eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش هفتم) 🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران» در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود: 💠زیر سؤال بردن نظام استکباری 🔷موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن، بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است. ریچارد مورفی معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گزارشی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت: «اولویتهای آمریکا مبتنی بر حفظ جریان آزاد نفت از خلیج فارس، مهار کردن نفوذ روسیه و جلوگیری از رادیکالیسم اسلامی است. پدیده انقلاب اسلامی ایران دیگر تنها یک مسأله استراتژیک متعارف نیست، مسأله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لزره انداخته است» (ایران و آمریکا - حسن واعظی - ص ۳۱۴) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است، هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است، یعنی هجوم بر نظام سلطه... انقلاب اسلامی، فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام های ظالمانه ای در دنیا. علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشمها و کامهای ملتها شیرین بوده و همچنان هست، همین است. این هم که می بینید در دنیا سیاستهای گوناگون با شیوه های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد، بعضی ساده لوح ها خیال میکنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد، لذا میگویند شما موضع تند نگیرید، در صورتی که مسأله این نیست؛ مسأله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی، اصل سیاستهای سلطه را در دنیا تهدید و ملت ها را امیدوار میکند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۸۱/۵/۱۷) 💠به مخاطره انداختن منافع ابرقدرتها در منطقه حساس خاورمیانه 🔷انقلاب اسلامی منافع غرب و به ویژه را در منطقه استراتژیک خاورمیانه به خطر انداخته است و این یکی از عوامل دشمنی با آن است. برژنسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی میگوید: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران (امام) خمینی (ره) یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است ایجاد کرده است. بنیادگرایی اسلامی پدیده ای است که امروزه آشکار نظم و ثبات موجود را تهدید میکند». (ستیز غرب با آنچه بنیادگرایی اسلامی می نامد - محسن داودی - دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،ص ۸۰) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «اینکه ملاحظه میکنید بعد از پیروزی انقلاب تاکنون از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده اند، علّت همین است، اینجا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکاییها بود، اما فکر اسلامی و ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به برکت اسلام دست این سلطه طلبِ زیاده خواهِ زورگوی چپاولگر را کوتاه کنند. در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به زده است، بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی مهار اقداماتی میکنند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۱۳۸۱/۰۹/۰۱) : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️هنر در قرآن (بخش اول) 🔶در مطلبی كه مستقيماً به اشاره‌اي داشته باشد نيست، ولی با توجّه به سوره‌ها و آيه ‌های آن، قرآن سراسر از هنر است و مصداقاً به هنر ميپردازد و چه بسا به آن جهت ميدهد. مثلاً در مورد شعر كه قرآن «شعر عرب را به عنوان هنر محكوم نميکند، چرا كه همين هنر اگر در اختيار افراد مؤمن و صالح قرار گيرد ارزشمند و به سود جامعه و مورد ستايش و تكريم است»[۱] و در قرآن كريم آن دسته از شاعرانی مورد سرزنش هستند كه پيشوای گمراهی ميباشند و آن شاعراني كه به خدا ايمان آورده و عمل نيكو انجام ميدهند و هميشه به ياد خداوند هستند از آن گروه استثنا ميباشند.[۲] و به همين خاطر است كه اسلام از آغاز در قالب هنر ارائه شد، چون در آن زمان شاعران و سخنوران توانا و قدرتمند، فراوان بودند، در بلندترين، عاليترين و كامل‌ترين شكل بيان هنری بر سينه نبی اکرم محمد مصطفی(ص) فرود آمد. قرآن از لحاظ زبان هنری بي‌ نظير و استثنایی است و يكی از وجوه اعجاز و ماندگاری آن همين قالب هنری آن است.[۳]   💠هنر صوت در قرآن 🔷عالیترين هنر در پيوند با صوت و صدا در اسلام تلاوت قرآن است. گرچه هرگز نام موسيقی بر آن اطلاق نشده، تلاوت قرآن با صداي خوش همواره مورد ستايش پيشوايان دين قرار گرفته است.[۴] و در خود قرآن نيز تأكيد شده كه آن را به لحنی خوش و با حالت ترتيل بخوانيد.[مزمل،۴]   💠هنر بيان در قرآن 🔷خداوند در قرآن ميفرمايد: «انسان را آفريد و به او و سخن گفتن را آموخت.»[الرحمن،۳-۴] علامه طباطبایی در تفسير الميزان در ذيل اين آيه مباركه ميفرمايد: «بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلای ربانی است، كه براي بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوی هر خيری هدايش ميکند».[۵]   پی نوشت ها: ۱. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص۱۳ ۲. به سوره شعراء آيات ۲۲۴ تا آخر سوره نگاه شود. ۳. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص ۱۲ ۴. همان، ص ۱۴ ۵. ترجمه تفسير الميزان (مترجم سيدمحمد باقر موسوی همدانی)، ناشر دفتر انتشارات اسلامي، ‌ج۱۹، ص۱۵۹، برای اطلاع بيشتر از تفسير آن به صفحه ۱۵۷ و ۱۵۸ همين جلد رجوع شود. نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگی حوزه علميه منبع: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️سبک زندگی اسلامی در آموزه های علیه السلام (بخش اول) 🔶از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی هستند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. 💠سخاوت و بخشندگی امام 🔷 یکی از اخلاق های بارز در ائمه است. در روایت زیر این اخلاق الهی در مورد (ع) بیان میشود: محمد بن علی میگوید: زمانی بر اثر تهیدستی کار زندگی بر ما سخت شد. پدرم گفت: بیا با هم به نزد ابو محمد (امام عسکری علیه السلام) برویم. میگویند او مردی بخشنده است و به جود و سخاوت شهرت دارد. گفتم: او را میشناسی؟ گفت: نه، او را هرگز ندیده ام. با هم به راه افتادیم. در بین راه پدرم گفت: چقدر خوب است که آن بزرگوار دستور دهد به ما ۵۰۰ درهم بپردازند! تا با آن نیازهایمان را برطرف کنیم. دویست درهم برای لباس، دویست درهم برای پرداخت بدهی و صد درهم برای مخارج دیگر! من پیش خود گفتم: کاش برای من هم سیصد درهم دستور دهد که با صد درهم آن یک مرکب بخرم و صد درهم برای مخارج و صد درهم برای پوشاک باشد تا به کوهستان (در اطراف همدان و قزوین) بروم. 🔷هنگامی که به سرای امام رسیدیم، غلام آن حضرت بیرون آمده و گفت: علی بن ابراهیم و پسرش محمد وارد شوند. چون وارد شده و سلام کردیم، امام به پدرم فرمود: «یا علی! ما خلفک عنا الی هذا الوقت؟؛ ای علی! چرا تا کنون نزد ما نیامده ای؟ پدرم گفت: ای آقای من! خجالت میکشیدم با این وضع نزد شما بیایم. وقتی از نزد آن حضرت بیرون آمدیم، غلام آمده و کیسه پولی را به پدرم داد و گفت: این پانصد درهم است، دویست درهم برای پوشاک، دویست درهم برای بدهی و صد درهم برای مخارج دیگر. آنگاه کیسه ای دیگر درآورده و به من داد و گفت: این سیصد درهم است، صد درهم برای خرید مرکب و صد درهم برای پوشاک و صد درهم دیگر برای سایر هزینه ها، اما به کوهستان نرو بلکه به سوراء برو.[۱] 💠ساده زیستی امام 🔷 از ویژگی ها و اخلاق زیبای همه ائمه بوده است. در روایتی که در ادامه می آید این اخلاق در امام حسن عسکری(ع) بیان میشود: از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. کامل بن ابراهیم مدنی در مورد زهد و ساده زیستی امام حسن عسکری(ع) میگوید: جهت پرسیدن سؤالاتی به محضر آن حضرت شرفیاب شدیم. هنگامی که به حضورش رسیدیم، دیدم آن گرامی لباسی سفید و نرم به تن دارد. پیش خود گفتم: ولی خدا و حجت الهی خودش لباس نرم و لطیف میپوشد و ما را به مواسات و همدردی با برادران دینی فرمان میدهد و از پوشیدن چنین لباسی باز میدارد. امام در این لحظه تبسم نمود و سپس آستینش را بالا زد و من متوجه شدم که آن حضرت پوشاکی سیاه و زبر بر تن نموده است. آنگاه فرمود: «یا کامل! هذا لله و هذا لکم؛ این لباس زبر برای خداست و این لباس نرم که روی آن پوشیده ام برای شماست.[۲] پی نوشت ها [۱] اصول کافی، کتاب الحجة، باب مولد ابی محمد الحسن بن علی، ح۳ [۲] مستدرک الوسائل، ج۳، ص۲۴۳. مستدرک سفینة البحار، ج۹، ص۲۲۰ منبع: حوزه نت به نقل از عرفان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️سبک زندگی اسلامی در آموزه های (بخش دوم) 🔶از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. 💠ایجاد روحیه تفکر در پیروان خود 🔷اسحاق کندی فیلسوف عراق بود. او به تالیف کتابی با موضوع تناقضات قرآن همت گماشت. او آن چنان با شور و علاقه مشغول تدوین این کتاب گردید که از مردم کناره گرفته و به تنهایی در خانه خویش به این کار مبادرت میورزید، تا اینکه یکی از شاگردانش به محضر پیشوای یازدهم شرفیاب شد. (ع) به او فرمود: «آیا در میان شما یک مرد رشید پیدا نمیشود که استاد شما را از این کارش منصرف سازد؟!» عرض کرد: ما از شاگردان او هستیم، چگونه میتوانیم در این کار یا کارهای دیگر به او اعتراض کنیم؟ امام فرمودند: «آیا آنچه بگویم به او میرسانی؟» گفت: آری. 🔷فرمود: «نزد او برو با او انس بگیر و او را در کاری که میخواهد انجام دهد یاری نما، آنگاه بگو سؤالی دارم، آیا میتوانم از شما بپرسم؟ به تو اجازه سؤال میدهد. بگو: اگر پدیدآورنده قرآن نزد تو آید، آیا احتمال میدهی که منظور او از گفتارش معانی دیگری غیر از آن باشد که پنداشته ای؟ خواهد گفت: امکان دارد؛ و او اگر به مطلبی توجه کند، میفهمد و درک میکند. هنگامی که جواب مثبت داد، بگو: از کجا اطمینان پیدا کرده ای که مراد و منظور عبارات قرآن همان است که تو میگویی؟ شاید گوینده قرآن منظوری غیر از آنچه تو به آن رسیده ای داشته باشد و تو الفاظ و عبارات را در غیر معانی و مراد متکلم آن به کار می بری؟ 🔷آن شخص نزد اسحاق کندی رفت و همانطوری که امام به او آموخته بود، با مهربانی تمام با او انس گرفت، سؤال خود را مطرح کرد و او را به تفکر و اندیشیدن وادار نمود. اسحاق کندی از او خواست سؤال خود را تکرار کند، در این حال به فکر فرو رفت و این احتمال به نظر او ممکن آمده و قابل دقت بود، برای همین شاگردش را قسم داد که منشا این پرسش را برای او بیان کند. او گفت: به ذهنم رسید و پرسیدم. استاد گفت: باور نمیکنم که به ذهن تو و امثال تو این پرسش خطور نماید، راستش را بگو، این سؤال را از کجا آموخته ای؟ شاگرد گفت: ابو محمد عسکری به من یاد داد. استاد گفت: آری، الان حقیقت را گفتی. چنین سؤالی جز از آن خاندان نمیتواند باشد. آنگاه نوشته های خود را در این زمینه در آتش سوزانید.[۱] 💠ترویج فرهنگ صرفه جویی 🔷برنامه ریزی صحیح در زندگی موجب رشد اقتصادی و از زیرساختهای توسعه اجتماعی و بالندگی اقتصادی یک جامعه محسوب میشود. در سیره (ع) در این رابطه نکات قابل توجهی وجود دارد و در ذیل نمونه ای از آن را میخوانیم: 🔷محمد بن حمزه سروری میگوید: توسط ابوهاشم جعفری - که با هم دوست بودیم - نامه ای به محضر (ع) نوشته و درخواست کردم که آن حضرت دعا کند تا خداوند متعال در زندگی من گشایشی ایجاد بفرماید. وقتی که جواب را توسط ابوهاشم دریافت کردم، آن حضرت نوشته بود: «مات ابن عمک یحیی بن حمزة و خلف ماة الف درهم و هی واردة علیک، فاشکرالله و علیک بالاقتصاد و ایاک و الاسراف، فانه من فعل الشیطنة؛ پسر عمویت یحیی بن حمزه از دنیا رفت و مبلغ صد هزار درهم ارث باقی گذاشت و این درهم ها بر تو وارد میشود (به ارث به تو میرسد) پس خدا را سپاسگذاری کن و بر تو باد به میانه روی، و از اسراف بپرهیز که اسراف از رفتارهای شیطانی است. 🔷بعد از چند روزی، پیکی از شهر حران آمده و اسنادی را مربوط به دارایی پسر عمویم به من تحویل داد. من با خواندن نامه ای که بین آن اسناد وجود داشت، متوجه شدم که پسرعمویم یحیی بن حمزه دقیقا همان روزی فوت کرده است که امام(ع) آن خبر را به من داد. به این ترتیب از تنگدستی و فقر رهایی یافته و بعد از ادای حقوق الهی و احسان به برادرهای دینی ام، طبق دستور امام(ع) زندگی خود را بر اساس میانه روی تنظیم نموده و از اسراف و ولخرجی پرهیز نمودم و به این ترتیب زندگی ام سامان یافت در حالی که در گذشته فردی مبذر و اسراف کار بودم.[۲] [۱] المناقب، ج۴، ص۴۲۴و۴۲۵؛ بحار، ج۵۰، ص۳۱۱ و ج۱۰، ص۳۹۲ [۲] کشف الغمه، ج۲، ص۴۲۴ منبع: حوزه نت به نقل از عرفان @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️حجاب و عفاف در قرآن کریم (بخش دوم و پایانی) 🔶در بخش نخست اين نوشتار، آيه ۵۹ سوره احزاب و نکات پيرامون آن را بررسي کرديم، اما در مورد ، با مطالعه کتب تفسيری و آيات قرآنی ديگر، مشخص ميشود که انواع حجاب در قرآن، به سه بخش تقسيم شده است. 💠حجاب چشم 🔷«قل للمؤمنين يغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».[نور،۳۰] «قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».[نور،۳۱] 💠حجاب در گفتار 🔷نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. «فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگوييد، مبادا آن که دلش بيمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد».[احزاب،۳۲] 💠حجاب رفتاری 🔷نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زينت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. «و لا يضربن بارجلهنّ ليعلم ما يخفين من زينتهنّ؛ و آن طور پاي به زمين نزنند که خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود»[نور،آيه۳۱] [۱] 💢از مجموع اين مباحث، به روشنی استفاده ميشود که مراد از ، پوشش و حريم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراين، حجاب و پوشش زن، به منزله يک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند. در انتها، اين نوشتار را با بيان سخناني از استاد شهيد «مرتضي مطهري» که در تبيين فلسفه حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت، به پايان ميرسانيم: «عده ای ميگويند: چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن باحجاب باشد، يعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشينی باشد، اما بايد بدانيم آنچه درباره پوشش زن است کلمه «ستر» به کار ميرود. پوشش زن، در اسلام آن است که در معاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهيز کند».[۲] پي نوشتها: ۱. الميزان، ۱۹ ۲. شهيد مطهری، مسأله حجاب، انتشارات صدرا نويسنده: نفيسه زروندی برگرفته از نرم افزار درّ وصدف منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
⭕️اهمیت و جایگاه 💠ارزش حیا 🔷رسول اکرم صلی الله علیه و آله را زینت آدمی شمرده و میفرمایند: «بی شرمی با هیچ چیز همراه نشد، مگر این که آن را زشت گردانید و با هیچ چیز همراه نگشت، مگر این که آن را آراست».[امالی، ص ۱۶۷] امام علی علیه السّلام میفرمایند: «حیا پیشه کن که نشانه نجابت است».[غررالحکم، ح ۶۰۸۲] 💠اهمیت حیا 🔷اهمیت در حدّی است که امام صادق علیه السّلام میفرمایند: «ایمان ندارد، کسی که ندارد».[کافی، ج ۲، ص۱۰۶، ح۵] 💠اسباب حیا: 🔷۱. عقل: رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در پاسخ راهب مسیحی (شمعون بن لاوی بن یهودا) که از او در باره ماهیت و آثار عقل پرسیده بود، فرمود: عقل موجب پیدایش حلم است و از حلم، علم و از علم، رشد و از رشد، عفاف و از عفاف، خویشتن داری، و از خویشتن داری، ، و از حیا، وقار، و از وقار، مداومت بر عمل خیر و تنفّر از شرّ، و از تنفّر از شر، اطاعت نصیحت گوی، حاصل می گردد».[تحف العقول، ص ۱۹] ۲. ایمان: امام صادق علیه السّلام در روایتی که در بالا هم بدان اشاره گردید، میفرمایند: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد».[کافی، ج ۲، ص ۱۰۶، ح ۵] : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش هشتم) 🔶دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران؛ در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به مورد زیر اشاره نمود: 💠انقلاب اسلامی، کانون بیداری و الگوی سایر ملت ها 🔷تاثیرگذاری و نفوذ انقلاب اسلامی در نهضت های آزادیبخش در سراسر جهان و تبدیل شدن به عنوان و الگویی برای مبارزه و مقابله با قدرتهای بزرگ و دمیدن روحیه استکبار ستیزی در میان آنان که امروزه نمونه های آن را در برخی کشورها شاهد هستیم، از دلایل عمده دشمنی با نظام جمهوری اسلامی است. الکساندر هیک وزیر دفاع اسبق آمریکا میگوید: «به نظر من خطرناکتر و مهم تر از این مشکلات بین المللی، عواقب گسترش بنیادگرایی اسلامی است که در پاگرفته و اکنون عراق و ثبات رژیم های عرب میانه رو را در منطقه تهدید میکند، میباشد. اگر این از کنترل خارج شود را به خطرناکترین وجه به مخاطره خواهد انداخت». (روزنامه اطلاعات ۶۱/۱۲/۱) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «آمریکاییها میدانند که اگر ایران اسلامی و ملت ایران برقله رفیع این فناوری بایستد، سخن حق او که دعوت به استقلال و عزت و سرافرازی است در افکار عمومی جهان به ویژه مسلمانان، بیشتری خواهد یافت و دشمنان ملت از همین مسأله ناراحت و نگرانند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛ بیانات معظم له ۸۳/۴/۱) همچنین فرمودند: «این موضوع نشأت گرفته از ایستادگی و ثبات ملت ایران و نشانه های خوب پیشرفت در ایران اسلامی است. عزت ملت، سربلندی سیاسی نظام اسلامی، پیشرفتها و نوآوریها در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی، و کوتاه نیامدن در مقابل قدرتهای زورگو، تداوم پیدا کرده و اکنون به برای ملتهای منطقه تبدیل شده است.» (همان؛ بیانات معظم له ۹۰/۱/۱۴) : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️هنر در قرآن (بخش دوم و پایانی) 🔶در مطلبی كه مستقيماً به هنر اشاره‌ای داشته باشد نيست، ولی با توجّه به سوره‌ها و آيه ‌های آن، قرآن سراسر از هنر است. 💠هنر نوشتن در قرآن 🔷خداوند در قرآن به نيز ارزش داده و به آن سوگند ياد كرده است: «سوگند به قلم و آنچه با قلم مينويسند.»[۱] و اين آيه مباركه را ميرساند كه چقدر باارزش است. خدای سبحان در اين آيه به و آنچه با قلم مينويسند، سوگند ياد كرده، و از ظاهر سياق برمی‌آيد كه منظور از قلم مطلق قلم، و مطلق هر نوشته‌ای است كه با قلم نوشته ميشود، و از اين جهت اين سوگند را ياد كرده كه قلم و نوشته از است، كه خدای تعالی بشر را به آن هدايت كرده، بوسيله آن حوادث غايب از انظار و معاني نهفته در درون دل‌ها را ضبط ميکند... بنابراين، سوگند خوردن خدای تعالی به قلم، و آنچه مينويسند، سوگند به يكی از نعمت‌ها است.[۲] 💠هنر قصه در قرآن 🔷و يكي از شيوه‌های جذب مخاطبين و تأثيرگذاری مطالب، بيان مطالب در قالب است كه در تعاليم انبياء الهی و كتاب‌های آسمانی و آموزش‌های دينی هم از اين براي القاء پيام و تأثير تربيتی اجتماعی و فردی، آن مورد توجّه قرار گرفته است.[۳] سيد قطب بصورت مشروح تری به اين تصوير‌سازی هنری قرآن پرداخته و در زمينه داستان‌های قرآن ميگويد: «گاهی اول نمايش فشرده واقعه را ميدهد، سپس بيان تفصيلی آن از اول تا آخر می‌آيد، مثل داستان اصحاب كهف. گاهی هدف و عاقبت داستان، در اول بيان ميشود و سپس داستان از آ‌غاز، گام به گام و لحظه به لحظه بيان ميگردد. گاهي به طور ناگهانی، انسان در مسير داستان قرار ميگيرد و به همان شكل ادامه می يابد، تا جایی كه راز اين شروع ناگهانی يك مرتبه برای قهرمان داستان يا خواننده و شنونده آشكار ميشود، مثل داستان موسي و خضر و آن مسافرت عجيب و همسفری شگفت آن دو، كه در سوره كهف آمده است. در چنين مواردی هدف در طرح ناگهاني قصه تأمين مي‌شود.»[۴] 💢دو مثال بالا (و موارد دیگری که در این مطلب بدان اشاره گردید) نمونه‌ای از جلوه‌های هنری قرآن بود، كه بدون اين‌كه به طور مستقيم به مقوله هنر بپردازد، مطالب گهربار خود را در قالب هنرهای گوناگون بيان ميکند، كه اگر بخواهيم درباره جلوه‌های هنری گوناگون قرآن اعم از داستان، رنگ، حساب و هندسه، بيان، قلم و... صحبت كنيم، بحث طولاني ميشود، به همين جهت تنها به ذكر شماره آيات و نام سوره هايی كه در آنها به نوعی مساله رنگها در آنها مطرح شده است اكتفا ميشود: سوره روم، آيه۲۲ - سوره فاطر، آيه ۲۷ و ۲۸ - سوره نحل، آيه ۱۳ - سوره نحل، آيه ۶۹ - سوره ‌زمر، آيه ۲۱ - سوره بقره، آيه۶۹ - سوره آل‌عمران، آيه ۱۰۶ و ۱۰۷ - سوره كهف، آيه ۳۱ - سوره دهر، آيه ۲۱ - سوره الرحمن، آيه ۷۶ - سوره فاطر، آيه ۲۷ - سوه زمر،‌ آيه ۶۰ - سوره زخرف، آيه‌۱۷ - سوره‌ روم، آيه ۵۱ پی نوشت‌ها [۱] سوره قلم، آيه ۱ [۲] ترجمه تفسير الميزان، ج ۱۹، ص ۶۱۶ [۳] هنر در قلمرو مكتب(جواد محدثی) انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ص۱۵۸ [۴] همان، ص ۱۵۹ نویسنده: مركز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علميه منبع: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ خارج از منزل (بخش اول) 🔶«ویژگیهای لباس و حجاب از نظر اسلام»؛ لباس از منظر اسلام چه خصوصیات و ویژگیهایی باید داشته باشد؟ 💠«یا بَنی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُون؛ ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را میپوشاند و مایه زینت شماست، اما لباس پرهیزگاری بهتر است! اینها (همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمتهای او) شوند!»[اعراف،۲۶] 🔷 یکی از شئون انسانی است و این شأن انسان به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط میشود و میتوان گفت که لباس پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم وی سخن میگوید. منشأهای گوناگونی دارد، منشأ روانی، امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی و به خاطر این منشأها و کاربردهای گوناگون آن به عنوان از آن یاد میشود که خداوند مثل بقیه نعمتها به انسان ارزانی داشته و آن را وسیله ای برای پوشش و زیبایی و حفاظت از سرما و گرما و از همه مهم تر، انجام عبادات خداوند قرارداده است. 🔷 ، مبحث پوشش را در لابلای آیاتی که پیرامون آفرینش انسان اولیه (حضرت آدم ع) آورده است و آن را به عنوان نعمت الهی از طرف خدا معرفی میکند: «یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباساً...» و به خاطر همین اهمیت لباس است که با وسوسه هایش میخواهد آنرا از تن ارزشمند انسان بکند و جدا کند و اگر در این زمینه موفق نشد، تلاش میکند تا انسان از مسیر اصلی استفاده صحیح از لباس منحرف شود و راه افراط و تفریط را بپیماید. سفارش و تأکید قرآن و روایات به از این وسیله، به ما یادآوری میکند که شکر نعمت لباس، به استفاده صحیح و مناسب از آن نعمت است تا شخصیت فردی و اجتماعی انسان را فراهم کند و تأثیر پوشش صحیح را بر آرامش و امنیت بیان نماید. 🔷روایات به این نکته اشاره دارند که ، نماد و سمبل اعتقاد انسان است و زبان گویای اوست که از سر درون انسان، پرده برمیدارد و حتی نسبت به جنس و رنگ و شکل لباس حساسیت نشان میدهد و رهنمود ارایه مینماید، تا ما به اهمیت لباس و پوشش برای انسان پی برده و بدانیم که انسان با پوشیدن لباس، نشانه ها و نمادهای فرهنگی و اعتقادی خود را به نمایش میگذارد. 🔷آنچه که از آیات و روایات بر می آید به پوشش و ویژگیهای آن اهمیت ویژه ای قائل شده است و همچنین در اسلام به داشتن (لباس تقوا) اهمیت بیشتری داده شده است و آن بر لباس ظاهری مقدم دانسته شده است. در دین اسلام پرداختن به این لباس ظاهری هم باید برای دستیابی به و زیباییهای باطنی (تقوا) باشد تا جایی که لباس ظاهری یک مسلمان نباید با معیار های دستیابی به کمالات انسانی مخالفت داشته باشد. امام علی(ع) میفرمایند: «بهترین لباس، لباسی است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد.» : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️ ترور دانشمند هسته ای و موشکی شهید 🔹ساعاتی قبل آقای محسن فخری زاده یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی کشور در منطقه آبسرد دماوند ترور شد. 🔹متاسفانه تلاش‌ها برای احیای ایشان به نتیجه نرسیده و این دانشمند به شهادت رسیده است. 🔹محسن فخری زاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است. او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود. 🔹رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به دست موساد رسیده است. / رجانیوز 💠آقای کیست؟ 🔹نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است. 🔹نام فخری‌زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. 🔹 تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است. @tabyinchannel
⭕️ شمع محفل بشریت اند 💠چرا از حق سایر خدمتگزاران، بر بشر بیشتر است؟ 🔹تمام کسانی که به بشریت به نحوی خدمت کرده‌اند، حقی به بشریت دارند، از هر راه: از راه علم، از راه فلسفه و اندیشه، از راه صنعت، از راه اختراع و اکتشافات، از راه اخلاق و حکمت عملی، ولی هیچ کس حقی به اندازه بر بشریت ندارد و به همین جهت هم عکس‌العمل احساس‌آمیز انسانها و ابراز عواطف خالصانه آنها درباره بیش از سایر گروه‌هاست. 🔹همه گروه‌های خدمتگزار دیگر مدیون هستند، ولی شهدا مدیون آنها نیستند یا کمتر مدیون آنها هستند؛ عالِم در علم خود و فیلسوف در فلسفه خود و مخترع در اختراع خود و معلم اخلاق در تعلیمات اخلاقی خود نیازمند محیطی مساعد و آزادند تا خدمت خود را انجام دهند، ولی آن کسی است که با فداکاری و از خود و با سوختن و خاکستر شدن خود محیط را برای دیگران مساعد می‌کند. 🔹 مثَل مثَل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری، شمع محفل بشریت‌اند. 📕قیام و انقلاب مهدی(ع) و مقاله شهید (مرتضی مطهری) ص۶۶ @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ خارج از منزل (بخش دوم) 🔶«ویژگیهای لباس و حجاب از نظر اسلام» 💠اهمیت پوشش در اسلام 🔷رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «آدمیزاد حق دارد (باید) لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاند؛ نیز می‌فرمایند: پوشش و لباس نشان بی‌نیازی است؛ همچنین می‌فرمایند: تن با سه چیز شاداب و پروریده می‌شود: بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل». امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند: «لباس، زیبایی را نمایان می‌سازد؛ نیز می‌فرمایند: لباس پاکیزه غم و اندوه را می‌زداید و برای نماز نیز لازم است». 💠ویژگی های لباس از دیدگاه اسلام 1⃣پوشیدن لباس هایی که مخصوص زنان است، برای مردان و بالعکس پوشیدن لباس های مخصوص مردان برای زنان، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست؛ اما پوشیدن لباسهای مشترک اشکال ندارد. حرمت این مسأله، علل گوناگونی میتواند داشته باشد. یکی از مهمترین حکمتهای آن، دو جنس زن و مرد است؛ زیرا این تشابه به تدریج زیانهای گوناگونی را در خانواده و اجتماع پدید می آورد. نه تنها زنان نبایستی خود را به شکل مردان دربیاورند، بلکه برعکس مردان نیز نبایستی خود را به شکل زنان در آورند. در روایات متعددی از تشبه زنان به مردان و مردان به زنان نهی شده است. 🔷در چندین روایت اشخاصی که خود را به شکل جنس مخالف در بیاورند، یا در رفتار و لباس پوشیدن و‌... خود را مانند جنس مخالف کنند مورد لعن خدا و رسول خدا(ص) قرار گرفته اند.(مستدرک الوسائل ۳ ۲۴۶ ۹- باب عدم جواز تشبه النساء بالرجال) در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که «چهار گروه را خدا از رحمت خویش دور کرده است و خدا و رسولش و ملاکه بر آنان لعن میفرستند... یکی از این گروهها زنانی هستند که خود را شبیه مردان میکنند».(مستدرک الوسائل ۱۳ ۲۰۳ ۷۰). پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «خدا مردانی را که شبیه زن میشوند و زنانی را که خود را شبیه مرد قرار میدهند، نفرین کرده است». 🔷بی شک حرمت تشبیه زنان به مردان و بالعکس به خاطر مفاسدی است که این کار برای فرد و جامعه در پی دارد. و یکی از مهمترین تاثیرات تشبیه به جنس مخالف است که زمینه انحرافات شخصی، روانی و هم اجتماعی را در پی خواهد داشت. تشبیه به جنس مخالف زمینه ای برای جهت گیری کارکردی شخص و شخصیت فرد بر خلاف جنسیت خود است که به ناکارآمدی و معطل ماندن استعدادهای شخصی و خدادادی می انجامد. این امر بزرگترین لطمه ای است که می تواند بر یک فرد وارد شود و مصداق روشنی از دوری از رحمت خداست. : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️اهمیت در فقه سیاسی شیعه 🔷از دیدگاه شیعه، در عصر غیبت، ادامه‏ ولایت امامان معصوم(ع) است، همانگونه که ولایت آنها در امتداد ولایت نبى اکرم (ص) قرار دارد، و در رأس جامعه‏ اسلامى و در مقام مدیریت کلان آن باید یک قرار گیرد، که اگر معصوم (ع) حضور داشت، شخص او و اگر نبود، این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت. 🔷این دیدگاه از نتایج پذیرش این نکته است که وظیفه اصلى حکومت از دیدگاه اسلام، بسط ارزش‏ها و احکام الهى در جامعه میباشد و براى تحقّق چنین آرمانى نیاز است در بالاترین مصدر تصمیم گیرى قرار گیرد. : وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ خارج از منزل (بخش سوم) 🔶«ویژگیهای لباس و حجاب از نظر اسلام» 🔷اهمیت پوشش در اسلام رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «آدمیزاد حق دارد (باید) لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاند؛ نیز می‌فرمایند: پوشش و لباس نشان بی‌نیازی است؛ همچنین می‌فرمایند: تن با سه چیز شاداب و پروریده می‌شود: بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل». امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند: «لباس، زیبایی را نمایان می‌سازد؛ نیز می‌فرمایند: لباس پاکیزه غم و اندوه را می‌زداید و برای نماز نیز لازم است». 💠ویژگی های لباس (مردان و زنان) از دیدگاه اسلام 2⃣ «عدم تشبه به کفار در پوشش» 🔻بدین معنی که مسلمانان در لباس، کفش، کلاه، انگشتر، گردن بند و سایر پوشیدنی ها، نباید خود را شبیه کافران سازند؛ همانند پوشیدن کراوات، پاپیون و لباسهایی با مدلها و تصاویر مخصوص به کفار که شعار و مروج فرهنگ آنان است. در روایات، در خصوص پوشش مورد توجه قرار گرفته و مؤمنان از آن شده اند. امام علی(ع) میفرماید: «کم میشود کسی خود را شبیه قومی سازد و اندک اندک از آنها نشود».[نهج البلاغه، کلمات قصار ۲۰۷] در حدیثی امام صادق(ع) فرمودند: «خداوند عزوجل، به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود: به مؤمنان بگو! پوشش دشمنان من را نپوشند، از خوردنی‌های ایشان نخورند و راه‌های آنان را نپیمایند، که در این صورت، بسان دشمنان من خواهند بود.».[من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۵۲] 3⃣ «رعایت آراستگی و پاکیزه بودن» 🔻پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگى را دوست دارد». امام علی(ع) نیز میفرمایند: «آراستگی از اخلاق مومنان است». همچنین امام صادق(ع) میفرمایند: «خداوند آراستگی و زیبایی را دوست دارد و از نپرداختن به آن و خود را ژولیده نشان دادن بدش می آید». پیامبر اکرم(ص) در روایتی دیگر میفرمایند: «خداوند دوست دارد که وقتی بنده ای برای دیدار دوستش میرود خود را آراسته کند». در حدیثی دیگر امام صادق(ع) فرمودند: «لباس بپوش و آراسته کن، به راستی که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، ولی این زیبایی باید حلال باشد». 4⃣ «لباس شهرت نباشد» 🔻پیامبراکرم (ص) میفرمایند: «کسی که در دنیا لباس شهرت بپوشد، خداوند روز قیامت بر او لباس ذلت خواهد پوشانید».[میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۰۶] ، لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به جهت جنس پارچه یا رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودنش و مانند آن، معمول نبوده و خلاف شأن او به حساب آید؛ بطوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد، توجه آنان را به خود جلب کرده و انگشت نما می شود.[حضرت آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س ۱۳۶۱] امام رضا (ع) فرمودند: «هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گری کند خدا رحمتش را از او باز می دارد». : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش نهم) 🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران» در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به مورد زیر اشاره نمود: 💠استقلال طلبی جمهوری اسلامی و حرکت در مسیر پیشرفت ◻️استقلال طلبی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و رهایی از وابستگی در عرصه های مختلف به سایر کشورها، از جمله قدرتهای بزرگ نیز از جمله دلایل دشمنی قدرتهای بزرگ با نظام جمهوری اسلامی ایران است. مارتین ایندایک معاون خاور میانه ای وقت وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ناهمخوانی سیاست های جمهوری اسلامی با ایالت متحده، گستاخانه تأکید میکند که مجازات و تنبیه انقلاب اسلامی درس عبرتی برای کشورهایی خواهد بود که در مسیر استقلال و رهایی از رهبری آمریکا گام بر میدارند. (روزنامه کیهان، ۲۶/۱/۷۸) نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی نیز بر این باور است که: «جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است، چون از استقلال خود چشم پوشی نمیکند».(روزنامه رسالت، ۲۷/۲/۸۰) 🔷مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «دشمنی نظام مستکبر آمریکایی و هر مستکبر در دنیا با نظام اسلامی، به خاطر پرچم برافراشته عدالت است؛ به خاطر این است که می بیند با نام اسلام و با تعالیم والای اسلام کشوری دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمی و عملی حرکت میکند، میداند که این جلوی نفوذ آنها را خواهد گرفت. آنها با هر کشوری که خارج از قلمرو قدرت آنها به توسعه، به سمت رقابت با آنها حرکت کند، مخالفند. آنها در مناطق مختلف عالم - که از لحاظ منابع حیاتی و منابع اقتصادی و زیر زمینی، ثروتمند و غنی است - منافع خودشان را دنبال میکنند و در پی این هستند که ظالمانه و مستکبرانه بر این کشورها پنجه بیفکنند و با قدرت زور و زر و تزویر خودشان بتوانند این منابع را در اختیار بگیرند. 🔷دشمنی آمریکا و استکبار با ایران اسلامی به خاطر این حرکت قدرتمندانه مردمی است چون ایمان مردم، علاقه مردم به استقلال، و اطمینان به نفس مردم، به ضرر آنهاست. آنها میخواهند کشور ما را همیشه وابسته نگه دارند. آنها میخواهند از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه را وابسته به خودشان نگه دارند. وقتی کشوری مستقل است، وقتی اطمینان به نفس دارد و با اعتماد به خود، در راهی که او را به سمت اهداف والا میرساند، حرکت میکند، طبعا اینها ناراضی میشوند. نارضایتی دشمنان جهانی ما به این خاطر است. آنها وقتی راضی میشوند که ملت ایران اختیار دین و دنیا و فرهنگ و اقتصاد خود را یکسره به آنها بسپارد. ملت ایران امروز بیدار شده است و زیر بار چنین زورگویی ها و قلدری هایی نمیرود». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بیانات معظم له در اجتماع مردم رفسنجان، ۱۸/۲/۸۴) : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️دلايل چيست؟ (بخش اول) 1⃣ (مبارز طلبيدن) قرآن 🔷يكی از دلايل حقانيت و معجزه بودن قرآن، مسألة و مبارز طلبيدن قرآن است. در بعضي آيات مسأله تحدّی اينگونه بيان شده: «قل لئن اجتمعت الانس و الجن علي ان يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهيراً»[اسرا،۸۸] اين آيه، مسأله را بطور عام بيان كرده است كه اگر تمام انسانها و جنيان جمع شوند، و بخواهند مثل اين بياورند، نميتوانند. هر چند بعضی، بعضی ديگر را كمك كنند. 🔷اين تحدی قرآن در تمام جهات است، يعنی در هيچ جهتی نميتوان مثل قرآن را آورد؛ چه مسائل علمی يا بلاغی. در بعضی از آيات مسأله تحدي را آسان‌تر ميگيرد و ميفرمايد: «اگر ميتوانيد ده سوره مثل قرآن بياوريد»[هود،۱۳] در جايی ديگر كمتر از آن را بيان ميكند، و تخفيف ميدهد، و ميفرمايد:«اگر شما ميتوانيد يك سوره مثل قرآن بياوريد»[بقره،۲۳] 🔷 اختصاص به زمان خاصی ندارد، همچنين تمام افراد را به تحدی فراخوانده، حتی دانشمندان و متفكران را، چون ميفرمايد: و ادعوا من استطعتم من دون الله[یونس،۳۸] «از هركس ميخواهيد استمداد بطلبيد» با اينكه يگانه مهارت عرب آن دوره، زبان و بيان آنان بوده، به خوبی تشخيص دادند كه اين سخن نميتواند ساخته بشر باشد، كه اينگونه آنان را از هم‌آوردی ناتوان سازد.[۱]و[۲]  پی نوشت‌ها [۱] سيری در قرآن (سیدمحمدحسین طباطبایی)، مترجم سيد مهدی آيت اللهی، انتشارات جهان آرا، چ اول، ص۱۳۸ [۲] علوم قرآنی (محمدهادی معرفت)، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی التمهيه، چ اوّل، ص۳۵۲ منبع: راسخون به نقل از وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ خارج از منزل (بخش چهارم) 💠ویژگی های لباس زنان (و مردان) از دیدگاه اسلام 5⃣لباسی که دارای پوشش کامل باشد. 🔷دین اسلام دستور می‌دهد تا در محیط اجتماع زنان و مردان مبادرت به حفظ پوشش بدنی خود کنند تا زمینه‌های نگاه‌های شهوت آلود را از بین ببرند تا از هر لحاظ محیط اجتماع محیطی سالم باشد. یکی از اصحاب پیامبر می‌گوید روزی نشسته بودم و لباسم کنار رفت و ران پایم پیدا شد. پیامبر که در حال عبور بودند، به من گفتند: «ران خود را بپوشان که جزو عورت است». امام صادق(ع): «پوشیدگی شدید لقمان را از علل حکیم شدن وی می‌دانند». بر همین اساس به زنان و مردان دستور حجاب و پوشش می‌دهد که بدن خود را بپوشانند. گرچه در مورد به خاطر ظرافت‌ها و ویژگی‌های خاص این دستور مؤکد است. 🔷رسول خدا(ص) می‌فرماید: «برای زن جایز نیست مچ پایش را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد اول اینکه: خداوند سبحان همیشه او را لعنت می‌کند. دوم اینکه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود. سوم اینکه: فرشتگان الهی هم او را لعنت می‌کنند. چهارم: عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است. هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ پای خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیرشوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است». 🔷امّا این بدان معنی نیست که مردان هیچگونه دستوری در رعایت حجاب و پوشش ندارند. بلکه همانطور که زنان موظف هستند ویژگی‌های خاص جنسیتی خود را در اجتماع بروز ندهند، مردان نیز ملزمند، محیط اجتماع را آلوده به مسائل جنسی و هوس آمیز ننمایند. به مردان توصیه می‌شود بدن خود را با لباس‌های مناسب بپوشانند. مردان مجاز نیستند از لباس‌های تنگ استفاده کنند، بطوری که اندام‌های آن‌ها را به نحوی نمایان کند که موجب تحریک و ایجاد مفسده شود. هم چنین لباس‌های آستین کوتاه در صورتی که سبب مفسده باشد، یا بطوری کوتاه و زننده باشد که موجب تحریک شهوات در اجتماع گردد برای مردان حرام است. 🔷در یک روز بارانی امام علی(ع) با پیامبر اکرم (ص) در بقیع بودند که زنی سوار بر مرکب از آن‌جا عبور می‌کرد. ناگهان مرکب در چاله‌ای فرو رفت و زن از بالای آن به زیر افتاد. رسول خدا به سرعت روی خود را برگرداند. حاضران به رسول خدا گفتند این زن شلوار به پا دارد. حضرت سه بار فرمود: خداوند زنانی که شلوار میپوشند را رحمت کند. سپس فرمودند: ای مردم! شلوار را به عنوان [مکمل] پوشش برگزینید؛ چرا که از پوشاننده‌ترین لباس‌های شماست‌ و به‌ وسیله‌ی آن از زنان خود به هنگام خروج آنان از منزل محافظت کنید. (البته باید توجه داشت که پیامبر عظیم الشان اسلام، شلوار را به عنوان مکمل پوشش مطرح کردند، نه جایگزین پوشش). پیامبر سه بار فرمودند: «خدایا! زنانی که شلوار میپوشند را بیامرز. اى مردم! شلوار بپوشید که شلوار پوشاننده ترین جامه‌ هاى شماست و زنان خود را در موقعى که بیرون مى آیند با شلوار حفظ کنید». 🔷همچنین در روایتی رسول خدا (ص) از موجبات هلاکت زنان امت را استفاده آنان از لباس و پوشش نازک برمیشمرند،. امام علی(ع) نیز میفرمایند: «بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم؛ چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دینش نازک است». نیز امام صادق(ع) فرمودند: «سزاوار نیست زن مسلمانی، لباسی بپوشد که بدن وی را نمی‌پوشاند». : وبسایت پرسمان @tabyinchannel