هدایت شده از معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
پذيرش اسکان(فقط حجره)مدرسه آيت الله خوانساري سال 98-99
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
📝فهرست محتوایی طرح #اجتهاد_جهادی(۱)
💠 درس خارج «قواعد فقهیه»
🎤استاد: حجة الاسلام راجی(دامت توفیقاته)
✅مقدمات:
۱. کتاب شناسی
۲. تقسیم بندی قواعد فقهیه
۳. تعریف قواعد فقهیه
۴. تفاوت میان قواعد فقهیه و اصولیه
✅قاعده اول: شرطیت بلوغ
1️⃣الجهه الاولی : الاقوال و المحتملات و الفرق بین کل واحد منها
2️⃣الجهه الثانیه: فی ادله الاقوال
3️⃣الجهه الثالثه: موارد تطبیق قاعده
✅قاعده دوم: عدم شرطیت احکام وضعیه به بلوغ
1️⃣جهت اول: مراد از قاعده
2️⃣جهت دوم: مستندات قاعده
3️⃣جهت سوم : تطبیقات قاعده
✅قاعده سوم: عدم شرطیت اسلام در تکالیف
1️⃣الجهه الاولی: فی المراد من القاعده
2️⃣الجهه الثانیه: ادله عدم شرطیت
➕ادله قائلین به شرطیت اسلام در وجوب تکلیف
➕آیا اسلام شرط صحت عمل هست یا خیر؟
✅قاعده چهارم: قاعده جب (الاسلام یجب ما قبله)
1️⃣جهت اول: مفاد حدیث جب : الاسلام یجب ما قبله
➕اشکالات
2️⃣جهت دوم: تطبیقات قاعده جب
➕تنبیهات
✅قاعده پنجم: قاعده اشتراک مکلفین در احکام
1️⃣جهت اول: مراد از قاعده
2️⃣جهت دوم: مستندات قاعده
✅قاعده ششم: قاعده میسور
1️⃣جهت اول: کتابشناسی قاعده
2️⃣جهت دوم: مراد از قاعده
3️⃣جهت سوم: مستندات قاعده
4️⃣جهت چهارم: تطبیقات قاعده
✅قاعده هفتم: قاعده قرعه
1️⃣جهت اول: مراد از قاعده
2️⃣جهت دوم: مستندات قاعده
💠این درس در موسسه جامع الثقلین ،هفته ای دو جلسه، در حال برگزاری است. فهرست فوق مربوط به مباحثی است که تاکنون ارائه شده و در حال تکمیل است.
💠علاقه مندان میتوانند صوت دروس خارج قواعد فقهیه استاد راجی را در کانال دروس اجتهاد جهادی به آدرس @doroos_ejtehad دریافت نمایند.
@ejtehad_jahadi
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
📝فهرست محتوایی طرح #اجتهاد_جهادی (۲)
💠 درس خارج «مسائل مستحدثه»
🎤استاد: حجةالاسلام حائری(دامت توفیقاته)
✅مقدمات:
1️⃣تعریف مسائل مستحدثه
2️⃣شخصیت های حقوقی
3️⃣تعریف اعتبار
4️⃣رابطه عمل عقلا، عمل شارع و عمل متبایعین
5️⃣مبادی بحث شخصیت حقوقی
۱. حقیقت ملکیت
۲. مناشی ملکیت
۳. مصادیق غامض ملکیت
۴. تعریف ذمه و عهده
۵. ملکیت منافع
✅بحث شخصیت های حقوقی
1️⃣مراد از شرکت و شخصیت های حقوقی
2️⃣آثار شخصیت حقوقی و حقیقی
3️⃣مصادیق شخصیت های حقوقی در فقه اسلامی
4️⃣تعریف شخصیت حقوقی
✅ادله حجیت شخصیت های حقوقی
➕دلیل اول: تمسک به سیره عقلائیه
➕دلیل دوم: تمسک به اطلاقات ادله
➕دلیل سوم: تمسک به ولایت فقیه
✅شرکت های فقهی
➕دسته بندی انواع اشاعه
➕بررسی عبارت عروه الوثقی
➕بررسی روایات باب شرکت
♻️بررسی شرکت های تجاری در قانون تجارت
✅اوراق مشارکت
➕بررسی قانون انتشار اوراق مشارکت
➕تحلیل فقهی قانون انتشار اوراق مشارکت
➕تحلیل فقهی آیین نامه انتشار اوراق مشارکت
✅حق ابتکار (حقوق معنوی)
➕مراد از حق ابتکار
➕تحلیل فقهی حق ابتکار
➕ادله اثبات حق ابتکار جدای از ولایت فقیه
♻️دلیل اول: سیره عقلا
♻️دلیل دوم : ملکیت انسان بر اعمال خودش
♻️دلیل سوم: ملکیت انسان بر نتیجه اعمال خودش
♻️دلیل چهارم: قاعده لاضرر
💠💠این درس در موسسه جامع الثقلین ،هفته ای دو جلسه، در حال برگزاری است. فهرست فوق مربوط به مباحثی است که تاکنون ارائه شده و در حال تکمیل است.
💠علاقه مندان میتوانند صوت دروس خارج مسائل مستحدثه استاد حائری را در کانال دروس اجتهاد جهادی به آدرس @doroos_ejtehad دریافت نمایند.
@ejtehad_jahadi
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
📝فهرست محتوایی طرح اجتهاد جهادی (۳)
💠 درس خارج «علم رجال»
🎤استاد: حجةالاسلام سادات(دامت توفیقاته)
✅بخش اول: مقدمات علم رجال
1️⃣مقدمه اول: فایده علم رجال
2️⃣مقدمه دوم: حجیت توثیقات و تضعیفات مشایخ رجال
3️⃣مقدمه سوم: تعارض در حال راوی
تعارض خبر رجالی با خبر حاکی از نظر امام(ع)
4️⃣تعارض بین رجالی ها
✅بخش دوم: کلیات علم رجال
1️⃣اصحاب اجماع
2️⃣مشایخ ثقات
3️⃣تفسیر قمی
4️⃣وثاقت روات «کامل الزیارات»
5️⃣کتاب ابن غضائری
6️⃣اکثار الثقات
7️⃣وثاقت وکلاء ائمه علیهم السلام
8️⃣تمییز المشترکات
9️⃣الفاظ جرح و تعدیل
1. اصطلاح «ضعیف»
2. اصطلاح «مضطرب الحدیث» یا «مختلط الامر فی الحدیث»
3. اصطلاح ضعیف فی الحدیث
4. حکایت التضعیف بلا ذکر مضعف
5. الفاظ تجلیل
6. الفاظ مدح
7. شهادت بر صحت کتاب راوی
8. کان یشرب النبیذ
🔟روش بررسی سند با استفاده از نرم افزار
1️⃣1️⃣توثیقات شیخ مفید
2️⃣1️⃣توثیقات عام شیخ طوسی
3️⃣1️⃣توثیقات عام نجاشی
4️⃣1️⃣رجال برقی
5️⃣1️⃣توثیقات و تضعیفات متأخرین
6️⃣1️⃣مشایخ کتاب تحف العقول
7️⃣1️⃣مشایخ کتاب نوادر محمد بن احمد بن یحیی اشعری
8️⃣1️⃣مشایخ کتاب المزار الکبیر لابن المشهدی
9️⃣1️⃣بحث تعویض سند (تبدیل سند)
💠این درس در موسسه جامع الثقلین ،هفته ای دو جلسه، در حال برگزاری است. فهرست فوق مربوط به مباحثی است که تاکنون ارائه شده و در حال تکمیل است.
💠علاقه مندان میتوانند صوت دروس خارج رجال استاد سادات را در کانال دروس اجتهاد جهادی به آدرس @doroos_ejtehad دریافت نمایند.
@ejtehad_jahadi
هدایت شده از مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
دریافت فایل صوتی جلسات از لینک های زیر
#هفته_بزرگداشت_علامه_طباطبایی_(ره)
🆔 @mtfalsafeh_research
هدایت شده از مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
ضرورت تعمق در متون دینی با الگوپذیری از تفسیر المیزان.mp3
3.66M
جلسه اول: ضرورت تعمق در متون دینی با الگوپذیری از تفسیر المیزان
#هفته_بزرگداشت_علامه_طباطبایی_(ره)
🆔 @mtfalsafeh_research
هدایت شده از مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
تبیین تفسیر قرآن با قرآن با محوریت تفسیر المیزان.mp3
3.74M
جلسه دوم: تبیین تفسیر قرآن با قرآن با محوریت تفسیر المیزان
#هفته_بزرگداشت_علامه_طباطبایی_(ره)
🆔 @mtfalsafeh_research
هدایت شده از مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
نسبت سنجی تفسیر تسنیم با تفسیر المیزان.mp3
9.64M
جلسه سوم: نسبت سنجی تفسیر تسنیم با تفسیر المیزان
#هفته_بزرگداشت_علامه_طباطبایی_(ره)
🆔 @mtfalsafeh_research
هدایت شده از مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
سیر و سلوک و اخلاق در زندگی علامه طباطبایی ره.mp3
4.37M
جلسه چهارم: سیر و سلوک و اخلاق در زندگی علامه طباطبایی ره
#هفته_بزرگداشت_علامه_طباطبایی_(ره)
🆔 @mtfalsafeh_research
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
درسهای حوزوی از بیانیه گام دوم.mp3
19.54M
💠درسهای حوزوی از بیانیه گام دوم
🚩مبلغان و ائمه جمعه و جماعات استان یزد
👤سخنران: استاد خسروپناه
📅1398/02/11
🌐 @khosropanah_ir
5bdae58e0038b77c9860b21d_8216226688544372024.mp3
8.49M
🎤 صدای #علامه_طباطبایی رحمهالله
✔️ توضیحی پیرامون #واقعیت_مطلقه
🔹 سوال درباره فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی: (وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إِلَيْكَ...) و پاسخ ایشان
برگرفته از کانال المیزان
@soha_olom_ensani
📚 سومین شماره دو فصلنامه علمی - تخصصی #مصباح_الفقاهه به صاحب امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان منتشر شد.
🌐 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=34674
✔️ دریافت مقالات:
🌐 http://muf.journals.hozehkh.com/
@tafaqqoh
هدایت شده از بانک صوتی علامه دهر
انسان و مقام خلیفة الهی.mp3
4.59M
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
⌛️زمان ۲۵:۲۸
🌹انسان و مقام خلیفه الهی
♻️کانال را با فوروارد مطالب معرفی کنید
http://eitaa.com/joinchat/3192193037C65b2c2e4d5
هدایت شده از طرح جبرانی ادبیات عرب
مؤسسه جامع الثقلین برگزار میکند:
📣💥طرح جبرانی ادبیات عرب💥📣
⬇️شامل بسته های متنوع آموزشی:⬇️
✅صرف کاربردی
✅نحو کاربردی
✅لغت شناسی و..
➕با رویکرد کاربردگرایی
➕و تمرین محوری
🔹ثبت نام واطلاعات تکمیلی در👇
@adab_arabi
📌رساله حقوق/ حق خودت بر خویشتن این است که خویشتن را به بندگى کامل خدا درآورى
✳️حضرت آیت الله العظمی سبحانی در اثر شرح رساله حقوق خود در مورد حق نفس به عنوان دومین حق موردنظر پیشوای چهارم شیعیان آورده است: از مجموع سخن امام استفاده مى شود که اداى حق خویشتن در گرو اداى حقوق جوارح است و در واقع اداى حق نفس عنوان جامعى است براى اداى حق اعضاى بدن که بعداً به تفصیل بیان مى شود.
تکمیلی👇👇👇👇👇
fa.shafaqna.com/news/762820
هدایت شده از درس خارج اصول - آیت الله العظمی سبحانی
📢 صوت درس خارج اصول فقه
حضرت آیت الله العظمی سبحانی (دام ظله)
مباحث:
🗒 عام و خاص← 37 جلسه
🗒 مطلق و مقید← 22 جلسه
🗒 حجج و امارات← 106 جلسه
🗒ا صول عملیه ( برائت - احتیاط) ← 90 جلسه
🗒 قاعده لاضرر ← 22 جلسه
https://eitaa.com/Sobhani_osool
@Sobhani_osool
j001_98-02-31.mp3
12.79M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه اول | 1398/02/31
🔻موضوع مباحث:
تعریف سنت های کارآمد
سنت تمحض و تمرکز
سنت استفاده مباشر از استاد
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j002_98-03-01.mp3
13.66M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه دوم | 1398/03/01
🔻موضوع مباحث:
جایگاه استاد و ویژه گی استاد موفق
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j003_98-03-02.mp3
12.9M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه سوم | 1398/03/02
🔻موضوع مباحث:
استفاده از تمامی لحظات عمر
محدود بودن دروان تحصیلی
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j005_98-03-09.mp3
15.71M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه پنجم | 1398/03/09
🔻موضوع مباحث:
سنت پرسش و نقد
پیش مطالعه، مباحثه و کتابت
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j004_98-03-09.mp3
17.43M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه چهارم | 1398/03/08
🔻موضوع مباحث:
سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه
وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
هدایت شده از دروس «خارج اصول»
💠الان با اين شرايط امروز، واقعاً اقتضاى #تعطيلى در #تابستان، وجود ندارد/حیف است دورهی جوانی و دورهی کار ؛ با این نیازی که کشور وآیندهی ما به مباحث فقهی عمیق و فضلای دقیق وعمیق دارد.
@ejtehad_jahadi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
#استاد_شهیدی
📚 شواهد مال بودن اسکناس و سند نبودن آن ؟؟!!!
1- اگر دولت اسکناسِ رائج را الغاء کرده و تا مدت معینی صاحب اسکناس مراجعه نکند دیگر حق هیچ مطالبهای از دولت ندارد؛ حال آن که اگر پول صرفا سندِ مال بود نمی بایست با تلف شدنِ سند ، ملکیت از بین برود.
2- اگر اسکناسها در دست صاحب آن تلف بشود و او بتواند تلف شدن اسکناسها را به حریق و غیر آن ثابت کند، عرفا دولت هیچ وظیفهای نسبت به جایگزین کردن ندارد.
3- عرف به صرف این که مدیون اسکناس را به طلبکار تحویل میدهد، وی را برئ الذمه میدانددر حالیکه اداء سندِ مال در نزد عرف موجب برائت ذمه نیست.
4- اگر مدیون در مقام اداء دین به طلبکار اسکناس تحویل دهد، طلبکار ملزم به قبول است...
5- لازمهی سندیت این است که در فرض بالا رفتن ارزش پول.... ، خود را ملزم به پرداخت زیاده نبیند
6- پول هیچ پشتوانهی مشخصی در این زمان ندارد. بلکه ... و شرائط اقتصادی، شرائط سیاسی، تعیین کنندهی ارزش پول هستند.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1454
✔️ به مناسبت سالروز وفات آیةالله سید حسین طباطبایی بروجردی رحمهالله، کتب زیر تقدیم حضورتان میگردد:
📚 فخر دوران (نکوداشت آیةالله بروجردی رحمهالله)
🖊 آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی حفظه الله
🌐 https://archive.org/details/safi.ir
📚 الإمام البروجردي آيةُ الإخلاص
🖊 الشيخ عبد الرحيم أباذري دام عزه
🌐 http://shiabooks.net/library.php?id=8516
📚 الإمامان البروجردي و شلتوت رائدا التقریبِ
(المجمع العالمي للتقريب بين المذاهب الإسلامية)
🖊 مجموعة مقالات المحققین
🌐 http://shiabooks.net/library.php?id=10108
📚 جامع أحاديث الشيعة - ۳۱ جزء
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=4827
📚 ترتيب أسانيد الكافي - ۱۰ أجزاء، ۱۲ مجلد
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=3415
📚 المنهج الرجالي و العمل الرائد في الموسوعة الرجالیة لسید الطائفة آیة الله العظمی البروجردي رحمهالله
🖊 السيد محمد رضا الحسيني الجلالي دام عزه
🌐 http://shiabooks.net/library.php?id=8027
📚 إطلالة علی الرجال و الحدیث
🖊 إعداد: محمد مهدي نجف دام عزه
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=2799
@tafaqqoh
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
📜📜📜فرسته ی بعدی کانال را در صورت اشتیاق مطالعه فرمایید!
🔵گفتگوی اینستاگرامی #استاد_امین_اسدپور با #دکتر_میلاد_دخانچی.
🔰با موضوع: امتداد حکمت.
🔴نویسنده: حسین ایرانپور
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
استاد اسدپور:
نقدهای موجود به فلسفه صدرالمتالهین(قدس سره):
1) انتزاعی و تجریدی بودن مسائل حکمت صدرا.
2) اصالت وجودزدگی فلسفه صدرا و نپرداختن به فلسفه چیستی و شدن.
3) تاثیر "وحدت وجود" و حضور پررنگ وجود حق متعال فلسفه صدرا
و ندیده شدن کثرات.
4) دخول مباحث و روش های عرفانی در حکمت صدرایی.
5) دخول مباحث و روش های درون دینی و نقلی در فلسفه ی صدرا.
پاسخ های استاد اسدپور:
1) فلسفه در طول علوم دیگر است و نه در عرض آنها و سنخ مسائلش اقتضاء
تجریدی بودن را دارد و اشکالی بدان از این حیث وارد نیست.
2) رابطه وجود و ماهیت اطلاق و تقیید است و ماهیت در فلسفه صدرا پوچ
نیست.
3) این دستگاه معرفت شناختی حکیم است که روش های او را در طرح
بحثها مشخص میکند و اشکالی در کمک گرفتن از اسلوب جدلی در
اثبات براهین فی حد نفسه اشکالی ندارد.
اشکالات استاد اسدپور به تبیین آقای دخانچی از فلسفه ی صدرا:
1) بین حکمت و مطالعات فرهنگی_اجتماعی تفاوت بسیار است و نباید با استفاده از استعاره ها ارزش فلسفی مباحث فلسفی از بین برود.
2) اساسا ماهیت چیستی وجود است نه چگونگی وجود! و ماهیت رسالت بررسی کیفیت انحاء وجود را ندارد.
3) ماهیت در دستگاه حکمی صدرا حدّ وجود است نه «هیچ و پوچ» و اتفاقا صدرالمتالهین با بحث کردن از «حرکت جوهری اشیاء» به بحث از چگونگی هم پرداخته و فلاسفه غرب اخیرا از این رهزن به اشیاء می نگرند.
آقای دخانچی:
1) فارق فیلسوفان غرب و اسلام در وحی و توحید است؛ و از طرفی برای دو طرف(چه مسلمین و چه در غرب) مشکل عمده "التقاط"...
2) چون ساختار پدیدار شناسی فیلسوف بسیار متاثر و برساخته از متافیزیک تحلیل او از کیفیت انتقال از "عدم" به "هستی" اشیاء است، و از طرفی فرد مطالعه گر در امور فرهنگی و اجتماعی از تحلیل جامعه مسلمین به هژمونی فلسفه صدرا میرسد، باید ربطی بین متافیزیک و چگونگی اشیاء در فلسفه صدرا باشد، اما خالی از آن است، ما در بحث های علوم اجتماعی با نتیجه گیری از 3 مقوله به اصالت وجود و ماهیت (هر دو) میرسیم(البته نه در ساحت فلسفی و بلکه در ساحت علوم اجتماعی):
الف) واقعیت دار بودن وجود و ماهیت.
ب) ماهیت حد وجود است.
ج) ذهن در ابتدا ماهیت را درک میکند نه وجود را...
پاسخ استاد به این نظریات:
1) چون موضوع فلسفه اطلاق دارد، هر کس میتواند از گزاره های فلسفی در حوزه ی تخصص خود استفاده علمی ببرد، اما نباید این کار، ارزش فلسفی کار فیلسوف و گزاره ی او را از بین برده, تقلیل دهد.
2) بسط حکمت به دلالت های اجتماعی و فرهنگی و تخصص های مختلف امری مقبول و کاملا صحیح است و اشکال از ماست که تاکنون انجام نشده، اما چون سنخ مفاهیم فلسفی با مفاهیم اجتماعی متفاوت است، باید بسراغ سرمنشا آن –یعنی تفاوت ادراکات حقیقی و اعتباری– برویم؛ و این امر قطعی است که ماهیات اعتباری و برساختی روش تفکر فلسفی متفاوتی دارند(البته اعتبارات عقلایی نه عقلی) و جامعه ای که خود اعتباری است و علم مربوط به آن هم اعتباری خواهد بود، ظرفیت اصالت وجود را ندارد.
آقای دخانچی:
ما بحث فلسفی را زخمی میکنیم، اما نمیکشیم!
استاد اسدپور:
زخمی کردن بدین معنا است که ما مسائل فلسفی را از فلسفی بودن ان خارج کنیم و در صورت استفاده ی استعاری از آن، به اصل نظریه خدشه وارد نماییم...
آقای دخانچی:
ربط و نسبت دیالکتیک در فلسفه صدرا بین وجود و ماهیت وجود ندارد و نقش آفرینی ماهیت در عالم هستی مفقود است و وجود هژمونی دارد؛ و سکوت صدرا باعث شده برخی تلاش مذبوحانه ای در اثبات دیالکتیک صدرا انجام دهند، و این در حالی است که علامه در تفسیر و دستگاه فلسفی خود دارای دیالکتیک است؛
این حلقه مفقوده در عبارات صدرا در جامعه تاثیر شگرف بدی گذاشته و هر فرد یا سازمانی خود را اصیل پنداشته و ربط دیالکتیک بین آخاد و سازمان ها یافت نمیشود! البته از مفاهیم ساخته شده توسط صدرا در علوم دیکر میتوان بهره جست...
استاد اسدپور:
1) تفاوت پارادایمی اجازه استفاده از گزاره های فلسفی را را از شما سلب نمیکند، اما نباید این استفاده به متن نظریه فیلسوف نسبت داده شود.
2) علوم اعتباری میتوانند از ظرفیت فلسفه استفاده کنند و در علوم سنتی حوزوی بسیار شاهد آن بوده ایم، اما هیچگاه عالم علم دیگر نباید به خود اجازه دهد آن گزاره ی فلسفی با همان رنگ و بوی فلسفی در نظریه اش بکار گرفته شود و تنها از حیث استعاری آن استفاده نماید و تنها در صورت بحث فلسفی باید فلسفیت آن حفظ شود.
آقای دخانچی:
باید در علوم غیر از فلسفه با آن خداحافظی کرد!
استاد اسدپور:
چون صدرا ماهیت را پوچ نمی انگارد و با آن کار کرده و از طرفی ذهن مضطر است به استفاده از ماهیت، نظر صدرا حفظ ماهیت است و احکام ماهیت را در دستگاه فلسفی خود جای میدهد؛ اما اصرار دارد که ما احکام ماهیت و وجود را خلط نکنیم؛ اینها در ساحت علوم حقیقی است و در ساحت علوم اعتباری _که انسان آگاهانه آن ها را اعتبار میکند نه ضرورتا_ بحث
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
به گونه ای دیگر است...
آقای دخانچی:
در اعتباریات هم امکان دیالکتیک وجود ندارد و مشکل ما پابرجا میماند...
استاد اسدپور:
حکمت صدرا بخاطر وحدت گرایی بیش از حد آن دارای دیالکتیک است(البته نه دیالکتیک "هگل")؛ چون تمامی کثرات را ظواهر حضرت حق میداند و اتفاقا صدرا خوب منشا حق را یافته است و هم اوست که با اصیل دانستن فرد و ماهیت مبارزه کرده و آن را نقد نموده است و صدرا فرد لائیک و بی حجاب را هم مظهر حضرت حق می پندارد و برای او در ساحت ماهیتش حق قائل است...
#حسین_ایرانپور
هدایت شده از ندای سعادت
◀️ موسسه فرهنگی #اندیشه_سعادت منتشر می کند:
📘" ادب سیر " شرح نامه عرفانی از آیة الله سعادت پرور(ره) در آداب سیر و سلوک
📕" آئینه رخ دوست " شرح روایات امیرالمومنین علیه السلام در معرفت نفس
✍️ دو اثر جدید از حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد جواد وزیری فرد