Aftab-5.pdf
5.82M
#دریافت_کنید
📒جزوه وحدت و تحزب
📝جزوه حاضر متن سخنرانی رهبر انقلاب در جمع دانشجویان اهواز است که به نام وحدت و تحزب شهرت یافت؛ بخشی از سخنرانی ایشان در حزب جمهوری نیز به این جزوه ضمیمه شده است.
📝ایشان در این سخنرانی ها به بیان فلسفه تحزب و وظایف حزب ها در رابطه با مسائل اجتماعی و نسبت آن ها با انقلاب و وحدت اسلامی میپردازند.
📍طراحان این جزوه، قصد تطبیق این سخنرانی بر مدعای خود را دارند که اینجانب اظهار نظری در این رابطه ندارم.
#سیاسی
#فرهنگی
#انتخابات
@taef110
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی اعلی الله مقامه الشریف
🌹 حضرت امام خمینی (ره) خطاب به سید احمد فرزندشان:
«و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى - قدس سره- را مطالعه كن؛ شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بىمنتها.» (سر الصلوه ص 40)
☀️بیانات رهبر انقلاب پیرامون مقام معنوی مرحوم ملکی تبریزی(توصیه میکنم این فیلم را ببینید بسیار عالیست):
https://www.aparat.com/v/Cbtem
📚 در ادامه کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی که از بهترین آثار در تبیین مکتب عرفانی و معنوی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است معرفی می کنیم، مراقبات ماه رجب این کتاب از بهترین متون در این زمینه است:
#ماه_رجب
#المراقبات
#مرحوم_ملکی_تبریزی
@ofoqemobin
👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
#المراقبات
💢من مهمات المراقبات فیه من اوله الی آخره تذکر حدیث الملک الداعی علی ما روی عن النبی (ص): «ان الله تعالی نصب فی السماء السابعه ملكاً یقال له الداعی فاذا دخل شهر #رجب ینادی ذلك الملك كل لیله منه الی الصباح، طوبی للذاكرین، طوبی للطائعین و یقول الله تعالی:
🔅 انا جلیس من جالسنی و مطیع من اطاعنی و غافر من استغفرنی،
🔅الشهر شهری و العبد عبدی و الرحمه رحمتی
🔅فمن دعانی فی هذا الشهر اجبته و من سالنی اعطیته و من استهدانی هدیته
🔅و جعلت هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی فمن اعتصم به وصل الی»
📚المراقبات، مراقبات ماه رجب
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
طائف|سجاد انتظار
✅پرونده ای برای انتخابات؛ شیوه صحیح سیاست ورزی ♨️تحزب؛ عاملی برای حفظ وحدت و ضرور
🔷 من نمى دانم شما چقدر با وضع #دمكراسى هاى #غربى و انتخابات آنجا آشنا هستيد. هرچه در اين زمينه اطّلاع پيدا كنيد و معلوماتتان بيشتر شود، به #ناكامى دمكراسى غربى و #تحزّب كه پايه ى آن دمكراسىِ آنچنانى است بيشتر پى خواهيد برد.
🔷 كتابى هست كه بعيد است شما آن را مطالعه كرده باشيد لا بد كمتر وقت مىكنيد بخوانيد اين كتاب از يك رمان نويس معروف امريكايى به نام #هوارد_فاست است ظاهراً هنوز هم زنده است و شايد ده، دوازده جلد كتاب دارد؛ بنده هم بعضى از كتابهايش را دارم و خيلى از آنها را خوانده ام او يك رمان نويس بسيار خوبى است؛ قدرى هم #چپ مىزند؛ البته چپ به اصطلاح آمريكايي ها. مىدانيد در اصطلاح آمريكايي ها، چپ كسى است كه يك ذرّه اسم عدالت و تأمين اجتماعى و امثال اين واژه ها را بر زبان بياورد و يا در كتابى بنويسد.
🔷 او كتابى دارد به نام #امريكايى كه شرح حال شخصى است كه پدر و مادرش از يكى از كشورهاى ظاهراً اروپاى شرقى، با آن زحمات از اقيانوس اطلس عبور كردند و همراه با مهاجران اروپايى، خودشان را به امريكا رساندند و دنبال شغل و كار و نان بخور و نمير بودند. ظاهراً در امريكا اينطور است كه كسى كه در آنجا متولّد شود، امريكايى است؛ يعنى شهروند آنجاست. براى آن شخص هم كه اشاره كردم، شناسنامه ى امريكايى گرفتند؛ بااينكه پدر و مادرش امريكايى نبودند.
🔷 در اين كتاب، مراحل رشد و تربيت و پيشرفت و دوره ى كلاس قضائى ديدن و قاضى شدن و بالاخره وارد مبارزات انتخاباتى شدن اين فرد شرح داده شده است. در مقدّمه ى كتاب هم مترجم مىنويسد كه اين رمان است، اما واقعيت دارد؛ شرح حال فلان كس معروف در فلان ايالت امريكاست. آدم وقتى اين كتاب را مىخواند، واقعاً مىفهمد كه انتخابات يعنى چه! براى انسانى كه مىخواهد در يك جامعه ى داراى منطق زندگى كند، اين #معيارها مطلقاً معنى ندارد. از انتخابات شوراى شهر و شهردارى ها شروع مىشود، تا به انتخابات ايالتى و انتخابات كنگره و انتخابات رياست جمهورى مىرسد.
🔷 كسانى كه در آن انتخابات هيچكاره ى محضند، #مردمند؛ مردمى كه مىآيند رأى مىدهند! همان مردمى كه پاى صندوق حاضر مىشوند و رأى مىدهند، اينها هيچ كاره ى محضند. آن كلوب هايى كه در آنها اشخاص و كانديداها انتخاب مىشوند، كلوب هايى هستند اصلًا به كلّى جداى از مردم و هيچ ربطى به آنها ندارد؛ مثلًا كلوبِ حزب دمكرات شاخه ى ايالت فلان. اين آقا چگونه انتخاب مىشود كه از مرحله ى پايين تا مرحله ى ايالتى بالا مىآيد و بعد در يك مرحله ى ديگر به كنگره راه مى يابد، تا مثلًا يك وقتى رئيس جمهور شود؟ اين جزو چيزهاى عجيب و غريبى است كه انسان مىبيند و با #معيارهاى_انسانى و صحيح هيچ تطبيق نمىكند.
🔷 احزاب در آنجا هم همه كاره اند؛ البته پُررويى، پشت هم اندازى، پولدارى، داشتن پشتوانه هاى #صهيونيستى، خوش قيافه و خوش تيپ و خوش صحبت بودن و احياناً يك همسر فعّال و جذاب داشتن، اينها همه در اين انتخابها و گزينش ها مؤثّر است. حزب در آنجا به اين معناست. اين آقايانى كه من مىبينم الآن براى تحزّب در كشور تلاش مىكنند، بيشتر ذهنشان دنبال اينطور حزبى است؛ من اينگونه حزب را قبول ندارم.
🔸رهبر معظم انقلاب- 04/12/1377
@taef110
📚 کتاب معرفی شده توسط رهبر انقلاب را از این جا دریافت کنید👇👇👇
ebook6159[www.takbook.com].pdf
5.88M
#معرفی_کتاب
📚 "آمریکایی"
✍️ نویسنده: هاوارد فاست
📝 مترجم: فریدون مجلسی
@taef110
طائف|سجاد انتظار
✅پرونده ای برای انتخابات؛ شیوه صحیح سیاست ورزی ♨️تحزب؛ عاملی برای حفظ وحدت و ضرور
🔷 من در يك تقسيم بندى، حزب را به دو نوع تقسيم مىكنم اين اعتقاد من است؛ شما هم آزاديد كه اين را قبول بكنيد يا قبول نكنيد؛ چون نه قانون است و نه من اصرار دارم كه مردم حتماً قبول كنند؛ ليكن اعتقاد خودم اين است
🔷 يك حزب اين است كه مجموعه اى از صاحبان فكر سياسى يا اعتقادى و يا ايمانى مى نشينند و تشكّلى درست مىكنند و ميان خودشان و آحاد مردم كانال كشى مىكنند و مردمى را با خودشان همراه مىكنند، تا #فكر خود را به آنها برسانند. كانون هاى حزبى تشكيل مىشود، هسته هاى حزبى تشكيل مىشود، سلّول هاى حزبى تشكيل مىشود و اينها در اين مركز مىنشينند و افكارى را كه خودشان به آن اعتقاد دارند و پاى آن ايستاده اند چه فكر سياسى، چه فكر غير سياسى، چه فكر دينى، چه فكر غير دينى در اين كانالها مىريزند و اين افكار به تك تك افراد مىرسد و آن مردمى كه اينها را قبول مىكنند، با اينها پيوند پيدا مىكنند. به نظر من، اين سبك تحزّب، منطقى است. «حزب جمهورى اسلامى» بر اين اساس تشكيل شده بود و همينطور بود.
🔷 البته به طور طبيعى اگر حزبى با اين خصوصيات، در مركز خودش توانست آدم هاى بافكرتر و زبده تر و خوشفكرترى داشته باشد، مىتواند تعداد بيشترى را با خودش همفكر كند. نتيجه اين خواهد شد كه وقتى #انتخاباتى پيش آمد، تا از طرف مركزيت اين حزب چيزى گفته شد، آن مردم از روى اعتقاد خودشان برطبق آن عمل مىكنند؛ يا حتّى بدون اينكه آن مركزيت چيزى بگويد، چون معيارهايشان يكى است، با يكديگر #همفكرند. اين شكل درستِ تحزّب است و البته چنين چيزى الآن در كشور ما #نيست. شايد به شكل خيلى ناقصش يكى، دو نمونه در گوشه و كنار پيدا شود؛ اما بعد از «حزب جمهورى اسلامى» كه ما تعطيلش كرديم ديگر چنين چيزى را به اين شكل من سراغ ندارم.
🔷 يك طور حزب هم هست كه همان حزب هاى رايج امروز اروپا و امريكاست؛ مثل حزب جمهورى خواه، حزب دمكرات، حزب كارگر انگليس، حزب محافظه كار انگليس. اين احزاب مبنايشان بر اين پايه اى كه ما گفتيم، نيست. مجموعه اى از خواص، با يك منفعت مشتركى كه بين خودشان تعريف مىكنند و لو در خيلى از مسائل با يكديگر همفكر هم نيستند؛ گاهى خيلى هم باهم مخالفند! مىنشينند با همديگر #قرارداد مىگذارند و يك حزب به وجود مىآورند. اين حزب در ميان مردم معروف است؛ اما عضو #مصلحتى دارد، نه عضو #فكرى. تفاوت اساسيش اينجاست.
🔷 عضو مصلحتى يعنى چه؟ يعنى اينكه فلان سرمايه دار، فلان كاسب، فلان استاد، فلان #فيلسوف، احياناً فلان
#روحانى، از اين حزب حمايت مىكند. مثلًا فلان روحانى مىگويد من به مريدهاى خودم دستور مىدهم كه به كانديداى شما رأى بدهند، اما در مقابلش شما بايد فرضاً به #مسجد يا #كليساى من اين امتياز را بدهيد؛ آنها هم قبول مىكنند! آن مردمى كه رأى مىدهند، نه آن كانديدا را مىشناسند، نه فكر حاكم بر او را مىشناسند، نه مؤسّسان حزب را درست مىشناسند، نه مىدانند آن كانديدا چه كار مىخواهد بكند. به صرف اينكه امام جماعت مسجد گفته مثلًا به «حزب كنگره» در هند رأى بدهيد، اينها هم رأى مىدهند!
🔷 اينكه مىگويم، اتّفاقاً درست همين قضيه در #هند اتفاق افتاد و برخى از مسلمانان به كانديداى «حزب كنگره» رأى دادند! چند ميليون مسلمان به كانديداى «حزب كنگره» رأى مىدهند؛ در حالى كه نه با آنها هم عقيده اند، نه همفكرند، نه ايمانشان يكى است، نه اصلًا مىدانند آنها در مملكت چه كار مىخواهند بكنند؛ اما چون آن آقا گفته مصلحت مسلمانان اين است، اين كار را مىكنند! يا مثلًا فلان سرمايه دار مىگويد من اينقدر پول به شما مىدهم و به حزبتان كمك مىكنم؛ اما مرا در فلانجا سفير كنيد! بحث سفير معيّن كردن، بازرس فلانجا معيّن كردن، فلان شغل سياسى را دادن، جزو شرايط حتمى حزب بازى به شكل غربى است؛ چون كسى از روى #ايمان كار نمىكند؛ از روى #قرارداد كار مىكند!
🔸رهبر معظم انقلاب - 04/12/1377
#سیاسی
#فرهنگی
#انتخابات
@taef110
✨ فلسفه ى اسلامى، پايه و دستگاهى بوده كه انسان را به #دين، #خدا و #معرفت_دينى نزديك مىكرده است. فلسفه براى نزديك شدن به خدا و پيدا كردن يك معرفتِ درست از حقايق عالم وجود است؛ لذا بهترين فلاسفه ى ما- مثل #ابن سينا و ملّا صدرا- #عارف هم بوده اند.
✨ اصلًا آميزش عرفان با فلسفه در فلسفه ى جديد- يعنى فلسفه ى ملّا صدرا- به خاطر اين است كه فلسفه وسيله و نردبانى است كه انسان را به #معرفت الهى و خدا مىرساند؛ پالايش مىكند و در انسان اخلاق به وجود مىآورد. ما نبايد بگذاريم فلسفه به يك سلسله #ذهنيّات_مجرّد از #معنويت و #خدا و #عرفان تبديل شود.
✨ راهش هم تقويت فلسفه ى ملّا صدراست؛ يعنى راهى كه ملّا صدرا آمده، راه #درستى است. آن فلسفه است كه انسان را وادار مىكند هفت سفر #پياده به #حج برود و به همه ى زخارف دنيوى بى اعتنايى كند. البته نمىخواهيم بگوييم هركس در اين دستگاه فلسفى قرار نداشته باشد، اهل دنياست؛ نه، اما اين راه خوبى است.
✨ راه #فلسفه بايد راه #تديّن و افزايش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ اين را بايد در #آموزش فلسفه، در #تدوين كتاب فلسفى، در #درس فلسفى و در #انجمن فلسفه- همين كه به آن اشاره شد- رعايت كرد. اهل فلسفه اى كه ما قبلًا ديده بوديم، همه همين طور بودند؛ كسانى بودند كه از لحاظ معنوى و الهى و ارتباطات قلبى و روحى با خداوند، از بقيه ى افرادى كه در زمينه هاى علمىِ حوزه كار مىكردند، بهتر و زبده تر و #شفّاف تر بودند.
🔸رهبر معظم انقلاب- 29/10/1382
@taef110
طائف|سجاد انتظار
✨ فلسفه ى اسلامى، پايه و دستگاهى بوده كه انسان را به #دين، #خدا و #معرفت_دينى نزديك مىكرده است. فل
🔰 فلسفه ای برای سعادت
🔅شاید این نوشتار اگر به دست برخی از نواندیشان و طوطی مشرب ها برسد آن ها را آشفته کند اما چاره ای جز بیان نیست؛
🔅ما امروز با عده ای مواجهیم که #نام_فلسفه را یدک می کشند اما تنها چیزی که در ذهن آن ها جولان می دهد #اعتقاد به #نسبیت است؛ اعتقادی که خود #تناقض بزرگی درون خود دارد اما #ارزش های امروزین بر مبنای کف زدن #سمینارها طرح ریزی شده است نه #واقعیت؛
🔅مطابق اعتقاد این عده اگر کسی سال ها مشغول تدریس یا تالیف در زمینه فلسفه باشد و اصول فلسفی را برای تحکیم مبانی #دینی به کار ببرد شایسته عنوان فیلسوف نیست بلکه او را باید #متکلم نامید اما همین که کسی اندک تعرضی به معارف دینی بکند و دم از نسبیت بزند معلوم است بویی از اندیشه (بخوانید #تحیر) به مشامش رسیده است؛ هدف از بیان این نکته، تعریض به این عده نیست؛ تعریض های این چنینی شایسته خود آن ها است که متفکری مانند استاد #شهید مطهری(ره) نیز از گزند زبان آن ها در امان نمانده است؛
🔅هدف، توجه به بُعد غیر اندیشه ای فلسفه است؛ فلسفه علی الخصوص بعد از #صدرالمتالهین (ره) تبدیل به ابزاری برای #رشد و تکامل #معنوی انسان شده است و او را در مسیر #سعادت یاری می رساند؛ و این جنبه در فلسفه #علامه_طباطبایی (ره) به نقطه اوج خود رسیده است؛ عنوان "سعادت" کافی است تا جنود ابلیس، در این راه مستقر شوند و از طی این مسیر جلوگیری کنند!
🔅اما فلسفه چگونه یاور انسان در مسیر #سعادت است؟! و جنود ابلیس چگونه در این مسیر تلاش می کنند؟! این پرسشی است که فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در #نخستین مساله خود نسبت به آن موضع می گیرد و پاسخ می دهد؛ رئالیسم هدایت؛ و گمراهی ایده آلیسم!
🔅در یک سو، انسان از نقطه نخست مسائل فلسفی به #اوج_حقیقت پرواز می کند و در سویی دیگر در همان پله نخست در #گرداب_شک فرو می رود؛ آری فلسفه #غرب در حقیقت همان #وسوسه شیطان است..
🔺امید است این قلم، خود از وساوس شیطان نباشد؛به برکت نام مبارک علامه طباطبایی(ره)
@taef110
#فلسفه
#حکمت
🔰بیان عرشی علامه طباطبایی (ره) در توضیح برهان صدیقین و تفسیر برخی از ادله دینی را بشنوید👇👇
علامه طباطبایی __ نامه ها.mp3
8.49M
طائف|سجاد انتظار
🎧علامه طباطبایی(ره) #بشنوید ✅ شرح برهان صدیقین ✅تفسیر فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ✅نقل مضمون روا
🔺 مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى
🔺عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اسْمُ اللَّهِ غَيْرُهُ وَ كُلُّ شَيْءٍ وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْءٍ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَا خَلَا اللَّهَ فَأَمَّا مَا عَبَّرَتْهُ الْأَلْسُنُ أَوْ عَمِلَتِ الْأَيْدِي فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ غَايَةٌ مِنْ غَايَاتِهِ وَ الْمُغَيَّا غَيْرُ الْغَايَةِ وَ الْغَايَةُ مَوْصُوفَةٌ وَ كُلُّ مَوْصُوفٍ مَصْنُوعٌ وَ صَانِعُ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مَوْصُوفٍ بِحَدٍّ مُسَمًّى لَمْ يَتَكَوَّنْ فَيُعْرَفَ كَيْنُونِيَّتُهُ بِصُنْعِ غَيْرِهِ وَ لَمْ يَتَنَاهَ إِلَى غَايَةٍ إِلَّا كَانَتْ غَيْرَهُ لَا يَزِلُّ مَنْ فَهِمَ هَذَا الْحُكْمَ أَبَداً وَ هُوَ التَّوْحِيدُ الْخَالِصُ فَارْعَوْهُ وَ صَدِّقُوهُ وَ تَفَهَّمُوهُ بِإِذْنِ اللَّهِ
🔺مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يَعْرِفُ اللَّهَ بِحِجَابٍ أَوْ بِصُورَةٍ أَوْ بِمِثَالٍ فَهُوَ مُشْرِكٌ لِأَنَّ حِجَابَهُ وَ مِثَالَهُ وَ صُورَتَهُ غَيْرُهُ وَ إِنَّمَا هُوَ وَاحِدٌ مُتَوَحِّدٌ فَكَيْفَ يُوَحِّدُهُ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ عَرَفَهُ بِغَيْرِهِ وَ إِنَّمَا عَرَفَ اللَّهَ مَنْ عَرَفَهُ بِاللَّهِ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ بِهِ فَلَيْسَ يَعْرِفُهُ إِنَّمَا يَعْرِفُ غَيْرَهُ لَيْسَ بَيْنَ الْخَالِقِ وَ الْمَخْلُوقِ شَيْءٌ وَ اللَّهُ خَالِقُ الْأَشْيَاءِ لَا مِنْ شَيْءٍ كَانَ وَ اللَّهُ يُسَمَّى بِأَسْمَائِهِ وَ هُوَ غَيْرُ أَسْمَائِهِ وَ الْأَسْمَاءُ غَيْرُهُ.
🔸الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 114
♻️ روایت فوق از #بحار یافت نشد.
@taef110
♻️ به بهانه کرونا
✳️ تاملی دوباره پیرامون مساله علم و دین
✳️ بازنگری علم دینی بر اساس مساله حجیت
@taef110