#تحلیل_انیمیشن
بندناف
1⃣قسمت اول
شاید بندناف یکی از عجیبترین و جالبترین مواردی باشد که تمام انسانهای روی کرهی زمین حیات اولیهی خود را مدیون آن هستند؛ یک بند نسبتا بلند که به جفت وصل است و تمام نیاز جنین را تامین میکند؛ بندی که نه تنها حیات مادی، بلکه نشانی است از یک اتصال و ارتباط روحی بین مادر و فرزند.
بندی که تمام نُه ماه زندگی فرزند را به مادر گره میزند و درست در لحظهی بریده شدنش مادر را از نوعی مسئولیت فارغ و به اَشکال دیگر مسئولیت راغب می کند؛ از اینجاست که خلقت آن وابستگی تام و مطلق را بین دو موجود به هم وابسته- بلکه بههم تنیده- آرام آرام کم میکند؛ اما فرزند هنوز «شیرخوار» است و کمابیش به مادر چسبیده. او خود نفس میکشد و چشمانش را در دنیایی میلیاردها برابر بزرگتر از رحم مادر به خواب رفتن مجبور میکند؛ او هنوز شیر میخورد و از این استقلال اندک ناراضی...
مادر نوزاد را قنداق میکند اما هیچ چیز آن کیسهی گرم و امن نُه ماه گذشته نمیشود! او باید به استقلال عادت کند؛ آنها باید «مستقل» شوند. چند ماه بعد کودک دستانش را به دیوار گرفته و «نو پا» میشود...
دو سال از تولد میگذرد و خلقت آرام آرام این بندناف نامرئی را نازکتر میکند؛ آنها باید «مستقل» شوند...
استقلال هر چند شیرین اما جانکاه است؛ ممکن است بهنظر برسد آن کودک به ظاهر وابستهتر، از مادر سختتر دل میکند و روی پای خود میایستد اما یقین دارم مادر تا آخرین لحظهی زندگیاش از بریده شدن این بندناف و درد استقلال معذب است!
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
#تحلیل_انیمیشن
بندناف
2⃣قسمت دوم
استقلال هر چند بیرحم بنظر میرسد اما اولین قدمهای رشد است.
پذیرش مرگ تدریجی این وابستگی هرچند بسیار دشوار است اما شاید به شیرینی تماشای تولد استعداد فرزندمان بیارزد؛ کسی چه میداند شاید استعداد عجیب بسیاری از بزرگانمان را بیشتر از خودشان مدیون مادرانی هستیم که هر چند سخت اما با دستان خودشان این بندناف وابستگی را پاره کردند و تعامل سازندهای با فرزندانشان رقم زدند.
.
پ.ن: استقلال به معنی دلکندن، مواظب نبودن، قطع ارتباط و... نیست بلکه به معنای فرصت زیست مستقل و تجربه کردن در چارچوب تعریف شده جهت رشد یافتن است که شامل هم فرزند و هم والدین میشود.
.
انیمیشین کوتاه «بند» محصول کشور اوکراین (سال ۲۰۱۹)
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
#تحلیل_انیمیشن
#اینکانتو
1⃣قسمت اول
داستان یک قوم
انیمیشن «اینکانتو» (جادو) ساخته سال دوهزار و بیست و یک کمپانی «والتدیزنی» است که با بودجهی صد و نود و پنج میلیون دلاری خود این روزها مخاطبین زیادی پیدا کرده است.
⚠️ خطر اسپویل
داستان درباره چندین خانواده (یک قوم) است که به سرپرستی خانواده «مادریگال» پس از آنکه خانههایشان ناحق به آتش کشیده شد مجبور به فرار شده و پس از تحمل سختیهای فراوان شمع سحرآمیز، یک جادوی موروثی به این خانواده بخشید تا فرزندانشان هر کدام یک جادوی منحصر به فرد داشته باشند و با آن به خانواده و مردم روستا خدمت کنند.
این جادو علاوه بر آنکه خانه را سرپا نگه میداشت به «جولیتا» قدرت شفا دادن بیماران را بخشید؛ به «برانو» قدرت پیشگویی داد و باعث شد او پیشبینی کند که «میرابل» در بزرگسالی احتمالا باعث خراب شدن خانه و صدمه زدن به جادو میشود؛ «پپا» قدرت تسخیر آبوهوا را پیدا کرد؛ «آنتونیو» توانست با حیوانات صحبت کند و...
میرابل تنها فرزندی بود که جادویی ملموس به او داده نشد. این درحالیست که در انتها و درست زمانیکه با خاموش شدن شعلهی شمع، جادو از بین رفت و خانه خراب شد او توانست به کمک جادوی درونی خود دوباره خانواده را کنار هم جمع کند و خانه را به کمک خانواده از نو بسازد.
ارزش این انیمیشن بسیار خوش ساخت و خیره کننده در استفاده از دیرین گونهها و روایت داستان قوم بنیاسرائیل است که بسیار هنرمندانه -مانند بسیاری از آثار دیزنی و دریم ورکس- در داستان گنجانده شده و ملات داستان را شکل داده است.
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
#تحلیل_انیمیشن
#اینکانتو
2⃣قسمت دوم
این مسئله از ابتدای انیمیشن آغاز میشود و شباهت این قوم مورد ستم واقع شده و فرار آنها مثل حرکت قوم بنیاسرائیل به سمت صحرای سینا از دست فرعون (اکسودوس) ملموس است. به خصوص که در انیمیشن اسب سواران درست زمانی به خانواده نزدیک میشوند که آنها در آب رودخانه در حال فرار هستند.
نور شمع نیز نمایندهی آتش درخت واقع در طور است که موسی پس از آن به پیامبری مبعوث شد و در انیمیشن این موهبت به عنوان جادو به خانواده مادریگال بخشیده شد (نور در عرفان کابالا جایگاه ویژهای دارد).
بیشتر جادوهای بخشیده شده به فرزندان خانواده از معجزات پیامبران بنیاسرائیل الهام گرفته شده است؛ جولیتا همچون حضرت عیسی بیماران را شفا میدهد؛ آنتونیو مانند سلیمان با حیوانات صحبت میکند؛ پاپیا همچون سلیمان که باد مُسخر او بود، آبوهوا را کنترل میکند و میرابل که نقش اصلی برعهدهی اوست توانایی ملکسازی سلیمان را دارد و میتواند خانه (که نمادی از جامعه است) را مجدد بازسازی کند.
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
#تحلیل_فیلم
#ملاقات_خصوصی
فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی «امید شمس» از لحاظ ساخت، روند فیلم، طراحی شخصیت و موسیقی یکی از بهترین فیلمهای جشنواره امسال است.
دو نکتهی محتوایی کلیدی و آزار دهندهی فیلم به نمایش گذاشتن بعضی صحنههای خصوصی و دیالوگهایی است که بین این دو شخصیت اتفاق میافتد و اگر این موارد نباشند در انتقال حس و روند داستان خللی ایجاد نمیشود و تنها خروجی آن حیازدایی است (مثل اولین ملاقات خصوصی فرهاد با پروانه در زندان)؛ (واقعا سازندهی فیلمی که تا این حد پیش میرود در آثار بعدی خود چه چیز را نشان میدهد؟!)
و نکتهی دیگر اینکه مخاطب بعد از تماشای فیلم بهجای اینکه نسبت به مجرم احساس تنفر و نسبت به اجرای قانون حس امنیت (احساس مثبت) کند؛ مجرمان به دو گروه خوب و بد تقسیم شدند! (فرهاد و پروانه مجرمان خوب و قادر، کامران و... مجرمان بد) و مخاطب نمیخواهد پروانه و فرهاد به خاطر مواد مجازات شوند («جای جلاد و شهید عوض شده است»). این روندی است که در فیلمهایی همچون «متری شیش و نیم» هم دیده میشود.
در انتها نیز فرهاد نه به دلیل احساس گناه از جرم خود بلکه به خاطر عشق به پروانه کاری را که باید اعتراف میکرد انجام داد.
.
پ.ن: تنها اسمی که نباید برای شخصیت پریناز ایزدیار درنظر گرفته میشد پروانه بود.
.
#ملاقات_خصوصی
#جای_جلاد_و_شهید_عوض_نشود
#متری_شیش_و_نیم
#جشنواره_فجر
#تحلیل_فیلم
#سینما
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
#تحلیل_انیمیشن
#قرمز_شدن
1⃣قسمت اول
پوی خبیث و پاندای قرمز
انیمیشن «قرمز شدن» محصول ۲۰۲۲ والت دیزنی از جمله سلسله انیمیشنهایی است که در راستای نهادینه کردن سند ۲۰۳۰ در کنار آثار دیگر ساخته شده و تمام تلاش خود را برای نمایش یک نوجوانی که دیگر «بزرگ شده» کرده است؛ این نوجوان صلاح زندگی خود را میداند و والدین حق دخالت در تصمیمهای او را ندارند!
⚠️ خطر اسپویل
«میلین» دختر سیزده سالهای است که به تازگی بالغ شده و انیمیشن به صورت نمادین این بلوغ را به پاندایی تشبیه کرده که در زمان بروز احساسات شدید این دوران آزاد شده و میمی را تبدیل به یک خرس پشمالو میکند (این پاندا به نحوی مقولهی تغییرات روحی دختران بالغ را به نمایش میگذارد که برای پذیرش راحتتر مسئله اینگونه بیان شده است)
تمام زنان خانواده، این پاندای قرمز را تجربه کردند اما تصمیم گرفتند این بخش وجودشان را طی یک مراسم حبس کنند تا به راحتی قابل آزاد شدن نباشد. اما میمی که از این پاندا خوشش آمده، علیرغم میل خانواده تصمیم میگرد که آن را نگه دارد. این تصمیم با مخالفت جدی مادرش روبهرو میشود و عصبانیت مادر باعث میشود که خرس درون او آزاد شده و به شکل حیرتانگیزی غیرقابل کنترل شود. میمی و دیگر زنان خانواده که نگران این ماجرا هستند، تبدیل به پاندا میشوند و کمک میکنند تا مادر دوباره انسان شود. در انتها مادر به میمی میگوید که نباید خودش را برای هیچکس محدود کند و باید آزادانه فارغ از نظر دیگران تصمیم بگیرد!
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
2⃣قسمت دوم
(رعایت حدود یکی از اصول مهم در اسلام است که در درجهی اول شامل حدود الهی است. همچنین رعایت حدود دیگران ( حقالناس) و ظلم نکردن به خود نیز از موارد تاکید شده در اسلام است).
این انیمیشن نمادین به خوبی حال و هوا و تغییرات یک دختر نوجوان را به تصویر کشیده است و ضمن اینکه سعی دارد احساسات این مقطع را درک کرده و انکار نکند اما بین درک این احساسات و هوای نفس کنترل نشده خلط مبحث کرده و حق هر کار و تصمیمی را که برآمده از این احساسات کنترل نشده و برخی مواقع بر آمده از نفسانیات است را به نوجوان میدهد. (قاعدهی «بگذار هر چه میخواهد انجام دهد» از اصول اصلی لیبرالیسم است)
نماد پاندا و ثنویت یین و یانگ نیز به بهانه درک این شرایط به رسمیت شناخته شده و میمی تصمیم دارد خیر و شر درونی خود را آزاد بگذارد. (نماد آینه جدا کنندهی پاندا از زنان خانواده نیز دقیقا همان آینهی جدا کنندهی خیر و شر در سریال انیمیشن «پاندای کونگفوکار» است که در قسمت «پوی خبیث» نمایش داده شده است)
پ.ن: درک احساسات سن بلوغ، شناساندن و آموزش صحیح به نوجوانان یک وظیفه است اما اینکه این احساسات کنترل نشود و نوجوان حق هر کاری بدون نظارت و محدودیت را داشته باشد قطعا پذیرفته شده نیست.
پ.ن: مسئلهی «گرگ درون» یا انسانهایی که تبدیل به حیوان میشوند اشاره به تمایلات کنترل نشده درونی دارد که در همین انیمیشن یا انیمهی «بچه گرگها» و... استفاده شده است و شاید کمی نزدیک به مفهوم «نفس اماره» باشد.
پ.ن: قاعده زنبورانگلی هم در این اثر استفاده شده است.
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi