✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه از حرام خواری دوری کنیم؟
💠برای مبارزه با حرام خواری توجه به چند نکته لازم است:
🔹۱) نخست باید زمینه ها و ریشه های آن را از بین برد و بدین منظور باید به کار و تلاش پرداخت و فقر و ضعف اقتصادی را به غنی و قوّت تبدیل ساخت. ۲) فرهنگ سازی و به تصویر کشیدن عاقبت حرام خواران و تأثیر مال حرام بر خانواده و نظام اجتماعی. ۳) تقویت باورهای دینی، همچون علم خدا، توجه به این که خداوند ناظر اعمال انسانهاست [۱] و نیز توجه به معاد و... . امام علی علیه السلام میفرمایند: لا تُدخِلوا بُطونکم لعق الحرام فانَّکم بعین مَن حرّم علیکم المعصیة [۲]؛ لقمه حرام را وارد شکم خویش نسازید، زیرا شما تحت نظر کسی هستید که گناه و نافرمانی را بر شما تحریم نموده.
🔹 ۴) توجه به سرنوشت حرام خواران در دنیا مانند رسوایی و ذلت و تأثیر مال حرام در فرزندان و دیگر آثار آن. ۵) یکی دیگر از راههای بیداری و کنترل خواسته های نامشروع و حرام خواری یاد مرگ و قیامت است. کسی که در برابر حرام، مرگ و قیامت و عذاب های حرام خواران را به یاد آورد و بدان معتقد باشد، هرگز به دنبال حرام نمیرود. ۶) توجه به انتخاب همنشین و همکار و شغل و دوستان و... ؛ اگر نشست و برخاست انسان با افراد با تقوی و اهل ورع باشد و اگر نوع اشتغال سازنده باشد کمتر انسان به دنبال آلودگی ها و گناهان میرود.
پی نوشت ها:
[۱] أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ یَرى؛ علق ۱۴
[۲] نهج البلاغه، خطبه ۱۵۱، قسمت ۱۶
منبع: وبسایت راسخون به نقل از حوزه نت
#حرام #مال_حرام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت توجه به اخلاق دینی
🔹معنای این حدیث پیامبر اکرم (ص) چیست؟ «انَّما بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَکارِمَ الْاخْلاقِ»؛ [۱] معنایش این است که دینی که آوردهام و قرآنی که برایتان خواندهام، شما را به گلستان اخلاق میبرد. معنایش این است که مردمانی که به دین اسلام دیانت کنند، #خُلق و خویشان مثل خودم زیبا میشود، که اگر نشود راه را غلط رفته اند، به راه من نرفتهاند و شیطان را پیروی کردهاند. عزم رسول الله (ص) این است اخلاق زشت عباد خدا را با اخلاق نیکوی خودش جایگزین کند، تا با طلوع هر خلق نیک، از منظری به آفریدگارشان نزدیکی جویند.
🔹چنانکه فرمودند: «جَعَلَ الله سُبْحانَهُ مَکارِمَ الْاخْلاقِ صِلَهً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ عِبادِهِ فَحَسْبُ احَدِکُمْ انْ یَتَمَسّکَ بِخُلُقٍ مُتَّصِلٍ بالله؛ [۲] خداوند سبحان #فضائل_اخلاقی را وسیله ارتباط میان خودش و بندگانش قرار داده، همین بس که هریک از شما دست به اخلاقی بزند که او را به خدا مربوط سازد». پس مقربان درگاه خداوند خوش خلق ترین بندگانش هستند. پای دنیا هم که در میان باشد، #صاحبان_اخلاق به پیروزی نزدیکترند. راز موفقیت کسب و کار در اخلاق است. مدارای با مشتری و رعایت انصاف و پرهیز از ستم به زیردستان و... کار خودش را خواهد کرد و انسان را به قله های پیروزی خواهد برد.
🔹سخن امام علی (ع) چه زیباست که میفرماید: «لَوْ کُنَّا لانَرْجُو جَنَّهً وَ لا نَخْشی نارَاً وَ لا ثَواباً وَ لا عِقاباً لَکانَ یَنْبَغی لَنا انْ نُطالِبَ بِمَکارِمِ اْلَاخْلاقِ فَانَّها مِمَّا تَدُلُّ عَلی سَبِیلِ النَّجاحِ؛ [۳] اگر ما امید و ایمانی به بهشت و ترس و وحشتی از دوزخ، و انتظار ثواب و عقابی نمیداشتیم، شایسته بود به سراغ #فضائل_اخلاقی برویم، چرا که آنها راهنمای نجات و پیروزی و موفّقیّت هستند». [۳] چکیده سخن این خواهد بود که بد اخلاق، نه دنیایش به سامان است، نه آخرتش به سلامت، و ای کاش پایان ماجرا همین بود، بلکه بیاخلاق، دنیا و آخرت دیگران را هم تباه میسازد. حسد وا میدارد او را که آبروی دیگران را نشانه رود؛ طمعش ضعیفان را به جهنم فقر میکشاند؛ با استکبارش جنگ میسازد و جنگ افزار، تا ملتها را به جان هم بیندازد و بر آنها حکم براند و...
پی نوشتها؛
[۱] کنز العمّال، ح ۵۲۱۷۵
[۲] تنبیه الخواطر، ص ۳۶۲
[۳] مستدرک الوسائل، جلد ۲، ص ۲۸۳
نویسنده: سید مهدی خدایی
منبع: وبسایت اهل البیت
#اخلاق #حسن_خُلق #فضایل_اخلاقی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزههای تهدید کدام است؟ (بخش ششم و پایانی)
🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوهها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چارهاندیشی برای مقابله با آنهاست. #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان کشوری موثر و جریانساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بینالمللی، همواره از ناحیه #آمریکا و همپیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ #تهدیدهای_چندوجهی که در چارچوب جنگهای هیبریدی یا جنگهای ترکیبی میگنجد.
🔹 #جنگ_اقتصادی در سالهای اخیر از مهمترین ابعاد #جنگ_ترکیبی علیه ایران بوده است. تحریم های بیش از چهل ساله #آمریکا علیه ایران، تحریم های هستهای و تحریم نهادهای مالی و اقتصادی کشور، تلاش برای قطع شریان صادرات نفت کشور، بلوکه و مسدودسازی اموال کشور در کشورهای همپیمان، قطع سیستم های ارتباطی مالی - بانکی و ممانعت از نقل و انتقال پول به کشور و حصول درآمدهای نفتی و صادراتی و... را میتوان در زمره این نبردها طبقهبندی کرد. #آمریکا همچنین از طریق بکارگیری نیروهای ویژه، بُعد مهم دیگری از جنگ ترکیبی را علیه کشورمان پیش برده است. استفاده از نیروهای ویژه برای #ترور دانشمندان هستهای و استفاده از نیروهای ویژه برای #پروژههای_خرابکارانه در تاسیسات اتمی را میتوان در این چارچوب قرار داد.
💠جمع بندی
🔹 #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان کشوری با موقعیت راهبردی در دنیای معاصر همواره در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد. در دورهای که مقوله #امنیت به تناسب گسترش ابعاد زندگی جمعی بشر، جنبههای گستردهتری یافته، تامین امنیت کشور نیازمند شناخت و هوشیاری در مورد انواع جنگهای نوین و روشهای مختلف هماوردی در عرصه بینالمللی است. شناخت چیستی، ابعاد، زوایا، شیوهها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چارهاندیشی برای مقابله با آنها است.
🔹 #آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال کنترل و محدود کردن ایران و در صورت امکان حتی اعمال تغییر بوده است و پس از آزمودن روشهای مختلف از جنگ سخت تا نفوذ نرم برای مقابله، به #جنگ_ترکیبی روی آورده و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را از این نوع نبردها دنبال میکند. تاکید چندباره رهبر انقلاب در مورد لزوم آمادگی و سازوبرگ در برابر تهاجم ترکیبی، ضرورت توجه به این مقوله را افزایش داده است. بر این مبنا لزوم تدبیراندیشی در مورد جنگ ترکیبی به عنوان یکی از رایجترین راهبردهای جنگی در عصر حاضر در سلسله مراتب سیاستگذاری دفاعی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
• مآخذ مقاله در منبع موجود است
منبع؛ ایرنا
#جنگ #جنگ_ترکیبی #جنگ_هیبریدی #جنگ_شناختی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش ششم و پایانی)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
6⃣حفظ استواری خانواده
🔹یکی دیگر از آثار و فواید #حجاب که در سلامت روانی زنان تأثیر دارد، نقشی است که در پایبندی همسران به پیمان مقدّس ازدواج دارد. زیرا حجاب و پوشش باعث می شود #زن، از نگاه های آلوده مردان هوسباز و گرفتار شدن به دام عشق های آزاد محفوظ بماند، و به زندگی و خانواده خود وفادار باشد. از طرف دیگر شیوع #بیحجابی و بی بندوباری، باعث میشود مردان به جای توجّه و محبت به همسران شان، به دنبال لذّتجویی از زنان آرایش کرده کوچه و بازار باشند، و زنان نیز از جلوه گری و طنّازی برای به دام انداختن مردان بیگانه، ابایی نداشته باشند، و در نتیجه عشق و علاقه بین همسران از بین رفته و باعث فروپاشی #خانواده شود.
🔹آزاد شدن از قید خانه و خانواده، به معنای از دست دادن آرامش و امنیت روانی است. خانه را مسکن گویند، زیرا محل سکونت و آرامش روحی برای انسان است. اگر زن این جای امن و سکون و محل شکوفایی استعدادها و نیروهای درونی اش را از دست بدهد، آرامش و سلامت روانی خود را نیز از دست می دهد. استرس ها و فشارهای روانی که امروز دامنگیر #زنان_غربی شده، به این جهت است که بی بندوباری، سبب شده از زندگی در خانه بیزار شوند، وظیفه مادری خود را فراموش کنند و به جای آن در قید و بند رقابت های زندگی مدرن امروزی بیفتند و تمام ارزش های معنوی خود را فدا کنند.
🔹شهید مطهری (ره) نیز در این باره می گوید: «فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص، از لحاظ روانی، عامل خوشبخت کردن او به شمار می رود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود». لمبروزو پزشک و جرمشناس بنام ایتالیایی، نیز می گوید: «بارها دیده شده است در ممالکی که زنان بیشتر طنّازی و دلبری می نمایند، مردها نسبت به آنها بدبین بوده و از قبول زناشویی سرپیچی می کنند، و بارها مشاهده شده است که حتی بعد از تشکیل خانواده در اثر آشنایی مردان با اینگونه زنان، نفاق و جدایی میان همسرها تولید گشته است.
💠نتیجه گیری
🔹در پایان همانطور که ذکر شده کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن ۶ مورد می باشند که به ترتیب: ۱) امنیت؛ ۲) ارزشمند شدن زن؛ ۳) تعدیل غریزه خودنمایی و تبرج؛ ۴) محافظت از عواطف انسانی زن؛ ۵) پایبندی به اصول اخلاق انسانی؛ ۶) حفظ استواری خانواده هستند. امید است #زنان ما با رعایت #حجاب به این فواید با ارزش دست یابند؛ ان شاء الله.
منابع: قرآن کریم. درسنامه عفاف (فرید محمدی مقدم). تفسیر نور (محسن قرائتی). منتخب میزان الحکمه (محمد محمدی ری شهری)
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف #عفت #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش اول)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
1⃣علت یابی
🔹اصولا #پیامهای_رسانهای که فقط راوی یک اتفاق هستند، سعی در #تحریک_احساس دارند. بازشناسی علل واقعی، نه علل واهی و جعلی می تواند مردم را برای حمایت از تغییر و اصلاح همراه کند. #دشمن سعی دارد با سطحی سازی اتفاقات و عَلَم کردن علل جعلی نسبت به جداسازی مردم از نظام و مسوولان حرکت کرده و انشقاق سیاسی اجتماعی را حاکم کند.
2⃣راهکاردهی
🔹هر وقت حادثه در رسانه روایت شد، اما راهی برای عدم تکرار (در اتفاقات منفی) یا تکرارپذیری (در اتفاقات مثبت) آن گفته نشد، یعنی رو به جلو حرکت نمی کنیم. بازشناسی راهکارها می تواند پنجره عبور از وضعیت نامطلوب یا استقرار و تقویت در حالت مطلوب باشد. در مطالعات رسانهای بر روی مفهوم روزنامه نگاری توسعه، تمرکز جدی وجود دارد. نوعی از روزنامه نگاری که خود را متعهد به مسوولیت اجتماعی و پیشرفت جامعه می داند، نه دمیدن در احساسات و هیجاناتی که می تواند پدیدآورنده بحران های دیگر باشد.
3⃣بازشناسی خطاهای ذهن
🔹در حوزه علوم شناختی بر روی سوگیریهای شناختی تمرکز می شود. سوگیری های شناختی عملا باگ ها [۱] و اختلالات فرایند تفکر و نتیجه گیری منطقی هستند. اگر یک عکس و یک توضیح (کپشن) وجود دارد، ذهن ما در پی متصل کردن این دو بهم است؛ حالا اگر عکس از کشور و جغرافیای دیگر باشد و نوشته از یک خبر داخلی، عملا با اتکا بر قدرت تصویرسازی، اقناع سازی رخ می دهد. باید ذهن خود را پرورش دهیم که از پل زدن و نتیجه گیری های ساده دوری گزیند. اگر از یک محصول وطنی می گوییم، به دنبال مفسده هستیم و سعی می کنیم با متن ایجابی و مثبت، درگیر شویم؛ چرا که ذهن ما به مرور زمان و در توالی اخبار منفی تحمیلی، به یک شرطی سازی رسیده است که نمی شود، امکان ندارد! باید ذهن را از حالت اتوپایلوت و منفعل به حالت خودآگاه و در کنترل خود درآورد. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معلم در اسلام چه جایگاهی دارد؟ (بخش اول)
🔹از منظر اسلام فراگيرى علم و دانش واجب عينى است، و در پاره اى قسمت ها واجب كفايى محسوب مى شود؛ يعنى بخشى از علوم را همگان بايد فرا گيرند و آن بخش كه جنبه تخصّصى دارد و فراگيرى آن براى همه ميسّر نيست، واجب كفايى مى باشد. تعليم علوم نيز همين گونه است، بخشى از آن توسّط كسانى كه از آن آگاهند بايد به همگان تعليم داده شود، در حالى كه تعليمِ بخشى ديگر هم واجب كفايى است. بر این اساس #تعليم و #تعلّمِ تمام علومى كه قوام جامعه بشرى از نظر معنوى و مادّى بدان بستگى دارد، گاه به صورت واجب عينى، و گاه به صورت واجب كفايى لازم و ضرورى است، و به همين دليل هيچ مسلمانى نمى تواند خود را از پيشرفت هاى علمى روز جدا سازد، بلكه براى تقويت پايههاى حكومت اسلامى، بايد بيشترين سعى و تلاش براى تعليم و تعلّم آن صورت گيرد، و به يقين اگر مسلمانان در اين زمينه كوتاهى كنند و مايه عقب افتادگى كشورهاى اسلامى گردند در پيشگاه خدا مسئولند!
🔹قرآن مجيد، نخستين معلّم را خداوند، و نخستين شاگرد را حضرت آدم (ع)، و نخستين علمى كه به او تعليم داده شد علم الاسماء مى شمرد. (به احتمال قوى منظور از آن، آگاهى بر اسرار افرينش و موجودات جهان است). تنها آدم (ع) نبود كه خداوند به او تعليم داد، بلكه به يوسف نبی (ع) تعليم تعبير خواب داد: «وَ عَلَّمْتَنِى مِنْ تَأوِيلِ الاَحَادِيثِ» [یوسف، ۱۰۱]، و به حضرت سليمان (ع)، زبان پرندگان آموخت: «وَ قَالَ يَا اَيُّهَا النّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» [نمل، ۱۶]، و به داود نبی (ع) زره ساختن را: «وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ» [انبیاء، ۸۰]، و به خضر نبی (ع)، علم و آگاهى فراوانى داد: «وَ عَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنّا عِلْماً» [کهف، ۶۵]، و به فرشتگان، علوم فراونى بخشيد: «سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا اِلاّ ما عَلَّمْتَنا» [بقره، ۳۲]، و به انسانها، نطق و بيان آموخت: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» و از همه بالاتر اينكه به پيامبر اسلام (ص)، علوم و دانش هايى كه هرگز تحصيل آن از طرق عادى براى او ممكن نبود آموزش داد: «وَ عَلَّمَكَ مَالَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ» [نساء، ۱۱۳]؛
🔹فرشته بزرگ الهى يعنى پيك وحى (جبرئيل) نيز تعليمات فراوانى به پيامبر اکرم (ص) داد: «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى». [۱] پيامبران نيز به نوبه خود در زمره بزرگترين معلّمان جهان اند كه علوم و دانش هاى فراوانى را در زمينه دين و دنيا به نسل بشر آموختند؛ قرآن درباره پيامبر اسلام (ص) - كه بزرگترين پيامبر الهی است - مى فرمايد: «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ؛ و به مردم، كتاب [قرآن] و حكمت مى آموزد». [جمعه، ۲] همين برنامه را هر پيامبرى در مورد امت خويش اجرا كرد و علمِ دين و دنيا را به آنها آموخت. علما و دانشمندان - كه وارثان پيامبران اند - بعد از آنها به كرسى تعليم نشستند و علم و دانش را به انسانها آموختند، و مقامشان از نظر قرآن آنقدر والا و بالا است كه قرآن کریم درباره آنها مى گويد: «يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه علم به آنها داده شده است، درجات عظيمى مى بخشد». [مجادله، ۱۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] غالب مفسّران «شديد القوى» را به جبرئيل (ع) تفسير كرده اند؛ ولى بعضى آن را ذات پاك خداوند مى دانند، قرآن کریم، سوره نجم، آيه ۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۲۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معلم #علم #تعليم #تعلم #عالم #دانشمندان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش اول)
🔹با توجه به پیشرفتهای چشمگیری که در زمینههای مختلف تکنولوژی و ارتباطات رخ داده، گرایش بهسوی فرهنگ جهانی افزایش یافته است. جهان شدیدا کوچک و بههم فشرده شده و مردم کشورهای مختلف، بیش از هر زمان دیگری فرصت آشنایی و شناخت عناصر و ویژگیهای فرهنگهای جوامع دیگر را یافتهاند. از طرف دیگر این امکان فراهم شده است تا فرهنگها و آداب و رسوم مختلف، فرصت رهایی از مرزهای محدود ملی را پیدا کنند و در سایر جوامع نیز گسترش یابند؛ در اینجا اندیشهی #نفوذ و #تهاجم به #فرهنگهای_دیگر نیز بهوجود میآید. اندیشهی از بین بردن آداب و سنن و ویژگیهای ملی یک فرهنگ و در نتیجه نفی آن از جهان. #نفوذ_فرهنگی، وسایل و ابزار هویت فرهنگی را مورد هدف و هجوم خود قرار میدهد. به عقل و روان هجوم میآورد و بهوسیلهی ابزار ادراک با جهان رابطه برقرار میکند. [۱]
🔹در برخورد ایدئولوژیک هدف همیشه به آگاهی رساندن و بیدار نمودن بوده است. در صورتی که، نفوذ و #تهاجم_فرهنگی، چیرهشدن و مسلطشدن بر ادراک مورد نظر است و در نتیجه به سلب آگاهی و بیداری ملل و نیز به چیرهشدن و تسلط بر هویت فرهنگی فردی و اجتماعی میانجامد. در دورهی کشمکشهای ایدئولوژیک، وسیلهی بیداری مردم، استفاده از ایدئولوژی و عقیده بوده است، در صورتی که در عصر تهاجم فرهنگی، ابزار چیرهشدن بر ادراک، شامل گونههای مختلف سمعی و بصری میشود که سعی دارد تا از راه تبلیغات، تمامی انظار را متوجه مسائل ظاهری و سطح زندگی پیرامون نماید. [۲]
💠تعریف تهاجم فرهنگی
🔹 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. [۳] و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است. (که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است). [۴] این موضوع به جغرافیای مغرب زمین مربوط نیست، اما بهدلیل اینکه غالبا فسادهای موجود در کشور ما معلول نفوذ فرهنگ استعماری غرب است، از اینرو، بهخاطر اختصار، #فرهنگ_غربی تعبیر میکنیم و گرنه اکنون نیز در مغرب زمین عدهای هستند که با این فرهنگ مخالفند، همچنان که در گذشته هم افراد بسیاری با آن مخالف بودهاند. [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بهشتینژاد، مهدی؛ ناتوی فرهنگی در تقابل با هویت اسلامی و ملی، پرتوسخن، شماره ۳۷۱، ص ۵۴
[۲] مصباح یزدی، محمدتقی؛ تهاجم فرهنگی، ص ۲۶-۳۰
[۳] همان؛ ص ۱۳
[۴] خامنهای، سیدعلی؛ دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان، ص ۳۴
[۵] مصباح یزدی، محمدتقی، ص ۵۴
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جایگاه بسیج
🔹...بعدها که جنگ در سال ۵۹ شروع شد، خب حضور #بسیج در میدان جنگ بسیار کارآمد بود، گرهگشا بود؛ به معنای واقعی کلمه پشتیبان بسیار مهمّ سازمانهای رسمی نظامی مثل ارتش و سپاه بود [اگر چه] آزمون بسیج در میدان جنگ آزمون پُرشکوهی بود، لکن بسیج صرفاً یک سازمان نظامی نیست؛ این نکتهی اساسی است. بسیج بالاتر از این حرفها است؛ یعنی شأنش و جایگاهش از یک سازمان نظامی، رفیعتر و بالاتر است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش دوم)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
4⃣تقویت تفکر نقادانه
🔹هر پیام رسانه ای از اجزا و عناصری تشکیل شده است. توجه به اجزای یک پیام رسانه ای می تواند دروغ یا اغراق را ثابت کند. چه کسی؟ کجا؟ کی؟ چگونه؟ چرا؟ چه چیزی را؟ به اجرا رسانده است؟ همین شش سوال ساده خیلی از جنگهای زرگری رسانه ای را رسوا می کند. خبرهایی که فاقد عناصر لازم هستند، جعلی یا کم اعتبارند. از سوی دیگر استخراج روش های استدلال پیام رسانه ای نیز می تواند در اعتبارسنجی آن موثر باشد. مغالطات پرکاربرد رسانه (تعمیم ناروا، توسل به مشاهیر، دستکاری در حد وسط، ادعای بی دلیل و...) در استدلال پیام جاسازی می شود، اما ما به عنوان خوانندگان نقاد باید این مین های تعبیه شدهی شناختی را خنثی کنیم.
5⃣صحت سنجی و بی اعتبارسازی
🔹در عصر شبکه های اجتماعی، یک تغییر شگرف رخ داده است. سردبیر حذف شده است! هر کسی هر چه بگوید توسط کسی صحت سنجی نمی شود، و همین یک زخم برای رشد میکروب ها در مجاری اطلاعاتی کافی است. اگر توجه طلب، شهرت دوست، دارای منافع اقتصادی یا لابی سیاسی باشید، کافی است دست به کار شوید و موجی از فیک نیوزها به راه بیندازید. در حالی که در جهان بیش از ۳۵۰ گروه فکت چک (درستی سنجی) کار می کنند و دهها کشور جهان، نظام های صحت سنجی را به راه انداخته اند، اما در کشور ما هنوز اتفاق خاصی در کف خیابان مجازی نیفتاده است و صحت سنجی خبرها و بی اعتبارسازی اخبار و اطلاعات جعلی صورت نمی گیرد. پس آستین همت بالا بزنید و فکت چکر شوید!
6⃣منبع یابی
🔹نقاب را از چهره گوینده بردارید! هر پیام یک خالق دارد. خالق پیام می تواند متنی، گرافیکی یا ویدیویی باشد که معمولا نادیده گرفته می شود. در فضای شبکه های اجتماعی، ربات هایی وجود دارد که هویت خالق اصلی را پاک می کند تا بهتر و راحت تر بتواند هر چه می خواهد را در گروهها و کانال ها پخش کند. توجه به منتشر کننده اولیه یا ردپای پیام می تواند ما را نسبت به هدف تولیدکننده آگاه کند. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معلم در اسلام چه جایگاهی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹در روايات اسلامى #مقام_معلّم آنقدر والاست كه خدا و فرشتگان و همه موجودات ـ حتّى مورچه در لانه خود و ماهيان در درياها ـ بر كسى كه به مردم نیکی بیاموزد درود مى فرستند؛ چنانكه در حديثى از رسول خدا(ص) آمده است: «اِنَّ اللهَ و مَلَائِكَتَهُ حَتَّى النَّمْلَةِ فِى حُجْرِهَا وَ حَتّى الْحُوتِ فِى الْبَحْرِ يُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النّاسِ الْخَيْرَ». [۱] همين مضمون در احاديث متعدد ديگرى نيز وارد شده است. در حديث ديگرى از همان حضرت مى خوانيم: «اَلَا اُخْبِرُكُمْ بِاَجْوَدِ الاَجْوَادِ؟ اللهُ اَلاَجْوَدُ الاَجْوَادِ! وَ اَنَا اَجْوَدُ وُلْدِ آدَمَ! وَ اَجْوَدُكُمْ مِنْ بَعْدِى رَجُلٌ عَلِمَ عِلْماً فَنَشَرَ عِلْمَهُ يُبْعَثُ يَومَ الْقِيَامَةِ اُمَّةً وَاحِدَةً!؛ آيا به شما خبر دهم كه بخشنده ترين بخشنده ها كيست؟ بخشنده ترين بخشنده ها خداست، و من بخشنده ترين فرزندان آدم هستم؛ و بعد از من از همه شما بخشنده تر كسى است كه #علم و دانشى را فرا گيرد، و آن را نشر دهد و به ديگران بياموزد، چنين كسى روز قيامت به تنهايى به صورت امّتى برانگيخته خواهد شد!». [۲]
🔹تعبير به امّت به خوبى نشان مى دهد كه گسترش وجودى معلّمان به موازات گسترش تعليمات آنها در ميان جامعه بشرى صورت مى گيرد، و هر قدر شاگردان بيشترى را تعليم و تربيت كنند به همان نسبت شخصيّت معنوى و اجتماعى آنها گسترده تر مى شود و گاه به اندازه يك امّت مى گردد. اهميّت نشر علم و دانش و فرهنگ در اسلام تا آن حدّ است، كه در حديثى معروف، مجلس علم را، باغى از باغ هاى بهشت شمرده است. جالب اينكه در اسلام هر كارى كه مقدّمه فراگيرى علم، يا مناسبتى با آن داشته باشد، عبادت شمرده شده است. در حديثى از پيامبر اكرم (ص) مى خوانيم: «مُجَالَسَةُ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ؛ همنشينى با #دانشمندان عبادت است». [۳] در حديث ديگرى از امام موسى کاظم (ع) مى خوانيم: «اَلنَّظَرُ اِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبادَةٌ؛ نگاه به صورت عالم از روى محبّت، عبادت است». [۴]
🔹در حديث ديگرى پيامبر اکرم (ص) به ابوذر فرمود: «اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ، صِيَامٍ نَهَارُهَا، وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ النَّظَرُ اِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ اَلْفِ رَقَبَةٍ؛ يك ساعت در جلسه مذاكره علم شركت كردن، براى تو بهتر از عبادت يكسال است كه روزها روزه باشى و شب ها مشغول عبادت شوى، و نگاه به صورت عالم، براى تو بهتر است از آزاد كردن يك هزار برده!». [۵] احاديث در اين زمينه فراوان و پربار است كه ذكر همه آنها، به طول مى انجامد، سخن را كوتاه مى كنيم و اين بحث را با حديثى از لقمان حكيم - كه سخنانش در قرآن مجيد در كنار سخنان خدا قرار گرفته - به پايان مى بريم، او به فرزندش فرمود: «يا بُنَىَّ جَالِسِ الْعُلَمَاءَ ... فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ يُحيِى الْقُلُوبَ بِنُورِ الْحِكْمَةِ كَمَا يُحْيِى الاَرْضَ بِوَابِلِ السَّمَاءِ؛ فرزندم! با #علما همنشين شو...، زيرا خداوند دلها را به نور دانش روشن مى كند، آنگونه كه زمين را با قطره هاى درشت باران زنده مى كند». [۶]
پی نوشتها؛
[۱] كنز العمال فى سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، چ ۵، ج ۱۰، ص ۲۵۵، ح ۲۸۷۳۶
[۲] همان، ص ۲۶۷، ح ۲۸۷۷۱
[۳] كشف الغمة فی معرفة الأئمة، اربلى، چ ۱، ج ۲، ص ۲۶۸
[۴] الجعفريات، ابن اشعث، چ۱، ص ۱۹۴
[۵] جامع الأخبار، شعيری، مطبعة، چ۱، ص ۳۸
[۶] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، فتال نيشابورى، چ۱، ج ۱، ص ۱۱
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۲۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معلم #علم #تعليم #تعلم #عالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آزادی زن در غرب
🔹از روزی که اروپایی ها، صنایع جدید را به وجود آوردند - در اوایل قرن نوزدهم که سرمایهداران غربی کارخانههای بزرگ را اختراع کرده بودند - و احتیاج به نیروی کار ارزان و بیتوقع و کمدردسر داشتند، زمزمهی #آزادی_زن را بلند کردند؛ برای اینکه #زن را از داخل خانوادهها به درون کارخانهها بکشانند؛ به عنوان یک کارگزار ارزان از او استفاده کنند، جیب های خودشان را پر کنند و زن را از کرامت و منزلت خود بیندازند. امروز آنچه که به عنوان آزادی زن در #غرب مطرح است، دنبالهی همان داستان و همان ماجراست.
🔹لذا ظلمی که در فرهنگ غربی به زن شده است و برداشت غلطی که از زن در آثار فرهنگ و ادبیات غرب وجود دارد، در تمام دوران تاریخ بیسابقه است. در گذشته هم در همه جا به زن ظلم شده است، اما این ظلم عمومی و فراگیر و همهجانبه، مخصوص دوران اخیر و ناشی از #تمدن_غرب است. #زن را به عنوان وسیلهی التذاذ مردان معرفی کردند و اسمش را «آزادی زن» گذاشتند! در حالی که به واقع آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن، و نه آزادی زن بود. نه فقط در عرصه کار و فعالیت صنعتی و امثال آن، بلکه در عرصه هنر و ادبیات هم به زن ظلم کردند.
🔹شما امروز، در داستانها، در رمانها، در نقاشیها، در انواع کارهای هنری نگاه کنید، ببینید با چه دیدی به #زن نگریسته میشود؟ آیا جنبههای مثبت و ارزشهای والایی که در زن هست، مورد توجه قرار میگیرد؟ آیا آن عواطف رقیق، آن مهربانی و خوی مهرآمیزی که خدای متعال در زن به ودیعه گذاشته است - خوی مادری، روحیهی نگهداری از فرزند و تربیت فرزند - مورد توجه است یا جنبههای شهوانی و به تعبیر آنها عشقی؟ (که این تعبیر غلط و نادرستی است. این شهوت است نه عشق!) زن را اینگونه خواستند پرورش و عادت دهند: بهعنوان یک موجود مصرفکننده. مصرف کنندهی دست و دل باز و کارگر کمتوقع و کمطلب و ارزان.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#زن #زنان #بانوان #آزادی #غرب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش دوم)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠چگونگی شکلگیری تهاجم فرهنگی
🔹بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد به عنوان عمدهترین چالش بین دو ابرقدرت آمریکا و شوروی، تعریف و بازشناسی شده، [۱] اما در این رویارویی بزرگ روند مهم و تعیینکنندهتری نیز وجود داشت که به دور از چشمان حریف و توسط آمریکا شکل گرفت و آن جنگ سرد فرهنگی بود. [۲] در سال ۱۹۴۹م، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با حضور آمریکا و کشورهای اروپای غربی با هدف مقابله با قدرت نظامی شوروی شکل گرفت. در این میان #ناتوی_فرهنگی، استراتژی فرهنگی ناتو میباشد. سازمان سیا در مقام وزارت فرهنگ بلوک غرب عمل میکرد و یکی از مهمترین اقدامات آن تأسیس کنگرهی آزادی فرهنگی بود که در ژوئن ۱۹۵۰م با حضور بیشاز یکصد نویسنده از سراسر جهان در برلین گشایش یافت. [۳] از مهمترین اقدامات کنگرهی آزادی فرهنگی، ایجاد تشکیلات روشنفکری در پاریس، برلین و لندن با صرف پولهای کلان بود. امروز نیز مشاهده میشود دنیای غرب بهصورت غیر رسمی، این سازمان را در حوزهی فرهنگ ایجاد کرده و ناتوی فرهنگی را شکل داده است. [۴]
💠اهداف تهاجم فرهنگی
🔹در سالهای اخیر، جریان حاکم بر اروپا و آمریکا، طرح خاورمیانهی بزرگ را با هدف مقابله با حرکت جهانی اسلام و جنبشهای اسلامی، محوریت بخشیدن به اسرائیل و توسعهی خاورمیانه، در آسیا و آفریقا طراحی کردند. [۵] غرب با اشتعال عراق و افغانستان نشان داد که هدف از هجومشان (ناتوی فرهنگی)، ترویج سکولاریسم در منطقه با شعار جدایی دین از سیاست، استحالهی فرهنگهای ملی و جایگزین آن با فرهنگ مبتدل غربی، ترویج خرافات لاابالیگری و اباحیگری است. [۶]
💠قلمرو تهاجم فرهنگى غرب
🔹قلمرو و حیطهی نفوذ تهاجم فرهنگى، تمامى ارزشها، نظامها، فرهنگها و نمودهاى یک جامعه را شامل مىشود. [۷] در #تهاجم_فرهنگى، هم به ریشهها و سرچشمهها حمله مىشود و هم به ساقه و برگ و میوهها دستبرد زده مىشود. گرچه غارت میوهها مشهودتر است، لیکن خشکاندن ریشهها خطرناکتر است، چرا که در #هجوم_فرهنگى، تحول و دگرگونى باورها، ایدهها و گرایشها، اصلىترین و اساسىترین هدف مهاجمان است. [۸] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نقیبزاده، احمد؛ تاریخ روابط دیپلماسی، ص ۱۸ تا ۲۴
[۲] استونرساندرس، فرانسیس؛ جنگ سرد فرهنگی، ص ۲
[۳] صانعیخوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره جدید، ص ۴۶
[۴] همان، ص۷۹
[۵] سخاوتمند، معین؛ سیاست و حکومت در اروپا، ص ۱۸
[۶] کاملی، رحمن؛ فرهنگ مقلد، فرهنگ مهاجم، مجله دانشکده علوم انسانی، ش ۱۲، ص ۸۳
[۷] برگزیده سخنان مقام معظم رهبری، دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها، ص ۷۸
[۸] همان، ص ۴۶
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش سوم و پایانی)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
7⃣دیدن تمام پازل
🔹تمرکز جنگ روانی بر مسائل جزئی و احساسی و فروافتادن در تله های شناختی است. باید از بالا به منطقه حادثه نگاه کرد و یک کالک و نقشه از تمام میدان داشت. در بسیاری از موارد، پیام های تهاجمی در حال تخریب عزت نفس ملی شما هستند، در حالیکه شما نمی دانید وضعیت کشورهای دیگر در رخدادها یا ابتلائات مشابه چگونه بوده است. در اتفاقاتی که علل و بسترهای متعدد دارند، دیدن کل نقشه و عدم سطحی نگری در نیفتادن به تقلیل مهم است.
8⃣خنثی کردن تله ارجاع
🔹خلق الگوهای منفی در جنگ روانی معمول است و طراح این میدان رسانه ای، با ارجاع مکرر به گفته ها یا کردار افراد یا مجموعه های خاص، در طی زمان، فاصله عاطفی و شناختی شکل می دهد. اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد در جنگ نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. جایگزینی فرع با اصل، صدرنشینی اخبار سیاه یا منفی، از میدان به در کردن افراد، مجموعه ها و جریان ها با ایجاد فشار رسانه ای، دستبرد به بانک هواداران و حامیان و... از منافع عامل جنگ روانی است. باید مراقب بود که ما را به تله ارجاع نیندازند و جبهه انقلاب را به عمل یا نظر چند نفر، محدود نکنند.
9⃣شکستن سکوت
🔹بیشترین کاربران در فضای مجازی کسانی هستند که می بینند و می خوانند، اما نه نظر می دهند و نه می نویسند! این جماعت که با نام کمین کنندگان شناخته می شوند به خاطر بی عملی خود، جا را برای عرض اندام باطل باز می کنند و عملا در سیاهی لشکر جبهه دشمن نقش ایفا می کنند.
🔟نظام گرفتن
🔹نظم میدان را فهمیدن و آرایش گرفتن به گونه ای که در یک رشته و ردیف قرار بگیرید. پس و پیش فرایندی و انسانی را حداقل خودتان باید بدانید. در فضای مجازی جواب گرافیک را با گرافیک، ویدیو را ویدیو، ادعا را با مثال نقض باید داد. از کجا محتوای مد نظر را پیدا کنم و استخر داده های من کجاست، مشاوران من چه کسانی هستند، کجا یا از طریق چه کسانی می توانم به تولیدات گرافیکی و ویدیویی برسم، از چه قابلیت های گوشی و از چه نرم افزارهای کاربردی می توانم استفاده کنم تا مستقل باشم و در میدان جنگ رسانه ای، منتظر تأمین فشنگ از سایرین نباشم. اگر پاسخ این سوالات را دارید شما در میدان رسانه انقلاب اسلامی، نظام گرفته اید.
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد