و عدم آن را بد میداند. به عبارت دیگر فرشته تسلیم محض خداست.
این دانستن هر چند تمام است اما ظرفیت کمال ندارد.
مثال: یک فرشته عبادت هم نوع خود را مشاهده کند خوشحال میشود اما به او حسد نمیورزد، چون قابلیت آن را ندارد.
خدا به وسیله عقلی که به فرشته داده او را هدایت میکند که به آن هدایت عقلی گویند.
موجودیت انسان:
انسان موجودی است که هم قابلیت حیوان و هم قابلیت فرشته در او وجود دارد.
نکته اساسی آن است که ترکیب این دو مجموعه متضاد دارای مراتب وسیع و عمیقی در او است. شهوت و غضبی که در انسان است هم مراتب زیادی دارد هم در کنار آن قوهای به نام وهم وجود دارد که مدام شهوت و غضب را تحریک میکند. و نیز خدا عاطفه را داد که با دیگرخواهی، انسان در بند خودخواهی نماند.
عقلی که در انسان است هم مراتب بالایی از فرشته را دارد و هم در کنار آن سرمایه ای به نام #فطرت وجود دارد که از عقل پشتیبانی میکند. عقل در تعابیر دینی به پیامبر درونی مزین شده است. بعد، از جنس خودبشر، انسانی پرورش داد و به پیامبر بیرونی نام نهاد، که به وسیله وحی انسانها را هدایت نماید.
عرض شد انسان هم قابلیت حیوان و هم قابلیت فرشته دارد.
در قابلیت حیوان مصداق تمام آن دنیا و در قابلیت فرشته مصداق تمام آن آخرت است. انتخاب یکی از این دو، انحراف است چون قرار نیست یکی از این دو قابلیت رشد یابد، بلکه قرار است با ترکیب آن دو،جوهری رشد کند به نام انسانیت.
انسانهایی که فقط شهوت و غضب را میگیرند به دنیا گرا معروفند.
طبق منطق باید حیوان شوند اما نه!
چون این قابلیت در انسان مراتب زیادی دارد و طبق نگاه قرآن آنها از حیوان پست تر و گمراه تر هستند.
✍ ادامه دارد...
@tabyin1318
بسمه تعالی
🔸رابطه طولی وعرضی ۲
این گمراهی همان انحراف از خط انسانیت است که به آن ضلالت کیفری گویند.
انسانهایی که فقط عقل را اخذ میکنند طبق منطق باید فرشته شوند اما نه! چون این قابلیت در انسان مراتب زیادی دارد توقف روی آن دائمی نیست، بلکه عقبروی است تا اینکه قرآن میفرماید:
(کمثل الحماریحمل اسفارا) باز این گمراهی همان انحراف از خط انسانیت است که باز ضلالت کیفری نام دارد.
شاید در ذهن مخاطبان واژه ضلالت کیفری سوال باشد که عرض میکنم:
خداوند متعال به جمیع انسانها فطرت توحیدی داده است حتی کفار. هر کس به این فطرت بیتوجهی کند به مرور آن در بین اعمال ناشایست مدفون میشود، که معنای آیه( و قد خاب من دساها ) است. پس فردی که خودش ابتدا به ساکن با فطرت دسیسه کند به آن #ضلالت_اولیه گویند. خدای متعال هم به این ضلالت اضافه میکند که به آن ضلالت کیفری گویند.
حالا فردی مراقب فطرت خود باشد و عمل
تزکیه را انجام دهد معنای آیه (قدافلح من زکاها) است که به آن هدایت اولیه گویند خدای متعال هم به این هدایت می افزاید که به آن هدایت پاداشی گویند. اگر خدا در قرآن میفرماید:
(من هر که را بخواهم گمراه میکنم و هر که را بخواهم هدایت) ناظر به ضلالت یا هدایت اولیه نیست بلکه منظور همان ضلالت و هدایت کیفری و پاداشی است.
⬅️ نتیجه گیری:
بدانیم هر کس بخواهد صرفاً حیوان یا فرشته باشد نتیجه آن یکسان خواهد بود که در تعبیر قرآن گمراه تر از حیوان است.
منشاء این گمراهی، نپذیرفتن ارتباط عرضی است. تعامل اجتماعی انسان را همه قبول دارند، اماپیروان آن دو تفکر انحرافی در جهت هوسهای خود به کار میبرند.
اصل بر این است که با تعامل اجتماعی حسادت و طمع و تکبر انسان تحریک شود تا به رفتار آید. چون انسان قابلیت آزمون وخطا دارد شایسته است با مبنای اصلاح، در هر رفتاری درجه ای از آن سه رذیله را کاهش دهد.
پس عقل تمام، در مبارزه با آنها به دست آمده که در ادامه عقل کمال نیز حاصل خواهد شد.
حاکمیت الهی، کتاب و وحی برای تشریع ارتباط طولی و عرضی است تا انسان به سوی تفکر انحرافی نرود.
در سوره حجرات وقتی میفرماید:( ما شما را از زن و مرد آفریدیم) این همان ارتباط طولی است یعنی به علت، اشاره دارد. و در ادامه میفرماید:( شما را گروه گروه قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید) این ارتباط عرضی است و وقتی به (اتقاکم) میرسد هدف ارتباط طولی و عرضی را بیان می کند.
بعد از غیبت کبرای حضرت ولی عصر مدتهای مدیدی مردم متاسفانه بین دو تفکر انحرافی دست به دست شده اند.
مردم با تحمل سختی های کج و معوج فراوان بالاخره قابلیت پیدا کردند که در پرتو حاکمیت زیباترین شمایل انسانی که شبیه ترین آنها به حضرت ولیعصر بود قرار گیرند.
رابطه عرضی انسانها یعنی با هدف تکامل با هم تعامل داشته باشند، همدل باشند و غمخوار هم باشند تا بتوانند کینهها، حسادتها و زیادهخواهیها را کنار بگذارند که شرط ورود به تکامل نیز است. بدیهی است در روابط انسانی عمیقترین ارتباط عرضی فقط در رابطه مقدس زن و شوهری شکل میگیرد. از این رو استقلال محیطی یعنی ذره ای رغبت به دنیا نداشته باشیم و آزادی درونی یعنی ذرهای رغبت به آخرت نداشته باشیم، بلکه فقط و فقط وجودمان تجسم تمامعیار رغبت به خدا باشد (و اذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب) اینجاست که حق تقوا ادا شده و خدای مهربان در پاسخ می فرماید:( یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه) عزتمندباشید. امیدی
@tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۳۹- وصف بهشت 🌴درود خداوند بر ایشان فرمودند: در بهشت. درجاتی از یکدیگر برتر. و جایگاه ه
🌴نهج البلاغه ۴۰: نشانه های پرهیزکاران
🌴درود خدا بر ایشان فرمودند: از نشانه های پرهیزکاران این است: اعمال نیکو انجام می دهد و ترسان است، روز را به شب می رساند با سپاسگزاری، و شب را به روز می رساند با یاد خدا. شب می خوابد اما ترسان، و بر می خیزد شادمان، ترس برای اینکه دچار غفلت نشود، و شادمانی برای فضل و رحمتی که به او رسیده است.
🍃بخشی از خطبه ۱۹۳🍃
@tabyin1318