eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
543 عکس
76 ویدیو
489 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
معناشناسی ؛ مقارنه با مفاهیم مشابه و روش‌شناسی آن 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/324246 ✔️ : تنقیح مناط یکی از قوانین و قواعد اصول فقه است که برای فرایند استنباط و به منظور دست‌یابی به مناط به کار می‌رود و به طور کلی، گونه‌ای از احکامی است که برای وقایع و موارد خاص صادر شده است و با این روش، خصوصیاتی از آن واقعه یا فرد خاص شناسایی می‌شود که در حکم تأثیر گذار نیست؛ آن گاه، این خصوصیات، کنار زده می‌شود و حکم به همه‌ی موارد مشابه، تسرّی پیدا می‌کند و چنان‌چه به صورت باشد، و معتبر است. تنقیح مناط، از مباحث الفاظ است و استناد به آن، هم‌سان با استناد به یا است. دست‌یابی به مناط، از طریق و گستره‌ی فکری فقیه، و نیز فهم دقیق عرفی، امکان پذیر است. جریان تنقیح مناط در فروعات فقهی‌ای بیشتر به چشم می‌خورد که جنبه‌ی اجتماعی دارند و تنظیم کننده‌ی روابط صحیح و عادلانه‌ی میان افراد جامعه می‌باشند و در نصوص، از سابقه‌ی کم‌تری برخوردار می‌باشند. چنان‌چه در شریعت، به وصف موثر تصریح شده باشد و به الغای اوصاف و ملازمات، نیازی نباشد، به آن، گویند که از اعتبار شرعی برخوردار است، ولی اگر استنباط، بر روش قطعی مبتنی نباشد و دست یابی به مناط، بدون توجه به نص صورت گیرد، از آن به تعبیر می‌شود که از دیدگاه امامیه، معتبر نیست. @tafaqqoh
مفهوم، اعتبار و مکانیزم 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/246379 ✔️ : از راهکارهای مهم در فرایند اجتهاد و استنباط احکام شرعی، تنقیح مناط است. با اعمال این شیوه می‌توان، به حکم دست یافت و به آن قطع پیدا نمود و از این رو بر خلاف قیاس ، مورد قبول فقیهان شیعه است.کسانی که از تجربه کافی در استنباط احکام شرعی و نیز از ملکه اجتهاد برخوردارند، می‌توانند با به شیوه سبر و تقسیم، به این کار اقدام نمایند.در این مقاله، کوشش شده است با ارایه تعریف واضحی از تنقیح مناط ، ویژگی‌ها و مکانیسم آن روی‌کردهای فقیهان امامی در برابر آن تبیین شود و وجوه تمایز آن با نهادهای مشابه اصولی که دستاوردی جز و گمان بی اعتبار به بار نمی‌آورند، معلوم گردد. @tafaqqoh
علل ورود به مذهب اماميه 🌐 https://www.sid.ir/FileServer/JF/1200001386z407.pdf ✔️ : تنقيح مناط يکی از قوانين و قواعد اصول فقه است که برای استنباط احکام و قواعد شرعی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی، يکي از شيوه‌های احکامی است که برای وقايع و موارد خاص صادر شده و با اين روش خصوصيات آن واقعه يا فرد خاص که در حکم دخيل نيست، شناسايی شده کنار زده می‌شود و حکم در همه موارد مشابه جاری مي‌گردد. اين اصطلاح را، ابتدا، علمای اصولی به کار گرفتند و سپس، در قرن‌های بعد از پنجم هجری، با زايش مکتب و گرايش علمای اصولی اماميه به و رد وارد حوزه اصوليين اماميه گرديد. گرايش به توسعه ، تفريق بين قياسِ ظنی و قياسِ قطعی، نفی حجيت خبر واحد و رای و قياس، تنقيح و تهذيب اخبار، ظهور عقل گرايانی هم‌چون ابن ادريس حلی، شيخ طوسی، شيخ انصاری، علامه حلی [رحمهم الله] و ظهور و گسترش مکتب از علل اصلی ورود تنقيح مناط به است. @tagaqqoh
هدایت شده از راوی
🌐فقیه ایستاده در میانه جبر و اختیار راوی : از توصیه‌هایش این بود که ریشه همه مشکلات دنیوی، بیماری‌های روحی همچون ریاست‌طلبی و مال‌دوستی است. آفرین بر کسی که به آیه «و ابتغ فیما آتاک الله الدار الآخرة» عمل کند و علم و مال و عزت و مقامی را که خدا به او عطا کرده است، وسیله تحصیل آخرت قرار دهد، نه چیز دیگر. آیت‌الله سید حسین شمس خراسانی که دیشب در سن 94 سالگی در ترکیه درگذشت، متولد مشهد و استاد برجسته حوزه‌های مشهد و قم بود. از حدود 12 سالگی تحصیلات حوزوی را در مدرسه نواب مشهد آغاز کرد و سال‌ها در مشهد، تهران و قم نزد فقهای بزرگی چون حضرات آیات شیخ هاشم قزوینی، سید احمد خوانساری، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، سید حسین بروجردی، امام خمینی، سید هادی میلانی و علامه طباطبایی درس خواند. تأثیرپذیری از مدرسه معارفی میرزای اصفهانی او را از آموختن فلسفه مشاء و صدرا بازنداشت و شرح اسفار و شرح اشارات را محضر آیات سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و دکتر مهدی حائری یزدی آموخت. نقل است که ایشان به همراه استاد سید جلال‌الدین آشتیانی و شخصی دیگر، درس خارج کفایه خصوصی علامه طباطبایی را درک کرده‌اند. بازگشت ایشان به مشهد برای ازدواج و فراهم کردن مقدمات سفر به نجف در اواخر سال 33 با حضور آیت‌الله‌العظمی میلانی در مشهد و آغاز دروس این مرجع تقلید در مشهد همزمان شد که ایشان را از مهاجرت به نجف منصرف کرد. شرکت در درس آقای میلانی او را از شاگردان مورد توجه ایشان قرار داد. بنا بر گفته نویسنده «مشکاة الأصول» در مقدمه کتابی که تقریرات استادش آیت‌الله شمس است، آیت‌الله میلانی مدرسه اصولی استادش آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی را برای شاگردش آیت‌الله شمس به یادگار گذاشت. آقای شمس همزمان در این دوران به تدریس سطوح عالی و نیز خارج اصول و مباحث کلامی اشتغال داشت. پس از ارتحال آیت‌الله‌العظمی میلانی به قم رفت، اما پس یک سال به مشهد بازگشت و در نهایت تیرماه سال 59 به قصد اقامت دائمی در قم به آنجا بازگشت و تدریس خارج فقه و اصول و مباحث اعتقادی و تفسیر قرآن را از سر گرفت. تقریراتی از دروس ایشان منتشر شده است که چاپ‌های متعدد دارند. سه کتاب «التوحید بین الفلسفة المادیة و المدرسة العرفانیة»، «التوحید بین براهین الفلسفة و أدلة المتکلمین» در دو جلد و «مشکاة الأصول: محاضرات أصولیة حول تنبیهات الاشتغال و الاستصحاب» در سه جلد، تقریرات انتشاریافته از ایشان به قلم آقای سید ضیاء الخباز برادر آیت‌الله سید منیر الخباز است که از عالمان عربستانی مقیم ایران بوده‌اند. شاید مهم‌ترین کتابی که که آقای شمس نوشته و البته مشهورترین کتاب میان محققان است، «الأمر بین الأمرین» باشد که در 8 فصل تنظیم شده است. فصل اول تا هفتم به تبیین و نقد نظریات اشاعره، حکما، عرفا، عدلیه معتزله و شیعه و بیان ویژه آخوند خراسانی پیرامون جبر و تفویض پرداخته و در فصل هشتم نظریه الأمر بین الأمرین را بر اساس ادله عقلی و نقلی اثبات کرده است. شمس به مثابه فقیهی اصولی که به گفته خودش به جمله معروف «مَن لا أصول له لا فقه له» از آیت‌الله میلانی باور داشت، در مقدمه‌ای که برای «مشکاة الأصول» نگاشته است، مرکب بودن انسان از جسم و روح را مقدمه توجه به اخلاق و اعتقادات در کنار احکام در نظر می‌گیرد و با جستجویی مختصر در آیات و روایات نشان می‌دهد در کتاب و سنت، فقه منحصر در احکام به کار نرفته است. همان‌گونه که عمل به احکام در سعادت و شقاوت انسان نقش دارد، باور داشتن به اصول اعتقادی و کسب فضیلت‌های اخلاقی تعیین‌کننده سعادت و شقاوت آدمی است. او در ادامه با تصریح به این مطلب که فقه از کتاب طهارت گرفته تا دیات بیانگر وظایف ساحت فردی و اجتماعی زندگی انسان بوده که اجرای کامل آن مدینه فاضله و بهشتی کوچک را پدید می‌آورد، اما تا امروز بشر شیرینی کامل اجرای احکام الهی را نچشیده و پیش و پس از اسلام در هیچ دورانی آثار سودمند آن برایش حاصل نشده است. مرحوم شمس باور داشت که اهتمام شارع مقدس نسبت به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر برای پیشگیری و بازدارندگی پیش از تکرار عمل منکر است؛ چرا که تکرار منکر افزون بر مفاسدی که به دنبال دارد، باعث ریخته شدن قبح منکر و از بین رفتن حدود الهی و بی‌مبالاتی نسبت به آن حدود خواهد شد. آیت‌الله شمس شاگردان فراوانی تربیت کرد که برخی از آنها همچون آقایان شهیدی زنجانی، گنجی و مختاری از استادان و محققان شاخص حوزه قم محسوب می‌شوند. وی که چند ماه پیش برای تأسیس یک مرکز دینی شیعه به ترکیه مهاجرت کرده بود، دیشب در سن 94 سالگی در این کشور درگذشت و قرار است مطابق وصیت‌نامه‌اش در نجف اشرف به خاک سپرده شود. @rawinews
#دریافت_کتاب الأمر بینَ الأمرَین تحقیق أنیق حول نفی الجبرِ و التفویض و إثبات الأمر بین الأمرین 🖊 آیةالله سید حسین شمس خراسانی رحمه‌الله 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQS1udi1LZ0hFWFU @tafaqqoh
✔️ من نصائح أستاذي الشمس [رحمه الله] و توجيهاته التربوية لقد كان الأستاذ الراحل، سماحة آية الله المحقق، السيد حسين الشمس (أعلى الله درجته) عالماً ربانياً، فلم يكن يكتفي في تدريسه ببيان المطالب العلمية، بل كان إلى جانب ذلك يهتم كثيراً بالنصح و التوجيه و قد طلب منّي بعضُ الأعزّة أن أدوّنَ له شيئاً منها، فدوّنتُ له في هذه العجالة بعض ما أحتفظ به، راجياً أن أوفّقَ لتدوين البقية، لعلّها تكون نبراساً لطلبة العلوم الدينية و غيرهم. ◻ أخبرني السيد الأستاذ الميلاني (قدس سرّه) قال: سمعتُ أستاذي المحقق النائيني (قدس سره) يقول: إن صلاة الليل إن لم تكن شرطاً للاجتهاد، فإنّها دخيلة فيه قطعاً. ◻ إنَّ أموال الناس عندهم هي أعزُّ ممتلكاتهم، فمَن أغمضَ عينه عنها و لم يمدّ يده إليهم، صارَ وجيهاً عندهم. ◻ إنَّ كثيراً مِنَّا يحترمُ الطفل المميّز أكثر من احترامهِ لربّهِ (تعالى شأنه)؛ إذ أنّه يتورعُ عن الإقدام على بعض الأفعال غير اللائقة إذا كان هنالك طفلٌ مميّزٌ ينظر إليه، بينما لا يتورع عنها بين يدي الله تعالى. ◻ الداعونَ أصناف، و أسوأهم صنفان: صنفٌ يُقدِّمُ الأسبابَ على مُسبِبها، فلا يدعو الله تعالى إلا إذا يئس من الأسباب و صِنفٌ يدعو الله تعالى على نحو الاختبار، فهو يدعوه ليرى أنه سيستجيب له أم لا؟ ◻ إنَّ محاولة الإنسان لتهذيب نفسه كمالٌ لا يتصف به إلا القليل من الناس و أمّا تهذيب النفس فهو غاية الكمال التي لا يبلغها إلا الأوحدي. ◻ إنَّ الإنسان لا يمكن أن يصل إلى الكمال إلا بثلاثة أجنحة: جناح الاعتقاد و جناح الأخلاق و جناح العمل، فمن لم يَكْمُل اعتقاده بالمبدأ و المعاد، لم يكن له ما يبعثه نحو تهذيب النفس من الرذائل و تزيينها بالفضائل، و مَن لم تكن نفسه مزينةً بالفضائل و معراةً عن الرذائل لم يمتنع عن فعل معصيةٍ أو ترك واجب. ◻ إنَّ الأمراض الروحية و الأخلاقية أشدُّ ضرراً على الإنسان من الأمراض الجسدية؛ إذ أنَّ هذه –مهما كانت– تنتهي بانتهاء حياة الإنسان، بينما تلك ترافقه في حياته البرزخية، و تواصل ملازمتها له في عالم القيامة. ◻ إنَّ تهذيب النفس هو منتهى الكمال و أشقّ و أفضل الأعمال و نظراً لجلالتهِ و عظمته فإنَّ القرآن الكريم في سورة الشمس بعد أن أقسمَ بتسعةِ أقسام عظيمة، عقّب على ذلك بقوله: {قد أفلحَ مَن زكَّاها و قد خابَ مَن دَسّاها}. *أقول*: و إنّ هذه التوجيهات التي كان يتفضل بها سيدي الأستاذ لم تكن محض نصائح نظرية، بل كانت شأناً عملياً قد جسّده في حياته الحافلة بالعلم و العمل، و كم هي الخسارة كبيرة و فادحة برحيل أمثاله من العلماء الربانيين. و ليس بيدنا إلا الرّضا و التّسليم لقضاء اللّه تعالى و أمره، و لا نقول إلّا: إنّا لله و إنّا إليه راجعون أقل تلامذته: ضياء السيد عدنان الخباز @tafaqqoh
بررسی مسئله انتساب تصویب به اهل سنت 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/350917 ✔️ : مسئله (واقع انگاری احکام تمام مجتهدان) و (مطابق با واقع بودن یکی از احکام مجتهدان) از مسائل اختلافی میان اصولیان مسلمان است. در این‌که کدام مذهب و مسلک طرف‌دار تخطئه یا تصویب است، بیان روشنی وجود ندارد. آن‌چه در نوشته‌های اصولی امامیه بوده، انتساب مبنای تخطئه به و تصویب به است. پس از مراجعه به منابع اصولی اهل سنت، نمایان می‌شود که این با این کلیت، است. آن‌چه در میان علمای اهل سنت جایگاه برتر را دارد، مبنای تخطئه است و تنها گروه به تصویب باور آورده‌اند. @tafaqqoh
بحوث فی فروع العلم الاجمالی من کتاب العروة الوثقی 🖊 استاد سید منیر خبّاز قطیفی دام عزه @tafaqqoh
فروع_العلم_الإجمالي.pdf
1.32M
بحوث فی فروع العلم الاجمالی من کتاب العروة الوثقی 🖊 استاد سید منیر خبّاز قطیفی دام عزه ✔️ از آن دسته مباحثی است که اگر با تدبر و تتبع دنبال شود، برای دست‌یابی به احکام شرعی بسیار مفید است؛ زیرا مسائل از گرفته تا و در آن حضور چشم‌گیری دارند؛ به همین منظور بین متاخّرین فقهاء نوشتن یا در «فروع علم اجمالی» رواج پیدا کرده است. از جمله نگاشته‌های مفید در این موضوع، کتاب حاضر است. @tafaqqoh
📚 آرشیو مجله جستارهای فقهی و اصولی ✔️ صاحب امتیاز: اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی 🔸 مدیر مسئول: استاد مجتبی الهی خراسانی دام عزه 🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/?_action=current&_is=%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C @tafaqqoh
تاملی در نظريه با روی‌كردی به آراء امام خمينی (رحمه‌الله) 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/147361 ✔️ : مباحث مربوط به و مبتنی بودن احکام واقعی بر و نفس الامری در علم اصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به نحوی که پذیرش یا عدم پذیرش آن می‌تواند تأثیرات در خور توجهی در فقه و حقوق اسلامی پدید آورد؛ به ویژه آن‌که اگر معتقد به آرایی چون آراء امام خمینی [رحمه‌الله] باشیم که مصالح و مفاسد را در حوزه معاملات دست‌رسی می‌دانند. در مباحث مربوط به و ، مسأله مربوط به مصلحت‌های فائته (فوت شده) در صورتی که امارات به خطا روند و به نرسند همواره ازدغدغه‌های اصولیینی بوده که در زمان قائل به باب علم و علمی بوده‌اند. در این مسأله پر اهمیت شیخ انصاری (رحمه‌الله) با ابتکار و نظریه پردازی مصلحت سلوکیه سعی کرد این مشکل را حل نماید. لکن نظر او آراء موافق و مخالفی با را در پی داشت. در این میان امام خمینی [رحمه‌الله]، به عنوان یک اصولی دارای ابتکار، تأملاتی را در این نظریه پردازی مطرح ساخت و سعی نمودکه با واقع گرایی بیشتری با این مسأله که در لبه تیز بین و قرار دارد، برخورد نماید. در این مقال کوشش گردیده که ابعاد این مسأله از حوزه نگاه اصولیین مطرح عصر اخیر به ویژه امام راحل مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد. @tafaqqoh
بررسی گستره شریعت از منظر دیدگاه‌‏های رایج در «مصالح و مفاسد واقعیه» 🖊 استاد مهدی شجریان دام عزه 🌐 http://pwq.bou.ac.ir/article_66063_749faa12cf5a0af8c9f4d0977caf031d.pdf ✔️ : رفتارهای برخاسته از عمل به شریعت ـ از روی اجتهاد باشند یا از روی تقلید ـ همواره با احتمال خطا و عدم مطابقت با لوح محفوظ مواجه‌اند. در همین نقطه است که رخ می‌‏نماید و شمول یا عدم شمول آن بر این رفتارها نمایان می‌شود. در این تحقیق با غایتِ تبیین این گستره، دیدگاه‌های رایج در خصوص و واقعیه با روش تحلیلی ـ انتقادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در همین راستا، این نوشتار تأکید دارد هرچند اشعری و معتزلی می‌تواند به ‌صورت چشم‌گیری این گستره را نماید، این دو دیدگاه با اشکالات ثبوتی عدیده‌ای مواجه‌اند. متقابلاً نظریه محقق نایینی [رحمه‌الله] به قلمرو شریعت می‌انجامد؛ از این رو در این نوشتار با تأکید بر دیدگاه شیخ انصاری [رحمه‌الله] مبنی بر و ارائه از آن، تلاش شده هم گستره شریعت به صورتی فراخ تصویر گردد و هم از ورود اشکالات دیدگاه تصویب جلوگیری شود. @tafaqqoh
✍ حاج قاسم؛ آهی برایِ کشیدن و راهی برایِ رفتن ✔️ راه را بخوانید: 🌐 https://www.instagram.com/p/B65CHyQgjv_/?igshid=1ai3wdq2bu2nx @tafaqqoh
✅ بزرگداشت مقام سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی توسط حضرت استاد شب‌زنده‌دار؛ ابتدای درس خارج فقه یک‌شنبه پانزدهم دی ماه: ✅ حادثه‌ی غم انگیز و مولمه‌ی شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و جناب المهندس و همراهان بزرگشان را خدمت بقیة الله الأعظم و رهبری معظم و همه‌ی شیعیان و موالیان اهل بیت علیهم السلام بلکه همه‌ی آزادی خواهان جهان تسلیت عرض می‌کنیم و به خود آن ارواح مطهره تبریک می‌گوییم. حقیقتا حاج قاسم مالک اشتر زمان بود. وقتی خبر شهادت مالک اشتر به جناب امیر المومنین علیه السلام واصل شد آن بزرگ‌مردی که کالجبل الراسخ بود در مقابل این مصیبت به حسب نقل تاریخ خیلی متأثر شدند و گریان شدند. و این نبود جز آن‌چه که حضرت در برخی از عبارات راجع به مالک اشتر هنگام اعزام به مصر فرمودند: ✅ «سَلَامٌ عَلَيْكُمْ أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي قَدْ وَجَّهْتُ إِلَيْكُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ لَا يَنَامُ أَيَّامَ الْخَوْفِ وَ لَا يَنْكُلُ عَنِ الْأَعْدَاءِ حِذَارَ الدَّوَائِرِ أَشَدَّ عَلَى الْفُجَّارِ مِنْ حَرِيقِ النَّارِ وَ هُوَ مَالِكُ بْنُ الْحَارِثِ الْأَشْتَرُ أَخُو مَذْحِجٍ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوا فَإِنَّهُ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللَّهِ لَا يَأْتِي الضَّرِيبَةَ وَ لَا كَلِيلَ الْحَدِّ فَإِنْ أَمَرَكُمْ أَنْ تَنْفِرُوا فَانْفِرُوا وَ إِنْ أَمَرَكُمْ أَنْ تُقِيمُوا فَأَقِيمُوا وَ إِنْ أَمَرَكُمْ أَنْ تُحْجِمُوا فَأَحْجِمُوا فَإِنَّهُ لَا يُقْدِمُ إِلَّا بِأَمْرِي وَ قَدْ آثَرْتُكُمْ بِهِ عَلَى نَفْسِي لِنَصِيحَتِهِ لَكُمْ وَ شِدَّةِ شَكِيمَتِهِ عَلَى عَدُوِّكُمْ عَصَمَكُمْ رَبُّكُمْ بِالْهُدَى وَ ثَبَّتَكُمْ بِالْيَقِين‏». ✅ این مجاهد فی سبیل الله نیز از کسانی بود که این اوصاف جدا در مورد او صادق بود. رضوان خدای متعال بر او و بر شهیدان راه اسلام، شهیدان مدافع حرم و انقلاب و همه‌ی شهدایی که در راه اعتلای کلمه‌ی حق جان خود را تقدیم کردند. این شهادت بسیار سنگین است أما همان‌طور که امام رحمه الله در فقدان فرزند بزرگوارشان فرمودند این از الطاف خفیه الهی است که ظاهر، یک ظاهر مصیبت باری است أما دارای آثار و نتایج بزرگی است. آن فقدان باعث شد که تنور انقلاب شعله ور شد و اگر آن فقدان نبود شاید سالیان متمادی پیروزی انقلاب طول می‌کشید. آن فقدان باعث شد که احساسات به حدی فوران کرد که مردم دیگر شب و روز را نمی‌شناختند و در صحنه بودند تا طاغوت زائل شد. الان با این شهادت مردم عراق می‌بینید که چگونه صدای «هیهات منّا الذلة» سر می‌دهند و انسجام دارند. این برکت این شهادت بود که باعث شد آن‌ها یک پارچه شدند و همه‌ی اقشار مختلف از مردم ایران نیز می‌بینید که بدون فرق بین گروه‌های مختلف، ابراز احساسات می‌کنند و این در حقیقت همان فرمایش خدای متعال است که ﴿انّ الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وُدّا﴾ این عمل صالح باعث شده که این علاقه‌مندی عمیق را در دل همه‌ی افراد نسبت به آن‌ها قرار دهد که قهرا موجب اقتداء می‌شود و امیدواریم که این یک انقلاب دومی را باعث شود و در پرتو این شهادت‌ها راه هموارتر برای رسیدن به مقاصد عالیه انجام شود. @tafaqqoh
✔️ بزرگداشت شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی؛ ابتدای درس خارج اصول استاد آملی لاریجانی دام عزه ﴿مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا ﴾ سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی هم پرواز کرد. انا لله و انا الیه راجعون. مردان خدا این چنین‌اند. در خونشان غلطان به لقاء حق می‌روند و لقاء حق را که مشتاق آن بودند نائل می‌شوند. عند ربهم یرزقون مقام عادی نیست که ما فهم کنیم. ﴿عند ربهم یرزقون﴾. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه‌ای می فرمایند «نسأل الله منازل الشهداء» أمیرالمومنین که قسیم النار و الجنة بود و امیر همه‌ی عوالم بود فرمود: «نسأل الله منازل الشهداء». این چه مقام عظیمی است که عائد خلص از عباد الله می‌شود؟! مرحوم حاج قاسم سلیمانی مرد خدا بود و اهل ایمان بود اهل ایقان بود، اهل اخلاص بود، و عجیب خاکی و بی ادعا بود. این صفت عجیبی در او بود. گرچه بنده خیلی با ایشان محشور نبودم ولی جلسات متعددی ایشان را در محضر مقام معظم رهبری زیارت کرده بودم. ایشان عجیب انسان خاکی و بی ادعاء بود. بی ادعاء، بزرگ‌ترین خدمات را به اسلام و مسلمین و به این کشور انجام داد در کمال گمنامی، کسی بعید می‌دانم از او جایی ادعایی دیده باشد که من این کار را کرده‌ام. در تمام این سال.ها که در جلسات ایشان را می‌دیدیم با اینکه بزرگ ترین کار ها را می کرد و مهم ترین کارها را انجام می‌داد، ما از او این ادعا را ندیدیم که من این کار را کردم. از او منیت استشمام نمی‌شد. این‌طور است که اهل اخلاص، قلوب اهل ایمان به آن‌ها متوجه می‌شود و حق متعال چنین پاداشی را _که جز شهادت زیبنده او نبود_ به او عطاء کرد. ✅ انسان عجیبی بود در برخی از جلسات که خودم حاضر بودم مقام معظم رهبری که واقعا ایشان را داشت، به ایشان می‌فرمود: شما لزومی ندارد این‌قدر رفت و آمد کنید و مواظب باشید. ایشان با این‌که خیلی نسبت به حضرت آقا اطاعت داشت ولی کارهای بزرگ را باید خودش انجام می‌داد. این مرد بزرگ امروز در میان ما نیست و فقدان او برای ما باور نکردنی است. گرچه خودش همیشه طالب شهادت بود. شنیدم که در شهادت عماد مغنیه، به او گفته بودند که از جسد او چیزی باقی نمانده، همان‌جا گفته بود که من هم از خداوند چنین شهادتی می‌خواهم که از بدنش چیزی باقی نماند. ✅ اولیای حق این‌گونه‌اند. مثل این‌که می‌خواست اقتدا کند به امام شهیدش این‌طور بدون سر بی اجزاء بدن به وطنش برگردد. خداوند متعال به او مقامات عظیم عنایت کرد و ما وامانده.ایم. ممّن أخلد الی الأرض هستیم و از خداوند باید بخواهیم که این‌ها دست ما را بگیرند شهدا که عند ربهم یرزقون و دائما در حال استفاده از محضر حق هستند آن‌ها دست ما را بگیرند و امیدواریم که خداوند در عوض این جان فشانی‌ها که بارها و بارها در قلب دشمن ایستاده بود در ازای این مجاهدت‌ها ان شاء الله مراتب عظیم‌تر به او عنایت کند. @tafaqqoh ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ ✅ خباثت آمریکا آمریکایی.ها در تمام دنیا فتنه می‌کنند و انسان‌های بی‌گناه و مظلومین را می‌کشند شما ببینید در عراق چه کردند؟ صدها هزار کشتار کردند زن و کودک و بی‌گناه را کشتند در افغانستان آن‌طور، در سوریه آن‌طور در دورترین نقطه‌های دنیا در ویتنام چه کردند؟ در کنار گوششان در آمریکای لاتین چه کردند؟ تمام اوصافی که در مورد فرعون شنیده‌ایم در ترامپ و دولت‌مردان آن‌ها وجود دارد. این تکبر ان شاء الله آن‌ها را به سقوط نزدیک‌تر خواهد کرد. شما ببینید یک انسان مظلومی را که نورانی است و نور سراپای وجودش را گرفته برای خواسته‌های دنیایی، این را می‌کشند و به درجه‌ی شهادت می‌رسانند و بعد ادعا می‌کنند ما این کار را کردیم. چه‌قدر شقاوت می‌خواهد، تا کجا می‌شود یک انسانی این‌طور نزول پیدا کند که به این حال برسد و بگوید: من دستور داده‌ام یک انسان شریفی را بکشند. مثل این‌که این داستان حق و باطل در طول تاریخ است که اولیای خدا و اهل حق در یک صف و جبابره در صفی دیگر باید بجنگند. اهل حق توانایی و استقامت خودشان را، نورانیت خود را ظاهر می‌کنند و باطل هم این‌طور گمراهی و شقاوت خود را، و ما مطمئن هستیم نه فقط در آخرت جزای شدیدی برای آن‌ها در انتظار است در همین دنیا نیز خواهند کشید. مطمین هستیم جمهوری اسلامی محکمی به آن‌ها خواهد داد. از خداوند متعال درجات رفیع این شهید بزرگوار را که رفیع است ارتفاع بیشتر طلب می‌کنیم و علو مقامش را و مرافقت با انبیاء را؛ از خداوند می‌خواهیم که قلوب همه‌ی ما را به معرفت و محبت اهل بیت منور کند و همان دعایی را می‌کنیم که امیرالمومنین فرمود: «نسأل الله منازل الشهداء و معایشة السعداء و مرافقة الأنبیاء» ان شاء لله. ✅ شکر نعمت مقام معظم رهبری یک تشکر هم از مقام معظم رهبری می‌کنیم که با صلابت و اقتدار در همان روز جانشینی برای ایشان تعیین کردند این خیلی درایت مهمی بود و البته از ایشان نیز این فکر مستبعد نبود و همان روز ایشان جلسه شورای عالی امنیت ملی را داشتند و ما خدا را به خاطر وجود چنین رهبری شاکریم و از خداوند طول عمر و عزت و سلامت ایشان را مسئلت می‌کنیم. @tafaqqoh
و تقریرات دروس خارج فقه و اصول استاد سید محمود مددی دام ظله ✔️ ویژگی اصلی درس ایشان، است. 🔹 ایتا: @dorusostadmadadi 🔹 گپ: 🔹 https://gap.im/DorusOstadMadadi ✔️ پایگاه دروس استاد: 🌐 http://madadimousavi.ir/ ✔️ تقریرات دروس مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام: 🌐 https://fa.mfeb.ir/taqrir_cat/mm1/ ✔️ مدرسه فقاهت: 🌐 http://www.eshia.ir/feqh/report/asatid/madadi_mahmoud ✔️ سامانه جامع تقریرات دروس خارج: 🌐 https://taghrir.ismc.ir/teacher/86 @tafaqqoh
تقریر سال 92-93 اولین سالی که دوره جدید خارج اصول استاد شروع شد. از اواسط سال حدود 72 جلسه 👇👇👇
تقریرات فوق بسیار خلاصه بوده و تقریباً دست نوشته می باشند؛ به همین دلیل تقریر عربی همان سال نیز در کانال قرار داده میشود👇👇👇
تقریرات سال 93-94 👇👇👇
تقریرات سال 94-95👇👇👇