⭕️گویی وعده خداوند قادر نزدیک است...
🔹بسم الله الرحمن الرحیم؛ «وَ مَا النَّصرُ الّا مِن عِندِاللهِ»، با تقدیم حمد بیپایان به درگاه مقدس پروردگار جهان و عرض ارادت به محضر حضرت بقیه الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - سالروز یوم الله #بیستودومبهمن را به ملت بزرگوار ایران و مستضعفان جهان و مظلومان ستمزده اعصار تاریخ تبریک عرض میکنم... میتوان گفت خورشید درخشان ۲۲ بهمن به نصف النهار آمال و آرمان های بزرگ اسلامی نزدیک میشود، و آمال ستمگران و جهانخواران رو به افول و دست ظلمپیشگان جهنمی که در طول تاریخ بویژه در سدههای اخیر از هیچ جنایت و ستمی بر مظلومان جهان فروگذار نکرده در آستان قطع است،
🔹و به رغم بوقهای تبلیغاتی مشحون بر دروغ و رجزخوانی ها و قدرتنمایی ها پایه های کاخهای سفید و سرخ، هر روز لرزانتر است و با خواست خداوند متعال با موج عظیم پرخاشگران مستضعف بر ابرستمکاران، میرود تا بنیان تجاوز بر حقوق بشر را از جای برکند، و حکومت عدل اسلامی را که همان حکومت مستضعفان است جایگزین آن کند. گویی وعده خداوند قادر نزدیک است و امید است این بارقه برقآسا که در سراسر جهان پرتو افکنده و نوید فتح مبین میدهد، به حکومت مطلقه منجی آخر الزمان و پناه مستضعفان متصل شود.
بخشی از پیام حضرت امام به ملت ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶۴/۱۱/۲۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در باب ولایت «مطلقه» فقیه
🔹در بررسی پیشینه و گذشته #ولایت_مطلقه_فقیه ابتدا باید دانست که منظور از قید «مطلقه» چیست، تا مشخص شود چه کسانی قائل به این میزان از اختیارات برای فقیه بودهاند. در نگاه امام خمینی (ره) منظور از این قید، #ولایت در کلیه شئون حکومتی است که برای معصومین (علیهم السلام) ثابت بوده است. طبیعی است که داشتن اختیارات گسترده در اداره جامعه اسلامی برای بسیاری از فقیهان گذشته ثابت بوده است، و آنها بدان معتقد بودهاند هر چند در مباحث فقهی خود از خصوص عنوان «مطلقه» استفاده نکرده باشند؛ و این روشن است که استفاده نکردن و عدم به کارگیری لفظ «مطلقه» از سوی یک فقیه به معنای این نیست که او منکر اختیارات گسترده برای فقیه می باشد، چه بسا یک فقیه صرفا با یک بیان ساده به گستره اختیارات فقیه اشاره کرده باشد، و هیچگاه از یک اصطلاح خاص استفاده نکرده باشد؛
🔹مثل اینکه بگوید فقیه در امور دین و دنیا ولایت دارد، یا اینکه اساسا وی ترجیح داده باشد منظور خود را با اصطلاحات دیگر بیان کند، همانند امارت و حکومت، زعامت، ریاست، جواز و نفوذ تصرف و... لذا در مرحله نخست باید دچار اشتباه نشده و نباید صرفا به دنبال لفظ «مطلقه» در متون فقهی بود، بلکه هر چیزی که بتواند معنای آن را برساند کافی است؛ همچنان که هر فقیهی ولایت را مقید دانست و یا حتی آن را مقید به قید «امور حسبه» قرار داد، به معنای این نیست که او دائره شئون فقیه را تنگ نموده و آن را فقط در حدود ولایت بر مجانین و سفهاء و بچه های کم سن و سالی که هیچ سرپرستی اعم از پدر یا پدربزرگ یا وصی ندارند مجاز دانسته است، بلکه باید دید منظور وی از واژه «مقید» یا «امور حسبه» چیست؟ به عنوان مثال مرحوم آیت الله تبریزی قائل به ولایت فقیه از راه حسبه به معنای وسیع آن است که شامل انتظام امور مسلمین است.
🔹همچنین باید خاطر نشان کنیم که نبودن پیشینه قوی و پرشمار در میان آثار فقهای گذشته به معنای این نیست که چنین دیدگاهی موجود نبوده است، بلکه به علت نیافتن فرصت در تجربه حکومتداری و تنگ بودن عرصه بر آنان، بسیاری از فقهای شیعه لازم نمی دانستند که در کتب فقهی خود فصل مستقلی را به سیاست، ولایت و امارت اختصاص دهند. افزون بر آن فقه امروز نسبت به گذشته بسیار گسترده شده است و مسائل نوپدید اجتماعی در آن به وفور به چشم میخورد که در گذشته فقط ریشه های آن موجود بود، اما امروز مباحث مفصلی در ارتباط با آن شکل گرفته است و این موضوع فقط منحصر در بحث ولایت فقیه نیست. افزون بر مسئله فوق، در گذشته زاویه دید و مبنای در حکومتداری فقیه، کلامی بوده است و نه فقهی، و عالمان شیعی ترجیح می دادند در مباحث کلامی بدان اشاره کنند، هر چند به فراخور موضوع و مسائل علم فقه به صورت گذرا بدان اشاره داشتهاند.
نویسنده؛ نیک رو
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#ولایت_فقیه #ولایت_مطلقه_فقیه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام:
🔸ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لقَسوةِ القلوبِ، و ما قَسَتِ القلوبُ إلّا لِكَثْرةِ الذُّنوبِ؛
🔹#چشمها نخشكيد، مگر بر اثر #سختدلى، و #دلها سخت نشد مگر به سبب #گناه_زياد.
📕بحارالأنوار، ج ۶۰، ص ۷۳، ح ۳۵۴
#امام_علی
#امیرالمؤمنین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش هفتم و پایانی)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل بكار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠جمع بندی و استنتاجات نظری
🔹از بخشهای پيشين میتوان نتيجه گرفت كه نگرش امام خمینی (ره) به دموكراسی و مردم سالاری مطلوب، برآمده از خاستگاه دينی تفكرات ايشان و مبتنی بر اصول اسلامی كرامت و اختيار انسان است. در ديدگاه دينی حضرت امام، انسان دارای منزلت است؛ (برگرفته از آيه شريفه و لقد كرمنا بنی آدم) و دارای قوهی اختيار. بر همين اساس، انسان مسلمان و مؤمن، قطعاً عزيز است و محترم، و انتخاب او نيز دارای عزت و حرمت است. از اين روست كه حكومت به عنوان ابزاری لازم در جهت حركت انسان به سوی رشد و كمال، بايد برای انسان و انتخاب او ارزش قائل شود و همين نكته است كه زيربنای مردمسالاری مطلوب امام خمینی (ره) را تشكيل میدهد. بر پايهی چنين نگرشی به انسان است كه ديدگاه سياسی حضرت امام شكل میگيرد و حكومت مطلوب تصوير میشود.
🔹از منظر امام خمينی (ره)، حكومت مطلوب، حالتی است كه تضمين كنندهی كرامت انسان و قدرت انتخاب اوست؛ كرامت و اختياری كه هديهی خداوند و شريعت مقدس به انسان (خصوصاً انسان مسلمان و مؤمن) است. لازمهی تحقق چنين نگرشی به مردم سالاری، خواست عامه و اكثريت جامعه است، و اگر بخش عمده ای از يك تجمع مدنی اراده كند كه زندگی جمعی خود را بر پايهی چنين نگرشی از مردم سالاری استوار سازد، راه برای تحقق حكومت مطلوب حضرت امام فراهم می آيد، و طبيعی است كه حد و مرز مردم سالاری در جامعهی اسلامی، همانا خطوط قرمز معين شده از خداوند است و مردم سالاری ابزاری است برای نيل انسان به كمال و سعادت معرفی شده از سوی دين. بنا به فرمودهی امام خمینی (ره)، مردم سالاری برگرفته از دين، در برخی نقاط، شباهت هايی به دموكراسی رايج در جهان معاصر دارد. اما تفاوت اساسی ميان دو نگرش، ناشی از اين حقيقت است كه دموكراسی رايج در جهان كنونی، مردم محور است.
🔹اما مردم سالاری مطلوب و برگرفته از دين، مردمدار و نيز دموكراسی رايج در خدمت انسان است و مردم سالاری مطلوب حضرت امام، در خدمت سعادت و تكامل او است. مردم سالاری مطلوب حضرت امام با هر آنچه به ضعف و ذلت انسان بينجامد و قدرت اختيار و انتخاب خداداد او را سلب كند مقابله میكند، خواه به شكل سرمايه داری و سرمايه محوری باشد و خواه به شكل تبعيض و بیعدالتی. بر اين اساس است كه مردم سالاری مطلوب امام، علاوه بر نگرش عام به همهی شهروندان، نگاهی خاص به مستضعفين دارد و تجلی مردم داری را در حمايت از طبقات ضعيف جامعه جستجو میكند. نقد دموكراسی رايج در مغرب زمين نيز بر اساس نگرش فوق صورت گرفته است. حضرت امام با تكيه بر چنين نگرشی، دموكراسی غربی را خالی از محتوا و در بردارندهی صورت هايی از ديكتاتوری میداند؛ صورت هايی كه به انقياد و سلب آزادی های خداداد انسان و اسارت او در بند هياهو و تبليغات انجاميده است.
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مراقبت زبان
🔹مردی نزد #پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و گفت: یا رسول الله، مرا #نصیحت کن. #پیامبر فرمود: #زبانت را حفظ کن. [دوباره] گفت: یا رسول الله، مرا #نصیحت کن. پیامبر فرمود: #زبانت را حفظ کن. [برای بار سوم] گفت: یا رسول الله، مرا نصیحت کن، پیامبر فرمود: #زبانت را حفظ کن، وای بر تو، آیا مردم را جز آنچه با #زبان آن را درو می کنند، به رو در #آتش می اندازد؟!
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۳۹۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش ششم و پایانی)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۵)
🔟«عدم منت گذاری»؛ از شاخصه های تقوا در کار این است که انسان همواره کاری را که انجام میدهد، نوعی وظیفه و مسئولیت میداند و به کاری که برای مردم انجام می دهد، منتی بر آنان نمیگذارد و مورد توهین و اهانتشان قرار نمیدهد. امام علی (ع) در توصیه های خود به مالک اشتر میفرماید: «مبادا با خدمت هایی که انجام دادی، بر مردم منت گذاری، یا آن چه را انجام دادهای، بزرگ بشماری. منت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین میبرد و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش میسازد».
1⃣1⃣«اطاعت از مسئول»؛ از شاخصه های دیگر تقوا در کار، اطاعت از مسئول بالاتر است. هر شخصی در محدوده سازمان و اداره خود و در چارچوب مقررات و قوانین مربوط، باید از مسئول بالادست خود اطاعت کند و این پیروی، اگر آگاهانه و در یک محیط صمیمی صورت پذیرد، موفقیت و پیشرفت آن مجموعه را در پی خواهد داشت. امام علی (ع) میفرماید: «از مافوق و بالادست خود پیروی و اطاعت کن، تا زیردستانت از تو اطاعت کنند».
2⃣1⃣«عدم استفاده از بیت المال در امور شخصی»؛ از شاخصه های مهم تقوا در کار، استفاده نکردن از بیتالمال در امور شخصی است. شخص باتقوا با تلفن اداره، کار خصوصی انجام نمیدهد، با خودکار اداره لیست خریدهای منزل را نمینویسد، ساعات کار مردم را صرف کار خصوصی خود نمیکند، و... امام علی (ع) برای کارگزارانش نوشت: «قلم های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید، و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر میدارم شما را از پر حرفی و پر نویسی، زیرا، اموال مسلمانان نمیتواند این گونه خسارتها را تحمل کند. [۱]
پی نوشت:
[۱] بحار الانوار، ج۷۶، ص۴۹، خصال، ص۲۱۹
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت و افتخار ملّت ایران
🔹 #بیستودوّمبهمن اوج قلّهی حرکت و افتخار ملّت ایران است. بیست و دوّم بهمنِ امسال مثل بیست و دوّم بهمن سالهای دیگر یادآور پُرشکوه ترین روز تاریخ شناخته شدهی ملّت ایران است. یعنی ما در تاریخ طولانیای که داریم ـ تا آنجایی که حالا میشناسیم و میدانيم ـ هیچ روزی برای ملّت ایران افتخار آمیزتر از بیست و دوّم بهمن نیست. البتّه ما روزهای افتخارآمیزی داشتهایم، [ولی] هیچ کدام از جنس بیست و دوّم بهمن و به عظمت بیست و دوّم بهمن نیست که ملّت ایران بتواند اینجور عزّت خودش را، با قدرت خودش، با توانایی خودش، با عزم راسخ خودش به دست بیاورد. این بیست و دوّم بهمنهای سالهای بعد، همه یادآور آن روز است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رازداری در اسلام (بخش اول)
🔹تیری که از کمان رها گشت و گلوله ای که از سلاح شلیک شد، دیگر به کمان و سلاح برنمیگردد. #راز، همان تیر و گلوله است که وقتی از چنگ گریخت، دیگر از اختیار بیرون است. اگر تا آن لحظه، راز در گروگان بود، پس از افشاء، فرد در گرو آن است. به تعبیر زیبای امیرالمؤمنین (ع): «راز تو اسیر توست، اگر آشکارش ساختی، تو اسیر آن شده ای». سعدی گوید: «خامشی به که ضمیر دل خویش/ با کسی گفتن و گفتن که مگوی/ ای سلیم! آب ز سرچشمه ببند/ که چو پر شد، نتوان بستن جوی». نگهبانان راز، هرچه کمتر باشند، محفوظ تر است، برخلاف نگهداری از چیزهای قیمتی دیگر که زیادی نگهبانان، آن را سالم تر نگاه میدارد. «کل سر جاوز اثنین شائع؛ هر رازی که از دو نفر فراتر رفت، پخش خواهد شد».
🔹در اسلام، تنها بر کتمان سر شخص تأکید نمیشود، بلکه افراد باید ظرفیت رازداری دیگران و حتی اسرار حکومتی را نیز داشته باشند. از این رو، آگاهی کمتر از اسرار مردم، بهتر است و احتمال فاش کردن آن هم کمتر. در همین راستا میتوان آموزه «حرمت تجسس» را نیز کاوید. #حفظ_اسرار را باید از خدا آموخت. خداوند بیش و پیش از هرکس، از اعمال و حالات و رفتار و کژیها و گناهان بندگانش باخبر است، اما پردہ پوشی و رازداری او بیش از همه است. اگر خداوند، رازهای زیبای بندگان و کارهای پنهانی نازیبایشان را افشا کند، آیا دوستی میان افراد پا میگیرد؟! امانتداری، فقط به برگرداندن چیزهای مادی نیست. آبرو، از هر سرمایه ای بالاتر است و در معارف اسلامی فراوان بر آن تأکید شده است.
🔹با #رازداری میتوان «آبروداری» کرد. در آموزه های دینی، زشتی و حرمت غیبت، به دلیل خمیرمایه آن، یعنی افشای اسرار و بدیهای دیگران است. از سوی دیگر، رازداری تنها نگفتن نیست، بلکه در گفتنیها نیز باید دقت کرد که در جای خود گفته شود، وگرنه رازداری نیست. «گفتن هر سخنی در هر جا / نبود شیوه مردان خدا / هر سخن، جا و مقامی دارد / مرد حق، حفظ کلامی دارد / حاصل کار دهد باد فنا / گفتن هر سخنی در هر جا». باید دوست بسیار، و رازدار اندک داشت. #رازداری میتواند به عنوان یکی از زیبایی های ارتباطی مطرح شود، و از این رو، #افشای_راز در اسلام #حرام است. امام صادق (ع) میفرماید: «راز تو، خون توست. پس نباید در رگهای دیگری جریان یابد».
🔹سعدی گوید: «به دوست، گرچه عزیز است، راز دل مگشای / که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز». رسول خدا (ص) میفرماید: «آشکار کردن راز برادرت خیانت است؛ از این کار بپرهیز». در اسلام برای پیشگیری از اضطراب و نازیباییها، از افشای خطاها، اشتباهها و نقص های فرد جلوگیری میشود تا از افزایش مشکلات ناشی از آگاهی دیگران بر کمبودهای او جلوگیری گردد، و در نتیجه، تفاهم اجتماعی حفظ شود. فلوریان، افسانه نویس فرانسوی، معتقد است اگر میخواهید بدون ناراحتی و دغدغه زندگی کنید، راز خود را به کسی نگویید. ضرب المثل جالبی نیز در این کشور رایج است که می گوید: «از آدم هایی دوری کن که تو را در رازهای کوچکشان امین می شمارند تا رازهای بزرگ تو را به دست آورند». #ادامه_دارد...
📕اسلام و زیباییهای زندگی؛ رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی (دکتر داود رجبینیا) صص ۴۹۱-۴۹۶، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول
منبع: وبسایت راسخون
#راز #رازداری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️همه باید قد علم کنند و در مقابل شیاطین بایستند
🔹 ... #انبیاء آمدهاند که آدمی که #شیطان قسم خورده است که او را اغوا کند، اینها از کید این شیطان او را نجات بدهند، و به صراط مستقیم #انسانیت او را دعوت کنند، و خودشان هم عملًا نشان بدهند که راه چی است، چطور باید در مقابل #شیطانها ایستاد، چه شیطان های انسی و چه شیطان های غیر انسی. با #ریاضات در مقابل شیطان های غیر انسی و با #اعمال_صالحه و جدیت در راه پیشبرد مقاصد در مقابل انسانهای شیطانی.
🔹و من گمان نمیکنم که دنیا تا کنون به مثل این دورهای که ما در آن زندگی میکنیم، #شیطان داشته است. بوده است البته شیطان در همه وقت، #شیطانهای_انسی در همه طول تاریخ بوده است، اما هر چه دنیا پیشرفت کرده است، #شیطانها هم در کارهای شیطانی شان پیشرفت کردهاند. امروز که به اصطلاح عصر تمدن و ترقی و #عصر_پیشرفت است، #عصر_شیطانهاست.
🔹شما در سرتاسر دنیا اگر چنانچه ملاحظه کنید، دنیا در دست #شیاطین است، استثنایش بسیار کم است. اینها با آن حیلههای شیطانی و با آن ابزار شیطانی که دارند، همه جا را قبضه کردهاند و در مقام پیشرفت هم هستند و هر روز یک #توطئه هایی انجام میدهند. در مقابل یک همچه توطئه عظیم و یک همچه #شیطان های تعلیم دیده و شیطان های عصر تمدن، باید انسان ها #قیام کنند.
🔹باید انسان ها همانطوری که #انبیای_عظام و #اولیای_خدا قیام کردند و جانفشانی کردند، باید در این عصر هم همه شما، همه ما، همه روحانیون، همه ملتها، همه ستمدیده های تاریخ باید قد علم کنند و جلوی این #شیاطین بایستند. اگر سستی بشود، شیاطین همه عالم را میبلعند. آنها با اسم صلح دوستی، #جنگ_افروز اول جهانند؛ آنها با اسم #حقوق_بشر، بالاترین کسانی هستند که حقوق بشر را پایمال میکنند؛ آنها در عین ادعای خیرخواهی، آنچه را برای دیگران میخواهند جز #شر نیست، برای خودشان هر چه هست میخواهند و دیگران را #پایمال میکنند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیدهای از روایات جهاد با نفس
🔹...و #حق_زبان، گرامی داشتن آن از دشنام و عادت دادنش به #خیر، و ترک یاوهای است که فایدهای در آن نیست، و نیکی کردن درباره مردم، و #خوبی_گفتار درباره ایشان است؛ و #حقّ_گوش، منزه داشتن آن از شنیدن #غیبت، و از شنیدن چیزی که شنیدنش روا نیست؛ و #حق_چشم این است که آن را از چیزی که برای تو #حلال نیست فروبندی و نگاه کردن با آن را وسیله #عبرت قرار دهی.
📕وسائلالشیعه، ج ۱۵، ص ۱۷۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه درست تنبیه کودکان
🔹درباره شیوه درست تنبیه کودکان باید دقت کرد. والدین باید بدانند که اصل تربیت فرزندان باید بر #تشویق بنا باشد، و تا به اندازه کافی فرزندمان را تشویق نکردیم، نباید تنبیه کنیم. والدین باید به دنبال رفتارهایی در فرزندشان باشند که بهانه ای برای تشویق شان باشد نه تنبیه. #تشویق_کودک باعث تکرار رفتار مثبت کودک میشود و حرف والدین را بهتر گوش می دهد. اما گاهی والدین مجبور هستند کودک خود را تنبیه کنند که در این شرایط باید از شیوه های مناسب برای تنبیه کودکان استفاده کنند. یکی از روش های تنبیهی برای مقابله با رفتار نامناسب کودک نادیده گرفتن است. اگر کودک گریه های بی مورد دارد، جیغ می زند، فحاشی می کند و... والدین باید این رفتارها را نادیده بگیرند و ارتباط فیزیکی و تماس چشمی با کودک را قطع کنند، اما زمانی که کودک رفتار را تکرار نکرد، ارتباط مجدد برقرار می کنیم.
🔹روش بعدی برای تنبیه کودک، محروم سازی است. هنگامی که کودک رفتار نامناسبی انجام می دهد باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه او را از چیزهایی که دوست دارد محروم کنید، اما نباید مثلاً به کودک بگویید «دیگه نمی گذارم تلویزیون نگاه کنی»، چرا که خود کودک هم میداند واقعی نیست و تاثیری ندارد، بنابراین همان محرومیت چند دقیقه ای کافی است. روش دیگر برای تنبیه کودک آن است که کودک را در اتاقی قرار دهیم که هیچ وسیله ای برای سرگرمی در آن قرار نداشته باشد، اما مدت زمانی که کودک در اتاق است باید محدود باشد؛ به عنوان مثال برای کودک ۲ ساله ۱ دقیقه و در کل ۵ سال به پایین ۵ دقیقه قرار گرفتن در اتاق کافی است.
🔹تنبیه بدنی کودک آسیب هایی دارد. تنبیه بدنی در کوتاه مدت شاید جوابگو باشد، اما در بلندمدت موثر نیست و والدین تبدیل به یک الگو پرخاشگری برای کودک می شوند، بنابراین کودک نیز پرخاشگری را از والدین یاد می گیرد. تنبیه بدنی رابطه با کودک را مخدوش می کند. والدین باید یک منبع امن برای کودک باشند تا کودک آرامش را از آنها دریافت کنند؛ اگر والدین به یک منبع ترس برای کودک تبدیل شوند نمی توان انتظار برقراری رابطه خوب بین والد و کودک را داشت. عدم برقراری رابطه مناسب بین والد و کودک پیامدهای مخربی در تمام سال های کودکی، نوجوانی و بزرگسالی دارد.
منبع: حوزه نت به نقل از مجله سلامت
#فرزند #کودک #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اگر حسابمان را با خدا تصفیه میکردیم
🔸آیتالله العظمی بهجت (قدسسره):
🔹اگر حساب مان را با خدا تصفیه میکردیم، حساب های دیگر تصفیه و اصلاح میشد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص١١
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار روانی تهمت به دیگران از منظر قرآن کریم (بخش اول)
🔸 #تهمت به دیگران یکی از #گناهان_کبیره به شمار میآید که خدای متعال، کننده این کار را مورد عذاب سختی قرار میدهد. در #تهمت، شخصی را به دروغ به کار نادرستی نسبت میدهند، در حالیکه اینگونه نیست؛ ضمن اینکه تهمت، زمینه ساز بی اعتمادی میان افراد یک جامعه نیز هست. در این نوشتار با آثار روانی تهمت به دیگران از نگاه قرآن کریم، و نیز با تعریف تهمت و تفاوت آن با بهتان و سوءظن و آثار آن بیشتر آشنا میشوید.
💠مقدمه
🔹یکی از مشکلات جامعه بشری که از دیرباز شایع بوده و آسیب های فراوانی به زندگی وارد کرده است، بیماری نابود کنندهی #تهمت است. تهمت یکی از گناهان زبان است، و پیامدها و آثار شوم و مخربی دارد؛ بدین سبب باید در راه درمان آن بسیار تلاش کرد.
💠تعریف تهمت
🔹 #تهمت از ریشه ی وهم به معنای اظهار گمان بدی است که به دل انسان راه یافته است و سرچشمه ی آن سوءظن است. [۱]
💠تفاوت سوءظن با تهمت
🔹هرگاه کسی از رفتار، گفتار یا حالات دیگران برداشت بدی داشته باشد، ولی این برداشت را بروز ندهد و فقط در درونش پنهان بماند، به #سوء_ظن مبتلا شده است، ولی اگر برداشت ناشایستش را اظهار کند، به رفتار او #تهمت گفته میشود؛ پس تفاوت سوءظن و تهمت، در آشکار کردن گمانی است که از رفتار دیگری برداشت شده است. [۲]
💠تفاوت بهتان با تهمت
🔹در #بهتان، انسان میداند کسی که به او نسبت ناروا میدهد، کار اشتباهی انجام نداده است، ولی از روی غرض مانند دشمنی، کینه و حسد، صفت یا رفتار ناشایستی را به او نسبت میدهد؛ اما در #تهمت، انسان برداشت خود از رفتار دیگری را مد نظر قرار میدهد و او را متهم میسازد، در حالی که نمیداند این رفتار از او سر نزده است. برای نمونه اگر انسان، شخصی را با سلاح گرم کنار مقتولی ببیند و به او نسبت قتل بدهد، در حالی که میداند قاتل نیست، رفتارش #بهتان نامیده میشود و اگر نداند او قاتل نیست، به رفتارش #تهمت گفته میشود. [۳]
💠تاثیر تهمت بر شنونده آن
🔹در #تهمت، شنونده از تهمت زننده، اخباری را میشنود که بر حدس و گمان استوار است و از درستی و نادرستی آن آگاه نیست؛ حال آن که اگر شنونده نفسی ضعیف داشته باشد، تحت تاثیر تهمت قرار میگیرد و نگاهش در مورد متهم عوض میشود. حتی اگر با گویندهی تهمت برخورد کند و تهمت او را برگرداند، امکان دارد از لحاظ اخلاقی و روانی تحت تاثیر قرار گرفته و اعتمادش به متهم کم شود. [۴] امام علی (ع) میفرماید: «ای مردم! کسی که برادر دینی اش را اینگونه شناخت که او در دین محکم و استوار است و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف دیگران گوش کند؛ همانا کسی که تیر می اندازد، گاهی تیرش به خطا میرود و آنچه که گفته میشود و نادرست است، از بین میرود و خداوند شنوا و گواه است. هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] اخلاق الهی، ج۴، ص۱۴۴
[۲] همان، ص۱۴۵
[۳] اخلاق الهی، ص۱۴۵
[۴] همان، ص۱۵۰
[۵] بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۹۷
منبع: وبسایت راسخون
#تهمت #بهتان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش زنان ایرانیِ مسلمان در نهضت انقلابی ملت
🔹از بعد از پیروزی انقلاب، درباره مسأله #زن و تلاش برای دفاع از #حقوق_زنان، فعّالیت های زیادی شده است. در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از #زن_ایرانی تجلیل شده است. پیشقراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه وجود برای #زنایرانىِمسلمان ارزش و احترام قائل بود.
🔹همین بینش بود که موجب شد #زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند؛ به طوری که اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی شد؛ یا اصلاً پیروز نمیشد، یا مشکلات بزرگی در سر راه آن پدید میآمد. بنابراین، حضور #زنان مشکلگشا بود. در جنگ هم همین طور بود، در مسائل دیگر از اوّل انقلاب تا بهحال هم همین گونه بوده است. بنابراین، تلاش زیادی شده است...
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۷/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دو پیشنهاد راهبردی برای ارتقای سواد رسانهای
🔸همه ما باید نسبت به ارتقای #سواد_رسانهای خود اقدام کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم:
💠«طراحی رژیم مصرف رسانهای»
🔹به اینکه چه میزان اطلاعاتمان را از کدام رسانه دریافت میکنیم، حساس باشیم. کسانی که سواد رسانهای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات دریافت میکنند. اگر رژیم مصرف رسانهای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانهای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد.
💠«تبدیل شدن از مخاطب منفعل به مخاطب فعال و منتقد»
🔹اگر بدانیم #رسانهها واقعیت را میسازند، از این به بعد استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در مواجهه با رسانه ها در پیش خواهیم گرفت. برای تبدیل شدن به خواننده، بیننده و شنونده فعال رسانهها، همیشه این سه سوال را از خود بپرسید: ۱) چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟ (هدف او چه بوده است؟)؛ ۲) چه ارزشها و دیدگاههایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟ ۳) احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟
منبع: وبسایت عصر هوشمندی
#سواد_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احساس خطر دشمنان از قدرت اسلام
🔹در یک همچو عصری که #دنیا پُر است از #اشرار، و دنیا پُر است از #ستمکاران، در #ایران یک همچو تحولی پیدا شد به عنایت خدای تبارک و تعالی. یک همچو عنایتی از جانب خدای تبارک و تعالی شد که این ملت را متحولش کرد از آن وضعی که سابق داشت به این وضعی که حالا دارد. شما بدانید، هر چه #تبلیغات_دنیا و #شیاطین_دنیا بر ضد شما میگویند، دلیل بر قدرت شماست. اگر شما یک #ملت_قدرتمند نبودید به تبع #اسلام و به تبع پاسداران حقیقی اسلام، اینها با شما کار نداشتند.
🔹این همه #تبلیغاتی که شما الآن در دنیا می بینید که هر وقت یک رادیوی خارجی را باز بکنید می بینید که راجع به ایران یک #تبلیغ_سوئی دارد - و لو با صورت های مختلف - این برای این است که، فهمیدند اینجا قدرت است، #احساس_خطر کردند از شما جوانها، احساس خطر کردند از شما قوای مسلحه. این احساس خطر است که راه افتادند این ور، آن ور، همه جا دنبال ایناند که یک فکری بکنند که این را خاموشش کنند. این آتشی که به نظر آنها آتش است - و رحمت است و آنها به نظرشان آتش است - این آتش را میخواهند خاموش کنند با هر حیله...
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد