تبیین
⭕️نقشۀ استعمارگران برای تسلط بر مسلمانان
🔹یکی از نقشه های کفار این است که پسرها و دخترها از پدرها و مادرها جدا شوند، و مردم را از روحانیون جدا و به آنها بدبین کنند، ولو به اینصورت که افرادی را به لباس روحانیت ملبّس کنند تا در مَلأ عام و مجامع عمومی، کارهای خلاف انجام دهند و مردم از روحانیون بیزار شوند. همچنین قرآن به دست مردم داده نشود، بلکه ترجمۀ آن به مردم داده شود. [۱] ترجمۀ قرآن که قرآن نیست! (مقصود، ترجمهی بدون متن عربی است).
🔹و نیز میخواهند روحانیون و اهل علم را از منابع اصلی و کتاب و سنت و معنویات و مدارک دینی جدا کنند و به خیال خودشان، اتصالات و اسنادها را پاکسازی و تهذیب کنند. کتاب و سنت را که سلاح آنهاست، از دست آنها بگیرند، ولو به اینصورت که کسانی را برای اداره کشور و مردم در رأس قرار دهند تا با مراجع و علمای دین، مخالفت و در نتیجه آنان را منزوی کنند و یا بکشند. ما در نجف شنیدیم که میخواهند کتابها را جمع کنند و بین اهل علم و علم جدایی افکنند.
🔹ای کاش میفهمیدیم که گرگها بر ما هجوم آوردهاند و دارند ما را میخورند! ما باید به کفار سوءظن داشته باشیم و با آنها اَوِدّاء و اَخِلاّء (محب و دوست) نباشیم، و از حقّشان بترسیم چه برسد به باطلشان؛ زیرا آنان حق را تور و وسیله صید و شکار ما قرار میدهند. خدا کند بفهمیم که صلاح دین و دنیای ما تمسک به انبیا و اولیا علیهمالسلام است، و جدایی از آنها به صلاح دین و دنیای ما نیست، و اینکه کفار بعد از گرفتن دین ما، دنیای ما را هم از دست ما میگیرند.
پی نوشت؛
[۱] ر.ک: خاطرات مستر همفر
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علل ناسازگاری و اختلافات همسران (بخش اول)
🔹هر چند به قول معروف دعوای زن و شوهر نمک زندگی است و بروز اختلافات خانوادگی تا حدودی عادی و طبيعى است، اما اگر اين #اختلافات به صورت صحيح #مديريت نشده و به ناسازگاری و تنش تبديل شود، آسايش و آرامش از دست رفته و زندگی به جهنم تبديل می شود. اساساً هيچ زن و شوهری را نمی توان يافت که به دنبال شادکامی و شيرينی زندگی نباشند؛ اما عوامل بسيارى دست به دست هم مى دهند و اختلافات و ناسازگاری ها را به وجود می آورند که با #آگاهی و #پيشگيرى به موقع از آن ها، می توان لذت زندگی مشترک و خوشبختی را بيش از پيش احساس کرد.
💠برخی از آن علل و عوامل عبارتند از:
🔹 ۱) «ازدواج تحميلی»؛ ازدواج هايى که با فشار و اصرار والدين صورت ميگيرد، به دليل نبود عشق و علاقه لازم بين زوجين دوامی نخواهد داشت و اختلافات و ناسازگاری های زيادى را در پی خواهد داشت. ۲) «فریبکاری ها و وعدهای دروغ پيش از ازدواج». ۳) «هم کفو نبودن و عدم سنخيت فرهنگی»؛ زن و شوهری که از نظر سطح فرهنگ، اقتصاد، تحصيلات، دينداری، ميزان سن، علاقه ها و سليقه ها، نوع زندگی خانوادگی و... با هم تناسب نداشته و هماهنگ نباشند، غالباً با مشکلات و تنش های زيادى مواجه خواهند شد. ۴) «عدم درک متقابل و آشنايى با خصوصيات يکديگر»؛ عدم شناخت روحيات، علايق، طرز بينش و تفکر، خصلت ها و ويژگی های خاص هريک از همسران توسط ديگرى، يکی از عوامل بسيار جدی در ناسازگاری ها مى باشد. ۵) «عدم آشنايى با آئين همسرداری و توجه نکردن به وظايف و حقوق يکديگر».
🔹 ۶) «بداخلاقی و بدرفتاری»؛ بداخلاقی و پرخاشگری زن و شوهر به يکديگر، بدزبانی نسبت به هم و احترام نگذاشتن آنها به يکديگر، روابط حسنه آنها را تبديل به نزاع، درگيری و مشاجره و در نهايت جدايى ميکند. ۷) «ضعف ايمان، بی تقوايی و بیعفتی»؛ ضعف ايمان و بی تقوايی موجب مسئوليت ناپذيری، گناه و بی بندوباری، رعايت نکردن عفاف و پاکدامنی و در نهايت از هم گسيختگی خانواده ميشود. هوسرانی، نگاه های آلوده، بی حجابی و بدحجابی، زندگی مختلط و فسادانگيز علاوه بر حرمت شرعی، حس وفاداری به همسر را تضعيف و در نتيجه باعث بروز اختلاف و کشمکش بين زن و شوهر ميگردد. ۸) «بدبينی و سوءظن»؛ ابتلا به بيماری بدگمانى، قلب انسان را تيره و تار ميکند و باعث ميشود بی جهت نسبت به اعمال و رفتار همسرش بی اعتماد شده و درباره او احتمال خيانت دهد. اين بدبينی زندگی را تلخ و موجب ناسازگاری ميشود. ۹) «توقعات و انتظارات بيجا»؛ انتظار اين که همسرمان همانگونه که ما می انديشيم و رفتار ميکنيم باشد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#کفویت #ازدواج #همسر #همسران #همسرداری #خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضرت بقیّةالله (عج) وسیلهای است برای عرض عبودیّت به درگاه خداوند
🔹در مورد #امام_زمان (عج) نکتهی اوّل این [است] که این بزرگوار داعیالله است. نگاه به آن بزرگوار وسیلهای است برای عرض ارادت و عبودیّت به درگاه حضرت حقّ متعال. اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعیَ اللهِ وَ رَبّانیَّ آیاتِه؛ همهچیز، همهی انبیا، همهی اولیا، همهی مقدّسات، همهی ارواح طیّبه که نورافشانی میکنند بر زندگی ما، بر عالم ما، بر همهی عالم وجود، آیات حقّند، جلوههای حضرت پروردگارند؛ این نکتهای است که باید توجّه داشت. به #امام_زمان (عج) توجّه میکنیم، توسّل میکنیم، در مقابل آن بزرگوار عرض خاکساری میکنیم، برای اینکه این خاکساری به ذات احدیّت برسد و پیش خدای متعال اظهار عبودیّت کرده باشیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۰۲/۲۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هشتم)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه #حرکت_مصلحانه_امام_حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
4⃣ اصرار بر بیعت نکردن با یزید به عنوان راهبردی اصولی در نهضت اصلاحگرانه امام حسین (ع) و ارتباط آن با حرکت به طرف کوفه (۲)
🔹در فاصله ماه شعبان تا ذیحجه که #امام_حسین (ع) در مکه بود، نامه های مکرّری از عراق به دست ایشان رسید. این نامه ها به شکلی بود که بعدها به صورت دلیل عمده امام (ع) برای رفتن به عراق شد. در بسیاری از موارد وقتی اعتراض به رفتن می شد، امام مساله نامهها را مطرح میکرد. [۱] هنگامی که #سيدالشهداء (ع) در برابر حرّ رسید، همین نامهها را دلیل آمدن خود ذکر کرد. زمانی که عمر بن سعد علّت آمدن امام را به عراق جویا شد، پاسخ، همان نامه ها بود. امام (ع) در برابر این نامه چه می توانست بکند؟ او تا مسلم را نفرستاده بود، اطمینان کافی نداشت، امّا اکنون نامه نماینده اش رسیده بود که بهترین دلیل بر بیعت مردم کوفه با امام (ع) بود. از این رو در برابر اعتراض ابن عباس در آخرین مرحله، #امام_حسین (ع) به او فرمود: «من می دانم که تو اهل نصیحت کردن هستی، امّا مسلم به من نامه نوشته که مردم بر بیعت و یاری من اجتماع کرده و من نیز تصمیم به رفتن گرفته ام». [۲]
🔹در پایان، با توجه به آنچه گفته شد و به عنوان جمع بندی می گوییم که همانطور که گفته شد #حضرت_سيدالشهداء (ع) نمی خواست به هیچ وجه موافقتی با #یزید و حاکمیّت او داشته باشد، حتی اگر این مخالفت منجر به شهادت حضرتش بشود. در عین حال در پی چاره بود تا در صورت امکان، انقلابی را علیه یزید برپا کرده و خود بر جامعه حاکمیّت پیدا کند. این چهار چوب، خواست #سيدالشهداء (ع) بود. جهان اسلام همانطور که دیدیم از نظر سیاسی در آن شرایط ویژگی های خاصی داشت که عموما مساعد با اهداف و خواست های اصلاحگرانه ایشان نبود؛ بنابراین باید به گونه ای رفتار می کردند که بتوانند با توجه به آن شرایط به اهداف خویش در جهت دفاع از اسلام و اقامه حکومتی عادلانه با موفقیت دست یابند. طبیعی است که #امام_حسین (ع) به تناسب، اهدافی در چند سطح را در نظر داشت. تشکیل حکومت (بعنوان زمینه ای برای اجرای احکام و فرامین الهی، بسط عدالت و...) می توانست بالاترین موفقیتی باشد که حضرت به آن می اندیشد. اما اینگونه نبود که با منتفی شدن زمینه های این هدف حداکثری، ایشان #حرکت_اصلاح_طلبانه و انقلابی خود را ناکام و تمام شده تلقی کنند و از میانه راه بازگردند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] جمل من انساب الأشراف، همان، ج۳، ص۱۶۳ تا ۱۶۵
[۲] مروج الذهب و معادن الجوهر، مسعودی، دارالاندلس، بیروت، ج۳، ص۵۴ و ۵۵
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #کربلا #یزید
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش هجدهم و پایانی)
🔸عوامل مؤثر در تربیت دینی خانواده
🔴والدین (۵)
💠 #نهاد_خانواده یک نظام کوچک اجتماعی است که اعضای آن ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. اگرچه افراد خانواده روابط گوناگونی با هم دارند، ولی آنچه بیش از همه مؤثر به نظر می رسد #ارتباط_کلامی است؛ زیرا بایدها و نبایدهای دینی و دیگر معارف اسلامی معمولاً در قالب گفتوگو و دستورات توسط پدر و مادر به فرزندان القا می شود. #دستورات_والدین نقش اساسی در #تربیت_دینی_کودک دارد و آنها می توانند با ارائه رهنمودهای درست به فرزند خود، پایه های فکری او را به شکل کاملاً مطلوب بنیان نهند. در این زمینه، نکات چندی به نظر می رسد که ذیلاً بدان ها اشاره می شود:
🔹«تأیید رفتار نیک فرزند»: عامل دیگری که در #تربیت_دینی_کودک در محیط خانه بسیار مؤثر است، #تأیید_رفتارهای_مطلوب او به وسیله #والدین است. کارهای درستی که از کودک مشاهده می شود - اگرچه غیر دینی و معمولی باشد - اگر با تأیید و تحسین والدین مواجه شود، تداوم می یابد. تأیید رفتار کودک از سوی والدین ممکن است به شیوه های زبانی یا عملی صورت گیرد، که هر کدام به نوبه خود، در تکرار آن تأثیر فراوان دارد. اگرچه تأیید عملی از کارهای مثبت، در تربیت او تأثیر دارد، ولی #تأیید_کلامی از او مانند گفتن «آفرین، بسیار خوب» بیشتر مؤثر است؛ زیرا کودک در دوره کودکی، برای جلب توجه والدین به خود، به دستورات آنان بیشتر عمل می کند. [۱] اساساً یکی از «شیوههای تربیتی قرآن مجید» #ایجاد_انگیزه و رغبت در افراد صالح و برقراری موازنه میان عمل و پاداش است. عوامل ایجاد انگیزه در قرآن متعدد است؛ گاه از طریق وعده پاداش فراوان و چندین برابر عمل، فرد را به انجام کار نیک تحریک می کند، و گاه از طریق تعلیمات عمیق دینی و اسلامی انسان را چنان صالح و متقی بار می آورد که خود به دنبال کارهای با ارزش می رود و جز به کسب رضایت خدا نمی اندیشد.
🔹در زمینه پاداش های اخروی اعمال نیک انسان، لسان آیات متفاوت است. برخی آیات می گویند: «هر که عمل نیکی انجام دهد، ده برابر پاداش می گیرد»، برخی دیگر از آیات تعبیر «أَضْعَافًا كَثِيرَةً» [بقره، ۲۴۵] دارد، یعنی چندین برابر، برخی نیز پاداش هفتصد برابر و بی حساب را ذکر می کنند. این تفاوت ها در میزان پاداش الهی بیانگر آن است که اجر و جزای اعمال بر اساس درجه اخلاص و نیت انسان تعیین می شود؛ یعنی هر اندازه کیفیت اعمال بالاتر باشد، پاداش بیشتر خواهد بود. بر این اساس، #تأیید و #تشویق_کارهای_مطلوب به منظور #ایجاد_انگیزه در افراد از روش هایی است که از آیات و روایات استفاده می شود و نقش اساسی در #تربیت_دینی دارد. وظیفه #مربیان و #والدین است که در تربیت دینی کودکان و نوجوانان از این روش بهره گیرند. پدران و مادران به جای سختگیری، تحمیل کارهای ناخواسته، تهدید و تنبیه کودک، بجاست از شیوه متعادل همراه با ابراز عواطف و تأیید و تشویق در تربیت فرزند استفاده کنند.
💠جمع بندی
🔹بر اساس آنچه گفته شد، روشن گردید که در نهاد هر انسانی، حس دینی و میل به خداجویی وجود دارد. در قرآن کریم، از این گرایش ذاتی به «فِطْرَتَ الله» [روم، ۳۰] تعبیر شده که از آغاز زندگی، به تدریج نمایان میشود و در رشد و شکوفایی آن، #تربیت نقش اساسی دارد. به همین دلیل، تربیت درست و هماهنگ در محیط خانه و مدرسه زمینه رشد و شکوفایی سریع آن را فراهم می سازد. استفاده از #شیوههای_مناسب_تربیتی در محیط خانه و عرضه درست معارف دینی و مذهبی به کودک در تربیت دینی او تأثیر فراوان دارد. بنابراین بر پدران و مادران لازم است که تمام تلاش خود را نسبت به تربیت مطلوب دینی فرزندان خویش به کار گیرند؛ از جمله اقدامات تربیتی در جهت تحقق یافتن عوامل اصلی تربیت دینی خانواده فعالیت های دینی و فرهنگی والدین است که به منظور تأمین شرایط مساعد تربیتی صورت می گیرد. به طور کلی، از نظر اسلام، تربیت یافته کسی است که در محور شناخت، ایمان و عمل به احکام کاملاً فعال باشد.
پی نوشت؛
[۱] محمد پارسا، روانشناسی تربیتی، انتشارات سخن، ۱۳۷۴، ص ۱۷۶
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علل ناسازگاری و اختلافات همسران (بخش دوم و پایانی)
🔹اساساً هيچ زن و شوهری را نمیتوان يافت که به دنبال شادکامی و شيرينی زندگی نباشند؛ اما عوامل بسيارى دست به دست هم میدهند و اختلافات و ناسازگاری ها را به وجود می آورند که با #آگاهی و #پيشگيرى به موقع از آن ها، می توان لذت زندگی مشترک و خوشبختی را بيش از پيش احساس کرد.
💠برخی از آن علل و عوامل عبارتند از:
🔹 ۱۰) «عدم راستی و صداقت»؛ صداقت از مهمترين سرمايه های زندگی است، که اگر نباشد پايه های آن لرزان است. ۱۱) «عيبجويی و مقايسه کردن همسر با ديگرى»؛ مقايسه کردن مرد همسرش را با زنان ديگر، باعث میشود که امتيازات و زيبايی های زن خودش را نبيند، و اين کار موجب حساسيت های منفی نسبت به همسر و سرزنش يا تحقير وی شده و تضعيف روابط، کدورت ها، عداوت ها و اختلافات را در پی خواهد داشت. ۱۲) «عدم تأمين نيازهای غريزی و جنسی»؛ ناخرسندی از روابط جنسی (نحوه يا ميزان) نارضايتی از زندگی زناشويی را در پی دارد. در بسيارى از موارد ناسازگاری همسران، ريشه در عدم رضايت ایشان از رابطه جنسی با همسر دارد؛ چرا که در سايه ارضای ميل جنسی و تأمين نياز جسمانی است که فرد از لحاظ اخلاقی، فکری و روانی نیز به آرامش ميرسد، و همین آرامش خاطر است که موجب میگردد همسران در طول زندگی مشترک به راحتی از بعضی ناهماهنگیها که در زندگی رخ ميدهد، چشم بپوشند.
🔹 ۱۳) «عدم توجه به آراستگی و زيبايی ظاهری و وضع لباس و آرايش نکردن زن برای همسرش». ۱۴) «بی مهری و ابراز نکردن محبت»؛ ملاط زندگی، عشق و محبت است. اگر مهر و محبت در خانواده کمرنگ شود، انگيزه زندگی نيز از بين ميرود. ۱۵) «دخالتهای بيجا و ناروا از طرف خانواده های زن و مرد و وابستگی شديد آنها به والدينشان». ۱۶) «خودخواهی و انحصارطلبی»؛ برخی از همسران، به خصوص زنان ميخواهند تمام اوقات، فکر و کار همسرشان را به تصاحب خود درآورند، آن چنان که دوست دارند بخشی از وقت خود را به مطالعه يا ارتباط با دوستان و بستگانشان اختصاص دهند. ۱۷) «عدم توجه زن به نقش مديريتی مرد و عدم تبعيت و نافرمانی زن از شوهر». ۱۸) «خسيس بودن مرد»؛ بعضی از مردان با وجود داشتن مال و ثروت، مى ترسند که مبادا پولی از آن ها کم شود و برای راحتی همسر و فرزندانشان پول خرج کنند.
🔹 ۱۹) «عدم احترام به خويشاوندان به خصوص پدر و مادر يکديگر». ۲۰) «بيکاری، فقر و مشکلات اقتصادی و عدم قناعت در زندگی». ۲۱) «عدم رعايت حال همسر به خصوص در دو زمان، الف) انعقاد نطفه تا پايان شيردهی؛ ب) عادت زنانگی (رگل)». ۲۲) «عدم توجه زن به نقش خانه داری و فرزندپروری خود در خانه، و اشتغال آنها در بيرون از خانه، به نحوی که به مسئولیت همسری آنان لطمه وارد کند». ۲۳) «پايين بودن سطح تحمل و عدم گذشت در زندگی»؛ اگر زن و شوهری سختگير باشند و از خطاهای يکديگر چشم پوشی نکنند، زندگی به جهنم تبديل خواهد شد. ۲۴) «عدم مديريت صحيح و نبود نظم و برنامه در زندگی، عدم توجه به مشاوره، مشارکت و سهيم بودن در زندگی، انعطاف ناپذير بودن و خودرأيی». ۲۵) «معاشرت های نامناسب و چشم و همچشمی ها». ۲۶) «رفتارها و صفات اخلاقی زشت»؛ رفتارهایی همچون سخن چينی، توهين، و تحقير يکديگر، طعنه و زخم زبان، لجاجت، حسادت و عادات نامناسب مثل وسواس.
منابع كمكی؛ ۱ - محمود اکبری، زندگی شيرين، رهنمودها و داستانهاي آموزنده برای زوج های جوان، قم، گلستان ادب، ۱۳۸۳؛ ۲ - باقر شريف قرشی، نظام خانواده در اسلام، ترجمه لطيف راشدی، تهران، امير کبير، ۱۳۸۲؛ ابراهيم امينی، آئين همسرداری، قم، شفق، ۱۳۸۰
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم (با اندکی تصرف)
#کفویت #ازدواج #همسر #همسران #همسرداری #خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد