eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بانوی سال‌های تمدن (بخش دوم و پایانی) 🔸آیا کسی بیش از خدا که خالق همگان است، به وجود و روان انسان‌ها آگاه است؟ او که در قرآن، نبی و اهل بیتش را الگو معرفی کرده و بر این اساس، (س)، الگوی زنان شناخته می‌شود. این بانو اگرچه قرن‌ها پیش می‌زیسته، الگویی‌ست در محدوده‌ی زمان و مکان نمی‌گنجد؛ بلکه مدلی‌ست برای سبک زندگی ایده‌آل و قابل انطباق با زمان‌ها و مکان‌های مختلف. از سویی الگوبودن ایشان، به این معنا نیست که تمام رفتارهای‌شان مستقیم الگوبرداری و اجرا شود که اگر این کار ممکن شود، همه معصوم می‌شویم؛ لکن برخی رفتارهای بانو، عیناً قابل پیروی‌اند. 💠رفتار با فرزندان (۲) 🔹از دیگر اموری که (س) به آن توجه و تأکید داشت، بُعد پرستش و گرایش کودکان به انجام تکلیف عبادی و الهی بود؛ از این رو را از کودکی به فرا می‌خواند و آنان را به خدا پیوند می‌داد. در شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان، به بیداری و شب‌زنده‌داری دعوت‌شان می‌کرد و به‌حدی در این کار جدی و قاطع بود که نمی‌گذاشت کسی از اهل خانه بخوابد و می‌فرمود: «کسی که از برکات شب قدر دور بماند، محروم است!» این‌ها همه الگوهایی بی‌بدیل‌اند که مادران امروز، به‌خوبی می‌توانند پیروی کنند. حتی اگر بر اثر شرایط خاص زندگی مجبور به سپردن کودکان به مهدکودک‌اند، می‌توانند ساعت‌هایی را که در خانه کنار فرزندان هستند، به بازی و سرگرمی با آن‌ها بپردازند و نیز در زمینه‌ی امور عبادی و دینی آن‌ها، توجهی ویژه داشته باشند.   💠رفتار با همسر 🔹کم‌توقعی از همسر و اکتفا به داشته‌ها و توانایی او، سازگاری، احترام و عدم نافرمانی از همسر، از ویژگی‌های بارز حضرت زهرا (س) است. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «فاطمه هیچ‌گاه  به من خشم نگرفت، هرگز نافرمانی‌ام را نکرد و هیچ‌وقت چیزی که خارج از توانم بود از من نخواست!» علاوه بر این، ایشان همواره و در تمام سختی‌ها، دوشادوش همسرشان بودند و یار، غمخوار و همدم ایشان. امیرالمؤمنین (ع) در بیشتر جنگ‌ها، دوشادوش پیامبر (ص) شرکت داشتند. بانو نیز، تمام شرایط یک زندگی آرام را فراهم می‌نمودند تا مولا بدون دغدغه‌ی همسر، فرزندان و امور خانه، به‌خوبی و با اقتدار کامل، در جنگ‌ها حاضر شوند. این امور، به‌خوبی می‌توانند از سوی بانوان شوند و روحیه‌ی ایجاد آرامش در خانه و همسر را در زنان تقویت کنند. در حالی که متأسفانه در زندگی‌های امروزی، برخی زنان با شکوه و گلایه‌های پی‌درپی از سختی‌های زندگی، تنهایی و... عرصه را بر همسر تنگ می‌کنند؛ به‌حدی که حتی در محل کار نیز، در اندیشه‌ی منزل و سختی‌های همسر هستند!   💠رفتار با پدر 🔹ام‌ابیهابودن بانو، شهره است و بر کسی پوشیده نیست که ایشان ـ چه در سال‌های قبل و چه پس از ازدواج ـ همواره یار، همدم و غمخوار پدر بودند. زخم‌های پدر را پس از برگشتن از جنگ‌ها، التیام می‌بخشیدند و همواره مادرانه، برای پدر دلسوزی می‌نمودند. بی‌شک اگر مادر بزرگوارشان حضرت خدیجه (س) نیز زنده بود، ایشان برای مادر نیز یار، غمخوار و همدمی ویژه بودند. این مهم بیانگر آن است که زنان ما نیز، می‌توانند پس از ازدواج از خدمت، احترام دلسوزی و همدمی برای والدین‌شان فروگذاری نکنند و در این راستا، فقط رضایت همسر را لحاظ نمایند.   💠الگوی حیا و عفت 🔹بانو همواره در پرده‌ای از و می‌زیستند و حتی حضورشان در اجتماع و فعالیت‌های سیاسی، سدی در مسیر حجاب‌شان نبود. برای زنان امت‌شان نیز، همین پوشیدگی و وقار را می‌طلبیدند تا قدر گوهر وجودی‌شان را درک کرده و دست‌مایه‌ی نفس شیطانی نباشند. از (س) که امانت ایشان در میان ما زنان شیعه است، از اصلی‌ترین جلوه‌های پیروی آن بانوی یگانه‌ی خلقت است. امید که در پیروی از آن بانو سربلند باشیم!... نویسنده: محبوبه ابراهیمی منبع؛ وبسایت پیام زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش اول) 💠تربیت فرزند با کمترین هزینه 🔹والدینی که به موقع به بپردازند، زحمت و هزینه کمتری را متحمل خواهند شد؛ زیرا تربیت فرزند در دوران خردسالی و نوجوانی و حتی جوانی، بسیار آسانتر از تربیت فرزند در دوران میانسالی است. والدین باید بدانند هر چه فرزندشان بزرگ شود، تربیت او دشوارتر می‌شود؛ چرا که گذشت زمان، ریشه ویژگی‌های ناپسند را در دل آدمی استوارتر می‌سازد، و در نتیجه، کندن این ریشه‌ها نیز سخت تر می‌شود. پس هر چه والدین، زودتر و به‌ موقع زمام پرورش کودک را در دست گیرند، هم آسانتر به هدف خویش دست می‌یابند و هم زحمت کمتری خواهند کشید و هزینه کمتری خواهند پرداخت. 🔹یکی از دانشمندان در این باره معتقد است: «معمولاً تربیت درست، از همان آغاز کودکی، بر خلاف تصور خیلی‌ها چندان دشوار نیست. هر پدر و مادری می‌تواند از پس دشواری‌های این کار برآید و تربیت درستی به فرزندش بدهد، ولی تربیت دوباره، از زمین تا آسمان با این متفاوت است. اگر فرزندتان را بد بار بیاورید، اگر در تربیتش کوتاهی کنید، آن وقت باید خیلی چیزها را اصلاح کنید و از نو بسازید و این اصلاح و تربیت دوباره، کار چندان ساده‌ای نیست؛ چرا که همراه با زحمت و هزینه بیشتری خواهد بود. تربیت دوباره، قدرت، آگاهی و حوصله‌ای می‌خواهد که از حد توان خیلی از پدر و مادرها خارج است؛ 🔹اغلب، پیش می‌آید که خانواده از پس دشواری‌های تربیت دوباره بر نمی‌آید، حتی بر فرض هم که تربیت دوباره به جایی برسد و شخص به کار و زندگی مشغول شود و همه از جمله پدر و مادرش با دیدن او خشنود شوند، در این میان، چیزهای زیادی از دست رفته است و اگر این فرد از همان اول، درست بار می‌آمد، از زندگی بهره بیشتری می‌برد و با توان و آمادگی بیشتری وارد جامعه می‌شد و در نتیجه، خوشبخت‌تر بود. [ازاین رو] به پدران و مادران توصیه می‌شود همیشه به خاطر داشته باشند که فرزندان خود را چنان تربیت کنند که مجبور نشوند چیزی را اصلاح کنند. باید همه چیز از همان اول درست انجام شود». [۱] 🔹 (ع) با آگاهی از اهمیت به موقع تربیت فرزندان، از پدران و مادران می‌خواهد که پیش از آن که کار تربیت فرزندانشان دشوار گردد و گرفتار انحراف و فساد شوند، به تربیت آنها همت گمارند و هیچ فرصتی را از دست ندهند. آن حضرت در نامه خویش به فرزندش امام حسن (ع) در این باره چنین می‌فرماید: «پس در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن که دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگری مشغول گردد، تا به استقبال کارهایی بروی که صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را کشیده اند و تو را از تلاش و یافتن، بی‌نیاز ساخته اند». [۲] ... پی نوشت ها: [۱] آنتوان ماکارنکو، آموزش و تربیت کودکان، ترجمه محمد جعفر پوینده و سیمین کرمانی نژاد، ص ۲۰ و ۲۱ [۲] نهج البلاغه، نامه ۳۱ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
⭕️هدایت حضرت مسیح (ع)، هدایت به سوی عبودیّت خدا و مقابله با فرعونیّت و طغیان است 🔹ارزش  علیه‌السّلام از نظر مسلمانان، بلاشک کمتر از ارزش و قدر و قیمت آن حضرت در چشم مسیحیانِ مؤمنِ به مسیحیت نیست. این پیغمبر بزرگ الهی، همه دوران حضور در میان مردم را با مجاهدت گذرانید تا بتواند در مقابل ظلم و تعدّی و فساد و کسانی که با تکیه به زر و زور، ملتها را به زنجیر کشیده بودند و آنها را به جهنّم دنیا و آخرت می‌کشاندند، ایستادگی کند. رنج‌هایی که این پیغمبر بزرگ از دوران کودکی - که خدا نبوّت را از همان دوران کودکی به او داد - متحمّل شد، همه در این راه بوده است. 🔹انتظار این است که پیروان حضرت  مسیح و همه کسانی که آن بزرگوار را از عظمت و معنویتِ والا و متناسبِ جایگاه رفیع او برخوردار میدانند، در این راه به او تأسّی کنند. امروز بسیاری از کسانی که دم از پیروی از حضرت مسیح میزنند، راهی غیر از راه حضرت  مسیح میروند. هدایت حضرت عیسی‌بن‌مریم علی نبیّنا و علیه‌السّلام، هدایت به سوی عبودیّت خدا و مقابله با فرعونیّت و طغیان است. امروز کسانی با ادّعای پیروی از آن پیامبر بزرگ الهی، در جایگاه فرعونیان و طواغیتی نشسته‌اند که عیسی‌بن‌مریم با آنها مبارزه میکرد. بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۱۰/۰۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی (بخش چهارم) 🔸 ، سیستمی است که برای تهی‌سازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر می‌دارد و جامعه را به‌سوی از هم‌پاشیدگی سوق می‌دهد تا مردم را به انسان‌هایی بدون‌ وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آن‌چه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده می‌شود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد‌ معنوی‌، ضد‌ اسلامی و ضد‌ الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آن‌ها به‌وجود آمده است. 💠فرهنگ اسلامی ایران 🔹فرهنگ ایران قبل از اسلام، نقاط مثبت قابل توجهی، مثل حجاب، خانواده، نوع‌دوستی، وطن‌دوستی و هم‌چنین نقاط منفی‌ای مثل اشرافیت، نظام طبقاتی‌، سلطنت را در خود داشته است. با آمدن ، نقاط مثبت، تأئید و تقویت و نقاط منفی، مردود و تضعیف شدند. هنگامی یک جامعه و دولت، اسلامی شمرده می‌شود که بینش آن مبتنی بر باورهایی باشد که در اسلام مطرح است، اگر این مسأله به‌عنوان یک باور پذیرفته‌ شود و در جهت تحقق آن تلاش صورت گیرد، سعی ما در جهت اسلامی‌شدن یک جامعه محسوب می‌شود. وقتی در مورد سخن می‌گوییم، ممکن است دو سطح از فرهنگ اسلامی را تصور کنیم: الف: فرهنگ اسلامی موجود، آن مقدار از آموزه‌های اسلامی که در جامعه حاصل‌شده و به‌صورت فرهنگ جاری در آمده است، مثل نماز، روزه، حج، جهاد، شهادت، نوع‌دوستی و دیگر آموزه‌های جاری در جامعه. [۱] ب: فرهنگ اسلامی مطلوب، آن آموزه‌های اسلامی که از متون اسلامی به‌ دست می‌آید، اما در جامعه به‌صورت فرهنگ جاری در نیامده است، بلکه برای پیاده‌شدن آنها باید تلاش کرد؛ مثل بسیاری از اخلاقیات و اعتقادات و احکام، که توده‌ی مردم هنوز با آنها آشنا نیستند. [۲] 🔹 ، در هر دو سطح با فرهنگ‌های دیگر متفاوت است. آن‌چه که موجود است، دارای ویژگی‌هایی است که آن‌را از دیگر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند: ۱) تنها مکتب خدامحوری است که به ابعاد مختلف زندگی نظر داشته، در آن دخل و تصرف کرده، آن‌را هدایت می‌کند و دستور‌العمل می‌دهد. ۲) آخرین مکتب الهی و کامل‌ترین آن‌هاست و تحریفی در ‌آن راه نیافته است. ۳) با اجتهاد در فقه، همواره پاسخگوی مسائل روز است. ۴) ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و... را مورد توجه قرار می‌دهد.[۳] علامه ‌جعفری در این فرضیه می‌فرماید: "فرهنگی را که اسلام بنا نهاد، حیات هدف‌دارای است که ابعاد زیبا‌جوی، علم‌گرایی، منطق‌طلبی و آرمان‌خواهی انسان‌ها را به‌شدت به فعالیت وا‌می‌دارد و همه‌ی عناصر فرهنگی را متشکل می‌سازد، عنصر علمی را از عنصر اخلاقی عالیه‌ی انسانی، و عنصر هنری را از عنصر اقتصادی تفکیک نمی‌کند." [۴] این فرهنگ، با فرهنگ ایرانی و خصیصه‌های مثبت ملی، عجین شده و فرهنگی بسیار غنی را آفریده است. اکنون اگر، خدشه‌ای به این پدیده‌ی مبارک وارد شده، محصول است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] منصوری، جواد‌؛ جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، ص ۲۱۱ [۲] همان، ص ۲۱۴ [۳] صانعی‌خوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره‌ جدید، ص ۹۹ [۴] جعفری، محمد‌تقی؛ فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو‌، شرکت انتشارات علمی ‌فرهنگ، ص ۱۰۲ نویسنده؛ مرتضی اشرافی منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش اول) 🔹در و ارتباطات، جداسازی و دیوارکشی میان جامعه زنان و مردان در جامعه و به انزوا کشیدن قشر خاصی از آنها در روابط اجتماعی امری ناممکن یا بسیار سخت به نظر می رسد، از این رو برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون  و  در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. در این بخش نوشتار و بخش‌ بعدی آن تلاش داریم به جایگاه و اهمیت قانون حجاب در عصر رسانه و ارتباطات بپردازیم و به برخی از آثار و برکات این فریضه الهی اشاره کنیم.     💠حصار و دیوارهای ترک برداشته   🔹با گسترش و پیشرفت فناوری‌ های ارتباطی و رسانه ای و تنوع شبکه های اینترنتی و مجازی، و از طرفی به واسطه فقدان‌ مهارت های‌ لازم‌ دینی و اجتماعی متأسفانه بسیاری از دیوارها و حریم های روابط اجتماعی دستخوش تزلزل و فروپاشی قرار گرفته است. نمود واقعی این آسیب خطرناک را می توان در پروفایل های غیر متعارف و غیر مذهبی کاربران اینترنتی مشاهده کرد، که هیچگونه رنگ و بوی محاسن دینی و اخلاقی را به همراه ندارند و تنها بازیگر فرهنگ منحط غربی شده اند؛ فرهنگ نامیمونی که آثار و تبعات آن را می توان در فروپاشی بنیاد خانواده به وضوح مشاهده کرد.   💠جلوه گری های شیطانی در فضای رسانه ای 🔹نباید از یاد ببریم که یکی از ترفندهای هزار ساله برای اغوا و گمراه کردن انسان ها، زیبانمایی است. [۱] در واقع شیطان تلاش دارد که با زیبا جلوه دادن و غربی در فضای رسانه‌ای و آسمانی افراد را به یغما برده و آنها را از بهشت واقعی دور نماید. «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ؛ [۲] گفت: به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد». تلاش می نماید افراد را مجاب نماید که بدون رعایت هیچ ضابطه و قانون شرعی و عقلی، مبادرت به اشتراک گذاری لایو، تصویر و فیلم های خصوصی خود در فضای مجازی نمایند؛ پروفایل هایی که بدون هیچ واهمه، جلوه ای از فرهنگ مبتذل غربی و غیر دینی را در فضای مجای به نمایش می گذارند. این چنین عقده گشایی های رفتاری، ریشه در یک نوع آلزایمر مزمن دینی و اخلاقی دارد، بیماری خطرناکی که هویت  واقعی و دینی و الهی  افراد را از یاد و خاطر آنها برده است. ... پی نوشت ها [۱] سوره مبارکه انفال، آیه ۴۸ «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم‏؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست‏». [۲] سوره مبارکه ص، آیه ۸۲ نویسنده: علی بیرانوند منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:  🔸العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ. 🔹عدالت از آبى كه شخص تشنه به آن مى رسد ، گواراتر است 📕الكافى، ج ۲، ص ۱۴۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️معصیت خداوند در کارشکنی و ضربه به وحدت 🔹ما دنبال این باشیم که اطاعت خدا بکنیم. خدا فرموده است که شماها باید با هم باشید. اتحاد داشته باشید، . اگر کسی یک کلمه بگوید که به این وحدت صدمه بزند، این معصیت کار که هست هیچ، خائن که هست هیچ، معصیت یک معصیتی است که ممکن است که یک کشوری را به هم بزند. 🔹اگر کارشکنی برای این وحدت بشود، این وحدتی که الآن در بین ملت ما موجود است، بین دولت و ملت ما موجود است، اگر یک نفر خدشه بکند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را کرده است و در حضور خدا، معصیت خدا را کرده است و علاوه بر این جنایت بر جمهوری اسلام کرده. 🔹اگر این معنا در ذهن انسان باشد که خدا فرموده است که با هم باشید، تنازع با هم نداشته باشید، خدا فرموده است که وحدت داشته باشید، و ما برای خدا وحدت می‌خواهیم داشته باشیم، این وحدت را کسی نمی‌تواند به هم بزند، این وحدت الهی است، این «یدالله» است. «یدالله» فوق همه «أیدی» (جمع یَد) است، این را کسی نمی‌تواند به هم بزند. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel