🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️مختصری از #عبرتها و #درسهای_عاشورا
🔶 #عاشورا، تبلور زنده ي نماز، مناجات، حماسه، عدالت، و شهادت است. در مورد اين رخداد بسيار سخن گفته شده است، ولي به ابعاد گوناگون انساني و اجتماعي و درسها و پيامهاي زندگي ساز و حماسهآفرين آن كمتر توجه شده است. حال ما در اين مختصر به #عبرتهای_عاشورا ميپردازيم:
💠عبرتهاي سياسي
🔷حركت و #نهضت_امام_حسين(ع) يك جنبش خصوصي يا خانوادگي نبود بلكه #حركتی_عظيم و انقلابي بزرگ عليه حكومت بني اميه بود. از اين رو يك #حركت_سياسي محسوب ميشود كه ازجهات گوناگون ميتواند الگوي سياسي جوامع باشد كه مهمترين آنها عبارتند:
1⃣ولايت و رهبري
💢از مهمترين اصول اسلام #ولايت است. ولايت بر مسلمين را امامان حق خودشان ميدانستند و به غاصب بودن ديگران عقيده داشتند. از اين رو #امام_حسين(ع) فرمودند: «ما خاندان پيامبر بر تصدي اين امر (حكومت بر امت) از اين مدّعيان ناحق سزاوارتريم». و در زيارتنامهها گاهي لعنت بر كساني آمده است كه ولايت آنان را انكار كردند. از سرمايهها و #عبرتهای_نهفته در حركت #عاشورا، معرفي #رهبری_صالح به امت اسلام و #افشاي_رهبران_ناشايسته است.
2⃣عدم ترك امر به معروف و نهي از منكر
💢 #حيات_جامعه_اسلامي به حساسيت مردم نسبت به احكام خدا و نظارت عمومي در امور واليان و مسئولان و مردم عادي وابسته است. از اين رو #امام_حسين(ع) با درك موقعيت حساس جامعه كه روز به روز از سنت رسول خدا(ص) فاصله ميگرفت، پرچم #امر_به_معروف و #نهی_از_منكر را علم كرد و در اين راه #جان_خود و اطرافيانش را به خطر انداخت و براي هميشه و به همگان آموخت كه سكوت در برابر ظلم، بدعت، انحراف، گناهي بزرگ و #قيام عليه آنها بالاترين درجه امر به معروف و نهي از منكر است. حال پيروان فرهنگ عاشورا، با الهام از #عاشورا بايد نبض پرحركت جامعه اسلامي باشند و نسبت به جريان امور و وضعيت فرهنگي و سياسي حساسيت نشان دهند و با حضور دائم در ميدان امر به معروف و نهي از منكر، عرصه را بر فساد آفرينان تنگ سازند.
3⃣باطل ستيزي و جهاد
💢تلاش براي بازگرداندن خلافت اسلامي و حاكميت مسلمين به مجراي حق و اصيل خود و از بين بردن سلطه جائرانه باطل، صفحه ديگري از مبارزات #امام_حسين(ع) ميباشد كه تكليف #باطل_ستيزی را بصورت كلي و هميشگي روشن ميسازد و اينكه در برابر #قدرتهای_باطل، نبايد سكوت و #سازش كرد.
از تكاليف مهم مسلمانان در حراست از دين و كيان خويش و مقابله با دشمنان #جهاد است كه #عامل_عزّت_مسلمين است. #كربلا و #عاشورا يكي از مظاهر عمل به اين تكليف ديني بود و درسي براي همه ي آزادگان جهان كه در همه حال با همه توان تا آخرين دم، به نبرد با دشمنان اسلام و دين خدا برخيزند.
4⃣تدبير و برنامهريزي
💢 #قيام_عاشورا، يك #نهضت_حساب_شده و با برنامه بود نه يك شورش كور و بيهدف. براي لحظه به لحظه و روز بروز آن، دورانديشي و #تدبير به كار گرفته شده بود.
5⃣كل يوم عاشورا
💢از عبرتها و درسهاي مهم عاشورا، #شناخت_تكليف_دفاع از حق و مبارزه با باطل و ستم در هر جا و هر زمان است. #قيام_عاشورا تكليف خاص آن حضرت و يارانش در آن مقطع زماني خاص نبود، بلكه هرگاه هر جا نظير آن شرايط پيش آيد، همان تكليف هم ثابت است.
💠پيامها و عبرتهاي اخلاقي
1⃣آزادگي
💢آزادي در مقابل بردگي، اصطلاحي، حقوقي و اجتماعي است، اما #آزادگی برتر از آزادي است و نوعي حريت و رهايي انسان از قيدهاي ذلتآور و حقارت بار است. #نهضت_عاشورا جلوه بارزي از آزادگي در مورد #امام_حسين(ع) و خاندان و ياران شهيد او است كه از ميان دو امر شمشير يا ذلّت، #مرگ_با_افتخار را پذيرفت و فرمود: #هيهات_منَّ_الذّلة انسانهاي آزاده در راه استقلال و رهايي از ستم طاغوتها و در آن لحظات حساس و دشوار انتخاب، مرگ سرخ و مبارزه خونين را برميگزينند و #فداكارانه جان ميبازند تا جامعه خود را آزاد كنند.
2⃣ايثار
💢 #اوج_ايثار، ايثار خون و جان است. #ايثارگر كسي است كه حاضر باشد هستي و جان خود را #برای_دين فدا كند. در صحنه #كربلا نخستين ايثارگر #سيد_الشهدا(ع) بود كه #در_راه_خدا از جان و مال خود گذشت و براي همه مخصوصاً شيعيان اين درس را داد كه در راه رضاي خدا و #حفظ_دين خدا بايد از تمنيات خويش گذشت.
3⃣شجاعت
💢صحنه #عاشورا تصويري است واضح از #شجاعت_امام_حسين(ع) و اهل بيتش. شجاعت عاشورائيان ريشه در اعتقادشان داشت. لذا عاشورا الهام بخش شجاعت به مبارزان بوده است و محرم همواره روحيه، شهامت و ظلمستيزي به مردم میداده است.
🔗متن کامل را اینجا 👈andisheqom.com/fa/Article/View/11000207 بخوانید.
#امام_حسين
#حسینیه_مجازی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ #عبرتهای_اخلاقی_عاشورا (ترس نابجا)
🔷زنـدگـى آدمـى بـه گـونـه اى اسـت كـه گـاه از سوى برخى انسان ها يا پديده هاى طبيعى در مـعـرض خـطـر قـرار مـیگـيـرد و اگـر فـرد بـا تـدبـيـر و شـهـامـت، از جـان و مـال و آيـيـن خـويـش دفـاع نـكند، آسيب هايى جبران ناپذير بدو میرسد. خداوند متعال بدين منظور، #قوّه_غضب را در انسان آفريده تا در برابر انواع خطرها از خويشتن دفاع كند.
🔷در رويـداد #كـربـلا بـيـشـتـر مـردم از ايـن نعمت الهى سود نبردند و در برابر ارعاب حكومت اموى تـسـليـم شـدنـد و از يـارى رسـانـدن بـه حق باز ايستادند. تاريخ نويسان آورده اند كه روزى عبيدالله بن زياد، اشراف كوفه را گرد آورد و خطاب به آنان گفت: آنان را كه از ما پيروى مـیكـنند وعده دهيد و نافرمانان را از سپاهيان يزيد ـ كه از شام خواهند آمد ـ بترسانيد.
🔷اشراف نيز رفتند و خويشان و نزديكان خود را از سپاه خيالى شام بيم دادند و از گرد مسلم پراكندند و #تـرس_نـابـجاى آنان سبب شد كه نيرنگ عبيدالله كارگر افتد و انبوه جمعيتى كه با مسلم بيعت كـرده بودند، همگى بر بيعت خويش پاى نهند و فرستاده #امام_حسين(ع) را در برابر عبيداللّه و يارانش تنها گذارند.[۱]
پی نوشت:
۱. مقتل، ابو مخنف، ص ۴۵-۴۷
برگرفته شده از كتاب عبرت های عاشورا، علی اصغر الهامي نيا
#امام_حسین
#حسینیه_مجازی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
تبیین
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️روایتی از #نحوه_شهادت_امام_حسین(ع)
🔶برای اطلاع از وقایع کربلا باید به مقاتل رجوع کرد. یکی از مقاتل معروف، مقتل #مقتل_الحسین نوشته «محمد بن علی بن بابویه» مشهور به #شیخ_صدوق است که «محمد صحتی سردرودی» آن را ترجمه کرده و با نام «امام حسین علیه السلام و عاشورا از زبان معصومان علیهم السلام» منتشر کرده است.
💠نحوه شهادت #امام_حسین (ع) در این مقتل بدین صورت آمده است که ترجمه آن تقدیم میگردد:
🔷امام سجاد علیه السلام میفرمایند: آن گاه که کار، بر #امام_حسین علیه السلام سخت و دشوار شد، آنان که با او بودند به او نگریستند و او را بر خلاف حال خویش یافتند، چرا که هرگاه کار بر آنان دشوار میشد رنگ رخشان دگرگون میگشت، و بدنشان میلرزید و دلشان را وحشت فرا میگرفت. اما #امام_حسین علیه السلام و برخی از یاران مخلصش، چنان بودند که #رنگ_رخشان_میدرخشید، اعضای بدنشان قرار می یافت و جانشان میآرامید. به یکدیگر میگفتند: نگاه کنید #از_مرگ_باکی_ندارد!
🔷 #امام_حسین علیه السلام به آنان گفت: ای نجیب زادگان، شکیبا باشید که #مرگ، تنها پلی است که شما را از رنج ها و سختی ها میرهاند و به بهشت های پهناور و نعمت های همیشگی میرساند، کدام یک از شما نمیخواهد که از زندان به کاخ درآید، در حالی که مرگ به دشمنان شما چنان است که کسی از کاخ، به زندان و عذاب درآید. همانا پدرم، از رسول خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد که گفت: این جهان، زندان مؤمن و بهشت کافر است و مرگ در این پلی است که آنان را به بهشت هایشان و اینان را به دوزخشان می رساند. نه دروغ گویم و نه دروغ گفته اند!
🔷امام سجاد (ع) میفرمایند: پس از آنکه تمامی یاران و #اهل_بیت_امام_حسین (ع) شهید شدند؛ #امام_حسین علیه السلام نگاهی به چپ و راست کرد، اما کسی را ندید. سرش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا تو می بینی که با فرزند پیامبرت چه میکنند. بنوکلاب میان او و آب، حایل شدند. تیری زدند که در گلویش نشست و از اسبش افتاد. تا تیر را کشید و دور انداخت کف دستش را زیر خون گرفت، هنگامیکه دستش پر از خون شد سر و محاسنش را با آن آغشت و گفت: من در حالی که ستم دیده و در خونم تپیده ام، به لقاءالله می شتابم، سپس بر گونه ی چپش به خاک افتاد.
🔷دشمن خدا، سنان بن انس ایادی و شمربن ذی الجوشن عامری در میان مردانی از اهل شام، پیش آمدند تا در بالای سرش ایستادند و به یکدیگر گفتند: منتظر چه هستید؟ این مرد را راحتش کنید. سنان بن انس ایادی از اسب، فرود آمد و محاسن #امام_حسین علیه السلام را گرفت و با شمشیر به گلویش زد و گفت: به خدا سر از تنت جدا میکنم و خود میدانم که تو پسر رسول خدایی و از جهت پدر و مادر، برترین مردمانی.
🔷اسب امام حسین علیه السلام به پیش آمد و یال و کاکل خود را با خون آغشته ساخت و شروع کرد به دویدن و صیحه کشیدن. دختران پیامبر تا صیحه ی اسب را شنیدند، از خیمه ها بیرون آمدند که ناگهان، اسب بی سوار دیدند و دانستند که #امام_حسین علیه السلام کشته شده است. ام کلثوم دختر -خواهر- امام حسین علیه السلام هم در حالی که دست را بر سر نهاد بود بیرون آمد، او فریاد ناله میکرد و میگفت: وامحمداه! این حسین است که چنین در بیابان افتاده و عبا و عمامه اش به غارت رفته است.
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم...
منبع: راسخون به نقل سایت ستاره
#امام_حسين
#حسینیه_مجازی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ #عصر_عاشورا...
🔷هنگامی که حضرت زینب سلام الله علیها مشاهده کرد، #امام_حسین علیه السلام روی زمین افتاده و دشمنان جنایتکار اطراف پیکر مطهر وی را با هدف کشتن ایشان گرفتهاند، از خیمه بیرون آمد و خطاب به عمر سعد، به عنوان سرزنش فرمود: «یابن سَعد! اَیُقتَلُ اَبُوعبداللّه وَ انتَ تَنظُرُ اِلَیهِ؟».[۱] فرزند سعد! آیا ابوعبداللّه کشته میشود و تو تماشا میکنی؟! او هیچ جوابی نداد و روی از حضرت زینب سلام الله علیها برگرداند، در یک مرحله دیگر زینب تلاش کرد تا شاید از کشته شدن #امام_حسین علیه السلام جلوگیری نماید.
🔷از این رو، خطاب به آن مزدوران نمود و گفت: «اَما فیکم مُسلِمٌ؟»[۲] آیا در بین شما یک نفر مسلمان نیست؟ باز هیچکس پاسخی نداد. وقتی #امام_حسین علیه السلام از روی اسب بر روی زمین افتاد، زینب کبری سلام الله علیها فریاد برآورد: «وا اخاه، واسیّداه، وا اهل بیتاه، لیت السماء انطبقت علی الارض...».[۳] وای برادرم، وای سرورم، وای اهل بیتم، ای کاش آسمان بر زمین واژگون میشد.
پی نوشت:
۱ - وقعة الطف (ابو مخنف)، ص ۲۸۷ و الارشاد (شیخ مفید)، ج ۲، ص ۱۱۲ و تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۵۲
۲ - شیخ مفید، همان، ج ۲، ص ۱۱۲ و منتهی الامال، ج ۱، ص ۷۰۱
۳ - بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵۴ و منتهی الامال، همان، ج۱، ص ۷۰۱ و با عبارتی مشابه در تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۵۲
|منبع: وبسایت ویکی اهل البیت
#امام_حسين
#حسینیه_مجازی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #انقراض_بنی_امیه ثمره قیام عاشورا
💠آیا قیام عباسیان هم متاثر از قیام عاشورا بود؟
🔷قیام هاى فراوانی پس از نهضت امام حسین علیه السلام صورت گرفت که بزرگ ترین آنها انقلاب عباسیان بود که در سال ۱۳۲ هجرى به پیروزى رسید و بساط حکومت بنى امیه را برچید. نیرومندترین عامل پیروزى عباسیان در این انقلاب، شرح ستمگری هاى بنى امیه نسبت به بنى هاشم و مظلومیت این خاندان بود و از نظر تحریک خشم مردم بر ضد بنى امیه، یاد آورى شهادت امام حسین علیه السلام بیشترین تأثیر را داشت.
🔷مورخان مى نویسند: هنگامى که سر بریده «مروان» آخرین خلیفه اموى را نزد «ابوالعباس» نخستین خلیفه عباسى آوردند، ابوالعباس سجده اى طولانى کرد و پس از آنکه سراز سجده برداشت، خطاب به سر بریده مروان چنین گفت: «ستایش خدا را که انتقام مرا از تو و قبیله ات گرفت، ستایش خدا را که مرا بر تو پیروز و مظفر گردانید». سپس افزود: «اکنون، برایم مهم نیست که مرگم کى فرا رسد، زیرا به انتقام خون حسین علیه السلام دو هزار نفر از بنى امیه را کشتم...».[۱]
🔷وقتى که جنازه هاى نیمه جان سران بنى امیه را در برابر ابوالعباس روى هم انباشتند، دستور داد بر فراز جنازه ها سفره اى گستردند و غذا آماده نمودند، آنگاه روى جنازه ها نشست و سر گرم صرف غذا شد، در حالى که هنوم بعضى از آنها زیر پاى او تکان مى خوردند! وقتى که از خوردن غذا فارغ شد، گفت: هرگز در عمرم غذایى به این گوارایى نخورده ام! آنگاه گفت: پاهاى اینها را گرفته بکشید و در راه ها بیفکنید تا مردم اینان را پس از مرگشان نیز لعن کنند (همچون زمان حیاتشان). طولى نکشید که مردم دیدند سگها پاهاى جنازه هایى را گرفته و بر زمین می کشند و مى برند که لباس هاى ملیله دوزى شده و گران قیمت بر تن آنها است![۲]
پی نوشت:
[۱] ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهر، ج ۷، ص ۱۳۰. این قضیه را مسعودى نیز در مروج الذهب، ج ۳، ص ۲۵۷ نقل کرده، ولى به جاى دو هزار نفر، دویست نفر نقل کرده است.
[۲] ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهر، ج ۷، ص ۱۳۹
📕سیره پیشوایان/مهدی پیشوایی
منبع: وبسایت راسخون
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️قالَ رَجُلٌ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلىٍّ عليه السلام: يا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ أَنَا مِنْ شيعَتِكُمْ، قالَ: اتَّـقِ اللّه َ وَ لا تَدّْعِيَنَّ شَيْئاً يَقُولُ اللّه ُ لَكَ كَذِبْتَ وَفَجَرْتَ فِى دَعْواكَ، إِنَّ شيعَتَنا مَنْ سَلُمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ، وَلكِنْ قُلْ أَنَا مِنْ مَوالِيكُمْ وَمُحِبّيكُمْ.
🔷مردى به #امام_حسين عليه السلام گفت: اى فرزند رسول خدا من از شيعيان شمايم، فرمود: از خدا بترس! چيزى را ادّعا نكن كه خدا بگويدت دروغ گفتى و ادّعاى گزافى كردى، شيعيان ما كسانى اند كه دلهايشان از هر نوع غلّ و غشّ و دغلكارى پاك باشد، ولى تو بگو: من از دوستان و علاقه مندان شمايم.
📕بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۱۵۶
#امام_حسين
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️مراقبت از #کودکان در #اینترنت
🔶چگونه از کودکان در فضای نا امن اینترنت مراقبت کنیم؟
@tabyinchannel
#کانال_تبیین
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
✨
⭕️ایستادگی جریان تحریف مقابل #ساماندهی_پیامرسانها
🔷درد را از هر طرف بخوانیم درد است. درد اینجاست که سالها از فرمان راهاندازی #شبکه_ملی_اطلاعات گذشته و هنوز اندرخم یک کوچهایم و درد عمیقتر اینکه همواره تا از #ساماندهی_فضای_مجازی سخن به میان میآید گویی وارد #محدوده_نفوذ شده باشیم، #با_جوسازی_رسانهای و قرار دادن افکار عمومی در برابر یک ضرورت حتمی مواجه میشویم. موضوعی که در صورت تحقق هم، ما را در انتهای لیست اقدام کنندگان قرار میهد.
🔷همانهایی که شبکه ملی اطلاعات را در قیاسی نادرست تبدیل شدن ایران به کره شمالی تعبیر کردند و #آدرس و #اطلاعات_غلط_به_مردم دادند تا هر زمان نام این مهم به گوش میرسد ناخودآگاه واکنش برانگیز باشد، همانها امروز #با_ایجاد_کانال_انحرافی و بهکارگیری توان رسانهای سعی در تحریک افکار عمومی به مقابله با طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و #ساماندهی_پیامرسانهای_اجتماعی» دارند.
🔷این #جریان_تحریف با طرح گزارههای از اساس پراشکال، #پاره_حقیقتگویی، برجستهسازی برخی واژگان و عدم پرداخت به نکات مهم طرح سعی در #مهندسی_افکار_عمومی برای مقابله با طرح و به نتیجه نرسیدن آن و اساساً ساماندهی فضای افسارگسیخته مجازی دارند.
🔷این موضوع از همان ابتدای کار و با #سانسور_نام_صحیح_طرح و تنها اشاره به ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی پیگیری شده است. عنوان این طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» است. دو واژه #صیانت و #ساماندهی نیز در روانشناسی زبان دارای بار معنای مثبت هستند و اینکه عدهای حتی ساماندهی را با عنوان انسداد پیگیری میکنند خود نشان میدهد میتوان در هزاره سوم و عصر انبوه رسانه زیست و اینچنین در #گرداب_دروغ و سانسور گیر افتاد و مقهور پروپاگاندای رسانهای شد.
💠اما #جریان_تحریف چگونه مقابل ساماندهی پیامرسانها ایستاده است؟
🔷اگر از آدرس غلط دادن موضوع #ساماندهی به «فیلترینگ» که پیش از ایناشاره شد عبور کنیم، با #قلب_واقعیت درباره بندها و تبصرههای گوناگون طرح مواجه هستیم. یکی از موضوعات، #تأکید_بیش_از_اندازه بر موضوع تعطیلی پیامرسانهای خارجی است. موضوعی که #در_طرح اینگونه عنوان شده است: «عرضه و ارائه خدمات پیامرسانهای اجتماعی «داخلی» و «خارجی» در کشور مستلزم ثبت پنجره واحد و #رعایت_قوانین_کشور و مشروط به تأیید هیئت نظارت خواهد بود و این امر هم مستلزم تعیین شرکتی ایرانی بهعنوان نماینده قانونی است.»
🔷 #منتقدان_امروز این ماده، همانهایی هستند که چندی پیش وقتی #دولت_اندونزی از تصمیم خود برای مسدود کردن #تلگرام خبر داد و #بنیانگذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی تلگرام با انتشار بیانیهای اعلام کرد که این شرکت #خواستههای_اندونزی برای فیلتر شماری از کانالها را #پذیرفته و کانال مستقیمی را نیز برای گزارش کانالهای موردنظر دولت اندونزی ایجاد کرده است تا جاکارتا از تصمیم خود برای مسدود کردن تلگرام منصرف شود، از آن تعریف و تمجید کردند.
🔷همان زمان مدیرعامل تلگرام گفته بود: مقامهای این وزارتخانه فهرستی از کانالهای عمومی تلگرام با محتوای مرتبط با موارد تروریستی را برای ما ایمیل کرده بودند و ما نتوانستیم بهسرعت آنها را بررسی کنیم و بعد میگوید ما تمامی کانالهای مرتبط با مسائل تروریستی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اندونزی گزارش کرده بود را فیلتر کردیم و... #این_یعنی نمیتوان بدون پذیرش #قوانین و قواعد کشوری، در آن آزادانه فعالیت کرد.
🔗متن کامل یادداشت #دکتر_معصومه_نصیری را اینجا 👈kayhan.ir/fa/news/197151 بخوانید.
#ساماندهی_پیام_رسانها
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️با این فرمول ها از #حسادت_نجات_پیدا_کنید
🔶اگر شما هم این حس را دارید و لذتی از زندگی خود نمیبرید و میخواهید از #حسادت نجات پیدا کنید و به دنبال راه نجات میگردید، این نوشتار را بخوانید چون میخواهیم #راههای_درمان_حسادت را بیان کنیم. امام علی(ع) میفرمایند: ثمره حسادت، رنج و بدبختى در دنیا و آخرت است.[۱]
💠به آسیب ها و پیامد های حسد توجه کنید
🔷قبل از اینکه این بیماری #حسد تبدیل به غده سرطانی شود باید به خودتان بیایید و برای #درمان_آن تلاش کنید. چون حسد برای شما ارمغانی جز گرفتاری و مصیبت به همراه ندارد. امام صادق(ع) میفرمایند: #حسود پیش از آنکه به محسود زیان برساند به خود زیان میرساند.[۲] #حسادت برای کسی سود نداشته است که بخواهد برای شما سودمند باشد. اولین فردی که حسادت کرد (شیطان) الان مورد لعن و نفرین تمام افراد است و جایگاه او در آتش جهنم است. اگر دوست دارید که همانند شیطان مورد لعن و نفرت مردم قرار بگیرید پس حسادت کنید. #حسادت عاملی است که دنیای شما سیاه باشد و تفاوت الماس و شیشه را تشخیص ندهید و هیچ لذتی از زندگی خود نبرید. امام صادق(ع) میفرمایند: بخیل را آسایشى نیست و #حسود را لذّتى.[۳]
توجه؛ هیچ کس با #حسادت به موفقیت نرسیده است، بلکه پشتکار و همت بلند است که سبب موفقیت و رسیدن به آرزوهای شماست.
💠از مقایسه کردن دوری کنید
🔷اگر تمام نگاه شما به زندگی دیگران باشد و خود را دائما با آنها #مقایسه کنید، اگر موفقیتی در زندگی آنها ایجاد شود، #حسادت هم در درون شما ریشه میکند. یکی از بهترین راهها برای کاهش دادن به حسادت این است که #مقایسه ها را #کم_کنید. چون مقایسه کردن است که کمبودها را در زندگی شما نمایان و نعمت ها را از نظر شما پنهان میکند.
نکته: آقایان و خانم هایی که زندگی دیگران را با خودشان مقایسه میکنند و حسرت و حسادت آن را میخورند باید این نکته را به آنها یادآوری کرد که هیچگاه #ظاهر_زندگی_دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید، شاید آنها در زندگی خصوصی خودشان آرامشی نداشته باشند.
💠از خداوند طلب خیر و رحمت کنید
🔷باید این نگاه را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید که؛ بجای #حسادت کردن، تلاش و کوشش میکنم و از خداوند منان تقاضا میکنم که بهترینها را برای من در نظر بگیرد. چون فکر کردن درباره زندگی دیگران و بزرگ کردن تفاوتهای موجود در زندگی شما و دیگران، باعث ایجاد حسادت به آنها میشود و هیچ خیر و برکتی را به همراه خود نخواهد داشت.
بجای آرزو کردن اینگونه تفاوت ها، از فضل خدا و لطف و کرم او تمنا کنید که به شما از نعمتهای مختلف و موفقیتها و پاداشهای نیک ارزانی دارد، و در نتیجه افرادی خوشبخت و سعادتمند باشید؛ خواه مرد باشید یا زن، و خواه از این نژاد باشید یا نژاد دیگر، و در هر حال آنچه را خیر واقعی و سعادت شما در آن است بخواهید، نه آنچه شما خیال میکنید.[۴]
💠رفتارهای برخلاف میل خود انجام دهید
🔷اینکه بگوییم #حسد در انسانها بوجود نمیآید حرف بی منطقی است. (غیر از معصومین که حسادت در آنها راه ندارد) اما میشود رفتارهای انجام دهیم که بر خلاف حسادت است. مثلا؛ اگر شما نسبت به یکی از دوستان همکار خودتان حسادت میکنید و آرزو میکنید که اخراج شود، باید در پیش مدیر خود، از او تعریف و تمجید کنید. اگر این رفتارهای بر خلاف میل را با توکل به خداوند انجام دهید، قلب شما جایی برای حسد نخواهد بود.
💠تلاش و پشتکار سازنده
🔷برای خودتان کارها و فعالیتهایی در نظر بگیرید و مشغول آنها شوید و برای رسیدن به بهترین نتیجه، تلاش و کوشش فراوان کنید تا ثمره خوبی ببینید. این مشغولیت هدفمند که تلاش و کوشش شما را در پی دارد باعث خواهد شد که نگاه شما خیره به زندگی و موفقیتهای خودش باشد و از مقایسه زندگی خود با دیگران و حسرت خوردن آنها در امان باشد.
💠تلقین را فراموش نکنید
🔷 #تلقین نیز یکی از راههای پیراستن خویش از صفات رذیله است. حسود میتواند به وسیله تلقین، خود را از حسد پاک کند و به خود بگوید؛ نباید من حسادت داشته باشم. باید تحمل دیدن و شنیدن امتیاز و برتری دیگران را داشته باشم، همواره این تلقین را تکرار کند تا از بیماری رهایی یابد.[۵]
نکته: چرا همیشه انرژی منفی را باید به خودمان تلقین کنیم و سبب عقب ماندگی خود شویم، گاهی هم لازم است که به خودمان تلقین کنیم که میتوانیم بهترین باشیم بدون اینکه حسرت زندگی دیگران را بخوریم.
پی نوشت :
[۱] غرر الحکم ،۴۶۳۲
[۲] مصباح الشریعه، ص ۱۰۴
[۳] الخصال، ج ۱۰، ص ۲۷۱
[۴] تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۴۰۵
[۵] حسد (سید رضا صدر، چاپ هفتم)، ص۷۸
منبع: وبسایت راسخون با تلخیص
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد