✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️موسیقی مبتذل چه آثار زیانباری بر سلامت روان فرد و جامعه دارد؟ (بخش اول)
🔸گرچه رواج فوق العاده انواع #موسیقى مانع از آن است که بسیارى از افراد در این باره درست فکر کنند و منطقى بیندیشند، و مطابق طرز تفکّر نادرستى که عدّه اى به آن سخت پایبندند (متداول شدن هر چیز را دلیل بر بى عیب بودن آن مى گیرند) حاضر به مطالعه در اطراف اثرات شوم و زیانبار #موسیقى نیستند، اما افراد واقعبین هیچ گاه به این مقدار قناعت نخواهند کرد و براى پى بردن به واقعیّت ها، عليرغم شیوع آنها همواره مى کوشند و مطالعه مى کنند.
🔹 #موسیقى از چند نظر قابل مطالعه است؛ از نظر زیان هاى جسمى و اثرات شومى که روى دستگاه اعصاب انسان مى گذارد: آقاى «دکتر ولف ادلر» پروفسور دانشگاه کلمبیا مى گوید: «بهترین و دلنوازترین نواهاى موسیقى، شوم ترین آثار را روى سلسله اعصاب انسان مى گذارد؛ مخصوصاً وقتى که هوا گرم باشد اثرات نامطلوب آن شدیدتر مى گردد»! «دکتر آلکسیس کارل» فیزیولوژیست و زیست شناس معروف فرانسه مى نویسد: «ارضاى وحشیانه شهوات ممکن است جلب نوعى اهمّیّت کند؛ ولى هیچ چیز غیرمنطقىتر از یک زندگى که به تفریح بگذرد نیست. کاهش عمومى هوش و نیروى عقل از تأثیر الکل، و بالاخره از بى نظمى در عادت، ناشى مى گردد؛ بدون تردید سینما و رادیو در این بحران فکرى سهیماند».
🔹بطور کلّى باید #موسیقى را در ردیف موادّ مخدّر شناخت؛ زیرا «آثار تخدیرى» آن به هیچ وجه قابل انکار نیست؛ و «تخدیر» انواع و اقسامى دارد و بشر مى تواند از طرق مختلف اعصاب خود را تخدیر کند. گاهى تخدیر به وسیله خوردن است؛ مانند نوشابه هاى الکلى که تخدیر شدیدى در اعصاب به وجود مى آورد و نیروى درک و عقل انسان را از کار مى اندازد. گاهى تخدیر به وسیله استنشاق از بینى در بدن ایجاد مى شود، مانند گرد هرویین که از طریق بینى وارد بدن شده، اعصاب را براى مدّتى تخدیر مى کند، و براى برخی افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر نیز، تخدیر از طریق تزریق این مواد در رگ انجام مى گیرد.
🔹گاهى همین #تخدیر از مجراى گوش صورت مى پذیرد و #استماع_موسیقى و «کنسرت» در اعصاب شنونده اثر تخدیرى ایجاد کرده و زمانى آنچنان شدید مى شود که انسان را مانند افراد بهت زده، از حالت طبیعى بیرون آورده، و توجّه او را از همه چیز سلب مى کند. با توجّه به این نکته، تصدیق خواهید نمود که #موسیقى، مخدّرى بیش نیست و تمام و یا بسیارى از عیوب و #مضرّات_تخدیر را داراست. اصولا لذّت فوق العاده اى که افراد از آن مى برند به خاطر همین اثر تخدیرى است. گاهى این اثر تخدیرى به قدرى قوى است که انسان عقل و هوش خود را آنچنان از دست مى دهد که دست به حرکات غیر عادى مى زند. #ادامه_دارد...
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبیطالب(ع)، چ دوم، ص ۳۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#موسیقی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خداوند به همه چيز آگاه است
🔹مقصود، همین که انسان بداند که خدا [به همه اعمال و نیات انسانها آگاه است و همه چیز را] میداند، کار تمام شد؛ دیگر معطل نباشد؛ همه چیز را تا به آخر میفهمد [که] چه باید بکند و چه باید نکند؛ از چه منتفع میشود و از چه متضرر میشود، [خداوند] ما را میبیند. [آیا] میتوانیم [با اینکه] سر سفره او نشستهایم، با همدیگر نزاع بکنیم؟ [مثلاً] آن غذا را من جلوتر دیدم، من باید بخورم؛ او میگوید من اول این را برداشتم، من باید این غذا را بخورم؛ سر این دعوا بکنیم و مقاتله بکنیم؟!
🔹تمام این جنگهایی که حکومتها دارند، از همین قبیل است؛ سر سفره کریم نشستهاند، او هم میبیند. دستور هم معلوم است که چیست؛ [خداوند] از چه خوشش میآید، از چه بدش میآید. از آزار به غیر حق، بدش میآید؛ از احسان به حق در جایش، خوشش میآید؛ همه اینها را میداند و ما هم میدانیم که او این دستور را داده و اینها را میداند و میبیند، آیا این کار[ها] را میکنیم؟
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش دوم)
🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، #آفت_های_دینداری در #آخرالزمان است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است.
2⃣لهو و لعب قرار دادن دین
🔹در قرآن کریم چندین بار در مورد #لهو و #لعب سخن به میان آمده است. در برخی از موارد از همنشینی با کسانی که #دین را لهو و لعب قرار می دهند، مذمت شده است. افرادی که دین را لهو و لعب قرار می دهند، در حقیقت از دین، بعنوان پیشبرد اهداف خویش استفاده می کنند؛ در حالی که دین میدان رقابت نیست، بلکه میدان اخلاص در عمل است؛ و لذا قرآن کریم کسانی را که دین را لهو و لعب خویش قرار می دهند، وعده ی عذاب داده است و فرموده که: «الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَهْوًا وَ لَعِبًا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فَالْیَوْمَ نَنسَاهُمْ کَمَا نَسُوا لِقَاءَ یَوْمِهِمْ هَـذَا وَ مَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ؛ [۱] همانها که دین و آیین خود را سرگرمی و بازیچه گرفتند؛ و زندگی دنیا آنان را مغرور ساخت؛ امروز ما آنها را فراموش میکنیم، همان گونه که لقای چنین روزی را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند».
💠نکات مهم آیه
🔹در آیه مذکور، چند نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول: #لهو، انصراف توجه و همت به امری است که سزاوار طلب و انجام نیست؛ و #لعب، طلب شادمانی از چیزی است که صلاحیت آن را ندارد. [۱] نکته دوم: سرگرمی قرار دادن دین، و مغرور شدن نسبت به زندگی دنیوی، اثر اخروی فراموش کردن خدا را بدنبال دارد. نکته سوم: سرگرمی قرار دادن دین و مغرور شدن به زندگی دنیوی، نتیجه انکار آیات خداست. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۶۵۵
پدید آوردنده: محمد طاهری
منبع: وبسایت راسخون
#دین #دینداری #تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️اربعین حسینی
🔹پدیدهی #اربعین یک پدیدهی غیر قابل توصیفی است، اصلاً بینظیر است؛ یک رزمایش عظیم و شگفتیساز است این حرکت فوقالعاده، و همینطور که مکرّر در این روزها گفته شد، در دنیا دیگر نظیری ندارد. غربیها هم نمیتوانند درک کنند این حرکت را که یعنی چه، چطور میشود؟ لذا شما میبینید دستگاههای تبلیغاتیشان اوّلاً چند سال که سکوت میکنند، «توطئهی سکوت»؛ [در حالی که] کمترین حرکتی را در هر جای دنیا اینها منعکس میکنند، چند سال اینها اصلاً اسم این حرکت عظیم مردمی را نیاوردند، اشارهای به آن نکردند، تصویری از آن منتشر نکردند... یک مقداری [به آن] پرداختند، تحلیلهای خصمانه، تحلیلهای غلط کردند که از نظر مؤمنان به این راه، تحلیلهای بلاهتآمیزی است. امثال این رادیوی انگلیس و امثال اینها تحلیل خصمانه کردند. این نشاندهندهی این است که فورانِ این سرچشمهی فیّاض، بشدّت آنها را دستپاچه کرده، نمیتوانند تحلیلش کنند.
🔹گاهی گفتند این را دستهای دولتی به راه انداختند! کدام دولتی میتواند ده میلیون، پانزده میلیون انسان را - مرد، زن، پیر، جوان، قشرهای مختلف - راه بیندازد، حدّاقل هشتاد کیلومتر پیاده اینها را از یک شهر به یک شهر دیگر بکِشاند؟ کدام دولتی میتواند این کار را بکند؟ حالا اگر فرض کنیم به فرض محال، دولت جمهوری اسلامی و دولت عراق هم توانستهاند این کار را بکنند، خودش یک معجزهی دولتی است؛ خب شما هم بکنید اگر میتوانید! اگر بلدید، شما هم این کار را راه بیندازید؛ نه، جز عشق، جز ایمان، جز جوشندگیِ خونِ شهیدانِ والامقام، هیچ عاملی قادر نیست این حرکت را انجام بدهد. کار بزرگی انجام گرفته است؛ روزبهروز هم بهتر، قویتر، پختهتر و جاافتادهتر میشود، هر سالی از سال قبل بهتر میشود؛ انشاءالله بعد از این هم ادامه خواهد داشت. و غربیها هم مجبورند تماشا کنند و نتوانند تحلیل کنند، نتوانند بفهمند و ضربهی این حرکت را هم خواهند خورد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۸/۹۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عفت در گفتار (بخش دوم)
🔸نحوهی سخن گفتن افراد نشان دهنده ی شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن دربارهی آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ #خوب_بگویید تا به خوبی معروف شوید.» در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را میشناسید.
💠سخنان زشت (۲)
🔹 #سخن_زشت باعث میگردد که #شخصیت_انسان در نظر مردم کوچک و اعتبار او کاهش یابد. امام علی (ع) میفرماید: «سوء المنطق یزری بالبهاء و المروه؛ #بدزبانی ارزش و بهای انسان را در میان مردم از بین برده، مروت او را نابود میکند». [۱] در روایات اسلام، گفتن سخن زشت و رکیک از روش انسانهای پست معرفی شده است. اميرالمؤمنين (ع) فرمود: «سنه اللئام قبح الکلام؛ روش انسانهای پست، گفتن سخنانی زشت است». [۲] براساس آموزههای دینی، گفتن سخنان زشت از نمودهای برجسته #بیعفتی_در_گفتار است. #سخن_زشت مفهوم عامی دارد و شامل بسیاری از گفتارهای ضد اخلاقی میشود. سخنان بیهوده و بیفایده نیز از دیدگاه اسلام ناپسند بوده و از مصادیق بیعفتی در گفتار شمرده میشود. در روایات اسلامی از این گونه سخنان نیز نهی شده است؛ چنان که در روایت دیگری امام علی (ع) فرمود: «اجتنب الهذر فایسر جنایته الملامه؛ از بیهودهگویی برحذر باش، چرا که آسانترین زیان آن سرزنش است». [۳]
🔹 #سخنان_بیهوده نیز هر چند ممکن است در ابتدا حرام نباشد، ولی سرانجام به حرام منتهی خواهد شد. اميرالمؤمنين امام علی (ع) ميفرمايد: «ایاک و الهذر فمن کثر کلامه آثامه؛ بر تو باد به دوری از #بیهوده_گویی، زیرا هر که سخن او زیاد شود گناهان او فراوان است». [۴] آن چه در منابع دینی به آن توصیه شده، گفتن #سخنان_پاکیزه است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ان فی الجنه غرفایری ظاهرها من باطنها من ظاهرها یسکنها من امتی من اطاب الکلام... ؛ در بهشت غرفههای است که درون آن از بیرون، و بیرون آن از درون آن دیده میشود کسانی از امت من ساکن آن میشوند که سخنان پاکیزه میگویند...». [۵] حضرت در بیان دیگر میفرماید: «ثلاثه من ابواب البر: سخاء النفس و طیب الکلام و العبر علی الذی؛ سه چیز از درهای نیکی است، سخاوت، #سخن_پاکیزه و صبر در برابر اذیت مردم». [۶] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] میزان الحکمه، ج ۸، ص ۴۳۶
[۲] همان
[۳] حسین شیخ الاسلام، گفتار امیرمومنان (ع)، ج ۲، ص ۱۵۷
[۴] همان منبع
[۵] غرر الحکم، ج ۸، ص ۴۵۰
[۶] میزان الحکمه، ج ۸، ص ۴۵
برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵
منبع؛ وبسایت راسخون
#عفت #عفت_گفتار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️امام علی (علیه السلام) در هنگام مواجهه با فتنه ها چه وظایفی را برای مردم معین كرده اند؟
🔹 #امام_علی (ع) در فرازی از خطبه ۱۵۱ #نهج_البلاغه به بخشى از #وظايف_مردم در #فتنهها و آشوب هاى سخت اشاره كرده و دستورات پنجگانه اى را براى پيروان حقّ بيان مى كنند. نخست مى فرمايد: «فَلَا تَكُونُوا أَنْصَابَ الْفِتَنِ، وَ أَعْلَامَ الْبِدَعِ؛ سعى كنيد شما پرچم هاى فتنه ها و نشانه هاى بدعت نباشيد». اشاره به اين كه با #سردمداران_فتنهها و بدعت ها همكارى نكنيد و خود را از اين معركه هاى خطرناك كنار بكشيد. حضرت در دوّمين دستور مى افزايد: «وَ اَلْزَمُوا مَا عُقِدَ عَلَيْهِ حَبْلُ الْجَمَاعَةِ، وَ بُنِيَتْ عَلَيْهِ أَرْكَانُ الطَّاعَةِ؛ از آنچه پيوند جماعت [و جامعه اسلامى] به آن گره خورده و اركان اطاعت بر آن بنا شده، جدا مشويد».
🔹اشاره به اين كه تا مى توانيد قوانين و #دستورات_الهى را كه #ضامنبقاىجامعهاسلامى و اطاعت پروردگار است، حتى در گير و دارِ فتنه ها تا آنجا كه مى توانيد محترم بشمريد؛ چرا كه اگر راه نجاتى از #فتنه باشد، پيروى از اين دستورات است. اين سخن مخصوصاً برنامه هايى همچون جمعه و جماعت و حجّ و كمك به محرومان و ستمديدگان را شامل مى شود؛ چرا كه حفظ آنها سبب نجات از فتنه هاست. حضرت در سوّمين دستور مى فرمايد: «وَ اقْدَمُوا عَلَى اللهِ مَظْلُومِينَ، وَ لَا تَقْدَمُوا عَلَيْهِ ظَالِمِينَ؛ مظلوم بر خداوند وارد شويد و ظالم وارد نشويد». مفهوم اين سخن آن نيست كه تن به ظلم بدهيد و تسليم ظالم شويد، زيرا اين كار از نظر اسلام ممنوع و نوعى كمك به ظالم و اعانت بر اثم است؛ بلكه منظور آن است كه اگر بر سر دو راهى قرار گرفتيد كه يا حقوق مردم را بِبَريد يا حقّ شما را بِبَرند، ترجيح دهيد كه از حق خود بگذريد تا به ظلم بر ديگران آلوده نشويد. با توجه به قاعده «تقديم اهمّ بر مهمّ» اين كار يك برنامه عادلانه و خداپسندانه است.
🔹حضرت در چهارمين دستور مى افزايد: «وَ اتَّقُوا مَدَارِجَ الشَّيْطَانِ وَ مَهَابِطَ الْعُدْوَانِ؛ از گام نهادن در #راههاى_شيطان و سراشيبى هاى ظلم و عُدوان بپرهيزيد!». اشاره به اين كه به #منطقه_خطر [ظلم و فساد] نزديك نشويد؛ چرا كه لغزشگاه انسان است. تعبير به «مدارج»؛ (پله ها) و «مهابط»؛ (سراشيبى ها) اشاره به نكته لطيفى است؛ يعنى #شيطان، انسان را از پله هاى طغيان بالا مى برد و هنگامى كه به اوج رسيد، او را به پايين پرتاب مى كند و گاه به كنار درّه هاى گناه مى كشاند تا پايشان بلغزد و در اعماق آن سقوط كنند.
حضرت در پنجمين و آخرين دستور مى افزايد: «وَ لا تُدْخِلُوا بُطُونَكُمْ لُعَقَ [۱] الْحَرَامِ، فَإِنَّكُمْ بِعَيْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَهَّلَ لَكُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ؛ #لقمه_هاى_حرام را هر چند اندك باشد وارد شكم خود نسازيد؛ چرا كه شما در معرض نگاه كسى هستيد كه گناه را بر شما حرام كرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است».
🔹بى شك، به هنگام سلطه ظالمان و بروز فتنه ها، #اموال_حرام در دست مردم زياد مى شود و استفاده از آن آثار بسيار شومى در وجود انسان دارد؛ قلب را تاريك و انسان را از خدا دور مى سازد و در #مسير_شيطان قرار مى دهد. امیرالمؤمنین امام علی (عليه السلام) در اين زمينه هشدار مى دهد و در ضمن مى فرمايد: «هيچ گاه #راه_طاعت و #كسب_حلال به روى شما بسته نمى شود؛ زيرا در هر شرايطى خداوند راه هایی براى نجات از معاصى و روى آوردن به طاعت الهى به روى مردم گشوده است». به گفته نويسنده معروف «مغنيه» بهترين تفسير براى اين جمله و ما بعد آن، همان سخنى است كه در خطبه ۱۱۴ آمده كه مى فرماید: «إِنَّ الَّذِي أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِي نُهِيتُمْ عَنْهُ، وَ مَا أُحِلَّ لَكُمْ أَكْثَرُ مِمَّا حُرِّمَ عَلَيْكُمْ، فَذَرُوا مَا قَلَّ لِمَا كَثُرَ، وَ مَا ضَاقَ لِمَا اتَّسَعَ؛آنچه به آن مأمور شده ايد گسترده تر است از آنچه نهى شده ايد و آنچه بر شما حلال شده بيش از آن است كه حرام گرديد؛ بنابراين كم را به سبب زياد ترك گوييد و محدودتر را به خاطر گسترده تر رها سازيد».
پی نوشت:
[۱] «لعق» جمع «لعقه» به معناى چيز كم است، به اندازه اى كه قاشق يا انگشت مى تواند از يك ماده غذايى بردارد.
📕پيام امام امير المؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۳۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خداوند به تمام اعمال ما آگاه است
🔹آدم جلوی یک نفر آدم عادی هرگونه معصیت نمیکند، با اینکه شخصِ عادی است؛ شاید قدرت من از قدرت او بیشتر باشد، نتواند به من [کاری کند]، اما همینقدر به من بدبین میشود، با من بد میشود، یک وقتی اگر فرصت پیدا کرد کار ما را تصفیه میکند. اما #خداوند که اینجور نیست؛ خدا قادر است و عالم است و دستور هم داده و میداند «چه کسی میداند و چه کسی نمیداند»؛ همه اینها را میداند.
🔹[آیا] جلوی او میتوانیم مخفی بکنیم، یا نه آشکار کنیم طوری نمیشود، نمیتواند کاری بکند؛ آیا اینجور است؟ [آیا] هیچ فایده برای ما دارد، [آیا] میتوانیم مخفی کنیم؟ انسان، یا غیرانسان ـ مکلف ـ به جایی شقاوتش میرسد که اصلاً این مطالب کأنه به گوشش نخورده که خدایی داریم بیناست، شنواست، داناست، قادرست، رحیم و کریم است. قادرست یک سر سوزنی اگر در راه او صرف بشود، مزدش را بدهد، یک همچنین [خدایی است].
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️موسیقی مبتذل چه آثار زیانباری بر سلامت روان فرد و جامعه دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸گرچه رواج فوق العاده انواع #موسیقى مانع از آن است که بسیارى از افراد در این باره درست فکر کنند و منطقى بیندیشند، و مطابق طرز تفکّر نادرستى که عدّه اى به آن سخت پایبندند (متداول شدن هر چیز را دلیل بر بى عیب بودن آن مى گیرند) حاضر به مطالعه در اطراف اثرات شوم و زیانبار #موسیقى نیستند، اما افراد واقع بین هیچ گاه به این مقدار قناعت نخواهند کرد و براى پى بردن به واقعیّت ها، عليرغم شیوع آنها همواره مى کوشند و مطالعه مى کنند.
🔹در بخش قبلی این نوشتار گفته شد گاهی اثر تخدیری موسیقی بقدری قوی است که انسان عقل و هوش خود را چنان از دست میدهد که دست به حرکات غیرعادی میزند. فیالمثل وقتى #تخدیر_موسیقى قوى گردید، قدرت قضاوت صحیح از انسان سلب مى گردد. دیگر نمى تواند خوب و بد را در حدّ واقعى خود درک کند. چه بسا وقتى تحت تأثیر عوامل مرموز کشش هاى صوتى قرار گرفت، و عقل و اندیشه و نیروى تشخیص او اسیر جذبه آهنگ هاى تند موسیقى گردید، بسیارى از اعمال ناشایست که در حالت عادى آن را شایسته شأن و انسانیّت خود نمى داند، مرتکب مى گردد. تصوّر نمى کنم این قسمت از گفتار ما احتیاج به ذکر مثال و بیان نمونه داشته باشد؛ زیرا هر فرد بیدارى توجّه دارد که رقص هاى دسته جمعى و شب نشینى هایى که مردان بیگانه با زنان بیگانه به پایکوبى و دست افشانى مشغول مى گردند، همواره توأم با آهنگ هاى تند موسیقى بوده و ارتعاش اصوات موسیقى آن چنان سرپوشى بر روى عقل و ادراک افراد مى گذارد که انجام دادن هر گونه عمل دور از مقام انسانیّت براى آنها سهل و آسان است.
🔹چه تخدیرى بالاتر از این! وقتى که انسان تحت نفوذ زیر و بم آهنگ موسیقى قرار گرفت، یک نوع رخوت و سستى بر اعصاب مستولى شده، و از مفاهیم انسانى جز شهوترانى، عشقبازى و جمال پرستى چیزى در برابر دیدگان بى فروغ عقل وى مجسّم نمى گردد؛ و آن چنان سرپوش روى ادراک و نیروى خرد گذارده مى شود که مفاهیم مقدّسى به نام رحم، مرّوت، عفّت، حیا، امانت، مساوات، برادرى، مجد و عظمت، کوشش و فعّالیّت، مبارزه و استقامت در راه هدف، به دست فراموشى سپرده مى شود. جاى گفتگو نیست که از روز نخست، الکل و #موسیقى از بزرگترین وسیله هوسرانى براى مردان و زنان شهوتران بود و در مواقع خاصّى براى تخدیر اعصاب به آن پناه مى بردند. درست است که #اسلام هرگز انسان را از لذایذ طبیعى باز نمى دارد، ولى از آن لذایذ زودگذر که از طریق «تخدیر اعصاب» و «تحریک غرایز شهوانى» پیدا مى شود و انسان را از حالت طبیعى بیرون مى برد، جلوگیرى مى نماید.
🔹آیا جاى گفتگوست که یکى از عوامل انحطاط اخلاقى همین صفحات و تصنیف هاست و آیا آهنگ های فریبنده و تحریک آمیز موسیقى به شیوع فساد و اعمال دور از عفّت دامن نمى زنند و آواز گرم زنان و دختران توأم با آهنگ هاى شهوت انگیز موسیقى، روح عشقبازى را در جوانان ایجاد نمى کند؟! وانگهى، آیا قلبى که مملوّ از نغمه هاى شهوت انگیز و تصنیف هاى عاشقانه گردید، در آن جایگاهى براى «یاد خدا» باقى مى ماند؟! آیا دلى که در گرداب آوازهاى عاشقانه و ارتعاش امواج موسیقى فرو رفت مى تواند به فکر بینوایان و درماندگان باشد؟ آیا چیزى که پدیدآورنده این عوامل سوء باشد مى تواند در یک شریعت آسمانى حلال گردد؟! نتیجه اینکه آهنگ هاى موسیقى هم آثار زیانبخش تخدیر اعصاب را دارد و هم از نظر اخلاقى یک سلسله شهوات را در انسان زنده مى کند. از نظر بهداشتى نیز ثابت شده زیاد شدن مرگ و میرهاى ناگهانى در عصر ما عوامل و علل مختلفى دارد که یکى از آنها شیوع موسیقى است؛ زیرا موسیقى عامل هیجان است، و هیجان یعنى به هم خوردن تعادل اعصاب مردمى که اعصابشان شب و روز زیر نغمه هاى گوناگون موسیقى بمباران مى شود و در آستانه سکته هاى قلبى و مغزى قرار مى گیرند.
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبیطالب(ع)، چ دوم، ص ۳۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#موسیقی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش اول)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
🔹مفهوم #جنگ را میتوان از زوایای گوناگون موردنقد و بررسی قرار داد. در ادبیات سیاسی و نظامی، واژهی «جنگ» با واژگان گوناگونی در قبل و بعد خود به کار رفته میرود و بر اساس معیارهای مختلف، دستهبندیهای گوناگونی از آن ارائه شده است. تعابیری همچون «جنگ نظامی»، «جنگ نرم»، «جنگ سایبری» و… از این قبیلاند. ازجمله فواید و آثار استفاده از این تعابیر و دستهبندیها، تشریح نوع جنگ و ویژگیهای آن برای شناخت بهتر است. ضمن اینکه این تعابیر، میتواند بهنوعی سیر تطوّر جنگها را نیز نشان دهد. [۱]
🔹 #جنگ_رسانه_ای در مفهوم بسیط و همهجانبهی خود، دامنهی بسیاری از #اقدامات_روانشناختی، #فنون_نفوذ، #تاکتیکهای_ارتباطی و رسانهای را دربر میگیرد. #مفهوم_جنگ_رسانهای به لحاظ تعریف با چند مفهوم قرابت معنایی دارد. در واقع با برداشتن «دانهی مفهومی» جنگ رسانهای، «خوشهی مفهومی» آن برداشته میشود که شامل مفاهیمی از قبیل پروپاگاندا، دیپلماسی عمومی، جنگ نرم، قدرت نرم، قدرت رسانهای، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی رسانهای، افکار عمومی، جنگ روانی، عملیات روانی، تهدید رسانهای، قدرت رسانهای و… است. معمولاً با اندکی تسامح، برخی از این اصطلاحات در جایگاه مترادف هم به کار برده میشوند.
🔹از آنجا که جنگهای نوین عموماً نیازمند تأیید افکار عمومی، ارائهی تصویر مدنظر از خود و دیگری هستند، #رسانهها کارکرد ویژهای در آنها یافتهاند و هر آنچه تحت عنوان جنگ روانی، پروپاگاندا و… قرار میگیرد، به نوعی اشاره به #کاربرد_رسانهها برای تصویرسازی و تصوّرسازی دارد. همانند بسیاری از مفاهیم حوزههای علوم انسانی، #جنگ_رسانه_ای نیز دارای تعاریف گوناگونی است و افراد مختلف از دیدگاه خود، این مفهوم را تشریح کردهاند. با نگاه به این تعاریف، ضرورت تجمیع تعاریف و ارائهی تعریفی بومی از مفهوم جنگ رسانهای بیشتر نمایان میشود. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] «جنگ عمیق»، وبگاه اندیشکدهی راهبردی تبیین، ۲ دی ۹۵
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#رسانه #جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #قدرت_هوشمند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️شیوه های مبارزه با فتنه و فتنه گران
🔹در پاسخ به مسئله، مبنی بر شیوههای مبارزه با #فتنه، میتوان گفت، برای شناخت راهها و روشهای مبارزه با فتنه ابتدا بایستی، ریشههای فتنه و علل شکلگیری آن را مورد بررسی قرار داد، و سپس بر اساس این مبانی و ریشهها به مقابله با آن پرداخت. شما تا زمانی که ندانید، ریشههای به وجود آمدن یک #فتنه چیست، شاید نتوانید به علاج آن بپردازید. شناخت ریشهها باعث میشود، از هدر رفت سرمایههای مادی و معنوی که در برخورد با فتنه بکار گرفته میشود، جلوگیری نمود. بر این اساس میتوان موارد زیر را به عنوان مهمترین روشهای مقابله با فتنه مدنظر قرار داد:
1⃣یکی از اولیهترین راهها در این مقابله، همانگونه که در ابتدا نیز ذکر شد، #شناخت_ریشهها و از بین بردن ریشههای فکری و عملی فتنه و فتنه گران است.
2⃣از دیگر روشها که به نظر میآید از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد، #پیشگیری قبل از بروز باشد. به این معنی که #نخبگان_جامعه بایستی بر اساس میزان توجهی که نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی دارند، با به کارگیری تمهیدات مناسب، جلوی بروز و ظهور هرگونه #فتنه را در جامعه بگیرند. این امر نه با زور و قدرت مادی، بلکه با #قدرت_معنوی و #فرهنگی مبنی بر بالابردن سطح فرهنگی جامعه امکانپذیر است.
3⃣سومین راهکار، #تقویت_فکری و فرهنگی جریانهایی است که نقش رهبری و هدایت جامعه را بر عهده دارند. این جریانها تنها چهرههای برجسته سیاسی یا علمی نیستند، بلکه در تمامی مراتب، اعم از روحانی محل، منطقه، اساتید دانشگاهها و افراد تحصیلکرده و اثرگذار در هر محفل سیاسی ـ اجتماعی بایستی دارای آگاهیهای قابل توجهی باشند، تا هجمهها و تندبادهای فتنهانگیز نتواند از میان ایشان یارگیری کند. زیرا که انحراف این جریانها به معنی انحراف و از راهبیرون شدن بخشهای قابل توجهی از جامعه است.
4⃣از دیگر راهکارهای مقابله با فتنه، گوش سپردن به نظرات افراد و نخبگانی است که از نظر فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی، امتحان خود را در مراحل مختلف پس داده باشند و جامعه اطمینان معقولانهای به نظرات ایشان داشته باشد.
5⃣بالابردن سطح #بصیرت و بینش در آحاد جامعه که این امر در خصوص اقشار تحصیلکرده از اهمیت قابل توجهی برخوردار میشود. از جمله راهکارهای بالابردن سطح بصیرت و بینش، #مطالعه_نظاممند_تاریخ است. شناخت تحولات تاریخی و ریشههای آن در بسیاری از مواقع مشابهتهایی نیز با مسائل معاصر خواهد داشت که شناخت آن بصیرت و تجربهای مناسب برای مقابله به انسان میدهد.
6⃣توجه به ندای #رهبران_دینی_جامعه که به دلیل ضمانت فکری که در مورد ایشان بیشتر وجود دارد، راحتتر میتوان بر اساس نظرات ایشان راه صواب را دید.
7⃣یکی دیگر از راههای مقابله با #فتنه را میتوان از فرمایش حضرت #امام_حسین علیه السلام در ظهر عاشورا، به دست آورد، ایشان پس از اینکه نصیحتهایشان در سپاهیان سیاهدل یزید اثری نبخشید، در تحلیل این امر فرمودند؛ شکمهایشان از #مال_حرام پر شده، دیگر یارای شنیدن سخن حق را ندارد. از این فرمایش، میتوان تحلیل کرد که یکی از ریشههای پیدایش یک فتنه #زیاد_شدن_انحرافات، و به خصوص خوردن لقمه حرام است. بر این اساس میتوان گفت، یکی از راهکارهای مهم در از بین بردن فتنه، توجه به #مسائل_معنوی و دینی درون خانواده و بهرهمندی از لقمه حلال است.
منبع: پرسمان
#فتنه #فتنه_گر #فتنه_گران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک پسر ایرانی در آمریکا به یک زن تازه #مسلمان آمریکایی میگه مادرم گفته در قرآن خدا نگفته #حجاب واجبه!!!
☝️پاسخ زن تازه مسلمان را ببینید... خیلی جالبه...
🏴 @Roshangari_ir
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش اول)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند. [۱] منشأ این موضوع، توصیه ها و تأکیدها و دستورهایی است که در متون مقدس اسلامی درباره #حجاب و #عفاف بیان شده است. در این بین و در کنار آیات قرآن، احادیث به جا مانده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) و روایاتی که از سیره آن حضرات حکایت می کند، یکی از مهم ترین منابع استنباط #حکم_حجاب از منابع اسلامی اند. چرا که این موضوع را از جنبه های مختلفی، مد نظر قرار داده اند، به گونه ای که بررسی تمامی آنها به صورت کامل، امری ناشدنی در این نوشته مختصر است. در اینجا فقط به شکلی اجمالی، برخی از آن احادیث و روایات را مورد اشاره قرار می دهیم.
💠ضرورت رعایت حجاب و حدود و اندازه آن
🔹احادیثی از معصومین (علیهم السلام) به دست ما رسیده اند که صراحتا #پوشش_بانوان را مورد تأکید قرار می دهند. در حدیثی امام صادق (ع) می فرمایند: «لَا يَصْلُحُ لِلْجَارِيَةِ إِذَا حَاضَتْ إِلَّا أَنْ تَخْتَمِرَ... ؛ [۲] دختر بایستی باید بعد از بلوغ خمار [روسری] بر سر نهد...». شبیه به این روایت از آن امام (ع)، این بیان نیز نقل شده است که: «بر دختری که به سن بلوغ می رسد، روزه و حجاب واجب است». [۳] محدوده پوشش زنان و کسانی که این پوشش باید در حضور آنها رعایت شود، موضوعی است که این گونه در این بیان نبوی مورد اشاره قرار گرفته است: «نمایان ساختن تمام بدن براى زوج رواست و سر و گردن را مى توان در برابر پسر و برادر آشکار کرد، اما در برابر نامحرم باید از چهار پوشش استفاده کرد: پیراهن، روسرى، پوششى وسیع تر از روسرى که بر روى سینه مى افتد و چادر». [۴]
🔹این روایت نیز از آن جهت که بین پوشاندن موی زنان و دیگر زینت های شان ملازمت ایجاد کرده قابل توجه است: یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نام فضیل بن سیار از ایشان روایت می کند که: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللهِ عَنِ الذِّرَاعَيْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِن الزِّينَةِ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِن؟ قَالَ نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّينَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَيْن؛ [۵] از امام صادق (ع) پرسیدم آیا ساق دست های زنان از زینت است؛ زینتی که خدا فرموده است: «باید زنها آنها را آشکار نکنند»؟ آن حضرت فرمود: آری [ساق دست زن باید پوشیده باشد] و نیز آنچه روسری آن را می پوشاند [مثل گردن] و بالاتر از جای دستبند [مثل ساق و آرنج و بازو] نیز از زینت محسوب می شود [که باید پوشیده شود]». شبیه به این بیان امام صادق (ع)، احادیث دیگری نیز وجود دارند که درباره میزان مجاز پوشیده نبودن زینت زنان وارد شده اند و به صورت ضمنی #ضرورت_حجاب را ایفاد می کنند. این احادیث به صراحت هم لزوم حجاب را برای زنان بیان می کنند و هم حدود و اندازه آن را روشن می سازند. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
نوشت:
[۱] ن.ک: كتاب النكاح، مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن أبیطالب(ع)، چ اول، ج ۱، ص ۵۳
[۲] الکافی، کلینی، دارالكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۵، ص ۵۳۲
[۳] وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، مؤسسة آل البيت(ع)، چ اول، ج ۴، ص ۴۰۹
[۴] تفسير الصافی، فيض كاشانى، مكتبه الصدر، چ دوم، ج ۳، ص ۴۳۰
[۵] الکافی، همان، ج ۵، ص ۵۲۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️یک آیه
🔸يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
🔹ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیکتر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
📕قرآن کریم، سوره احزاب، آيه ۵۹
#قرآن #حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش دوم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جایگاه جنگ رسانهای در «جنگ نرم»
🔹بهطور کلی #جنگ_رسانه_ای قرابت معنایی زیادی با مفهوم #جنگ_نرم دارد و #رسانهها از برجستهترین مؤلفههای این جنگ به شمار میروند. در تعاریف مختلف جنگ نرم، هدف، تحمیل ارادهی گروهی بر گروه دیگر، بدون استفاده از راههای نظامی به چشم میخورد. جوزف نای، از قدرت سخت به «اجبار» و از قدرت نرم به #اقناع تعبیر میکند. او قدرت نرم را «توانایی شکلدهی ترجیحات دیگران» تعریف کرده است و معتقد است #جنگ_نرم شامل هرگونه #اقدام_روانی و #تبلیغات_رسانهای است که جامعه، گروه یا گروههای هدف را نشانه میگیرد و بدون جنگ و درگیری نظامی و گشودن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا میدارد؛ جنگ رایانهای، اینترنتی، براندازی نرم، راهاندازی شبکههای رادیویی و تلویزیونی و شبکهسازی، از #مصادیق_جنگ_نرم هستند. او بر خلاف برخی از صاحبنظران، اقتصاد و دیپلماسی را زیرمجموعهی قدرت سخت قرار داد و تنها از #رسانه به عنوان #قدرت_نرم نام میبرد. [۱]
🔹از جمله مفاهیمی که به عنوان مکمل قدرت نرم مطرح شده، طرح #قدرت_هوشمند [۲] است. قدرت هوشمند پاسخی است به ناکامیهایی که در مؤلفههای قدرت نرم و قدرت سخت در گذار و گذر زمان تجربه شده است [۳] و در واقع ترکیبی هوشمندانه از دو قدرت سخت و نرم است. از اینرو #جنگ_رسانه_ای میتواند در پازل یک #جنگ_هوشمند تعریف شود و بهطور هماهنگ با قدرت سخت و قدرت نرم، ایفای نقش کند. #ادامه_دارد...
منابع:
[۱] سعید ملکی، داوود حاتمی، «جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن با الهام از دیدگاه مقام معظم رهبری»، وبگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تابستان۹۲
[۲] اسمارت پاور
[۳] ارسلان قربانی و دیگران، «قدرت هوشمند؛ تحول نوین قدرت در عصر جهانی شدن»، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۰، ص ۱۳۸
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه #قدرت_هوشمند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ اميرالمؤمنين امام علی عليه السلام:
🔸رُبَّ فِتْنَةٍ اءَثارَها قَوْلٌ.
🔹بسا #فتنه كه از يك گفته خيزد.
📕شرح غررالحكم ، ج ۴
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد